Nog meer diabetes patienten hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovebonney

Re: Nog meer diabetes patienten hier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 15:35

ja hoor!
ik heb zeker kunnen genieten. het was mooi weer en goede sneeuw voor het skien.hier kan ik weer tijdje op terug kijken.

ik ben vanmorgen wer bij dbvplkundige geweest. ze had nog steeds geen uitslag over de type 1 of 2.
hier beld ze deze week als het goed is weer over.ik wordt er al onzkerder van.

ik heb nu een langwerkende insuline gekregen. ze wilde eerst nog overleggen met mijn internist over wel of niet 1 x per dag insuline spuiten.
dus ik vind het erg spannend allemaal en zit maar te wachten Boos!

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:21

ik ben zelf (hopelijk) geen diabeet..
maar ik had iets gelezen daarover en met kenmerken, heel veel dorts en heel vaak plassen enzo.. maar ik moet dus soms om 't half uur en als t kan de hele dag door blijven drinken.. in de les zit k ook altijd met een fles water, en nog allemaal kenmerken maar weet ik niet echt uit m'n hoofd.. weet iemand ze wel? en is 't ook zo dat als je die kenmerken hebt of een paar dat je het dan ook werkelijk hebt? Vork

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:35

Zie www.dvngorinchem.nl en nee, je hoeft niet alle kenmerken te hebben. Bij twijfel kan je altijd een nuchtere waarde laten prikken bij de huisarts.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 14:02

o ja ik zou de uitslag van de bloedtesten nog met jullie delen:het is toch type 1.
Heel apart, maar ja.we zijn er dus waarschijnlijk heel optijd en met toeval achter gekomen.

nu is het dus afwachten zeg maar wanneer me alvleesklier het helemaal gaat begeven. me diabetesvplkundige noemde het een soort van laatste stuipjes van me alvleesklier.

ook heb ik nu met de internist afgesproken: als me nuchtere waarde twee keer hoger als 7 is dat ik dan 1 x per dag langwerkende insuline moet spuiten en als die overdag een paar keer boven de 10 is, moet ik bellen met het ziekenhuis.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:39

Wonderlijk .. ben benieuwd wanneer het echt 'doorzet'. Hou je ons op de hoogte?

Het advies klinkt wel heel logisch trouwens.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 19:50

ja ik ben inderdaad ook heel erg benieuwd omdat ik er nu niet echt heel erg van merk.voel me tot nu toe best goed vergeleken met die tijd ervoor.

vraagje aan jullie?voel je dat echt duidelijk, de overgang?wanneer je alvleesklier er echt mee stopt?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:46

Absoluut, als je echt type 1 bent, krijg je op een gegeven moment heel erge dorst, je plast elke vijf minuten, valt meestal flink af en als je pech hebt, heb je overal jeuk.

Ik ben type 2, maar kreeg ook zulke heftig hoge bloedsuikers dat ik het hele spectrum doorlopen heb, en heftig ook.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 15:02

oei jeetje,klinkt wel heel erg beroerd en beangstigend.

naja ik weet wel dat als het gebeurd, ik weet wat het is.dus dan ken ik gelijk actie ondernemen.

nikki_candy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 17:30

Het is idd zo dat je veel dorst krijgt en vaak moet plassen als je alvleesklier er helemaal mee ophoud. Maar je weet wat het is dus kun je gelijk actie ondernemen. In jou geval zal je dus ook niet gaan afvallen omdat je er wel op tijd bij bent. Ik zou er dus niet te veel over in zitten. Zodra jij merkt dat je vaker dorst hebt en meer moet plassen gelijk de diabetesverpleegkundige bellen, en die zal dan wel verdere afspraken met je maken over hoeveel insuline je moet gaan spuiten enz. Zodra je je waardes dan weer een beetje onder controle hebt dan zullen de symptomen snel weggaan.
Dat was iig bij mij wel zo.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:07

ohh oke, ik merkte vandaag wel dat ik heel erg moe was, zonder dat ik iets intensiefs aan het doen was.ik dus meten.

hij was ffies hoger als normaal.rond de 10 maar dan kan je het nooit zo erg voelen lijkt mij?

nikki_candy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:13

Als ik rond de 10 zit voel ik me nog niet heel erg moe maar goed dat is bij iedereen anders. Ik ga me meestal moe voelen als ik heel erg heen een weer slinger van waarden of als ik boven de 15 zit. Maar misschien zit je er ook wel een beetje over in en ga je je daardoor erg moe voelen.
Als ik geen goeie waarden heb en er een beetje over in ga zitten word ik ook vaak erg moe zonder dat is wat intensiefs doe.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 22:33

me waardes schommelen wel heel de dag.smorgens is die vaak gewoon laag, rond de 4 (nuchter) en dan is die een uur na het ontbijt al 9.is toch best schommelend na een uur.

maar ja idd, misschien ben ik er onbewust toch meer mee bezig als dat ik zelf ben.ik hou me der ook niet al te veel mee bezig.naja heb er eigenlijk niet eens echt tijd voor Tong uitsteken

ik let wel op me eten hoor, dat wel!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:48

Ik voel me moe hoor, rond de 10. Als je altijd vrij laag zit, voel je dat gewoon ... En 10 is in elk geval te hoog voor iemand zonder diabetes.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 15:56

oke me waardes beginne al meer te stijgen. ik had vandaag eentje van 11.en inderdaad ik was gister ook weer moeiig.

het word nu al meer menis. ik vind het wel eng hoor allemaal...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:35

Wacht niet te lang met bellen naar het ziekenhuis, je kan beter op tijd beginnen met insuline spuiten, zo voorkom je veel ellende.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 18:40

ja ik heb vandaag proberen te bellen, maar volgens mij was mijn diabetesverpleegkundige er niet, dus morgen ga ik het zeker opnieuw proberen.
ik kan het sowieso altijd melden. dan hoor ik vanzelf wat zij willen.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 12:21

nou het word echt hoger, vandaag 14,3...
bel ik het ziekenhuis, moet je helemaal een afspraak maken zodat de diabetesverpleegkundige terug belt.nu belt ze vandaag tussen 4 en 5 trg.

Lekker als er een spoedgeval is Verdrietig

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:20

14,3 is echt te hoog, maar wil je met diabetes een spoedgeval zijn, dan praat je toch wel over wat hogere waarden Haha!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:15

Ik begin pas bij een waarde van 20 iets te voelen en ik zit gemiddeld absoluut niet te hoog (HBA1C van 4.8% de laatste keer volgens mij). Dit verschilt dus echt per persoon.

Lovebonney; ik stond bij een waarde van 48 nog op mijn beide benen (weliswaar met wat hulp) dus idd een spoedgeval zal anders behandelt worden Haha! Ach gut Maar vervelend is het wel natuurlijk.

nikki_candy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:19

@Amulet ik ben heeeeeel erg jaloers op jou HBA1C waarde!! Tong uitsteken
Ik moet nu maandelijks naar het ziekenhuis omdat ik een HBA1C waarde van 8.2 heb. Niks aan. Maarja beetje eigen schuld, niet zoveel geprikt laatste tijd. Dom dom dom.

Vervelend lovebonney dat je zo heen en weer slingert. Hoop dat de diabetesverpleegkundige nog terug gebeld heeft en goeie tips heeft gegeven zodat je wat stabieler in je waarden blijft.
Mijn diabetespolie heeft een noodnummer. Wel handig.
Maar voordat het idd een noodgeval is moet je aardig wat hogere waarden hebben.
ALs je lichaam begint te verzuren en je veel moet overgeven heb je pas echt een probleem. Maar dat komt volgens mij niet zo vaak voor.

Ik stond trouwens met 40 ook nog met beide benen op de grond, kon zelfs nog boos weglopen omdat ik niet meer naar huis mocht om mijn beesten te verzorgen. Dus ik mocht zelfs met een waarde van 40 nog even snel naar huis om de beesten te verzorgen Haha! Ze hadden ook weinig keus trouwens want ik was al onderweg Tong uitsteken

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 00:30

Een Hba1c van 4,8 is zelfs voor een gezond mens laag Haha! Ik heb het eerlijk gezegd van iemand met diabetes nog nooit gehoord ... Ik zit zelf regelmatig rond de 5,6 maar lager lukt me echt niet en dit vindt mijn internist voor een pomper al super.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 00:33

He Amulet, volgens mij komen wij elkaar ook weleens tegen op het Diabetescontactenforum!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:59

MoniqueT schreef:
Een Hba1c van 4,8 is zelfs voor een gezond mens laag Haha! Ik heb het eerlijk gezegd van iemand met diabetes nog nooit gehoord ... Ik zit zelf regelmatig rond de 5,6 maar lager lukt me echt niet en dit vindt mijn internist voor een pomper al super.

Ja, en het raarste is nog; ik merk er zelf helemaal niks van Haha! waarschijnlijk zit ik standaard zeg maar steeds tegen een hypo aan (na de maaltijden is het goed, om daarna razendsnel te dalen tot net boven een hypo en daar vrij standaard te blijven hangen (net als een vast gewicht voor iemand zeg maar).
Waarschijnlijk zal hij deze keer wat hoger zijn (ivm een onwillende pomp in het begin haha) en dat is voor mij helemaal niet erg, daarom heb ik die pomp ook gekregen (juist door die standaard lage bloedsuikers).
Ja, ik kom idd heeeeel af en toe op het diabetescontacten forum maar daar word ik altijd een beetje naar van haha. Meestal beperk ik me dan ook tot vragen over paardrijden Haha!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 13:29

Ik wilde ook niet zeggen dat ik een spoedgeval ben Tong uitsteken maar meer om het idee, straks is er wel wat ernstigs en dan moet je wachten tot ze terug belt.

ze heeft achteraf ook eerder terug gebeld. ze belde om twaalf uur al, omdat ze dit toch wel belangrijk vond.ik heb het voorgelegd aan haar en ik moest nu een dagcurve maken.nou gedaan dus Tong uitsteken
me waarde is gister niet meer onder de tien gekomen.
ik moet nu zodirect me waardes naar haar collega door emailen. zij gaat dit dan overleggen met de internist en dan hoor ik meer.

wat kunnen de waardes dan verschillen per persoon. ik had gister me oma op visite. zij heeft altijd boven de 10.dat is voor haar standaard!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 15:23

Nou Amulet, mag ik jouw HBA1c hebben?

Ik ben dus gisteren uit het ziekenhuis ontslagen na een flinke ontregeling. Het ging eigenlijk best redelijk allemaal de laatste tijd en er zat vooruitgang in het omlaagkrijgen van bloedsuikers. Ik was dus best trots op mezelf dat het beter ging. Ik ben op zaterdag nog lekker gaan paardrijden (op mijn proef-boomloos). Daarna lachend naar huis gegaan, bloedsuikers waren al die tijd beneden de 10. Daarna frietjes gegeten (zoals meestal op zaterdag). Paar uur later voelde ik me niet zo happy, maar bloedsuiker was nog steeds onder de 10. Frietjes besloten er weer uit te komen en daarna voelde ik me beter. Ik dacht dat ik er weer mooi vanaf kwam. Toch maar even gecontroleerd en bloedsuiker was iets van 7 ofzo. Niks om over te stressen dus. Later op de avond kwam er nog meer eten uit. Toch maar op bed gaan liggen, bloedsuiker was nog steeds in orde. Werd ik uren later wakker met vreselijke pijn in mijn armen/schouders/borst en rug. Geen spierpijn, maar net alsof de boel compleet in brand stond. Heb echt zitten janken van de pijn. Weer gecontroleerd en nu begon de boel te stijgen, boven de tien. Dus ik bijgeregeld (geprobeerd...) en proberen te slapen. Ging niet, dus huisartsenpost gebeld. Kon ook niks meer binnenhouden, nog geen slokje water! Die arts spoorde volgens mij niet, hij zei dat ik door de stress van de pijn ging hyperventileren en daarom de pijn meer werd. Paar keer het woord suiker gezegd, maar die man reageerde domweg niet. Pijnstiller erin en weer naar huis. Paar uur later was het nog steeds ondraaglijk. Weer gebeld en weer naar die huisartsenpost toe. Dit keer een dame die wel zag dat ik héél erg ziek was. Die stuurde me naar de EHBO voor verder onderzoek. Vanaf daar op de Intensive Care beland... er bleek dat ik flink verzuurd was. Hartslag van 180 die ongeveer een dag en nacht aangehouden heeft (topsport in bed). Gelukkig ging het daar al snel wat beter en kon ik naar de afdeling. Ik kan die eerste arts wel wurgen Boos!
Hoe het gekomen is snapt helemaal niemand, we zijn er met zijn allen niet achter gekomen. Nu weer thuis en het gaat goddank weer beter. Ben er wel vreselijk van geschrokken....

Sorry voor het lange verhaal, maar moest 't even kwijt!