Donor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CandyQueen

Re: Donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:47

ja begrijp het wel..
overigens word ik zodra ik oud genoeg ben wel bloeddonor, en als het gaat ook beenmergdonor, maar orgaandonor wil ik echt niet worden.. en haardonor Haha! dat wil ik ook nog wel worden, voor mensen met geen haar door een ziekte of van die kindjes die leukemie hebben Verdrietig

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:47

oh dat vind ik wel goed van je!
haardonor,wist niet dat dat kon

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:08

wel, je vlecht je haar, en je knipt tussen de 20 en 30cm vlecht af.. (moet je dus wel lang haar voor hebben tenzij je heel kort haar wil) en daar maken ze dan pruiken van voor mensen die door een ziekte geen haar meer hebben Bloos en die mensen kunnen dan ook heel goedkoop een pruik krijgen, normaal kost het rond de €2000 (kan je een paard van kopen!)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:10

Candy, heb je je uberhaubt ooit wel eens verdiept in pruiken? die kosten geen 2000 euro hoor.. Lachen

Edit: Overigens vind ik het wel een heel goed streven om aan dergelijke acties mee te werken Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:10

ik ben helemaal niet thuis op pruikengebied,aan welke prijs moet je dan denken,yellowfish?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:13

Snoevie schreef:
ik ben helemaal niet thuis op pruikengebied,aan welke prijs moet je dan denken,yellowfish?

Dat hangt er compleet vanaf wat je wilt Lachen een pruik van echt haar wordt over het algemeen ronduit afgeraden, omdat hier heel veel onderhoud in gaat zitten.

Een fatsoenlijke (neppe) pruik heb je vanaf een euro of 200.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:14

ah oke dat scheelt een nulletje!

ik heb gehoord dat de verzekering geen pruiken vergoed,is dit ook waar?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:15

Nee, dat is niet waar. Een verzekering vergoed echter wel slechts een bepaald bedrag. Ik weet zo uit mijn hoofd even niet meer welk bedrag dit is, zal ook afhangen van de mate waarin je verzekerd bent natuurlijk, maar je zou er altijd voor kunnen kiezen om binnen dat bedrag opzoek te gaan naar een pruik als je zelf geen geld te besteden hebt.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:17

Yellowfish..
het zijn die van echt haar die zoveel kosten Knipoog
idd.. een neppe pruik kost minder, maar met dergelijke acties, kunnen de mensen echte veel goedkoper krijgen.. en voor een kindje is het volgens mij wel fijner, ga elke week op een basisschool voorlezen, en daar is er een meisje met leukemie, en ze heeft een neppe pruik, en ze word echt altijd uitgelachen..

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:19

Het verschil tussen een echte pruik en een neppe, is nagenoeg niet te zien. Het verschil tussen een pruik haar en echt groeiend haar zul je echter altijd blijven zien, of ze nu een pruik heeft met echt haar of met nep haar.. maar het streven is mooi Lachen

Edit: maar we beginnen nu een klein beetje offtopic te gaan Lachen

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:20

idd Haha!
nu ja, ik ga het hier laten, vind het zoieso niet echt een fijn onderwerp om over te praten Haha!

Doei doei!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:57

Mleen schreef:
Snoevie schreef:
mleen,is het dan niet oneerlijk,want de wachtlijsten zijn enorm,waarom zou iemand die zelf niets wil afstaan,dan wel mogen ontvangen

het is iemands eigen keus,maar niet geven en wel willen ontvangen,is gewoon onacceptabel en oneerlijk.

Als ik een orgaan nodig heb kom ik ook op zo een enorme wachtlijst, geen ander verhaal voor mij dan...

Ik vind dat het echt ieder zijn eigen beslissing is en er wel heftig op gereageerd word hier. Als ik (en anderen met mij) geen donor willen zijn, zullen wij hier toch een reden voor hebben wat ons daar aan tegen houd. Dat moet de rest dan maar respecteren.
Ik heb het formulier wel ingevuld met twijfel, en het idee dat als ik het wil veranderen dat binnen no time gedaan is. Dus misschien veranderd mijn mening wel.

Bloeddonor heb ik geen moeite mee, maar mag ik op het moment niet doordat ik al 10 maand aan een gesloten ongesteld ben, en dus al moeite genoeg moet doen om "voldoende" bloed te houden... Als deze ongesteldheidsproblemen ooit weer van de baan gaan, dan wil ik zeker bloed gaan geven. Maar tot nu, eerst even wachten tot dit weer stopt...

amen...

ik heb respect voor donoren, maar omdat wij geen donoren zijn krijgen we geen respect?
hoe zit t met ons gevoel?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:59

geen respect?
helemaal niet,zeker niet als je een normale reden hebt.

ergens kan ik het me best indenken hoor,maar respecteer mijn denkwijze dan ook.

het komt gewoon raar over IMO en ik wil tegen niemand lelijk doen of niemand afvallen.
maar ik geef ook gewoon mijn mening,wat heeft dat te maken met respectloos?

en ik vind het niet gek dat er heftig op word gereageerd,het is ook een heftig en serieus onderwerp

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:02

Btw, over dat er jaarlijks mensen sterven wegens donortekort is geen reden om per direct donor te worden, want ik zal toch eerst moeten overlijden en andere mensen ook. dat kan je niet zomaar toveren.
en ik vind dat er te heftig word gereageerd, je hebt toch geleerd achter je keuzes te staan? niet iets doen tegen je zin in?
dan doe ik dat ook niet.

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:05

Shadow0 schreef:
Mleen schreef:
Ik vind dat het echt ieder zijn eigen beslissing is en er wel heftig op gereageerd word hier.

Ja, maar het is ook een vrij ernstig onderwerp. Jaarlijks sterven er mensen die met een donororgaan een kans op leven hadden gehad. Ik vind dat ook wel een reden om je druk over te maken.

Citaat:
Als ik (en anderen met mij) geen donor willen zijn, zullen wij hier toch een reden voor hebben wat ons daar aan tegen houd. Dat moet de rest dan maar respecteren.

De wens wordt gerespecteerd, in zoverre dat een arts niet tegen je wens in zal handelen. Maar als je bedoelt dat wij goedkeuring en begrip moeten hebben voor een beslissing die door het overgrote deel niet beter uit te leggen is dan met 'dat vind ik nou eenmaal' of 'daar wil ik niet over nadenken', nee, zo werkt dat volgens mij niet.

Nou als jij er zoveel moeite mee hebt, dan hoop ik dat je je papiertjes goed ingevuld heb, en wens ik je veel plezier met je donorcodicil.
Dit is mijn keuze ik heb daar mijn redenen door, heb ik in mijn eerste reactie aangegeven. Ze laten naar mijn idee mensen die donor zijn te snel gaan.
Jammer als je niet met dit feit kan leven. Maar jou probleem.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:07

dramaqueen: nee dat doe je ook niet,wat is het probleem dan?
iedereen mag tot nu toe nog zijn mening geven geloof ik.

je mag vinden dat er te heftig gereageerd word,ik vind van niet.
komt door ons verschillende standpunt denk ik.

ik blijf moeite ermee hebben,misschien kan iemand me nog eens ompraten,of iig doen inzien dat er ook meerdere aannemelijke redenen zijn waarom je het niet wil.

ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat mensen moeite hebben met het feit dat als ze bijna dood zijn,er misschien te snel organen worden genomen omdat daar de kans van het redden van een andere persoon groter mee is dan het redden van de donor zelf nog.
wat ik zeg; ik blijf er moeite mee hebben,maar bij dit verhaal heb ik eerder zoiets van: oke,kan ik me nog wel indenken

wat mleen dus zegt; ik kan me indenken dat je bang bent dat als ze zien dat je donor bent ze je eerder laten gaan

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:10

ik heb dat als reden al in een vorig topic aangegeven, kreeg evrvolgens naar me hoofd gesmeten dat dat een leugen zou zijn, heb mleen ook pbt, en verder praat ik er met niemand over, je word alleen maar afgebekt als je geen donor bent want dan red je geen mensenlevens, elk topic weer.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:12

leugenaar?
jee dat is ook overdreven.

sorry,ik probeer er gewoon begrip voor op te brengen en je niet af te kraken.........

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:12

Eerder was ik ook gewoon heel zeker dat ik donor wilde worden, en bloeddonor helemaal, ging als kleine hummel altijd met mijn ouders mee die zijn ook bloeddonor.
Heb altijd geroepen als ik zo oud ben en ik mag dat dan ga i kdat doen.. Alleen wegens medische redenen kan het nu gewoon even niet. Misschien dat dit nog weer over gaat dan mag het wel weer...
Dus als dat ooit zover komt word i kzeker bloeddonor, dat mogen ze van mij zoveel hebben als ik missen kan...
Maar mijn organen zijn mij lief Knipoog

Die vrouw waar ik trouwens in mijn eerste reactie over schreef heeft 4 levens kunnen redden met haar organen. Dat vind ik dan heel fijn om te horen... Maar aan de andere kant blijft het hard knagen van ze laten je gaan...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:14

Snoevie schreef:
leugenaar?
jee dat is ook overdreven.

sorry,ik probeer er gewoon begrip voor op te brengen en je niet af te kraken.........

ik maart twijfelde ik nog, ik zei dat ik t gevoel had dat ik als ik in coma oid zou liggen dat ze de stekker er sneller uittrekken, en dat ik niets wil afstaan aan alcohollisten en kettingrokers die zichzelf hebben kapot gemaakt, nou, ik heb wat te horen gekregen, ik dacht dat ik een steuntje in me rug zou krijgen, maar nee, kreeg alleen maar weer de stempel egoist, op meerdere forums, toen heb ik besloten weetje ik twijfel niet meer ik doe t gewoon niet t maakt mij bang.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:17

dat van de alcoholisten en kettingrokers ben ik wel helemaal met je eens!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:19

je moet bij je eigen standpunt blijven DQ..ik ben zelf wel donor en ik begrijp Snoevie ook heel goed..maar iedereen is eigen baas over zijn/haar lijf..ik vind neit dat je hierop afgekraakt moet worden. dit gebeurd niet alleen op dit gebied maar op zoveel verschillende andere gebieden..mensen laten elkaar tegenwoordig zo weinig in waarde, er word een lijn getrokken met goed en fout en zodra je ook maar iets anders doet dan een ander is er iets niet goed aan je..wat de reden ook mag zijn (ik moet zeggen dat ik het moeilijk vind als mensen me geen reden kunnen geven) het is en blijft een eigen keuze..die kunnen en moeten wij niet voor jou nemen.
ik respecteer je mening...vooral onderbouwd met het alcoholisten en kettingrokers, dat is eigen zorg op dat moment.

(ohja, ik wil nu niemand aanvallen, tis gewoon in het algemeen)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:23

xDramaQueen schreef:
ik heb respect voor donoren, maar omdat wij geen donoren zijn krijgen we geen respect?

Jouw gevoel is niet het enige wat telt. Je leeft met mensen samen, en dat betekent dat je niet alleen met je eigen gevoel te maken hebt, maar ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt naar anderen. Je kunt niet alleen maar profiteren van die anderen, daar heb je zelf ook een aandeel in. En ik vind dat IEDEREEN de plicht heeft om regelmatig kritisch naar zichzelf te kijken en om te bedenken of die dingen nog een beetje in evenwicht zijn: of je niet alleen maar van anderen neemt of wilt nemen.

Natuurlijk, je mag het best heel rot vinden en eng en vervelend. Maar dat is niet het enige wat meespeelt. Zelfs al kies je er uiteindelijk voor geen donor te worden, ik heb pas respect en begrip voor een mening als die ook zorgvuldig is gevormd: als je na hebt gedacht over de verschillende dingen die meespelen, als je je niet baseert op spookverhalen maar op feiten, als je je mening enigzins kunt onderbouwen.

Jij vindt dat niet nodig. Dan vind ik het niet nodig om respect te hebben voor jouw mening.

(Jouw wens wordt overigens in zoverre wel gerespecteerd dat een arts niet tegen jouw beslissing in zal gaan. Dus in dat opzicht is er wel respect. En dat zal ik niet aantasten. Maar in de zin van begrip of goedkeuring, nee, dan moet je echt met wat beters komen. Dat soort respect moet je verdienen.)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:23

ik begrijp snoevie ook zeker wel, en wie weet verander ik over 3 jaar wel van mening, nu wil ik het alleen zo, ik wil niet met een naar gevoel rondlopen, en ben blij dat er gelukkig wel mensen zijn die niet donoren wel in hun waarde laten.

Overigens weet ik nu al dat ik een aantal dingen niet kan overdragen, zoals mijn hoornvlies want ik zie links bijna niets meer en rechts zo'n 60%, mijn bloed ivm tattooages (hoewel ik dat wel wil afstaan maar dat dus niet mag) en zo nog wel wat meerdere dingen.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:24

Shadow0 schreef:
xDramaQueen schreef:

Jouw gevoel is niet het enige wat telt. Je leeft met mensen samen, en dat betekent dat je niet alleen met je eigen gevoel te maken hebt, maar ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt naar anderen. Je kunt niet alleen maar profiteren van die anderen, daar heb je zelf ook een aandeel in. En ik vind dat IEDEREEN de plicht heeft om regelmatig kritisch naar zichzelf te kijken en om te bedenken of die dingen nog een beetje in evenwicht zijn: of je niet alleen maar van anderen neemt of wilt nemen.

Natuurlijk, je mag het best heel rot vinden en eng en vervelend. Maar dat is niet het enige wat meespeelt. Zelfs al kies je er uiteindelijk voor geen donor te worden, ik heb pas respect en begrip voor een mening als die ook zorgvuldig is gevormd: als je na hebt gedacht over de verschillende dingen die meespelen, als je je niet baseert op spookverhalen maar op feiten, als je je mening enigzins kunt onderbouwen.

Jij vindt dat niet nodig. Dan vind ik het niet nodig om respect te hebben voor jouw mening.

(Jouw wens wordt overigens in zoverre wel gerespecteerd dat een arts niet tegen jouw beslissing in zal gaan. Dus in dat opzicht is er wel respect. En dat zal ik niet aantasten. Maar in de zin van begrip of goedkeuring, nee, dan moet je echt met wat beters komen. Dat soort respect moet je verdienen.)

prima dat jij het niet goedkeurt, het doet mij echter niets, jou probleem.