Mensen met een serieuze fobie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Re: Mensen met een serieuze fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:32

Ik heb ook een kotsfobie, al zo lang ik me kan herinneren. De laatste keer dat ik zelf overgaf is al bijna 17 jaar geleden, maar ik weet dat ik het verschrikkelijk vond. De angst om zelf over te geven is wel weg, tenzij ik serieus misselijk ben. Maar het is een angst waar ik nog mee uit de voeten kan, omdat ik niet kan vluchten. Waar ik wel altijd voor vlucht, of ontloop, is andere mensen die misselijk zijn. Ik ben uit rijdende auto's gesprongen bij een wagenzieke passagier etc. Mijn vriendje mocht nooit blijven slapen als hij gedronken had en ik ga nooit met de nachtbus ivm dronken en misselijke mensen.

Ik ben in therapie geweest, maar dat hielp niet. En het is echt erg vervelend. Maar er is nu een boekje 'scooterdagboek' van Ingmar Heytze. Hij heeft reisangst en beschrijft de paniekaanvallen die bij elke fobie horen, heel goed. Ook beschrijft hij zijn ' reis' om er overheen te komen. Zijn vroegere trucje in geval van paniek was om alleen maar zijn wijsvinger en duim tegen elkaar aan te houden. Dat zou dan zorgen dat hij ergens in zijn achterhoofd nog een beetje controle over de situatie had, of in elk geval ng een besef van het feit dat hij een paniekaanval had. Ik ben nog niet in een ' situatie' geweest, maar probeer me nu vaak even in te prenten dat dat bij mij ook moet werken, zodat ik misschien iets minder bang hoef te zijn, op voorhand.
Het boekje kost trouwens maar 12 euro ofzo. Erg interessant

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:51

well...ik heb vandaag een hele grote stap gedaan ..
ben naar tandarts geweest
twee tanden gevult en ik ben niet gaan stuiteren , hyperen of wat dan ook
heb me rustig weten te houden
ik ben stoer

anissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 00:37

Goedzo!!

Ik ben als de dood voor wespen en kakkerlakken echt verschrikkelijk. Mijn wespenfobie snap ik wel, ik ben als klein kind 7 keer door zo een bees geprikt waarvan 2 keer in mijn mond 1keer mijn lip en 1 keer mijn wang merendeels op mijn hoofd dus. Als ik er 1 zie ren ik als een gek weg en moet iemand anders hem voor me weghalen anders durf ik er niet langs.Het liefst moeten ze dood.

Vorige zomer kwam ik thuis en toen stonden alle deuren open en toen waren er 5 WESPEN in huis nou ik heb de hele dag buiten gestaan totdat iemand ze dood kwam maken en daarna nog 2 nachten niet geslapen.

Ik word al gek als ik aan een wesp denk of alleen al naar een plaatje kijk.

En kakkerlakken, Ik heb geen idee waarom ik daar bang voor ben maar altijd als ik op vakantie ga heb je van die megagrote kakkerlakken en die zijn echt eeeeng. Dus altijd als ik ga slapen inspecteer ik 10 keer de kamer en moet het raam dicht en slaap ik met een laken over me hoofd heen hoe warm het ook is.bang dat ze over me heen gaan kruipen s'nachts.

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 01:08

Ik zelf heb geen fobie gelukkig maar een vrienidn van mij heeft een fobie voor haren , en dan nee , niet haar eigen .
Maar die van anderen .
Ik herinner mij nog een keer in her zwembad en mevrouw begon helemaal spaties te doen
Dus ik vraag wat is er , men arm schreeuwde ze , ik zo ja wat dan , zit een haar op:P
En die moest ik eraf pakken want dat durfde ze niet , en onder water doen hielp volgens haar niet.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:31

Ik heb laatst in Tuschinski de hele tijd met mijn voeten tegen de stoel voor me gezeten (zodat mijn voeten de grond niet raakten). Toen de film begon daagde mij ineens een verhaal over muizenplagen in bioscopen in de randstad. Gelukkig heb ik niets gezien dus, anders was ik de zaal uitgerend (compleet in paniek en in tranen)

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:45

Ik heb niet echt een fobie...
Maar ik kan er niet tegen als iemand stof tussen zijn tanden doet (bijvoorbeeld een touwtje van een trui of een handoek)
Dan word ik echt helemaal naar als ik dat zie!!

marius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:24

Kipje schreef:
Ik heb een fobie voor onderkanten van boten ( )
Ik zap altijd weg op de tv als er nog maar een boot op te zien is. Gewoon bang dat ze een onderkant laten zien o.i.d.

En ja; het beheerst mijn leven. Dit omdat ik in zeeland woon en iedere dag wel boten zie. Ook heeft mijn buurman een speedboat in zijn tuin staan. Ik heb echt jaren en jarenlang niet in de tuin durven te lopen bang dat ik echt weer zou flippen. Tegenwoordig kan ik wel tegen kleine bootjes gelukkig. Tot zo'n meter of 5 lang, daarna wordt het te eng...

Ik kan er heel rationeel over denken en zeggen; jezus, wat is er nou eng aan boten??!! Nou, geen flauw idee, maar ik flip bij de onderkant van een boot. Ik ga wel eens naar mijn zus in Breskens en zelf woon ik in Vlissingen. Ik moet dus met de boot over. Ik kan echt nachtenlang wakker liggen omdat ik een paar dagen later met die boot langs een DROOGDOK vaar van de schelde. Horror gewoon. Meestal staat er geen boot in, maar als er eentje instaat is het meteen zo'n enorm huge schip (en heb nu al hartkloppingen terwijl ik dit typ). Niet fijn.
Duiken lijkt me enorm gaaf, maar zal het nooit kunnen doen omdat ik dan van een boot af moet springen. Als ik me dan omdraai in het water zal ik de boot zien en ik zou niet weten wat ik dan zou moeten doen.

Ik heb tot een jaar terug bijna iedere nacht dezelfde nachtmerrie gehad: ik stond naast een enorm schip in een droogdok. Ik móést daarzo blijven, een uur lang. Ik heb in die droom maar zelfmoord gepleegd omdat ik het niet aankan. Misschien dat ik dat zelfs in real-life ook wel zou doen...
Ik heb er verder nooit hulp bij gezocht, omdat ik niet continu onderkanten van boten zie. Ik kan er mee leven (gelukkig) en thank-god hebben ze nu ook een tunnel tussen terneuzen en goes waardoor ik ook naar mijn zus kan gaan.

ik ben vast degene met de raarste fobie

Amen!! Ik heb dat dus ook, ik kan helemaal flippen als ik een onderkant van een boot zie, waarom? Ik weet het niet.
Ik zie ze soms zelfs voor me als ik onder de douche sta, of op bed lig.
En ik heb het helemaal met die catamaran dingen, we zouden toen naar Centerparks, daar kon je zeilen met een catamaran had ik ergens gelezen, met als gevolg dat ik dat stomme ding de hele nacht voor me heb gezien en geen oog dicht heb gedaan.
Hoe ik eraan kom? Ik zou het niet weten, kan me ook niet voorstellen wat daar eng aan is, en het rare is...
Ik ga in de zomer altijd 2 weken skutsjesilen met men pa mee..
Maar no way dat ik van die boot afkom.. Brr ik durf dan echt niet in het water te springen, bang dat ik de onderkant van een boot tegenkom..
Brr, ik heb trouwens wel gehad als klein kind dat ik niet met mijn voeten bij de zwemtrap kon komen en daardoor met mijn voeten onder de onderkant van de boot kwam.
Geloof dat mijn ouders mij nog nooit zo hebben horen schreeuwen, ik kon niets meer, ze hebben me met een ander bootje opgehaald en uit het water getilt.

Ben ik nou ook raar?

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:02

Hoe kan dat?
Dat moet toch door iets zijn gekomen?

En waar ben je dan bang voor als je de onderkant van een boot ziet?
Ben je bang dat ie over je heen vaart? of heeft het daar niks mee te maken?

marius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:03

Ik weet het niet, ik ben er ook net zo goed bang voor als hij op de kant ligt, dan is het nog erger.
Het is zo groot en ja ik weet niet, heb altijd een heel raar gevoel als ik zoiets zie, zelfs op plaatjes.
Ik hoef maar zo'n plaatje op internet aan te klikken en ik wil wel wegkruipen..
Ook een keer, vriend van mij zat op de zeevaartschool, ik ging een foto van hem opzoeken,
heb de computer uit moeten drukken zo eng vond ik die site.
Heb er trouwens ook wel last van als ik hele grote schepen op van die donkere plaatjes in de storm zie.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:36

Dit stukje vond ik op een andere site:
Citaat:
Ik kan om de 1 of andere reden niet tegen de onderkant van schepen / boten. Gezonken dingen enzo, bah. Volgens mij heb ik in een vorig leven op de titanic gezeten ofzo Die film kan ik ook echt niet naar kijken. Geen idee waarom maar ik kan daar echt niet naar kijken. Veel dingen onder water niet trouwens, haaien en andere grote beesten, brrrr. Het zweet breekt me al uit nu ik dit typ.

Dit stukje staat op deze site:http://
http://forum.fok.nl/topic/808254/6/25[/url]

Dit persoon heeft er ook last van, als er meer mensen last van hebben dan moet er volgens mij wel een rede zijn.
Ik denk dat het toch met iets te maken heeft.
Misschien is het wel iets uit een vorig leven, ik geloof daar best in.

Hier een site waarop staat dat fobieën met vorige levens te maken hebben: http://www.rnlnd.com/aanwijzingen-en-bewijzen.htm
Citaat:
Fobieën. Verscheidene angsten en fobieën zijn terug te brengen naar traumatische
ervaringen uit ( het) vorige leven(s),zoals: angst voor water, angst voor lawaai, vuur, dieren, auto’s, voorwerpen, enz. Door de traumatische ervaring opnieuw te beleven kan men de fobie of angst beëindigen. Belangrijk onderzoek op dit terrein is gedaan door Dr. Bruce Goldberg.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:37

Ik heb zelf een klein literatuuronderzoekje gedaan naar angststoornissen (waar fobieën onder vallen) voor school (bachelor psychologie).
Oorzaken zijn er niet, wel heb je factoren die de kans op een angststoornis beïnvloeden. Je hebt persoonsgebonden factoren, omgevingsfactoren en levensgebeurtenissen. Eén factor leidt niet tot een angststoornis, het is een samenspel van verschillende factoren.

Bron Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu: http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o1706n17538.html

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:21

Agorafobie... en ik kan er echt niet omheen

Vroeger probeerde ik elke confrontatie metmijn angst aan te gaan, maar sinds ik samen ben met mijn huidige vriend ga ik met de bibber in mijn benen vaak de uitdaging aan... (terwijl ik vroeger nog liever een omweg van 5km liep...

Ik heb me heel lang enorm geschaamd om mijn angst en veel mensen hadden er ook geen respect voor; pure aanstellerij vonden ze het

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:38

Kort door de bocht ben ik bang voor alles wat met dood te maken heeft, kerken, kruizen, geesten noem maar op.

Het gaat nu wel weer wat beter maar ben er heel erg veel mee bezig...

het werkt soms verstikkend . Ik weet ook niet wat dit allemaal te betekenen heeft... soms denk ik dat ik juist bang ben omdat ik er aanleg voor heb of iets dergelijks... maar andere keren weer helemaal niet... want dit bestaat toch niet zegt mijn verstand dan....

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:16

urselin schreef:
Ik heb zelf een klein literatuuronderzoekje gedaan naar angststoornissen (waar fobieën onder vallen) voor school (bachelor psychologie).
Oorzaken zijn er niet, wel heb je factoren die de kans op een angststoornis beïnvloeden. Je hebt persoonsgebonden factoren, omgevingsfactoren en levensgebeurtenissen. Eén factor leidt niet tot een angststoornis, het is een samenspel van verschillende factoren.

Bron Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu: http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o1706n17538.html

Het onderzoek wat jij hebt gedaan is waarschijnlijk alleen gebaseerd op feiten.
Toch blijf ik het heel aannemelijk dat het iets te maken heeft met je vorige leven, iets traumatisch wat je hebt meegemaakt.
Als je bang bent voor onderkanten van boten ben je misschien wel vedronken in je vorige leven of ben je gekielhaald.
Ik geloof daar zeker wel in.

Ik word altijd helemaal naar als ik mensen drugs zie gebruiken (ik heb in Amsterdam gewoond en daar zie je het veel) maar echt zo naar dat ik wel kan janken, ik krijg er helemaal pijn in me buik van.
Ik denk dat ik in mijn vorige leven verslaafd ben geweest aan de drugs en dat dat ook mijn leven heeft gekost.

Ik zeg niet dat alle fobieën van een vorig leven afkomstig zijn, je kan het ook ontwikkelen in je leven.
Misschien door een film die je hebt gezien, bijvoorbeeld Chucky en daardoor ben je bang geworden voor poppen.
Ik ben ook als de dood voor naalden, maar dat komt dat mijn enting op mijn 4de jaar helemaal mis ging.
Angst voor de tandarts is ook een veel genoemd iets, dat is vrij normaal denk ik.
De ene kan met de angst voor de tandarts beter omgaan dan de ander.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:43

Ook al zou het aan je vorig leven liggen (ik zeg niet dat ik er niet in geloof), dan zou dat niet genoeg zijn om tot uiting te komen in een fobie (of angststoornis). Het is gewoon een samenspel van factoren, aangezien sommige mensen wel posttraumatisch stresssyndroom krijgen na een trauma en anderen niet. Het ligt er aan hoe die persoon er mee omgaat (dus de persoonsgebonden factoren).

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:57

Ik heb niet echt een fobie, maar wel dingen waar ik absoluut niet tegen kan (dan wordt ik helemaal gek, wordt bang, wil het liefst wegrennen en gillen.... ). Ik noem het geen fobie omdat het mijn leven niet beheerst. Ik zorg er namelijk voor dat ik er zo min mogelijk mee te maken krijg.

Ik heb hoogtevrees, torens beklimmen? Mij niet gezien. Flats heb ik ook een hekel aan, behalve als het op de begane grond of 1e verdieping is. Hele hoge glijbanen met een enge steile trap, ik sta al te shacken voor ik er op klim... Skiliften, brrrr...
Ook heb ik last van een klein beetje claustrofobie. Liften gaan nog, al moet ik niet te hoog met zo'n ding komen. Maar hele kleine benauwde ruimtes, daar kan ik heel slecht tegen. Je zit dan echt opgesloten...
Verder kan ik heel slecht tegen benauwde (rokerige) ruimtes, waar ontzettend veel mensen zijn (disco's, cafe's etc). Ik ga dan ook eigenlijk nooit uit, niet omdat ik het niet leuk vind, maar omdat ik er gewoon erg slecht tegen kan. Daar komt ook nog bij dat ik panisch wordt voor keiharde muziek....

Maar dit zijn gelukkig dingen waar ik voor weg kan lopen, die ik niet hoef te doen als ik niet wil

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:14

Ik ben óntzettend bang om te verdrinken.
En dan niet dat ik niet durf te zwemmen ofzo, want dat durf ik best, maar ik ben bang dat als ik bijvoorbeeld ergens zwem waar ook boten varen (Zo is hier vlak voor de deur van ons huis een kanaal waar ze ook in zwemmen, waar ik dus nóóit in zou zwemmen) dat ik er bijvoorbeeld onder zou komen oid. Of sowiezo dat ik onder water ben en niet meer boven zou kunnen komen.
Als ik alleen al op tv iemand zie verdrinken krijg ik geen lucht meer en moet ik wegzappen en naar adem snakken, omdat ik dan zelf het gevoel heb dat ik "verdrink"
Waar het vandaan komt? Geen flauw idee, vind het alleen wel heel irritant.
De Titanic bijvoorbeeld, die kan ik ook écht níet kijken, dan flip ik helemaal uit.

En vuur. Vuur is leuk, van een afstand. Kaarsjes zijn leuk, zolang álle dieren buiten zijn en niemand ze om kan stoten.
En als ik naar bed ga, móeten de kaarsen uit, of er nu iemand beneden blijft of niet, want je zou ze maar om kunnen stoten.
Als de kaarsen niet uit zijn voordat ik naar bed ga, dan krijg ik er gewoonweg nachtmerries over als ik eenmaal in m'n bed lig.

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:32

Ik weet niet of het een fobie is..
Maar ik ben als de dood voor naaktslakken.. Oe echt vreselijk. Ik loop er met een grote boog omheen.. Komt denk ik omdat ik er een keer in ben gaan staan met mijn blote voeten.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:53

ik heb hoogtevrees. maar het beheerst mijn leven niet en kan me er nog redelijk overheen zetten. t rare is dat t erger lijkt te worden, dat zeiden sommige mensen hier ook al.

ik heb een poosje op een kamer gewoont in een flat op 8 hoog. ik heb t wel gedaan en durfde nog wel daar langs de galerij te lopen maar ik liep dus wel helemaal scheef tegen het gebouw aan. en zo hard mogelijk en niet naar beneden kijken. als er iemand achter me loopt ga ik nog harder lopen. heb ook liever dat mensen voor me lopen want stel dat ze grappig willen doen of dat ik van ze schrik en dat ik dan naar beneden val. ja slaat ook nergens op.

op vakantie zouden we met een groep gaan eten buiten. we warten ongeveer met zijn tienen. iedereen liep ergens heen dus ik liep erachteraan en had t niet zo door. ik zag wel dat we over een smal paadje gingen met erge afgronden (eerst een kant, later twee) maar ik dacht er niet bij na en liep achter de rest aan. aan t einde van t pad was een klein plekje waar we net met zijn tienen op pasten, misschien wel 100m of meer boven zee. iedereen wilde lekker gaan eten maar ik had geen honger meer. ik werd zo bang en begon te janken en kon niet meer ophouden. hoe kwam ik er ooit nog af? ik was doodsbang dat ik zou vallen, dan zou ik zeker dood zijn. gelukkig heeft iemand die heel veel vertrouwen had in zichzelf en heel rustig was me teruggebracht. dat de rest het niet eng vond kan ik me echt niet voorstellen.

maar ok, dit verhaal is misschien nog logisch. maar bij flats met open galerijen (dichte een stuk minder) begin ik vanaf ong de 5e verdieping best bang te worden. fietsen over een viaduct vind ik ook eng. maar ik doe die dingen nog wel dus een fobie is t niet te nomen maar ik zit er wel mee soms.

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:39

Ik heb n fobie voor dokters. Het beheerst voor een deel mijn leven.
Toen ik 4 was heb ik 2 botten in mijn arm gebroken. Ze zaten helemaal scheef in mn arm en om ze weer recht te krijgen hebben ze dus met 5 man aan mijn (gebroken!!) arm staan trekken! Ik was 4, zonder verdoving en ik had geen flauw benul wat ze gingen doen. Daardoor ben ik dus panisch voor alles wat met dokters te maken heeft geworden.
Ik moest gister bloed laten prikken vanwege pfeiffer. Ik heb geschreeuwd en gehuild. Ik was zoo bang!
Ik kan gaan hyperventileren als ik n sneetje in mn vinger heb. Snacht kan ik helemaal in paniek raken puur als ik denk aan het idee van operaties. Als ik n operatie op tv zie (dat kijkt mn zus wel s) kan ik helemaal gaan flippen. Dan ga ik trillen, huilen en ben ik zo bang!
Ik ga liever dood dan dat ik in me laat snijden!

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 21:45

Ik heb ergens gelezen dat je iets een fobie mag noemen als je er meer dan 2 uur per dag mee bezig bent...

Vind ik wel erg overdreven eigelijk. Alhoewel, ik haal het mischien wel, zeker sinds wij katten hebben. Ik kijk iedere keer of ze geen kikker in hun bek hebben als ze rondlopen..

En in dat vorige levensgedoe, daar geloof ik niet in. Stel, stel, stel, stel dat, er zoiets zou zijn als een vorig leven, zou ik me echt geen traumatische ervaring met een kikker in kunnen beelden. [in ieder geval niet zonder fobie dan. Nu wordt iedere ervaring met een kikker een traumatische voor mij ]

xxmijxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:56

Kukkie: dat heb ik ook.
Kotsen!
Echtwaar dan ga ik gillen, alleen al als ik het op staat zie liggen dan word ik echt gek.
Mn zus is jaren wagenziek geweest, op vakantie gaan (de reis) was echt een hel.
Ik dacht dat het wel over ging als ik ouder werd, maar ht lijkt wel erger te worden

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:40

ik heb een KoeienFobie.
wij maakten ooit es een keer een wandeltocht.
die ging door een weiland heen.. ik was denk ik een jaar of 7.
Komt er ineens een koe aangerend, ik ben echt nog nooit zo geschrokken als toen.
sinds dien ben ik scheitsbenauwd voor koeien

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:29

Ik heb trouwens nog een fobie, maar die is echt om me dood te schamen
Ik ben bang voor grote wielen Lees: tractors, walls( zo heet dat ding geloof ik) etc etc alles wat grote wielen heeft. en ze lijken nog groter omdat ik zo klein ben als er stro word gebracht of iets opgehaald dan sta ik aan de andere kant van de manege te piepen...

Stopcontact

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:37

Ik heb het heel erg met naalden. Ik ben heel erg bang er voor. Als ik er 1 zie die wat met mij te maken heeft ofzo. Dan begin ik echt te huilen als een kleuter.