xDramaQueen schreef:ik heb respect voor donoren, maar omdat wij geen donoren zijn krijgen we geen respect?
hoe zit t met ons gevoel?
Jouw gevoel is niet het enige wat telt. Je leeft met mensen samen, en dat betekent dat je niet alleen met je eigen gevoel te maken hebt, maar ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt naar anderen. Je kunt niet alleen maar profiteren van die anderen, daar heb je zelf ook een aandeel in. En ik vind dat IEDEREEN de plicht heeft om regelmatig kritisch naar zichzelf te kijken en om te bedenken of die dingen nog een beetje in evenwicht zijn: of je niet alleen maar van anderen neemt of wilt nemen.
Natuurlijk, je mag het best heel rot vinden en eng en vervelend. Maar dat is niet het enige wat meespeelt. Zelfs al kies je er uiteindelijk voor geen donor te worden, ik heb pas respect en begrip voor een mening als die ook zorgvuldig is gevormd: als je na hebt gedacht over de verschillende dingen die meespelen, als je je niet baseert op spookverhalen maar op feiten, als je je mening enigzins kunt onderbouwen.
Jij vindt dat niet nodig. Dan vind ik het niet nodig om respect te hebben voor jouw mening.
(Jouw wens wordt overigens in zoverre wel gerespecteerd dat een arts niet tegen jouw beslissing in zal gaan. Dus in dat opzicht is er wel respect. En dat zal ik niet aantasten. Maar in de zin van begrip of goedkeuring, nee, dan moet je echt met wat beters komen. Dat soort respect moet je verdienen.)