ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:26

Ik ben ook donor, voor alles behalve m'n hoornvliezen. Die hou ik lekker zelf. Nagelbijten / Gniffelen
Vind dat weer net iets te ver gaan. Haha!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:27

Sim0ne schreef:
jamaar beschikbaar voor de wetenschap is echt iets heel anders, dan moet je een heel pak papieren invullen, dat doen ze echt niet zomaar met je als je donor bent

Dat weet ik, daarom staat er ook dat ik nog niet weet of ik donor wil worden, maar dat ik WEL zeker weet dat ik mezelf niet beschikbaar stel voor de wetenschap.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:31

ok, dat is dan duidelijke Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:34

ik heb zoiets, als ik hersendood ben, en het blijkt dat ik een kasplantje word áls ik er weer uitkom, dan mogen ze mijn organen gebruiken, ik wil niet 24/7 in een bed liggen en niets meer kunnen doen, (niet praten, niet normaal eten en drinken etc) dat lijkt me vreselijk, dus van mij mag dan de stekker eruit.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:36

Ik hoorde trouwens (we hadden het er toevallig van de week op een verjaardag ook over) dat het eigenlijk weinig uitmaakt of je invult of je donor wilt worden of niet, omdat het toch altijd nog aan de familie wordt gevraagd. En ookal heb jij dan ingevuld dat je wel donor wilt worden, als je familie op dat moment geen toestemming geeft, dan gebeurt het niet.

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:37

Ik moet het formulier nog invullen, maar doe het wel. Mijn familie vind het goed, en ik heb zoiets van:
Als ik niet meer leef, en je kan er mensen mee helpen, vind ik het goed.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:39

Ik ben geen donor, ik wil gewoon niet dat er in me gesneden word als ik dood ben. Dat is gewoon mijn keus.
MAAR.. mocht het later zo zijn dat ik zelf wat nodig heb, dan zal ik ook donor worden. Maar alleen onder die voorwaarde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:40

roxiie schreef:
Ik ben geen donor, ik wil gewoon niet dat er in me gesneden word als ik dood ben. Dat is gewoon mijn keus.
MAAR.. mocht het later zo zijn dat ik zelf wat nodig heb, dan zal ik ook donor worden. Maar alleen onder die voorwaarde..

onder welke voorwaarde?

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:40

Ik ben ook zeker donor en stel alles beschikbaar.

Ik vind het heel belangrijk dat veel mensen het doen, de wachtlijsten voor transplantatie zijn onwijs lang. Mocht je het ooit eens nodig hebben dan wil je ook graag.

Overigens respecteer ik wel de mening van mensen die géén donor willen zijn.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:42

dees_daan schreef:
roxiie schreef:

onder welke voorwaarde?

Lezen is ook een vak appart?
Als zij zelf wel een orgaan nodig heeft van een donor, zal zij zelf ook donor worden en anders niet.

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:42

roxiie schreef:

Dus eigenlijk alleen in eigen belang Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:43

sronnie schreef:
dees_daan schreef:

onder welke voorwaarde?

Lezen is ook een vak appart?
Als zij zelf wel een orgaan nodig heeft van een donor, zal zij zelf ook donor worden en anders niet.

sorry, dan las ik het verkeerd. kan gebeuren toch?

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:44

Ik ben (nog) geen donor. Ik ben nu 12, en volgens mij kan ik nu nog geen donor worden/zijn. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik wel donor wil worden. Je bent toch dood, en zelf heb je er niks meer aan. Stel je voor er is nog een leven daarna krijg je vast wel vanzelf een nieuw lichaam.

Ik weet eigenlijk zeker dat mijn ouders er geen moeite mee zullen hebben omdat ze zelf ook donor zijn.

Maar het lijkt me toch wel een enge gedachte om je huid af te staan. Brrr,

Maar als je familie geen toestemming geeft terwijl je het formulier hebt ingevuld, wat heb je dan aan het formulier? Dan kunnen ze net zogoed geen formulier geven. Want waarom zou je dan op het formulier kunnen kiezen: ik laat de beslissing over aan mijn familie. Als het zowiezo al aan je familie wordt gevraagt?

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:46

zoetiej schreef:
Maar als je familie geen toestemming geeft terwijl je het formulier hebt ingevuld, wat heb je dan aan het formulier? Dan kunnen ze net zogoed geen formulier geven. Want waarom zou je dan op het formulier kunnen kiezen: ik laat de beslissing over aan mijn familie. Als het zowiezo al aan je familie wordt gevraagt?

Dat vroeg ik me dus ook af. De vriendin van mijn neef die vertelde dat en daarom wilde zij ook geen formulier invullen, omdat je er dan toch niets aan hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:47

Spirit schreef:
Ik hoorde trouwens (we hadden het er toevallig van de week op een verjaardag ook over) dat het eigenlijk weinig uitmaakt of je invult of je donor wilt worden of niet, omdat het toch altijd nog aan de familie wordt gevraagd. En ookal heb jij dan ingevuld dat je wel donor wilt worden, als je familie op dat moment geen toestemming geeft, dan gebeurt het niet.

Dat is niet juist.

http://www.donorvoorlichting.nl/index.c ... 88&page=88

Citaat:
Wensen respecteren
Als de overledene zelf toestemming tot donatie heeft gegeven, zal de arts de nabestaanden daarover inlichten. Zij hebben echter geen invloed op de keuze.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:49

Oké, is dat ook weer duidelijk.

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:22

roxiie schreef:

Ik respecteer iedereens mening, maar dit vindt ik dus echt respectloos!!
ik ben geen donor, maar als ik wat nodig heb wordt ik het..

dan heb je dus pech, want iemand die iets heeft ontvangen mag zijn/haar organen niet meer beschikbaar stellen voor donatie!
(is dit wel zeker? ik kan niets concreets vinden op internet daar over)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:26

ilske schreef:
roxiie schreef:

Ik respecteer iedereens mening, maar dit vindt ik dus echt respectloos!!
ik ben geen donor, maar als ik wat nodig heb wordt ik het..

dan heb je dus pech, want iemand die iets heeft ontvangen mag zijn/haar organen niet meer beschikbaar stellen voor donatie!

ook niet de andere organen? of bijv je huid oid? als je bijv een long hebt gekregen, mag je dan niets meer ter beschikking stellen? ook je ogen oid niet?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:27

ik woon in Frankrijk en heb hier ook een donor brief ding proberen aan te vragen maar ze hebben hier iets heel stoms. als Nederlander of Engelse mag je in Frankrijk geen (orgaan) donor zijn vanwege de BSE Rolleyes jaaja, ik vind het maar vreemd.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:28

volgens mij mag je dan de innerlijke (?) organen niet meer doneren, de huid dacht ik nog wel.

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:28

nou ik weet dus dat mijn moeder geen bloed meer geven, (voorheen mocht ze dit wel, maar dit is een nieuwe regeling sinds januarie) omdat ze 21 jaar geleden bij mijn geboorte bloed heeft ontvangen..

lijkt me raar als dat met bloed niet mag, maar met organen wel.. of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:29

ilske schreef:
nou ik weet dus dat mijn moeder geen bloed meer geven, (voorheen mocht ze dit wel, maar dit is een nieuwe regeling sinds januarie) omdat ze 21 jaar geleden bij mijn geboorte bloed heeft ontvangen..

dat is wat anders, want je bloed loopt door je hele lichaam Knipoog

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:32

hmm inderdaad raar.. maar in alle landen zijn natuurlijk andere regels etc.

Mijn ouders zijn donor, ikzelf ook maar mijn zusje wil niet..
hoop dat ze nog bijdraait..

ze is te lui om het codisil in te vullen, mijn ouders hebben wel zoiets van mocht er nu iets gebeuren? wat dan?
haar mening (die ze niet kan beargumenteren) respecteren?
of doen wat je eigen gevoel je in geeft?

Claire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:32

Soeskia schreef:
Ik ben ook zeker donor en stel alles beschikbaar.

Ik vind het heel belangrijk dat veel mensen het doen, de wachtlijsten voor transplantatie zijn onwijs lang. Mocht je het ooit eens nodig hebben dan wil je ook graag.

Overigens respecteer ik wel de mening van mensen die géén donor willen zijn.

Ben ik het helemaal mee eens!
Zelf ben ik 12 en wil ook graag donor zijn.
Ik heb toen ik elf was een formulier opgestuurd, maar toen kreeg ik hem terug omdat ik nog te jong was.
Vanaf 12 jaar mag het, dus ik ga binnenkort het weer invullen.
Maar ik wil dan wel dat het dan voor mensen is die er wat aan hebben, niet voor de wetenschap Ja.

edit: Mijn zus, vader en moeder zijn ook donor.
Laatst bijgewerkt door Claire__ op 12-04-07 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:33

dees_daan schreef:
ilske schreef:

dat is wat anders, want je bloed loopt door je hele lichaam Knipoog

dat snap ik.. Maar stel je krijgt een donor hart, dan loopt daar je bloed toch doorheen..
Neem aan dat ze dat niet grondig schoon/steriel gaan maken..