Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Suzanne F. schreef:Ik heb dat talent ook niet. En ik heb geen VWO gedaan.
En ze hebben het mijn dochter buitengewoon goed uitgelegd want ze is met 8’en en 9’ens geslaagd en gaat nu aan de TU Delft Technische Natuurkunde studeren. Of wil je dat ook in een thuisstudie gaan geven aan je kinderen?
Blue_Eyes schreef:Ik hoef het zelden - alleen als ik bijles geef - en nee, ik loop niet achter. Ik stond in 2001-2005 voor de basisschool en het werd toen echt wel gegeven in de hogere groepen. Nu nog, overigens. Mijn kinderen hebben het op de basisschool ook nog gehad en navraag bij een oud-collega leert dat het de hap-methode is in groep 6-7 en dan in 7-8 de staartdelingen.
Het punt is: als jij je kinderen thuisonderwijs wilt geven, moet je het wel zelf kunnen voor je het kunt uitleggen. En dat geldt niet alleen voor staartdelingen. De hoeveelheid dt-fouten die ik in het dagelijks leven tegenkom is ook echt ongekend, om maar een voorbeeld te noemen.

Cer schreef:Je zou bijna denken dat als gemiddelde mensen zoveel d - dt fouten maken, dat onderwijs sowieso geen zin heeft…
Of hebben die mensen allemaal niet op school gezeten?

maar dan vind ik het geen argument tegen thuis onderwijs.. Cer schreef:Ja snap ikmaar dan vind ik het geen argument tegen thuis onderwijs..
want dat mensen naar school gaan wil dus niet zeggen dat alles te leren is, of dat ze het later nog weten.

Nou ja mijn vriend heeft mij de laatste jaren natuurkunde beter uitgelegd dan welke leraar ooit lukte dus dat is ook maar net wie het doet denk _Nadia_ schreef:Gezien ik al een kind in college heb die hierna door gaat naar uni, heb ik dat inderdaad gedaan ja. Mijn dochter gaat volgend jaar direct naar Uni, die is ook niet naar school geweest maar is nu al onvoorwaardelijk toegelaten.
Dorine92 schreef:Terwijl de realiteit er waarschijnlijk meer uitziet als: Ouder wil beter voor zijn/haar kind, leest zich in, spart met anderen, werkt samen met andere ouders.
Je kunt er ook een kind mee maken die vloeiend drie of vier talen spreekt, zijn/haar geschiedenis kent omdat hij/zij op de betreffende plekken geweest is of de musea heeft bezocht, een muziekinstrument speelt, natuurbewust en zelfstandig is geworden, mee heeft gekeken in diverse bedrijven als een soort snuffelstage, en priveles heeft gehad in een aantal vakken. Om maar wat te noemen. En dat zou ik, als ik van kinderen hield, zeker voor mijn kind willen. Ik vind al die school echt verloren tijd. Beter in de praktijk leren en het echt leuk hebben. En dan heb je zoveel meer tijd, energie en levensvreugde als kind
Petpa schreef:_Nadia_ schreef:Gezien ik al een kind in college heb die hierna door gaat naar uni, heb ik dat inderdaad gedaan ja. Mijn dochter gaat volgend jaar direct naar Uni, die is ook niet naar school geweest maar is nu al onvoorwaardelijk toegelaten.
N=1 gaat natuurlijk niet voor alle kinderen in het algemeen op...
_Nadia_ schreef:je moet vinden wat werkt voor jouw kind.
ual_95 schreef:Wat maakt dat de kinderen dan uiteindelijk wel kiezen om naar zo'n vervolgopleiding (hbo/universiteit oid) te gaan? Eigenlijk kiezen ze dan toch alsnog voor een systeem met klassen, groepsdynamiek, toetsing en verplichte lesstof etc.?
_Nadia_ schreef:Omdat ze bijvoorbeeld dierenarts, arts, verpleegkundige etc willen worden en helaas kan dat niet via thuisonderwijs. Let wel, ze zijn dan 16+ en er is een groot verschil tussen vervolgonderwijs en primary/secondary onderwijs natuurlijk. Uni's zijn over het algemeen heel blij met studenten die thuisonderwijs hebben gekregen want die zijn gemotiveerd, kunnen heel makkelijk zelfstandig werken, durven dingen te vragen en iets te zeggen als ze het ergens niet mee eens zijn.
ual_95 schreef:_Nadia_ schreef:Omdat ze bijvoorbeeld dierenarts, arts, verpleegkundige etc willen worden en helaas kan dat niet via thuisonderwijs. Let wel, ze zijn dan 16+ en er is een groot verschil tussen vervolgonderwijs en primary/secondary onderwijs natuurlijk. Uni's zijn over het algemeen heel blij met studenten die thuisonderwijs hebben gekregen want die zijn gemotiveerd, kunnen heel makkelijk zelfstandig werken, durven dingen te vragen en iets te zeggen als ze het ergens niet mee eens zijn.
Maar die universiteit stelt dus ook geen eisen met betrekking tot voorkennis? Dus stel dat een kind arts wil worden, is het niet noodzakelijk dat hij op een bepaald niveau biologie heeft gekregen? Want daar ligt het probleem van thuisonderwijs, denk ik. Er zijn maar weinig ouders die dat niveau zelf kunnen aanbieden.
Ik ben het met je eens dat Nederland best wel heel bekrompen is hierin, maar vind het wel interessant hoe ze daar dan 'kwaliteit' afleveren.
verootjoo schreef:Dat is in Nederland ook niet altijd. Niet na je 21e. Dan doe je de 21+ toets en als je daarvoor slaagt kan je starten. En als je heel veel toetsen niet haalt door ontbrekende kennis, krijg je natuurlijk geen diploma en dat zal in UK niet anders zijn.