PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abrahams

Re: PDS (Prikkelbaar Darm Syndroom oftewel: spastische darm)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 08:59

OKee, dan heb ik de coloscopie dus ook gehad...maar helaas dus niet met een roesje. Erg pijnlijk Boos!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 10:50

Zo te horen hoef ik beide niet. Bloos Bah! Haha!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:52

Hebben jullie dat nou ook, dat er geen pijl op te trekken valt?!
Ik heb dagenlang nergens last van, en dan ineens, iedere keer na warm eten. Overdag nergens last van, maar gisteren en vandaag na het avondeten: Hoppa.
Duurt iets van 5 minuten en dan komen de eerste pijnlijke krampen. Dan moet ik naar de WC alwaar ik me helemaal leeg..... Vork Maar die krampen zijn het ergst, dat doet echt verdomd pijn!

En het gekke is, het is alleen na het avondeten, maar ik krijg er geen hoogte van, of ik ergens niet tegen kan, of waar het mee te maken heeft, want het is bij de meest verschillende dingen.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 21:32

Heb ik ook last van. Heel vervelend.

Ben gisteren trouwens naar de homeopaat geweest. Zij heeft me eerder goed geholpen dus ik hoop dat het dit keer weer gaat lukken. Ze heeft me voedingsadviezen gegeven. Ik mag geen:

witte suiker meer of producten waar dit in zit (oeoe dat wordt lastig Clown )
geen vruchtensap bij het avondeten (in combinatie met groenten schijnt dit te gaan gisten, met maagzuur als gevolg)
minderen met vlees en dit vervangen door vis of vegatarisch
geen zwarte thee maar dit vervangen door kruidenthee
'sochtends niet beginnen met eiwitrijke of melkproducten op brood (zoals kipfilet, kaas etc).

pff blijft weinig over maar het moet wel helpen aangezien ik dit eerder heb gevolgd en dit echt hielp. Als het dan goed gaat mag ik natuurlijk af en toe wel zondigen als m'n lichaam niet protesteert. Vind het wel moeilijk om me hieraan te houden. Ter ondersteuning van dit alles moet ik visoliecapsules, probiotica, een bepaalde vitamine C en multivitamine nemen.

Ik hoop dat het werk!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:51

Coloscopie met roesje was in mijn geval niet geweldig. Werd heel beroerd van roesje.
De gastro was zonder, en op een zere keel van het kokhalzen na, vond ik die niet zo erg, wel gek dat je zo kan binnenkijken.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 08:16

Bij de coloscopie kon ik meekijken op een scherm. Wel grappig om te zien hoe het eruit ziet binnen in m'n buik wanneer ik lig te creperen van de pijn Clown

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 13:17

Hier nog iemand met PDS....

Heb er al jaren last van en het beinvloed mijn leven best wel erg. Ben altijd en overal bang dat ik weer iets eet waarvan in een aanval krijg... Het is gewoon zo vervelend en het doet zoveel pijn. Ik ben er al vaak voor naar de dokter geweest, maar hij neemt het nooit zo serieus en zegt dat het vanzelf wel over gaat, maar dit is dus echt niet waar. Ik heb wel eens zakjes meegekregen die ik in water moest oplossen, maar dat hielp ook niet.

Daarnaast zitten darmproblemen bij mij in de familie. Mijn moeder heeft collitus ulserosa. Een ziekte van de dikke darm. Dit is erfelijk en het kan zijn dat ik dit ook heb. Ik moet dit laten testen, maar ben eigenlijk heel bang voor de onderzoeken en de eventuele uitkomst...Scheve mond

Gelukkig gaat het de laatste tijd wel goed en heb ik er niet veel last van, maar helaas weet je nooit waneer het de kop weer opsteekt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:49

YAK, ik ben begonnen met de Klean-prep om m'n darmen schoon te maken voor de coloscopie die ik morgen heb, heb nog nooit zo'n goor spul gedronken Misselijk Misselijk Misselijk
En dan moet ik er nu ook nog 3 liter van weg werken en morgenochtend om 7:00 nog 1 liter.
Heb eens goed nagedacht waar het nu eigenlijk naar smaakt, naar lauw zwembadwater waar iemand in heeft staan pissen, echt een nare zoute/chemische smaak Scheve mond
Als morgenavond alles achter de rug is krijgen jullie uiteraard een verslag.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:26

Het valt mij op dat ik de laatste tijd op de wc altijd pijn heb. Ook is mijn darm vaak opgezwollen. Toch verder heb ik er minder last van, dan wanneer ik op school zit.
Gelukkig heb ik er verder al een hele tijd weinig last van gehad, de laatste keer was vorige week zondag.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:51

Uhmm, Lia succes. Het is idd zo goor! Ik heb op een gegeven moment stiekem met minder water gemend. Dan 1 glas van die handel, dan een glas water. Zo om en om, dat ging beter bij mij. Water was zo lekker in verhouding.
En heel goed koelen, dat scheelt. Eventueel met een rietje zodat het verderop in je mond binnenkomt.
Ik moest alles de dag ervoor innemen, niets op de dag zelf. Dus 4 liter achter mekaar.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 08:44

Ik moest ook alles op dezelfde dag innemen toen. Inderdaad goor goedje..

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:48

Succes Ilindra!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 14:15

silver schreef:
Hier nog iemand met PDS....

Heb er al jaren last van en het beinvloed mijn leven best wel erg. Ben altijd en overal bang dat ik weer iets eet waarvan in een aanval krijg... Het is gewoon zo vervelend en het doet zoveel pijn. Ik ben er al vaak voor naar de dokter geweest, maar hij neemt het nooit zo serieus en zegt dat het vanzelf wel over gaat, maar dit is dus echt niet waar. Ik heb wel eens zakjes meegekregen die ik in water moest oplossen, maar dat hielp ook niet.

Daarnaast zitten darmproblemen bij mij in de familie. Mijn moeder heeft collitus ulserosa. Een ziekte van de dikke darm. Dit is erfelijk en het kan zijn dat ik dit ook heb. Ik moet dit laten testen, maar ben eigenlijk heel bang voor de onderzoeken en de eventuele uitkomst...Scheve mond

Gelukkig gaat het de laatste tijd wel goed en heb ik er niet veel last van, maar helaas weet je nooit waneer het de kop weer opsteekt...

Brrrrrr als je moeder al iets aan haar darmen heeft en het misschien wel erfelijk is, zou ik me als ik jou was toch wel ertoe zetten dat onderzoek te doen. Uitslag is altijd wel spannend maar dan weet je wel wat er in je lichaam afspeelt en dan kun je er misschien iets aan laten doen of iets voor krijgen. Nu blijf je je misschien altijd maar afvragen of je het wel of niet zal hebben en wat er toch rommelt in je buik.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:54

Abrahams schreef:

Brrrrrr als je moeder al iets aan haar darmen heeft en het misschien wel erfelijk is, zou ik me als ik jou was toch wel ertoe zetten dat onderzoek te doen. Uitslag is altijd wel spannend maar dan weet je wel wat er in je lichaam afspeelt en dan kun je er misschien iets aan laten doen of iets voor krijgen. Nu blijf je je misschien altijd maar afvragen of je het wel of niet zal hebben en wat er toch rommelt in je buik.

Daar heb je ook wel gelijk in en ik weet dat ik het ook eigenlijk moet doen. Het is namelijk een ziekte die nooit over zal gaan, maar in een vroeg stadium is het nog redelijk te behandelen. Het is daarom wel van belang, dat mocht ik het hebben, dat ik het zo snel mogelijk laat onderzoeken. Maar ik weet dat ik gewoon een angsthaas ben en dat ik mijn kop in het zand steek... Maar zit er wel echt over te denken om de onderzoeken toch maar te laten doen. Ik wil niet dat het ooit zover komt als bij mijn moeder. Bij haar hebben ze het namelijk veel te laat ontdekt waardoor haar darmen er gewoon mee ophielden en ze 5 weken in het ziekenhuis gelegen heeft. Gelukkig hebben ze haar er goed bovenop gekregen en kan ze nu redelijk goed leven alleen met een heeboel medicijnen... Ze leeft letterlijk alleen nog op de medicijnen. Zonder die medicijnen zou ze dood gaan...Scheve mond

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 00:07

Hier meld zich een bokker met een vriend die een spastische darm heeft.
Ik houd dit topic even bij, zodat ik eventuele oplossingen (ostheopaat?) kan doorgeven aan mijn vriendlief.
Die heeft altijd borrelende darmen, enkeltje toilet na het eten, kan niet tegen gekruid eten, niet te vet eten e.d. heeft toevallig helemaal geen last van ijs, hij is juist dol op sorbetijs... heeft af en toe erge krampen en opgezwollen buik/darm. Maar dit is gelukkig nog niet zo heel vaak voorgekomen.
Ik volg jullie even Knipoog

PS gelukkig is hij heel beleefd en heeft in mijn buurt geen last van winderigheid Knipoog

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 09:54

silver schreef:
Abrahams schreef:

Daar heb je ook wel gelijk in en ik weet dat ik het ook eigenlijk moet doen. Het is namelijk een ziekte die nooit over zal gaan, maar in een vroeg stadium is het nog redelijk te behandelen. Het is daarom wel van belang, dat mocht ik het hebben, dat ik het zo snel mogelijk laat onderzoeken. Maar ik weet dat ik gewoon een angsthaas ben en dat ik mijn kop in het zand steek... Maar zit er wel echt over te denken om de onderzoeken toch maar te laten doen. Ik wil niet dat het ooit zover komt als bij mijn moeder. Bij haar hebben ze het namelijk veel te laat ontdekt waardoor haar darmen er gewoon mee ophielden en ze 5 weken in het ziekenhuis gelegen heeft. Gelukkig hebben ze haar er goed bovenop gekregen en kan ze nu redelijk goed leven alleen met een heeboel medicijnen... Ze leeft letterlijk alleen nog op de medicijnen. Zonder die medicijnen zou ze dood gaan...Scheve mond

Als het in het beginstadium nog goed te verhelpen is zou ik geen moment twijfelen te gaan. De onderzoeken zijn misschien even geen pretje maar dat weegt niet op tegen alle ellende die je misschien ervan kunt krijgen als je het maar op z'n beloop laat gaan. Lijkt mij....

@Roxje21: Gelukkig heeft hij z'n darmen goed onder controle in jouw bijzijn Clown

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:03

Abrahams schreef:
@Roxje21: Gelukkig heeft hij z'n darmen goed onder controle in jouw bijzijn Clown

hahah ja, en anders pech hoor (maar dan moet ie wel aan de andere kant van de kamer gaan staan Knipoog )

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 09:41

Ik vond dit nog ergens op internet (www.voedingscentrum.nl)

Voedingsadviezen pds

-Eet vezelrijk en varieer daarbij volop. Eet veel brood, groente en fruit. Gebruik eventueel extra zemelen, tot maximaal driemaal per dag twee tot vier eetlepels. Grove zemelen zijn beter dan fijngemalen zemelen. U kunt ze bijvoorbeeld verwerken in yoghurt, karnemelk, vla, pap, soep, puree en verder als bindmiddel of in plaats van paneermeel.

-Drink veel, minimaal twee liter per dag.

-Ga na welke producten u last bezorgen. Welke producten dit zijn, verschilt van persoon tot persoon en hangt af van de hoeveelheid. Neem ze in kleinere hoeveelheden of vermijd ze (tijdelijk). Zorg wel dat u voldoende groente en fruit blijft eten. Voorbeelden van voedingsmiddelen die soms klachten geven, doordat ze winderigheid kunnen bevorderen, zijn koolsoorten (behalve bloemkool en broccoli), prei en ui, peulvruchten (zoals bruine bonen, witte bonen, kapucijners en linzen), koolzuurhoudende dranken, bier, sommige soorten kauwgom en andere producten die veel van de zoetstof sorbitol bevatten en suikerrijke producten. Sommige mensen hebben last van winderigheid door meloen, onrijpe banaan en vruchtensap.

-Houd normale hoeveelheden koffie, thee en alcohol aan: per dag een paar kopjes koffie en thee en niet meer dan twee glazen alcoholische drank. Veelvuldig gebruik van koffie, thee en alcoholische dranken kan de darmklachten verergeren.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:10

Heb niet het hele topic gelezen. Maar heb het zelf ook al jaren. Het vereist wel veel aanpassing maar ik ben er sinds eenjaar zo goed als vanaf.
Ik ben volledig biologisch gaan eten. Geen zuivel meer, zelfs geen boter. Er zijn namelijk heel veel goed vervangers zoals bote rop olijfolie basis.
zo min mogelijk suiker, geen varkensvlees en zowiezo weinig vlees produkten. En dan hoor ik het al. Wat blijft er dan over?
Zoveel, ik doe boodschappen bij de natuurwinkel en daar vindt je heel veel vervangers. HEt vergt een beetje omschakelen en anders koken. Maarja ik heb het er wel voor over. Voorheen kon ik dagen uit de running zijn van de pijn in me buik en dat heb ik nu nooit meer.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:03

Heidi2: kun je eens een dag opschrijven wat jij dan eet?

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 15:04

Heidi2 schreef:
Heb niet het hele topic gelezen. Maar heb het zelf ook al jaren. Het vereist wel veel aanpassing maar ik ben er sinds eenjaar zo goed als vanaf.
Ik ben volledig biologisch gaan eten. Geen zuivel meer, zelfs geen boter. Er zijn namelijk heel veel goed vervangers zoals bote rop olijfolie basis.
zo min mogelijk suiker, geen varkensvlees en zowiezo weinig vlees produkten. En dan hoor ik het al. Wat blijft er dan over?
Zoveel, ik doe boodschappen bij de natuurwinkel en daar vindt je heel veel vervangers. HEt vergt een beetje omschakelen en anders koken. Maarja ik heb het er wel voor over. Voorheen kon ik dagen uit de running zijn van de pijn in me buik en dat heb ik nu nooit meer.

Dat is precies het advies wat ik van de homeopaat heb gekregen. Ben ook wel erg benieuwd hoe jouw dag qua eten er dan uitziet.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:41

Ja hoor dat wil ik wel.
's ochtends begin ik altijd met fruit. Mango kiwi meloen appel banaan. Wat er in huis is eigenlijk.
Tussen de middag eet ik meestal twee of drie boterhammen met eiersalade of tomaat met komkomer sla enz. Je kan zoveel op gooien waar weinig of geen suiker in zit. En uiteraard gaat er als boter gewoon boter of olijfolie basis op. hier hoef je niet perse voor naar de natuurwinkel Bertoli is ook heel goed en erg smaakvol.
Avocado is ook erg lekker met wat peper en zout of kruiden. En vol met vit B.
Ik drink alleen natuurlijk sappen (kan ook diksap zijn dus) en thee en veel water. Erg matig met alcohol want dat moet ik bezuren hoewel ik een glas rode wijn erg op prijs stel op zijn tijd.
Het koken doe ik ook met boter van plantaardige basis of olijfolie. En wat ik klaar maak is gewoon erg verschillend. Er zijn een heleboel boeken te vinden met bijvoorbeeld vegetarische gerechten.
Het is wel zaak om goed te letten op dat je dus de juiste kalksoorten binnenkrijgt die ons lichaam goed kan gebruiken. Die zitten in verse groenten. En de Vit b ook goed in de gaten houden die zorgen ervoor dat dit goed opgenomen kan worden.
ALs toetje kan je soja producten nemen maar eerlijk gezegd reageer ik daar ook wel eens op.
Het gaat erom dat wij veel zuivel gebruiken en dit wordt ook aangeprezen door velen. Alleen veel onderzoeken hebben aangetoond (boeken van R. Martina) dat het kalk (die we zogenaamd zo nidig hebben) helemaal niet opgenomen kan worden door het lichaam. Onze darmen worden daardoor alleen maar overbelast. He tnamelijk zo dat het enzym dat zuivel omzet in bruikbare bestandelen verdwijnt rond de het tweede jaar. Dus melk is echt alleen maar voor baby's. Heb je een volwassen koe weleens melk zien drinken?

Nu ben ik inmiddels anderhalf jaar verder ofzo en kan ik ook echt weleens zondigen zegmaar. Dan neem ik lekker een toetje of g aik me te buiten aan ijs. Alleen doe ik het dagelijks ja dan speelt me buik wel op. Maar lang niet zo heftig als voorheen.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:45

Oh ja en heel belangrijk elke dag pro-biotica slikken!
Geen yakult of andere derrie. Maar gewoon poeder van Orthica. Te krijgen bij diverse drogisterijen.
Daar worden je darmen weer "beter" van.
namelijk na een anti-biotica kuurtje is je volledige darmflora ver te zoeken maar wel heel hard nodig. Dat duurt een jaar normaal gesproken voor dat weer op orde is en met pro-biotica een paar weken. Dan slik je er drie per dag.
En om je darmflora op orde te houden slik je er gewoon een per dag.
Dit wordt tegenwoordig door veel reguliere huisartsen ook aangeraden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:15

Jaren, maar dan ook jaren geen last van gehad en ineens sinds vanmiddag is het raak.. Had het ook zo erg dat ze een dokter hebben laten komen omdat ik gewoon last op de borst kreeg en kortademig werd, ze dachten dat ik last had van mijn hart..

Dat is echt schrikken, ik hoop dat het heel snel weg is Bloos!

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:25

Oh jee, schrikken zeg. Sterkte Tallie-Ho.