Meer scheelkijkende (of luie ogen) op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

driebergen

Re: Meer scheelkijkende (of luie ogen) op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:31

Breitling schreef:
Ik kijk als ik naar beneden kijk scheler als dat ik naar boven kijk dus dat verschil kan wel kloppen.

Overigens zeiden ze in het ziekenhuis dat je van een afstandje beter zou moeten zien. Dus bijvoorbeeld met lezen het boek van je afhouden. Ik kan juist alleen beter zien als ik er met mijn neus boven op zit. Ik ben nagelstyliste en zit ook bijna in de vinger met styleren van kunstnagels Haha!

Haha!
heeft misschien met je brilsterkte te maken?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:33

ikenindi schreef:
ik heb iets wat er op lijkt, maar kijk in ieder geval ook met 1 oog. mijn oogspieren werken niet samen, dus ik zie constant dubbel Tong uitsteken

als je goed kijkt zie je mijn ogen ook apart van elkaar bewegen, maar de meeste mensen valt het niet op gelukkig Knipoog

zie je dan altijd dubbel? lijkt me lastig!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:39

ik heb geen bril. Ik heb al verschillende brillen gehad maar daar word het alleen maar beroerder van, heb zelfs nog lenzen geprobeerd. Mijn ogen zijn zo fanatiek met recht blijven en afhankelijk van elkaar kijken dat ik mijn ogen niet meer kan ontspannen. Als ik een bril op heb doen en de bril en mijn ogen het werk en dat gaat niet samen Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:42

ikenindi schreef:
ik heb iets wat er op lijkt, maar kijk in ieder geval ook met 1 oog. mijn oogspieren werken niet samen, dus ik zie constant dubbel Tong uitsteken

Jeetje, dat lijkt mij lastig zeg...

Ik zie gelukkig niet dubbel, al vragen mensen dat wel soms.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:46

Mijn ogen werken ook niet samen, ik kan ook de 1 draaien en de ander recht laten staan, dus afzonderlijk bewegen maar ik zie niet heel de dag dubbel gelukkig, wel ben ik heel de dag bezig met het recht houden van mijn ogen. Mijn ogen kunnen niet samen kijken. Als ik moe ben en ik ze niet meer zelf kan sturen ga ik wel dubbel zien.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:03

Lachen Ik hoor er ook bij. Mijn rechteroog is lui. Ben er vroeger aan geopereerd en het heeft wel iets geholpen. Maar als ik moe ben of flink heb gedronken laat mijn rechteroog me in de steek Clown

Soms baal ik er nog wel vreselijk van hoor Bloos

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:18

driebergen schreef:
in feite is een operatie alleen cosmetisch. Het is in ieder geval erg goed dat je er geen last van hebt en je niet raar bekeken voelt. (das eigenlijk het belangrijkste toch? Knipoog )

In de praktijk vind ik het echter echt niet alleen cosmetisch. Ik kijk een stuk fijner als me oog niet weg draait.

Heb je zelf ook een lui oog? Ik kom wel vaker orthoptistsen tegen die zelf ook een lui oog hebben en scheel zien.

Breitling schreef:
Mijn ogen werken ook niet samen, ik kan ook de 1 draaien en de ander recht laten staan, dus afzonderlijk bewegen maar ik zie niet heel de dag dubbel gelukkig, wel ben ik heel de dag bezig met het recht houden van mijn ogen. Mijn ogen kunnen niet samen kijken. Als ik moe ben en ik ze niet meer zelf kan sturen ga ik wel dubbel zien.

Als je soms dubbel ziet, dan werken je ogen dus eigelijk wel min of meer samen, alleen niet goed. De beelden worden door je hersens dus soms wel over elkaar gezet, maar door het te grote verschil in hoogte/breedte, zie je dan dubbel.
Wel heel erg lastig als je soms dubbel ziet, dat is vervelender dan als je ogen gewoon afzonderlijk kijken.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:58

Knoffer schreef:
driebergen schreef:
in feite is een operatie alleen cosmetisch. Het is in ieder geval erg goed dat je er geen last van hebt en je niet raar bekeken voelt. (das eigenlijk het belangrijkste toch? Knipoog )

In de praktijk vind ik het echter echt niet alleen cosmetisch. Ik kijk een stuk fijner als me oog niet weg draait.

Heb je zelf ook een lui oog? Ik kom wel vaker orthoptistsen tegen die zelf ook een lui oog hebben en scheel zien.
[/quote]

Mijn reactie was voor ThaGirl. want inderdaad zou je nu kunnen denken dat alle scheelziensoperaties cosmetisch en inderdaad, dat is zeker niet waar.
ikzelf ben niet scheel.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:03

Ik heb ook een lui oog. Bij mij is het mn linkeroog. Heb er niet zo heel veel last van,alleen als ik echt moe ben,dan kijk ik mega scheel. Ik kon eraan geopereerd worden,maar heb eigenlijk helemaal geen idee waarom ik dat toen niet heb gedaan. Ook heel grappig,als ik expres scheel wil kijken,blijft er 1 oog normaal staan Tong uitsteken .

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:04

Breitling schreef:

jouw ogen staan waarschijnlijk net in een positie dat ze net wel/niet samen kunnen kijken. soms wil een bril daar wel eens bij helpen, maar bij jou dus blijkbaar niet.
soms is dat heel moeilijk bij operaties. en ook om dit te corrigeren (met een operatie) is erg lastig en zou niet elke orthoptist willen doen, ivm risico op andere problemen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:09

Mijn ogen kunnen niet samen naar 1 ding kijken mijn rechter ook staat 1,5 cm uit het midden en mijn linker ook 3! cm uit het midden. Ik ben zelf de hele dag bezig om goed te kunnen kijken. Dat is automatisme omdat ik het al mijn hele leven heb. Alleen als ik moe ben dan krijg ik dat niet meer voor elkaar en dan gaat mijn oog weg zakken.

Het probleem bij mij is alleen dat volgens theorie bij mij alles het tegen overgestelde is. Ik zou dichtbij slechter moeten zien als veraf. Bij mij is dat andersom. Mijn 2 operatie's zouden bij iedereen gewerkt hebben maar bij mij dus niet en tot op de dag van vandaag snappen ze daar nog niks van.

operatie doen ze niet meer omdat de kans dan groot is dat mijn oog te ver naar buiten komt en dat vind ik nog erger.

Van sommige dingen stond de oogarts echt versteld. Dingen die ik kan die ik niet zou moeten kunnen en andersom.

Ik zou weleens naar de beste oogarts toe willen gaan maarja hoe vind je die.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:12

driebergen schreef:
Knoffer schreef:

Mijn reactie was voor ThaGirl. want inderdaad zou je nu kunnen denken dat alle scheelziensoperaties cosmetisch en inderdaad, dat is zeker niet waar.
ikzelf ben niet scheel.

Weet ik, maar je schreef het zo alsof je het algemeen bedoelde. Dus ik dacht dat het een algemene opmerking was.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:25

@Breitling; raar maar waar, aparte dingen (en niet alleen met ogen) gebeuren soms en zijn niet eens altijd te verklaren. inderdaad, je kan er weinig aan doen dat je ogen steeds willen instellen op samenkijken. dat is namelijk vanaf kind zijnde al zo in je hersenen vastgelegd (zeg je eigenlijk zelf ook al Knipoog ).

en het is heel lastig om een oogarts te vinden die er iets aan kan doen.
nog vervelender is het dat niet voor alles een oplossing is!
Dit tot grote ergernis van orthoptisten en oogartsen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:27

Knoffer schreef:
Weet ik, maar je schreef het zo alsof je het algemeen bedoelde. Dus ik dacht dat het een algemene opmerking was.

Knipoog klopt, ik had het redelijk algemeen opgeschreven......

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:30

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:34

Hier nog een schele met lui oog Haha!
Nouja, nu ben ik niet meer scheel Lachen. Ik ben in zo'n 8 jaar tijd 4x geopereerd eraan. Eerst stonden m'n ogen allebei naar binnen, toen allebei naar buiten, vervolgens stond links goed en rechts nogsteeds naar buiten en de laatste keer is die laatste ook recht gezet. Daarbij heb ik ook verklevingen gehad, die in de derde en vierde operatie verholpen werden. Kortom: best vaak in het ziekenhuis geweest Haha!
Ze staan nogsteeds niet op hetzelfde punt gericht, rechts ziet het beeld er schuinrechts boven. Ik zie echter altijd maar 1 beeld, tenzij ik me focus erop. Op commando dubbel zien Clown

Daarbij is rechts mijn luie oog. Het heeft meerdere blinde vlekken, waaronder 1 precies in het midden. Kan echt heel moeilijk lezen met dat oog. Ik zie de letters wel, maar niet die ik WIL lezen Sigaar Zeer frustrerend. Ook kan ik geen diepte zien hierdoor. Dat 'zie' ik door de plaats te vergelijken met andere voorwerpen en waarvan ik precies weet hoe groot iets is. Het is met springen dus niet zo handig. Ik ga dan ook meestal te vroeg naar voren Bloos

Nouja, als je vragen hebt, PM staat open Lachen

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:37

Ik ben door een ongeluk aan m'n oog blind geraakt. Links. Dus ik zie 200% met 1 oog Lachen

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:48

tanya89 schreef:
Vroeger was ik nogal eens scheel:
http://img232.imageshack.us/img232/986/ ... 823te9.png
Bloos ROFL
Nu nog wel eens als ik moe ben, ik voel het zelf niet, maar iemand in mijn omgeving zegt het dan en dan knipper ik met mijn ogen en is het meestal wel weg.

Precies 't zelfde,
ik weet ook niet wanneer ik scheel kijk. en dan vooral als ik er geen controle over heb.
mijn oog heeft dan een eigen leven.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:16

Rebel_Jits schreef:
Daarbij is rechts mijn luie oog. Het heeft meerdere blinde vlekken, waaronder 1 precies in het midden. Kan echt heel moeilijk lezen met dat oog. Ik zie de letters wel, maar niet die ik WIL lezen Sigaar Zeer frustrerend. Ook kan ik geen diepte zien hierdoor. Dat 'zie' ik door de plaats te vergelijken met andere voorwerpen en waarvan ik precies weet hoe groot iets is. Het is met springen dus niet zo handig. Ik ga dan ook meestal te vroeg naar voren Bloos

Nouja, als je vragen hebt, PM staat open Lachen

'
Zo zie ik dus ook diepte, door dingen te vergelijken.. Maar aangezien ik het al vanaf m'n geboorte heb, weet ik aardig diepte in te schatten. Lachen

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:10

Op mijn 4e ben ik geopereerd aan scheelkijken. Ik weet er weinig van, maar wel dat het erg prikkelde na de tijd en dat ik veel cadeautjes kreeg. Tong uitsteken Heb nog altijd die ballon die ik er gekregen heb. Ding is al 16 jaar oud. Haha!

Als ik moe ben wil ik nog wel eens loenzen, of als ik een bepaalde tijd strak naar rechts of links kijk. Achjah, ik voel het dan wel, maar kan het dan niet anders doen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:09

ThaGirl schreef:
Zo zie ik dus ook diepte, door dingen te vergelijken.. Maar aangezien ik het al vanaf m'n geboorte heb, weet ik aardig diepte in te schatten. Lachen

Zeker als je in de eerste levensjaren scheel bent geworden, mis je het gedetailleerde dieptezien. ik zie niet scheel, maar ik zie weinig verschil als ik 1 oog dicht doe. ik ben overigens wel gewend aan het dieptezien wat ik heb, en met name als ik auto rijdt doe ik dat inderdaad liever met 2 ogen. (beroepsdeformatie doet rare dingen. zie je me al met 1 oog dicht in de auto zitten?) Als je dat nooit hebt, ga je het compenseren en redt je je eigenlijk prima.
maar inderdaad zoals jullie vertellen zal je beelden met elkaar gaan vergelijken en op die manier de informatie op doen. balspellen gaan vaak iets moeilijker en piloot kan je er niet mee worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 00:27

Van de week zat mijn goede oog door een ontsteking zo goed als dicht en toen kon ik mij prima redden met mijn mindere oog Lachen Maar ik merkte wel duidelijk dat ik 's avonds echt een moe oog had en wat hoofdpijn. Zwaar werken hoor voor mijn minder oog. Haha!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:26

Ik ben totaal 3x geopereerd aan mijn ogen, op 9 mnd, en 2x op 6 jaar (eerste keer is het fout gegaan) ik kijk nu ook gewoon recht maar mijn rechteroog is ook zo lui als ik weet niet wat..
Vroeger heb ik daar wel pleisters voor gedragen, nu niet meer maar hij is het nog steeds Nagelbijten / Gniffelen
Niet heel veel last van, knijp m alleen altijd dicht als ik de zon derop heb staan Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:56

Hebben jullie trouwens ook al zoveel duizend keer naar een lampje in het ziekenhuis moeten kijken..Nors opkijken Zucht Rolleyes

Ik heb op zich niet heeeeel veel moeite met balspellen, zolang de bal maar een beetje groot is. Ik heb een aantal jaar op volleybal gezeten dat ging op zich prima, maar dat komt misschien ook omdat ik er na een tijdje wel aan gewend was. Alleen had ik wel moeite met set-ups geven, omdat ik niet kon inschatten hoe ver ik hem moest spelen. Maar gisteren ging ik tafeltennissen met gym en dat ging dus echt voor geen meter Koe Bloos

Ik las dat een aantal mensen twijfelden over een operatie.. Ik moet zeggen dat het voor mij ook een hele stap was, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Inderdaad omdat het minder vermoeiend is als je oog steeds wegdraait, maar toch ook echt voor het plaatje. Tussen vrienden of familie vond ik het niet erg dat mijn oog wegdraaide, maar wel bijvoorbeeld in de klas of in de bus. Voor de operatie keek ik mensen vaak niet aan als ik met ze praatte, omdat ik ze niet recht aan kon kijken en dat maakte me onzeker. Ik ben er dus wel een stuk zelfverzekerder door geworden.
De operatie op zich viel me ook erg mee. Het was een beetje jammer dat ik er 3,5 uur voor moest rijden, vooral op weg naar huis na de operatie Ziek . Maar ik voelde me direct na de operatie op zich prima. Alleen kon ik m'n ogen inderdaad nauwelijks bewegen, het voelde erg zanderig waardoor ze erg traanden en ze voelden wat gezwollen, maar ja, dat had ik ook wel een beetje verwacht. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, en mocht het nodig zijn (het is even afwachten of de stand zo goed blijft omdat ik nogal rare ogen heb Vork ) dan zou ik er best nog een operatie voor over hebben. Maar liever niet voordat ik mijn examen heb gehaald. De arts had al verteld dat de narcose nog wel even kon doorwerken en ik was dan ook een flink aantal weken erg snel moe. Maar wel tevreden Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:57

loveshadow schreef:
Hebben jullie trouwens ook al zoveel duizend keer naar een lampje in het ziekenhuis moeten kijken..Nors opkijken Zucht Rolleyes

Ik moest altijd kijken naar een lampje en een aapje dat bewoog langs een soort rails/ meetlat Haha! Zei ze: kijk eens naar het aapje, en nu weer naar het lampje.

Ik weet ook dat ik weleens van die pupilvergrotende druppels kreeg. Erg leuk als je na zo een onderzoek naar buitenstap in het zonlicht Cool

Weet iemand trouwens een oogarts die heel erg goed is in dit soort dingen?