Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meikie

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:22

Over opleidingen; Je kan ook beroepsinteresse testen doen, via MEE of we verwjzen door naar een organisatie waar dat kan. Dan denken we MEE vanuit je sterke en zwakke kanten over een geschikte opleiding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:04

meikie schreef:
Over opleidingen; Je kan ook beroepsinteresse testen doen, via MEE of we verwjzen door naar een organisatie waar dat kan. Dan denken we MEE vanuit je sterke en zwakke kanten over een geschikte opleiding.

Vat dit niet verkeerd op hoor, maar... ik vind het jammer dat het weinig concreet wordt. Ik las in het universiteitsblad vandaag nog een artikel over mensen met uiteenlopende handicaps en hun ervaringen in het hoger onderwijs. Dat was helaas niet superpositief, ondanks de mooie woorden van de uni's dat ook zij toegankelijk willen zijn, blijkt dit in de praktijk dus nog niet zo makkelijk.

Het gevaar is zo groot dat het bij mooie woorden en ideeen blijft, juist daarom zou ik graag wat concretere voorbeelden willen weten. (Naar wat voor organisaties verwijzen jullie door bv? Hebben jullie ideeen over competentiegericht leren / projectgestuurd onderwijs?)

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:08

Zinga schreef:

Ik denk niet dat mensen met autisme Ritaline voorgeschreven krijgen...maar zekerweten doe ik het natuurlijk niet Knipoog

Dit heeft ook weer te maken met de combinatie autisme en adhd

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:31

Ik ondersteun nu een jongen van 17 die nu praktijkonderwijs volgt. Hij heeft PDD-nos en is erg goed in het verzorgen van licht en geluid, erg technisch aangelegd. Hij wil eigenlijk aan het werk als licht en geluidstechnicus. Helaas kan hij niet zo goed leren, dus een MBO niv. 4 opleiding is echt te moeilijk. We hebben samen een mindmap gemaakt van de mogelijkheden. Er zijn twee mogelijke niveau 1 of 2 opleidingen die hij wellicht kan gaan volgen. We hebben afspraken gemaakt over welke informatie hij gaat opvragen en wat hij wil weten. Volgende keer hoop ik dus dat hij de benodigde informatie heeft kunnen vinden, we hebben ook besproken hoe hij de informatie kan vinden. Dan zetten we de voors en tegens op een rij en misschien gaat hij dan naar een open dag of een dagje proefdraaien. Zo ondersteun ik hem om te kunnen kiezen voor een opleiding.

Ik ben zorgcunsulent, we hebben ook arbeidsconsulenten, zij kunnen helpen met beroeps- of opleidingskeuze. Hier in Gelderland verwijzen we bv. door naar st. Radar, Leo Kannerhuis enz.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:07

ritalin is troep

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:30

Ik ben inmiddels ook weer terug van mijn korte vakantie Haha!
Ik ben naar Instructieweek geweest op het KNHS Centrum in Ermelo,helemaal alleen Haha!
Je krijgt daar 2x per dag les met je paard,en savonds zijn er clinics,
Maargoed ik was nog nooit ergens alleen op vakantie geweest,dus ik moest er zelf voor zorgen dat ik een beetje mensen leerde kennen,en dat is wel goed gelukt Lachen

Over scholen en medicijnen,ik heb zelf op de mulock 88 gezeten dat zit in amersfoort op het terrein van symforagroep (zon en schild) Het was daar 1 grote zooi ongeregeld,er werd totaal geen rekening met je gehouden,ik heb nog nooit op zo'n slechte school gezeten.
Over medicijnen,ik ben begonnen met dipiperon,week nadat ik het had gekregen gingen we op vakantie,ik heb de hele vakantie geslapen....
Daarna kreeg ik risperdal dat was wel een fijn pilletje,ik heb ook remeron,efexor,orap,fevarin en nog meer rotzooi gehad,ik had als slaappillen melatonine en temazepam en oxazepam om rustig te worden.
Voel me net een wandelende apotheek :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:33

Jordy schreef:
Ik ben naar Instructieweek geweest op het KNHS Centrum in Ermelo,helemaal alleen Haha!
Maargoed ik was nog nooit ergens alleen op vakantie geweest,dus ik moest er zelf voor zorgen dat ik een beetje mensen leerde kennen,en dat is wel goed gelukt Lachen

Over scholen en medicijnen,ik heb zelf op de mulock 88 gezeten dat zit in amersfoort op het terrein van symforagroep (zon en schild) Het was daar 1 grote zooi ongeregeld,er werd totaal geen rekening met je gehouden,ik heb nog nooit op zo'n slechte school gezeten.
Over medicijnen,ik ben begonnen met dipiperon,week nadat ik het had gekregen gingen we op vakantie,ik heb de hele vakantie geslapen....
Daarna kreeg ik risperdal dat was wel een fijn pilletje,ik heb ook remeron,efexor,orap,fevarin en nog meer rotzooi gehad,ik had als slaappillen melatonine en temazepam en oxazepam om rustig te worden.

dat wil ik wel geloven ik heb ergens gewoond en daar was zo'n jongetje van 10 die had ook van alles die was zowat een skippybal

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:40

sweetrebecca schreef:
ritalin is troep

Ritalin is zeker geen troep, maar het is een middel dat vooral werkzaam is bij mensen met hyperactiviteit / Adhd - en heel wat minder geschikt voor veel mensen met autisme.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:47

Jordy schreef:

Wat goed van je, dat je in je eentje op instructiekamp bent geweest! Echt heel knap van je! Ik zit dus ook in het spectrum van autisme en ben twee jaar geleden OOK naar instructiekamp geweest. Ik vond het van te voren allemaal wel spannend, maar het is toch heel goed gegaan. Ben er blij dat ik er naartoe ben geweest.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:56

alle dingen van kampen en zo vind ik spannend, maar het gaat wel steeds beter. Het lukt steeds beter om er vertrouwen in te hebben dat het allemaal wel goed komt.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:02

*even berichtje zodat ik dit topic kan bijhouden.

Ik lees nu een/het boek van Annabel Stehli. Dansend in de regen - een moeder die vecht voor haar autistische kind. Ik heb er zelf niet mee te maken in mijn omgeving, maar ik vind het wel interessant.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:01

Manou schreef:
alle dingen van kampen en zo vind ik spannend, maar het gaat wel steeds beter. Het lukt steeds beter om er vertrouwen in te hebben dat het allemaal wel goed komt.

Als je dit soorten dingen blijft doen, dan heb je na een tijdje het idee van: "Ik kan het wel en het komt allemaal wel goed". Ik kan in ieder geval steeds beter met dit soort situaties omgaan. Je moet je wel steeds over de streep trekken, maar dat is dan beter dan niks te doen. Mijn levensmotto is: Beter iets gedaan te hebben waarvan je spijt hebt, dan spijt te hebben voor iets dat je niet gedaan hebt. Ik heb het dan over dingen ondernemen.

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 12:09

Ik vind het boek 'Lege Brug' van Dirk Bracke erg mooi en aangrijpend. Lachen

chillaxing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 13:56

Mijn neef is autistisch. Hij heeft een erg zware vorm ervan. Hij is nu ook opgenomen in het PZZ (Psycisch zorg ziekenhuis) omdat hij twee zelfmoordpogingen gedaan heeft. Hij is vroeger erg gepest op school, maar heeft er nooit iets over gezegt tegen zijn ouders. Dus zijn ouders dachten dat er niets mis met hem was. Hij heeft een lange tijd alles opgekropt en in ene keer is dat uit hem gekomen. Helaas op de foute manier.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:45

Shadow0 schreef:
sweetrebecca schreef:
ritalin is troep

Ritalin is zeker geen troep, maar het is een middel dat vooral werkzaam is bij mensen met hyperactiviteit / Adhd - en heel wat minder geschikt voor veel mensen met autisme.

Het kan sommige mensen (kinderen) goed helpen is onze ervaring. Wij hebben kinderen op school met ADHD, PDD nos, Asperger en ADD die Ritalin slikken met een positief resultaat. Een aantal hebben ook dipiperon en concerta geprobeerd, maar daar zijn de resultaten wat wisselend mee.
Ik begrijp best dat het niet bij iedereen een positief effect heeft.
Deze middelen werken vooral concentratie verhogend. Alsof omgevingsprikkels minder sterk binnenkomen. De kinderen die het bij ons slikken hebben het meeste baat bij Ritalin. Het geeft ze een stukje (innerlijke) rust. Voor 'gewone' autisten zal het inderdaad weinig zin hebben om deze medicijnen te slikken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:27

Yvonnelind schreef:
Deze middelen werken vooral concentratie verhogend. Alsof omgevingsprikkels minder sterk binnenkomen. De kinderen die het bij ons slikken hebben het meeste baat bij Ritalin. Het geeft ze een stukje (innerlijke) rust. Voor 'gewone' autisten zal het inderdaad weinig zin hebben om deze medicijnen te slikken.

Belangrijk is te beseffen dat Ritalin zelf niet zozeer prikkeldempend werkt (in tegendeel). Het heeft op mensen met ADHD een opvallend effect dat een stimulerend middel toch maakt dat iemand rustiger wordt. Maar dit is zeker niet het effect dat Ritalin op alle mensen heeft.

Ook zijn ADHD en ADD toch wel redelijk apart van PDD-NOS / Asperger. Het is verwarrend dat deze begrippen nogal eens slordig door elkaar gebruikt worden. Er zijn veel overlappen en de grens is vaag, maar er zijn toch belangrijke nuanceverschillen. Voor zover ik weet zijn er geen wetenschappelijke studies gedaan naar het gebruik van Ritalin bij mensen met autisme maar zonder kenmerken van hyperactiviteit (mocht iemand die wel kennen, dan hoor ik het graag!), maar het is geen logische eerste-keus medicijn voor die groep lijkt me.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet kan werken: tuurlijk wel, en het blijft behoorlijk tasten in het duister, wat werkt, hoe werkt het, etc. Dat is een kwestie van uitproberen en mazzel hebben in veel gevallen. Maar ik denk toch niet dat Ritalin een plekje verdient in de categorie medicijnen die standaard bij autisme bekeken worden.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:37

Zijn er testen oid in omloop waar je kunt kijken of je idd iets hebt wat op autisme lijkt?? Niet als diagnose, maar puur om te kijken of...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:08

Mik_ schreef:
Zijn er testen oid in omloop waar je kunt kijken of je idd iets hebt wat op autisme lijkt?? Niet als diagnose, maar puur om te kijken of...

Hoi,
Als diagnose inderdaad niet, als indicatie wel. De test op de volgende pagina vind ik trouwens niet altijd even goed naar het nederlands vertaald, maar vooruit maar:
http://www.m2xdam.nl/asq

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:17

Idd indicatie, kon even niet op de naam komen. Lachen

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:42

@ Zinga
Ik was helemaal vergeten te reageren...
Superleuk als je een keertje komt kijken!!
Ik ben er elke dag dus misschien kom ik je dan wel tegen Haha!

Ik zit nu inmiddels in een dipje... Boos! heb vet ruzie met mij vriend die dus ook iets in het autisme heeft... ik moet het eigenlijk gewoon uit maken want we hebben alleen nog maar ruzie en gezeik en verdriet... maar verdorie dat is zo moeilijk,zou gister naar m'n beste vriendin gaan,ging niet door omdat haar kindje ziek was... donderdag zou ik gaan paardrijden met een vriendin maar dan moet ik naar het leo kanner huis voor gesprek... grrrr heb nu juist behoefte aan afleiding...
Ouders zijn nu fijn uit eten en me vriend loopt me te negeren... heb nu echt zin om ergens mee te gooien...

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:35

@Jordy

Als ik ga kijken laat ik het van te voren wel weten Knipoog Ben superbenieuwd!

Maar balen dat je nu in een dipje zit. Ik hoop voor je dat het snel weer goed komt!
Het is echt rot dat je juist nu niet de afleiding kan hebben die je nodig hebt!

Ik ben supermoe, ben vandaag op visite geweest bij mijn oma. Ze weet niet van mijn diagnose en dat houden we zo, ze heeft al genoeg zorgen. (helaas begint ze te dementeren Verdrietig )

hinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:49

ik ben authistisch of heb iets dat er dicht tegen ligt (ze zijn het er nog steeds niet mee eens)
hier werd iest vertelt van die mtv's en daar kan ik volledig mee volgen
tien mensen en ik slaag al tilt
soms slaag ik erin mezelf af te sluiten maar dan zeg ik niets meer en dan denken mensen dat ik ziek, kwaad of me niet goed voel
wat me dan nog meer aanvalt
en als ik er niet in slaag me af te sluiten dan slaag ik mezelf en alles wat ik tegen kom(alles wat ik tegen kom is redelijk onder controle maar iets van mezelf of mezelf moet eraan geloven) Scheve mond
als er mensen aanwezig zijn die ik vertrouw helpt dat wel

maar ik vergeleik mij altijd als iemand die in een burcht leeft meet een enorme dikke muur
als je ooit door de muur geraakt ben je altijd welkom (als blijf ik met die constante opvliegingen en ik zou je de ene dag willen knuffelen in het oneindigt en de andere heb ik schrik van je) maar dit zal je veel tijd en geduld kosten
eenmaal je op mijn kasteel schiet blijf je levenslang terug beschoten worden

ik kan niet tegen veranderening

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:48

@ Zinga
Sterkte met je oma!
@ Hinge
Vervelend dat je je zo voelt,het is moeilijk om met zulke dingen om te gaan.
Ik vind het ook eng om bij veel mensen te zijn en mezelf afsluiten ben ik ook goed in.

Ik heb net gesprek gehad over wonen,en het klonk allemaal heel positief Haha!
Kan niet wachten totdat ik op mezelf woon Haha!

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:30

Mijn dochter mag woensdag een ochtendje mee draaien op de duinpieper(zmlk)school,hoop dat ze hier beter op haar plekje zit dan nu

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:26

Wat spannend voor je harlekijn ...... ook voor je dochter natuurlijk.
Sterkte voor jullie beide en hoop dat het is wat je ervan verwacht.