Ziekenhuis mag behandeling meisje stoppen na toestemming rechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:31

Als wij er hier als leken zijnde al zo’n stevige discussie over voeren, dan neem ik aan dat de artsen in het ziekenhuis dat ook al hebben gedaan. Zelfs rechters gaan mee in het besluit van het ziekenhuis. Dus dit besluit is niet lichtzinnig genomen.
Het ziekenhuis is gebonden aan het beroepsgeheim van hun artsen, de advocaat van de familie zal vooral de feiten geven die de zienswijze van de ouders zo goed mogelijk zal ondersteunen. Daar is hij tenslotte voor aangenomen.
Ik vermoed dat er wel meer is waardoor het ziekenhuis waar ze wordt verpleegd en andere ziekenhuizen die om advies zijn gevraagd, menen dat het voor haar het beste is dat ze niet meer verder wordt behandeld.

Misschien heel egoïstisch, maar ik ben blij dat ik niet voor deze onmogelijke beslissing sta als ouder of behandelaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:33

Tieneke schreef:
Je ziet het verschil niet met de voorbeelden die je aangeeft? Waarom het hier moeilijker te bepalen is? Je laat de goede momentjes die ze wel nog heeft voor het gemak er even buiten? Dan heeft een verdere discussie voor mij geen zin.

Soo...
Lijkt me niet de manier om op mij te reageren wel?

Welke goede momentjes?
Een filmpje kijken?
Een mini glimlach na daarna huilen als de persoon weg gaat?
Ze kan niet continue iemand om zich heen hebben.
Een gezond kindje gaat zelf kleuren oid. Zij kan dat niet.
Liggen wachten tot er weer iemand is.

De ouders lijken meer momentjes te zien dan de verpleegkundige.
Logisch want zij willen enkel het positieve zien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:33

ik snap ook echt niet dat versterven als humaan beschouwd wordt
Volgens mij is het meer een excuus om niet actief zelf een leven te beëindigen, zo gaat de patiënt tenminste dood zonder dat iemand daar de schuld van kan krijgen

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:36

DuoPenotti schreef:
Welke goede momentjes?
Een filmpje kijken?
Liggen wachten tot er weer iemand is..

Dit geldt voor nog meer kinderen die met een spierziekte (en ook endere aandoeningen) geboren worden.
Deze dan ook maar allemaal een spuitje geven?

Kinke

Re: Ziekenhuis mag behandeling meisje stoppen na toestemming rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:42

rare vergelijking petpa. Het gaat over dit specifieke kindje

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:44

Kinke schreef:
rare vergelijking petpa. Het gaat over dit specifieke kindje

Waar ik op duid is dat dit kindje niet uniek is.
Er zijn meer kinderen die om fysieke redenen in eenzelfde situatie verkeren.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:45

Mars schreef:
In zulke discussies vind ik het fascinerend te zien dat er zovelen zijn die de dood zien als het ergste dat iemand kan overkomen. Dat is niet zo bij uitzichtloos lijden zoals in geval van dit kindje. Ze heeft duidelijk veel pijn/ongemak, kan zich niet verwoorden of aangeven wat ze wil. Ze kan alleen maar ondergaan wat anderen met haar doen en voor haar beslissen. Dat lijkt mij veel erger dan de dood, in dit geval is de dood een verlossing en het einde aan lijden. Dat de ouders dat zelf niet zien is hartverscheurend

Hier ben ik het dus helemaal mee eens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 09:47

Als die weinig geluksmomentjes hebben.
Zich keren tegen behandeling.
Steeds pijn ervaren.
En die behandeling niet genezend is. En een kind daarbij enkel achteruit gaat.

Ja.

Maar ik zie dood dus ook niet als iets verschrikkelijks.
Langdurig lijden wel.

Petpa schreef:
DuoPenotti schreef:
Welke goede momentjes?
Een filmpje kijken?
Liggen wachten tot er weer iemand is..

Dit geldt voor nog meer kinderen die met een spierziekte (en ook endere aandoeningen) geboren worden.
Deze dan ook maar allemaal een spuitje geven?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:05

Zoolgangster schreef:
secricible schreef:
Waarbij euthanasie icm met dementie nog steeds ontzettend ingewikkeld is, juist door wilsonbekwaamheid.

Het actief eindigen van een leven heeft een totaal andere status dan het stoppen of niet starten van een medisch zinloze behandeling met het overlijden tot gevolg.

We proberen vaak om medisch zinloze handelingen al te bespreken voordat het zo ver is. Juist omdat niet starten makkelijker is dan stoppen.
Als dietist ligt er een mooi document daarover rondom sondevoeding bij een cva: niet starten om staken te voorkomen.

Dat niet starten bij cva protocol veroorzaakte 3 wekenlang honger en uitdroging van een dement familie lid . Zoiets hopen we nooit meer mee te maken, ze kreeg zelfs niet 1 dagje sondevoeding terwijl ze dus duidelijk fysiek niet aan sterven toe was, kon zelfs nog even praten. Haar man had blind vertrouwen in witte jassen en had dus toegestemd in niet behandelen. Oftewel versterven.

Of wat denk je hiervan: een comateuze man zou niet meer beter worden, was opgegeven, nierfalen. Protocol: geen voeding, geen vocht.
En dan gebeurt er een wonder: midden in de nacht ontwaakt hij, met enorme dorst. Vraagt water. Krijgt hij niet, want volgens protocol mag dat niet. Smeekte, maar nee. Protocol he, kun je op je hoofd staan, maar mag niet.
Uiteindelijk een verpleegkundige die hem haar mobiele telefoon leent, zodat hij zijn vrouw kon bellen. Die komt meteen, en uiteindelijk krijgt meneer vocht. Hij leefde jaren later nog. Patiëntenvereniging heeft verhaal gecheckt.

Dit maakt dat ik jeuk krijg van protocollen. Soms zorgen juist protocollen ervoor, dat er over mensen heen gewalst wordt en lijden vergroot wordt.
Dat het geval van het ziekenhuis meisje schrijnend is, ja. Ik zou ook tegen zinloos rekken zijn, vooral gezien de achteruitgang.
Maar ja, dan gaat ze dus stikken, als de stekker eruit gaat. En dan is dan is ze wel adequaat verdoofd, terwijl ze blijkbaar al resistentie tegen pijnstillers ontwikkeld heeft?

Het is geen protocol, maar een morele beoordeling en beschouwing, geschreven door een theoloog. Het lukt me niet te linken, maar met de titel en "sondevoeding cva " vind je hem online.

Zover mij bekend is er geen enkel protocol dat zegt dat iemand die wil eten en drinken geen vocht mag krijgen. Er is wel een richtlijn "bewust stoppen met eten en drinken" en die zegt zeker weten niet dat als iemand alsnog wil eten en drinken dat je dat mag weigeren. Dus ik ben heel benieuwd naar die context, want dat is gewoon inhumaan en staat totaal los van protocollen.

je eerste voorbeeld ga ik zonder context niet op in. Maar een cva is geen dementie en zonder de casus te kennen verlies je alle nuances en dat is zonde.
Dit soort casussen hebben nuance nodig, zowel die van dit meisje als iedere andere casus die gaat over ethiek en geen goed of fout kent.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:37

Petpa schreef:
Waar ik op duid is dat dit kindje niet uniek is.
Er zijn meer kinderen die om fysieke redenen in eenzelfde situatie verkeren.

tuurlijk is ze wel uniek, ieder mens is uniek en iedere situatie is verschillend.
Jij komt met de onzin opmerking: 'dan ieder kindje met een spierziekte (en ook andere aandoeningen) dan. maar een spuitje geven?'
Er is hier werkelijk niemand die dat zegt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 10:54

Tegenover die goede momenten (die er dus steeds minder zijn) staan momenten van doodsangst omdat ze soms geen adem kan halen en dan de ervaring heeft te stikken. En dat dan meerdere keren, al een aantal keren totdat ze ook echt buiten bewustzijn is vanwege de ademnood. Dat is heel zwaar en heel beangstigend.

Belangrijk is dat het nooit beter wordt dan dit, alleen maar slechter. Een behandeling (die er nu nog niet is!) kan de ontstane schade niet meer herstellen, dus er is geen perspectief maar wel heel veel leed. Voor wie en waarom hou je dan iemand in leven?

Ook belangrijk is dat de protocollen die er zijn al duidelijk genoeg zijn: intubatie is geen aanpassing voor de lange termijn, en wordt in principe alleen maar gedaan als er perspectief is of verbetering op de langere termijn. Bij de oorspronkelijke diagnose (Guillain-Barré) is dat perspectief er en dus is men daartoe overgegaan, maar met de kennis van nu (de genetische aandooening) is dat perspectief er niet.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:03

De situatie doet mij een beetje denken aan de overlevende poliopatienten die een ijzeren long nodig hadden/hebben. Dat werden volwassen mensen die een mening hebben.
Ik denk dat de wil om te leven erg sterk kan zijn, daarom vind ik deze case met het meisje best tricky.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:06

Maar dit gendefect is toch niet vergelijkbaar met polio?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:18

_San87_ schreef:

Het effect op de ademhaling is redelijk gelijk? Misschien dat het bij het meisje meer progressief is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:21

imaudy schreef:
_San87_ schreef:

Het effect op de ademhaling is redelijk gelijk? Misschien dat het bij het meisje meer progressief is.

Nou nee, van wat ik begreep is deze afwijking progressief, en gaat achteruitgang heel snel.

De meeste mensen hadden ook tijdelijk een ijzeren long nodig, zij zal voor altijd aan de beademing moeten blijven, op zichzelf al enorm invasief en pijnlijk.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:31

Er zijn mensen die nu nog in een ijzeren long liggen. Flinke ademhalingsproblemen als gevolg van een verlamming van de ademhalingspieren.
Ik vind het heftig dat de beademing van het meisje gestopt wordt, we weten niet of dat is wat het meisje wil. Als de ziekte zo snel gaat zou je zeggen, geef ze nog een paar maanden. Dit is mijn hele persoonlijke mening en we zien het meisje natuurlijk niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:44

imaudy schreef:
Er zijn mensen die nu nog in een ijzeren long liggen. Flinke ademhalingsproblemen als gevolg van een verlamming van de ademhalingspieren.
Ik vind het heftig dat de beademing van het meisje gestopt wordt, we weten niet of dat is wat het meisje wil. Als de ziekte zo snel gaat zou je zeggen, geef ze nog een paar maanden. Dit is mijn hele persoonlijke mening en we zien het meisje natuurlijk niet.

In 2024 ligt 1 persoon in een ijzeren long.

We weten inderdaad niet wat het meisje wil, experts weten wel dat ze enorm veel pijn heeft die ze niet kunnen stillen, pijn die erger wordt, ze grote gezondheidsisico's loopt, niet alleen n.a.v. de ziekte, maar ook door de medische handelingen die nu nodig zijn, en dat de ziekte progressief is. Moet je dat meisje 10 jaar laten lijden, als ze dat al volhoudt, om haar op haar 13e te vragen of ze nog wil leven?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:19

_San87_ schreef:
imaudy schreef:

We weten inderdaad niet wat het meisje wil, experts weten wel dat ze enorm veel pijn heeft die ze niet kunnen stillen, pijn die erger wordt, ze grote gezondheidsisico's loopt, niet alleen n.a.v. de ziekte, maar ook door de medische handelingen die nu nodig zijn, en dat de ziekte progressief is. Moet je dat meisje 10 jaar laten lijden, als ze dat al volhoudt, om haar op haar 13e te vragen of ze nog wil leven?

Het kan best zijn dat als we dat meisje zouden zien dat we allemaal zeggen, ja die kan niet..Het uitebreide artikel is best duidelijk. Het meisje is bij bewustzijn, heel plezierge momentjes en natuurlijk vele niet plezierige momenten. Ga maar bepalen of ze niet meer mag leven..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:21

imaudy schreef:
_San87_ schreef:

Het kan best zijn dat als we dat meisje zouden zien dat we allemaal zeggen, ja die kan niet..Het uitebreide artikel is best duidelijk. Het meisje is bij bewustzijn, heel plezierge momentjes en natuurlijk vele niet plezierige momenten. Ga maar bepalen of ze niet meer mag leven..

Er wordt bepaald dat een behandeling stop mag worden gezet. Dat soort beslissingen gaan niet over 1 nacht ijs, denk je ook niet?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:27

Ik denk dat er al meerdere artsen en verpleeg, ander medisch en medisch ondersteund personeel hebben hier aan meegedacht en nachten wakker gelegen hebben hiervan. Voordat je hiermee naar de rechter stapt…

Het komt toch maar amper voor dat artsen hier toestemming voor vragen?
Het is natuurlijk een hele ingewikkelde situatie met zo’n jong kind, met niet Nederlandse ouders (cultuur- en taalverschil)… maar ik vind wel fijn dat deze opties er zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:33

Ja maar wij komen er al niet uit. En wij denken oke jij jouw mening ik mijne, even goede vrienden.
Wat denk je wat die ouders denken. Die denken bemoei je lekker met je eigen zaken, dit is ONS vlees en bloed. Jullie je mening, maar dring hem niet op aan ons. Want dat is wat er feitelijk gebeurt. De verpleging wil dat hun mening afgedwongen en uitgevoerd wordt via de rechter. Dat is nogal een inbreuk
Als er hier een staleigenaar, instructeur, bijrijder, dierenarts of peut/laat denkt iets over ons paard te kunnen bepalen, is het land te klein. Terwijl wij ook enorm verschillen. De ene laat zn paard die al 6x hoefbevangen is geweest, toch weer in de wei "want daar geniet hij zo van", de ander jast er een spuit in en zegt, zo, ik heb hem een hoop lijden bespaard. En alle tussenvormen. Maar ze bepalen het wel zelf. Moet je je eens voorstellen dat een rechter gaat bepalen wanneer het genoeg is met jouw paard

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:42

En weer denken de niet medische mensen hier kennis over te hebben :roll:

Tuurlijk trekken ze die stekker er niet uit terwijl het meisje er naar ligt te kijken zodat ze stikt.

Als je dit serieus denkt gaat er iets niet goed in je eigen bovenkamer.

Ze zal ws diep gesedeerd worden en dan gaat de aan/ uitknop ingedrukt worden.

Verder geven Ibbel en Sanet verstandig commentaar.
De artsen, verpleegkundig personeel en al het ander medisch betrokken hebben hier maanden over vergaderd, gesproken met en over de ouders.

Er zal er geen 1 bijzitten die dit voor zijn lol zegt. Dit is niet 1 gesprek geweest. Ze handelen allemaal uit liefde voor hun vak en wegen de pro's en cons met de toekomst en het huidig lijden van het meisje in hun hoofd.
De meeste van hen zullen dit ook zeker mee naar huis hebben genomen en de wanhoop nabij zijn geweest. Hebben hun eigen ouders en kinderen extra geknuffeld.

Doe alsjeblieft niet alsof dit koude en harteloze mensen zijn, alsof 1 verpleegkundige of arts dit verzonnen heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:44

Dorine92 schreef:
Ja maar wij komen er al niet uit. En wij denken oke jij jouw mening ik mijne, even goede vrienden.
Wat denk je wat die ouders denken. Die denken bemoei je lekker met je eigen zaken, dit is ONS vlees en bloed. Jullie je mening, maar dring hem niet op aan ons. Want dat is wat er feitelijk gebeurt. De verpleging wil dat hun mening afgedwongen en uitgevoerd wordt via de rechter. Dat is nogal een inbreuk
Als er hier een staleigenaar, instructeur, bijrijder, dierenarts of peut/laat denkt iets over ons paard te kunnen bepalen, is het land te klein. Terwijl wij ook enorm verschillen. De ene laat zn paard die al 6x hoefbevangen is geweest, toch weer in de wei "want daar geniet hij zo van", de ander jast er een spuit in en zegt, zo, ik heb hem een hoop lijden bespaard. En alle tussenvormen. Maar ze bepalen het wel zelf. Moet je je eens voorstellen dat een rechter gaat bepalen wanneer het genoeg is met jouw paard

Maar dat gebeurt ook gewoon? Rechters die bepalen of jij nog voor je paard mag zorgen of niet. Of beter gezegd, het LID die dieren in beslag neemt omdat jij iets niet goed doet?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 12:47

Dorine92 schreef:

Het is een enorme inbreuk idd. Zit er nog wel een verschil in tussen een behandeling staken en actief een leven afbreken.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:23

Mijn moederhart vindt dit echt vreselijk, maar als ik mijn verstand ga gebruiken, hoe zouden we reageren als dit een hond of kat was? Een pony? Een aapje (als proefdier oid)? Dat is toch vreselijk, zou er dan iemand twijfelen om in te laten slapen? Dit is een klein mensje, zonder vooruitzicht, met dagelijks lijden…