Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:14

Er is personeelstekort door oa het parttime werken, dus leuk bedacht.... :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:19

Er zijn nog steeds meer dan genoeg arbeidsplaatsen in Nederland en hetzelfde werk over meer mensen verdelen is over het algemeen duurder en minder handig voor de werkgever.

In de praktijk gaan organisaties die geen parttimers willen dan liever mensen van buitenaf werven (migranten/ expats / you name it). Is weer gezeik dat they took 'er jobs :+ of je krijgt idd met personeelstekorten te maken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:19

MarliesV schreef:
Houden jullie er rekening mee dat het niet delen door 5 en dan keer 4 is, wat je minder gaat verdienen? De verhouding bruto/netto is anders bij fulltime, dan bij parttime.

Ik ben van 36 naar 32 gegaan, scheelde netto maar 100 euro......

Ik zou graag van 4 naar 3 dagen willen, maar die ene dag scheelt me >700 netto in de maand :roll:

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 12:58

Goof schreef:
MarliesV schreef:
Houden jullie er rekening mee dat het niet delen door 5 en dan keer 4 is, wat je minder gaat verdienen? De verhouding bruto/netto is anders bij fulltime, dan bij parttime.

Ik ben van 36 naar 32 gegaan, scheelde netto maar 100 euro......

Ik zou graag van 4 naar 3 dagen willen, maar die ene dag scheelt me >700 netto in de maand :roll:

Dan deed ik het ook niet hoor, maar vaak is het CAO afhankelijk, hoeveel het scheelt. En bv of je ADV hebt of niet.

Wat ik eigenlijk had moeten typen is, het is niet zwart wit, delen door 5 x 4. Laat het uitrekenen, dan weet je het.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:02

foxy80 schreef:
Jullie kunnen het ook anders bekijken: minder werken zal uiteindelijk meer arbeidsplaatsen opleveren toch? Dus het is een sociale reden :D
5 mensen die 80% werken, die zorgen dan voor 1 voltijdse extra baan (ik weet dat het niet zo 1 op 1 werkt, maar aan het einde van de rit natuurlijk wel).

Er is geen tekort aan arbeidsplaatsen hè, maar aan mensen om die op te vullen....

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:03

Ik werk 40 en minder werken is nog niet in mij opgekomen.
De financiele impact is nl behoordelijk. Ook op je pensioen. Mijn ouders zijn beide op pensioen waardoor ik de impact op het mindere loon van dichtbij zie. impact op je pensioen als je minder gaat werken is hier (BE) echt wel voelbaar. Dus zolang het mij lukt, werk ik fulltime.

Ik probeer wel elk jaar mijn vakantiedagen te sparen tot de herfst/winter. Zodat ik 1 dag per week kan paardrijden in het daglicht.

Ik zou wel graag 10h per dag werken om dan 1 dag vrij te hebben. Maar helaas staan ze dit niet toe.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:04

Ik ben denk ik nu zo'n 25 jaar geleden van 40 uur naar 38 uur gegaan, waarbij ik op vrijdag 2 uurtjes eerder weekend had. Na weer een paar jaar ging ik werken bij een overheidsbedrijf, waar de standaard 36 uur was bij fulltime werken, toen had ik om de week een vrije dag. En vlak voor Corona ben ik van 36 naar 32 uur gegaan, met behoud van salaris *\o/*

Ik zou nooit meer 40 uur kunnen en willen werken, die ene vrije dag heb ik echt nodig qua energie en inderdaad alle afspraken en dergelijke plan ik op die ene vrije dag.

Maar, ik ben inmiddels eigenlijk wel helemaal klaar met werken en kan niet wachten tot ik niet meer hoef :+

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:20

Heb het zelf niet gedaan voor de kinderen, maar als je het financieel kan dragen en het heeft geen impact op je carriere.. lekker doen! Geniet nu het kan!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:25

Leuk topic!
Als het financieel kan, zeker doen!
Ik ben alleenstaande moeder van 2 pubers, met een koophuis en een paard en werk 36u. Dit sinds april, daarvoor 40u. Ik werk nu de ene week 4 en de andere week 5 dagen. Het is zo fijn, die dag vrij. Ik zou graag naar 32u gaan maar vond dit al een beste hap uit mn salaris.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:25

Ik werk ook 40u per week en daarnaast werk ik nog in de horeca 2-3 avonden/maand. Als je het financieel kan, is er absoluut geen reden om niet naar 4/5de te gaan. Een weekend is kort, maar je moet voor de rest van je leven werken en door ervaring heb ik geleerd dat het leven echt te kort is om zo lang vast te hangen aan iets en niet gewoon de dingen te doen die jij wil. Enkel is dat voor veel mensen financieel gewoon geen optie. Inclusief mezelf.

Ik zou heel graag op termijn zelf nog iets in bijberoep willen doen naast mijn vaste en stabiele job. Moest ik ooit 4/5de beginnen, wil ik wel dat ik die 5de dag echt iets productief doe voor mezelf. Dat moet iedereen voor zich bepalen en invullen op een andere manier. Dat kan iets in bijberoep beginnen, dat kan lezen of sporten zijn. Maar ik vind dat daar absoluut geen schaamte in mag zitten. Als je zoveel werkt heb je zo weinig tijd voor jezelf, en het is echt even acceptabel en mooi om die tijd te claimen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:27

Wij werken in een team van 7.

4 werken 4 dagen
2 werken 3 dagen
1 werkt fulltime.

Bij ons is het soms wel schipperen helemaal tijdens de zomer vakantie.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:35

Roosch schreef:
Ben jij gek, 32 uur is meer dan voldoende. Voor mij iig. Ook geen kinderen, verder lekker rustig leventje. Heerlijk die dag voor mezelf. Als het financieel kan, doen. Waarom zou ik 5 dagen werken omdat 't heurt.. :D

Dit.. Ik werk 30 uur, op 4 dagen.. Ik heb nog een huishouden, die kan ik mooi op die 5e dag doen en dan heb ik net als elk ander ook nog 2 dgn weekend..

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:43

Kunnen rondkomen met minder uren werken is leuk natuurlijk, maar hou ook tekening met je pensioenopbouw.
En als je langdurig ziek/ arbeidsongeschikt wordt, dan krijg je max 70% van je loon.
Ga je het dan nog steeds financieel redden op basis van 70% van je parttime loon?

Alles wordt ook maar duurder. Het is wel goed om een slag om de arm te hebben financieel.
Laatst bijgewerkt door veneri op 24-11-25 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:44

veneri schreef:
Kunnen rondkomen met minder uren werken is leuk natuurlijk, maar hou ook tekening met je pensioenopbouw.
En als je langdurig ziek/arbeidsongeschikt wordt, dan krijg je max 70% van je voorheen verdiende loon. Redt je het dan nog steeds financieel?
Alles wordt ook maar duurder. Het is wel goed om een slag om de arm te hebben financieel.

Minder werken kan ook voorkomen dat je ziek wordt en uitvalt. :)

Maar het is inderdaad wel iets wat je mee moet nemen in je overweging.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:52

veneri schreef:
En als je langdurig ziek/ arbeidsongeschikt wordt, dan krijg je max 70% van je loon.
Ga je het dan nog steeds financieel redden op basis van 70% van je parttime loon?

Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, maar aan de andere kant, je mag gedurende je werkende leven toch ook wel een leuk leven hebben? Dat zou ik niet hebben met 40 uur werken (ik vind 32 uur nu eigenlijk al teveel).

Wie weet haal je je pensioen wel niet eens. Kijk recent naar René Karst, die was pas 59. Voor de jongere bokkers zal dat al oud lijken, maar ik ben daar zeg maar bijna...

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:57

Ben ik zeker met je eens.
Ik werk ook fulltime maar vind het eigenlijk teveel.
Zou voor hetzelfde salaris graag een dag minder werken, maar dat doet de baas natuurlijk niet en ik heb toch ook wel behoefte aan een bepaalde financiele zekerheid.
Een keer een gebroken been of iets wat tijdelijk is komt financieel wel goed, maar je kan altijd iets krijgen waardoor je misschien nooit meer kan werken. En met dat inkomen moet je dan wel de rest van je leven toe kunnen iedere maand.
En dan wil je (naast je ziekte) ook nog een goed leven hebben.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:58

Ik werk 28 uur sinds vorig jaar november. Ik vind het heerlijk. Ik heb nu wel een baan waar ik meer verdien nu met 28 uur dan bij de 32 uur die ik daarvoor werkte.
Toen ik van 40 naar 32 ging scheelde dat 250 bruto. Maar dat is alweer een paar jaar geleden.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:06

de 40 urige werkweek stamt af uit een tijd dat je op 1 salaris een huis en een auto kon kopen, en 2 kinderen kon onderhouden. :+ Maar die tijd is voorbij; we moeten ons geluk uit andere "dingen" halen, zoals meer vrije tijd voor zelfontplooiing. Oudere generaties hebben daar inderdaad vaak een mening over omdat zij dat lui vinden (oid?), maar bij hen ontbreekt vaak het perspectief dat zelfs met twee mooie inkomens het kopen van een huis vrijwel niet mogelijk is.

Dus doe lekker je ding, TS! :) pak die vrije tijd, ga voor je geluk.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:21

Toen ik net begon met werken heb ik denk ik 3 maanden 36 uur gewerkt (FT ziekenhuis). Na die 3 maanden een proefberekening laten maken voor 32u werken. Het verschil tussen 36 en 32 was zo klein dat ik toen direct 32 uur ben gaan werken en ik vond het heerlijk! Lekker uitslapen, sporten, uitgebreid douchen, lunchen, beetje lummelen in huis. Echt ik raad het iedereen aan.

Nu 12 jaar later werk ik 24 uur. Eerst ivm de komst van de hond en een jaar later de komst van een kind.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:28

Hier na studie (op 21e) ook direct volle bak gaan werken. Flink aan de weg geklust qua carriere en idioot veel uren gemaakt.

Nu begin 30 en 1,5 jaar geleden geswitcht van baan waar 36u fulltime is. Ik doe dus lekker 4x 9 en heb inderdaad ook een schoonmaakster en geen kinderen. Mocht het druk zijn op werk kan ik die 5e dag altijd nog even een paar uurtjes doen als achtervang.

Vind die extra vrije dag zo heerlijk! Weekend zit vaak al vol zat, als ik die extra dag dan gewoon zin heb om een dag op de bank te liggen met een boek of serie, of juist een uitje te ondernemen dan kan dat!
Niemand die die dag iets van me verwacht, ik zou niet anders meer willen!

Zou het gewoon doen hoor als je het financieel zou kunnen! :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 14:42

veneri schreef:
Ben ik zeker met je eens.
Ik werk ook fulltime maar vind het eigenlijk teveel.
Zou voor hetzelfde salaris graag een dag minder werken…..
:D :D

Ja, dat zou mooi zijn
:D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:09

Ik werk als zzper. Als ik meer ga werken betaal ik gelijk veeeel meer belasting dus dat loont niet. Ik verdien nu dus niet heel veel. Maar ik heb geen huur of hypotheek kosten en zodoende kom ik rond. Anders moet ik echt veel gaan werken en meer uurloon gaan vragen, kan ik gelijk mijn honden herplaatsen want die zitten dan te lang alleeb en dan werk ik voor 40 procent voor de belasting. Nou daar pas ik toch even voor. Prima zo.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:15

Benzz schreef:
Ik vind het prima dat mensen parttime gaan werken omdat het kan. Maar ik gooi nu wel de knuppel in het hok. Als je daardoor toeslagen gaat ontvangen vind ik het niet oke.

Waarom niet? 3xkwart van nl krijgt toeslagen. Een advocaat zou dus van jou best 3 dagen mogen werken, maar een kassamedewerkster (die veel minder verdiend) moet dan maar 40 uur bikkelen?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:33

Ik heb juist het idee dat het raar is om wel 40 uur te werken... "Hoeveel uur werk jij, 24, 32?" "Nee,40" :')

Sommige rekenen bewust uit wat ze krijgen om zo optimaal te verdienen met zo min mogelijk werk... (Beetje jammer, ik moet wel erg veel inleveren voordat ik eindelijk zorgtoeslag kan krijgen :')) Kende ook iemand die had bedacht dat ze x aantal uur per week moest werken en vooral niet meer... Ow ik vond het zo grappig dat diegene zijn baas aan het eind van het jaar iedereen een bonusje gaf en mevrouw er niet blij mee was, want wat dat wel niet deed met haar toeslagen... :') (Ik mag het niet grappig vinden ;) maar iemand die er zo mee bezig is en dan....)

ZZP'ers betalen evenveel belasting (loonheffing/Inkomstenbelasting dan, natuurlijk gaat er ook nog BTW vanaf en kun je de voordruk weer terugvragen... of zelfs minder als ze het urencriterium halen) dan iemand in loondienst. Alleen merken we het in loondienst wat minder omdat we maandelijks loonheffing verrekend zien...

Wat ik met mijn eigen zaakje verdien is sneu 21% btw, dan nog eens de IB eraf naar de belastingdienst... Maar is mijn eigen schuld... Maar dat is voor erbij dus dan is alles mooi meegenomen want je betaald nooit meer belasting dan dat je verdient ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 15:39

Sterker nog je hoeft er niet eens ouder voor te zijn. Ik werkte jaren geleden 32 uur (40 urige week toen nog) en toen was ik nog geen 30. Ik verdiende goed en had niet meer nodig. Dan heb ik liever mee vrije tijd dan meer geld.