Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kipje schreef:Ik heb een fobie voor onderkanten van boten ()
Ik zap altijd weg op de tv als er nog maar een boot op te zien is. Gewoon bang dat ze een onderkant laten zien o.i.d.
En ja; het beheerst mijn leven. Dit omdat ik in zeeland woon en iedere dag wel boten zie. Ook heeft mijn buurman een speedboat in zijn tuin staan. Ik heb echt jaren en jarenlang niet in de tuin durven te lopen bang dat ik echt weer zou flippen. Tegenwoordig kan ik wel tegen kleine bootjes gelukkig. Tot zo'n meter of 5 lang, daarna wordt het te eng...
Ik kan er heel rationeel over denken en zeggen; jezus, wat is er nou eng aan boten??!! Nou, geen flauw idee, maar ik flip bij de onderkant van een boot. Ik ga wel eens naar mijn zus in Breskens en zelf woon ik in Vlissingen. Ik moet dus met de boot over. Ik kan echt nachtenlang wakker liggen omdat ik een paar dagen later met die boot langs een DROOGDOK vaar van de schelde. Horror gewoon. Meestal staat er geen boot in, maar als er eentje instaat is het meteen zo'n enorm huge schip (en heb nu al hartkloppingen terwijl ik dit typ). Niet fijn.
Duiken lijkt me enorm gaaf, maar zal het nooit kunnen doen omdat ik dan van een boot af moet springen. Als ik me dan omdraai in het water zal ik de boot zien en ik zou niet weten wat ik dan zou moeten doen.
Ik heb tot een jaar terug bijna iedere nacht dezelfde nachtmerrie gehad: ik stond naast een enorm schip in een droogdok. Ik móést daarzo blijven, een uur lang. Ik heb in die droom maar zelfmoord gepleegd omdat ik het niet aankan. Misschien dat ik dat zelfs in real-life ook wel zou doen...
Ik heb er verder nooit hulp bij gezocht, omdat ik niet continu onderkanten van boten zie. Ik kan er mee leven (gelukkig) en thank-god hebben ze nu ook een tunnel tussen terneuzen en goes waardoor ik ook naar mijn zus kan gaan.
ik ben vast degene met de raarste fobie
Citaat:Ik kan om de 1 of andere reden niet tegen de onderkant van schepen / boten. Gezonken dingen enzo, bah. Volgens mij heb ik in een vorig leven op de titanic gezeten ofzo Die film kan ik ook echt niet naar kijken. Geen idee waarom maar ik kan daar echt niet naar kijken. Veel dingen onder water niet trouwens, haaien en andere grote beesten, brrrr. Het zweet breekt me al uit nu ik dit typ.
Citaat:Fobieën. Verscheidene angsten en fobieën zijn terug te brengen naar traumatische
ervaringen uit ( het) vorige leven(s),zoals: angst voor water, angst voor lawaai, vuur, dieren, auto’s, voorwerpen, enz. Door de traumatische ervaring opnieuw te beleven kan men de fobie of angst beëindigen. Belangrijk onderzoek op dit terrein is gedaan door Dr. Bruce Goldberg.
urselin schreef:Ik heb zelf een klein literatuuronderzoekje gedaan naar angststoornissen (waar fobieën onder vallen) voor school (bachelor psychologie).
Oorzaken zijn er niet, wel heb je factoren die de kans op een angststoornis beïnvloeden. Je hebt persoonsgebonden factoren, omgevingsfactoren en levensgebeurtenissen. Eén factor leidt niet tot een angststoornis, het is een samenspel van verschillende factoren.
Bron Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu: http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o1706n17538.html