Afvallen voor een auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maddy_Paola

Re: Afvallen voor een auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 21:34

Ik kom meelezen.

7 jaar geleden van 95 kg afgevallen naar net onder de 80, voelde me toen super (ben 178 en vrij breed van mezelf). Dmv intermittent fasting is dit gelukt, werkte toen nog staand, maar wel bij mc Donald's en at van de 5 keer werken hooguit eens in de week mac.

Daarna tijd stabiel geweest rond de 85, 3 en half jaar geleden van baan gewijzigd en nu een zittend beroep. Vorig jaar zat ik bijna op de 110 kg, dat werd me echt te gek, en in 3 maanden tijd door porties ter verkleinen naar 101 gegaan. Helaas vanaf december of januari al op dit plateau, ondanks dat ik van het voorjaar ben begonnen met hardlopen, 2 a 3 keer per week een rondje van 2.8 km. In het begin kon ik nog geen 10 meter joggen zonder naar adem te happen, nu houd ik het tussen de 200 en 300 meter vol.
Paard staat sinds vorig jaar op 2km van huis, ga altijd op de fiets, en regelmatig lopend.

Nu is er laatst weer 2 kg afgegaan maar ik blijf weer hangen. Ik wil weer naar rond de 80 kg.

Mijn valkuil zijn echt de avonden, ik ben echt een avondmens en krijg savonds trek, en als ik trek of honger heb slaap ik dus niet.
Ik weet ook van mezelf als ik me de lekkere dingen ga ontzeggen, dat gaat een week goed, dat gaat 2 weken goed, maar als ik het dan wel weer eens eet is het gelijk veeeeeel. Het regelmatig in mn week inplannen gaat dan veel beter en voorkomt overeten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 21:49

Ik kom ook graag mee lezen.
Altijd al gewichtsproblemen (emotie-eter), maar aantal jaar terug gratis en voor niets 15 kg erbij die ik alleen verminderd kreeg met extreem weinig eten en sporten. 1 x raden....ging niet lang goed. |o }:0

Twee jaar terug best succes gehad met koolhydraat beperkt, maar liep toen stuk op december.
Nu sinds eind sep de huidige poging koolhydraatbeperkt. Wat heeft het me geleverd: ik kom soepeler mn bed uit, mn broekriem kan een gat strakker, veel minder honger-gevoel.

Maar op de weegschaal zie ik dit alleen maar terug in -2 kg. Vind ik best demotiverend, hoewel ik aan de andere kant ook juist ga voor de lange termijn...dus voor die kleine stappen. Vertrouwen in het proces vind ik dan wel weer lastig.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:17

Ik heb ook 4 a 5 maanden keto + intermitted fasting gedaan (dat laatste vrijwel nog steeds), toen ben ik 10kg afgevallen en zat ik heel lekker in mn vel.
Maar dat is zo'n beperkt dieet dat ik dat echt niet langer vol kon houden rondom feestdagen en verjaardagen en al, toen langzaam geswitcht naar weer gewoon eten en ben het dubbele aangekomen...
Achteraf las ik dat heel veel mensen dat hebben met keto.. ik baal daar nog steeds ontzettend van.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:43

Na keto kun je goed switchen naar khd arm.
Ik had dat met keto ook, maar icm khd arm blijven de kilo’s er beter af.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 23:07

Dorine92 schreef:
Is dit gericht naar mij? Want ik kom niet om keuzes te veroordelen, ik meld alleen even wat ik signaleer. Namelijk dat mensen geneigd zijn een ongezond eetpatroon in stand te houden, gevoed door meestal een suikerverslaving. En ook verzadigd vet is verslavend. Maar ik vraag me dus af of je mij bedoelt, of je het beestje bij de naam noemen veroordelend vindt. Suiker is verslavend, is wetenschappelijk bewezen. Onverzadigd vet ook, is ook bewezen. Dus ik noem het een vet- en suikerverslaving, en ik noem daarnaast een eetpatroon die gezond is. Momo94 noemt het ook al, meer eten.
Ik zie hier gewoon echt veel mensen die suikerverslaafd zijn en dit in stand houden, en/of cravings hebben door te weinig goed voedsel te nuttigen. Hierdoor maken ze het zichzelf lastig, of ze houden het niet vol, of het is niet effectief op lange termijn, en ik gun ze beter. Een suikerverslaving kun je echt wel in een aantal weken tijd vanaf raken, dus ik hoopte dat ik met deze info iemand, misschien jou ook, even een zetje kan geven om er eens even helemaal vanaf te blijven om te kijken wat het doet. Want elke keer dat je het neemt, voed je de verslaving en blijf je ernaar verlangen. Als je er echt even helemaal mee stopt voor 2 maanden, denk ik dat je verrast zult zijn, echt waar

Of juist niet. Hier in het topic zitten allemaal mensen die aan het afvallen zijn middels diëten en calorieën tellen, waarvan een groot deel dat doet om toch een bepaalde verslaving aan snelle suikers en verzadigde vetten in stand te kunnen houden. Ik had ook in dit topic kunnen zitten met hetzelfde probleem, als ik andere keuzes had gemaakt. Dus wellicht zet het iemand aan het denken. Wat ik kan, kan een ander ook. Als je geen bende eet, vind je uiteindelijk een balans waarin je je goed voelt, en je geen honger en cravings hebt. Mocht je dan merken dat je alsnog te zwaar blijft en echt nul afvalt, kun je altijd nog rustig een aantal veranderingen stap voor stap doorvoeren, maar wat mensen hier doen is gewoon niet slim. Het komt er vaak in jaren aan, en moet er in maanden weer af, door structureel te weinig te eten. Dat is gewoon niet goed, en als ik degene ben die dat even een keertje moet herhalen, en dan boze gezichten krijg, so be it. Misschien dat iemand er wel wat aan heeft, en dat is het doel bereikt. Zie bovenstaande, mijn intenties zijn goed. Ik was niet van plan om mensen te veroordelen, wel om ze eens een blik van buitenaf te geven. Iemand met een gezond voedingspatroon en een bijbehorende gezonde mindset wb voeding gaat echt niet iemand aanraden mars ijsjes te kopen. Sorry, maar dat is dus gewoon als je het iets meer van buitenaf bekijkt, een heel slecht plan. Binnen de groep wordt het goed opgevat, maar het is gewoon niet slim. Het is heel ongezond, vult niet, en je helpt iemand er niet mee om dit aan te raden.
Het is beter om gezonde vullende voeding te eten, en de suiker/vetverslaving aan te pakken, en vanaf daar verder te kijken. Niet leuk om te horen, wel de waarheid. Wat mensen ermee doen moeten ze zelf weten, ik slaap er geen nacht minder om als je het een stom advies vindt. Toch weet ik zeker dat het een verstandig advies is met goede bedoelingen.
Het is een beetje net als met paardrijden. Ga je voor zagen of ga je voor van achter naar voren rijden. En neem je advies van iemand die bewezen goed presteert in de sport, of van 1 van de vele stalgenoten die in de M vastlopen met als argument dat de jury er geen kijk op heeft of het paard geen talent heeft?
Dit topic voelt voor mij een beetje hetzelfde als een topic waarin iemand vraagt om een scherper bit omdat ie zn paard niet mooi rond krijgt of niet onder controle heeft, en welk bit dan goed is. Die krijgt ook allemaal reacties te horen die niet leuk zijn en ook niet het antwoord op de vraag. Toch is het goedbedoeld en helpend.

Hey Dorine ik vind je post juist motiverend. Ik wil ook graag wat afvallen en ben het in theorie helemaal met je eens.

Hoe beter ik doorgaans eet, hoe beter ik me voel. Dat is dan lichamelijk en mentaal. En hoe beter ik me voel, hoe meer zin ik heb in bewegen en dat resulteert weer in gezonder eten. En dan wordt het hele proces makkelijker. Ik krijg dat niet voor elkaar door alleen een calorietekort te creeeren.

Afvallen en je lekker voelen horen bij elkaar en dat krijg je imo voor elkaar door je lijf te geven wat het nodig heeft. Dus geen lege calorien.

Mijn tip voor het topic; dealen met emoties (op een manier die niet te maken hebben met eten) helpt mij enorm om goed te blijven eten

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 00:01

Ik lees gewoon mee uit interesse en ik wil zeker niet belerend overkomen, Maar Dorine heeft wel een punt vind ik. Gemakkelijk praten van iemand die al sinds haar 18de hetzelfde gewicht heeft, ik weet het. Het is al bewezen dat in de landen waar meer high processed voedsel gegeten wordt, het percentage mensen met overgewicht veel hoger ligt. De rommel wat daar allemaal in gestopt wordt, daar kan je lichaam helemaal niks mee. Ook als het weinig calorieën zijn. Gezond is iets anders dan weinig calorieën, gezond is de voeding waar je lichaam iets aan heeft. 'Pure' voeding heb je gewoon nodig om je lichaam goed te laten functioneren, naast het feit of je wilt afvallen of niet. Als je alle artificiële voeding zoveel mogelijk laat vallen dan kom je volgens mij al een heel eind en je zal je energieker gaan voelen waardoor je vanzelf ook weer meer beweegt. Als ik in de supermarkt zie wat mensen in hun kar hebben geladen dan vraag ik me af hoe ze nog rechtop kunnen staan. Ik ben geen fanatieke volger van één of ander dieet, nooit geweest, maar sommige dingen eet ik gewoon niet omdat ik uit zelfrespect die rotzooi niet in mijn lichaam wil stoppen. Ik snoep en snack wel, maar alleen als ik het echt heel lekker vind, nooit zomaar een zak koekjes naar binnen werken. En dan kan dat ook wel, je hoeft daar niet super fanatiek in te zijn, zolang de basis maar pure voeding is. Ik denk ook dat, als je lichaam voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, je ook beter je hongergevoel kan reguleren en je minder cravings krijgt. Op mijn verboden lijst staan oa alle kant-en-klare maaltijden, transvetten (in koekjes, margarine), zng. 'gezonde olie' uit de supermarkt (is helemaal niet gezond, je kan beter echte boter eten). Nogmaals, ik wil echt niet belerend overkomen, ik snap dat het voor sommige mensen niet gemakkelijk is. Maar in de jaren '60-'70 was er bijna niemand met overgewicht en nu ineens zoveel, dat moet een reden hebben.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 00:39

Het klopt absoluut.
Maarrr.....

- het is echt absoluut stuk duurder om gezond te koken.
- het kost me ook absoluut meer tijd.

Dit zijn 2 punten waar ik mezelf bij neer gelegd heb. Dan maar minder sparen. Ook eet ik diner nu bewust in de ochtend, omdat ik pas rond 20.00 thuis kom en dan geen zin meer heb om te koken. Maar het zijn keuzes die je heel bewust moet nemen, anders worden het vervelende verassingen...zeker als je zoals ik een kleiner budget hebt.

Wat voor mij overigens ook een succes blijkt: kookboek met simpele gezonde recepten, en met boodschappenlijstje naar de winkel. Het gaat me zo veel makkelijker af de ongezonde dingen te laten liggen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 00:58

Er is ook niemand die beweert dat het gezond is. Het punt is gewoon dat het niet makkelijk is om dat per direct te stoppen. En naar mijn persoonlijke mening hoeft dat ook niet.

Het omzetten van die mindset of levensstijl is gewoon voor sommige mensen lastig.
Maar het is toch prima om dat op een langzamere manier te doen? Dan kan die mindset ook omgezet worden.
Ik vind dat dat juist aangemoedigd moet worden. Een beetje gezonder is al beter dan helemaal niet toch? Als dat lekker voelt straks, dan kan dat balletje vanzelf gaan rollen.

@TS om wat voor auto gaat het eigenlijk trouwens? Even nieuwsgierig :+

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 01:04

Een kia soul. En hij heet Frank :')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 01:08

EmptyWords schreef:

_O- _O-

Even opgezocht, maar die naam past eigenlijk wel :')
Leuk!!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 01:42

EmptyWords schreef:

Hahaha op naar een sexy Frank :+

Welkom aan de nieuwe mensen, wat gaat het snel ineens.

Zoveel mensen zoveel wensen, laten we elkaar inderdaad op een positieve manier blijven motiveren, dat is ook de reden dat ik hier graag mee kom praten.

Hier voor de nachtdienst mijn eigengemaakte kwark (roomkaas gemengd met slagroom) en een klein zakje cashewnoten meegenomen om de nacht mee door te komen.
Een liter kan water er neer zetten en dan volhouden dat ik geen koekjes ga snaaien :D

Vanavond als avondeten een maaltijdsalade (zonder pasta) gegeten met stukjes gebakken kipfilet erdoorheen. Flink bord dus heb nog geen trek

Wel gezondigd vanmiddag met een stukje boterkoek, maar oke, overall trots op weer een dagje verder :j

Ga morgen even weer een weekmenu maken en zaterdag boodschappen doen voor de hele week. Merk dat dat mij ook enorm helpt om geen onnodige dingen te kopen :j

Enne: wat superfijn al die tips hier, jullie zijn toppers <3 heb er echt veel aan!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 05:13

Juut schreef:
Het klopt absoluut.
Maarrr.....

- het is echt absoluut stuk duurder om gezond te koken.
- het kost me ook absoluut meer tijd.

Wat koop je dan aan ongezond voedsel wat goedkoper is? Qua gezond voedsel is er enorm veel keuze, waarbij sommige opties wel goedkoper zijn. Oa in blik kan goedkoop en makkelijk zijn, en toch nog gezond. Sowieso veel gezonder dan heel zwaar bewerkt voedsel en fastfood
Ik ben het met je eens dat de overheid hier meer aan kan doen, dat het echt goedkoper moet zijn om gezonde keuzes te maken vergeleken met ongezond, maar er zijn wel opties. Wij hebben bijvoorbeeld hier in de buurt een Budget Food. Daar sla ik dingen in als blikjes zwarte bonen, kikkererwten, edamame bonen, tomaten uit blik, sardientjes, tonijn, diepvriesgroenten.. je betaalt er echt geen drol vol. Soms zit het dicht tegen de datum maar meestal juist niet, het zijn dan gewoon restpartijen van spul waar bijv de verpakkingen inmiddels van veranderd zijn waardoor de supermarkt het nu niet meer wil hebben, dat soort onzin. Dan betaal je dus ineens niet meer 3 euro voor iets, maar 70 cent. Ook too good to go heeft soms groente en fruit pakketten erop staan, afhankelijk van waar je woont. De Lidl is ook een fijne winkel waar je qua gezonde keuzes niet duur uit bent vergeleken met andere winkels
Je kunt ook qua groente de aanbiedingen nemen, en sowieso als je jezelf qua koken bepaalde gewoontes aanleert die niet duur zijn en niet veel tijd kosten, kan je eten best snel klaar zijn. Bijvoorbeeld meerdere porties koken en invriezen. Dit gaat heel makkelijk met gepureerde soepen, eenpansgerechten met rijst, etc. En eigenlijk is soep ook een super tussendoortje om ervoor te zorgen dat je geen honger krijgt.
Iemand zei ook nog ik zoek tussendoortjes. Ik vind snoepworteltjes in hummus dopen een hele lekkere (flinke kwak hummes per worteltje, en kies de hummus met de kortste ingrediëntenlijst, dat laatste is sowieso bij wat je dan ook koopt een goede tip). Ohja en laatste tip.. wat je ook kunt doen is allemaal gezonde dingen kopen die op dat moment goedkoop zijn, en dan chat gpt om een recept te vragen met (een deel van) deze ingrediënten. Werkt super goed

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 05:46

Gezond eten is voor ons zeker een stuk duurder dan ongezond eten. Ik pak aanbiedingen, maar kook wel vers en zonder pakjes, dus from scratch. Het kost me zeker €100-€150 meer in de maand , en dan pak ik al de laatste kansjes van de AH, de aanbiedingen, too good to go boxen , de grenze partijen etc.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 05:49

Gezond eten is idd duur...zo jammer dat ze dat niet goedkoper maken...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 06:52

Cheytjuh schreef:
Gezond eten is voor ons zeker een stuk duurder dan ongezond eten. Ik pak aanbiedingen, maar kook wel vers en zonder pakjes, dus from scratch. Het kost me zeker €100-€150 meer in de maand , en dan pak ik al de laatste kansjes van de AH, de aanbiedingen, too good to go boxen , de grenze partijen etc.

Groot gezin dan denk ik? Ik ben aan boodschappen lang (maar dan ook echt lang) niet het bedrag kwijt wat jij alleen al aan meerprijs kwijt bent als je gezond wilt eten, maar ik ben wel in mijn eentje. En ik haal het fruit uit mijn tuin. Noten raap ik gewoon in het seizoen en doe ik het hele jaar mee.

Bellatrix schreef:

Dit is dan ook voor mij het bewijs dat de overheid uiteindelijk gewoon niet het beste met ons voor heeft. Als je ook maar een beetje geeft om de gezondheid van mensen, is dit het eerste wat je aanpakt

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:21

Ik ga proberen ook mee te lezen en schrijven (al lukt dat laatste vaak niet). Ik ben sinds iets meer dan een maand ook bezig met afvallen en ben nu 2 kilo kwijt. Ik wil in ieder geval -8 kilo. De eerste paar weken bijhouden gingen super, toen werd ik ongesteld en at ik alles wat los en vast zat en nu moet ik mezelf weer even in het gareel krijgen. Ik ga aankomende week een paar dagen weg waardoor het paar keer hotel-ontbijt is en veelal eten in restaurants. Hebben jullie tips hoe hier toch gezond en niet teveel te eten? Ik ga geen weegschaal meenemen om mijn voeding te wegen.

Verder eet ik in een calorie te kort en probeer ik mijn voeding bij te houden in de Cronometer-app. Deze vind ik fijner dan de Fitness pal-app omdat je in de Cronometer barcodes kan scannen zonder lid te zijn. Ik hou heel erg van snacken en van krokante dingen en vind het lastig om het bij een normale portie te houden.

Succes allemaal!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:47

Dorine92 schreef:
Cheytjuh schreef:

Groot gezin dan denk ik? Ik ben aan boodschappen lang (maar dan ook echt lang) niet het bedrag kwijt wat jij alleen al aan meerprijs kwijt bent als je gezond wilt eten, maar ik ben wel in mijn eentje. En ik haal het fruit uit mijn tuin. Noten raap ik gewoon in het seizoen en doe ik het hele jaar mee.

Bellatrix schreef:

Dit is dan ook voor mij het bewijs dat de overheid uiteindelijk gewoon niet het beste met ons voor heeft. Als je ook maar een beetje geeft om de gezondheid van mensen, is dit het eerste wat je aanpakt

Nope, we zijn met 2 volwassenen :o en halen met gezond eten makkelijk de €100 in de week . 1x in de week eten mijn broertje en zusje mee, verder doen we eigenlijk niks heel geks

Maar goed, noten, vlees , eieren etc zijn duur en dat gebruiken wij zeker dagelijks met khd beperkt eten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 07:57

Ik vind het zo jammer dat er zo makkelijk vanuit gegaan wordt dat alles wordt opgelost als je maar gezond eet. Dat zal voor veel mensen zo zijn, maar ook voor veel mensen niet. Er zijn zoveel meer aspecten mee gemoeid dan dat. Alleen fysiek al werkt elk lichaam anders. Hormonaal, stofwisseling, andere fysieke problemen. Daar spelen nevenfactoren mee zoals goed/slecht slapen, medicijngebruik, stress, geldgebrek, enz.
Het is gewoon niet altijd simpel op te lossen met alleen maar gezond eten. Het is dus ook niet altijd leuk om dan maar te lezen dat je eigenlijk geen doorzettingsvermogen hebt en je de verkeerde mindset hebt. Soms zit er ook nog een persoon achter een dik mens die worstelt met andere dingen en teveel aan gewicht een hele andere oorzaak in de basis heeft.

Motiveren ja. En gezond eten en leven ook zeker, deel dat vooral. Zeker interessante recepten, aanbiedingen, enz. zijn wat mij betreft ook heel welkom.
Maar ik vind een aantal posts hierboven ook wel wat veroordelend. Zinnen als
Citaat:
Ik snoep en snack wel, maar alleen als ik het echt heel lekker vind, nooit zomaar een zak koekjes naar binnen werken.

impliceren al dat dikke mensen zomaar een zak koekjes naar binnen werken. Jammer. Zulke opmerkingen kun je ook gewoon weglaten. Die motiveren namelijk niet om hier nog enigszins iets te delen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:09

Hier ook twee personen en als wij 100 in de week kwijt zijn dan zitten we goedkoop. We zijn vaak rond de 120 kwijt. Denk dat het deels komt doordat ik veel vervangende producten gebruik; Fry Light ipv bakolie of bakboter, kipgehakt ipv runder, friteslijn, ketchup en curry in lage kcal, 30+ kaas, kip of kalkoenfilet, magere filet americain etc.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:17

Zie een aantal mensen voorbij komen die kolydraad arm/beperkt of keto gegeten hebben.

Hebben jullie tips voor lekkere recepten? Zonder Soja, wat helaas wel in het kolydraatarm brood zat wat ik laats probeerde, gelijk weer ziek. Mag voor lunch/dinner/tussendoor zijn. :D

Lees veel op internet dat dat zou helpen bij de klachten van Lipoedeem, dus wil het wel proberen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:38

Ik doe ook khd arm. Ik ontbijt eigenlijk altijd met yoghurt met een handje hazelnoten en diepvriesfruit of een klein beetje pure chocoladehagelslag (die van De Ruyter met 70% chocola).
Lunch: salade met van alles. Sla als basis, maar verder: tomaat, komkommer, andere rauwkost. En een eiwitbron. Tonijn, geitenkaas, feta, enz.
Soep. Maar dan wel vers. Ik heb een soupmaker gekocht. Wat een ideaal ding is dat!
Linzenwafels met beleg. Dus eigenlijk gewoon ipv brood.
Eieren. Vaak gewoon roerei of omelet met groenten er doorheen. Ik had laatst een hele dunne omelet gemaakt en daarnaast in een koekenpan een prutje van ui, knoflook, tomaat en champignon. De omelet als wrap gebruikt, prutje erop, feta er overheen verkruimeld, opvouwen en klaar. Dan heb je echt geen honger meer voor de rest van de dag :D
Avondeten: eigenlijk eet ik alles, maar dan zonder aardappels, rijst en pasta. Aardappel vervang ik nog wel eens door zoete aardappel. Rijst vervang ik door bloemkoolrijst of een klein beetje zilvervliesrijst. Pasta vervang ik door linzenpasta. De structuur daarvan is even wennen, maar zo kun je wel gewoon spaghetti eten.

Verder: alles vers. Dus pastasaus vers maken, boemboe's vers maken, enz. Zo min mogelijk/geen pakjes.

Voor tussendoor pak ik ook nog wel eens een linzenwafel of snoeptomaatjes, paprika, bleekselderij, enz. Al dan niet aangevuld met een stukje worst, kaas of kipfilet. Of een gekookt ei.

En ik gebruik een eet window. Intermitted fasting. Wel opgebouwd, maar ik eet 16 uur niet en 8 uur wel.
Dat betekent avondeten voor het laatst eten en dan de ochtend erna na 16 uur weer ontbijt. In de praktijk is dat vaak half 6 avond eten en dan om half 10 ontbijt.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:46

Daihyo, je interpreteert mijn woorden niet juist, het is niet omdat ik het niet doe, dat ik iemand anders veroordeel. Ik veroordeel niemand. Je hebt idd gelijk dat er soms heel wat meer kan meespelen. De wetenschap is er nu wel achter dat alleen calorieën tellen niet genoeg is. Ik hoorde laatst op de radio een interessant gesprek met een diëtiste over ultra processed food. Ze hadden in een studie 2 groepen gemaakt, één groep die alles vers voorgeschoteld kreeg en een andere groep die exact hetzelfde kreeg, maar dan uit een pakje. Dezelfde calorieën voor elke maaltijd. De groep met vers was na 3 weken op hetzelfde gewicht gebleven, de groep met fabrieksvoeding was in 3 weken 6 kilo aangekomen. Toen ze de groepen omdraaiden was de groep die eerst (met verse voeding) op hetzelfde gewicht was gebleven, nu 6 kilo aangekomen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:01

Ja maar dát ben ik wel met je eens.

Alleen in jouw post, maar ook in andere posts, wordt het wel heel simpel gesteld: met gezond eten word je niet dik. En als je af wilt vallen, moet je gezond gaan eten.
Maar dat is gewoon niet zo. Het is een van de factoren die helpend is. Maar vaak niet de enige. Er is veel meer nodig dan alleen gezond eten. En als er andere factoren ook meespelen, dan kan het zelfs zo zijn dat alleen gezond eten niet eens zorgt voor afvallen. Dat kun je niet weten in dit topic, want niet alles wordt gedeeld. En dat hoeft ook niet.
Die makkelijke gedachte zo stellig neerzetten voelt gewoon niet okee. Juist niet in een topic waar iedereen zijn best doet. En dan is bewust maken prima, want ik zie hier ook wel keuzes waar ik mijn vraagtekens bij heb. Je kunt daarover zeggen: wat een stomme actie, je mindset is niet goed.
Je kunt ook vragen of zeggen: waarom heb je de keuze gemaakt voor friet/hamburger/mars ijsje/nibbit chips en heb je niet voor een gezondere optie gekozen als een salade, omelet, een lekker belegd volkoren broodje, een handje nootjes, snoeptomaatjes?
De bewustwording is belangrijk. Maar motivatie blijven houden ook.
Die mindset is niet in een week om. Daar gaan maanden overheen. Het is een aanpassing van gewoonten, van leefstijl, dat moet in behapbare stappen. En daarop wijzen is prima. Maar de toon die gezet wordt is niet altijd okee, maar veroordelend. En met dat laatste is niemand geholpen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:05

Daihyo schreef:
Maar ik vind een aantal posts hierboven ook wel wat veroordelend. Zinnen als
Citaat:
Ik snoep en snack wel, maar alleen als ik het echt heel lekker vind, nooit zomaar een zak koekjes naar binnen werken.

impliceren al dat dikke mensen zomaar een zak koekjes naar binnen werken. Jammer. Zulke opmerkingen kun je ook gewoon weglaten. Die motiveren namelijk niet om hier nog enigszins iets te delen.

Ik zie hier nergens dat dat geïnsinueerd wordt eigenlijk

Cheytjuh schreef:
Nope, we zijn met 2 volwassenen :o en halen met gezond eten makkelijk de €100 in de week . 1x in de week eten mijn broertje en zusje mee, verder doen we eigenlijk niks heel geks

Maar goed, noten, vlees , eieren etc zijn duur en dat gebruiken wij zeker dagelijks met khd beperkt eten

Daar schrik ik best van. Ik haal in mijn eentje de 50 euro in de maand niet eens. Ik eet overigens geen vlees

deksel schreef:
Ik ga proberen ook mee te lezen en schrijven (al lukt dat laatste vaak niet). Ik ben sinds iets meer dan een maand ook bezig met afvallen en ben nu 2 kilo kwijt. Ik wil in ieder geval -8 kilo. De eerste paar weken bijhouden gingen super, toen werd ik ongesteld en at ik alles wat los en vast zat en nu moet ik mezelf weer even in het gareel krijgen. Ik ga aankomende week een paar dagen weg waardoor het paar keer hotel-ontbijt is en veelal eten in restaurants. Hebben jullie tips hoe hier toch gezond en niet teveel te eten? Ik ga geen weegschaal meenemen om mijn voeding te wegen.

Verder eet ik in een calorie te kort en probeer ik mijn voeding bij te houden in de Cronometer-app. Deze vind ik fijner dan de Fitness pal-app omdat je in de Cronometer barcodes kan scannen zonder lid te zijn. Ik hou heel erg van snacken en van krokante dingen en vind het lastig om het bij een normale portie te houden.

Succes allemaal!

In het hotel gewoon broodjes met kaas ofzo. Theetje erbij. Fruit. Lekker toch.
S avonds in restaurant lekker stukje vis met groente bestellen. Niks aan t handje.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:12

Juut schreef:
Nu sinds eind sep de huidige poging koolhydraatbeperkt. Wat heeft het me geleverd: ik kom soepeler mn bed uit, mn broekriem kan een gat strakker, veel minder honger-gevoel.
Maar op de weegschaal zie ik dit alleen maar terug in -2 kg.

Ik pik deze er even uit. Eind september tot nu is ongeveer 4 weken. Dat is dus keurig een halve kilo per week. Oftewel dagelijks 500 kcal in de min. Dat is perfect, en je merkt ook al de resultaten. Dat kan dus gewoon niet beter, want meer in de min per dag is niet zo gezond en niet vol te houden.