Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Dorine92 schreef:Is dit gericht naar mij? Want ik kom niet om keuzes te veroordelen, ik meld alleen even wat ik signaleer. Namelijk dat mensen geneigd zijn een ongezond eetpatroon in stand te houden, gevoed door meestal een suikerverslaving. En ook verzadigd vet is verslavend. Maar ik vraag me dus af of je mij bedoelt, of je het beestje bij de naam noemen veroordelend vindt. Suiker is verslavend, is wetenschappelijk bewezen. Onverzadigd vet ook, is ook bewezen. Dus ik noem het een vet- en suikerverslaving, en ik noem daarnaast een eetpatroon die gezond is. Momo94 noemt het ook al, meer eten.
Ik zie hier gewoon echt veel mensen die suikerverslaafd zijn en dit in stand houden, en/of cravings hebben door te weinig goed voedsel te nuttigen. Hierdoor maken ze het zichzelf lastig, of ze houden het niet vol, of het is niet effectief op lange termijn, en ik gun ze beter. Een suikerverslaving kun je echt wel in een aantal weken tijd vanaf raken, dus ik hoopte dat ik met deze info iemand, misschien jou ook, even een zetje kan geven om er eens even helemaal vanaf te blijven om te kijken wat het doet. Want elke keer dat je het neemt, voed je de verslaving en blijf je ernaar verlangen. Als je er echt even helemaal mee stopt voor 2 maanden, denk ik dat je verrast zult zijn, echt waar
Of juist niet. Hier in het topic zitten allemaal mensen die aan het afvallen zijn middels diëten en calorieën tellen, waarvan een groot deel dat doet om toch een bepaalde verslaving aan snelle suikers en verzadigde vetten in stand te kunnen houden. Ik had ook in dit topic kunnen zitten met hetzelfde probleem, als ik andere keuzes had gemaakt. Dus wellicht zet het iemand aan het denken. Wat ik kan, kan een ander ook. Als je geen bende eet, vind je uiteindelijk een balans waarin je je goed voelt, en je geen honger en cravings hebt. Mocht je dan merken dat je alsnog te zwaar blijft en echt nul afvalt, kun je altijd nog rustig een aantal veranderingen stap voor stap doorvoeren, maar wat mensen hier doen is gewoon niet slim. Het komt er vaak in jaren aan, en moet er in maanden weer af, door structureel te weinig te eten. Dat is gewoon niet goed, en als ik degene ben die dat even een keertje moet herhalen, en dan boze gezichten krijg, so be it. Misschien dat iemand er wel wat aan heeft, en dat is het doel bereikt. Zie bovenstaande, mijn intenties zijn goed. Ik was niet van plan om mensen te veroordelen, wel om ze eens een blik van buitenaf te geven. Iemand met een gezond voedingspatroon en een bijbehorende gezonde mindset wb voeding gaat echt niet iemand aanraden mars ijsjes te kopen. Sorry, maar dat is dus gewoon als je het iets meer van buitenaf bekijkt, een heel slecht plan. Binnen de groep wordt het goed opgevat, maar het is gewoon niet slim. Het is heel ongezond, vult niet, en je helpt iemand er niet mee om dit aan te raden.
Het is beter om gezonde vullende voeding te eten, en de suiker/vetverslaving aan te pakken, en vanaf daar verder te kijken. Niet leuk om te horen, wel de waarheid. Wat mensen ermee doen moeten ze zelf weten, ik slaap er geen nacht minder om als je het een stom advies vindt. Toch weet ik zeker dat het een verstandig advies is met goede bedoelingen.
Het is een beetje net als met paardrijden. Ga je voor zagen of ga je voor van achter naar voren rijden. En neem je advies van iemand die bewezen goed presteert in de sport, of van 1 van de vele stalgenoten die in de M vastlopen met als argument dat de jury er geen kijk op heeft of het paard geen talent heeft?
Dit topic voelt voor mij een beetje hetzelfde als een topic waarin iemand vraagt om een scherper bit omdat ie zn paard niet mooi rond krijgt of niet onder controle heeft, en welk bit dan goed is. Die krijgt ook allemaal reacties te horen die niet leuk zijn en ook niet het antwoord op de vraag. Toch is het goedbedoeld en helpend.
EmptyWords schreef:Een kia soul. En hij heet Frank

heb er echt veel aan! Juut schreef:Het klopt absoluut.
Maarrr.....
- het is echt absoluut stuk duurder om gezond te koken.
- het kost me ook absoluut meer tijd.
Cheytjuh schreef:Gezond eten is voor ons zeker een stuk duurder dan ongezond eten. Ik pak aanbiedingen, maar kook wel vers en zonder pakjes, dus from scratch. Het kost me zeker €100-€150 meer in de maand , en dan pak ik al de laatste kansjes van de AH, de aanbiedingen, too good to go boxen , de grenze partijen etc.
Bellatrix schreef:Gezond eten is idd duur...zo jammer dat ze dat niet goedkoper maken...
Dorine92 schreef:Cheytjuh schreef:Gezond eten is voor ons zeker een stuk duurder dan ongezond eten. Ik pak aanbiedingen, maar kook wel vers en zonder pakjes, dus from scratch. Het kost me zeker €100-€150 meer in de maand , en dan pak ik al de laatste kansjes van de AH, de aanbiedingen, too good to go boxen , de grenze partijen etc.
Groot gezin dan denk ik? Ik ben aan boodschappen lang (maar dan ook echt lang) niet het bedrag kwijt wat jij alleen al aan meerprijs kwijt bent als je gezond wilt eten, maar ik ben wel in mijn eentje. En ik haal het fruit uit mijn tuin. Noten raap ik gewoon in het seizoen en doe ik het hele jaar mee.Bellatrix schreef:Gezond eten is idd duur...zo jammer dat ze dat niet goedkoper maken...
Dit is dan ook voor mij het bewijs dat de overheid uiteindelijk gewoon niet het beste met ons voor heeft. Als je ook maar een beetje geeft om de gezondheid van mensen, is dit het eerste wat je aanpakt
en halen met gezond eten makkelijk de €100 in de week . 1x in de week eten mijn broertje en zusje mee, verder doen we eigenlijk niks heel geksCitaat:Ik snoep en snack wel, maar alleen als ik het echt heel lekker vind, nooit zomaar een zak koekjes naar binnen werken.

Daihyo schreef:Maar ik vind een aantal posts hierboven ook wel wat veroordelend. Zinnen alsCitaat:Ik snoep en snack wel, maar alleen als ik het echt heel lekker vind, nooit zomaar een zak koekjes naar binnen werken.
impliceren al dat dikke mensen zomaar een zak koekjes naar binnen werken. Jammer. Zulke opmerkingen kun je ook gewoon weglaten. Die motiveren namelijk niet om hier nog enigszins iets te delen.
Cheytjuh schreef:Nope, we zijn met 2 volwassenenen halen met gezond eten makkelijk de €100 in de week . 1x in de week eten mijn broertje en zusje mee, verder doen we eigenlijk niks heel geks
Maar goed, noten, vlees , eieren etc zijn duur en dat gebruiken wij zeker dagelijks met khd beperkt eten
deksel schreef:Ik ga proberen ook mee te lezen en schrijven (al lukt dat laatste vaak niet). Ik ben sinds iets meer dan een maand ook bezig met afvallen en ben nu 2 kilo kwijt. Ik wil in ieder geval -8 kilo. De eerste paar weken bijhouden gingen super, toen werd ik ongesteld en at ik alles wat los en vast zat en nu moet ik mezelf weer even in het gareel krijgen. Ik ga aankomende week een paar dagen weg waardoor het paar keer hotel-ontbijt is en veelal eten in restaurants. Hebben jullie tips hoe hier toch gezond en niet teveel te eten? Ik ga geen weegschaal meenemen om mijn voeding te wegen.
Verder eet ik in een calorie te kort en probeer ik mijn voeding bij te houden in de Cronometer-app. Deze vind ik fijner dan de Fitness pal-app omdat je in de Cronometer barcodes kan scannen zonder lid te zijn. Ik hou heel erg van snacken en van krokante dingen en vind het lastig om het bij een normale portie te houden.
Succes allemaal!
Juut schreef:Nu sinds eind sep de huidige poging koolhydraatbeperkt. Wat heeft het me geleverd: ik kom soepeler mn bed uit, mn broekriem kan een gat strakker, veel minder honger-gevoel.
Maar op de weegschaal zie ik dit alleen maar terug in -2 kg.