Angst om te telefoneren...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Angst om te telefoneren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:46

Nymphadora: ik weet ook dat het heel vervelend is, ik heb destijds ook in dit topic gereageerd en zie 't nu weer bovendrijven.

Vind het alleen zo bijzonder dat een ex-mod (die in haar mod-tijd waarschijnlijk nogal wat oude topics gesloten zal hebben nadat die weer omhoog werden geschopt) nu zelf een oud topic omhoog haalt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 10:47

Een oud topic omhoog halen mag als het om een update gaat. En het is toch niet zo dat je er last van hebt, denk ik Knipoog

Edit: je kan het ook gewoon negeren he...

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:48

Nouks schreef:
Nymphadora: ik weet ook dat het heel vervelend is, ik heb destijds ook in dit topic gereageerd en zie 't nu weer bovendrijven.

Vind het alleen zo bijzonder dat een ex-mod (die in haar mod-tijd waarschijnlijk nogal wat oude topics gesloten zal hebben nadat die weer omhoog werden geschopt) nu zelf een oud topic omhoog haalt.

Dan nog is het niet nodig om zo'n reactie te geven.
Plus dat ze er wel een nieuw topic over kan openen, maar er staat al heel veel informatie in dit topic voor andere bokkers die ook last hebben hiervan.
Dus waarom dan geen update in dit topic Lachen

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:48

Nouks schreef:
Hmmmmm oud topic... Vond je t nu echt nodig dit topic na 10 maand omhoog te schoppen om ons te vertellen dat je er nog steeds last van hebt en dat je telefoontjes moet plegen voor je stage?

Het gaat toch nog steeds om hetzelfde onderwerp.

Overigens heb ik het ook heel erg gehad en het is wel een eind afgenomen de afgelopen tijd.
De RET die Ukkiee noemde is echt een hele goede manier, die heb ik zelf namelijk ook geleerd en toegepast.

Ik moest namelijk van mijn chef naar een cursus toen hij merkte dat ik telefoneren rustig een paar dagen uitstelde en de telefoon van andere collega's niet over durfde te nemen.

Ik ben toen naar deze cursus gestuurd: http://www.sn.nl/sn/goed-waarnemen-juis ... iceren439/
(gelukkig deed de baas betalen Clown )
Maar ik het er ontzettend veel van geleerd en gebruik het nu regelmatig nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:49

Omdat het m.i. geen update is wanneer er in die 10 maand niets veranderd is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 10:50

Dat is wel een update. En zeker als het me net nu weer parten speelt. En het is meer dan er wat "last" van hebben. Heel mijn lichaam slaat op hol en dat is meer dan wat last.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:51

Nouks schreef:
Omdat het m.i. geen update is wanneer er in die 10 maand niets veranderd is.

Dan verschillen we daar toch in Lachen

En zoals je kan zien hierboven komen er weer genoeg nuttige reacties bij waar Tieneke misschien wel wat aan heeft! Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 10:52

Inderdaad, bedankt Nymph...

Daarbij: als je het er niet mee eens bent: er staat een rood uitroeptekentje in de hoek. Daar kan je ook op klikken ipv me hier zo aan te vallen en te beginnen over de periode dat ik mod was. Vind ik persoonlijk nogal flauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:54

Nou ja, wellicht genoeg nuttige reacties waar Tieneke misschien wat aan heeft, maar ik begrijp ook uit haar 1e post van vandaag dat ze nog steeds niets heeft gedaan met eerder gegeven tips en dat ze dat NU PAS wil gaan doen.

Dat rooie uitroeptekentje is allang gebruikt, we gaan zien wat de huidige mods ervan vinden...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 10:55

Dat begrijp je dan verkeerd. Misschien had je me dat eerst kunnen vragen voor je zo begon.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:56

Nouks, als jij het nodig vind gewoon temmen! Slapen

Ik hoef de laatste tijd gelukkig niet onwijs veel aparte telefoontjes te plegen,...
Maar ik hang ook nooit uren aan de telefoon met vrienden en familie, op mijn oma na dan Lachen

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:56

Nouks schreef:
Nou ja, wellicht genoeg nuttige reacties waar Tieneke misschien wat aan heeft, maar ik begrijp ook uit haar 1e post van vandaag dat ze nog steeds niets heeft gedaan met eerder gegeven tips en dat ze dat NU PAS wil gaan doen.

Dat rooie uitroeptekentje is allang gebruikt, we gaan zien wat de huidige mods ervan vinden...

En wat precies verteld jou dat Tieneke nog steeds niets heeft gedaan met alle tips? Lachen

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 10:59

In de link in mijn vorige bericht staan ook een aantal boeken genoemd. Er word in sommige boeken over werkvloer gesproken, maar ik heb het ook heel veel privé gebruikt.

Een van de boeken heet bijvoorbeeld: Beren op de weg, spinsels in je hoofd.

Er word daarin aan de hand van voorbeelden dingen uitgelegd. Het gaat niet alleen over telefonische communicatie, maar ook over communiceren in het algemeen.
Ik vond het een leuk boekje om te lezen in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door Sabbientje op 09-06-08 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:00

Nou misschien heeft ze al wel WAT gedaan met de tips, maar:

Tieneke schreef:
Even een update Knipoog

Ik moet dadelijk weer minstens 2 telefoontjes doen om stageplaatsen te regelen. En ik ben gewoon om half 6 vanmorgen wakker geworden van de stress Verward Over 5 minuten wil ik bellen, dus ik dacht: "Ik ga dat topic nog eens terugzoeken!" En nu lees ik dit weer, inclusief dat van die stapjes. Dit ga ik nu echt gebruiken Haha!

"dat van die stapjes" is dus in ieder geval al die tijd ongebruikt gebleven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:01

Dat is niet waar. Ik heb die stappen eerder wel gebruikt, maar niet zo uitgebreid als hier. Dat lukte dan vrij goed bij telefoontjes die "minder belangrijk" waren, maar met zulke officiële telefoontjes is het een pak erger.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:12

Ik had dus net een hele post getypt en die was weeg door een error *gromt*

maar in reactie op dat Tieneke de stapjes niet gebruikt had, volgens Nouks, wil ik graag het volgende zeggen.

Ik heb zelf een cursus gedaan, zoals ik eerder heb gezegt.
In het begin heb ik die stapjes, de RET, dus ook niet gebruikt, want het is wel een omslachtige manier om een "simpel" telefoontje te plegen.
maar ik heb op een gegeven moment gemerkt hoe goed het werkt. Je gaat namelijk veel rustiger het gesprek in als je dat stappen plan hebt uitgewerkt.
Je hebt immers de mogelijke reacties al overdacht. Meestal zitten die reacties waar je aan denkt ook enkel maar in je hoofd en valt het gesprek achteraf mee, maar daar heb je weinig aan als je eenmaal die telefoonangst hebt.

Je moet dus zelf ondervinden of je hulp hebt aan die stapjes en dat duurt soms even.

tegenwoordig doe ik die stapjes niet meer uitschrijven, maar een beetje in mijn hoofd uitdenken.
Dus iedere negatieve gedachte, doe ik een positief iets voor in de plaats zetten. het helpt wel Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:24

Ik deed die stapjes eerder dus verkort, maar schreef wel telkens uitgebreid op wat ik ging zeggen of niet mocht vergeten. Maar bij belangrijke telefoontjes zoals die van vandaag werke dat niet. Dus heb dan de stappen uitgebreid gedaan. Alleen, die mogelijke reacties doen zich bij mij nu eenmaal vaak voor, waardoor mijn angst niet bepaald vermindert Clown

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:30

Ik heb hier ook ontzettende last van en ik ben echt heel blij om te lezen dat ik niet de enige ben die dit heeft.

Als ik een (belangrijk) telefoontje moet plegen, stel ik dit dagen, soms zelfs weken uit. Uiteindelijk raap ik al mijn moed bij elkaar en pak de telefoon, toets het nummer in en doe er vervolgens al trillend en zwetend nog 10 minuten over om het groene telefoontje in te toetsen... Als de telefoon overgaat hoop ik dat er niemand opneemt en mijn hart zit op dat moment echt in mijn keel... En als ik dan begin te praten ga ik de hele tijd lachen van de zenuwen. Nadat ik heb opgehangen sta ik nog steeds te trillen...

Hierboven beschreven is wel een uiterste geval, maar het komt nog steeds wel eens voor. Ik moet zeggen dat het wel een stuk minder is geworden naarmate ik ouder geworden ben, maar heb er nog steeds wel eens last van. Ik ben nu bijvoorbeeld op zoek naar een vakantiebaantje, maar ik durf gewoon niemand te bellen, dus dan houdt het snel op Nagelbijten / Gniffelen

Misschien ga ik ook wel die stappen proberen Ja

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:35

Dat van dat vakantiebaantje, dat ken ik. Ik heb dat nu eerlijk gezegd opgegeven. Nu ga ik oppassen bij kinderen in de buurt en daar bellen ze mij dan voor. Dan heb ik het iets minder erg dan als ik zelf moet bellen.

En dan zit ik nog met een spastische darm (stress = oorzaak). Nou, je kan wel raden waar ik dan de helft van de tijd van een dag als deze zit...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:38

Nagelbijten / Gniffelen Tieneke ik ken het,... heb ook zware PDS Clown

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:39

Echt niet leuk op zo'n momenten he Clown Anders ook niet, maar dan speciaal niet Clown

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:40

Oeh, dat is inderdaad niet zo best...

Als mensen mij bellen, heb ik er meestal niet zo'n last van, maar als ík moet bellen Nagelbijten / Gniffelen

Het allervervelendste vind ik nog wel dat andere mensen hierdoor gaan denken dat ik lui ben, omdat ik niet zou willen werken... Maar niets is minder waar... Ik heb bijvoorbeeld op Indoor Brabant gewerkt, superleuk! Maar daarbij kon je je gewoon opgeven door een simpel formuliertje op internet...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:42

Inderdaad. Als ik iets per mail kan doen, doe ik het ook. Maar voor stageplaatsen moet je echt bellen. Als je mailt, krijg je geen reactie Clown

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:42

Oh ik heb dit ook hoor.

Laatst zat ik helemaal te trillen voor een telefoontje. *Grinnik* Viel later alles mee. Maar het was zonder twijfel een van de engste dingen die ik ooit heb gedaan. Vork

Bij vrienden heb ik het niet, evenals bij m'n ouders niet. Vroeger wel though. Bij m'n nieuwe school had ik het ook niet, toen ik die moest bellen ging alles goed. Ik heb het bij sommige dingen wel en bij andere dingen (die vééél enger zouden moeten zijn) dus niet. Heel raar.