Alcoholisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Re: Alcoholisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 14:46

Aimee schreef:
Maar voor hem is dat precies hetzelfde. Hij krijgt zijn knop niet omgedraaid als jij jou cirkel niet doorbreekt. Daardoor versterken jullie elkaars problemen.

Dat zou goed kunnen, maar dat komt denk ik ook omdat mijn gedrag voortkomt uit zijn jarenlange drankritme, al voordat we wat kregen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:46

Mayo schreef:
Hij mist me omdat ik al een tijd tegen hem zeg dat ik op deze manier geen liefdesrelatie kan hebben. Dat dat hopelijk terugkomt als zijn drankprobleem verholpen is en dat ik hem daarbij wil helpen. Hij verwacht dat ik iedere avond thuis ga zitten en in het weekend 1 avond wegga. Zelfs als hij nog op de voetbalclub zit en hij belt kan hij kwaad zijn als ik dan nog niet thuis ben Verward

Nee heb ik niet gevraagd. Nee, want hij vraagt mij om thuis te zitten, dat vraag ik niet aan hem. Ik vraag hem te stoppen met overmatig drinken en om dat onder controle te krijgen in het begin geheelonthouding.

Is dat voor hem niet gelijk aan thuis zitten?

Misschien kan hij wel stoppen met drinken, áls jij elke avond thuis bent, zodat hij niet alleen thuis zit te kniezen met zijn problemen.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 14:47

Miss_Petit schreef:
Mayo schreef:
En als hij die cirkel niet kan doorbreken na zoveel pogingen, krijg ik die knop niet omgedraaid uit zelfbescherming Scheve mond

Sorry Mayo, maar dat is dus fout...
Noem jij dit zelfbescherming?!

Dit hele topic staat vol met hoe zijn probleem, vooral en bovenal invloed heeft op jouw. Jij laat het je nu allemaal ondergaan, want helpen kan je hem niet.

Als je aan zelfbescherming deed, koos je voor jezelf! En niet voor hem/dit!

Ik bedoel zelfbescherming eigenlijk als in, al van me af bijten voordat hij me raakt. Hij raakt me alsnog wel, dat wel.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:48

Mayo schreef:
Ik bedoel zelfbescherming eigenlijk als in, al van me af bijten voordat hij me raakt. Hij raakt me alsnog wel, dat wel.

Kortom, hard tegen hard? Waar altijd slachtoffers vallen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:49

Mayo schreef:
Dat zou goed kunnen, maar dat komt denk ik ook omdat mijn gedrag voortkomt uit zijn jarenlange drankritme, al voordat we wat kregen.

Ja, maar jij hebt daarmee gedrag ontwikkeld dat zijn drinken versterkt ipv verminderd. Jij kunt niet alleen van hem eisen dat hij zijn knop omdraait, jullie moeten allebei de knop omdraaien om de gezamenlijke cirkel te doorbreken. Óf los van elkaar de knop omdraaien.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 14:50

Aimee schreef:

Misschien kan hij wel stoppen met drinken, áls jij elke avond thuis bent, zodat hij niet alleen thuis zit te kniezen met zijn problemen.

Weet ik niet. ik heb hem duidelijk gezegd er geen problemen mee te hebben als hij weggaat met z'n vrienden, maar wel met de drank die hij dan naar binnen giet en dat hij ook prima voorlopig frisdrank kan drinken.

Weet je wat het lastige is, ik wil hem heel graag helpen om het voor ons dragelijk te maken. Maar ik kan niet m'n leven nu zo op de rem zetten en m'n dingen te laten om met hem thuis te gaan zitten om er maar voor te zorgen dat hij niet drinkt. Ik ben z'n vriendin, niet z'n politieagent. ik wil me best aanpassen en er rekening meehouden, maar ik ga niet alles laten.
Laatst bijgewerkt door Mayo op 30-01-07 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:50

Miss_Petit schreef:
Sherif, dit is eerder al geopperd door katiavl Knipoog

Bloos niet gezien Knipoog

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 14:51

Miss_Petit schreef:
Mayo schreef:

Kortom, hard tegen hard? Waar altijd slachtoffers vallen?

Soms wel ja. Ik probeer het ook wel vaak rustig en volwassen te bespreken, maar dat lukt hem slecht. hij word dan snel boos en loopt dan weg.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 14:51

Aimee schreef:
Ja, maar jij hebt daarmee gedrag ontwikkeld dat zijn drinken versterkt ipv verminderd. Jij kunt niet alleen van hem eisen dat hij zijn knop omdraait, jullie moeten allebei de knop omdraaien om de gezamenlijke cirkel te doorbreken. Óf los van elkaar de knop omdraaien.

Kan heel goed zijn dat je daar gelijk in hebt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:58

Mayo schreef:
Weet ik niet. ik heb hem duidelijk gezegd er geen problemen mee te hebben als hij weggaat met z'n vrienden, maar wel met de drank die hij dan naar binnen giet en dat hij ook prima voorlopig frisdrank kan drinken.

Weet je wat het lastige is, ik wil hem heel graag helpen om het voor ons dragelijk te maken. Maar ik kan niet m'n leven nu zo op de rem zetten en m'n dingen te laten om met hem thuis te gaan zitten om er maar voor te zorgen dat hij niet drinkt. Ik ben z'n vriendin, niet z'n politieagent.

Je hoeft ook geen rem op jou leven te gooien. Je moet het alleen zo inrichten dat hij in jou leven past. Je moet geen dingen gaan laten... je moet dingen gaan doen die samen met hem kunnen. Daarbij moet je geen politieagent zijn, want hoe meer jij je als zodanig gedraagt, hoe meer hij zal willen drinken. In het begin ben je waarschijnlijk een trekezel, maar met een beetje geluk wordt je steeds meer z'n vriendin weer.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:00

Mayo schreef:
Aimee schreef:

Weet je wat het lastige is, ik wil hem heel graag helpen om het voor ons dragelijk te maken. Maar ik kan niet m'n leven nu zo op de rem zetten en m'n dingen te laten om met hem thuis te gaan zitten om er maar voor te zorgen dat hij niet drinkt. Ik ben z'n vriendin, niet z'n politieagent. ik wil me best aanpassen en er rekening meehouden, maar ik ga niet alles laten.

Hier heb je een heel goed punt. het moet niet zo zijn dat jij alles laat en dat hij maar door kan gaan omdat hij degene met problemen is..

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 15:01

Vanuit zijn oogpunt misschien, maar ook vanuit mijn oogpunt? momenteel voel ik het alsof we samen in een huis wonen. En buitenom dat ik het er heel zwaar mee heb hoe alles gaat ben ik er ijskoud in. Ik heb momenteel echt zoiets van klapt het? Nou dan klapt het. Ik heb het lang genoeg geprobeerd.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 15:02

Als ik continue thuis ga zitten gooi ik een rem op mijn leven, ik heb nu eenmaal een paard, dansles, dansopdrachten etc. Als ik thuis ga zitten moet ik dat laten.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:03

Mayo schreef:
Ik heb momenteel echt zoiets van klapt het? Nou dan klapt het. Ik heb het lang genoeg geprobeerd.

Volgens mij zit je gewoon te wachten totdat het klapt, want je durft zelf de keuze niet te maken.

Hij laat het niet klappen hoor, hij zit prima waar hij zit!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 15:03

Daar heb je heel waarschijnlijk wel een reëel punt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:05

Mayo schreef:
Als ik continue thuis ga zitten gooi ik een rem op mijn leven, ik heb nu eenmaal een paard, dansles, dansopdrachten etc. Als ik thuis ga zitten moet ik dat laten.

Ik zeg toch ook dat je niet thuis moet gaan zitten. Jij hebt alleen je leven zo ingericht dat je hem zo min mogelijk ziet.... dat kán simpelweg niet. Zelfs als jullie een goede relatie zouden hebben en hij geen problemen zou hebben, zou dat al niet werken.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:07

Miss_Petit schreef:
Mayo schreef:
Ik heb momenteel echt zoiets van klapt het? Nou dan klapt het. Ik heb het lang genoeg geprobeerd.

Volgens mij zit je gewoon te wachten totdat het klapt, want je durft zelf de keuze niet te maken.

Hij laat het niet klappen hoor, hij zit prima waar hij zit!

Dat denk ik ook.. Ach gut

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:08

Mayo schreef:
Vanuit zijn oogpunt misschien, maar ook vanuit mijn oogpunt? momenteel voel ik het alsof we samen in een huis wonen. En buitenom dat ik het er heel zwaar mee heb hoe alles gaat ben ik er ijskoud in. Ik heb momenteel echt zoiets van klapt het? Nou dan klapt het. Ik heb het lang genoeg geprobeerd.

Zorg er dan voor dat het klapt.

Het heeft namelijk geen nut om de problemen alleen maar vanuit jou oogpunt te benaderen, daar los je ze niet mee op. Dan kun je beter zeggen: ik los mijn eigen problemen op en laat hem gewoon volledig varen, dan hoef je ook geen rekening meer te houden met zijn oogpunt.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 16:37

Aimee schreef:
Ik zeg toch ook dat je niet thuis moet gaan zitten. Jij hebt alleen je leven zo ingericht dat je hem zo min mogelijk ziet.... dat kán simpelweg niet. Zelfs als jullie een goede relatie zouden hebben en hij geen problemen zou hebben, zou dat al niet werken.

Nee dat valt wel mee, ik ben op doordeweekse dagen altijd rond half 10 thuis en soms eerder. Hij is op die dagen ook pas rond die tijd thuis. Alleen ons weekend leven in de avond loopt nogal langs elkaar heen, maar dat is aan beide kanten het geval.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 16:40

Aimee schreef:
Het heeft namelijk geen nut om de problemen alleen maar vanuit jou oogpunt te benaderen, daar los je ze niet mee op. Dan kun je beter zeggen: ik los mijn eigen problemen op en laat hem gewoon volledig varen, dan hoef je ook geen rekening meer te houden met zijn oogpunt.

Dat is niet zo makkelijk... Ik krijg het m'n mond niet uit. Ik kan keihard zijn in de gesprekken, maar de uiteindelijke stap lukt me niet.

Ik probeer problemen ook absoluut vanaf zijn kant te zien en ik snap best dat hij het niet leuk vind als ie me weinig ziet. Maar we zorgen daar over en weer voor, niet alleen ik.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:40

Mayo schreef:
Nee dat valt wel mee, ik ben op doordeweekse dagen altijd rond half 10 thuis en soms eerder. Hij is op die dagen ook pas rond die tijd thuis. Alleen ons weekend leven in de avond loopt nogal langs elkaar heen, maar dat is aan beide kanten het geval.

Dus de tijd die jullie samen doorbrengen is doordeweekse dagen na half 10 's avonds?
En wat doen jullie dan?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:45

Mayo schreef:
Dat is niet zo makkelijk... Ik krijg het m'n mond niet uit. Ik kan keihard zijn in de gesprekken, maar de uiteindelijke stap lukt me niet.

Ik probeer problemen ook absoluut vanaf zijn kant te zien en ik snap best dat hij het niet leuk vind als ie me weinig ziet. Maar we zorgen daar over en weer voor, niet alleen ik.

Daar zul je jezelf dan toch echt toe moeten zetten, hoe moeilijk ook.

Jullie zorgen er misschien wel over en weer voor.... maar iemand zal de eerste moeten zijn en dat zal hij niet zijn.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:46

Mayo schreef:
Aimee schreef:

Wat is dan volgens jouw 'de oplossing' (behalve dan dat hij moet stoppen met drinken)?

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:59

Aimee schreef:

Sorry hoor, maar ik kan hier heel kwaad om worden. Je suggereert potverdorie dat Mayo de oorzaak van zijn drinken bij haarzelf moet gaan zoeken?! Het is heel rot dat het met jouw zus foutgegaan is, maar lief voor iemand zijn en problemen voor diegene op willen lossen werken TOTAAL niet als iemand niet aan zichzelf wil werken. En als ik TS begrijp wil hij niet in therapie, wil hij niet in relatietherapie, wil hij niet minder drinken, wil hij niet stoppen met drinken.

Dan ben je dus klaar. Punt. Hard misschien, maar kies voor jezelf. Want je kan heel arrogant denken dat diegene niet zonder jou kan en dat jij wel kan helpen met de problemen: dat zal je nooit lukken zolang diegene er niet voor open staat. En de enige manier dat er ineens ingezien wordt dat het zo niet langer verder kan, is soms als de omgeving de handen er vanaf trekt en het niet meer accepteert.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 17:04

Aimee schreef:
Dus de tijd die jullie samen doorbrengen is doordeweekse dagen na half 10 's avonds?
En wat doen jullie dan?

Yep, samen poging tot kletsen of een filmpje kijken.