Trombose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meisje201

Re: Trombose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:58

Oei, had maandag wat benauwde uurtjes op mijn werk.
deel van mijn ogen viel uit en voelde me helemaal licht in mijn hoofd, kon amper meer verstaan wat mensen zeiden, ik hoorde mezelf ook echt in de verte praten en wat ik heb gezegt weet ik allemaal niet meer.
eerst maar gewoon mee doorgelopen, en hopend dat er een flinke hoofdpijn op zou komen, wat ook zo was, gelukkig flinke migraine dus, maar had het later op de dag nog een keer dat en deel van mijn ogen uitviel, erg eng.
Had al eerder een tia gehad en dit was eigenlijk gewoon hetzelfde, maar omdat ik de hele dag giga hoofdpijn heb gehad denk ik eerder aan migraine maar toch even goed in de gaten houden, heb ook weer flink last van kortademingheid en steken in mijn long, moet het niet hebben dat ik ineens weer met een longembolie op de ehbo lig Nagelbijten / Gniffelen

@yellowish:
Jeezum, heftig hoor!
Slikte jij de pil ook regelmatig door??

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:04

Pfff Medousa. Wat zul je geschrokken zijn. Hopelijk is het niks ernstigs, maar omdat je al eerder wat hebt gehad zou ik toch mar de ha even bellen. Een extra checkje is niet verkeerd.
Sterkte ermee.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:25

Jee Medousa dat klinkt eng! Zou je er niet mee langs een Ha gaan? Gewoon voor de zekerheid?

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:12

Ik heb er nu geen last meer van, nog wel last van mijn long, maar zal wsl door de stress komen, maar als het nu nog een keer voorkomt dat een deel van mijn ogen uitvalt ga ik direct naar de HA.

Weet iemand trouwens hoe het zit met vliegen als je trombose/embolie hebt gehad?
Ik ga in september naar Israel met het vliegtuig, maar moet ik dan weer beginnen met bloedverdunners?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:12

Bij mij zeiden ze dat k dan sowiezo weer die kous aan moet... verder weet ik het eigenlijk niet..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:26

Mij hebben ze gewaarschuwd dat je met vliegen extra allert moet zijn, maar dan is het meer om het stilzitten in een krampachtige houden, je hebt dan niet genoeg doorbloeding in de benen.
Meld bij het boeken altijd dat je een plak met veel beenruimte nodig hebt ivm grote kans op trombose, of een plaats aan het gangpad.
Na het opstijgen mag je gerust door het vliegtuig lopen en doe dat dan ook....om de doorbloeding goed te houden.
Heel veel plezier alvast.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:44

Rhiannon schreef:
De stof heet (geloof ik ) anticariolipine en Lupus Anti Coagulans (verzamelnaam antifosfolipide) "t zegt me voor de rest niks, maar het heeft te maken met je auto-immuunsysteem die te sterk werkt en daardoor stolsels aan maakt.
Dit kun je wel controleren als je aan de bloedverdunners zit, dus ik hoefde niet te stoppen.

Mij was verteld dat je FVL alleen in je bloed kan zien als je geen bloedverdunners slikt, en dus daarom moet stoppen (Misschien heb ik ook wel FVL, maar dat hebben ze niet getest, omdat ze al wat anders in m'n bloed gevonden hadden en het daarom onwaarschijnlijk zou zijn.) Maar het kan best dat ze inmiddels weer wat nieuws hebben gevonden om het op uit te testen!

FVL moet je idd zonder bloedverdunners testen. ik moest minimaal een maand er van af zijn.
Ze hebben me even 7 buisjes bloed afgenomen... ben benieuwd wat ze eigenlijk nog verder testen behalve de fVl.
Eigenlijk ben ik st*kzenuwachtig voor woensdag, wat me verteld gaat worden. Is het FVL, is het die andere stof die jij hebt, is het een combi. en ik welke mate zou ik het dan wel of niet hebben en wat zijn de gevolgen enzenzenz.
Ik blijf hopen dat ik niks heb, maar ik weet dat dat valse hoop is, aangezien ik me weer steeds slechter ga voelen en nu 2 maanden van de bloedverdunners af ben. Maar die paar dagen hou ik het nog wel uit, ik ga niet nog voortijd naar de dokter racen(zolang het niet veel erger wordt).

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:47

en wat vliegen betreft: ik weet alleen dat je moet zorgen dat je regelmatig beweegt, er schijnen zelfs oefeningen te zijn die je kan doen als je niet kan gaan rondlopen.
En ik weet dat als je wel net een trombose ergens hebt, bijv in het buitenland ontstaan, dat je niet mag vliegen tot de trombose weer wat weg is, omdat de prop door de verschillende druk ineens door kan schieten, maar hoe en wat precies weet ik ook niet, volgens mij kan de trombosedienst je dat gewoon vertellen aan telefoon.

edit* en medousa...pas je wel een beetje op jezelf? beter te vaak en te vroeg heen rennen, dan te laat in het ziekenhuis. (ik weet het, zeggen is makkelijker dan doen Tong uitsteken )

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 01:04

Medousa schreef:
Ik heb er nu geen last meer van, nog wel last van mijn long, maar zal wsl door de stress komen, maar als het nu nog een keer voorkomt dat een deel van mijn ogen uitvalt ga ik direct naar de HA.

Weet iemand trouwens hoe het zit met vliegen als je trombose/embolie hebt gehad?
Ik ga in september naar Israel met het vliegtuig, maar moet ik dan weer beginnen met bloedverdunners?

Ik heb longembolie gehad en een half jaar bloedverdunners geslikt.
Mij is aangeraden als ik ga vliegen steunkousen aan te trekken en vlak voor het vliegen fraxiparine (volgens mij heet dat zo, weet niet zeker) zelf in mijn buik te spuiten.
De eerste keer vond ik dat vreselijk eng maar eigenlijk is het zo gebeurd. Je kunt dat halen bij de huisarts. Dat zorgt dat je bloed dun blijft tijdens de vliegreis.
Je huisarts legt uit hoe je dat het beste kan doen.
Ik geloof dat het ongeveer 24 uur werkt.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:40

Ik heb vrijdag gesprek met de gyneacoloog gehad, ik heb dus FVL. Maar mag nu wel het mirena spiraaltje, zitten wel hormonen in, maar zo weinig dat ze het wel aandufde. Moest het natuurlijk wel goed in de gaten houden. Volgende week of de week erop gaan ze hem plaatsen, wel spannend!

Verder hoef ik niet constant aan de bloedverdunners! Alleen bij operaties/lang op bed liggen en bij zwangerschap. Dus toch best positief nieuws gekregen!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:27

Maar ik heb geen trombose been, maar een longembolie, ik weet niet of dat nog uitmaakt?

Qua spuiten vind ik het niet eng, ik werk in de gezondheidszorg dus ben het prikken gewend Haha!
en ik heb een zus die verpleegkundige is dus die kan me ook spuiten als ik toch niet durf Haha!

@whissie :
Ja tuurlijk, maar op dit moment is even mijn moeder mijn grootste zorg, maar zodra ik het niet vertrouw ga ik gewoon naar de HA hoor Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:30

Ik had ook longembolie aan beide longen, maar zoals ik hierboven heb geschreven, zo heeft de longarts het aan mij verteld.
Bel gewoon je eigen arts en vraag hem om raad!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:21

Ik heb ook uitslag binnen. Heb ook idd factor V Leiden.

Voor 17 april heb ik een afspraak staan bij de Gyn. ook voor oa een spiraaltje. Een mirenaspiraaltje kan idd geen kwaad omdat er geen oestrogeen in zit, en dat is de boosdoener bij ons.
Dus ik moet maar in overleg, want heb 3 opties gekregen: of geen anticonceptie en met die rottige rubbers bezig blijven
of de pil, met daarnaast bloedverdunners, en in toekomst steriliseren als ik geen kinderen meer wil
of het mirenaspiraaltje, in de hoop dat mijn lijf er goed op reageert, want bepaalde dingen kan mijn lijf absoluut niet tegen.zoals tampons, die worden eruit gestuwd

Verder mag ik niet langer dan 1,5/2u zitten of autorijden, dan moet ik eerst blokje om lopen als een soort pauze.
Als ik op vliegvakantie wil, dan was het aan te raden om te spuiten met antistolling en elk uur oefeningen doen in vliegtuig.
Bij verplicht platliggen of operaties ook spuiten, maar dan ook natijd nog 5-7 dagen.
en bij zwangerschap zeer goede controle, en met een beetje geluk alleen vlak voor de bevalling en tot 2 week na bevalling spuiten.Met pech hele zwangerschap spuiten (brrrrrrr)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:27

@whissie. Zo dat is wel heftig hoor.
Uit je verhaal te lezen ben je nu dus echt afhankelijk voor de rest van je leven.
Sterkte, weet eigenlijk niks verder te zeggen.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:32

nouja, het klinkt zo even heel erg, maar valt opzich mee
maar zit nu aardig te tobben over de anticonceptie wat voor mij belangrijkste is (naast mijn gezondheid natuurlijk)
de rest dat is puur een gewenningspatroon denk ik.

en zolang ik niet weer trombose, embolieen krijg, en geen spataderen ontwikkel, dan hoef ik niet voor vast ana de bloedverdunners, dus dat is positief.
maar als je dat zo wordt gezegt; "tot je een 2e keer iets krijgt hoef je er niet aan, als je wel een tweede keer dat krijgt, dan zit je er wel voor de rest van je leven aan vast"
dan krijg je toch een beetje gevoel dat je in weze een lopend tijdbommetje bent ofzo...

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:01

ow rottig nieuws Whissie Ach gut
Die dingen waar jij rekening mee moet houden zijn voor mij precies hetzelfde.

Ik kon uit dezelfde anticonceptie kiezen en ben uiteindelijk voor de Mirena gegaan. Het ene moment ben ik er blij mee, en het andere moment wat minder...
Zo heb ik er absoluut geen last van wat pijn of misselijkheid betreft, ik voel me er best goed bij (beter dan de pil), maar ik ben ontzettend vaak aan het vloeien! Echt heel irritant, is het net een weekje over, en dan begint het weer!
wel weinig genoeg om het op te vangen met een inlegkruisje, maar toch.... tis niet fijn..

Dit is alleen voor iedereen anders, dus het is een kwestie van uitproberen...

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:05

ja, je hoort heel erg vaak dat het vloeien of heel veel langer gaat worden, of juist uitblijft...

momenteel neig ik ook erg naar pil+bloedverdunners, ook puur om hoe goed ik mij voelde in de maanden dat ik bloedverdunners had (en de laatste paar weken absoluut niet meer voel)
en je houdt controle op je bloed, en de kans op herhaling is een stuk kleiner.

maar de gyn mag me overtuigen, als ik ook maar de kleinste twijfel overhou, dan komt er echt niks in mijn baarmoeder...

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:17

Owh en Rhiannon, zie hij ook nog: jij rijdt paard hè, eh ja... mooi blijven doen hoor, ook als je wel voor pil+bloedverd kiest, zolang je jezelf maar extra in de gaten houdt als je er wel afvliegt Tong uitsteken
Hij heeft zelf een zoon en dochter van onze leeftijd die rijden, en die heeft echt wel gezien wat vallen betekend want ze hebben niet de makkelijkste paarden bij huis gehad, maar die is dus zelfs met deze ervaringen niet anti Tong uitsteken hihihi

edit's waren spelfouten

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:45

hihi ja mijn internist piepte wel anders (volgens mij vond hij paarden eng Tong uitsteken) Ikzelf denk eigenlijk ook wel dat het prima kan (als ik tel hoeveel ik met de fiets gevallen ben en hoeveel van het paard...... dan is paardrijden nog relatief veilig. Helemaal als je geen gekke dingen gaat doen)

Alleen 'helaas' was mijn vriendje ook aanwezig bij de internist, en die wil nu dus niet meer hebben dat ik die risico's neem (en m'n ouders willen dat ook niet). Boos!

mag ik jouw internist niet even lenen? kan hij mijn vriendje en ouders vertellen dat het best kan Tong uitsteken

(al begrijp ik best dat het extra risico is om te blijven paardrijden, maar ik begin meer en meer te besluiten dat het dat risico best waard is)

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:51

jahoor, mijn internist mag je lenen Tong uitsteken
je moet jezelf gewoon goed aanvoelen en in de peiling houden mocht je er wel goed hard van afvallen. laat een ander maar controleren of je een grote blauwe plek eraan overhoud die groter wordt uit zichzelf oid
edit: en zolang je het niet speciaal opzoekt... bijv niet op de grootste tiran stappen die iedereen eraf krijgt Tong uitsteken
en niet gezellig op boksles gaat enzo.
dan valt het best mee

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 14:49

inderdaad ben ik zeker met je eens Ja

nu m'n omgeving nog....

Ach ik begrijp het ook wel. Ik heb binnen 2 jaar tijd een hoop ellende gehad (been gebroken door trap van paard, trombose + longembolie, nog een keer trombose + dubbele longembolie). Iedereen is heel erg geschrokken en nu nogal voorzichtig met mij (is ook wel vleiend Tong uitsteken)
Zelf ben ik er nogal nuchter over (ach gaat wel weer over, niet zo erg, nergens last van etc) en dat kunnen ze niet echt hebben Nagelbijten / Gniffelen

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:49

Ze denken iedergeval goed om je Tong uitsteken en geven ook duidelijk veel om je, ook wel te begrijpen, want na trombose en longembolieen had je net zo goed niet meer op deze wereld rond hoeven lopen...
Maar helemaal niks meer doen... dat zou saai worden... hahahahaha
succes ermee!

babbel7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:55

Ik ben inmiddels op factor v Leiden getest en heb het gelukkig niet!Er is bij mij trouwens maar 1 buisje afgenomen.
Bij mij is het getest terwijl ik marcoumar gewoon door kon slikken,omdat er op chromosomen niveau(als ik het goed zeg) getest is. Nu deze test negatief was worden er nu nog 3 andere factoren getest nl: proteine S, proteine C en lupus anticoagulans. Dit zijn de laatste testen die nog gedaan kunnen worden (heb al een trombofiliescreening gehad) om erachter te komen waar mijn longembolie vandaan kan komen.
Voor deze laatste bloedtest moet ik 10 dagen stoppen met marcoumar en de vierde dag van stoppen beginnen met fragmin te spuiten voor 10 dagen.
Ik moet 10 mei laten prikken en 24 mei krijg ik de uitslag,ben benieuwd.

Hoe is het met jullie?

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:21

oh gefeliciteerd!! Go jij! Go jij!Dat is in ieder geval weer 1tje minder...

Die laatste is overigens ook niet leuk, die heb ik namelijk: lupus anticoagulans (of fosfolipide syndroom, of anticardiolipine, is allemaal 1 pot nat).

maar wel verwarrend die testen zeg!! Lupus kan wel getest worden als je aan de acenocoumarol zit (ik hoefde niet te stoppen) en FvL weer niet!! wazig Ziek

Maar met mij is het op dit moment prima! Zelfprikken en zelfmeting gaat heel goed zelfs, dus nu mag ik 1x in de 2 weken gaan prikken i.p.v. 1x in de week. (mag ik wel m'n telefoonherrinnering gaan zetten ander vergeet ik dat natuurlijk weer).

Paardrijden mag ik nog steeds niet van mijn ouders en vriend, maar ik heb wel twee hele lieve tinkers gevonden die ik af en toe mag komen poetsen, wandelen en natuurlijk knuffelen Lovers haha! ik ben helemaal geen penny hoor Schijnheilig

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:08

Ow nou goed nieuws Babbel! Hopen dat de andere testen ook goed voor je uitpakken.. al is het ook wel fijn (vind ik dan) om te weten waar het nou door komt.. Anders blijf je het je altijd maar afvragen..

Ik heb dus het spiraaltje laten zetten, eind maart. Maar menstrueer vanaf die tijd constant en buikpijn.. niet grappig.. 10 mei moet ik weer voor een afspraak.. Zien het dan wel... miss verdraagd mijn lichaam het spiraaltje niet? Of miss moet ze gewoon erg wennen.. hoop zo dat laatste..