Leeftijd kinderwens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:38

Ik snap die drang niet om te moeten benadrukken dat vermoeidheid zonder kind nooit te vergelijken is met vermoeidheid met kind.
Want kun je oordelen hoe de vermoeidheid van iemand met een ernstige ziekte, met insomnia, burn-out of een andere aandoening is? Net zo min toch, als dat een ander dat kan over vermoeidheid met een kind? Ga elkaar nou niet bagatelliseren, dat is nergens voor nodig.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:40

Ik vind dat je elkaar moet respecteren in wel of geen kinderwens hebben.

TS, ik ben net 34 en ik wil geen kinderen, mijn man ook niet. Zijn al ruim 11 jaar samen. Zo af en toe kwam het kriebeltje maar dan hadden we het er weer samen over en dan met alle tegens en vorens een keuze gemaakt om niet te doen.
Inmiddels ook een ander traject in voor bm verwijdering maar dat heeft te maken met andere klachten ;)

Dus het is een keuze die jij alleen kan maken, met partner.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:44

JustMe8484 schreef:
Uiteraard zijn er andere oorzaken waardoor je echt uitgeput kunt zijn. Maar buiten dat is moe zijn zonder kinderen niet te vergelijken met moe zijn met kinderen...

Maar voor kinderen kies je bewust. Ik heb nooit voor mijn drievoudige slaapstoornis gekozen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:48

Ik verbaas me er altijd over hoeveel behoefte mensen hebben om hun eigen situatie totaal off topic te etaleren. Het is net een wedstrijdje.

TS, ik kwam één woord tegen in dit topic dat voor mij alles omvat wat je als ouder een kind moet kunnen bieden in deze wereld: stabiliteit. Het is aan jou om eerlijk naar je situatie te kijken, samen met je partner.

Soepblik

Dorine92 schreef:
Ontpillen kun je alvast aan beginnen, dat scheelt alweer. Als je de sensiplan cursus doet, en die methode voorlopig als anticonceptie gebruikt, kun je hem straks als je er wel voor wilt gaan precies omgekeerd gebruiken, namelijk precies gaan hobbelen als je bevrucht kunt gaan worden. Als jullie beide vruchtbaar zijn is het dan zo raak omdat je heel goed weet wat je doet.
Veel mensen hier op bokt zijn nogal kortzichtig over deze methode omdat ze geen idee hebben wat het inhoudt, maar je kunt bij vragen altijd een pb sturen. Of hen even opbellen voor een uitleg over de methode. Ze kunnen je goed te woord staan.

Als er iemand is die de Sensiplan methode veilig had kunnen volbrengen zonder kind, is het mijn zus. Zij is zo ongelofelijk stipt, keurig volgens de regeltjes, alles tot nog toe plannen, meerdere studies cum laude afgerond, zorgvuldig ingebouwde jarenlange routines waar ze geen dag vanaf wijkt...

En raad eens wie er nu onverwachts met een (gelukkig heel welkome) tweeling op de bank zit? :+

Ze is 36 overigens.

pmarena

Om het simpel te houden: als je al moe bent om welke reden dan ook, verwacht dan niet dat het krijgen van een baby dat niet nog erger maakt. Want daar begon de hele discussie mee. Geen òf maar een èn situatie :=

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 09:49

Cayenne schreef:
Hoe lang zijn jullie nu samen?
En hoe kijkt je vriend hier tegenaan? Denkt hij ook al aan kinderen?
bijna een jaar, speelt bij mij meer dan bij hem.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 09:50

Radiostilte schreef:
Ontpillen was volgens mijn huisarts een fabeltje (haar woorden en niet de mijne voor we hier een discussie krijgen)

Ik ken het gevoel wel dat je opeens de klok voelt tikken. Had ik persoonlijk ook na de 30. En als je de cijfers op zoekt wordt je er inderdaad niet blij van. Ik begon mij hier ook wel zorgen over te maken. Toch wel even gewacht en waren 2 x snel zwanger.

Ik zou wel wachten tot je minimaal 1,5 jaar samen bent met je vriend. Ergens ooit een onderzoek gelezen over verliefdheid en wanneer de eerste scheurtjes ontstaat etc. Als je na de 1,5 jaar nog steeds echt gelukkig en blij bent met elkaar en samen er voor willen gaan. Dan zou ik het persoonlijk pas proberen. Lijkt mij voor de toekomst voor zowel jezelf , je partner en toekomstige kinderen toch het verstandigste.

En de tijd daar tussen kun je mooi proberen om wat te gaan sparen. Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je wil, maar kinderen krijgen is toch vrij duur.

Daarnaast kun je dan eventueel in tussentijd gaan samenwonen. Kijken hoe dat gaat. En vooral samen leuke dingen! Wij hebben wel eens tegen elkaar gezegd het is jammer dat we niet 5 jaar eerder bij elkaar kwamen. Dan hadden we nog wat jaren/vakanties/uitjes/dates etc met zijn 2en gehad. Want die tropenjaren heten echt niet voor niks zo.

Ja precies eerst het 2 huizen probleem oplossen. We zijn al 6-7 dagen per week samen... First things first, goed om te weten dat ik mij niet druk hoef te maken om ontpillen :).

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:51

Kinderen kies je bewust, maar je weet pas waar je voor gekozen hebt als je ze daadwerkelijk hebt. Je kiest bewust voor onvoorspelbaarheid, want een ding weet ik nu met de kinderen, het leven is nog onvoorspelbaarder dan dat ik dacht.
Het is prachtig, maar ook keihard werken (helemaal met een peuter en tweeling). Medische zorgen, slecht slapen, alles komt voorbij. Mijn paardenhobby staat echt op een heeeel laag pitje, maar heb geluk dat ik in ieder geval 1 keer per week naar mijn verzorgpaard kan.
Ik denk dat het goed is dat je er goed over nadenkt, maar weet ook dat je niet alles kan uitdenken en plannen, het komt zoals het komt, en soms heb je geluk, en soms heb je pech. :)
Je moet eigenlijk vooral het vertrouwen hebben in jezelf en je partner dat het wel goed komt, en weten dat je een stabiel en veilig thuis kan bieden samen. Voor je kind en voor elkaar. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:51

Cayenne schreef:
JustMe8484 schreef:
Uiteraard zijn er andere oorzaken waardoor je echt uitgeput kunt zijn. Maar buiten dat is moe zijn zonder kinderen niet te vergelijken met moe zijn met kinderen...

Maar voor kinderen kies je bewust. Ik heb nooit voor mijn drievoudige slaapstoornis gekozen.

En dat van kinderen gaat over.

En dan heel vaak word er weet bewust voor nog 1 gekozen als de ander eindelijk slaapt.
Dan denk ik, het zal zo erg niet zijn, want dan liet je dat wel uit je hoofd.

nee de moeders laten heir weer de vooroordelen goed zien... :)

Maar dat was de vraag van ts niet. :)

Ik denk dat ts zich af moet vragen, wil ik echt zelf een kind, of is het omdat het zogenaamd zo hoort?
Wil mijn vriend een kind?
Wat als de relatie uitgaat, kan ik dan een kind geven wat deze nodig heeft en blijf ik dan ook zelf ook op de pootjes staan.
Of is misschien vriend zaaddonor, daarin ben je ook niet de eerste als je een grote kinderwens hebt.

En nu zijn er 2 huizen gekocht, dat klinkt niet echt als al plannen met samenwonen.
Wil je het wel graag samen een kind zou ik toch echt wel eens een jaar samen gaan zitten.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 09:52

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:52

pmarena schreef:
Om het simpel te houden: als je al moe bent om welke reden dan ook, verwacht dan niet dat het krijgen van een baby dat niet nog erger maakt. Want daar begon de hele discussie mee. Geen òf maar een èn situatie :=

Absoluut, ik was invaliderend vermoeid en functioneer nog steeds niet bepaald zoals het zou moeten. Daarom moet ik veel op mijn man leunen met een kind en dat is ook weer iets wat je van tevoren moet bespreken. En de wereld heeft een mening natuurlijk, ik ben lui ofzo.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 09:53

Urbanus schreef:
Een kind heeft stabiliteit nodig. Kun je dat bieden in deze situatie?

Weet ik als geen ander. Daarom van 2 huizen naar 1 voor die tijd. Beiden goede baan. Dus dat zit goed.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 09:54

Dieuwke_ schreef:
TS, in alle topics die je (al dan niet recent) hebt geopend schrijf je steeds over alles wat je vriend niet wil en vervelend vindt. Ik vind je best wel negatief over hem. Is dit de man waar je van houdt of is hij alleen bedoelt als zaadschieter? Wil hij wel een kind en vindt hij zichzelf geschikt als vader (wat iets willen en er geschikt voor zijn is ook weer verschillend)?
die is exit. Precies om die reden, te veel obstakels en problemen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 09:55

GDG schreef:
Ontpillen... je weet dat je door 1 dag de pil niet juist te gebruiken je gewoon zwanger kunt raken?
Ja natuurlijk maar ze zeggen minder kans op complicaties/afwijkingen als de hormonen je lichaam uit zijn. Dus liefste eerst er even vanaf. Maar lees dat dat dus vrij snel kan gaan, dat t niet perse maanden duurt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:55

Stabiliteit houdt meer in dan het materiële (wonen, inkomen). Het gaat ook over mentale stabiliteit bijvoorbeeld, stevig in het leven staan, maturiteit, verantwoordelijkheid kunnen dragen 24/7...

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 09:56

XladyX schreef:
AnnoNiemand schreef:
Mijn ervaring: met paarden is het NIET goed te combineren. Ik zou dus kiezen, of een kind, of paarden. Ik heb beide. :D Maar vind het absoluut geen aanrader en ik zou het nooit weer zo aanpakken.

Mijn ervaring is precies andersom. Ben enorm bang gemaakt dat het niet te doen zou zijn, maar ik ervaar het net als Nessie anders. Heb een twee jonge kinderen, werk 32 uur (wel hele flexibele job) en twee paarden aan huis, wel zo efficient mogelijk ingericht qua zorg. Heb een man die ook veel werkt, maar vrijwel nooit savonds. Dus nadat de kleintjes naar bed zijn eigenlijk altijd handen vrij. Maar kan me voorstellen dat het qua kosten wel ook moet kunnen want zowel paard als kinderen vragen veel van je bankrekening.

Qua leeftijd en kinderwens heb ik verder niks toe te voegen.. geen specicifieke ervaring met de gestelde vraag.

Kosten is het probleem niet. TIJD des te meer! Je kunt niet meer 100% voor je paarden gaan. Dat vind ik nog steeds moeilijk om te accepteren. Als ze aan huis staan is het denk ik makkelijker. Die luxe heb ik niet. Ik heb overwogen te stoppen, maar ben dusdanig aan ze gehecht dat dat geen optie is.[/quote]

Ja i know. We zijn aan het puzzelen en uitdenken. Snap dat 7 dagen stal 30 km verderop geen optie meer is.heb liefste eerst die puzzel rond voor we er aan beginnen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:58

Hoi TS, om antwoord te geven op je eerste vraag:
op mijn 34e zijn wij begonnen aan onze kinderwens. Althans: een poging tot.
Uiteindelijk hebben we deze met een beetje hulp mogen vervullen en ben ik op mijn 36e (4 dagen voor mijn 37e verjaardag, om precies te zijn ;) ) bevallen van een gezonde tweeling.

De fertiliteitskliniek liet mij destijds weten dat ik bij lange na niet de oudste was met een kinderwens.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 10:05

Tieneke schreef:
Ik verbaas me er altijd over hoeveel behoefte mensen hebben om hun eigen situatie totaal off topic te etaleren. Het is net een wedstrijdje.

TS, ik kwam één woord tegen in dit topic dat voor mij alles omvat wat je als ouder een kind moet kunnen bieden in deze wereld: stabiliteit. Het is aan jou om eerlijk naar je situatie te kijken, samen met je partner.
helemaal waar, we zijn die puzzel aan het leggen. Beiden van 2 huizen naar 1, 4 dagen werken ipv 5. Eerst alles uitdenken, voordat je er aan begint. Want je wil n kind bieden wat je kan, goed opvoeden, stabiliteit geven en de jeugd die ik nooit heb gehad. Qua banen zitten we goed, financiën en tijd is nu nog een puzzel. Tijd is op te lossen, financiën daarom van 2 huizen naar 1. Geeft weer wat lucht en ruimte. We leggen de puzzel nog.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 10:06

Tieneke schreef:
Stabiliteit houdt meer in dan het materiële (wonen, inkomen). Het gaat ook over mentale stabiliteit bijvoorbeeld, stevig in het leven staan, maturiteit, verantwoordelijkheid kunnen dragen 24/7...
ik ben niet achterlijk he. Heb een goede opleiding dus dit hoef je mij niet te vertellen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 10:06

Jolien87 schreef:
Hoi TS, om antwoord te geven op je eerste vraag:
op mijn 34e zijn wij begonnen aan onze kinderwens. Althans: een poging tot.
Uiteindelijk hebben we deze met een beetje hulp mogen vervullen en ben ik op mijn 36e (4 dagen voor mijn 37e verjaardag, om precies te zijn ;) ) bevallen van een gezonde tweeling.

De fertiliteitskliniek liet mij destijds weten dat ik bij lange na niet de oudste was met een kinderwens.

Fijne geruststelling

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:14

Dieuwke_ schreef:
JustMe8484 schreef:

Dat weet je niet, want je kunt dat niet voor een ander beoordelen.

Precies dit. Moeders doen altijd alsof ze het zwaarste beroep ter wereld hebben. Maar vergeten dat dit hun eigen keuze is geweest, en dat je het echt niet per se zwaarder hebt dan mensen die bijvoorbeel chronisch ziek zijn ofzo. Klaag lekker wat je wil, maar trek aub niet de slachtofferkaart 'want ik ben mamma!!1!1'

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:25

Ik zal als oude moeder mijn two cents geven: Je weet niet hoe het leven loopt.
Klinkt cliché maar het is zo.

Het moet goed voelen, je moet enigszins een basis op orde hebben, zowel financieel, woonruimte maar zeker ook emotioneel en in je relatie.

Al die dingen volgen zelden precies tegelijk de meest ideale tijdlijn. Ik had zelf een kinderwens sinds mijn 30e. Tegen de tijd dat ik een relatie had, we samenwoonden, hij het ook wilde (vrij belangrijk) was ik eind dertig. Toen lukte het ook nog niet gelijk, uiteindelijk begin veertig 2 kerngezonde kinderen gekregen op natuurlijke wijze en zonder complicaties.

Ik heb veel vriendinnen met allemaal een ander verhaal. Sommigen hebben geen kinderen gekregen, anderen zijn alweer gescheiden omdat ze jong voor het gezin gingen en de man toch niet zo goed paste. Weer anderen lukte alles volgens het ideale tijdlijntje maar die hebben bijvoorbeeld veel stress omdat alles tegelijk komt, beide werken, druk druk druk, midden in het leven, alle ballen hoog houden, alles goed willen doen. Zo heeft iedereen wat. Ik ben oud. Natuurlijk was ik
liever 10 jaar jonger geweest maar ik ben nu wel een mega relaxte moeder, maak me nergens druk om, geen emotionele zaken die ik
nog meesleep van vroeger, burnout en therapie... allemaal al gehad. Alles op een rijtje.

Wat betreft ouder zijn en vruchtbaarheid, ja je vruchtbaarheid daalt na je 35e en er is meer kans op afwijkingen, maar dat zijn verdubbelingen van hele kleine percentages. Als je naar de cijfers kijkt valt het enorm mee. Zowel qua vruchtbaarheid as qua afwijkingen. Bovendien heb je de NIPT om vroegtijdig te testen.

75% van de vrouwen tussen de 35-40 jaar wordt binnen 12 maanden op natuurlijke wijze zwanger. Voor de rest duurt het langer of gaat het via een fertiliteitstraject, en het percentage dat uiteindelijk ongewenst kinderloos blijft is maar heel klein gelukkig. Succes met je keuze en hoe je leven loopt, maar blijf vooral met je hart voelen en niet vanuit angst, dat valt namelijk echt wel mee met die gevreesde 35.

Bron:
o.a.
https://www.bbc.com/future/article/2024 ... omplicated

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 10:27

Schapenwol schreef:
Ik zal als oude moeder mijn two cents geven: Je weet niet hoe het leven loopt.
Klinkt cliché maar het is zo.

Het moet goed voelen, je moet enigszins een basis op orde hebben, zowel financieel, woonruimte maar zeker ook emotioneel en in je relatie.

Al die dingen volgen zelden precies tegelijk de meest ideale tijdlijn. Ik had zelf een kinderwens sinds mijn 30e. Tegen de tijd dat ik een relatie had, we samenwoonden, hij het ook wilde (vrij belangrijk) was ik eind dertig. Toen lukte het ook nog niet gelijk, uiteindelijk begin veertig 2 kerngezonde kinderen gekregen op natuurlijke wijze en zonder complicaties.

Ik heb veel vriendinnen met allemaal een ander verhaal. Sommigen hebben geen kinderen gekregen, anderen zijn alweer gescheiden omdat ze jong voor het gezin gingen en de man toch niet zo goed paste. Weer anderen lukte alles volgens het ideale tijdlijntje maar die hebben bijvoorbeeld veel stress omdat alles tegelijk komt, beide werken, druk druk druk, midden in het leven, alle ballen hoog houden, alles goed willen doen. Zo heeft iedereen wat. Ik ben oud. Natuurlijk was ik
liever 10 jaar jonger geweest maar ik ben nu wel een mega relaxte moeder, maak me nergens druk om, geen emotionele zaken die ik
nog meesleep van vroeger, burnout en therapie... allemaal al gehad. Alles op een rijtje.

Wat betreft ouder zijn en vruchtbaarheid, ja je vruchtbaarheid daalt na je 35e en er is meer kans op afwijkingen, maar dat zijn verdubbelingen van hele kleine percentages. Als je naar de cijfers kijkt valt het enorm mee. Zowel qua vruchtbaarheid as qua afwijkingen. Bovendien heb je de NIPT om vroegtijdig te testen.

75% van de vrouwen tussen de 35-40 jaar wordt binnen 12 maanden op natuurlijke wijze zwanger. Voor de rest duurt het langer of gaat het via een fertiliteitstraject, en het percentage dat uiteindelijk ongewenst kinderloos blijft is maar heel klein gelukkig. Succes met je keuze en hoe je leven loopt, maar blijf vooral met je hart voelen en niet vanuit angst, dat valt namelijk echt wel mee met die gevreesde 35.

Bron:
o.a.
https://www.bbc.com/future/article/2024 ... omplicated

Dank je wel

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:33

Captain schreef:
Dieuwke_ schreef:

Dat weet je niet, want je kunt dat niet voor een ander beoordelen.

Precies dit. Moeders doen altijd alsof ze het zwaarste beroep ter wereld hebben. Maar vergeten dat dit hun eigen keuze is geweest, en dat je het echt niet per se zwaarder hebt dan mensen die bijvoorbeel chronisch ziek zijn ofzo. Klaag lekker wat je wil, maar trek aub niet de slachtofferkaart 'want ik ben mamma!!1!1'

En, je kan er ook zomaar 1 hebben die wel makkelijk slaapt. Snachts dan. Die van ons spiep vanaf een maand of 2 van 11 tot 7. Meestal. Wij kennen die gebroken nachten niet. Ik was alsnog een beetje labiel, de eerste periode met een kindje is hoe dan ook intens ;) maar snap wel wat er hier gezegd wordt - weet waar je voor kiest.