Ben jij donor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Ben jij donor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:58

bloed is eigenlijk niet eens nodig. er zijn al genoeg dingen uitgevonden die bloed kunnen vervangen. Dus bloed van iemand anders zou je eigenlijk niet nodig hebben.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:59

Ik ben donor, zou het echt erg idee vinden dat ik mijn organen laat wegrotten of verbranden als ik er een kind of persoon mee kan redden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:15

PattyOosten schreef:
Rock schreef:
Ik geef bloed omdat ik dat wil, omdat ik mensen wil helpen, en daar verwacht ik niks voor terug.

Ik ben het deels met je eens. Als jij nou moest kiezen wie jou bloed kreeg, een donor, of een niet-donor, wie "gun" je het dan meer?

Dat maakt me dus echt niet uit! Ik weet waarvoor mijn bloed allemaal gebruikt kan worden. Dat is zo ontzettend veel! Mijn tante had kanker en kreeg eens in de zoveel tijd bloed aan het einde van haar chemokuur. Dan had ze na dagen van doodziek zijn door die rotchemo, ineens een paar dagen waarin ze de wereld aankon, weer lekker in de tuin kon werken.

Bevallende vrouwen die teveel bloed verliezen. Mijn bloed kan hun leven redden en hun kinderen een moeder geven.

Pasgeboren babytjes met een ziekte krijgen een baby-pack bloed, en die red ze soms het leven.

Met het bloedplasma dat bijvoorbeeld mijn man doneert omdat hij een vrij standaard bloedgroep heeft, worden brandwonden aangepakt.

En alles wat overblijft wordt gebruikt voor onderzoek naar medicijnen voor bijvoorbeeld kanker en aids.

Een halve liter bloed in de 3 maanden, een uur van mijn tijd, en ik red er levens mee. En nee, verder kost het me niks.

Bij leven wil ik vanalles geven. Zo zou ik ook een nier of de helft van mijn lever afstaan, of beenmerg als ik daar iemand mee kan helpen in mijn omgeving, of die ik toevallig tegen kom.

Maar op dit moment heb ik er veel moeite mee dat ik uit elkaar gehaald zal worden na mijn dood. En dat terwijl ik aan de andere kant dit lichaam echt zie als een 'omhulsel' en niet zoveel meer. Het blijft voor mij gewoon een naar idee.

Aan de andere kant, en ik besef hoe stom dat klinkt, zou ik misschien als ik de keuze voor mijn kinderen zou moeten maken een andere keuze maken. Onze jongste dochter zijn wij bijna verloren. Ik kan een beetje bevatten wat een verdriet het verlies van een kind geeft. Kinderen hebben over het algemeen niet veel aan een gedoneerd orgaan van een volwassene, maar wel van een ander kind...

En als we het dan over gunnen hebben. Ik gun het een kind méér om een orgaan te krijgen dan een vrouw van 86. Ik zou het vreselijk vinden als een alcoholist mijn lever krijgt, of een zware crimineel mijn hart.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:15

Ik kan het nog niet worden, maar ik word het wel Knipoog
Moet je 18 voor zijn toch?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:21

Breitling schreef:
bloed is eigenlijk niet eens nodig. er zijn al genoeg dingen uitgevonden die bloed kunnen vervangen. Dus bloed van iemand anders zou je eigenlijk niet nodig hebben.

Tuurlijk........... Gestoord Als het niet meer nodig was, hadden ze het ook echt niet meer gedaan! Ik ben hartstikke blij dat mensen bloed geven, heb er in de afgelopen jaren meerdere keren gebruik van moeten maken!

@Daniella74: Natuurlijk zijn er wel medische omstandigheden waardoor geen enkel orgaan meer bruikbaar is? Beetje raar om dat zo te zeggen. Stel je voor dat je een bepaalde virusinfectie hebt, die in al je organen zit? Dan gaan ze die echt niet meer gebruiken bij een ander. Beetje kort door de bocht om dat zo neer te zetten! Het is wel zo dat als één orgaan aangetast ( of kapot ) is, ze de rest vaak nog wel kunnen gebruiken. Maar er zijn genoeg aandoeningen die je hele lijf aantasten helaas.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:22

Het is wat duurder maar er is ook een andere optie als bloed. En dat weet ik omdat ik daar een hele film over gezien heb. Bloed is echt niet je enige redmiddel hoor alleen de makkelijkste

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:23

Ik ben donor Ja niet van alles, maar veel organen wel. Ik wil toch gecremeert worden, zonde om alles te laten verbranden als je er ook mensen mee kunt helpen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:24

daniella74 schreef:
faye schreef:

Wie ben jij om dat te bepalen? Ben jij arts? Clown

Ik snap deze reactie niet. Nee ik ben geen arts maar het feit dat iemands hart niet goed meer is heeft niet altijd gevolgen voor de rest van zijn lichaam. Bijv. hoornvlies, huid en lever zouden in theorie gewoon bruikbaar kunnen zijn.

Jij stelt dat ziekte geen reden is. Dus mijn vraag: ben jij arts?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:26

Ik weet dat het niet altijd kan maar een aandoening hoeft donatie niet uit te sluiten en daar ging het mij om. Je hoeft mij niet te vertellen hoe aangetast een lichaam kan zijn en als EHBO-er zie ik ook genoeg. Bovendien stel ik het niet raar of kort door de bocht dat is meer hoe jij het leest. Misschien moet je voor de aardigheid even mijn berichten van gisteren en vandaag even doorlezen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:33

faye schreef:

Ik snap deze reactie niet. Nee ik ben geen arts maar het feit dat iemands hart niet goed meer is heeft niet altijd gevolgen voor de rest van zijn lichaam. Bijv. hoornvlies, huid en lever zouden in theorie gewoon bruikbaar kunnen zijn.[/quote]
Jij stelt dat ziekte geen reden is. Dus mijn vraag: ben jij arts?[/quote]

Uit onwetendheid denken mensen vaak dat door ziekte/aandoeningen zij totaal ongeschikt zijn voor donatie. Mijn vader heeft het nagevraagd bij de cardioloog of hij donor kan blijven en het antwoord was JA GRAAG voor de andere organen. Mijn tante ligt op zijn Hollands gezegd weg te rotten van de borstkanker en die kan dus geen donor meer zijn.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:42

Breitling schreef:
Het is wat duurder maar er is ook een andere optie als bloed. En dat weet ik omdat ik daar een hele film over gezien heb. Bloed is echt niet je enige redmiddel hoor alleen de makkelijkste

Er bestaat ook een kunsthart, daar kunnen ze je lichaam ook mee in leven houden, is alleen ietsje duurder............Er zijn voor veel zaken kunstmatige oplossingen, maar die zijn meestal niet te wensen boven donoren, al is het maar om de kwaliteit van leven van mensen te waarborgen, en de kosten in de zorg beheersbaar te houden ( want gillen dat de ziektenkostenpremie te hoog is, dat doen we ook alemaal ).
Daarnaast is de verwijzing naar 'een film' nou niet bepaald de meest overtuigende bron.......

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:43

Een varkenshart en -bloed schijnen een zeer goed alternatief te zijn voor mensen maar niemand wil omdat dat van een varken is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:46

daniella74 schreef:
faye schreef:

Ik snap deze reactie niet. Nee ik ben geen arts maar het feit dat iemands hart niet goed meer is heeft niet altijd gevolgen voor de rest van zijn lichaam. Bijv. hoornvlies, huid en lever zouden in theorie gewoon bruikbaar kunnen zijn.

Jij stelt dat ziekte geen reden is. Dus mijn vraag: ben jij arts?[/quote]

Uit onwetendheid denken mensen vaak dat door ziekte/aandoeningen zij totaal ongeschikt zijn voor donatie. Mijn vader heeft het nagevraagd bij de cardioloog of hij donor kan blijven en het antwoord was JA GRAAG voor de andere organen. Mijn tante ligt op zijn Hollands gezegd weg te rotten van de borstkanker en die kan dus geen donor meer zijn.[/quote]

DUS: kun je niet stellen dat ziek zijn geen reden is. That's my point

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:47

Het is ook niet zomaal een film het is een docu over bloed wat er allemaal mis kan zijn met donor bloed wat de voor en nadelen zijn van bloed en de voor en nadelen van een vervangend middeld. ik weet dit omdat ik jehova;s getuigen ben opgevoed. Ik heb dus veel geleerd over bloed. En over vervangend bloed. Als ik keuze heb, doe mij dan maar vervangend bloed. Zeker tegenwoordig. Ik bedoel hoe goed letten ze tegenwoordig op ziektes etc. neem nou als die diabetis patienten die met 1 naald geprikt zijn. Die mensen hadden allemaal aids kunnen oplopen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:48

@Daniella74: Niemand wil.......je hebt het hier tegen iemand die een deel van een varkenshart heeft Knipoog
Maar dat is idd in sommige gevallen een goed alternatief, maar lang niet in alle gevallen. Ik heb nog steeds mensenbloed nodig gehad om de operatie door te komen Knipoog
Ik had ook voor een kunstmatige oplossing kunnen kiezen, maar dat had zoveel gevolgen voor mijn kwaliteit van leven, dat dat voor mij geen optie was.

@Breitling: als je je zo door je angst laat leiden, ga je het nog heel zwaar krijgen als je een keer in het ziekenhuis terecht komt, denk ik. Ik hoop maar dat je nooit iets ernstigs krijgt!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:49

Ze bedoeld het overigens goed, tis maar in hoevere je er wilt over vallen. Ja dat kunsthart is imo geen pretje.

Wat ik me altijd heb afgevraagd de mensen die nu nee zeggen, zou het veranderen na een 2 maand aan dialyse (schrijf ik het goed) wat opzich ook geen feest is.

Naar mijn weten gebruiken ze vals bloed maar onder speciale omstandigheden. En kan dat niet zoveel gegeven worden als echt
Laatst bijgewerkt door lesilla op 15-01-08 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:50

Nou ik heb al genoeg meegemaakt hoor in het ziekenhuis dus maak je over mij maar geen zorgen. Lachen Ik probeer alleen aan te geven dat er meer is naast alleen donors van mensen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:51

Faye, jij kan er wel op doorgaan maar ik blijf vinden dat ziek niet per definitie een reden is om geen donor te kunnen zijn. Ik heb mijn standpunt nu in een aantal berichten onderbouwd maar blijkbaar blijf jij die lezen in een verkeerd daglicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:52

Breitling schreef:
Het is ook niet zomaal een film het is een docu over bloed wat er allemaal mis kan zijn met donor bloed wat de voor en nadelen zijn van bloed en de voor en nadelen van een vervangend middeld. ik weet dit omdat ik jehova;s getuigen ben opgevoed. Ik heb dus veel geleerd over bloed. En over vervangend bloed. Als ik keuze heb, doe mij dan maar vervangend bloed. Zeker tegenwoordig. Ik bedoel hoe goed letten ze tegenwoordig op ziektes etc. neem nou als die diabetis patienten die met 1 naald geprikt zijn. Die mensen hadden allemaal aids kunnen oplopen.

Sanquin is ontzéttend secuur met zijn selecties. Onlangs hebben ze een boel donoren af moeten stoten omdat die zelf bloed hebben ontvangen, en dat het risico op ziekten in het bloed groter maken.

Ikzelf heb een tijdje niet kunnen doneren vanwege mijn zwangerschappen, en ik krijg een oproep voor een nieuwe medische keuring. Elke keer als je doneert moet je een nieuwe vragenlijst invullen. Risicogroepen worden afgeketst, zo mag je als homo, prutsmuts of junk (om het even héél kort door de bocht te zeggen) geen bloed geven vanwege verhoogde kans op SOA's. Als je op een bepaald tijdstip in Engeland was, mag je geen bloed geven vanwege het risico op Creutzfeld-Jacob.

Doe mij maar mensenbloed hoor. Bloed van dieren brengt weer andere risico's mee (zoals het overslaan van ziekten naar een andere diersoort), en kunstmatig bloed vind ik persoonlijk een erg naar idee. Hoe zit dat trouwens met allergieën en zo?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:52

Ik ben geen donor, laat mij maar zijn zoals ik ben. Misschien heel egoïstisch, maar het idee dat je eigen organen worden afgenomen.. En ja je bent dat al dood en voelt er niks meer van.. Het idee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:55

Rock schreef:
En als we het dan over gunnen hebben. Ik gun het een kind méér om een orgaan te krijgen dan een vrouw van 86. Ik zou het vreselijk vinden als een alcoholist mijn lever krijgt, of een zware crimineel mijn hart.

Ik ben donor, maar het idee dat iedereen dan iets van mij zou kunnen krijgen staat me niet zo aan. Want voor zover ik weet heeft ook die zware crimineel recht op transplantatie. Dat vind ik een moeilijk punt, aan de ene kant vind ik dat je niemand kan en mag uitsluiten, aan de andere kant gun ik het sommige mensen veel minder dan anderen.

Allejandro

ik vind het erg lastige keuze, ik heb de papieren ook gehad maar nooit terug gestuurd.
vind het zo'n raar idee.. ben er nog wat mee aan het puzzelen Lachen Lachen

__Nathalie__

Ik zal eens kijken of ik er wat over kan vinden op het internet.

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:59

Ik ben er nog niet uit of ik Donor wil worden. Heb nog niets aan gegeven op papier, dus volgens mij sta je dan standaard als donor, of niet? Alleen mijn longen kunnen niet worden gebruikt, wegens medische redenen, maar voor de rest kan ik prima donor worden. iig wil ik af en toe naar de bloedbank om bloed af te staan. (Als het mogelijk is) Lachen
Laatst bijgewerkt door Strawberry_ op 15-01-08 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:00

Heel raar dat mensen die geen donor zijn er zo op aan gekeken worden.. Het is niet zo maar wat, ja en sommige mensen denken er heel makkelijk over.. en sommige moeten er jaren over denken.

Ik heb nog geen mening, ik weet het niet. Ik zou mijn organen willen afstaan aan iemand die het verdient, ik leef mijn hele leven gezond, sport, goed gewicht en rook niet en wil mijn (bijv)hart niet aan iemand "geven" die zijn hele leven rookt en veel te dik is en nooit sport en ongezond eet..
Klinkt raar, maar zo vind ik het wel.. Ik laat dingen om gezond te blijven en iemand die daar te laks voor is krijgt dan mijn organen..

Daarnaast dat je aan zo'n machine gelegd wordt om je lichaam in leven te houden omdat de organen anders niet bruikbaar zijn vind ik een naar idee.

Conclusie; als er een lijst bestond met "eisen" die de "ontvanger" aan moest voldoen zou ik donor zijn. Want ik wil niks aan een kettingroker geven, ik ben zelf gestopt met jaren lang moeite, omdat ik gezond wilde leven.. en iemand die daar te laks voor is sja.. Zelfde met een drugsgebruiker of een snackbar-verslaafde die 100 kg te dik is.
Ik zou mijn organen afstaan voor mensen die een gezond leven leiden en ziek zijn geworden, die mensen gun ik het.

Klinkt hard maar zo is het nou eenmaal hoe ik denk.

Wat ik ga doen met het donor zijn weet ik nog niet.. ik moet er heel erg over nadenken.