overigens word ik zodra ik oud genoeg ben wel bloeddonor, en als het gaat ook beenmergdonor, maar orgaandonor wil ik echt niet worden.. en haardonor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Snoevie schreef:ik ben helemaal niet thuis op pruikengebied,aan welke prijs moet je dan denken,yellowfish?
Mleen schreef:Snoevie schreef:mleen,is het dan niet oneerlijk,want de wachtlijsten zijn enorm,waarom zou iemand die zelf niets wil afstaan,dan wel mogen ontvangen
het is iemands eigen keus,maar niet geven en wel willen ontvangen,is gewoon onacceptabel en oneerlijk.
Als ik een orgaan nodig heb kom ik ook op zo een enorme wachtlijst, geen ander verhaal voor mij dan...
Ik vind dat het echt ieder zijn eigen beslissing is en er wel heftig op gereageerd word hier. Als ik (en anderen met mij) geen donor willen zijn, zullen wij hier toch een reden voor hebben wat ons daar aan tegen houd. Dat moet de rest dan maar respecteren.
Ik heb het formulier wel ingevuld met twijfel, en het idee dat als ik het wil veranderen dat binnen no time gedaan is. Dus misschien veranderd mijn mening wel.
Bloeddonor heb ik geen moeite mee, maar mag ik op het moment niet doordat ik al 10 maand aan een gesloten ongesteld ben, en dus al moeite genoeg moet doen om "voldoende" bloed te houden... Als deze ongesteldheidsproblemen ooit weer van de baan gaan, dan wil ik zeker bloed gaan geven. Maar tot nu, eerst even wachten tot dit weer stopt...
Shadow0 schreef:Mleen schreef:Ik vind dat het echt ieder zijn eigen beslissing is en er wel heftig op gereageerd word hier.
Ja, maar het is ook een vrij ernstig onderwerp. Jaarlijks sterven er mensen die met een donororgaan een kans op leven hadden gehad. Ik vind dat ook wel een reden om je druk over te maken.Citaat:Als ik (en anderen met mij) geen donor willen zijn, zullen wij hier toch een reden voor hebben wat ons daar aan tegen houd. Dat moet de rest dan maar respecteren.
De wens wordt gerespecteerd, in zoverre dat een arts niet tegen je wens in zal handelen. Maar als je bedoelt dat wij goedkeuring en begrip moeten hebben voor een beslissing die door het overgrote deel niet beter uit te leggen is dan met 'dat vind ik nou eenmaal' of 'daar wil ik niet over nadenken', nee, zo werkt dat volgens mij niet.
Snoevie schreef:leugenaar?
jee dat is ook overdreven.
sorry,ik probeer er gewoon begrip voor op te brengen en je niet af te kraken.........
xDramaQueen schreef:ik heb respect voor donoren, maar omdat wij geen donoren zijn krijgen we geen respect?
hoe zit t met ons gevoel?
Shadow0 schreef:xDramaQueen schreef:ik heb respect voor donoren, maar omdat wij geen donoren zijn krijgen we geen respect?
hoe zit t met ons gevoel?
Jouw gevoel is niet het enige wat telt. Je leeft met mensen samen, en dat betekent dat je niet alleen met je eigen gevoel te maken hebt, maar ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt naar anderen. Je kunt niet alleen maar profiteren van die anderen, daar heb je zelf ook een aandeel in. En ik vind dat IEDEREEN de plicht heeft om regelmatig kritisch naar zichzelf te kijken en om te bedenken of die dingen nog een beetje in evenwicht zijn: of je niet alleen maar van anderen neemt of wilt nemen.
Natuurlijk, je mag het best heel rot vinden en eng en vervelend. Maar dat is niet het enige wat meespeelt. Zelfs al kies je er uiteindelijk voor geen donor te worden, ik heb pas respect en begrip voor een mening als die ook zorgvuldig is gevormd: als je na hebt gedacht over de verschillende dingen die meespelen, als je je niet baseert op spookverhalen maar op feiten, als je je mening enigzins kunt onderbouwen.
Jij vindt dat niet nodig. Dan vind ik het niet nodig om respect te hebben voor jouw mening.
(Jouw wens wordt overigens in zoverre wel gerespecteerd dat een arts niet tegen jouw beslissing in zal gaan. Dus in dat opzicht is er wel respect. En dat zal ik niet aantasten. Maar in de zin van begrip of goedkeuring, nee, dan moet je echt met wat beters komen. Dat soort respect moet je verdienen.)