Wie geeft er ook thuis les?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Re: Wie geeft er ook thuis les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 22:33

Waarom zou je in 2026 een staartdeling moeten maken? Je loopt wel een beetje achter hoor. Ik kom uit 92 en ik heb dat op school al niet meer geleerd. Nooit last van gehad

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 22:56

Ik hoef het zelden - alleen als ik bijles geef - en nee, ik loop niet achter. Ik stond in 2001-2005 voor de basisschool en het werd toen echt wel gegeven in de hogere groepen. Nu nog, overigens. Mijn kinderen hebben het op de basisschool ook nog gehad en navraag bij een oud-collega leert dat het de hap-methode is in groep 6-7 en dan in 7-8 de staartdelingen.
Het punt is: als jij je kinderen thuisonderwijs wilt geven, moet je het wel zelf kunnen voor je het kunt uitleggen. En dat geldt niet alleen voor staartdelingen. De hoeveelheid dt-fouten die ik in het dagelijks leven tegenkom is ook echt ongekend, om maar een voorbeeld te noemen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 23:12

Suzanne F. schreef:
Ik heb dat talent ook niet. En ik heb geen VWO gedaan.
En ze hebben het mijn dochter buitengewoon goed uitgelegd want ze is met 8’en en 9’ens geslaagd en gaat nu aan de TU Delft Technische Natuurkunde studeren. Of wil je dat ook in een thuisstudie gaan geven aan je kinderen?

Gezien ik al een kind in college heb die hierna door gaat naar uni, heb ik dat inderdaad gedaan ja. Mijn dochter gaat volgend jaar direct naar Uni, die is ook niet naar school geweest maar is nu al onvoorwaardelijk toegelaten.

T enige dat ze je op school leren is hoe je testen moet maken, het interesseert ze niet of je daadwerkelijk begrijpt wat je geleerd hebt, zolang je maar slaagt en voldoendes halen. Als je iets ECHT goed uitlegt dan kan een kind dat ook aan een ander leren en ja dan kun jij dat als volwassene dus ook.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 23:23

Kom uit 2001, ook staartdelingen gehad op de basisschool.
Ik denk dat er bij veel mensen ook een denkfout zit bij het stukje: ik gebruik dit niet meer, dus een kind hoeft dit ook niet te leren. Bij staartdelingen, maar ook bij andere taken. Nee, een staartdeling die gebruik ik niet meer, maar het heeft me wel vaardigheden geleerd zoals netjes in stapjes werken, gebruiken van werkgeheugen, concentratie vasthouden bij een langere opdracht. Allemaal dingen die je op school leert bij het maken van opdrachten die je als volwassene misschien nooit meer doet. En als ouder zonder kennis over het onderwijs, kan je ze misschien wel vaardigheden aanleren, maar weet je niet precies wat er nodig is om dit soort cognitieve processen te ondersteunen.Ja rekenen kan je in de supermarkt leren, maar de prijs van een paar appels berekenen vereist hele andere cognitieve processen dan een lange som in stappen uitschrijven.
Ts betreft de ervaring van je zoon en schoondochter met hun eigen basisschooltijd, er is in de afgelopen jaren echt enorm veel veranderd. Ik loop nu stage als orthopedagoog op een scholengemeenschap, onder andere ook de basisschool waar ik zelf op heb gezeten. Ik ging naar de brugklas in 2013, dus het is minder dan 13 jaar geleden dat ik daar als leerling rondliep, maar wat daarin in de afgelopen tijd veranderd is, is echt bizar. Enorm veel differentiatie tijdens de lessen, leerkrachtondersteuners die met kleine groepjes aan de slag kunnen,time in kaartjes die kinderen waarvan we weten dat ze moeite kunnen hebben met prikkels mogen gebruiken wanneer ze even de les uit willen om te ontprikkelen, rustige plekken waar ze even mogen gaan zitten met iets waar ze rustig van worden, koptelefoons standaard in hun vak zodat ze die even op kunnen zetten wanneer ze voor zichzelf aan de slag gaan,een orthopedagoog binnen de scholengemeenschap die de zorgleerlingen goed in beeld heeft en meedenkt met persoonlijke plannen van aanpak. Dat was er in mijn basisschooltijd echt niet, in ieder geval niet zo uitgebreid

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 00:27

Blue_Eyes schreef:
Ik hoef het zelden - alleen als ik bijles geef - en nee, ik loop niet achter. Ik stond in 2001-2005 voor de basisschool en het werd toen echt wel gegeven in de hogere groepen. Nu nog, overigens. Mijn kinderen hebben het op de basisschool ook nog gehad en navraag bij een oud-collega leert dat het de hap-methode is in groep 6-7 en dan in 7-8 de staartdelingen.
Het punt is: als jij je kinderen thuisonderwijs wilt geven, moet je het wel zelf kunnen voor je het kunt uitleggen. En dat geldt niet alleen voor staartdelingen. De hoeveelheid dt-fouten die ik in het dagelijks leven tegenkom is ook echt ongekend, om maar een voorbeeld te noemen.

Nou mijn moeder heeft gewoon regulier vwo gedaan, plus daarna gestudeerd tot master aan toe, en wat zij ook schrijft, het is feilloos te herkennen aan alle dt- fouten. Dus dat bevestigt alleen maar dat regulier onderwijs heel flink tekort kan schieten.
Maar nogmaals, niemand heeft gezegd dat je thuisonderwijs in je eentje moet verzorgen. Je kunt met verschillende ouders brainstormen, je kunt kinderen ook naar elkaar brengen, zodat iedereen de kinderen iets kan leren waar hij/zij goed in is. Je kunt professionals inhuren (waaronder gediplomeerde docenten, wat, zeker als je het met een groep doet, prima te betalen is). Ook kun je native speakers inhuren voor de talen, of naar het betreffende land reizen, vrienden maken, contact onderhouden, etc. Er is zoveel mogelijk.
Dat het niet door de overheid opgezet, gecontroleerd en bepaald is, betekent niet dat het niet goed is. Ik geloof er wel in.
Ook dat het mis kan gaan, maar dat kan in regulier onderwijs minstens net zo makkelijk.
Ik vind dat veel mensen star zijn in hun denken. De gedachtengang lijkt ongeveer zo te gaan: Thuisonderwijs = ouder denkt het beter te weten dan de uiteraard altijd perfecte juf = vragen om problemen.
Terwijl de realiteit er waarschijnlijk meer uitziet als: Ouder wil beter voor zijn/haar kind, leest zich in, spart met anderen, werkt samen met andere ouders.
Je kunt er ook een kind mee maken die vloeiend drie of vier talen spreekt, zijn/haar geschiedenis kent omdat hij/zij op de betreffende plekken geweest is of de musea heeft bezocht, een muziekinstrument speelt, natuurbewust en zelfstandig is geworden, mee heeft gekeken in diverse bedrijven als een soort snuffelstage, en priveles heeft gehad in een aantal vakken. Om maar wat te noemen. En dat zou ik, als ik van kinderen hield, zeker voor mijn kind willen. Ik vind al die school echt verloren tijd. Beter in de praktijk leren en het echt leuk hebben. En dan heb je zoveel meer tijd, energie en levensvreugde als kind

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 06:52

Je zou bijna denken dat als gemiddelde mensen zoveel d - dt fouten maken, dat onderwijs sowieso geen zin heeft… :+
Of hebben die mensen allemaal niet op school gezeten? :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 06:57

Cer schreef:
Je zou bijna denken dat als gemiddelde mensen zoveel d - dt fouten maken, dat onderwijs sowieso geen zin heeft… :+
Of hebben die mensen allemaal niet op school gezeten? :D

Misschien net als met wiskunde. Sommigen snappen het gewoon niet. Je kan aan mij wiskundige formules proberen uit te leggen maar mijn brein geeft een soort error ofzo. Ik zie het niet.
Op werk probeer ik een jonge collega vaak uit te leggen waarom je -d -t of -dt gebruikt en ze snapt er niks van. Ze probeert zelfs bijvoeglijk naamwoorden te vervoegen zoals werkwoorden. Ik kan dan 100 x uitleggen dat het geen werkwoord is maar zelfs dat kwartje valt al niet, laat staan als ze daadwerkelijk een werkwoord correct moet vervoegen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 07:05

Ja snap ik :j maar dan vind ik het geen argument tegen thuis onderwijs..
want dat mensen naar school gaan wil dus niet zeggen dat alles te leren is, of dat ze het later nog weten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 07:50

Cer schreef:
Ja snap ik :j maar dan vind ik het geen argument tegen thuis onderwijs..
want dat mensen naar school gaan wil dus niet zeggen dat alles te leren is, of dat ze het later nog weten.

Inderdaad. Dat is het ook niet. Maar doceren is ook een vak. Natuurlijk kan je ook je eigen haar knippen maar een kapper doet het net wat handiger en vaak ook beter. De kans dat docenten mij wiskunde kunnen uitleggen is net wat groter dan dat mijn moeder dat probeert.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 08:04

:D Nou ja mijn vriend heeft mij de laatste jaren natuurkunde beter uitgelegd dan welke leraar ooit lukte dus dat is ook maar net wie het doet denk

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 08:18

Ik denk ook dat we hier appels met peren vergelijken. Een neurodivergent kind kan behoeften hebben waardoor het regulier onderwijs niet aansluit. Bijv. Dorine, ik kan me goed voorstellen dat het in jóuw geval als tijdverspilling voelde, maar je kan dat niet doortrekken naar de hele populatie. Nu breng je het alsof het voor alle kinderen tijdverspilling is.

Ik ben er niet per se tegen. Ik denk inderdaad dat als ouders hiervoor kiezen, het heel doordacht gebeurt (anders krijg je het al niet eens voor elkaar). En dat het in veel gevallen ook met goede reden gebeurt (bijv een kind dat niet goed gaat in een gewone onderwijssetting). Wel denk ik dat het een risico inhoudt op isolatie. Als ouders handelen vanuit wantrouwen naar de maatschappij, is er voor het kind weinig andere input beschikbaar. School heeft meer functie dan enkel cognitieve stuk. En ook het in aanraking komen met verschillende levensbeschouwingen is waardevol. Plus een stuk controle: hoe gaat het thuis, is het kind veilig in de breedste zin van het woord?

Mijn zoontje is begonnen op een vrije school, wat ik persoonlijk heel fijn onderwijs vond. Helaas had de betreffende school de onderwijskwaliteit niet op peil waardoor we toch zijn geswitcht naar regulier onderwijs. En er zijn een aantal dingen die ikzelf lastig vind (zoals de overload aan prikkels/dopamine, weinig contact met de natuur, de toch wel wat "hardere" cultuur ipv het communitydenken). Er blijft echter ook genoeg tijd over op de dag om mijn eigen waarden over te brengen en de kinderen doen het goed op deze school.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 08:20

_Nadia_ schreef:
Gezien ik al een kind in college heb die hierna door gaat naar uni, heb ik dat inderdaad gedaan ja. Mijn dochter gaat volgend jaar direct naar Uni, die is ook niet naar school geweest maar is nu al onvoorwaardelijk toegelaten.

N=1 gaat natuurlijk niet voor alle kinderen in het algemeen op...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 08:32

Ik heb niet het hele topic gelezen en heb buiten de corona periode geen ervaring met thuis onderwijs maar ik wil toch even reageren.
Ik heb 3 kinderen, 1 die op haar 4e zichzelf heeft leren lezen en uiteindelijk met 10 al naar gymnasium ging, 1 die heel pienter is maar niet binnen het schoolsysteem past of het schoolsysteem niet bij hem, net hoe je het wil zien en 1 die vooralsnog prima mee komt.
Ik zou geen thuis onderwijs willen geven. Ondanks dat ik echt wat van het huidige schoolsysteem vind en ik niet per definitie iets tegen thuisonderwijs heb. Maar ik zou niet weten hoe ik aan die drie verschillende behoeftes moet voldoen. Externen in huren zoals ik wel ergens heb gelezen kan ik niet betalen. Met anderen samenwerken moet je ook maar net de klik hebben, en ook zij moeten zich aan kunnen passen aan al die verschillen. En zelf heb ik daar helemaal het geduld niet voor joh. Voor corona heb ik wel eens gedacht dat het een uitkomst zou zijn. Maar tijdens corona is dat echt bijgedraaid. En tuurlijk is dat anders omdat je aan de eisen van school moet voldoen. Maar je kon er gerust je eigen draai aan geven. Met drie kinderen kwam ik daar echt niet uit hoor. En ook in musea bv liggen de behoeften heel anders. Een dagje uit is leuk, maar als ik daar echt een doel aan moet koppelen met 3 zo verschillende kinderen zou voor mij niet werken.
Met de middelste die het moeilijk heeft zou ik echt het schoolsysteem willen veranderen. Maar school doet binnen hun kunnen wel zijn best. iber, orthopedagoog, onderwijsassistent zijn allemaal betrokken. Cito eerder begonnen om het rustiger aan te kunnen doen. Alleen echt buiten de lijntjes kleuren is lastig, merk ook dat docenten dat soms wel willen, maar simpelweg niet durven.

Wat ik vooral wil zeggen is denk ik: hebben ze er over nagedacht hoe je het gaat doen als het allemaal toch niet zo makkelijk gaat als het lijkt, als ze meerdere kinderen krijgen met dusdanig andere behoeftes, wie betrek je en wanneer als er leerproblemen zijn bijvoorbeeld, hoe onderken je die als je thuis les geeft? Dat soort dingen.
Misschien zijn ze al gesteld, want nogmaals ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wilde dit toch mee geven

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:37

Ik heb ook niet het hele topic doorgelezen, maar ook ervaring met 2 hele verschillende kinderen. Ik denk dat de een het misschien prima had gedaan met thuisonderwijs, maar door de switch van basisschool het ook goed deed. De ander had ik echt tekort gedaan door die niet naar school te sturen.

Dus ik zou zeggen, theorie is mooi, maar laat ze eerst maar eens ouders worden en hun kind leren kennen. Dat je zelf geen fijne basisschooltijd hebt gehad, wil niet zeggen dat je kind dat ook niet heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:45

Wat betreft staartdelingen en dingen die je zelf niet meer weet als ouder... onze jongen zit op school nu volop in de bijvoeglijke voornaamzetsels enzo :=

Tja ik weet echt niet meer precies wat nu ook alweer wat was van al die benamingen.
Maar je zoekt het zelf even op hoe het ook alweer zat en dan weet je het weer en kan je het met wat goede wil prima uitleggen.

Ik denk dat we zelf het basisonderwijs prima aan die kleine hadden kunnen leren, met behulp van een soort raamwerk van wat ze wanneer zouden moeten weten / kunnen / beheersen. Dat we er dan sneller en met meer diepgang en nog extra zaken doorheen zouden kunnen werken.

Maar al het gedoe er omheen dat je op een echte school wel hebt, en ook het imo wel gezonde een beetje afstand hebben een deel van de dag, dat is het belangrijkere van school denk ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:52

Dorine92 schreef:
Terwijl de realiteit er waarschijnlijk meer uitziet als: Ouder wil beter voor zijn/haar kind, leest zich in, spart met anderen, werkt samen met andere ouders.
Je kunt er ook een kind mee maken die vloeiend drie of vier talen spreekt, zijn/haar geschiedenis kent omdat hij/zij op de betreffende plekken geweest is of de musea heeft bezocht, een muziekinstrument speelt, natuurbewust en zelfstandig is geworden, mee heeft gekeken in diverse bedrijven als een soort snuffelstage, en priveles heeft gehad in een aantal vakken. Om maar wat te noemen. En dat zou ik, als ik van kinderen hield, zeker voor mijn kind willen. Ik vind al die school echt verloren tijd. Beter in de praktijk leren en het echt leuk hebben. En dan heb je zoveel meer tijd, energie en levensvreugde als kind

Grappig, alles wat je benoemt wordt op scholen aangeboden.
Ze kunnen in 4 talen examen doen (meer als je Latijn en Grieks meerekent als je daar het niveau voor hebt).
Instrumenten leren ze bij muziek bespelen, meerdere zelfs zodat ze kunnen ontdekken of ze talent hebben, of ze iets leuk vinde, en zo ja, wat. Veel scholen hebben een schoolband.
Snuffelstages en gewone stages vinden plaats op het VO, superleuk! Ik doe graag stagebezoeken.
Priveles in vakken, altijd slim om extra ondersteuning 1 op 1 aan te bieden als dat nodig is, kan je thuis doen, maar extra ondersteuning wordt ook op scholen aangeboden.
De rest kan je als ouder allemaal ook in de vrije tijd invullen; vakanties kun je combineren met geschiedenis en natuur.

Om maar wat te noemen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:11

Petpa schreef:
_Nadia_ schreef:

N=1 gaat natuurlijk niet voor alle kinderen in het algemeen op...

Heb dr 8, en we hebben een hele grote community hier en dr is nog geen 1 kind niet goed terecht gekomen, tenzij hele zware handicap wat verder onderwijs of een baan onmogelijk maakt. De rest van de kinderen die nu oud genoeg zijn zitten of op uni, college, hebben een eigen bedrijf of een apprenticeship. Daarintegen zijn er genoeg kinderen die wel naar school gaan en niets leren, ik ken al 3 voorbeelden van kinderen die geen enkele GCSE hebben gehaald, amper kunnen lezen maar wel al klaar zijn met de middelbare school.
Onze kinderen hebben altijd de keuze gehad of ze naar school wilden en een aantal zijn ook gegaan maar terug naar thuisonderwijs gegaan.
Er zijn zoveel verschillende thuisonderwijs methodes, van full on school at home tot unschooling, je moet vinden wat werkt voor jouw kind. Waar wij wonen zijn er meer bijeenkomsten van home ed kids dan er tijd in de week is, van zwemles tot forest school, van coding classes tot social meets.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:13

_Nadia_ schreef:
je moet vinden wat werkt voor jouw kind.

Juist. Precies dat.

Maar geen keuze maken voor een ongeboren kind, leer dat eerst gewoon kennen, en geen keuze maken omdat je zelf vroeger ooit iets vond.

Kijk naar je kind, komt het echt niet mee omdat er iets speelt kun je altijd andere keuzes maken.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:21

Wat maakt dat de kinderen dan uiteindelijk wel kiezen om naar zo'n vervolgopleiding (hbo/universiteit oid) te gaan? Eigenlijk kiezen ze dan toch alsnog voor een systeem met klassen, groepsdynamiek, toetsing en verplichte lesstof etc.?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:25

Maar je maakt hoe dan ook een keuze, of je stuurt ze naar school of je houdt ze thuis. Thuisonderwijs hoeft geen "laatste redmiddel" moeten zijn en gelukkig is het dat hier ook niet.

Ik moet altijd lachen als mensen vragen waarom we in vredesnaam uit NL vertrokken zijn en als we dan zeggen dat Home education zowat illegaal is (zeker toen wij vertrokken) staan ze altijd met hun mond vol tanden.. "you guys can do drugs, there is a huge red light district in Amsterdam, it seems like anything goes, but THAT is where they draw the line?"

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:29

ual_95 schreef:
Wat maakt dat de kinderen dan uiteindelijk wel kiezen om naar zo'n vervolgopleiding (hbo/universiteit oid) te gaan? Eigenlijk kiezen ze dan toch alsnog voor een systeem met klassen, groepsdynamiek, toetsing en verplichte lesstof etc.?

Omdat ze bijvoorbeeld dierenarts, arts, verpleegkundige etc willen worden en helaas kan dat niet via thuisonderwijs. Let wel, ze zijn dan 16+ en er is een groot verschil tussen vervolgonderwijs en primary/secondary onderwijs natuurlijk. Uni's zijn over het algemeen heel blij met studenten die thuisonderwijs hebben gekregen want die zijn gemotiveerd, kunnen heel makkelijk zelfstandig werken, durven dingen te vragen en iets te zeggen als ze het ergens niet mee eens zijn.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:43

_Nadia_ schreef:
Omdat ze bijvoorbeeld dierenarts, arts, verpleegkundige etc willen worden en helaas kan dat niet via thuisonderwijs. Let wel, ze zijn dan 16+ en er is een groot verschil tussen vervolgonderwijs en primary/secondary onderwijs natuurlijk. Uni's zijn over het algemeen heel blij met studenten die thuisonderwijs hebben gekregen want die zijn gemotiveerd, kunnen heel makkelijk zelfstandig werken, durven dingen te vragen en iets te zeggen als ze het ergens niet mee eens zijn.

Maar die universiteit stelt dus ook geen eisen met betrekking tot voorkennis? Dus stel dat een kind arts wil worden, is het niet noodzakelijk dat hij op een bepaald niveau biologie heeft gekregen? Want daar ligt het probleem van thuisonderwijs, denk ik. Er zijn maar weinig ouders die dat niveau zelf kunnen aanbieden.

Ik ben het met je eens dat Nederland best wel heel bekrompen is hierin, maar vind het wel interessant hoe ze daar dan 'kwaliteit' afleveren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:48

ual_95 schreef:
_Nadia_ schreef:

Maar die universiteit stelt dus ook geen eisen met betrekking tot voorkennis? Dus stel dat een kind arts wil worden, is het niet noodzakelijk dat hij op een bepaald niveau biologie heeft gekregen? Want daar ligt het probleem van thuisonderwijs, denk ik. Er zijn maar weinig ouders die dat niveau zelf kunnen aanbieden.

Ik ben het met je eens dat Nederland best wel heel bekrompen is hierin, maar vind het wel interessant hoe ze daar dan 'kwaliteit' afleveren.

Dat is in Nederland ook niet altijd. Niet na je 21e. Dan doe je de 21+ toets en als je daarvoor slaagt kan je starten. En als je heel veel toetsen niet haalt door ontbrekende kennis, krijg je natuurlijk geen diploma en dat zal in UK niet anders zijn.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:54

verootjoo schreef:
Dat is in Nederland ook niet altijd. Niet na je 21e. Dan doe je de 21+ toets en als je daarvoor slaagt kan je starten. En als je heel veel toetsen niet haalt door ontbrekende kennis, krijg je natuurlijk geen diploma en dat zal in UK niet anders zijn.

Dat weet ik. Ik bedoel eigenlijk dat stukje daarvoor. Er is dus sprake van een toelatingsprocedure. De 21+ toets test ook je kennis van wat er nodig is voor die studie. Maar dat is toch heel ingewikkeld als een kind nooit eerder écht naar school is geweest om dat vak te leren? Dat vergt óf ouders met heel veel kennis van het benodigde óf een berg zelfstudie voor een kind. Hoe doen ze dat daar als ze tot en met de middelbare school thuis hebben gezeten?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:58

Ligt er denk ik aan wat voor ouders je hebt.
Als je ouders beide alleen de basisschool hebben gedaan ga je dat denk ik niet redden.
Maar als je ouders ook dierenarts zijn en je wilt dierenarts worden, hebben ze denk ik de capaciteiten om de voorkennis ook te leren.z

Daarnaast lees ik dat Nadia het in een community doet, dus ik kan me sterk gebundelde krachten voorstellen. Zo van: ‘mijn kind heeft wiskunde nodig op dat niveau, wie heeft die kennis?’ En dat je zelf bv een kind van een ander Engels leert omdat je daar toevallig goed in bent.
Om zo de benodigde vakken op niveau te krijgen.