Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 20:05

Hij heeft geen familie.

Hij is sinds het eind van de middag weer thuis. Nog steeds lijkbleek. Zijn hb is na twee keer een halve liter bloed en een infuus met ijzer nog steeds maar 5.1. We hebben thuiszorg geregeld tm maandagochtend, ik heb hem streng toegesproken dat hij die gewoon moet laten komen en zijn rust moet pakken.

Verder schrijft mijn broer een stevige mail naar de casemanager met onze bevindingen van dit weekend.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 11:46

Update: partner heeft de thuiszorg weer afgezegd. Het is fijn dat ze konden helpen in de noodsituatie, maar kan hij het zelf wel weer.

|o

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 11:56

Jeetje lekker handig, maar ergens te verwachten. In zijn toestand zou hij eigenlijk ook niet te veel op zich moeten nemen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 12:10

Nee, maar daar is hij te eigenwijs voor.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:14

Omg Imre wat frustrerend dit.

Zou toch fijn zijn als CM, huisarts en thuiszorg eens zouden doorpakken en een beslissing nemen over een spoed/ crisisplaatsing ergens. Dit kan toch geen standhouden op deze manier.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:15

Bizar. Dat zouden ze eigenlijk gewoon moeten weigeren. Verplichte thuiszorg of anders opname.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:18

Imre schreef:
Update: partner heeft de thuiszorg weer afgezegd. Het is fijn dat ze konden helpen in de noodsituatie, maar kan hij het zelf wel weer.

|o

En wat zeg de thuiszorg van de situatie. :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:19

Thuiszorg moet zich daarbij neerleggen, helaas.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:20

De thuiszorg denkt... Dikke prima. We declareren gewoon door en hebben een half uurtje vrij.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:24

Imre schreef:
Nee, maar daar is hij te eigenwijs voor.

Is hij eigenwijs of is hij eigenlijk doodsbang om de regie uit handen te geven en de gevolgen daarvan.Kop in het zand steken kan ook duiden op veel angst voor de toekomst.
Toegeven dat je bang bent is een stap die voor veel mensen moeilijk te zetten is.

Edit: er is al eerder de tip van geriatrisch arts inschakelen gegeven die inschakelen zou ik zeker doen. Ik weet dat de geriatrisch arts waar ik met cliënten kwam ook op huisbezoek ging. Wellicht is dat in jullie geval ook mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Vicome op 12-10-25 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:26

Er was eerder eens een gesprek geweest met Veilig Thuis toch?
Je zou kunnen overwegen opnieuw te bellen naar Veilig Thuis en de laatste update (partner zelf ook ziek, opname, etc.) laten toevoegen aan het dossier. Het klinkt echt ontzettend als ontspoorde mantelzorg, en als de thuiszorg/casemanager/etc. de zorg niet veilig/adequaat kunnen vormgeven, is de volgende stap Veilig Thuis laten meedenken over wat dan wel mogelijk is. Dan sta je er hopelijk ook wat minder alleen in TS. :(:)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:38

Petpa schreef:
De thuiszorg denkt... Dikke prima. We declareren gewoon door en hebben een half uurtje vrij.

Prima dat jij blijkbaar een negatieve ervaring hebt met thuiszorg. Ik ken mijn collega's echter als hardwerkende mensen die hele schrijnende situaties tegenkomen en geen oplossing kunnen bieden.

Ik zou het dan ook waarderen als je zulke degenererende opmerkingen voortaan achterwege laat.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:43

Onali schreef:
Petpa schreef:

Prima dat jij blijkbaar een negatieve ervaring hebt met thuiszorg. Ik ken mijn collega's echter als hardwerkende mensen die hele schrijnende situaties tegenkomen en geen oplossing kunnen bieden.

Ik zou het dan ook waarderen als je zulke degenererende opmerkingen voortaan achterwege laat.

Niets degenererends aan.
Ik spreek uit eigen ervaring.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:46

1 ervaring?

Want ik werk al ruim 20 jaar in de thuiszorg en kan je zeggen dat dit soort zaken meer is als een half uurtje vrij. Dit zijn de zaken die je meeneemt en waar je over vergadert, kunnen we meer doen??

Je was vast geen gezellige cliënt of mantelzorger dan.

Btw wij moeten ook betaald worden. Staat in de voorwaarden dat als je zorg wordt afgemeld binnen 24 uur je daar inderdaad een rekening voor krijgt.
Laatst bijgewerkt door Onali op 12-10-25 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:48

Onali schreef:
Je was vast geen gezellige cliënt of mantelzorger dan.

Graag spelen op de bal en niet op de persoon.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:49

Mijn ruim 20 jaar ervaring zeggen dit :+

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:50

Onali schreef:

Mijn ervaring met thuiszorg is anders.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:52

Dat zeg ik, jouw ene ervaring tegenover mijn 20 jaar ervaring. Dag in dag uit cliënten en contact met mantelzorgers.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:53

xLoki schreef:
Er was eerder eens een gesprek geweest met Veilig Thuis toch?
Je zou kunnen overwegen opnieuw te bellen naar Veilig Thuis en de laatste update (partner zelf ook ziek, opname, etc.) laten toevoegen aan het dossier. Het klinkt echt ontzettend als ontspoorde mantelzorg, en als de thuiszorg/casemanager/etc. de zorg niet veilig/adequaat kunnen vormgeven, is de volgende stap Veilig Thuis laten meedenken over wat dan wel mogelijk is. Dan sta je er hopelijk ook wat minder alleen in TS. :(:)

Hier ben ik ook benieuwd naar.

Jeetje denk je eindelijk dat je het wiel uitgevonden hebt :\

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:54

Onali schreef:
Dat zeg ik, jouw ene ervaring tegenover mijn 20 jaar ervaring. Dag in dag uit cliënten en contact met mantelzorgers.

Mijn laatste reactie tov jou.
Jij weet niet over hoeveel jaar ervaring ik spreek.

TS is afhankelijk van de zorgverlener.
Op het moment dat meneer afbelt zijn er 2 opties.
Zuster zegt; prima doei!!!
Of zuster zegt; ik kom toch even kijken. Tot zo.

Met dat laatste is iedere betrokkene, wellicht, gebaat.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:59

En dan geweigerd worden aan de deur.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 13:17

Nou ben gewoon benieuwd naar wat de thuiszorg zegt over de keren dat ze geweest zijn.

Die moeten ook het een en ander signaleren.

Niet om een discussie uit te lokken. :o

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:16

Imre schreef:

|o

Ik zou hier ook echt niet goed van worden. Dit moet toch niet kunnen zo -O-

Het is duidelijk dat hij niks doet met de goedbedoelde hulp en dat er iets anders nodig is. Je had nog wel heel duidelijk gezegd dat hij dit moest doen -O-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:36

Petpa schreef:
Onali schreef:

Mijn ervaring met thuiszorg is anders.

Mijn ervaring met thuiszorg is dat hulp weigeren 1 van de meest frustrerende dingen is die een thuiszorgmedewerker kan overkomen. Maar ze worden door de regeltjes gedwarsboomd: als de cliënt "nee" zegt, houdt het op. Had een familielid die met een herseninfarct niet werd meegenomen in de ambulance, want hij had "nee" gezegd. Kon zijn zoon naar huis komen om op hem in te praten en duidelijk te maken wat de consequentie kan zijn als hij niet naar het zkh gaat. ("Dan ga je dood, pa"Ok, toen zei hij "ja". Huisarts gebeld, en letterlijk in 5 minuten ambulance.

Daarbij kunnen strikte "nee" zeggers agressief worden, en je bent niet opgeleid om als boksbal te dienen, daar is een andere carriere richting voor.

On topic, wat een vréselijk frustrerende situatie, je zou bijna hopen dat hij wéér opgenomen moet worden in het ziekenhuis. En vandaaruit in een verpleeghuis terechtkomt wegens geen hulp aan huis. En soms is het letterlijk wachten op zoiets: dat het misgaat, en dan dusdanig dat het niet dodelijk is, maar dat hij geen keuze heeft, en opgenomen wordt. (Ja, ervaring mee.)
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 12-10-25 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 14:48

Imre schreef:

|o

Vreselijk frustrerend, heel veel sterkte en wijsheid!
Blijf ondertussen in contact met huisarts/hulpverlener/casemanager. Misschien erop gooien dat de moeder gevaar loopt zo, door zorgmijding/afzeggen door de partner (wat je waarschijnlijk al doet).

Ik heb meegemaakt dat de huisarts ook met de handen in het haar zat, ook een geval van zorgmijding. Maar we hielden vinger aan de pols, en er kon ineens héél snel wat geregeld worden toen er een medisch noodgeval kwam. De huisarts kwam regelmatig langs om een praatje te maken met de zorgmijders... maar kon aanvankelijk niets. Uiteindelijk was er toch een heel netwerk van thuiszorg, GGZ (psychiater had een dementie vast gesteld toen persoon zich had buitengesloten en verward op straat liep) er was een dossier aangelegd, en zo kon er uiteindelijk toch hulpverlening aan de gang. Nadat 1 van de partners in het ziekenhuis terechtkwam en door ons bevestigd was dat de persoon niet meer veilig terug naar huis kon. Wat ze zelf ook wel zagen gezien de staat waarin die persoon verkeerde.