40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 17:24

Wat een fijn topic. Ik ben 42 jaar.
Slik de pil door en dat bevalt goed. Qua huidverzorging smeer ik Nivea soft. En Factor 50 op mijn gezicht.
Was echt te zwaar, maar ben nu al ruim 12 kilo kwijt. Nog een paar kilo en dan ben ik weer op goed gewicht.
Sporten vind ik niet leuk. Ik wandel/loop wel veel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 17:30

Knuffeldier schreef:
Qua kleding: ik merk dat ik 40+ meer schijt aan alles heb, en ook aan wat dan 'juiste' kleding is. Voor wie zn plezier kleed ik me? Toch vooral voor die van mezelf. Comfort en fijne kleur is wat mijn voornaamste motivaties zijn. Zo 'vrouwelijk' mogelijk heb ik echt maling aan. Heus wel passend bij de gelegenheid, maar verder... dat waar IK blij van wordt.

Herkennen jullie dat ook? Na een leven lang vooral rekening te houden met anderen, op grote en kleine schaal, en dus veel pleasen en fawnen (=meebewegen om geen weerstand te krijgen) - nu denken: f£ck dat. Dan maar iemand die me minder aardig vindt. Niet disrespectvol, wel duidelijker en meer grenzen, en minder pogingen om maar leuk gevonden te willen worden.

Yep, het kan me steeds minder schelen wat anderen ervan vinden.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 18:07

Dat heb ik ook. Ik ben wie ik ben en daar doen ze het maar mee :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 18:29

Dat gaat inderdaad steeds makkelijker. Ik draag wat ik leuk / mooi vind.

Laatst op werk wervingsvideo gemaakt voor, dresscode: neutrale effen kleuren. Uhhh... Dat wordt lastig :')

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 18:46

Wat een leuk topic!

Hier ga ik richting de 41 en zit ik al een aantal jaren in de perimenopause. Qua klachten valt het nog mee maar wel irritant.

Ik wil meer gaan bewegen, vooral de combi met suikers vind ik lastig. Ik heb me weer voorgenomen om elke dag een uur te gaan lopen en meer de fiets te pakken. Denk ook aan hardlopen maar sinds ik zweepslag heb gehad, 2 keer achter elkaar met het hardlopen is dat een drempel voor mij geworden. Misschien toch maar weer gaan proberen en kijken hoe het gaat.

Knuffeldier schreef:
Qua kleding: ik merk dat ik 40+ meer schijt aan alles heb, en ook aan wat dan 'juiste' kleding is. Voor wie zn plezier kleed ik me? Toch vooral voor die van mezelf. Comfort en fijne kleur is wat mijn voornaamste motivaties zijn. Zo 'vrouwelijk' mogelijk heb ik echt maling aan. Heus wel passend bij de gelegenheid, maar verder... dat waar IK blij van wordt.

Herkennen jullie dat ook? Na een leven lang vooral rekening te houden met anderen, op grote en kleine schaal, en dus veel pleasen en fawnen (=meebewegen om geen weerstand te krijgen) - nu denken: f£ck dat. Dan maar iemand die me minder aardig vindt. Niet disrespectvol, wel duidelijker en meer grenzen, en minder pogingen om maar leuk gevonden te willen worden.

Heel herkenbaar dit.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 21:42

Heel herkenbaar dat "schijt" hebben aan wat anderen vinden. En dat geldt bij mij niet alleen voor kleding maar ook voor zogenaamd wenselijk gedrag. Bijv. opblijven om oud en nieuw te vieren (heb ik nooit iets aan gevonden en doe ik ook niet meer), gewoon lekker overdag in de zon een boekje lezen (deed ik nooit, overdag werkte ik altijd), muziek luisteren of film kijken die ik leuk vind ongeacht wat mijn kinderen er van vinden etc. En inderdaad duidelijker mijn grenzen aangeven. Wel respectvol, maar mijn grens is mijn grens. En ja, dan vinden sommige mensen je niet aardig (meer).

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 22:25

Oh ik heb dat eigenlijk altijd al gehad. Is bij mij niet veranderd na mijn 40e.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-25 23:00

45 jaar hier en ik vind het vreselijk... :D

Ik zou graag nog even terug 35 zijn want ik ben mentaal echt nog niet klaar voor deze leeftijd. Ik zie er ook wel nog 35 uit maar mijn lijf daarentegen voelt wel aan als 45 :+

Om fit te blijven probeer ik 3 keer per week te lopen en tussendoor train ik thuis met gewichtjes.

Verder doe ik de klassieke dingen: 80% van de tijd gezond eten, veel water drinken, genoeg slapen, elke dag zonnecreme factor 50 en soms meerdere keren per dag, minimaal 10000 stappen per dag,...

Ik neem een ijzersupplement omdat ik snel tekorten heb, magnesium tegen spierkrampen, elke maand een injectie B12 omwille van een chronisch tekort en een bio-identiek hormoon omwille van een vroege menopauze.
Dat bio-identiek hormoon kan ik( en mijn echtgenoot) alleen maar aanraden... heel mijn lijf is terug tot rust gekomen.

Sinds enkele jaren gebruik ik botox in mijn fronsrimpel omdat die mij te hard begon te storen. Ik gebruik om mijn huid te verzorgen een reinigend schuim en 's nachts een creme met glycoolzuur en eentje met retinol.
1 keer per jaar laat ik hifu doen op heel mijn gelaat en ook een chemische peeling die de pigmentvlekjes verwijderd.

Wat de voordelen van ouder worden betreft: Ik geniet wel oprecht van het feit dat ik vind dat ik niemand MOET pleasen. Mijn grenzen kennen en die aangeven. Enkel nog tijd en energie steken in mensen die dat verdienen. En ook ik doe mijn zin op gebied van kleding en look... Veel vrouwen van mijn leeftijd laten hun haren knippen, ik laat ze groeien! Wat iemand anders vind dat "iemand van mijn leeftijd" moet doen, interesseert me 0,0 }>

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 00:31

Poeh heej, een topic waar ik wel thuis hoor. 43 jaar en het verval is begonnen :')
Vanwege endometriose is 2 jaar geleden mijn baarmoeder verwijderd en lig hormonaal aardig op de hobbel. Ik gebruik bio identieke hormonen en heb het idee dat dat wel helpt. Ik heb hormonale migraine en zet elke maand een injectie met medicatie. Die heeft als bijwerking o.a. vermoeidheid en last van spieren en gewrichten. Dat zijn tevens hormonale klachten. Met als gevolg dat ik ontzettend vaak last heb van mijn spieren en gewrichten, met name in mijn benen. Bij minimale inspanning krijg ik direct verzuring. Daardoor lukt sporten niet en ik kom ook gewoon veel makkelijker aan. Ik wil er dolgraag 10 kilo af maar krijg het niet voor elkaar. Ik zit eraan te denken om laagdrempelig met krachttraining te beginnen via YouTube. Heeft iemand tips voor een goede online training?
Verder merk ik dat ik veel sneller 'vol' zit in mijn hoofd, ik ben gevoeliger voor prikkels en kan minder aan. Het lijkt alsof mijn relativeringsvermogen is aangetast. Heel vervelend.
Slapen doe ik gelukkig wel weer de hele nacht sinds ik progesteron gebruik. Daarvoor lag ik veel wakker 's nachts of was om 5u klaarwakker.
Ik vind het bizar hoeveel invloed hormonen hebben.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 01:01

Dit topic is wel nuttig hoor! Dankzij jullie heb ik besloten om ook maar met een crème voor mn gezicht te beginnen. En.. ik wil proberen om te gaan zwemmen. Enerzijds om mijn spieren/rug te kunnen ontspannen en anderzijds voor mijn conditie.

Oh ja, ondanks mijn ziek zijn hou ik mijn stappen per dag wel bij en zit ik gemiddeld dagelijks tussen 6500 en 7000.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 07:33

Ik heb ook dat ik de laatste drie jaar minder goed prikkels kan verwerken. Best nadelig als je in het basisonderwijs werkt :+.
Ik rij soms zonder autoradio aan naar huis, omdat ik dat geluid niet meer trek en thuis heb ik dan eerst een half uur stilte nodig.
Tien jaar geleden ging ik met vriendinnen een hele dag shoppen in een stad, nu kies ik liever wandelingen in de natuur. Door de week spreek ik 's avonds liever niks af, want ik ben eerder moe dan een aantal jaar geleden.
Hebben jullie dit ook?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 07:49

Ik merk inderdaad dat ik steeds meer voor mezelf kies. Waar mijn 20’er jaren niet mijn beste jaren waren mentaal gezien, kwam er rust in mijn 30’er jaren en kan ik inmiddels zeggen dat ik helemaal oké ben. Ik ben wie ik ben en het is goed zo. De zoektocht is voorbij. En waar ik vroeger onzeker was over wat anderen zouden vinden heb ik dat nu totaal niet meer. Net als wat jullie zeggen eigenlijk. Ik kies voor wat ik wil en me goed bij voel.

Ik ben nog niet in of richting de overgang denk ik maar ben wel vanaf begin 30 elk jaar een kilo aangekomen en dat waren er begin dit jaar dus ruim 10. Ik vond het nu tijd om daar wat aan te gaan doen. Mijn mentale welzijn was op orde en nu was het tijd om mijn lichaam weer te krijgen zoals ik dat wilde. Ben bijna 14 kilo afgevallen en voel me beter dan ooit. Gisteren moest ik even op het aanrecht klimmen en dat ging zo makkelijk, bizar. 6 trappen op naar mijn werk is ook peanuts nu. Voorheen kwam ik buiten adem op de verdieping aan.
Enige nadeel is de huidverslapping, met name in mijn gezicht. Rond mijn 50e gaat daar nog iets aan worden gedaan maar dan heb ik nog even.
Verder ben ik denk ik heel gezegend. Zie er nog goed uit en heb geen lichamelijke klachten.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 08:06

Dat herken in wel supervixen. Ik ben ook liever gewoon thuis in de avonden. Hele dagen winkelen en drukte om me heen vind ik af en toe nog wel leuk maar zeker niet meer zoals voorheen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 08:17

Ik ben ook graag 's avonds thuis. Doordeweeks spreek ik 's avonds ook niet af. Het liefste de zondag ook niet. Dan ben ik gewoon graag thuis. En ik heb de rust nodig voor ik weer een volle week moet werken.

Ik ben graag bezig in mijn tuin en rommel graag thuis. Ik hou niet zo van drukte. Een dagje winkelen of een paar dagen weg helemaal prima maar daarna weer gewoon thuis. Ik ben een huismus.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 08:20

Inmiddels 50 +, en na jaren van zware menstruaties , nu gelukkig in rustiger vaarwater, nog af en toe een beetje ongesteld. Maar minder vaak, en minder heftig .
Ook al wel opvliegers gehad.
Qua beweging doe ik wat ik kan, maar door andere medische oorzaak is dat nogal beperkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 08:23

Ah, als 50+ doe ik mee met dit topic :j

Vwb ouder worden, ik vind het echt helemaal niet leuk. Ik vind de ervaring etc helemaal prima, maar je lichaam wat ouder wordt, en steeds dichter naar het einde toe raken, ik vind het niks. Ik zit nu halverwege (hoop ik :D ) mn leven en alleen het idee al dat het eindig is, vind ik vreselijk .. maar goed misschien horen dit soort existentiele crisismomentjes bij de leeftijd.. Ik had dit beduidend minder toen ik 30 was zeg maar :+ je wordt ook gewoon meer geconfronteerd met de vergankelijkheid van het leven..

Qua lichaam.. sja.. het zakt in elkaar. Ik ben nog best redelijk sportief, maar waar ik vroeger met sporten en normaal eten een okee gewicht had, moet ik nu echt enorm op de calorieen letten (zo dat het echt niet leuk meer is) en best veel sporten en dan ben ik nog steeds 10 kilo te zwaar. Nu heb ik inderdaad ook wel dat ik voor comfi kleding kies, maar steeds maar rekening houden met die buik, ik vind het vreselijk..

Geen idee of ik in een menopauze zit (en het woord peri-menopauze had ik nog nooit van gehoord, ik dacht dat dat gewoon pre-meno-pauze was :D) want spiraal, maar gezien de moodswings en de stress zou ik denken van wel..
Qua prikkels herken ik het een beetje, maar ik vind het lastig omdat ik een jaar of wat geleden een enorm stressvolle periode heb gehad waardoor ik nu een slechte focus heb, daardoor heel vaak met oortjes in dingen moet doen omdat ik anders gek wordt van mn gedachten (het lijkt op adhd, maar dat heb ik nog nooit gehad), dus ik vind prikkels juist wel fijn.. :o
maar het 40uur werken, sporten en mantelzorgen bij elkaar vind ik wel pittig, en als je dan ook nog je rustmomenten wil pakken dan heb ik het idee dat het leven een beetje aan me voorbij gaat ofzo..?

Qua verzorging heb ik regelmatig afspraken met de botox clinic, ik vind het best fijn om kreukelvrij te zijn, maar het grootste voordeel vind ik het (geforceerd) ontspannen van mn gezicht, zodat dat ook weer spanning verminderd.

Eens teruglezen of anderen dat ook zo ervaren of dat ik gewoon een zeikerd ben :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 08:26

Bellatrix schreef:
Ik ben ook graag 's avonds thuis. Doordeweeks spreek ik 's avonds ook niet af. Het liefste de zondag ook niet. Dan ben ik gewoon graag thuis. En ik heb de rust nodig voor ik weer een volle week moet werken.

Ik ben graag bezig in mijn tuin en rommel graag thuis. Ik hou niet zo van drukte. Een dagje winkelen of een paar dagen weg helemaal prima maar daarna weer gewoon thuis. Ik ben een huismus.

Hier hetzelfde. Ben het liefste thuis. Weinig afspraken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 08:29

Ik herken het ook. Veel sneller moe en overprikkeld, dus ik ben ook het liefst thuis en op mezelf.
In de zomerperiode wil ik heel soms nog wel eens een rondje wandelen met een vriendin in de avond doordeweeks,maar alleen als ik de dag erna vrij ben. In de weekenden doe ik ook het liefst gewoon mijn eigen ding (buiten in de natuur).
Sinds mijn burnout heb ik besloten ook niet meer aan verjaardagen enzo te doen (behalve bijvoorbeeld mijn vader 75e),mij te druk en het levert me niets op behalve minimaal een dag moeten bijkomen. Ik doe het niet meer.

Muronia, supergoed. Zwemmen is zo goed voor je lijf. Ik zou het ook wel willen, maar ik vind her zo vervelend dat je aan tijden gebonden bent en niet kan gaan wanneer je wil. Oh, en andere mensen in het bad, die vind ik ook vervelend.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 08:33

Verjaardagen doe ik ook niet meer, vreselijk!

Suzanne, ik vond het wel super leuk dat je toen bij mij op de BBQ kwam. :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 08:37

Supervixen schreef:
Ik heb ook dat ik de laatste drie jaar minder goed prikkels kan verwerken. Best nadelig als je in het basisonderwijs werkt :+.
Ik rij soms zonder autoradio aan naar huis, omdat ik dat geluid niet meer trek en thuis heb ik dan eerst een half uur stilte nodig.
Tien jaar geleden ging ik met vriendinnen een hele dag shoppen in een stad, nu kies ik liever wandelingen in de natuur. Door de week spreek ik 's avonds liever niks af, want ik ben eerder moe dan een aantal jaar geleden.
Hebben jullie dit ook?

Heel herkenbaar, wekelijks komt mijn beste vriendin ‘s avonds bij mij en praten we heerlijk 2 uur met elkaar. Echt ons momentje samen dan. Maar ‘s avonds ergens heen gaan is nu niet meer aan mij besteed. Af en toe naar de bioscoop of ergens uit eten vind ik leuk maar vooral lekker rustig en in mijn eigen energie. Naar de stad gaan winkelen vermijd ik ook zoveel mogelijk op de zaterdag en plan ik het op de rustige momenten.

Het people pleasen is ook veel minder geworden sinds ik de 40 naderde. Heerlijk dat gevoel om bij jezelf te blijven en te kijken naar wat ik belangrijk vind en wil. Ook afstand nemen van mensen die herhaaldelijk over mijn grenzen gaan vind ik steeds belangrijker worden. Je omringen met mensen die je energie geven en je accepteren en bij je willen zijn om wie jij bent in plaats van wat je voor hen kan betekenen.

Het stukje kleding en daarin niks aantrekken van anderen herken ik ook. Ik heb veel duidelijker mijn smaak ontdekt en weet nu wat mij daarin energie geeft en wat ik mooi vind om te dragen. En ik trek mij niet meer aan wat anderen daarvan vinden.

Ik vind het lastig dat je ouder wordt en dat met gebreken komt. Maar de rust die ik steeds meer krijg doordat ik weet wie ik ben, wat ik belangrijk vind en vooral ook het stuk loslaten wat een ander zou kunnen vinden, vind ik wel erg fijn. Herkennen jullie dat ook?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:26

Bellatrix schreef:
Verjaardagen doe ik ook niet meer, vreselijk!

Suzanne, ik vond het wel super leuk dat je toen bij mij op de BBQ kwam. :D

Lief. <3 Ja vond ik ook gezellig.
Ik kies dat soort dingen bewust uit, niet teveel, niet achter elkaar, gewoon af en toe iets leuks. Balans zoeken tussen rust/opladen thuis en erop uit.
Vroeger was ik elk weekend op pad en dat is niet waar ik me goed bij voel. Teveel prikkels en drukte. Ik heb echt mijn rust (en stilte) nodig om echt tot mezelf te komen. Daar ben ik ook pas later achtergekomen toen ik mezelf beter leerde kennen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:27

C_arola schreef:
Supervixen schreef:
Hebben jullie dit ook?

Heel herkenbaar, wekelijks komt mijn beste vriendin ‘s avonds bij mij en praten we heerlijk 2 uur met elkaar. Echt ons momentje samen dan. Maar ‘s avonds ergens heen gaan is nu niet meer aan mij besteed. Af en toe naar de bioscoop of ergens uit eten vind ik leuk maar vooral lekker rustig en in mijn eigen energie. Naar de stad gaan winkelen vermijd ik ook zoveel mogelijk op de zaterdag en plan ik het op de rustige momenten.

Het people pleasen is ook veel minder geworden sinds ik de 40 naderde. Heerlijk dat gevoel om bij jezelf te blijven en te kijken naar wat ik belangrijk vind en wil. Ook afstand nemen van mensen die herhaaldelijk over mijn grenzen gaan vind ik steeds belangrijker worden. Je omringen met mensen die je energie geven en je accepteren en bij je willen zijn om wie jij bent in plaats van wat je voor hen kan betekenen.

Het stukje kleding en daarin niks aantrekken van anderen herken ik ook. Ik heb veel duidelijker mijn smaak ontdekt en weet nu wat mij daarin energie geeft en wat ik mooi vind om te dragen. En ik trek mij niet meer aan wat anderen daarvan vinden.

Ik vind het lastig dat je ouder wordt en dat met gebreken komt. Maar de rust die ik steeds meer krijg doordat ik weet wie ik ben, wat ik belangrijk vind en vooral ook het stuk loslaten wat een ander zou kunnen vinden, vind ik wel erg fijn. Herkennen jullie dat ook?

Heel herkenbaar allemaal. Alleen de gebreken nog niet, gelukkig. Ja de rimpeltjes. :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-25 09:33

C_arola schreef:

Ja :j
Maar ik moet zeggen dat ik me eigenlijk nooit druk heb gemaakt om wat een ander eventueel van mij zou kunnen vinden en dat is wel fijn.

Voor wat betreft gebreken; ik ben vanmorgen zo stijf en met zere onderrug mijn bed uitgekomen :roll:
Gelukkig mag ik donderdag weer naar mijn sportmasseur. Sinds ik hier structureel iedere 5 weken heen ga doet mijn lijf het echt ontzettend veel beter. Helaas zat er dit keer een lange zomervakantie tussen, dus ik ga mijn lijf alweer voelen nu.
Laatst bijgewerkt door Goof op 31-08-25 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:39

Fijn dat dat bij jou ook goed werkt goof de sportmasseur. Ik merk dat het voor mijn rug ook fijn werkt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-25 09:45

Ik zou zo graag mijn rug eens weer laten masseren maar sinds ik die artrose heb, durf ik het niet meer. Bang dat ze er nog meer aan stuk maken. Stom he?

S' avonds heb ik eigenlijk de puf niet meer om nog de deur uit te gaan. Ik ben blij als alles thuis klaar is en ik neer kan ploefen :o . Dat was bij mij vroeger ook echt wel anders.