Donor, Welles of Nietes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:39

Charos schreef:
Ja ik ben donor, op uitzondering van mijn huid en hoornvliezen, dat vind ik een eng idee en wil ik (nu nog) niet. Misschien dat ik dit nog aanpas ooit, maar nu niet.

Ik ben net zo.
Ze mogen alles hebben behalve, mijn hoornvliezen en huid.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:40

Kir_Ples schreef:
Charos schreef:
Ja ik ben donor, op uitzondering van mijn huid en hoornvliezen, dat vind ik een eng idee en wil ik (nu nog) niet. Misschien dat ik dit nog aanpas ooit, maar nu niet.

Wat zijn hoornvliezen?

Vliezen die in je ogen zitten Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:40

Maar dit topic krijgt al een behoorlijk serieuze wending.
Wie weet hoe het met actieve euthanisie geregeld is in Nederland?
Ik weet dat je dat als patiënt alleen kunt regelen zolang je wilsbekwaam wordt bevonden en minimaal twee artsen, waarvan één onafhankelijk, vinden dat euthanasie een humane oplossing is bij ondraaglijk lijden en onmenselijk bestaan.

Maar wat nu als je getroffen bent door een ziekte, bijvoorbeeld ALS of ongeluk en waardoor een je leven als kasplant leidt.
Je bent kunt alleen nog ademen, maar je kunt nog niet met je ogen knipperen om ja of nee te duiden.
Je hoort alles, begrijpt alles, maar van een menswaardig leven is allang geen sprake meer.

Maar als patiënt heb je nooit een actieve euthanasieverklaring opgesteld.
Mag je familie dan voor je besluiten?
Of wordt het passieve euthanasie? Net als die vrouw vorig jaar in Amerika.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:45

Nee, de patient moet zelf een verklaring hebben opgesteld. Dit kan wel gebeuren als de patient nog goed is (in de trend van: als het zo en zo ver komt, dan wil ik in aanmerking komen voor euthanasie). Maar dan is het dus alsnog de keuze van de patient en niet de familie.

Ik ben overigens wel donor: dood is dood en als ik iemands leven kan redden met mijn organen: graag!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:54

Welshcobfan schreef:
Nee, de patient moet zelf een verklaring hebben opgesteld. Dit kan wel gebeuren als de patient nog goed is (in de trend van: als het zo en zo ver komt, dan wil ik in aanmerking komen voor euthanasie). Maar dan is het dus alsnog de keuze van de patient en niet de familie.
Ik ben overigens wel donor: dood is dood en als ik iemands leven kan redden met mijn organen: graag!

als na het overlijden de familie niet wil, dat de overleden persoon organen afstaat, dan gebeurd dit ook niet. nu heeft de familie altijd nog het laatste woord. of de overledene iets zwart op wit heeft staan of niet.

dit is mij verteld in het ziekenhuis toen mijn vader overleden was.

ik wil mijn organen afstaan. als ik nu iets nodig zou hebben, dan zou ik ook heel blij zijn, omdat mensen hun organen hebben afgestaan, dus waarom zou ik het niet doen. mijn mening"niet willen geven, dan ook niet nemen"

Gr

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:19

droefje schreef:
als na het overlijden de familie niet wil, dat de overleden persoon organen afstaat, dan gebeurd dit ook niet. nu heeft de familie altijd nog het laatste woord. of de overledene iets zwart op wit heeft staan of niet...

Klopt, zo is het mij ook verteld. In de regel respecteert familie de wens van de overledene, maar als zij er echt tegen zijn, kunnen ze er geen toestemming voor geven.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:20

Ik ben donor van alles, behalve de huid.
die moeten ze laten zitten Haha!

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:25

Ik zou ook graag donor willen worden. Mijn lichaam is dood en als ik andere mensen gelukkig kan maken met iets wat ik niet nodig heb dan zou ik dat graag willen doen. Wel zou ik dan willen dat ze niks zichtbaars weg halen bv mijn ogen, of wat dan ook. Zou ik niet fijn vinden voor mijn familie.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:28

In de regel merkt men er niets van dat er organen missen uit het opgebaarde lichaam.
Het is niet zo dat je helemaal 'leeggehaald' wordt. Knipoog

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:40

tienus63 schreef:
Maar dit topic krijgt al een behoorlijk serieuze wending.
Wie weet hoe het met actieve euthanisie geregeld is in Nederland?
Ik weet dat je dat als patiënt alleen kunt regelen zolang je wilsbekwaam wordt bevonden en minimaal twee artsen, waarvan één onafhankelijk, vinden dat euthanasie een humane oplossing is bij ondraaglijk lijden en onmenselijk bestaan.

Maar wat nu als je getroffen bent door een ziekte, bijvoorbeeld ALS of ongeluk en waardoor een je leven als kasplant leidt.
Je bent kunt alleen nog ademen, maar je kunt nog niet met je ogen knipperen om ja of nee te duiden.
Je hoort alles, begrijpt alles, maar van een menswaardig leven is allang geen sprake meer.

Maar als patiënt heb je nooit een actieve euthanasieverklaring opgesteld.
Mag je familie dan voor je besluiten?
Of wordt het passieve euthanasie? Net als die vrouw vorig jaar in Amerika.

Ik heb dit in ieder geval al tegen het hele gezin gezegd, op het moment dat ze weten dat ik een kasplantje word door bijvoorbeeld een ongeluk en niks meer kan, dan hoeft het voor mij niet meer. Ik hoop dan ook echt dat iemand zegt dat ze de stekkers er uit moeten trekken.
Het zelfde vind ik eigenlijk mocht ik dement worden, dan hoeft het voor mij ook niet meer, maar dat ben ik tegen die tijd denk ik weer vergeten...

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:47

Ik ben ook donor en ik heb ingevuld dat ze alles mogen hebben. Zelf heb ik er niets meer aan en als ik er mensen mee kan helpen, waarom niet?

Bloed mag ik niet geven. Daar hebben ze een minium gewicht voor en gezien ik maar een kleintje ben zit ik daar onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:55

ik ben idd ook donor, van mij mogen ze ook alles hebben, ik zou ook graag een nier oid van iemand krijgen om zo te blijven leven, en als ik dood ben voel ik toch niets meer, en heb er niets meer aan, als zo iemand anders kan blijven leven, waarom niet?

garfieldjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:16

Ik ben nog geen 18, maar wil zoiezo donor worden.
Niet voor onderzoek wel voor transplantatie's. Lachen

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:16

Ik ben ook donor, behalve voor mijn ogen.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:18

Ik ben nog geen 18, maar wil zeker te weten donor worden! Wat is er nou mooier dan iemand te helpen met jouw organen die je dan toch niet meer nodig hebt? Ik zou mij ook openstellen voor de wetenschap, al is het alleen maar omdat een groot deel van mijn familie in de gezondheidszorg zit.

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:17

Waarom denkt iedereen hier toch dat je 18 moet zijn om je op te geven voor donorschap.

Ik heb met mijn 14 mezelf al opgegeven..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:19

Ik ben al een tijdje 18, maar ik heb nog steeds niks ontvangen.
Ik heb hem proberen aan te vragen via internet, maar daar werd ik niet bepaald wijzer van.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:28

Ik ben geen donor en wil het ook niet worden. Iemand die zijn hele leven rookt als een ketter, en een nieuwe long nodig heeft. Stik maar die van mij krijg je niet, je had kunnen stoppen niet? Zo kan ik er nog wel meer voorbeelden noemen. En helaas als je je als donor opgeeft kun je niet kiezen. Het kan aan iedereen gegeven worden. En dát wil ik niet..

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:30

Ik weet het niet, hoef ook nog geen dingen in te vullen ben nu 14, ik vind het super als iemand het overleeft door iets wat ik niet meer nodig heb. Maar aan de andere kant vind ik het maar een naar idee dat ze alles uit me gaan halen. Nagelbijten / Gniffelen En dat ik dan in zo leeg en misschien wel op plaatsen huiddelen eraf in een kistje wordt gelegd. Ik moet er nog even goed overnadenken.
Laatst bijgewerkt door Mango_ op 24-01-07 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:35

dankzij donorhuid op zware 2de graads brandwonden ben ik nu nog 'toonbaar'
dus van mij mogen ze echt alles hebben!
tenslotte heb ik mijn fantastische lijf gratis en voor niks van moeder natuur gekregen, ik vind het dan ook vreselijk egoïstisch van mezelf moest ik per se mee willen nemen in mijn graf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:02

foxy80 schreef:
tenslotte heb ik mijn fantastische lijf gratis en voor niks van moeder natuur gekregen, ik vind het dan ook vreselijk egoïstisch van mezelf moest ik per se mee willen nemen in mijn graf

Zo, dat is nog eens hele kordate reden!!! Pling

bakkabouterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:09

van mij mogen ze alles hebben wat ze kunnen gebruiken. Als ik met mijn lichaam mensen nog een kans op leven kan geven,graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:10

wendely schreef:
Ik ben geen donor en wil het ook niet worden. Iemand die zijn hele leven rookt als een ketter, en een nieuwe long nodig heeft. Stik maar die van mij krijg je niet, je had kunnen stoppen niet? Zo kan ik er nog wel meer voorbeelden noemen. En helaas als je je als donor opgeeft kun je niet kiezen. Het kan aan iedereen gegeven worden. En dát wil ik niet..

lekker kort door de bocht! dus jij wil niet dat iemand anders jou long, nier oid krijgt, alleen omdat je tegen roken bent? lekker egoistisch..

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:14

Wendely, ik vind het idd kort door de bocht.
wat nu als iemand 40 jaar lang zijn longen heeft verpest door te roken, en nu al een paar jaar gestopt is, maar toch echt een donatie nodig heeft? dan vind jij dat die persoon die nog niet verdient?

bakkabouterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:17

Dat is toch gewoon haar keuze, niemand kan haar verplichten om organen af te geven. Het gaat om JOUW lichaam,dus mag je ook ZELF bepalen wat je daarmee doet. En elke reden om het niet te doen,hoe 'kort door de bocht' ook, is reden genoeg.