Roken tijdens de zwangerschap, wat vind je daarvan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Roken tijdens de zwangerschap, wat vind je daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:12

faye schreef:
Oke. Maar als je je ongeboren kind "volblaast"met nicotine (even gechargeerd), heeft dat dan wel met jezelf te maken?

Als je het zo zwart wit bekijkt, nee dat slaat nergens op, dat zou mss wel in jullei woorden egoistisch zijn.

Maar ik heb een vrij sterk ontwikkeld instinct, ik weet wat wel en niet goed is voor me en wat het met
me doet.
Ik heb jaren onder druk geleeft, veel stres en was diep ongelukkig. Dit heb ik overwonnen, en mede door een sterk ontwikkeld eigen instinct.
Ik luister liever niet naar wat wel en niet goed voor me is, ik ga liever uit naar wat het met me doet.
Als ik ziek van iets wordt, ga ik het vermijden of minderen.
Móeten maakt gek.
Vroeger móest ik twee stuks groenten, twee stuks fruit, bijna geen snaai, geen drank en nicotine of drugs.
Nu denk ik daar heel anders over en voel me minder gestrest nu ik minder streng ben voor mezelf.

Ik denk dat je daar gerust wel op kan vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:13

katiavl schreef:
faye schreef:
Dat wordt hier net zo hard gedacht hoor! Ook door volwassen vrouwen Rolleyes

Blijkbaar Lips are sealed

Heb je het tegen mij?

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:14

Ik geloof best dat het roken voor JOU goed is en dat het JOU helpt. Maar voel je dan ook aan wat voor je kindje goed is?
Want dat is roken iig niet

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:14

Ik rook zelf niet en ik vind het ook niet kunnen! Helaas ken ik iemand die het jammer genoeg wel doet Rolleyes

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:15

Hmmm ik was absoluut geen kleien baby, en ik ben nog steeds niet erg klein Tong uitsteken Mijn moeder heeft wel gerookt (wel minder, maar toch) tijdens haar zwangerschap. maar ik ben er toch relatief normaal uitgekomen Haha!

Nee, maar ik vind het wel hartstikke FOUT om te roken als je zwanger bent! Maar ik ben wel het levende bewijs dat het ook wel goed kan gaan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:16

Roken tijdens de zwangerschap? hardstikke fout snap niet dat mensen dat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:19

Chiqa schreef:
faye schreef:
Oke. Maar als je je ongeboren kind "volblaast"met nicotine (even gechargeerd), heeft dat dan wel met jezelf te maken?

Als je het zo zwart wit bekijkt, nee dat slaat nergens op, dat zou mss wel in jullei woorden egoistisch zijn.

Maar ik heb een vrij sterk ontwikkeld instinct, ik weet wat wel en niet goed is voor me en wat het met
me doet.
Ik heb jaren onder druk geleeft, veel stres en was diep ongelukkig. Dit heb ik overwonnen, en mede door een sterk ontwikkeld eigen instinct.
Ik luister liever niet naar wat wel en niet goed voor me is, ik ga liever uit naar wat het met me doet.
Móeten maakt gek.
Vroeger móest ik twee stuks groenten, twee stuks fruit, bijna geen snaai, geen drank en nicotine of drugs.
Nu denk ik daar heel anders over en voel me minder gestrest nu ik minder streng ben voor mezelf.

Dat jij voor jezelf kunt bepalen wat wel en niet goed voor je is snap ik (al zou ik meer bij pleisters voor kunnen stellen), maar als er een kindje in je groeit en ontwikkelt heb je niet meer alleen met jezelf te maken. De gevolgen van roken zijn namelijk echt niet alleen een lager geboortegewicht. Maar goed als je geen kinderen wilt, dan kom je ook niet voor dat dilemma te staan Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:20

Chiqa schreef:
faye schreef:

me doet.
Móeten maakt gek.

jij voelt eventuele tumorale ontwikkeling?

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:21

Ik vind het schandalig!!Dat je die paar maanden niet even voor je kindje kunt stoppen. Ik heb vanaf mn 16e tot mn 23e een pakje per dag gerookt en ik ben van de 1 op de andere dag gestopt, gewoon uit mezelf omdat het slecht voor me is, en ik weet hoe makkelijk het is om te stoppen.
Ik ben veeel minder gestresst nu ik niet meer rook, het is maar net hoe je het bekijkt, het boek van Allan Car is trouwens wel een aanrader, dan word nog even goed duidelijk gemaakt hoe erg je eigenlijk bezig bent omdat je voor je sigaret leeft!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:21

angel25 schreef:
Ik vind het schandalig!!Dat je die paar maanden niet even voor je kindje kunt stoppen. Ik heb vanaf mn 16e tot mn 23e een pakje per dag gerookt en ik ben van de 1 op de andere dag gestopt, gewoon uit mezelf omdat het slecht voor me is, en ik weet hoe makkelijk het is om te stoppen.
Ik ben veeel minder gestresst nu ik niet meer rook, het is maar net hoe je het bekijkt, het boek van Allan Car is trouwens wel een aanrader, dan word nog even goed duidelijk gemaakt hoe erg je eigenlijk bezig bent omdat je voor je sigaret leeft!!

Respect Ja OK dan!

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:24

Respect Ja OK dan![/quote]

Dankjewel Bloos

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:24

Roken tijdens de zwangerschap? Dat is denk ik toch afhankelijk van de situatie van de aanstaande moeder. Stress is ook niet goed voor het ongeboren kind...
Ik denk wel eens dat er té overtrokken gedaan wordt over roken. De kleine kinderen van tegenwoordig zijn overal allergisch voor, en altijd ziek (generaliserend), en hun moeders hebben - als het goed is - niet gerookt. Vroeger (jaren '70) werd er veel minder dramatisch/angstig/overtrokken gedaan over dit soort zaken (er werd overal en altijd gerookt bjvoorbeeld) en mijns inziens is de jaren '70 generatie toch een redelijk sterke generatie...

Rook zelf niet (meer). Heb járen (17 jaar) zwaar gerookt, ben niet zwanger en ook geen plannen om zwanger te worden....
Laatst bijgewerkt door dorothea op 24-01-07 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:25

katiavl schreef:

Ben ik niet mee bezig, boeit me niet.
Ik weet wél dat positiviteit beter voor en lichaam is dan angst en negativiteit.
En dát is bewezen.

angel25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:28

Chiqa schreef:
katiavl schreef:

Ben ik niet mee bezig, boeit me niet.
Ik weet wél dat positiviteit beter voor en lichaam is dan angst en negativiteit.
En dát is bewezen.

Helemaal waar!! Maar waarom is het negatief om te stoppen met roken?
Het is op alle vlakken positief! Ten eerste is het een superoverwinning voor jezelf omdat je zo sterk bent dat je het niet nodig hebt, het is beter voor jouw gezondheid, het is beter voor je eventuele ongeboren kind zijn gezondheid, het is beter voor mensen die ongewild met je meeroken en ook nog zeer zeker voor je portomonee, allemaal positief toch?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:28

dorothea schreef:
Roken tijdens de zwangerschap? Dat is denk ik toch afhankelijk van de situatie van de aanstaande moeder. Stress is ook niet goed voor het ongeboren kind...
Ik denk wel eens dat er té overtrokken gedaan wordt over roken. De kleine kinderen van tegenwoordig zijn overal allergisch voor, en altijd ziek (generaliserend), en hun moeders hebben - als het goed is - niet gerookt. Vroeger (jaren '70) werd er veel minder dramatisch/angstig/overtrokken gedaan over dit soort zaken (er werd overal en altijd gerookt bjvoorbeeld) en mijns inziens is de jaren '70 generatie toch een redelijk sterke generatie...

Inderdaad!

Hadden we het laatst nog met een leerkracht van Groep 1 over.
Zij gaat al bijna met pensioen, maar zij zei ook dat nu zoveel kinderen een allergie hebben en "vroeger" was dat maar zelden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:31

Winddancer schreef:
dorothea schreef:

Inderdaad!

Zij gaat al bijna met pensioen, maar zij zei ook dat nu zoveel kinderen een allergie hebben en "vroeger" was dat maar zelden.

heeft te maken met andere factoren dan roken hoor Knipoog
Zelfde als mensen minder ziek worden met parasitaire wormen, maar heb jij daar zin in?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:32

angel25 schreef:

Helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:33

Winddancer schreef:

Vreemd!! Vroeger roken de mensen gewoon door tijdens de zwangerschap tegenwoordig mag je
nergens meer roken laat staan dat je je kind hiermee ziek zou maken Verward
En tóch worden er meer zieke kinderen geboren?

Hoe zou het dan komen dat tegenwoordig steeds meer kinderen ziek worden geboren met allerij afwijkingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:34

Winddancer schreef:
dorothea schreef:

Inderdaad!

Dat heeft te maken met het zgn welvaartsvoedsel. Je kunt tegenwoordig bijna niks meer eten of er zitten allerlei toevoegingen in, E nummers, kleurstoffen etc.

Chiqa, een allergie is geen afwijking in de zin van handicap hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:36

Heb je gelijk in Faye...het eten van tegewoordig is ook niet meer wat het geweest is of je moet alle dagen naar de reformwinkel gaan...

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:39

super egoistisch als je gaat roken, terwijl er toch een grotere kans is dat je kindje een afwijking zal hebben...

@Chiqua: Wat een naive manier van denken! Heb je nou nog niet vaak genoeg gelezen dat roken SOWIESO slecht voor je is?? Als je straks je hele longen naar de .. Lips are sealed.. hebt, dat weegt toch niet op tegen een beetje stress van het niet roken? Die stress wordt ook alleen maar veroorzaakt door de nicotine-verslaving, en als je die verslaving te boven bent, wordt de stress ook wel minder...

Mijn moeder is omwille van de zwangerschap van haar eerste kind (mijn zus) van de een op andere dag gestopt met roken. Ze zegt dat dat voor haar totaal geen probleem was, want ze wist waar ze het voor deed! Dat kleine wezentje in haar buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:44

eefangel schreef:
Wat een naive manier van denken! Heb je nou nog niet vaak genoeg gelezen dat roken SOWIESO slecht voor je is??

Ik ben iet naief hoor, heel helder en redelijk, nogmaals als je op elke slak zout gaat leggen mag je tijdens je zwangerschap bijna niets meer, echt het lijkt wel mode om die lijst steeds langer te maken,
nog even zwangere vrouwen mogen ook de straat niet meer op want ja....zure regen, milieuw vervuiling....

Ik doe niet mee aan die massahysterie.
En daar ben ik erg gelukkig mee.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:46

Volgens mij heb je echt een bord voor je hoofd hoor....
Maar goed jou beslissing, jou leven. En ik hoop dat je nooit de gevolgen van roken tegenkomt voor jou of je kind. Want hoe ga jij uitleggen waarom die ziek is. Omdat mama niet wou stoppen...
Of als je kind op je 45 naast je sterfbed zit..

Echt waar, ik hoop dat je de longafdeling is bezoekt, en je ogen open doet.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:49

Ik ben ongepland zwanger geworden.
Ongeveer toen ik 4 maand iets "vernam" kwam ik erachter dat ik zwanger was (met andere woorden 3 maand door ongesteld dus niet wetende dat ik zwanger was) in die 4 maand heb ik alles gedaan wat de wet verboden heeft, roken en drinken.
Toen ik er achterkwam dat ik zwanger was, ben ik met alles metteen gestopt en heb het tegen de verloskundige gezegd, zij was heel eerlijk dat het niet goed was voor het ongeboren kindje, maar 9 van de 10 keer brengt het zeer weinig schade aan.
Jammer genoeg zit er bij ons in de familie heel erg dat er maar 2 bloedvaten in de navelstreng zit ipv 3 bloedvaten, en dat was bij mij dus ook zo.
Hals over kop naar het ziekenhuis want er zou welleens iets goed mis met het kindje zijn.
Allemaal onderzoeken ondergaan, en ben weer eerlijk geweest, heb ook aan de gyneacoloog verteld over mijn eerste 4 maand "zwangerschap" gelukkig kwam het niet door mijn eerste 4 maanden maar omdat het in de familie zat.
Ik moest in het ziekenhuis blijven rond die tijd, en werd steeds gestresster enz, de gyneacoloog die vroeg me of dat door het roken kwam, en ja jammer genoeg kwam dat daardoor, hij heeft toen gezegd dat het niet verkeerd was om af en toe eens een sigaretje op te steken, als ik maar niet om de 5 minuten een opstak.
In de eerste instantie mocht ik thuis bevallen, tot op de 7 maand echo bleek dat het kindje in een onvolkomen stuitligging lag, dus toch ziekenhuis.
Maar met andere woorden ik ben in totaal 2 maand gestopt tijdens mijn zwangerschap en heb ondanks alles een super gezonde dochter van 7 pond in een stuitligging zelf op de wereld gezet.

Chica schreef:
Ik ben iet naief hoor, heel helder en redelijk, nogmaals als je op elke slak zout gaat leggen mag je tijdens je zwangerschap bijna niets meer, echt het lijkt wel mode om die lijst steeds langer te maken,
nog even zwangere vrouwen mogen ook de straat niet meer op want ja....zure regen, milieuw vervuiling....
Ik doe niet mee aan die massahysterie.
En daar ben ik erg gelukkig mee

Geef je groot gelijk meid, een zwangere vrouw is tegenwoordig meer een kasplantje dan dat ze leven mag, doe waar jij je goed bij voelt maar alles met mate!!!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:54

Ik had jaren geleden een vriendin die eerst een doodgeboren kindje heeft gekregen. Vervolgens kreeg ze een kindje dat veel te vroeg geboren werd, dit kindje heeft het gelukkig wel gehaald, maar dat was echt kantje-boord. Tijdens haar derde zwangerschap rookte ze gewoon door. Zij gebruikte ook het argument dat stress erger zou zijn dan roken. Van stoppen met roken kreeg ze stress, dus rookte ze maar gewoon door. Dat kon ik gewoon niet begrijpen! Ik zal absoluut niet zeggen dat de moeilijke zwangerschappen een gevolg waren van het roken, ik ben tenslotte geen medicus en ik kan daar niet over oordelen. Maar ik kan me toch niet voorstellen dat je, als je zoveel verdriet hebt gehad en hebt gezien dat je kind het zover weg moet halen, er niet ALLES aan doet om je kind gezond ter wereld te laten komen. Ik ben sowieso geen voorstander van roken tijdens een zwangerschap, maar in dat geval begreep ik echt totaal niet waar de moeder mee bezig was.

In die periode rookte ik overigens zelf meer als een pakje per dag. Nu rook ik helemaal niet meer.