Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
silver schreef:Hier nog iemand met PDS....
Heb er al jaren last van en het beinvloed mijn leven best wel erg. Ben altijd en overal bang dat ik weer iets eet waarvan in een aanval krijg... Het is gewoon zo vervelend en het doet zoveel pijn. Ik ben er al vaak voor naar de dokter geweest, maar hij neemt het nooit zo serieus en zegt dat het vanzelf wel over gaat, maar dit is dus echt niet waar. Ik heb wel eens zakjes meegekregen die ik in water moest oplossen, maar dat hielp ook niet.
Daarnaast zitten darmproblemen bij mij in de familie. Mijn moeder heeft collitus ulserosa. Een ziekte van de dikke darm. Dit is erfelijk en het kan zijn dat ik dit ook heb. Ik moet dit laten testen, maar ben eigenlijk heel bang voor de onderzoeken en de eventuele uitkomst...
Gelukkig gaat het de laatste tijd wel goed en heb ik er niet veel last van, maar helaas weet je nooit waneer het de kop weer opsteekt...
Abrahams schreef:
Brrrrrr als je moeder al iets aan haar darmen heeft en het misschien wel erfelijk is, zou ik me als ik jou was toch wel ertoe zetten dat onderzoek te doen. Uitslag is altijd wel spannend maar dan weet je wel wat er in je lichaam afspeelt en dan kun je er misschien iets aan laten doen of iets voor krijgen. Nu blijf je je misschien altijd maar afvragen of je het wel of niet zal hebben en wat er toch rommelt in je buik.
silver schreef:Abrahams schreef:
Brrrrrr als je moeder al iets aan haar darmen heeft en het misschien wel erfelijk is, zou ik me als ik jou was toch wel ertoe zetten dat onderzoek te doen. Uitslag is altijd wel spannend maar dan weet je wel wat er in je lichaam afspeelt en dan kun je er misschien iets aan laten doen of iets voor krijgen. Nu blijf je je misschien altijd maar afvragen of je het wel of niet zal hebben en wat er toch rommelt in je buik.
Daar heb je ook wel gelijk in en ik weet dat ik het ook eigenlijk moet doen. Het is namelijk een ziekte die nooit over zal gaan, maar in een vroeg stadium is het nog redelijk te behandelen. Het is daarom wel van belang, dat mocht ik het hebben, dat ik het zo snel mogelijk laat onderzoeken. Maar ik weet dat ik gewoon een angsthaas ben en dat ik mijn kop in het zand steek... Maar zit er wel echt over te denken om de onderzoeken toch maar te laten doen. Ik wil niet dat het ooit zover komt als bij mijn moeder. Bij haar hebben ze het namelijk veel te laat ontdekt waardoor haar darmen er gewoon mee ophielden en ze 5 weken in het ziekenhuis gelegen heeft. Gelukkig hebben ze haar er goed bovenop gekregen en kan ze nu redelijk goed leven alleen met een heeboel medicijnen... Ze leeft letterlijk alleen nog op de medicijnen. Zonder die medicijnen zou ze dood gaan...
Abrahams schreef:@Roxje21: Gelukkig heeft hij z'n darmen goed onder controle in jouw bijzijn
Heidi2 schreef:Heb niet het hele topic gelezen. Maar heb het zelf ook al jaren. Het vereist wel veel aanpassing maar ik ben er sinds eenjaar zo goed als vanaf.
Ik ben volledig biologisch gaan eten. Geen zuivel meer, zelfs geen boter. Er zijn namelijk heel veel goed vervangers zoals bote rop olijfolie basis.
zo min mogelijk suiker, geen varkensvlees en zowiezo weinig vlees produkten. En dan hoor ik het al. Wat blijft er dan over?
Zoveel, ik doe boodschappen bij de natuurwinkel en daar vindt je heel veel vervangers. HEt vergt een beetje omschakelen en anders koken. Maarja ik heb het er wel voor over. Voorheen kon ik dagen uit de running zijn van de pijn in me buik en dat heb ik nu nooit meer.