Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Knuffeldier schreef:Qua kleding: ik merk dat ik 40+ meer schijt aan alles heb, en ook aan wat dan 'juiste' kleding is. Voor wie zn plezier kleed ik me? Toch vooral voor die van mezelf. Comfort en fijne kleur is wat mijn voornaamste motivaties zijn. Zo 'vrouwelijk' mogelijk heb ik echt maling aan. Heus wel passend bij de gelegenheid, maar verder... dat waar IK blij van wordt.
Herkennen jullie dat ook? Na een leven lang vooral rekening te houden met anderen, op grote en kleine schaal, en dus veel pleasen en fawnen (=meebewegen om geen weerstand te krijgen) - nu denken: f£ck dat. Dan maar iemand die me minder aardig vindt. Niet disrespectvol, wel duidelijker en meer grenzen, en minder pogingen om maar leuk gevonden te willen worden.
Knuffeldier schreef:Qua kleding: ik merk dat ik 40+ meer schijt aan alles heb, en ook aan wat dan 'juiste' kleding is. Voor wie zn plezier kleed ik me? Toch vooral voor die van mezelf. Comfort en fijne kleur is wat mijn voornaamste motivaties zijn. Zo 'vrouwelijk' mogelijk heb ik echt maling aan. Heus wel passend bij de gelegenheid, maar verder... dat waar IK blij van wordt.
Herkennen jullie dat ook? Na een leven lang vooral rekening te houden met anderen, op grote en kleine schaal, en dus veel pleasen en fawnen (=meebewegen om geen weerstand te krijgen) - nu denken: f£ck dat. Dan maar iemand die me minder aardig vindt. Niet disrespectvol, wel duidelijker en meer grenzen, en minder pogingen om maar leuk gevonden te willen worden.
Bellatrix schreef:Ik ben ook graag 's avonds thuis. Doordeweeks spreek ik 's avonds ook niet af. Het liefste de zondag ook niet. Dan ben ik gewoon graag thuis. En ik heb de rust nodig voor ik weer een volle week moet werken.
Ik ben graag bezig in mijn tuin en rommel graag thuis. Ik hou niet zo van drukte. Een dagje winkelen of een paar dagen weg helemaal prima maar daarna weer gewoon thuis. Ik ben een huismus.
Supervixen schreef:Ik heb ook dat ik de laatste drie jaar minder goed prikkels kan verwerken. Best nadelig als je in het basisonderwijs werkt.
Ik rij soms zonder autoradio aan naar huis, omdat ik dat geluid niet meer trek en thuis heb ik dan eerst een half uur stilte nodig.
Tien jaar geleden ging ik met vriendinnen een hele dag shoppen in een stad, nu kies ik liever wandelingen in de natuur. Door de week spreek ik 's avonds liever niks af, want ik ben eerder moe dan een aantal jaar geleden.
Hebben jullie dit ook?
Bellatrix schreef:Verjaardagen doe ik ook niet meer, vreselijk!
Suzanne, ik vond het wel super leuk dat je toen bij mij op de BBQ kwam.
C_arola schreef:Supervixen schreef:Ik heb ook dat ik de laatste drie jaar minder goed prikkels kan verwerken. Best nadelig als je in het basisonderwijs werkt.
Ik rij soms zonder autoradio aan naar huis, omdat ik dat geluid niet meer trek en thuis heb ik dan eerst een half uur stilte nodig.
Tien jaar geleden ging ik met vriendinnen een hele dag shoppen in een stad, nu kies ik liever wandelingen in de natuur. Door de week spreek ik 's avonds liever niks af, want ik ben eerder moe dan een aantal jaar geleden.
Hebben jullie dit ook?
Heel herkenbaar, wekelijks komt mijn beste vriendin ‘s avonds bij mij en praten we heerlijk 2 uur met elkaar. Echt ons momentje samen dan. Maar ‘s avonds ergens heen gaan is nu niet meer aan mij besteed. Af en toe naar de bioscoop of ergens uit eten vind ik leuk maar vooral lekker rustig en in mijn eigen energie. Naar de stad gaan winkelen vermijd ik ook zoveel mogelijk op de zaterdag en plan ik het op de rustige momenten.
Het people pleasen is ook veel minder geworden sinds ik de 40 naderde. Heerlijk dat gevoel om bij jezelf te blijven en te kijken naar wat ik belangrijk vind en wil. Ook afstand nemen van mensen die herhaaldelijk over mijn grenzen gaan vind ik steeds belangrijker worden. Je omringen met mensen die je energie geven en je accepteren en bij je willen zijn om wie jij bent in plaats van wat je voor hen kan betekenen.
Het stukje kleding en daarin niks aantrekken van anderen herken ik ook. Ik heb veel duidelijker mijn smaak ontdekt en weet nu wat mij daarin energie geeft en wat ik mooi vind om te dragen. En ik trek mij niet meer aan wat anderen daarvan vinden.
Ik vind het lastig dat je ouder wordt en dat met gebreken komt. Maar de rust die ik steeds meer krijg doordat ik weet wie ik ben, wat ik belangrijk vind en vooral ook het stuk loslaten wat een ander zou kunnen vinden, vind ik wel erg fijn. Herkennen jullie dat ook?
C_arola schreef:Ik vind het lastig dat je ouder wordt en dat met gebreken komt. Maar de rust die ik steeds meer krijg doordat ik weet wie ik ben, wat ik belangrijk vind en vooral ook het stuk loslaten wat een ander zou kunnen vinden, vind ik wel erg fijn. Herkennen jullie dat ook?