Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onderwijs is nodig in het leven? En welk onderwijs?

Nee,de natuur bepaald het tempo en ze leren het vanzelf zonder hulp.
8 (1%)
Ja, zonder onderwijs leert een kind niet. ( School of thuisonderwijs maakt niet uit)
274 (44%)
School
317 (51%)
Thuisonderwijs
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 617

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 17:01

Kidde schreef:
Hier nog het filmpje van het meisje, je wordt er echt verdrietig van |(

https://www.instagram.com/reel/DLM0jOSI ... plYnBma252

Ze geeft soms bij haar ouders aan dat ze zin heeft om te leren, maar dat gaat niet altijd want dan zijn ze al andere 'leuke dingen' aan het doen. Ik hoop echt dat er ingegrepen wordt, maar dat zal lastig zijn nu ze niet in Nederland wonen...

Schrijnend...
Zelfs de spraak is niet helemaal ontwikkeld heb ik het idee...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:14

Tancreda4 schreef:
purny schreef:
Arm kind... Jeugdzorg zou moeten worden ingeschakeld.

Ik zag ergens onder een van de filmpjes op sm meerdere keren een bericht staan waarin jeugdzorg (of andere instantie) werd getagd, en dat die ook reageerde "Ja, wij lezen mee...". Of er wat mee gedaan wordt is uiteraard een 2e.

Ik vind dit echt niet kunnen. Kan mij ook niet voorstellen dat we veel mensen zijn die zo denken.

Ja, dat zijn geen serieuze accounts. Dat vind ik wel heftig, dat je dat onderscheid niet kunt maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:20

Kidde schreef:

Ze geeft soms bij haar ouders aan dat ze zin heeft om te leren, maar dat gaat niet altijd want dan zijn ze al andere 'leuke dingen' aan het doen. Ik hoop echt dat er ingegrepen wordt, maar dat zal lastig zijn nu ze niet in Nederland wonen...

Ach jeetje, dit meisje wil gewoon leren en krijgt de kans niet. Ik vind dat echt mishandeling.
Vrijwel elk kind wil uiteindelijk volgens mij dingen leren en kan dat ook als je het op de juiste manier aanbiedt. Maar met gewoon helemaal niks aanbieden of alleen maar ‘leuke dingen’ doen schiet geen enkel kind iets op.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:21

Ja, ieder kind heeft onderwijs nodig, nee niet voor ieder kind is dit het huidige schoolsysteem. Het systeem zoals we het nu kennen is stuk, het vereist van een kind dat het zich aanpast aan het systeem maar het systeem is onvoldoende flexibel om maatwerk te kunnen leveren waar dat nodig is. Zelf zou ik ook graag een andere vorm van onderwijs zien voor mijn dochter, wel in groepsverband, maar met ook andere vaardigheden dan die nu geleerd worden op de reguliere school. Maar die zijn er praktisch niet, nu heb ik een vrij makkelijk lerend kind dus ik verwacht weinig problemen voor haar, maar ik zie genoeg kinderen waarbij ik denk, gut jij hebt toch iets heel anders nodig dan wat de school jou kan bieden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:27

Als ouders mag een bepaald idee hebben ( of idealen) in hoe je je kind(eren) wilt opvoeden. Toch denk ik ook dat je moet kijken naar de maatschappij. Sommige basisvoorwaarden zijn nu eenmaal nodig om mee te komen in de wereld. Het is zeker handig om te kunnen lezen-rekenen-samen werken met anderen enzo. Zonder lezen en schrijven en rekenen ga je er gewoonweg niet komen. Weet van mensen die dat amper kunnen dat het erg frustrerend is dat ze dat niet hebben mee gekregen in hun jongere jaren. Dat dat vaak tegen zich keert.
Ik ken ouders die hun kinderen op willen voeden zonder dat ze het woord nee gebruiken, lijkt me erg lastig aangezien de rest van de mensen in hun omgeving dat wel gebruikt. Kinderen doen er ook werkelijk niets mee als je het tegen ze zegt, lopen finaal over je heen. Laat ik nu niet altijd zin hebben om met een kind van 5 in discussie te gaan waarom iets wel of niet kan en dan heel uitgebreid en voorzichtig de boodschap moet brengen en vooral om het nee woord heen draaien.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 17:45

Liannetje86 schreef:
Maar ondernemer worden als je niet kunt lezen gaat ook niet, hoe wil je een overeenkomst afsluiten? Je facturen maken? Goed kunnen inkopen? Iets vergelijken?

Basisvaardigheden zijn noodzakelijk in deze maatschappij, dat herhaal ik ongeveer iedere drie berichten. En meer vaardigheden vind ik ook cruciaal, niet alleen lezen en schrijven en rekenen. Ik praat vanuit thuisonderwijs.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:05

verootjoo schreef:
Kidde schreef:

Ach jeetje, dit meisje wil gewoon leren en krijgt de kans niet. Ik vind dat echt mishandeling.
Vrijwel elk kind wil uiteindelijk volgens mij dingen leren en kan dat ook als je het op de juiste manier aanbiedt. Maar met gewoon helemaal niks aanbieden of alleen maar ‘leuke dingen’ doen schiet geen enkel kind iets op.

De moeder is gewoon super hypocriet; Ze zegt letterlijk dat als de kinderen erom vragen 'Mama wil je met mij schrijven' dat ze dat gaat doen, maar dat is een vette leugen.

Die ouders zijn behoorlijk van het padje. Dat je zelf als volwassene je leven leeft zoals je wilt, prima, mijn zegen hebben ze. Maar onthoud je kinderen niet hun idealen te bereiken, want dat is precies wat ze doen. Dat meisje heeft idealen, maar krijgt geen kans die ooit te bereiken op deze manier.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:16

Pff jeetje, lichtelijk ontspoord.

Ik heb een oom die niet echt kan lezen (een heel klein beetje, bekende woorden/straatnamen die hij kent bijvoorbeeld kan hij wel herkennen) en niet kan schrijven, zijn vrouw is een paar jaar terug overleden en het is echt zo ongelooflijk lastig allemaal voor hem. Moet er niet aan denken om moedwillig door je ouders in zo’n situatie geplaatst te worden -O- arm meisje.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:17

Wat ik me af vraag hoe vond dit programma deze mensen?
Ik zou niet op het internet posten dat ik mijn kind niet leer lezen en schrijven.
Dat zal toch heel veel commentaar opleveren en elke keer de comments verwijderen op uitzetten lijkt me ook vervelend.
Maar als dit programma deze mensen heeft gevonden waarom heeft jeugdzorg dan nog niet ingegrepen zo iets hebben ze toch ook in hongarije?

Dit is niet eens thuisonderwijs te noemen zelf niet in de unschooling vorm. Dit is gewoon geen onderwijs geven. En het meisje heeft dus een papiertje met allemaal dingen die ze doet met ? ( haar broertje?) maar kan helemaal niet lezen wat er staat dus waarom heeft dat arme kindje dan dit papiertje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:38

Misschien heeft ze dat papiertje wel omdat de ouders toch wel graag het willen leren lezen willen stimuleren....?

Ik ken deze mensen niet, en de uitspraak van de moeder dat het haar niks kan schelen als haar kinders niet leren lezen / schrijven is natuurlijk heel verontrustend.

Maar laten we even niet vergeten dat je maar wat flarden ziet van een wellicht veel groter geheel dat niet echt recht doet aan wat de ouders daadwerkelijk doen met en voor de kinderen. Het is nu niet bepaald zo dat wat je in filmpjes ziet een perfecte weergave van de werkelijkheid is :=

Wat een leuk meisje die dochter. Het klinkt sneu dat als ze aangeeft te willen leren, dat het dan niet kan omdat ze al iets anders leuks aan het doen zijn. Misschien wordt er geen tijd voor leren gemaakt. Maar het kan natuurlijk ook heel prima zijn dat dit een wat verdraaid beeld geeft hè.

Dat er wel veel aandacht naar leren gaat en ze net op onhandige momenten aangeeft dat ze zus-of-zo wil leren en het dan helemaal niet zo raar is als ouders zeggen van joh we zitten hier nu 1 of ander onderwerp van dichtbij te bekijken en kunnen nu niet ineens overschakelen naar wat anders want nu zijn we hier en gaan we eerst hier mee verder want over een uurtje gaan we hier weg dus nu even hier je aandacht bij graag :=

Bijvoorbeeld hè. Het kan heel wat meer nuance hebben dan de indruk die flarden van filmpjes wekken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:53

pmarena schreef:
Misschien heeft ze dat papiertje wel omdat de ouders toch wel graag het willen leren lezen willen stimuleren....?

Ik ken deze mensen niet, en de uitspraak van de moeder dat het haar niks kan schelen als haar kinders niet leren lezen / schrijven is natuurlijk heel verontrustend.

Maar laten we even niet vergeten dat je maar wat flarden ziet van een wellicht veel groter geheel dat niet echt recht doet aan wat de ouders daadwerkelijk doen met en voor de kinderen. Het is nu niet bepaald zo dat wat je in filmpjes ziet een perfecte weergave van de werkelijkheid is :=

Wat een leuk meisje die dochter. Het klinkt sneu dat als ze aangeeft te willen leren, dat het dan niet kan omdat ze al iets anders leuks aan het doen zijn. Misschien wordt er geen tijd voor leren gemaakt. Maar het kan natuurlijk ook heel prima zijn dat dit een wat verdraaid beeld geeft hè.

Dat er wel veel aandacht naar leren gaat en ze net op onhandige momenten aangeeft dat ze zus-of-zo wil leren en het dan helemaal niet zo raar is als ouders zeggen van joh we zitten hier nu 1 of ander onderwerp van dichtbij te bekijken en kunnen nu niet ineens overschakelen naar wat anders want nu zijn we hier en gaan we eerst hier mee verder want over een uurtje gaan we hier weg dus nu even hier je aandacht bij graag :=

Bijvoorbeeld hè. Het kan heel wat meer nuance hebben dan de indruk die flarden van filmpjes wekken.

Ze kan het van het briefje wat ze bij zich heeft niet eens één woord lezen en ze lijkt zich er ook voor te schamen... Ze noemt smoesjes als dat het te klein is om te lezen. Een briefje geven en hopen dat ze het zelf kan gaan lezen is natuurlijk onzin. Ik vind dit gewoon echt verwaarlozing en de ouders ontnemen haar op deze manier haar toekomst.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:04

NoGo schreef:
Ik heb ook niet gestemd.
Het huidige schoolsysteem faalt voor een hele grote doelgroep (die ook nog eens steeds groter word).
Echter het thuisonderwijs is er voor deze specifieke doelgroep ook niet of zeer beperkt met hele lange wachttijden.

Dan was er ergens nog iemand die zij men heeft altijd een stamschool nodig...
Ook hiervoor geldt dat zelfs als dat deze er is en alle instanties betrokken zijn (leerplicht swv) er een hoop kinderen zijn die geen (passend) onderwijs kunnen volgen.

Is onderwijs een plicht: ja wat mij betreft wel maar wat als die er niet is?
Niet elke ouder heeft de kennis en kunde om thuisonderwijs te geven...
Verder dan aanleren lezen, rekenen (geld) en klokkijken zijn wat mij betreft dan de essentiële basisbenodigdheden voor ieder kind.

Faalt het schoolsysteem of falen steeds meer ouders om hun kind goed op te voeden? Of faalt de maatschappij?

Ik ben nu 24 jaar leerkracht op de basisschool en zoals al eerder gezegd leren kinderen zoveel meer dan alleen taal, rekenen, lezen en schrijven.

Ik vind dus ook dat kinderen zoveel mogelijk naar school moeten gaan.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat moeten echt de extreme gevallen blijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:05

Kidde schreef:
pmarena schreef:

Ze kan het van het briefje wat ze bij zich heeft niet eens één woord lezen en ze lijkt zich er ook voor te schamen... Ze noemt smoesjes als dat het te klein is om te lezen. Een briefje geven en hopen dat ze het zelf kan gaan lezen is natuurlijk onzin. Ik vind dit gewoon echt verwaarlozing en de ouders ontnemen haar op deze manier haar toekomst.

Hopen dat ze het zelf kan gaan lezen is iets heel anders dan wat ik zeg: misschien dat ze het wìllen LEREN lezen willen stimuleren. Dat is iets anders hè :)

Als ik graag mijn kind zou willen volgen in wat zij aangeeft te willen leren, en ik heb er zo mijn idee over wat ik belangrijk vind om te leren, dan zou ik bedenken wat je kan doen om interesse te wekken in dat onderwerp. En als er een keer een gelegenheid is waarbij het maken van zo'n lijstje iets is dat ze graag wil doen, dan kan je dat ook meteen fijn zien als 'mooi laat haar dat lijstje maar bij zich houden, dan wil ze het misschien ook graag zelf leren lezen en is dat het volgende waar we ons op gaan richten'.

Zou kunnen hè, dat die opmerking 'het maakt mij niet uit als ze niet leert lezen' een beetje uit de context / niet handig gezegd is. En er wellicht heus wel wat gestimuleerd wordt om dat wel te willen leren.

Het lijkt mij goed om te blijven beseffen dat het geschetste beeld misschien met een korreltje zout genomen moet worden. Dat hoop ik althans maar....

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:10

Supervixen schreef:
NoGo schreef:
Ik heb ook niet gestemd.
Het huidige schoolsysteem faalt voor een hele grote doelgroep (die ook nog eens steeds groter word).
Echter het thuisonderwijs is er voor deze specifieke doelgroep ook niet of zeer beperkt met hele lange wachttijden.

Dan was er ergens nog iemand die zij men heeft altijd een stamschool nodig...
Ook hiervoor geldt dat zelfs als dat deze er is en alle instanties betrokken zijn (leerplicht swv) er een hoop kinderen zijn die geen (passend) onderwijs kunnen volgen.

Is onderwijs een plicht: ja wat mij betreft wel maar wat als die er niet is?
Niet elke ouder heeft de kennis en kunde om thuisonderwijs te geven...
Verder dan aanleren lezen, rekenen (geld) en klokkijken zijn wat mij betreft dan de essentiële basisbenodigdheden voor ieder kind.

Faalt het schoolsysteem of falen steeds meer ouders om hun kind goed op te voeden? Of faalt de maatschappij?

Ik ben nu 24 jaar leerkracht op de basisschool en zoals al eerder gezegd leren kinderen zoveel meer dan alleen taal, rekenen, lezen en schrijven.

Ik vind dus ook dat kinderen zoveel mogelijk naar school moeten gaan.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat moeten echt de extreme gevallen blijven.

Ik denk dat de visie op opvoeding en onderwijs steeds meer verandert. De wereld verandert. Er is veel meer kennis over opvoeding en ontwikkeling, onder andere door middel van onderzoek.

Kinderen leren inderdaad veel meer dan alleen het basis curriculum, maar mijn kinderen leren (op dit moment) nog meer dan wat ze op school zullen leren.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:13

pmarena schreef:

Hopen dat ze het zelf kan gaan lezen is iets heel anders dan wat ik zeg: misschien dat ze het wìllen LEREN lezen willen stimuleren. Dat is iets anders hè :)

Als ik graag mijn kind zou willen volgen in wat zij aangeeft te willen leren, en ik heb er zo mijn idee over wat ik belangrijk vind om te leren, dan zou ik bedenken wat je kan doen om interesse te wekken in dat onderwerp. En als er een keer een gelegenheid is waarbij het maken van zo'n lijstje iets is dat ze graag wil doen, dan kan je dat ook meteen fijn zien als 'mooi laat haar dat lijstje maar bij zich houden, dan wil ze het misschien ook graag zelf leren lezen en is dat het volgende waar we ons op gaan richten'.

Zou kunnen hè, dat die opmerking 'het maakt mij niet uit als ze niet leert lezen' een beetje uit de context / niet handig gezegd is. En er wellicht heus wel wat gestimuleerd wordt om dat wel te willen leren.

Het lijkt mij goed om te blijven beseffen dat het geschetste beeld misschien met een korreltje zout genomen moet worden. Dat hoop ik althans maar....[/quote]

Ja het wordt natuurlijk ook wel een beetje geknipt en geplakt in de uitzending om reactie uit te lokken.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:14

En wat leren jouw kinderen nu dan nog meer dan wat ze op een school zouden leren?

Verandert het onderwijs dan ook niet mee? Ik moest laatst een keer mijn nichtje die in groep 7 zit helpen met huiswerk en dat was echt totaal niet iets wat ik herkende uit mijn eigen groep 7 tijd.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:23

friezenfan2 schreef:
En wat leren jouw kinderen nu dan nog meer dan wat ze op een school zouden leren?

Verandert het onderwijs dan ook niet mee? Ik moest laatst een keer mijn nichtje die in groep 7 zit helpen met huiswerk en dat was echt totaal niet iets wat ik herkende uit mijn eigen groep 7 tijd.

Ze leren andere culturen en andere normen en waarden, ze leren schrijven en rekenen zoals gewoon op school, ze leren Engels en Arabisch op zeer jonge leeftijd. Ze hebben met vader een diet ontleed, daarbij hebben ze alle organen bestudeerd (de longen van een schaap heeft vader eer opgeblazen en leeg laten lopen, dat is ze nog het meest bij gebleven geloof ik, en in Nederland kan en mag dat niet) geholpen bij embryotransfers, veel dingen onder de professionele microscoop bekeken. Op een hele primitieve manier leren leven met oude gebruiken, die zelfs ik niet kende. M’n partner komt uit de prehistorie ongeveer, dus enorm leerzaam.

Kinke

Re: Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:29

en dat kan allemaal niet als ze ook gewoon naar school gaan?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:33

De vader van de kinderen van Kim woont in egypte en daarom is ze aan thuisonderwijs gegaan zodat de kinderen het hele jaar door heen en weer kunnen reizen. Daar had ze het over in haar topic over thuisonderwijs.

Vraag me nog steeds af wie die andere zijn die op thuisonderwijs hebben gestemd. Het zou interessant zijn om hun mening te horen. Juist voor de discussie zou dat fijn zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:35

Blijkbaar zijn er geen vrije dagen, middagen en vakanties om zoiets te leren...

En de man uit de prehistorie kan die wel lezen, schrijven en rekenen?
Heeft hij op school gezeten?

Natuurlijk is leven zonder school in een land waar dat meer gewoon is, zoals ook het gezin uit de op.
Minder vreemd dan hier.
En zal er dan ook vast gemakkelijker werk te vinden zijn met praktijk ervaring.

Maar of je dan kan worden waar je wens lag? Of dat het dan word wat toevallig maar mogelijk was?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:36

Kinke schreef:

Je wordt in ieder geval wel erg in beschikbare tijd en energie beperkt in wat je kan doen naast school, vind ik.

Ze gaan naar school. Krijgen huiswerk. Dan is er waarschijnlijk nog iets van hobbies / sport ofzo waar ze naartoe "moeten". Ook tijd voor spelen / afspreken met schoolvriendjes natuurlijk. Dan is wat 'downtime' natuurlijk ook nog nodig...

Ik vond het echt super waardevol dat met Covid de scholen toen dicht waren en die kleine gewoon lekker thuis was en ik het zelf op kon pakken om hem de basis aan te leren op een leuke manier die goed bij hem aansloot. En inderdaad ook wat extra dingen die zo uitkomen in de loop van de dag.

Je pakt na school toch minder snel nog iets op als ze al nokkievol overprikkeld zijn en ernstig behoefte hebben aan downtime :(:)

wemkelover

Re: Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:40

Maar naar school gaan is ook niet voor elk kind geschikt. Ik zit op Facebook in een groep met ouders van autistisch kinderen. Er zijn daar heel wat kinderen die stranden op school omdat ze het gewoon niet aan kunnen. Teveel prikkels, teveel stress. Buikpijn om naar school te gaan. Overgeven. Die kinderen hebben juist weer baat bij thuis onderwijs.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:41

Kinke schreef:

Nee, ik zou niet weten waar je een dier kunt slachten en alle organen kan bekijken (mag niet eens in Nederland) ik weet ook niet waar ze embryo transfers kunnen bekijken of geboorten van allerlei dieren kunnen zien als je geen boerderij hebt. Drie talen vloeiend vind ik ook lastig als je niet in het land zelf bent, vooral het Arabisch niet. Medische handelingen bij dieren zou ook absoluut niet mogen, en culturele dingen die hier vaak niet mogen maar daar gebruikelijk zijn. Nee mijn kinderen hadden dat niet geleerd als ze op een reguliere school zaten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:42

Kimmie235 schreef:
friezenfan2 schreef:

Ze leren andere culturen en andere normen en waarden, ze leren schrijven en rekenen zoals gewoon op school, ze leren Engels en Arabisch op zeer jonge leeftijd. Ze hebben met vader een diet ontleed, daarbij hebben ze alle organen bestudeerd (de longen van een schaap heeft vader eer opgeblazen en leeg laten lopen, dat is ze nog het meest bij gebleven geloof ik, en in Nederland kan en mag dat niet) geholpen bij embryotransfers, veel dingen onder de professionele microscoop bekeken. Op een hele primitieve manier leren leven met oude gebruiken, die zelfs ik niet kende. M’n partner komt uit de prehistorie ongeveer, dus enorm leerzaam.

Op onze basisschool leren ze alles wat jij noemt. Alleen geen Arabisch.
Wel andere culturen, kikkers en vissen ontleden ( :r), microscoop etc.
Ik zou overigens niet weten waarom je ze dieren ontleden zou willen leren, maar goed.

Kinderen krijgen overal Engels met de paplepel ingegoten. Ik sta elke keer versteld hoe die kids Engels spreken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:44

wemkelover schreef:
Maar naar school gaan is ook niet voor elk kind geschikt. Ik zit op Facebook in een groep met ouders van autistisch kinderen. Er zijn daar heel wat kinderen die stranden op school omdat ze het gewoon niet aan kunnen. Teveel prikkels, teveel stress. Buikpijn om naar school te gaan. Overgeven. Die kinderen hebben juist weer baat bij thuis onderwijs.

Daar is speciaal onderwijs voor in kleinere groepen.

Kind van een kennis start daar het nieuwe jaar.
Ze is verschillende plekken af gegaan om te kijken welke ze het geschikte vond voor hun kind.

Dus meer dan 1 school met dat aanbod.