verstandskiezen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Re: verstandskiezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 00:11

Hier nog eentje die binnenkort naar de kaakchirurg moet.. al drie a vier jaar geleden raadde de ortho me aan om ze te laten trekken, toen waren ze nog niet door, maar ze zag dat ze scheef groeiden.
Nu zijn mijn rechteronder- en -bovenkies al een half jaar ongeveer door en die groeien beide idioot scheef. Ik heb na een paar maanden lopen tobben, vorige week de kaakchirurg gebeld en ik heb 23 juli een afspraak.. Verdrietig
Ook ik ben redelijk nerveus bij de tandarts (al moest ik vorige week met spoed erheen omdat ikeen vulling kwijt was; het opnieuw vullen was een eitje Haha! ) en ik ben ook bang dat ik een ondergevoeligheid voor lidocaine heb (verdovingsmiddel wat ze weleens gebruiken). Niet echt geruststellend dus Nagelbijten / Gniffelen

iedereen die binnenkort moet, veel sterkte! Ik lees even mee voorlopig..

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 00:47

Grmbl.. Ik moet nog steeds op controle bij de tandarts, maar omdat alle 4 de verstandskiezen nu door aan het komen zijn (1 helemaal door) wacht ik er liever mee.. Helemaal nu we ineens een nieuwe, net afgestudeerde tandarts hebben zonder dat ons iets is laten weten door de praktijk Nagelbijten / Gniffelen Mam vond haar wel aardig, maar een beetje zo'n "ballig" type, veel termen smijten enzo. Mijn ma heeft trouwens helemaal stalen kaken (een van die eerste operaties ooit in NL) en compleet porceleinwerk in d'r muiltje, dus die vind het allemaal wel meevallen en vind dat ik niet moet zeuren Lips are sealed

De Ortho heeft 2 jaar geleden foto's gemaakt, en heb er niets meer van gehoord (ze zouden wat laten weten als ze niet goed zaten). Nu ze door aan het komen zijn merk ik wel dat ik afentoe oorpijn heb, en zoals gisteren dat ik m'n mond niet wijd open kan doen, maar dat is ook zo verholpen met een Sinaspril Knipoog

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 15:56

Zwartwitje schreef:
*knip* en ik ben ook bang dat ik een ondergevoeligheid voor lidocaine heb (verdovingsmiddel wat ze weleens gebruiken). Niet echt geruststellend dus Nagelbijten / Gniffelen

Een ondergevoeligheid?
Hoe weet je dat je dat misschien heb ?
Ik ben nog nooit verdoofd/geboort oid, ik ben ook erg bang hoor..
't is voor mij nog maar 10 dagen Huilen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 19:04

racheltjj schreef:

Ik was er ook erg bang voor. Ondanks het feit dat ik mn baas echt voor de volle 100% vertrouw kneep ik hem enorm. Maar zowel vullen (zonder verdoving) als trekken (met verdoving) is mij echt ontzettend meegevallen. Achteraf heb ik echt zoiets van: heb ik daar nu maanden tegenop zitten hikken?

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:45

Bij mij ziet er eentje linksboven te klieren... Hij is al een paar maandjes aan het doorkomen. Maar ik heb de hele nacht wakker gelegen van de pijn Huilen. Ik voel het zelfs nog door 1000mg paracetamol heen. Ik zit nu de minuten af te tellen tot ik de tandarts kan bellen voor een spoedje... en ik heb ook nog eens griep Blauw oog Of het kreng dus getrokken word is nog maar even afwachten en nu ben ik ook nog eens hardstikke bang dat ik er nog twee weken last van ga hebben Huilen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:31

Oeioei, dat klinkt niet lekker Yabloko! Heb je nu al gebeld of ben je al geweest?
Mijn bovenste verstandskiezen zijn al getrokken, weinig last van gehad, terwijl ik er wel heeeeel erg tegenop zag. Dat was dus achteraf niet nodig geweest.
Een week of twee geleden had ik ineens gigantisch last van mijn mond, ik wist niet meer hoe ik het had, pijnstillers hielpen niet en slapen ging al helemaal niet. Naar een weekenddienst geweest en had een fijne ontsteking in een kies. Wortelkanaalbehandeling gehad (waar ik overigens niks van gevoeld heb) en oooooh, ik was nog nooit zó blij dat ik naar de tandarts was geweest.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:38

Verstandskiezen, als het kan direct laten verwijderen. De pijn na het trekken duurt niet langer dan een week echt.

Heb ze kennelijk iets te lang laten zitten. Want door die krengen zit ik nu weer met een beugel Boos!

Nog 4 maanden dan mag hij er weer uit na in totaal een half jaar erin te hebben gezeten.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:00

Ik moet vrijdag.. Scheve mond Zie er enorm tegen op..
Hoeveel prikken krijg je? En ook een in je gehemelte toevallig? Nagelbijten / Gniffelen

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:04

Bij mij zijn ze rechtsonder en boven verwijderd.
Het weghalen deed zo geen pijn, maar de orthodontist was wel een beetje een beul.
Op een gegeven moment moest ik bijna braken omdat hij de gaten aan het dichtmaken was, zo ver in mn mond en hij werd gewoon kwaad! Ook mn kaakbeen was goed geforceerd...

Als ik het kon overdoen, dan koos ik toch voor volledige verdoving en alle 4 tegelijk.
Nog steeds de linkerkant niet laten doen, en zolang ik geen hinder heb, blijf ik ook mooi weg bij de tandarts...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:13

Ntlie_ schreef:
Ik moet vrijdag.. Scheve mond Zie er enorm tegen op..
Hoeveel prikken krijg je? En ook een in je gehemelte toevallig? Nagelbijten / Gniffelen

Als je er twee tegelijk laat weghalen, dus aan een klant, eentje boven en eentje onder, krijg je ook in je gehemelte een prik. Het prikken doet geen pijn. Je voelt het alleen even prikken. Ik heb zelf een enorme naaldenfobie, maar het was echt niks.

Als je het niet zeker weet of je goed verdoofd bent, vraag dan meer, van een goede kaakchirurg of tandarts krijg je dan ook meer.
Van het hele gedoe voel je niks, je voelt aleen dat er getrokken wordt. Hier voel je echt niks van, alleen wat druk. Neem direct na de ingreep pijnstillers voordat de verdoving is uitgewerkt. Zo kun je de pijn die je hebt als de verdoving is uitgewerkt voor zijn.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:14

Oké dan hoop ik maar dat ze bij mij omstebeurt worden getrokken, want op een prik in m'n gehemelte zit ik echt niet te wachten.. Heb dat ooit een keer eerder gehad, nou bestierf het echt van de pijn. Nagelbijten / Gniffelen
Tip van de pijnstillers is wel handig Lachen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:29

Je wordt eerst verdoofd, ook dus in je gehemelte krijg je prikken. Daarna gaan ze weg zodat de verdoving kan gaan werken. Dan gaat eerst de ene eruit, dan de andere. Douwen ze eronder een gaasje in het gat met hechtingen en kan je weer naar huis. Ik kreeg een recept mee voor speolmiddel en pijnstillers.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:31

Dus je krijgt hoe dan ook een prik in je gehemelte? Nagelbijten / Gniffelen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:32

Ja anders ben je niet goed genoeg verdoofd, denk dat je daar niet echt op zit te wachten Haha!

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:53

dovish schreef:
Oeioei, dat klinkt niet lekker Yabloko! Heb je nu al gebeld of ben je al geweest?
Mijn bovenste verstandskiezen zijn al getrokken, weinig last van gehad, terwijl ik er wel heeeeel erg tegenop zag. Dat was dus achteraf niet nodig geweest.
Een week of twee geleden had ik ineens gigantisch last van mijn mond, ik wist niet meer hoe ik het had, pijnstillers hielpen niet en slapen ging al helemaal niet. Naar een weekenddienst geweest en had een fijne ontsteking in een kies. Wortelkanaalbehandeling gehad (waar ik overigens niks van gevoeld heb) en oooooh, ik was nog nooit zó blij dat ik naar de tandarts was geweest.

Nou, ik heb nog eventjes gewacht want deze pijn kan ook van een bijholteontsteking komen (en dat is weer waarschijnlijker, want ik heb op dit moment een bijholte ontsteking...) maarja die kies moet er waarschijnlijk alsnog uit...

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 15:28

Oee wat een verhalen weer !
Ik moet aankomende donderdag, stik de moord !
Vind het echt zo eng!
Ook als ik het nu aan iemand vertel zeggen ze bijv; 'oja mijn vader heeft dat ook gehad en die heeft nog een stuk naald in zn kaak zitten want die zat los van de verdovingsprik'. Brr moet er niet aan denken!
Bij mij worden er trouwens eerst 2 aan de rechterkant getrokken , 3 weken erna mag pas weer de linkerkant!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:39

Oei wat heb ik een mazzel gehad als ik deze verhalen allemaal lees. Ik ben al wel wat ouder, maar er is bij mij 1 verstandskies getrokken door de tandarts zelf. Was binnen een paar minuutjes gepiept en ik heb echt helemaal nergens last van gehad. Haha! Was echt heel zenuwachtig dat weet ik nog steeds, dat kwam door alle verhalen van anderen die het al meegemaakt hadden, maar nee hoor echt helemaal niks van gevoeld. Knipoog Ik heb wel na de behandeling thuis even een paracetamol genomen voor de zekerheid. Mijn andere 3 verstandskiezen heb ik dus nog terwijl mijn tandarts jaren geleden wel eens heeft geroepen "die mag er uit en die mag eruit". Maar toen ik hem vroeg of het noodzakelijk was zei hij "nee hoor maar ach ze kunnen er maar uit zijn" toen had ik zoiets van ja daag als het niet hoeft doe ik het niet hoor. Duivel

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:52

Heb ook echt geluk gehad, heb helemaal 'nergens' last van gehad! alleen met de bovenste 2 heb ik hele erge hoofdpijn gehad, maar dat komt, denk ik door de verdoving?!! en bij onder moest er gehecht worden, die zat wel redelijk goed vast maar deed niet echt pijn ook de dagen er na niet! Moet er nog 1 en die gaat er pas over een half jaartje uit Lachen heb er ook een hele tijd mee gewacht, 5 jaar geleden moesten ze er eigenlijk al uit..

De eerste keer dat ik hoorde, dat ze er uit moesten vond ik het echt héél erg eng! maar dat komt door de verhalen van sommige mensen, die maken je dan bang 'natuurlijk kan het mis gaan of zitten ze heel goed vast!' hij vroeg wil je dat ik het nu doe, of wil je een nieuwe afspraak maken.. nou doe nu dan gelijk maar, ben ik er vanaf ook Knipoog Clown

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:03

Racheltjj en Netlie, allebei heel veel sterkte aankomende donderdag en vrijdag, ik leef met jullie mee.

Laat nog even weten hoe het is gegaan.

Bij mij is alles goed gegaan en het gat waar die kies zat is bijna dicht. Heb nu wel wat last van mijn andere kiezen, die hebben nu meer ruimte gekregen en zijn wat aan het schuiven, beetje gevoelig, maar niet pijnlijk.

Bij mij zijn er al 5 verstandskiezen uitgehaald, en ben er nu eindelijk echt van verlost!

Voor de anderen die ook nog moeten: heel veel sterkte!!!

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 16:42

Haha bedankt voor de succeswensen enzoo..
Zal morgen in de avond eens kijken of ik in staat ben om hier nog wat te vertellen haha!
Weet je wat ookzo is, als je ergens last van heb hoor je ook gelijk van die enge verhalen he !
Maar we gaan daar vol goeie moed heen ( het kan niet erger zijn dan mn repetitie wiskunde die ik eigenlijk dan heb toch hihi! )

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:52

Goed zo, positief denken! Nu mis je de repetitie wiskunde! Haha!

Ik zag ook erg op tegen de laatste verstandskies, maar het viel mee in vergelijking met de eerste twee keren.

Ik hoop dat je morgenavond nog even laat weten hoe het was.

Sterkte morgen!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:32

racheltjj schreef:
Zwartwitje schreef:
*knip* en ik ben ook bang dat ik een ondergevoeligheid voor lidocaine heb (verdovingsmiddel wat ze weleens gebruiken). Niet echt geruststellend dus Nagelbijten / Gniffelen

Een ondergevoeligheid?
Hoe weet je dat je dat misschien heb ?

Ik heb al mijn hele leven last van aften, en toen ik op mijn 13e een slotjesbeugel kreeg werd dat (ws ook mede door de hormoontjes ofzo) een ware hel, ik had zo'n pijn ervan. Gevraagd aan de ortho wat ik daaraan kon doen, en die raadde me lidocaine aanstipvloeistof aan. Dat heb ik gehaald, en weer gehaald, en weer gehaald, ik was er geloof ik een beetje verslaafd aan.. Nagelbijten / Gniffelen
De aften gingen er niet van weg (sterker nog, het duurde langer voor ze weggingen) maar het werd verdoofd en dan kon ik weer even normaal eten en praten. Nu gebruik ik dat spul een paar jaar al niet meer (gaat ook veel beter met de aften), maar toen ik twee jaar geleden naar de dokter moest om een ingegroeide teennagel weg te laten knippen, heeft die een belachelijke hoeveelheid van dat spul in mn teen gespoten, maar ik voelde nog steeds vanalles.. Verdrietig
Ben dus bang dat lidocaine bij mij een beetje zijn werking verloren heeft.

Nogmaals sterkte!

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 13:55

Ja over een uurtje gaat de pijn beginnen..
Zit al heel de ochtend te tandenknarsen en veel afleiding te zoeken.
Maar het is beter dan er telksens zoveel pijn aan te hebben toch?
Duimen jullie voor me Schijnheilig

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 14:11

Succes hoor en ik zal voor je duimen dat het meevalt. Laat je nog even weten hoe het
gegaan is. Duivel

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:53

Racheltjj, hoe gaat het?

Ntlie, sterkte en succes morgen!