hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierfysio

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:36

even een vraagje: hoeveel van jullie ex-hernia patiënten heeft ook nog last van krampen in het aangedane been?
ik word er helemaal simpel van (4 hernia's, 3 operaties, allemaal L5-S1 rechts, laatste operatie maart 2006, eerste feb. 2005). word soms wel 10x per nacht wakker met mijn hele kuit en hamstring in de kramp, om te gillen! had het laatst ook te paard, echt fijn: kon er niet eens meer af... Boos!

loop nu bij een osteopaat, maar dat haalt (nog) weinig uit. wie heeft een tip?? magnesium zou kunnen helpen, wie heeft daar ervaring mee? en zijn er behandelingen mogelijk?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:41

Heb niet vaak krampen (ben niet echt ex-patiënt, want heb er nog gewoon last van), maar wel erg vaak slapende benen!!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:42

Jen33 schreef:
darwin schreef:
nu moet ik Maandag bij hem komen en heeft hij een brief voor mij klaarliggen voor een arts in Twente, die zal dan 3 of 4 discografiën maken .

het Medisch spectrum twente in Enschede? welke arts heb je daar? als het daar is Knipoog

mocht het in Enschede zijn hou er rekening mee dat ze nors zijn daar, dan kun je je voorbereiden,ik wist namelijk van schrik bijna niks meer te zeggen.

in almelo zijn ze wel heel aardig. ik heb mn MRI laten maken in het MST.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 18:42

dierfysio schreef:
even een vraagje: hoeveel van jullie ex-hernia patiënten heeft ook nog last van krampen in het aangedane been?
ik word er helemaal simpel van (4 hernia's, 3 operaties, allemaal L5-S1 rechts, laatste operatie maart 2006, eerste feb. 2005). word soms wel 10x per nacht wakker met mijn hele kuit en hamstring in de kramp, om te gillen! had het laatst ook te paard, echt fijn: kon er niet eens meer af... Boos!

loop nu bij een osteopaat, maar dat haalt (nog) weinig uit. wie heeft een tip?? magnesium zou kunnen helpen, wie heeft daar ervaring mee? en zijn er behandelingen mogelijk?

Ben nog geen Ex hernia patient.. maar op het moment valt het mee met de krampen..

een week na de blokkade heb ik gepiept van de krampen.. in het scheenbeen ik wist niet hoe ik het kwijt moest worden kuit is meestal tenen optrekken... ik hoefde maar een cm te bewegen en er kwam weer een kramp in mn scheenbeen aan....

in mn bil heb ik nog wel eens sochtends vroeg als ik de auto uitstap.. maar heb liever kramp dan de hernia pijn..

ik doe er niks aan ik neem aan dat het vanzelf wel weer overgaat als het lichaam weer gezond is..

hoe brengen jullie eigenlijk je vakantie door? campingbedjes en luchtbedden is niet echt wat voor een slechte rug....

gaan jullie nooit op vakantie of helemaal aangepast?

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:28

ik ga gewoon op vakantie, wel in een huisje. En het moet ook niet langer dan een dag rijden zijn, anders word ik helemaal gek in de auto..
Het huisje waar wij heen gaan is bedoelt voor 8 mensen, maar wij gaan er met z'n vieren in. Dus als het matras niet goed is, kan ik altijd nog 2 matrassen op elkaar leggen!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:01

Jen33 schreef:
darwin schreef:
nu moet ik Maandag bij hem komen en heeft hij een brief voor mij klaarliggen voor een arts in Twente, die zal dan 3 of 4 discografiën maken .

het Medisch spectrum twente in Enschede? welke arts heb je daar? als het daar is Knipoog

mocht het in Enschede zijn hou er rekening mee dat ze nors zijn daar, dan kun je je voorbereiden,ik wist namelijk van schrik bijna niks meer te zeggen.

Nou, ik ben doorgestuurd naar de rugpoli Twente, dit is in Delden en de arts daar is dokter Schepers.
17 augustus moet ik daar heen en waarschijnlijk maken ze dan meteen die discografieën, dus ik ben benieuwd.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:01

Hallo,

Ik ben 34 jaar ,moeder van twee kids en heb een eigen paard.

Ik heb ook al drie jaar hernia,drie jaar terug een MRI gehad en,
het bleek dat ik drie 3 hernia's (in ieder geval L4 en L5) heb,
voor we een operatie zouden overwegen eerst maar mensendieck gedaan,
dat heeft heel veel goeds gedaan een operatie was gelukkig niet meer nodig.
Mocht van de arts alles doen ,hij zei,je voelt zelf wel wat je niet en wel kan zo gezegd zo gedaan.
Tot een half jaar terug,ik heb al een half jaar uitstraling naar m'n rechterbeen vooral in mijn bil en krampen in de kuit,heb echt veel pijnscheuten
Vooral met slapen heb ik veel pijn,autorijden (na drie minuten al!) en zitten.
Veel opstartproblemen 's morgens,maar met paardrijden heb ik geen last!!
Niemand snapt dat,helaas heb ik ook nog een hielspoor in mijn linkervoet
dus het lopen gaat niet lekker.

Ben afgelopen vrijdag naar de neuroloog geweest (15 behandelingen fyschio heeft niet geholpen)
en moest nu maar een operatie overwegen,omdat ik al te lang met de klachten rondloop.
Krijg half augustus een MRI en eind augustus hoor ik de uitslag.

Wat ik graag wil weten van degene die het al eens meegemaakt hebben is het volgende,
Heb je een ruggenprik gehad of een volledige narcose?
Hebben jullie veel napijn gehad?
Hoe snel knapte jullie op? En wanneer gingen jullie weer rijden op je paard?

groetjes

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:35

@Tigarida: Beterschap hé! Jammer dat de Fysio niet geholpen heeft....

heb nog steeds geen controle datum.....zou wel heel graag binnenkort er heen willen,krijg steeds vaker een leren huid idee, dat je niet meer voeld dat die huid van jou is....

Bij jullie verder nog vorderingen dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 21:08

dierfysio schreef:
magnesium zou kunnen helpen, wie heeft daar ervaring mee?

Ik heb tijdens mijn zwangerschap heel even magnesium geslikt tegen de kramp in mijn kuiten maar ik ging op de laagste dosering echt gigantisch aan de race. Een dag slikken was een week aan de dunne dus ik heb niet ervaren of het werkte tegen de krampen Clown

saskija

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 17:43

Tigarida schreef:
Hallo,

Ik ben 34 jaar ,moeder van twee kids en heb een eigen paard.

Ik heb ook al drie jaar hernia,drie jaar terug een MRI gehad en,
het bleek dat ik drie 3 hernia's (in ieder geval L4 en L5) heb,
voor we een operatie zouden overwegen eerst maar mensendieck gedaan,
dat heeft heel veel goeds gedaan een operatie was gelukkig niet meer nodig.
Mocht van de arts alles doen ,hij zei,je voelt zelf wel wat je niet en wel kan zo gezegd zo gedaan.
Tot een half jaar terug,ik heb al een half jaar uitstraling naar m'n rechterbeen vooral in mijn bil en krampen in de kuit,heb echt veel pijnscheuten
Vooral met slapen heb ik veel pijn,autorijden (na drie minuten al!) en zitten.
Veel opstartproblemen 's morgens,maar met paardrijden heb ik geen last!!
Niemand snapt dat,helaas heb ik ook nog een hielspoor in mijn linkervoet
dus het lopen gaat niet lekker.

Ben afgelopen vrijdag naar de neuroloog geweest (15 behandelingen fyschio heeft niet geholpen)
en moest nu maar een operatie overwegen,omdat ik al te lang met de klachten rondloop.
Krijg half augustus een MRI en eind augustus hoor ik de uitslag.

Wat ik graag wil weten van degene die het al eens meegemaakt hebben is het volgende,
Heb je een ruggenprik gehad of een volledige narcose?
Hebben jullie veel napijn gehad?
Hoe snel knapte jullie op? En wanneer gingen jullie weer rijden op je paard?

groetjes

Heb precies hetzelfde alleen kon ik niet meer lopen en heb twee paarden thuis staan. Boel staat behoorlijk op de kop hier thuis. paarden doen alleen grazen en buiten lopen.
operatie is nu twee maanden geleden via klassieke methode gedaan. onder volledige narcose, week ziekenhuis. Nog niet paardrijden of zo, wel heb ik gevoel in mijn benen weer terug. maar... nog altijd pijn in een been en in mijn rug. ben snel moe en kan eigenlijk nog niets.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 12:18

Ik ben 24 september naar de neurochirurg geweest,ik had helemaal op een operatie gerekend,
maar na een gesprek en overweging moest ik zelf beslissen wat ik wilde.
Hij vertelde,als je 100 mensen onder de scan doe,dan hebben ze allemaal hernia,
de 1 heeft er last en de ander niet.
80% van de hernia geneest van zelf (lees 10 jaar) en 20% moet geopereerd worden.
Ik heb van de vier hernia's (ja,er kan er nog wel 1 bij) twee behoorlijke,
bij de L5 waar nog ruimte is voor de zenuwen,en bij de S1 zit een behoorlijke uitstulping ,
die geeft ook de klachten in mijn rechterbeen.
Ik ben een twijfelgeval voor een operatie kreeg ik het idee bij de neurochirurg.
Hij gaf me advies op een osteopaat te proberen,opereren wilde hij ook maar ik moest zelf beslissen.
Ik begon te twijfelen,omdat ook sommige dingen wel kan doen.
Ik heb de de beslissing genomen om me nog niet te laten opereren,dat kan ik alsnog doen.
Er zitten ook nadelen aan z'on operatie en ik vind het best wel spannend.
Ben best wel bang dat ik wat aan de operatie wat overhoud,een gevoelloos been of iets dergelijks.
Het voelde wel als een domper dat de operatie niet doorging maar aan de ander kant opgelucht,
wetende dat er misschien nog andere mogelijkheden zijn.

Op advies van iemand anders loop ik dus nu bij een chiropractor,
ik heb reeds twee behandelingen gehad,en de pijn in mijn kuit lijkt al minder.
Ik moet me wel aan bepaalde dingen houden zoals,niet langer als een kwartier zitten,
niet langer dan 10 minuten autorijden,mag wel fietsen maar niet te lang ,ik fiets in 20
minuten naar mijn paard en dat is prima.
Tijdens de behandelweken mag ik helaas niet paardrijden.
Ik probeer erg op mijn houding te letten en als ik weer mag rijden bouw ik het rustig op.
Ik wacht het af maar heb er tot nu toe vertrouwen in,opereren kan altijd nog.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:31

Het iets oudere topic komt weer omhoog Haha!

Tigarida; welke arts heb jij in alkmaar? Volgens mij hebben we dezelfde. Ik ben echter niet doorverwezen naar een ostheopaat o.i.d wellicht omdat ik daar in het verleden erg slechte ervaring mee heb gehad.

Hoe gaat het met de rest van de hernia bokkers uit dit topic?
Zelf zit ik nog steeds in de ziektewet..ben bezig met een reintegratie buro maar zoals sommige misschien zullen weten gaat het nog langzamer als een slak.

Ik werk wel 3 dagen in de week als koerier...niet dat dat zo gezond is maar thuiszitten is ook niet gezond.
Klachten zijn nog steeds een hele stijve rug, s'ochtends amper het bed uit kunnen komen en zo nu en dan zenuwpijn in mijn kuit soms pittig en soms wat minder.

En nog steeds niet paardrijden (heb ik eigenlijk opgegeven).

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:32

ik heb de hele zomer geen fysiotherapie gedaan dus nu gaat het weer een stuk minder. moet gauw weer aand e gang!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:04

Tigarida, zo'n poliklinische ingreep was geen optie?
Cowgirl vervelend dat het nog steeds niet goed gaat zeg.
Sjaantje snel maar beginnen weer dan Knipoog
Bij mij gaat het eigenlijk vrij goed. Mijn rug blijft wel stijf maar zolang ik blijf paardrijden en mijn spieren dus sterk hou, leef ik redelijk pijnvrij. Ik merk dat het paardrijden steeds beter gaat. Drie maanden terug nog vieren op houding en zit en nu komen de eerste zevens voorzichtig weer tevoorschijn. Verder gewoon niet teveel sjouwen en van de week hadden ze op de manege nieuw zand gestort en na 4 uur lesgeven voel ik dat ook behoorlijk. Maar goed, eigenlijk hier dus best positief nieuws!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:39

even een update over mij (3x operatie L5-S1, laatste anderhalf jaar terug, eerste 13 maanden daarvoor):
het gata goed met me, krampen in been zijn bijna weg (slik op advies van osteopaat nu magnesium/calcium bij en dat helpt heel goed!), spieren blijven sterk dor paardrijden, pilates, en actieve oefentherapie uit de fysiotherapie (ben zelf fysio, dus weet wat er kan/niet kan).
mag dus lang niet klagen! ben wel wat stijver dan voor alle ellende, maar hee: ik kan nog best veel. Lachen

take care voor de rest; het is en blijft een heel vervelend iets. Ach gut

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:24

Met mij ging het heel goed, hoefde zelfs geen fysiotherapie meer. Maar ik hoef maar iets raars te doen en het schiet weer in mijn rug. Ben net op vakantie geweest en heb op een hard bed geslapen en meteen weer heel erg last. Heel stijf en veel pijn die uitstraalt naar mijn buik en been. Voor het slapen gaan zit ik weer aan de zware pijnstillers, anders lig ik de hele nacht wakker en word het nog erger. Paard rijden kan ik nu helemaal wel vergeten.
ik hoor hele verschillende verhalen over een operatie, vooral dat je na 2 jaar toch weer terug bij af bent omdat je rug ook zwakker word door een operatie. Omdat ik geen neurologische verschijnselen heb krijg ik zowiezo geen operatie. Fysiotherapie helpt bij mij eigenlijk ook niet goed, van die oefeningen krijg ik alleen maar meer pijn in mijn rug.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:30

tsja, als je niet meer kunt lopen en incontinent bent, zoals ik was, heb je geen keus en MOET je geopereerd worden. voor mij absoluut de juiste beslissing (al had ik liever geen 3 operaties nodig gehad natuurlijk). zwakker word je toch wel; er zit toch schade aan je rug.

door een goed spiercorset op te bouwen en daarna bij te hoduen (dmv oefenen dus!) kun je die zwakte opvangen, zodat je er weinig tot geen last van hebt.

ik zit nu een goede anderhalf jaar na m'n laatste operatie, en ben verre van 'terug bij af'; sterker nog: het gaat prima met me! maar daar heb ik wel zelf hard boor gewerkt.

en pijn door oefenen: dan doe je iets verkeerd. dat is niet de bedoeling. ook dat je snel last krijgt (bij een verkeerde bew. direct last) zegt mij dat je nog een lange weg te gana hebt qua stabiliseren, sterker worden. succes!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:43

Lous schreef:
Uitstralingspijn of tintelingen in been, of voet. Bij een nekhernia kan het in de arm voorkomen.

Niet meer normaal kunnen bukken. Je schoenen aantrekken, aankleden etc.

Zenuwpijn, alsof iemand de hele tijd op een blauwe plek zit te drukken.

En/of verlammingsverschijnselen van arm, voet, been.

Ik heb dus al deze klachten.. Ik moet vanmiddag naar de dokter omdat mijn rugpijn erger word. Ik heb moeite met bukken, zeurderige pijn onderin mijn rug, een plek op mijn linker bovenbeen waar ik heel de dag het idee heb dat iemand mijn been als speldekussen gebruikt/ doof gevoel. Verder af en toe tot in mijn tenen een soort doof gevoel in mijn zenuwen.

Rijden gaat nog steeds, kom alleen wel wat moeilijker op mijn paard. Als ik gereden heb dan voelt het juist beter Lachen Verder neem ik er niks voor in omdat het dagelijk is, het enige wat wel zeer doet is af en toe een soort stekende kramp in mijn linker bovenbeen.

Ik vrees dus ergens dat ik een hernia heb, ik hoop dat het allemaal meevalt, het beeld wat ik ervan heb is echt vreselijk.. Scheve mond

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:08

@Cowgirl,ik ben eerst bij de neuroloog (arts assistent) geweest die vond
het nodig om de uitstulping bij de S1 weg te halen en de laatste keer ben ik bij neurochirurg
is Dr. Tan geweest en die gaf me de tip om een osteopaat te proberen.
Waarom opereren ze jou dan nog steeds niet?

Hij heeft wel tegen mij gezegd, er moet wel verbetering zijn na enige tijd.

@Urielle,als ik geopereerd zou worden dan moest zou ik een paar dagen in het ziekenhuis moeten blijven.
Ik vind een operatie niet zomaar wat,je ligt er wel een lange tijd uit en ik heb ook nog een gezin.
Ik heb al veel gelezen over hernia,maar ze komen ook een beetje terug van het opereren,
ze doen het niet meer zo snel.

Overigens met rijden heb ik nooit last van uitstraling naar m'n rechterbeen,
wel regelmatig last van me rug,nu rijd ik even niet op het advies van de chiropractor,
ik mis het ook best wel.

Vrijdag moet ik weer heen ,ben eigenlijk wel benieuwd of er meer mensen bij een
chiropractor zijn geweest en wat waren dan de resultaten?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:19

Citaat:
@Cowgirl,ik ben eerst bij de neuroloog (arts assistent) geweest die vond
het nodig om de uitstulping bij de S1 weg te halen en de laatste keer ben ik bij neurochirurg
is Dr. Tan geweest en die gaf me de tip om een osteopaat te proberen.
Waarom opereren ze jou dan nog steeds niet?

Niet dezelfde dokter Haha!

Bij mij heeft opereren geen zin ..hernia is bijna 'weg'(ik denk dat er intussen veel litttekenweefsel zit) heb dus alleen spontaan een aantal minuten of een dag wat meer last zeker als ik veel til of lang in de auto zit)
grootste probleem is mijn rug zelf..heel stijf en doet eigenlijk de hele dag wel zeer daarnaast sta ik ook scheef. Mijn linker schouder hangt lager(s'ochtends wel 3 cm) maar mijn heupen staan recht. Ik sta dus niet scheef volgens de artsen. Verward

na de eerste hernia (4 jaar geleden) is alles 'vanzelf' overgegaan. kreeg spontane genezing na een MRI onder narcose omdat ik na 3x proberen nog steeds niet plat kon in dat apparaat.
Toen stond ik weer recht en voelde mijn lijf aan zo als het hoorde...zo goed als het toen was had ik het nog nooit gehad.
Ik zat weer recht op mijn paard , fiets en in de auto. Er ging een wereld voor me open en dit alles zonder fysio , therapeut o.i.d.

Het ging weer fout bij het oppakken van mijn toenmalige baan . Binnen 2 maanden stond ik weer scheef en niemand wou luisteren.
Mensen van de uwv fitness zeiden dat een pijntje tijdens het werk wel normaal was Boos! .
Het is daarna ook nooit meer zo geworden als die 2 maanden dat alles zo fijn aanvoelde.

Ik durf niet naar een manueeltherapeut/ ostheopaat o.i.d want ik ben zo bang dat ze het weer verkoeien.
Fysio was ik destijds ook mee gestop omdat ik daar meer klachten van kreeg en ik voor mijn gevoel beter op mijn paard kon zitten.(wat heb ik die tijd fijn gereden zeg).
Dit keer zagen de fysio, ik en de HA fysiotherapie ook niet zitten "het komt iedere keer weer terug" zeiden we.

Ik weet nu ook niet wat ik moet doen...zou eigenlijk denk ik naar de sportschool moeten maar ik geloof er eigenlijk niet meer in.
Heb ook geen energie om er voor te gaan....dat was 4 jaar geleden wel anders.
Ben nu bijna 9 maanden werkeloos en al die toestanden, en dat lange wachten op een reintegratie werkt ook niet echt mee.

En ik mis het paard rijden meer dan ooit Huilen
Sta soms gewoon een potje Huilen op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:51

Ik heb ook al jaren en jaren rugklachten.. heb ooit door een val van een paard 5 weken bedrust moeten nemen.
ik heb vaak vermoeide benen en billen als ik lang zit of sta..
en ik heb regelmatig spontane brandprikkels in mijn voet..
als ik paardrij bijvoorbeeld lichtrijden krijg ik elke keer als ik ga staan, het gevoel alsof een gedeelte van mijn voet onder stroom staat.
echter de plek waar ik last van had toen ik die val van het paard heb gemaakt is niet de plek in me rug die erg pijnlijk is maar juist mijn onderrug,heiligbeen en mijn stuitje doen veel zeer.

Omdat ik ook ME heb en fybromialgie vind de huisarts het niet noodzakelijk om foto's van mijn rug te maken omdat hij denkt dat het daarvan komt.
hij heeft de laatste keer omdat ik er toch elke keer over door blijf klagen, een onderzoek gedaan.

maar al mijn reflexen waren verder goed... wel zag hij dat een paar wervels iets wat afwijken maar niet erg genoeg dat mijn klachten daarvan kunnen zijn..

toch vertrouw ik het niet..
Ik weet niet hoe het voelt om een hernia te hebben maar op het moment ga ik steeds meer twijfelen of het misschien toch niet zo is.. ook omdat dat stroom gevoel steeds vaker door mijn been naar me voet schiet.. maar dan denk ik weer van.. stel je niet aan man, hij heeft er toch nagekeken en hij zegt toch dat het niks ernstigs kan zijn...

ik durf eigenlijk niet zo goed nog een keer naar de dokter omdat hij laatst dus al een onderzoek heeft gedaan.

iemand raad? komen mijn klachten jullie bekend voor?

alvast bedankt!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:09

Als je het gevoel hebt dat je voet onder stroom staat, is dat sowieso een zenuw die beklemd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:18

en wat doe ik daar tegen? Bloos want prettig is anders...

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:14

Er zijn van die standaard onderzoeken om te kijken of het hernia is.
Bij mij hebben ze dat ook gedaan en kan best veel met m'n benen,
dat is juist het gekke,het zegt soms helemaal niets.
Maar misschien toch vragen of je je een verwijzing mag voor een MRI.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:17

Ik kon niet meer lopen en had een erg grote hernia maar mijn reflexen deden het nog wel! Dus aan de huisarts en zelfs een vluchtige blik van de neuroloog heb je niks omdat iedereen weer anders is. Doordrammen dus voor een scan, neem desnoods iemand mee als je bang bent dat je je om laat praten, ze laten je gerust een jaar zo lopen!