Borstvoeding, hoe lang?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kay27

Re: Borstvoeding, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:08

Suzanne F. schreef:
Ontopic: de begeleiding die je in het ziekenhuis krijgt met de BV is echt onder de maat vind ik. Boos!

Frusty Daar kan ik alles over meepraten... Ongelooflijk hoor! Ik lag met een huilende beeb van de honger, maar het lukte gewoon niet. Verpleegkundige gebeld, en weet je wat ze zei? "Probeer het zelf maar even, we hebben het te druk." Nou... ik kan er nog steeds met de pet niet bij. En 's nachts moest er ineens bijgevoed worden (wat ik écht niet wilde!) want ze was zo onrustig. Frusty Ja, nogal logisch ja!! Boos!

Ik wil de volgende keer weer in het ziekenhuis bevallen, maar dan ook onmiddellijk na de bevalling gewoon lekker naar huis. (Als dat mag natuurlijk.) Dan laat de kraamzorg maar helpen, die hebben tenminste tijd voor je.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 21:14

een vriendin van mij had de nacht dat ze in het ziekenhuis moest blijven, haar zoontje op de babykamer laten leggen. daar hebben ze hem zonder toestemming gewoon een flesje gegeven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:55

Dat vind ik dus ook schandalig... mijn dochter had na 6 weken een koemelkallergie. Volgens de kinderarts kan die getriggerd zijn door de bijvoeding die ze gehad heeft als pasgeboren prematuurtje... omdat ze zo klein was en MOEST drinken, en de bv nog niet goed op gang was, hebben ze haar Nutrilon gegeven.
Als ze nou standaard, als het echt niet anders kan dan bijvoeden, eens hypo-allergene voeding zouden geven...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:01

Doen ze dat niet automatisch in een ziekenhuis dan Verward

Da's ook maf ! Zou je toch wel verwachten dat je als ziekenhuis geen risico's neemt..en zeker niet met zo'n fragiel mensje.

Of er moet een goede reden voor zijn dat standaard spul beter aanzet ofzo in principe....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:08

Hm... vooral gewoon 'te duur'.... hypo-allergene voeding kost 2-3 x zoveel als standaard voeding.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:29

Dat zal best , maar lijkt me dat je zeker met zo'n teer kindje geen risico neemt...als ziekenhuis al helemaal niet , een proces aan je broek kost meer Knipoog

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:11

Inderdaad belachelijk dat ze nog steeds niet hypo-allergeen geven in het zkh. Mijn dochter kreeg ook 'gewoon' terwijl wij goede reden hadden om hypo-allergeen te geven. In de medische wereld mogen kosten noch moeite gespaard worden, maar dit... Echt raar!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 10:17

we betalen genoeg aan het ziekenfonds toch, belachelijk dat ze die voeding dan niet hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:13

Tsja, gelukkig heb ik die uiteindelijk wel vergoed gekregen van de verzekering; na een jaar bv mocht mijn dochter wel bijvoeding van Nutrilon, maar dan wel alleen hypo-allergeen! En die pakken zijn zo duur... gelukkig worden ze terugbetaald door de verzekering.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:15

Begeleiding in het ziekenhuis? Welke begeleiding? Clown

Ze duwen dat kind aan de tiet en dan moet het maar lukken Haha!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:20

Toen mijn oudste dochter werd geboren hebben ze haar vlak daarna aan de borst gelegd.
Ik moest vanwege een operatie een nacht in het ziekenhuis blijven maar ze brachten haar snachts telkens naar me toe om te voeden.
Mijn borstvoeding was toen nog helemaal niet goed op gang.
Maar bijvoeren hebben ze dus niet gedaan.
Ook het aanleggen werd me niet goed voorgedaan dus heb echt met de wonden op mn tepels gezeten.
Ik heb in totaal helaas maar 2 weken voeding kunnen geven en toen was het op.
Kwam echt geen druppel meer uit.
Vond het ergens ook niet zo erg want toen konden eindelijk mn tepels herstellen.
Ik vind borstvoeding tot 6 maanden normaal.
Mijn tante gaf al haar kinderen tot 4 jaar borstvoeding.
Dat vind ik dus niet normaal.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:28

elinax21 schreef:
een vriendin van mij had de nacht dat ze in het ziekenhuis moest blijven, haar zoontje op de babykamer laten leggen. daar hebben ze hem zonder toestemming gewoon een flesje gegeven.

Hebben ze bij mijn dochter ook gedaan die had ook een koemelkallergie ik zei tegen due mutsen ze mag geen flesvoeding hebben wat doen ze geven wel flesvoeding met het gevolg dat het zo slecht ging dat ze dus een infuus hebben moeten prikken met een tegengif. Lang leve die stronteigenwijze verpleegkundigen!

Overigens zou een evt. volgend kind wel direct de Nutramigen krijgen wanneer ik over zou stappen van borstvoeding op flesvoeding. Ik hoef gelukkig die strijd dan niet opnieuw aan te gaan. Bij mij hebben ze het onzettend onderschat want ik was dat jonge onervaren moedertje die de ballen verstand ervan had Clown

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:40

MISTRAL94 schreef:
Bij mij hebben ze het onzettend onderschat want ik was dat jonge onervaren moedertje die de ballen verstand ervan had Clown

Dit geeft wel vaker ernstige problemen.
Mijn dochter begon 3 weken na haar geboorte te projectiel braken.
Dat houd in dat als ze overgeven het echt dik een meter verder in de kamer ligt.
Alles wat ze dronk ( flesvoeding inmiddels) kwam er met dezelfde snelheid weer uit.
Ik heb de dokter,vervangend arts,verloskundigepraktijk, alles gebeld.
Ik kreeg van de vervangende arts de vraag mn hoeveelste kindje het was.
Ik zei mn eerste en toen zei ie meteen oh mevrouw maakt u zich maar geen zorgen( had ik nou verd*mme maar mn zevende gezegd)
Hij zei dat jonge moeders( ik was 21) zich wel vaker zorgen maakte maar dat dit helemaal niet erg was want kindjes geven wel vaker over Koe
Mn eigen huisarts reageerde ook laconiek en de verloskundigepraktijk zei dat ik niet meer onder hun viel.
Resultaat was een kind dat zchzelf in slaap hield want dat kost het minste energie.
Op een gegeven moment werd ze zelfs amper wakker.
Heb zo vaak hulp gevraagd en niemand reageerde.
Ben uiteindelijk na 1.5 week huilend met mn niet wakker te krijgen kind naar het eerste consultatiebureau dat ik kon vinden gelopen met de vraag of ze me alsjeblieft wilde helpen.
Daar werd dus meteen een ambulance gebeld en mn kind werd met ernstige uitdrogings verschijnselen opgenomen.
Heeft daar twee dagen aan het infuus gelegen maar bleef maar overgeven.
Het ziekenhuis kwam niet met een oplossing voor de voeding,dus dat bleef er maar uitkomen.
Drie dagen later stond ik bij de Etos voor de babyvoeding en barste daar van wanhoop in tranen uit.
Toen kwam er een ouder vrouwtje naar me toe en die vroeg wat er was.
Heb haar het probleem uitgelegd en die pakte een pak flessenvoeding en een pak johannes pitmeel voor me uit de schappen en zei dat dit het probleem zou oplossen.
En............................Yazzmine heeft nooit meer daarna overgegeven.
Mijn oude vrouwtje.mijn grote Fee Afgod

Later bleek dat haar maagklepje niet goed afsloot en dat daarom alles eruit kwam.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 16:15

Wat een nachtmerrie zeg! En dat in Nederland, ongelovelijk dat niemand je kon/wilde helpen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:58

Pfoeh wat verschrikkelijk zeg Bloos Dat klinkt echt heel nijpend op het randje....

He Johannes brood pitmeel of zoiets dat schijn ik als baby ook gehad te hebben, schijnt geweldig spul te zijn , maar je hoort er nooit wat van volgens mij...?

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:07

Squit schreef:
er zitten niet genoeg voeding in de melk..
de melk is ook heel dun dan en als je baby nog klein is is het dikker want er zit dan meer voeding in die en baby nodig heeft

Maar je kind krijgt dan evengoed nog wel anti-stoffen binnen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:19

en een 'baby' van een jaar kan nog steeds optimaal ontwikkelen op 25% bijvoeding en 75% moedermelk, ondanks de veranderde samenstelling! Dus het is nog steeds erg voedzaam!

Emike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 22:22

Goh , dit hangt volledig van jezelf af en je baby...
Heb 2-3 weken terug in de les opvoeding een filmpje gezien waar een moeder pas stopte met borstvoeding toen haar dochter van 5?denk ik dat het was haar "zeugreflex" was kwijt geraakt...
Na een bepaalde leeftijd hangt van kind tot kind af raakt die zijn zeugreflex af en kan er geen melk meer door dat kind uit de borst gezogen worden...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:01

Zullen we dat 'zuigreflex' noemen? Knipoog Zeugreflex klinkt zo... varkensachtig Knipoog

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:05

mijn oudtse heeft tot 1 jaar borst voeding gekregen. dat vond ik wel mooi zat. Ik persoonlijk vind ze dan ook te groot worden. De omgeving vond t lang tot 1 jaar. De jongste heeft maand o 9 de borst gekregen. Toen had ik te weinig voeding in de borstmelk en ben toen overgestapt op de fles.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 11:10

Blue_Eyes schreef:
Zullen we dat 'zuigreflex' noemen? Knipoog Zeugreflex klinkt zo... varkensachtig Knipoog

haha dat dacht ik dus ook gelijk Haha!

johannes brood pitmeel heb ik vaker van gehoord. schijnt idd erg goed te werken tegen het spugen, en ze slapen er als t goed is ook mooi van door.

1 jaar..het klinkt best lang en tuurlijk is het wel heel wat anders als een klein baby'tje als ik zie hoe groot die klein evan mij al is met 3,5 maand, maar ik vind een jaar toch eigelijk best een normale tijd Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:18

Ik heb mijn dochter 10 maanden zelf gevoed en had nog best even door willen gaan, maar ze werd te ongeduldig helaas.
Ik vond het best moeilijk om er afscheid van te nemen, want het is zoiets intiems en moois. En daarbij nog gezond ook.
Ja, ik hoorde ook wel eens gezeur van mensen aan van 'voed je haar nog steeds zelf?' (dan wilden ze dat ik overging op de fles) tot aan 'je moet aan jezelf gaan denken' (ik viel nogal af van het geven van borstvoeding, wat best handig was na de zwangerschap:D).
Niet dat ik nou erg dik geworden was (viel allemaal erg mee na 9 maanden kotsmisselijk te zijn geweest), maar ik woog echt maar 48 kilo op het eind, zo ingevallen als ik was.

Moet wel zeggen dat ik blij was van die zoogcompressen en ellende af te zijn, haha.... Want het was veel gedoe, praktisch gezien, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ja

Johannesbrood pitmeel werkt inderdaad heel goed tegen spugen. Mijn dochter heeft heel veel gespuugd de eerste maanden, dus dan kolfte ik moedermelk af (pffff, dat was pas een crime Rolleyes ) en vermengde dat in een flesje met dat johannesbrood pitmeel. Je hebt ook babyvoeding waar het in verwerkt zit.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 11:24

mijn dochter spuugt vrijwel nooit dus die leeft echt alleen maar op borstvoeding. en na allerlei artikelen gelezen te hebben over dat ze met 6 maand makkelijk vast voedsel kunnen proberen heb ik gister haar gratis fruithapje opgegeten Haha! viel tegen vond het niet lekker Bloos

die compressen gebruik ik ook niet, dat werkte eerder bij mij niet, ging alles kapot en nu heb ik meestal niks in mn bh, als ik de toeschietreflex voel duw ik mn arm er tegenaan, valt niet op als je t niet weet Haha! en met werk stop ik er inlegkruisjes in Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:28

Mijn eerste heb ik 15 maanden gevoed, toen stopte ze zelf, ik was zwanger en dan schijnt de smaak te veranderen. De tweede heb ik elf maanden gevoed en moest toen helaas stoppen voor mijn eigen gezondheid. Ik ben blij dat ik het gedaan heb, en ik zou het zo weer doen. Het is en blijft het beste, zeker in deze tijd met steeds meer voedsel allergien.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:30

Nadya schreef:
Ja, ik hoorde ook wel eens gezeur van mensen aan van 'voed je haar nog steeds zelf?' (dan wilden ze dat ik overging op de fles) tot aan 'je moet aan jezelf gaan denken' (ik viel nogal af van het geven van borstvoeding, wat best handig was na de zwangerschap:D).

Ik merk hier ook wel dat opa en oma het erg jammer vinden dat ze geen flesje kunnen geven, dat konden ze bij de andere kleinkids wel. En bij de andere kleinkinderen konden ze vanaf het begin al regelmatig oppassen, [***] is bijna een half jaar en nog niemand heeft op hem mogen passen nog.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het niet zo leuk vind ook als anderen hem vasthouden, komt denk ik ook door de borstvoeding voor een groot deel Ja Ik ben 24 uur per dag met hem samen eigenlijk en omdat hij niet uit een fles drinkt kan ik ook eigenlijk nooit zonder hem weg. Onze band is daardoor zo hecht dat ik een minuut of 5 bij iemand anders nog prima vind, maar daarna wil ik hem weer terug. En bij het eerste kermpje of pruillipje ook (Mijn vriend uitgezonderd natuurlijk) Haha!