Zijn er hier mensen met ADD ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Re: Zijn er hier mensen met ADD ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:33

Inderdaad Mik....

edit: bedoel KvK liedje

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:34

Ik zou er ook graag wat aan willen doen maar ik zou niet weten wat helpt. Ritalin is in ieder geval geen optie voor mij.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:35

@bowena_84 ik wou je even heel veel sterkte wensen en idd de weg vind je absoluut wel weer
en dan zul je merken uit elke tegenslag kom je sterker weer

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:39

Het eerste middel wat je helpt is acceptatie Chlot, accepteren dat eht zo is end at jij zo bent, anders lukt niks. En verder zul je jezelf moeten helpen, alles opschrijven, planningen maken, agenda aanschaffen, vriend vragen om steun, tenminste zo ben ik al een heel stuk verer gekomen Lachen
En ach zolang het allemaal niet levenbedereigend is, mag ik niet klagen, het is vervelend maar er is mee te leven Lachen Bedankt voor jullie steun Lachen En idd zydeco, van elke tegenslag word je sterker en ook hieraan is gelukkig eht een en ander te doen!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:42

LCharlotte schreef:
Ik zou er ook graag wat aan willen doen maar ik zou niet weten wat helpt. Ritalin is in ieder geval geen optie voor mij.

Mag ik vragen waarom niet?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:54

heb het een tijd geslikt, qua chaos ging het wel beter maar ikz at er niet lekker van in mn vel, beetje depri werd ik ervan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:54

Faux schreef:
Dit kan alleen een psych vaststellen.

*lijstje kenmerken*

Ik herken alles van het lijstje Ja

Ik heb al eens bij de doc gezeten (meer dan eens en meer dan 1 doc) en degene aan wie ik het expliciet vroeg of ik getest mocht worden op ADD ging achterover zitten (heel minachtend)

"Dus dat denk jij? nou geloof me als jij adhd had (.. nee ik bedoel add...zei ik nog...) dan had je hier niet zo rustig gezeten, vanmorgen nog een ADHD jochie in de praktijk gehad en die brak de boel af... "

"Ja maar..? ik herken me in 100% van de omschrijving en alles klopt; ik heb ook nog eens klem gezeten bij mijn geboorte en als kind had ik ernstige concentratieroblemen, ik heb net nog alle rapporten van de lagere school erbij gehaald.."

"Ja dus je hebt op internet zitten zoeken? Jij bent geen dokter en kan dat niet vaststellen, ik geloof er niks van wat je hier zegt.
Weet je wat? Ik stuur je wel door naar een psycholoog want jij bent depressief"

Grrr laat maar zitten Boos! dacht ik bij mezelf toen..

Nou heb ik me in 2005 naar een psych laten sturen omdat voor de tachtigduizendste keer mijn leven in het honderd was gelopen en zij zeiden:
"Sorry we kunnen niets voor je doen, je bent niet depressief en kan je eigen gevoelens heel goed omschrijven. Ga maar naar een maatschappelijk werker, misschien kan die je helpen je leven op orde te krijgen"

Ik naar een maatschappelijk werker maar bij elk gesprek dacht ik: wat doe ik hier? Clown
Ik was toch echt heel duidelijk met mijn vraag:
"hoe zorg ik ervoor dat mijn leven niet telkens een zooitje wordt?"

Op een gegeven moment ging het echt nergens meer over (ik verzon maar dingen omdat ik in de ziektwet zat en toch met een verhaal moest komen Bloos ) en ben ik gestopt.

Mik_ schreef:
Een tijdje geleden heb ik dit al eens bekeken, en ben tot ontdekking gekomen dat bijna alle punten die je hierboven noemt betrekking hebben op mij.
Ik heb ermee leren leven, ik wil er liever ook geen medicijnen voor.

*knip*

Ik kan écht echt echt niet stilzitten. Soms lijkt het wel zo, maar dan beweegt bijvoorbeeld onder de tafel m'n voet en zo Tong uitsteken

Ik heb een beetje hetzelfde als Mik_ inmiddels.
Wat betreft het stilzitten, ik kan wel stilzitten maar dan val ik in slaap. Als ik op kantoor zit of zoals nu zit te computeren slaat er wat bij mij naar binnen en span ik spieren aan.
Ook heb ik een tic dat ik mijn kaken aanspan. Dit zie je niet zo goed maar ooit zag iemand het wel, en die dacht meteen dat ik aan de drugs was Bloos!

iefke schreef:
Mijn middelbare schoolperiode heb ik héél rebels doorgebracht. Ik had altijd straf. Kreeg als advies HAVO-ATHENEUM, maar ben begonnen in MAVO/HAVO brugklas. 2e jaar naar het LHNO omdat ik geen zin had om te leren (nu zie ik het als geen concentratie kunnen opbrengen)

Dit had ik kunnen schrijven Bloos!
Alleen waren er ook leraren op de lhno die 'dol' op me waren ondanks dat ik lastig was, want zij vonden mij 'zo intelligent' en bij hun deed ik in de les dus ook nooit lastig Haha!
Mijn advies was ook havo-ath maar de leraar van de lagere school zei toen dat ik daar te ongeconcentreerd voor was. Ik ben in het 3e jaar naar de lhno gegaan nadat ik begonnen was op de mavo.
Ik lag in mijn examenjaar dus in het zwembad en ging even tussendoor naar examens Clown
Bij biologie aangekomen dacht ik: ik ben toch nog iets vergeten, maar wat? Pen? Nee. Hm.. Meer heb ik niet nodig... Owwwww sjit ik ben vergeten (deed ik altijd op het laatste moment) te leren Gestoord

Ik heb trouwens ook wel eens 2 weken niet gestofzuigd maar elke dag riep ik tegen mijn vriend op msn "ik ga even stofzuigen!" en elke keer kwam het er niet van...

Dat verhaal van Iefke met de boodschappen komt me ook bekend voor... Ik vergat elke keer mijn fiets dus nu ga ik niet zo vaak meer op de fiets Clown
En ik ga ook altijd met een handtasje naar de super en daar aangekomen loop ik met een doos (want geen plastic tas bij me) vol met onnodige boodschappen weer naar buiten Haha!

Het is moeilijk in deze maatschappij, maar ik heb geprobeerd inmiddels mijn leven erop aan te passen.
Daardoor werk ik maar 20 uur per week (meer lukt me niet Bloos ) en heb ik geen cent te makken, maar ik heb het zo vaak geprobeerd om fulltime te werken maar ik word er 'moe' van. En niet normaal moe, maar heel gespannen en daardoor ben ik bijna dwangneuroses gaan ontwikkelen om het maar onder controle te houden allemaal.
Ik loop nou al zo lang te klojen en heb niet bepaald het gevoel serieus genomen te worden, vooral ook omdat mensen niet begrijpen dat ik niet expres iets wel of niet doe. Voor veel mensen is het zoiets van: dan geef je jezelf toch een schop onder je kont? Dan ga je toch eens vroeg naar bed? etc.
Ik ben ook vrij intelligent (zeggen mensen vaak) en kan heel goed gevoelens omschrijven en ik kan mezelf vrij goed redden uit situaties.
Daardoor is het voor zelfs psychologen moeilijk om iets met me aan te kunnen, ik lijk alles wel onder controle te hebben.

Over dat vastklampen aan personen, ik was wel altijd gericht op mijn beste vriendin en als ik een vriendje had, kon ik het niet goed uitmaken...
Maar als ik iets in mijn kop heb dan is het vreselijk. Ik heb nu weer in mijn hoofd dat mijn auto niet naar wens is, dus ik ken inmiddels heel marktplaats uit mijn hoofd, maar ik heb geen geld voor een nieuwe auto.
Dan denk ik de hele dag aan auto's.
Toen ik terugkwam van mijn Spaanse paardrijvakantie moest en zou er een arabier x andalusier komen ondanks dat ik al 15 jaar een paard had Bloos
Nou ik heb hem hoor en ik heb natuurlijk nooit overzien hoeveel geld die me kost Clown (hij is niet helemaal gezond Scheve mond )
Idem dito voor een dove kat uit de shoarmatent waar ik mezelf nu mee opgescheept heb, een snowboard wat ik perse wilde hebben, dus uit Duitsland heb laten komen (goedkoper) maar ondertussen geen geld voor wintersport Clown en zo kan ik nog maar even doorgaan...
Als ik iets wil, dan stopt het ook niet Bloos
Ik ben op deze manier een keertje op de trein gestapt naar Engelberg om even te snowboarden (kwam ineens in me op en ik had nog een interrailticket voor de vakantie een week later) ik kon alleen voor geen meter snowboarden, was nog maar 1x op een berg geweest Bloos Gelukkig iemand ontmoet met wie ik de hele dag ben opgetrokken anders had ik nu nog op die berg gestaan Clown

Ik ga trouwens even mijn boodschappen uitpakken die ik neer heb gepleurd, voordat ik ze weer vergeet in de koelkast te zetten en ze er vanzelf heen wandelen Clown

Ow, detail, ik ben inmiddels 33 ( oud!! ) en de ergste dingen waar ik in mijn sociale leven op vastliep (hoge eisen aan vriendschappen bijv.) zijn inmiddels een heel stuk minder Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:18

In het kader van Iefke ruimt haar kamer op:
"Nicole maakt eten klaar"

Ik had me al bedacht dat ik aardappeltjes wilde eten dus aardappeltjes gekocht en thuis bij de vriezer aangekomen voor een stukje vlees wat daar in zou moeten liggen, bedacht ik me dat ik eens van die spaghetti af moest.
Met de spaghetti in mijn handen loop ik naar beneden, zie bruine bonen in de kast staan, bedenk me dat ik eigenlijk meer trek in bruine bonen heb en breng de spaghetti weer terug naar de vriezer, om deze om te ruilen voor spekreepjes.
Tijdens het klaarmaken van de bruine bonen bedenk ik me dat ik een essentieel onderdeel niet in huis heb dus loop ik ff naar de super om dat onderdeel te halen. Net als ik wil gaan eten gaat de telefoon:
"Wat voor pizza zal ik bestellen, we hebben namelijk honger"
"Pizza? Oh eh doe maar met ananas"
Sjit, afspraak om pizza te gaan eten bij iemand helemaal vergeten Gestoord nou ja, dan zet ik die bonen wel weer in de koelkast Cool

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:22

Oh mijn god, Nicolletje, daar kan ik over mee praten. Ik wil een auto hebben, ik wil een paard hebben, ik wil een nieuwe telefoon, en ik kan me OVERAL op storten, en dan moet het ook nu gebeuren, liefst nog gister. 'Gelukkig' remmen m'n ouders me... Maar vaak ook teveel naar m'n mening..,.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:30

Maar die laatste dingen die jij opnoemt die gebeuren me niet zo snel. Ik heb álles in m'n agenda staan, en in drukke tijden schrijf ik alles op een a4tje met een marker, en dan kan ik ze afstrepen zeg maar Haha!
Ik kijk altijd erg uit om bij anderen te eten en eten uberhaupt, dus dat vergeet ik niet.

Ook had ik laatst dat ik met een vriendin naar de manege zou gaan. Sta je bijna op de manege, poedersuiker... Moest x nog ophalen!!!! Clown Kon ik helemaal terug.

Ook heb ik eens gehad dat ik er pas achterkwam toen iemand diegene haar naam zei, en ik al lekker warm in de kantine thee zat te drinken, en of je je kapot schaamt.

Maar ik ga ff Kees en Co kijken Knipoog Niet teveel plaatsen. Clown

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:39

Ik ook, ik had me echt verheugd op dat pizza eten bij Adriaan en Willem en had er de hele week aan gedacht, behalve op de dag zelf Gestoord

Ik kan er trouwens wel erg slecht mee omgaan als iemand die ik graag zie, een afspraak op het laatste moment afzegt...

Ik heb ook maar weer een agenda gekocht, maar ik vergeet hem telkens omdat ie dan weer in een andere tas zit Rolleyes

Als ik echt iets niet mag vergeten dan doet mijn moeder briefjes in mijn tas Bloos en nee, ik woon niet meer thuis Bloos
Mijn ouders wonen 100 km verderop en daar heb ik veel moeite mee dus woon en werk ik nu 3 dagen in de week bij hun..

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:53

Ja inderdaad, ik kan verschrikkelijk teleurgesteld zijn als emand af zegt, of zo. Hou ik ook niet van. Leg de lat ook erg hoog wat bepaalde vriendschappen betreft.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:09

Shadow0 schreef:
snowdon schreef:
Even een kleine noot: ADHD (en dergelijke) is een vorm van autisme!

Even een kleine noot, dit wordt in bepaalde groepen zo aangenomen, maar volgens de DSM-IV is dit niet zo, en op neurologisch niveau is er te weinig bekend om die conclusie te trekken.
Dit is dus nog lang geen feit'

Ok, een feit is het niet. Maar naar mijn (en vele anderen) mening ligt het in hetzelfde spectrum en hele grote kans dat diegene die het autisme 'ge-etiketteert' kreeg door een of andere arts... om die reden dat antwoord kreeg van diezelfde arts.
(volgens mij was het iefeke die er mee kwam?)

En idd, Bokt.nl betreft een hele grote massa van het vrouwelijke geslacht... Maar toch opvallend dat zoveel meiden zich hierin herkennen.

Hierbij trouwens gelijk de melding dat een mannelijke AS'r/HFA'r met jullie meeleest en bij deze weer reageert Lachen
Oftewel: AspergerSyndroom/Hoog Functionerend Autisme... deze twee vormen van autisme worden nog zeer veel verward, zelfs door de echte kenners. Zodoende geen definitief etiket aanwezig hier Knipoog
Mijn broer is jaren terug ook 'bestempeld' met een aan autisme verwante contactstoornis, maar hij wilt er absoluut niet over praten...

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:17

Citaat:
Ok, een feit is het niet. Maar naar mijn (en vele anderen) mening ligt het in hetzelfde spectrum en hele grote kans dat diegene die het autisme 'ge-etiketteert' kreeg door een of andere arts... om die reden dat antwoord kreeg van diezelfde arts.
(volgens mij was het iefeke die er mee kwam?)

Nope... Ik was het niet Haha!

Maar ik werk in een woonvorm met 8 mannen (normaal tot hoogbegaafd) met een autisme spectrum stoornis.
Ik zie de 'vergelijking' AD(H)D/ ASS niet... Hoe zouden die overeen kunnen komen dan?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:23

Ik denk dat ik het wel zie.
Mensen met asperger (dus niet die hele zware vorm van autisme) hebben ook vaak het idee dat dingen hun niet 'lukken' maar de oorzaak is dan meer te zoeken in het sociale vlak.
Maar daardoor kunnen bijv. hun prestaties wel achteruit gaan, als ze moeite hebben met het groepsgebeuren (op school, werk) lijkt me.
Ook kunnen mensen met asperger een grote interesse voor 1 ding hebben, maar daarentegen moeite hebben om interesse te hebben in andere dingen waar ze niets mee hebben, of in andere personen.
Dit zou kunnen lijken op een gebrek aan concentratie.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:26

Niet die hele zware vorm van Autisme?? Je begeeft je nu wel op glad ijs vind ik.

Oké, wat je zegt begrijp ik wel. Maar ik vind het bijna het tegenovergestelde van...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:26

Naar wat ik begrepen heb worden ze ook wel als tegenovergesteld en overlappend gezien?
(add/ass)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:28

'niet de hele zware vorm' is imo niet de goede benaming, maar ik snap wel wat Nicolletje bedoeld... Ben het er niet helemaal mee eens, maar t gaat de goede kant op.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:28

Sorry hoor iefke ik ben geen psycholoog en ik ken de termen niet helemaal, maar je begrijpt toch wat ik bedoel??
Autisme gaat ook weleens gepaard met zwakbegaafd en die vorm bedoel ik dus niet.

Ik bedoel de minder herkenbare vorm, net als dat ADD minder herkenbaar is dan ADHD, en hoe 'intelligenter' de persoon, hoe beter hij/ zij het kan verbergen.

Ook zou je het natuurlijk onder dezelfde noemer kunnen laten vallen, omdat ik (!!) denk (!!!!) dat het allemaal te maken heeft met de neurotransmitters in je hersenen.
Laatst bijgewerkt door Nic op 08-02-07 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:31

Je zet t er nu wel heel erg verkeerd neer eigenlijk.... Haha!
Maar maakt niet uit.

edit: na je edit heel wat duidelijker/beter *LOL*
Laatst bijgewerkt door snowdon op 08-02-07 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:32

Hebben jullie ook dat je sommige dingen je heeeeel erg aantrekt en moeilijk van je af kan zetten??

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:34

Ja dat stukje hierboven, PinoNatal Clown Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:35

Ik iig wel...
Maar ik geloof dat het hier alleen voor ADD'rs is bedoeld, dus ik ben weer weg voordat het botst Tong uitsteken

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:36

snowdon schreef:
Naar wat ik begrepen heb worden ze ook wel als tegenovergesteld en overlappend gezien?
(add/ass)

http://www.hoak.be/aanverwant.html

Hier wordt ADHD inderdaad als aanverwante stoornis gezien... Ik ga eens verder zoeken Ja

PN, ja, heel erg. En dan (voor een ander) de meest onbenullige dingen!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:36

snowdon schreef:
Ik iig wel...
Maar ik geloof dat het hier alleen voor ADD'rs is bedoeld, dus ik ben weer weg voordat het botst Tong uitsteken

Hahahaha... je mag lekker mee blijven kletsen hoor!!! Haha!