Blue_Eyes schreef:Ik hoef het zelden - alleen als ik bijles geef - en nee, ik loop niet achter. Ik stond in 2001-2005 voor de basisschool en het werd toen echt wel gegeven in de hogere groepen. Nu nog, overigens. Mijn kinderen hebben het op de basisschool ook nog gehad en navraag bij een oud-collega leert dat het de hap-methode is in groep 6-7 en dan in 7-8 de staartdelingen.
Het punt is: als jij je kinderen thuisonderwijs wilt geven, moet je het wel zelf kunnen voor je het kunt uitleggen. En dat geldt niet alleen voor staartdelingen. De hoeveelheid dt-fouten die ik in het dagelijks leven tegenkom is ook echt ongekend, om maar een voorbeeld te noemen.
Nou mijn moeder heeft gewoon regulier vwo gedaan, plus daarna gestudeerd tot master aan toe, en wat zij ook schrijft, het is feilloos te herkennen aan alle dt- fouten. Dus dat bevestigt alleen maar dat regulier onderwijs heel flink tekort kan schieten.
Maar nogmaals, niemand heeft gezegd dat je thuisonderwijs in je eentje moet verzorgen. Je kunt met verschillende ouders brainstormen, je kunt kinderen ook naar elkaar brengen, zodat iedereen de kinderen iets kan leren waar hij/zij goed in is. Je kunt professionals inhuren (waaronder gediplomeerde docenten, wat, zeker als je het met een groep doet, prima te betalen is). Ook kun je native speakers inhuren voor de talen, of naar het betreffende land reizen, vrienden maken, contact onderhouden, etc. Er is zoveel mogelijk.
Dat het niet door de overheid opgezet, gecontroleerd en bepaald is, betekent niet dat het niet goed is. Ik geloof er wel in.
Ook dat het mis kan gaan, maar dat kan in regulier onderwijs minstens net zo makkelijk.
Ik vind dat veel mensen star zijn in hun denken. De gedachtengang lijkt ongeveer zo te gaan: Thuisonderwijs = ouder denkt het beter te weten dan de uiteraard altijd perfecte juf = vragen om problemen.
Terwijl de realiteit er waarschijnlijk meer uitziet als: Ouder wil beter voor zijn/haar kind, leest zich in, spart met anderen, werkt samen met andere ouders.
Je kunt er ook een kind mee maken die vloeiend drie of vier talen spreekt, zijn/haar geschiedenis kent omdat hij/zij op de betreffende plekken geweest is of de musea heeft bezocht, een muziekinstrument speelt, natuurbewust en zelfstandig is geworden, mee heeft gekeken in diverse bedrijven als een soort snuffelstage, en priveles heeft gehad in een aantal vakken. Om maar wat te noemen. En dat zou ik, als ik van kinderen hield, zeker voor mijn kind willen. Ik vind al die school echt verloren tijd. Beter in de praktijk leren en het echt leuk hebben. En dan heb je zoveel meer tijd, energie en levensvreugde als kind