Even van me afschrijven... ik voel me leeg.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 15:07

Wat een nare situatie TS, ik heb zelf ook een en ander meegemaakt met mijn ouders en ook bij mijn schoonouders heb ik gezien hoe zwaar het is om 24/7 alert te moeten zijn, en dan heb jij ook nog een vader met agressieve uitbarstingen.
Ik heb het hele topic nog niet doorgelezen, ik zie wel dat er al goede adviezen gegeven zijn. Daarnaast vraag ik me af of je vader naar een dagbesteding (laten) brengen tot de mogelijkheden behoort? Dat houdt in dat je vader overdag naar een huiskamer in een verpleeghuis gaat, en daar bezig wordt gehouden, en een kopje koffie kan drinken. Heel moeilijk als hij agressieve uitbarstingen heeft, maar soms geldt ook dat vreemde ogen dwingen, en daarbij is het personeel vaak heel handig in het afleiden van mensen uit hun boze buien. En jij hebt even rust, wat broodnodig is. Ik zou informeren naar de mogelijkheden, wellicht kan je huisarts je informatie geven. In Nederland bestaat er een zorg-coördinator, die kan vertellen wat er mogelijk is aan (verpleeg)zorg en die kan ook helpen met indicatie opstellen voor verpleeghuis en/of dagbesteding. Hoe het in België geregeld is, weet ik niet, dan zou ik via de huisarts proberen dingen uit te zoeken.
Heel veel sterkte, TS!

Oh ja, dat ik over een dagbesteding begin: dat is gebeurt ook wel eens in situaties dat mensen in afwachting zijn van een plaats in een verpleeghuis, plus het bijkomend voordeel is dat mensen al een beetje gewend raken aan de nieuwe omgeving.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 15:51

Tieneke schreef:
Higgins, TS is Belgisch.

Oke sorry, dat had ik duidelijk even niet gezien

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 17:37

Zoolgangster schreef:
Wat een nare situatie TS, ik heb zelf ook een en ander meegemaakt met mijn ouders en ook bij mijn schoonouders heb ik gezien hoe zwaar het is om 24/7 alert te moeten zijn, en dan heb jij ook nog een vader met agressieve uitbarstingen.
Ik heb het hele topic nog niet doorgelezen, ik zie wel dat er al goede adviezen gegeven zijn. Daarnaast vraag ik me af of je vader naar een dagbesteding (laten) brengen tot de mogelijkheden behoort? Dat houdt in dat je vader overdag naar een huiskamer in een verpleeghuis gaat, en daar bezig wordt gehouden, en een kopje koffie kan drinken. Heel moeilijk als hij agressieve uitbarstingen heeft, maar soms geldt ook dat vreemde ogen dwingen, en daarbij is het personeel vaak heel handig in het afleiden van mensen uit hun boze buien. En jij hebt even rust, wat broodnodig is. Ik zou informeren naar de mogelijkheden, wellicht kan je huisarts je informatie geven. In Nederland bestaat er een zorg-coördinator, die kan vertellen wat er mogelijk is aan (verpleeg)zorg en die kan ook helpen met indicatie opstellen voor verpleeghuis en/of dagbesteding. Hoe het in België geregeld is, weet ik niet, dan zou ik via de huisarts proberen dingen uit te zoeken.
Heel veel sterkte, TS!

Oh ja, dat ik over een dagbesteding begin: dat is gebeurt ook wel eens in situaties dat mensen in afwachting zijn van een plaats in een verpleeghuis, plus het bijkomend voordeel is dat mensen al een beetje gewend raken aan de nieuwe omgeving.
Ts werkt overdag. Dan heeft ze er niets aan als vader ook overdag naar een dagbesteding zou gaan want als zij thuiskomt is hij ook weer thuis.

haha1995

Re: Even van me afschrijven... ik voel me leeg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 17:54

Je kan ook niet iemand zomaar wegbrengen die niet wilt he...De oplossingen zijn vast lief bedoeld ,maar het is zo simpel niet. In België kan je niet zomaar iemand uit huis zetten die bij je ingeschreven staat .Net als je zomaar niet iemand in een verzorgingshuis kan laten plaatsen.T ot nu toe is de vader van de ts nog bekend als een normaal begaafd mens ook al vinden we zijn gedrag niet beschaafd. Het zou fijn zijn als ze hem kon laten testen of er iets onderliggend mee speeld ,maar ook dan moet hij willen meewerken en daar zit ts haar hele probleem ...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 18:02

anjali schreef:
Zoolgangster schreef:
Heel veel sterkte, TS!

Ts werkt overdag. Dan heeft ze er niets aan als vader ook overdag naar een dagbesteding zou gaan want als zij thuiskomt is hij ook weer thuis.

Maar in de tijd dat hij niet thuis is, kan hij er daar ook geen zwijnenstal van maken en daar is TS dan wel weer mee geholpen. Het zal een druppel op een gloeiende plaat zijn, maar alle beetjes helpen.

TS, ik vermoed zomaar dat jouw lichamelijke klachten met name veroorzaakt en beïnvloedt worden door psychisch lijden. Alle medische adviezen zijn mooi, maar vermoedelijk dweilen met de kraan open als je het psychische druk niet oplost. Ik ben niet van België, maar ik heb een aantal mensen in dit topic gezien die dat wel zijn en die mijns inziens goede tips geven (oa Tieneke).
Wellicht is er iemand uit België die bereid is om je te helpen in het doolhof van de benodigde stappen.

Wat betreft de psycholoog maakte Amber_anne een goed punt.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:40

Hoe gaat het nu met je, TS?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 10:24

Sunshinedaan schreef:

Bedankt dat je het vraagt. Het gaat… tja, wisselend. Soms voelt het alsof ik mijn hoofd net boven water kan houden, en dan komt er weer iets bij dat me onderuit haalt.

Een paar dagen geleden kreeg ik een berichtje van mijn zus dat me weer echt raakte. Ze schreef dat ze op advies van haar psycholoog afstand moet nemen van mensen die haar uitputten, en zich moet omringen met mensen die haar energie geven. Dus komt ze voorlopig niet meer langs. Dat deed pijn, want ik had zo gehoopt dat we deze periode samen zouden doorstaan. Ondertussen heb ik haar al bijna twee maanden niet meer gezien. Ze zei wel dat ze misschien morgen even langskomt, en daar hoop ik dan maar op.

Daarbovenop had mijn vader dit weekend drie dagen lang zijn ochtendmedicatie niet genomen. Daardoor deed hij nog moeilijker dan anders, maar ik had het niet meteen door. Ik heb een tijd zijn pillen klaargezet, omdat hij al eens ochtend- en avondmedicatie door elkaar haalde. Maar daar werd hij achterdochtig van, dus dat apprecieerde hij ook niet. Het is telkens zoeken naar wat werkt, zonder dat hij zich aangevallen voelt.

Mijn zus heeft dit topic ook gelezen en zei dat ze me niet zal tegenhouden als ik stappen wil zetten om onze vader te laten opnemen, maar dat ik die stappen zelf moet nemen. En eerlijk? Ik voel me daar nu nog niet sterk genoeg voor. De gedachte aan zijn reactie maakt me bang, en binnenkort start ik ook nog eens mijn nieuwe opleiding. Ik weet nog niet hoe dat zal lopen, en het voelt alsof ik niet té veel tegelijk aankan.

Soms lijkt het alsof ik in een soort wachtkamer zit, met alles wat op me afkomt terwijl ik weet dat ik zelf moet opstaan om verder te kunnen, maar dat ik iemand nodig heb die met me meeloopt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:31

Waarom zorg jij voor zijn medicatie?

Je bent dochter en geen verpleegkundige...
In mijn optiek kan medicatie klaar zetten of geven icm een glaasje water tot mantelzorg behoren.
Toezicht houden op het nemen van medicatie gaat te ver hoor.
Kaart dit aan bij de huisarts zodat wijkverpleging zijn medicatie gaat verstrekken.

De medicatie die eerder in dit topic genoemd is, moet dagelijks op hetzelfde tijdstip ingenomen worden.
Zo wordt er een spiegel in het bloed opgebouwd.
Schommelingen hierin kunnen in gevaarlijk gedrag resulteren.
Bespreek dit, voor jouw veiligheid, met de huisarts.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:36

Ik wil eigenlijk niet oordelen, want ik ken jullie enkel van wat er hier geschreven wordt. Maar ik vind het toch wel erg makkelijk dat je zus het maar bij jou neer legt. Eigenlijk komt het er op neer van zoek het maar uit met pa. Je zou in deze situatie toch hopen dat jullie als een team richting je vader kunnen optreden en dat ze daarmee jou iig moreel tot steun is.

Maar ik besef me dat dat makkelijk oordelen is als je uit een gezin komt waar iedereen elkaar zoveel mogelijk steunt. Dat is uiteraard niet vanzelfsprekend.

Er kwam thuiszorg dacht ik gelezen te hebben. Kunnen zij niet iets betekenen voor de medicatie? Of word hij daar ook achterdochtig van?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 10:50

capopjekop schreef:
Er kwam thuiszorg dacht ik gelezen te hebben. Kunnen zij niet iets betekenen voor de medicatie? Of word hij daar ook achterdochtig van?

Thuiszorg komt niet in het weekend, maar door de week helpt ze wel met zijn medicatie. Haar vertrouwt hij meer dan mij, of ziet hij toch anders. Tegen haar is hij ook een heel ander mens.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:56

Iedereen neemt liever afstand van mensen die hen uitputten, tot men zelf een uitputter wordt en er dan alleen voor staat.

Ik vind het niet mooi naar jou toe om je in de steek te laten hierin. Jij bent de pineut omdat je nu eenmaal onder hetzelfde dak woont en je dagelijks leven met die woning vervlochten is.

Maar helaas heb je geen controle over het gedrag van anderen.
Heb je het intussen al met een huisarts besproken? De zijne of de jouwe? Dat is prioriteit.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 11:31

Laureas schreef:
Sunshinedaan schreef:

Bedankt dat je het vraagt. Het gaat… tja, wisselend. Soms voelt het alsof ik mijn hoofd net boven water kan houden, en dan komt er weer iets bij dat me onderuit haalt.

Een paar dagen geleden kreeg ik een berichtje van mijn zus dat me weer echt raakte. Ze schreef dat ze op advies van haar psycholoog afstand moet nemen van mensen die haar uitputten, en zich moet omringen met mensen die haar energie geven. Dus komt ze voorlopig niet meer langs. Dat deed pijn, want ik had zo gehoopt dat we deze periode samen zouden doorstaan. Ondertussen heb ik haar al bijna twee maanden niet meer gezien. Ze zei wel dat ze misschien morgen even langskomt, en daar hoop ik dan maar op.

Daarbovenop had mijn vader dit weekend drie dagen lang zijn ochtendmedicatie niet genomen. Daardoor deed hij nog moeilijker dan anders, maar ik had het niet meteen door. Ik heb een tijd zijn pillen klaargezet, omdat hij al eens ochtend- en avondmedicatie door elkaar haalde. Maar daar werd hij achterdochtig van, dus dat apprecieerde hij ook niet. Het is telkens zoeken naar wat werkt, zonder dat hij zich aangevallen voelt.

Mijn zus heeft dit topic ook gelezen en zei dat ze me niet zal tegenhouden als ik stappen wil zetten om onze vader te laten opnemen, maar dat ik die stappen zelf moet nemen. En eerlijk? Ik voel me daar nu nog niet sterk genoeg voor. De gedachte aan zijn reactie maakt me bang, en binnenkort start ik ook nog eens mijn nieuwe opleiding. Ik weet nog niet hoe dat zal lopen, en het voelt alsof ik niet té veel tegelijk aankan.

Soms lijkt het alsof ik in een soort wachtkamer zit, met alles wat op me afkomt terwijl ik weet dat ik zelf moet opstaan om verder te kunnen, maar dat ik iemand nodig heb die met me meeloopt.

;( ik wil je veel sterkte wensen. Kan je niet aan de HA vragen voor je zelf voor een gesprek met POH of Psycholoog..

tegenwoordig werkt de thuis zorg ook met medido apparaten voor medicatie. Hier zit de medicatie veilig opgeborgen en gaat op vaste tijden af.
Als er iets niet goed gaat dan meld dat apparaat het bij de zorg. En moet de zorg als nog komen. We werken er mee in de wijk.

https://medido.com/nl/

en een casemanager inzetten? Dit kan de thuiszorg ook aanvragen. Dat wil niet gelijk zeggen dat je vader het huis uit moet kan z.n wel snel schakelen.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:11

Hey, geen idee of de thuiszorg die momenteel komt een verpleegkundige is maar misschien is een zorgkundige zoals via familiehulp of familiezorg wel een optie. Mijn mama doet deze job en komt vaak gelijkaardige situaties tegen. Ze kunnen helpen met je vader maar bv ook jou ontlasten in het huishouden zoals koken of de was doen, een luisterend oor zijn. Misschien dat dit ook al een verbetering in de thuissituatie kan zijn?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:37

Sorry dat ik het zeg maar vind jou zus een egoistsche ....!
Lekker makkelijk, mijn psych zegt zus en zo en dus is dat zo!

Als het met haar maar allemaal rozengeur en manenschijn is de rest kan naar de klote lopen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:42

Popstra schreef:
Sorry dat ik het zeg maar vind jou zus een egoistsche ....!
Lekker makkelijk, mijn psych zegt zus en zo en dus is dat zo!

Als het met haar maar allemaal rozengeur en manenschijn is de rest kan naar de klote lopen!

Dat dus :j

En jij mag er lekker aan onderdoor gaan omdat je wel verantwoordelijkheidsgevoel hebt richting je vader.

Ja tegen vreemde is het altijd mooi weer spelen, tot de deur nog niet in het slot is gevallen.
Misschien toch maar kijken bij via de huisarts of thuiszorg om te zien wie jou meer kan helpen.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:00

Ik begrijp haar zus en haar psycholoog wel en ik denk dat het goed zou zijn als TS hetzelfde zou (kunnen) doen. De vraag is hoe. Ik hoop dat TS zich daar sterk genoeg voor voelt of stappen onderneemt om zich sterk genoeg te voelen. Zoals wat love_myhorse ook zei, bijvoorbeeld psychische ondersteuning van een praktijkondersteuner of psycholoog.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:04

Jeetje wat een vervelende situatie TS, ik snap heel goed dat je de behoefte hebt om het even van je af te schrijven. Het lijkt ook echt wel alsof je familie je daarbij in de steek laat..

Ik weet niet goed hoe het in België geregeld is, maar kan er niet iets van een psychologisch onderzoek mogelijk zijn? Misschien enkele uitbarstingen van je vader filmen/opnemen zodat je ook iets van bewijs hebt voor zijn buien? Als het echt richting dreigementen gaat e.d. zou je bijna de politie in willen gaan schakelen maar begrijp ook heel goed dat dat wel erg ver gaat.

Mocht je iets nodig hebben of wat dan ook laat het gewoon weten. Weet als geen ander hoe vervelend een situatie als deze kan zijn. Sterkte :knuffel:

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:35

Ik begrijp haar zus wel. TS heeft zichzelf door haar eigen keuzes in deze situatie gezet door het huis van haar ouders te kopen met regeling vruchtgebruik. Zus heeft waarschijnlijk afstand genomen voor haar eigen gezondheid. TS kan dat ook doen maar dat vergt keuzes maken. En ze geeft aan dat niet te willen/ kunnen. Dan kun je niet van anderen verwachten dat die het voor je op gaan lossen ten koste van hun eigen gezondheid. Ze heeft zelf de sleutel in handen voor haar eigen geluk, maar dan moet je die sleutel wel gebruiken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:36

Hier, België, zijn de wachttijden voor psychologisch onderzoek helaas ook enorm lang. Dat is geen quick fix.

Zus van ts, als je hier toch meeleest: hoe kan je je eigen zus zo in de steek laten. Natuurlijk is de situatie niet goed voor jou maar dat is het voor jouw zus evenmin, zelfs erger omdat ze in hetzelfde huis woont. Die psychiater heeft makkelijk praten.

Ts, als je een keer wilt praten, dat kan altijd. Mijn inbox is voor jou open.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:40

Het is unfair om de zus te presenteren als iemand die haar zus in de steek laat.

Vader heeft bepaalde problematiek.
Niemand verplicht een zoon / dochter voor deze ouder te gaan zorgen.
Dat TS de rol van verzorgende op haar neemt houdt niet in dat haar zus dat ook moet doen.
Ik hoop voor TS dat er een dag komt dat zij voor haarzelf kiest en de zorg voor vader los kan laten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:46

Het is wel ook haar vader. Je kan de zorg niet op één persoon laten neerkomen.
Toen zij voor de woning koos wist ze ook niet dat deze situatie zivh zou aandienen.

Beslissingen voor een ouder nemen moet gezamenlijk gebeuren. Als hij baar een bejaardentehuis gaat heeft dat ook financiële consequenties.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:47

Hoho zus heeft natuurlijk een punt. Vader stelt zich toxic op en accepteerd geen hulp. TO laat zich erdoor opvreten. Ze heeft een keuze om dat niet te doen. Ook al is dat geen eenvoudige het blijft een kosten-baten plaatje. Met name gericht op haar paardenhobby. Haar zus hoeft daar niet voor te bloeden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:51

Percy schreef:
Het is wel ook haar vader. Je kan de zorg niet op één persoon laten neerkomen.
Toen zij voor de woning koos wist ze ook niet dat deze situatie zivh zou aandienen.

Beslissingen voor een ouder nemen moet gezamenlijk gebeuren. Als hij baar een bejaardentehuis gaat heeft dat ook financiële consequenties.

Dit geldt voor een normale situatie.
Zoals ik dit topic lees is er sprake van een ouder die niet fysiek of mentaal ziek is, maar de boel simpelweg terroriseert.
Dat heeft impact op de familie en iedereen kan en mag daarin zelf de keuze maken wat zijn / haar rol is.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 14:02

Esplen schreef:
Ik begrijp haar zus wel. TS heeft zichzelf door haar eigen keuzes in deze situatie gezet door het huis van haar ouders te kopen met regeling vruchtgebruik. Zus heeft waarschijnlijk afstand genomen voor haar eigen gezondheid. TS kan dat ook doen maar dat vergt keuzes maken. En ze geeft aan dat niet te willen/ kunnen. Dan kun je niet van anderen verwachten dat die het voor je op gaan lossen ten koste van hun eigen gezondheid. Ze heeft zelf de sleutel in handen voor haar eigen geluk, maar dan moet je die sleutel wel gebruiken.

Ik sluit me hier volledig bij aan. Hoe moeilijk het ook lijkt TS, neem een voorbeeld aan je zus. Kies voor je eigen (fysieke en mentale) gezondheid. Heb je inmiddels stappen ondernomen richting de huisarts?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 14:10

Ik begrijp dat mijn zus nu afstand neemt omdat ze dat nodig heeft, maar ik had gehoopt op steun op een andere manier. Een paar lieve, begripvolle woorden, of me gewoon het gevoel geven dat ik er niet alleen voor sta en dat ze er altijd voor me is, zouden me al zoveel deugd doen en me weer wat kracht geven. Ook hier op het forum voelt het nu soms wat hard aan. Ik ben hoogsensitief en verwerk alles net iets intenser. Ik weet dat het allemaal goedbedoelde raad is, maar de situatie in België is nu eenmaal anders dan in Nederland. Zoals ik al eerder zei: ik krijg al hulp van familiehulp, dokters zijn op de hoogte, en een psycholoog helpt me niet. Na het overlijden van mijn moeder ben ik een jaar lang gegaan, maar het bracht me gewoon niets.

En ja… die sleutel ligt in mijn handen, maar de deur openen voelt bijna onmogelijk, met al die andere deuren die ik eerst nog moet passeren. Dit topic slurpt nu voor de moment ook meer energie op, dus ik denk dat ik het hierbij ga houden. Bedankt aan diegene die me even aandacht schonken en lieve woordjes hebben gestuurd.