Hoogbegaafden verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 08:19

Ik vind 'ik zit ergens op het spectrum' klinken alsof je autistisch bent, niet hoogbegaafd. Maar dat kan aan mij liggen.

Bij mijn jongste zeg ik 'flinke ontwikkelingsvoorsprong' en bij oudste gewoon hoogbegaafd. Het is wat het is en de enige manier om het snoeverige en het taboe eraf te halen, is het beestje gewoon bij z'n naam noemen wat mij betreft. Als wij het er al niet over durven te hebben, hoe moet de rest van de wereld dan mee kunnen in een stukje kennis en begrip?

Dat fietsen van hierboven is herkenbaar. De jongste kan prima fietsen zonder zijwielen, al sinds hij net 3 is. Maar hij vertikt het gewoon, omdat het niet meteen helemaal perfect gaat. En dus loopfietst hij. Inmiddels al bijna 1,5 jaar. Kleine koppige smurf is het ;-)

Overigens gaat mijn dochter van 6,5 naar een peergroup (bij Senzai) en dat is echt heel waardevol. Psycho-educatie is daarin een groot deel, maar ook precies die opdrachten die uitdagend zijn: spelletjes waarbij er geen goede en foute antwoorden zijn (zoals denkvierkanten e.d.), creatieve opdrachten, out of the box denken. En natuurlijk het omgaan met peers, die allemaal net zo snel als jij kunnen denken. Dat botst soms - en dat is ook de bedoeling - en soms zie je ze ineens samenwerken en prachtige resultaten behalen.

pmarena

Re: Hoogbegaafden verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 08:49

Nou dat op het spectrum vind ik niet echt beter inderdaad, dan krijg je praatjes in de wereld dat kind autistisch is terwijl hij dat niet is. Ik zeg meestal als het nodig is maar dat zijn bedrading een beetje anders zit en hij heel gevoelig is. Daar kunnen andere ouders dan beter mee dealen :=

Gelukkig nu hij groter is niet meer nodig omdat het eigenlijk heel goed gaat, duimen dat we dat zo kunnen behouden / verder uitbouwen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 08:57

Ik noem het beestje gewoon bij zijn naam. Anders wordt al snel de vraag gesteld of hij adhd heeft, zijn fysieke drukte en vele praten springt in 1e instantie het meest in het oog.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 09:35

upendo schreef:
Ik ben nu 33 en wel op mijn 8ste getest met het doel wel of niet HB, dus dat dat in die tijd niet gedaan werd klopt niet..

Was niet heel gebruikelijk nee. Als mensen zeggen "dat was in mijn tijd niet zo" dan bedoelen ze meestal dat dat niet gebruikelijk was. Niet dat het nooit voortkwam.
Mensen zeggen toch ook "vroeger waren kinderen niet zo brutaal als nu", of "vroeger waren mensen veel slanker". Nou, die super brutale kinderen zullen er vast geweest zijn, net als de mensen die helemaal niet slank waren. Maar het was niet de norm.

Vind het trouwens wel jammer dat het topic nu alleen maar over kinderen gaat ipv over in wat voor situaties of kenmerken jullie je anders voelen dan de 'gemiddelde mens', zoals het topic begonnen was

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 10:19

Ik ben het eens met Tink89: we noemen het beestje gewoon bij de naam, want dat is de enige manier om het taboe eraf te krijgen. En het geeft ook kansen om uit te leggen wat het is, want veel mensen hebben nog steeds een beeld van een soort mini-Einstein, terwijl het zoveel meer is.

Hier vanuit het sociaal wijkteam ook een hele fijne creatieve peergroep, dat doet mijn dochter echt goed!

Dorien92, waar loop jij tegenaan?
Ik merk wel dat ik het beste klik met andere (vermoedelijk) hb'ers, die mijn denk- en associatietempo een beetje bij kunnen houden :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 10:21

Nou ja, die kinderen zijn natuurlijk wel hoe het begint en waar de ouders hier wellicht nu nog keuzes kunnen maken op basis van de zaken waar de volwassenen tegenaan lopen. Los daarvan is er nu veel meer kennis en mogelijkheid voor diagnostiek, wat de nu volwassenen misschien ook zou kunnen helpen in begrip voor hun eigen situatie. Ik kan me best voorstellen dat je met deze kennis ook voor jezelf kan bedenken hoe je 'bedraad' bent, als je dat niet al weet; HB, al dan niet in combinatie met ad(h)d of ass, of hoogintelligent, en wat daar de verschillende kenmerken van zijn.

Ik vind de term HB in die zin ook lastig dat men inderdaad niet beseft wat de nadelen kunnen zijn, en men meteen een soort Einstein verwacht. Ik had laatst iemand die mijn zoontje (7) direct Russisch probeerde te leren. Uhm, het is geen computer he..

Edit: ik zie dat Kikka dezelfde termen gebruikt :P.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 11:02

In mijn tijd had je drukke kinderen, geen adhd.
Elk kind lijkt wel een stempeltje te hebben tegenwoordig. Autisme komt ook ineens veel voor.

Hb zegt toch wat over intelligentie en is echt wat anders dan autisme of adhd. Hb is zeker geen stoornis.
Je merkt in gesprekken vaak vrij snel of je met een persoon met bovengemiddelde intelligentie in gesprek bent.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 11:30

Volgens mij noemt niemand het hier ook een stoornis, in ieder geval niet volgens de huidige definities. Maar het is wat anders dan iemand met (alleen) een bovengemiddelde intelligentie. Ik ben zelf bovengemiddeld intelligent, en daarmee ook een perfectionist, ik heb heel graag controle over van alles, leg mijn eigen lat hoog en ben daarnaast van mezelf introvert, in de zin dat interacties me energie kosten. Maar ik ben niet hoogbegaafd, de kenmerken die daarbij spelen heb ik niet in die mate die daarvoor nodig is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:01

germie schreef:
Elk kind lijkt wel een stempeltje te hebben tegenwoordig. Autisme komt ook ineens veel voor.

Hb zegt toch wat over intelligentie en is echt wat anders dan autisme of adhd. Hb is zeker geen stoornis.
Je merkt in gesprekken vaak vrij snel of je met een persoon met bovengemiddelde intelligentie in gesprek bent.

Hoogbegaafd gaat niet enkel over intelligentie.
Je kan zelfs nog hoger zijn qua intelligentie en toch niet hoogbegaafd zijn.

Hoogbegaafd zegt ook iets over karakter, ingesteldheid, hoe je met dingen om gaat en op reageert en dat deeltje is afwijkend. Vandaar dat het op het spectrum geplaatst wordt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:17

HB is zoveel meer dan alleen een bovengemiddelde intelligentie en kan echt wel met zijn problemen komen bij meedraaien in de maatschappij. Daar werd ik me pas bewust van toen ik een HB kind kreeg. Ik ben in de 40, heb in werk en sociale contacten inmiddels een passende, uitdagende omgeving en heb geleerd me aan te passen aan waar nodig. Ik zie bij mijn zoon van hoe ver ik kom, vandaar dat ik vooral zijn issues deel.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:25

Kikka schreef:
Ik ben het eens met Tink89: we noemen het beestje gewoon bij de naam, want dat is de enige manier om het taboe eraf te krijgen. En het geeft ook kansen om uit te leggen wat het is, want veel mensen hebben nog steeds een beeld van een soort mini-Einstein, terwijl het zoveel meer is.

Hier vanuit het sociaal wijkteam ook een hele fijne creatieve peergroep, dat doet mijn dochter echt goed!

Dorien92, waar loop jij tegenaan?
Ik merk wel dat ik het beste klik met andere (vermoedelijk) hb'ers, die mijn denk- en associatietempo een beetje bij kunnen houden :+

Dat praat wel het makkelijkst ja.
Ik loop niet tegen heel veel aan. Het zijn vooral andere mensen die flippen als je de dingen niet doet zoals zij dat graag zien, en praat zoals zij graag willen horen. Maar daar heb ik zelf geen last van :D
Alleen de kleine dingetjes die ik al genoemd of beaamd heb, zoals soms niet goed flinke slagen kunnen maken doordat het te goed moet. En beetje het "alles of niets" denken ook. Ik wil iets helemaal kunnen afronden naar mijn smaak, en als dat niet kan, dan begin ik er niet eens aan. Ik kan niet even gauw stofzuigen. Het is of bank verplaatsen, overal onder zuigen en de bovenkant van de plintjes met het borsteltje, of het is een graftakkenbende doordat ik geen tijd heb gehad om het in 1 keer goed te doen op de manier zoals net beschreven

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:30

germie schreef:

Nee, er is veel meer kennis over autisme, hoogbegaafdheid en ad(h)d. Daardoor wordt het sneller en beter opgemerkt, en lijkt het alsof er meer is. Wat Kaka zegt. Het is echt niet altijd makkelijk en zoveel meer of anders dan slim of intelligent zijn. En het is zeker niet altijd positief of een zegen. Ik vind dit bericht heel kort door de bocht merk ik.

Hoop herkenning hier voor mij, en ook een hoop waar ik me helemaal niet in herken ;). Het perfectionistische, altijd lat hoog willen leggen, snel voelen als falen of dingen niet kunnen - en frustratie als dingen niet kunnen of makkelijk gaan (inclusief vastlopen op hoger onderwijs omdat je dan ineens wel moet plannen).

Ben ook benieuwd - zijn mensen hier vooral autodidactisch of leer je graag uit boeken, van anderen? Waar lopen jullie zoiezo tegenaan?

@Dorine92 - grappig, dat herken ik echt helemaal niet. Ik ben helemaal niet recht door zee, zoek altijd de nuance, ben totaal niet uitgesproken en zeg ook geen dingen waarvan ik het idee heb dat ze niet kloppen. Als mensen zelf heel veel roepen, wordt ik eerder stil. Ik ben juist súpergevoelig voor wat ik zeg doe of kan doen voor anderen, en daardoor vaak voorzichtig, al helemaal met polariserende thema's. Tenzij ik écht zeker weet dat het klopt wat ik zeg of ik heel ervaren ben in iets.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 12:54

nps schreef:
Ben ook benieuwd - zijn mensen hier vooral autodidactisch of leer je graag uit boeken, van anderen? Waar lopen jullie zoiezo tegenaan?

@Dorine92 - grappig, dat herken ik echt helemaal niet. Ik ben helemaal niet recht door zee, zoek altijd de nuance, ben totaal niet uitgesproken en zeg ook geen dingen waarvan ik het idee heb dat ze niet kloppen. Als mensen zelf heel veel roepen, wordt ik eerder stil. Ik ben juist súpergevoelig voor wat ik zeg doe of kan doen voor anderen, en daardoor vaak voorzichtig, al helemaal met polariserende thema's. Tenzij ik écht zeker weet dat het klopt wat ik zeg of ik heel ervaren ben in iets.

Ik zoek dingen het liefst zelf uit. In mijn opleiding kregen we de keuze of we een uitleg wilden en het samen wilden proberen, of gewoon een beetje in de software wilden gaan klikken. Het tweede gekozen en voor de uitleg klaar was, had ik het programma al door en na mijn opleiding heb ik zelfs mensen die dit programma al jaren gebruikten nog wat kunnen vertellen.

Verder lees ik het liefst dingen, na 1 of 2 keer lezen weet ik het dan wel.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 13:14

Ik heb denk ik een beetje van alles? Apparaten etc vogel ik zelf wel uit door aan te zetten en op knopjes te drukken maar kennis haal ik ook uit boeken en door van anderen te leren. Ben weer niet heel precies mbt het leren uit protocollen, doe dat bijv. liever van anderen en gebruik ze dan als naslagwerk of als ik ergens over twijfel en iets op wil zoeken. Een gebruiksaanwijzing laten lezen maak je me dus echt niet gelukkig mee, terwijl ik prima anatomie/fysiologie etc uit een boek kan leren.

Dat alles of niets herken ik ook wel, net als het moeilijk ergens mee kunnen beginnen "omdat het in 1x goed moet". Dat plannen heb ik idd ook echt op het HBO moeten leren. Gaat nog steeds niet van harte, maar wel beter dan vroeger. Maarja, wat moest ik daarvoor ook plannen als je met 3x een samenvatting doorlezen 8/9/10en haalde op je toetsen :o
Verslagen maken vond ik wel 3x k.u.t., maar dat was vooral omdat ik alles 100x overdacht. Kon zo een uur of 2 duren voor ik een begin gemaakt had, om daarna in een soort hyperfocus te komen en rustig tot midden in de nacht door te gaan. Dan was stoppen juist weer een uitdaging :=
Wat dat betreft ben ik trouwens ook een eeuwige tijdsoptimist, alles duurt langer dan ik van tevoren dacht en ben eerder 5 minuten te laat dan te vroeg :')

Heel recht door zee ben ik ook niet, maar dat komt ook mede omdat ik een milde vermijdende persoonlijkheidsstoornis heb. Zijn in het verleden teveel dingen gebeurt waardoor ik ook heel erg, zoals iemand eerder al noemde, een kameleon ben geworden. Laat me ook snel overschreeuwen en conformeer me (tot voor kort onbewust) heel erg naar wat ik denk dat anderen van me verwachten. Onwijs vermoeidheid iig.

Het eerder genoemde rechtvaardigheidsgevoel herken ik verder ook heel erg. Kan me er ook heel erg aan irriteren als er eerst door iemand A gezegd wordt, diezelfde persoon het vervolgens als B uitlegt en mij voor gek verklaard als ik zo ongeveer woord voor woord herhaal wat er als A gezegd was. Ik heb meerdere keren gehad dat ik haast aan mijzelf zou gaan twijfelen, terwijl ik er nota bene zelf naast stond en het zelf heb horen gebeuren.
Maar heb daarin ook wel geleerd steeds vaker mn mond te houden en het te laten gebeuren, want 9 vd 10x levert er iets van zeggen meer frustratie op dan het maar gewoon te laten gaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 13:32

nps schreef:
Nee, er is veel meer kennis over autisme, hoogbegaafdheid en ad(h)d. Daardoor wordt het sneller en beter opgemerkt, en lijkt het alsof er meer is. Wat Kaka zegt. Het is echt niet altijd makkelijk en zoveel meer of anders dan slim of intelligent zijn. En het is zeker niet altijd positief of een zegen. Ik vind dit bericht heel kort door de bocht merk ik.

Hoop herkenning hier voor mij, en ook een hoop waar ik me helemaal niet in herken ;). Het perfectionistische, altijd lat hoog willen leggen, snel voelen als falen of dingen niet kunnen - en frustratie als dingen niet kunnen of makkelijk gaan (inclusief vastlopen op hoger onderwijs omdat je dan ineens wel moet plannen).

Zijn er überhaupt mensen die dingen zeggen waarvan ze het idee hebben dat het niet klopt? Dat zou toch heel raar gedrag zijn?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 13:42

Blacky94 schreef:
Ik heb denk ik een beetje van alles? Apparaten etc vogel ik zelf wel uit door aan te zetten en op knopjes te drukken maar kennis haal ik ook uit boeken en door van anderen te leren. Ben weer niet heel precies mbt het leren uit protocollen, doe dat bijv. liever van anderen en gebruik ze dan als naslagwerk of als ik ergens over twijfel en iets op wil zoeken. Een gebruiksaanwijzing laten lezen maak je me dus echt niet gelukkig mee, terwijl ik prima anatomie/fysiologie etc uit een boek kan leren.

Dat alles of niets herken ik ook wel, net als het moeilijk ergens mee kunnen beginnen "omdat het in 1x goed moet". Dat plannen heb ik idd ook echt op het HBO moeten leren. Gaat nog steeds niet van harte, maar wel beter dan vroeger. Maarja, wat moest ik daarvoor ook plannen als je met 3x een samenvatting doorlezen 8/9/10en haalde op je toetsen :o
Verslagen maken vond ik wel 3x k.u.t., maar dat was vooral omdat ik alles 100x overdacht. Kon zo een uur of 2 duren voor ik een begin gemaakt had, om daarna in een soort hyperfocus te komen en rustig tot midden in de nacht door te gaan. Dan was stoppen juist weer een uitdaging :=
Wat dat betreft ben ik trouwens ook een eeuwige tijdsoptimist, alles duurt langer dan ik van tevoren dacht en ben eerder 5 minuten te laat dan te vroeg :')

Heel recht door zee ben ik ook niet, maar dat komt ook mede omdat ik een milde vermijdende persoonlijkheidsstoornis heb. Zijn in het verleden teveel dingen gebeurt waardoor ik ook heel erg, zoals iemand eerder al noemde, een kameleon ben geworden. Laat me ook snel overschreeuwen en conformeer me (tot voor kort onbewust) heel erg naar wat ik denk dat anderen van me verwachten. Onwijs vermoeidheid iig.

Het eerder genoemde rechtvaardigheidsgevoel herken ik verder ook heel erg. Kan me er ook heel erg aan irriteren als er eerst door iemand A gezegd wordt, diezelfde persoon het vervolgens als B uitlegt en mij voor gek verklaard als ik zo ongeveer woord voor woord herhaal wat er als A gezegd was. Ik heb meerdere keren gehad dat ik haast aan mijzelf zou gaan twijfelen, terwijl ik er nota bene zelf naast stond en het zelf heb horen gebeuren.
Maar heb daarin ook wel geleerd steeds vaker mn mond te houden en het te laten gebeuren, want 9 vd 10x levert er iets van zeggen meer frustratie op dan het maar gewoon te laten gaan.

Dat laatste kun je ook met relaties hebben. Zwaar frustrerend. Zijn we maar mee gestopt :')

Heel herkenbaar verhaal van die tijdsoptimist. Grappig die woordkeuze ook, ik verwoord het zelf altijd precies zo. Dat ik gewoon heel erg optimistisch ben.

Overigens heb ik dat niet alleen met de tijd. Ik zie (behalve op het vlak van ondernemen) altijd mogelijkheden waar anderen dat niet zien. En dan vinden mensen het ook echt belachelijk dat ik denk dat iets kan. Maar het kan dan ook wel echt, alleen dan moet wel alles net goed samenvallen, en het moet vaak een beetje op een creatieve / out of the box manier.
Dat vinden mensen dan ook weer belachelijk.

Als dit bovenstaande mijzelf en iets willen bereiken betreft, lukt het me ook altijd wel. En dan gaan mensen ineens zeggen dat ik het wel lekker makkelijk voor elkaar heb. Lekker makkelijk leventje. Lekker mazzel, alles komt je aanwaaien.
Nee. Ik heb dat op me afgeroepen omdat ik zelf de juiste stappen heb gezet, en iedereen heb genegeerd die mij, desnoods met grof geweld, van dat pad wilde trekken.
Maar dat zijn mensen altijd achteraf weer vergeten :+ het is je weer eens gewoon komen aanwaaien klinkt lekkerder

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 13:50

Herkenbaar Blacky.

Qua dingen leren ligt het er bij mij volgens mij aan waar het precies om gaat.
Door die kleine ook allerlei ontdekkingen over mezelf gedaan en ik ben een typische beelddenker / top down leer type. Als ik ergens meer over wil weten dan zoek ik graag eerst eens online allerlei meningen vanuit verschillende invalshoeken. Toets die dan weer. Distilleer er een eigen visie uit.

En ik vind een leraar wel een leuke aanvulling, maar die moet dan eigenlijk wel de gaten invullen van waar ik nog vragen over heb zeg maar. Ik zit niet zo te wachten op iemand die vanaf de basis iets uit gaat leggen want daar heb ik het geduld niet voor, ik denk dan al 4 stappen verder en wil het eerst goed begrijpen en het puzzeltje compleet krijgen op de manier die voor mijn begrip het snelste / beste / meest efficiënt werkt.

Vaak wil ik eigenlijk gewoon gericht antwoord op een vraag en dan niet een hele boel gezever er omheen want dat weet ik allemaal dan al wel, anders had ik de vraag wel anders gesteld toch -O-

Ik vind het echt vreselijk als ik naar 1 of andere ellenlange uitleg moet luisteren van iemand die graag zijn hele verhaal kwijt wil. En dat je dan vaak aan het eind van het hele relaas alsnog geen antwoord hebt op die vraag die je nou juist open had staan -O-

Qua alles of niets herken ik het ook wel, maar misschien zijn dat eerder wat ADHD neigingen....?
Dat ligt vaak toch wel heel dicht bij elkaar. Of misschien is het ook wel gewoon perfectionisme.

Ik heb altijd wel gehad dat het een flink onopgeruimde bende om me heen kan zijn omdat ik met teveel dingen tegelijk bezig ben. Inderdaad ook dat je er soms met de pet naar kan gooien van als het niet 'perfect' of met iig echt goed resultaat kan dan geeneens zin / energie om er aan te beginnen.

En ik word er intens gelukkig van als alles goed georganiseerd is en zijn eigen plekje heeft, maar ben nu 45 en heb dat nog steeds niet overal helemaal voor elkaar gekregen doordat ik zowel bij mijn ouders thuis als nu nog steeds, in een soort eeuwigdurende verbouwing zit en dan komen er weer allerlei dingen tussendoor zoals een intensief kind wat dan weer voor gaat weet je wel :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 15:19

En dan ben je eigenwijs Dorine.
Ook hb-ers moeten werken om wat te bereiken. Dat wil men niet zien.

Overigens heb ik meermaals gehad dat ik niet alles geleerd had, of ingevuld had bij examens.
Zo was ik binnen 10 minuten klaar met het examen voor het ruiterbewijs. Ze keken me toen aan en ik zei, ik gok dat ik 2 vragen fout heb, en dan vraag 7 en 14. En dat was ook zo, die vragen gingen over hoofdstukken die ik niet had gelezen.

En bij mijn full trimix examen moest je 70 procent goed hebben. Dus ik ben op 70 procent gestopt. En toen vroeg de instucteur waarom ik niet alles had ingevuld. Nou, die 70 procentscore heb ik zo antwoordde ik. Was ook zo.

Bij mijn normoxic instructeur kwam ik voor theorielessen en die man had mij goed ingeschat: wil je theorie, of direct het examen? Doe dat examen maar.

Hebben jullie zoiets ook wel meegemaakt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 15:23

Hier ook een HB'er. Ik vind het Delphi model heel verhelderend. Waarbij het vooral duidelijk is dat je anders denkt. Dat heeft niets met IQ te maken. Een hoog IQ kan een van de kenmerken zijn, maar het is veel meer dan dat.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 24-06-25 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 15:24

Germie: Dat laatste bedoel je, of het hele verhaal...?

Dat bij 70% stoppen zou ik niet zo snel gedaan hebben, ik vond het toch altijd wel leuk om lekker even te vlammen zeg maar. Bvb. dat je op de basisschool zo 1 voor 1 apart naar zo'n kamertje moest om een lijst met woorden z.s.m. te lezen, proberen zoveel mogelijk woorden in een bepaalde tijd te lezen. En dat die knakker die de test afnam toen niet lekker mee kwam omdat ik veel teveel woorden had gelezen al _O-

Ik kan me nog wel herinneren dat ik de CITO-toets in groep 8 zo stom vond.... ik had de maximale score van 550 maar wel 16 fout ofzo. Vond dat zo idioot, met zoveel fouten hoor je toch niet de maximale score te krijgen :?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 16:05

@nps, ik leer wel graag van anderen. Maar is denk ik ook het stukje faalangst en onzekerheid dat daarin meespeelt.

@Dorine92, héél herkenbaar, van dat stofzuigen en dat soort dingen :+ . Ik haat het om dingen maar half te doen. Als ik iets doe, wil ik het meteen 100% goed doen ook!

@Blacky94, wat een leuke benaming, tijdsoptimist! :D Ik kan écht niet plannen, omdat ik altijd onderschat hoeveel tijd ik ergens voor nodig heb. Ik kom op afspraken dan weer wel veel te vroeg, omdat te laat komen in mijn hoofd "niet kan", maar dan vertrek ik bewust overdreven vroeg omdat ik mezelf goed genoeg ken haha.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 16:45

pmarena schreef:
Germie: Dat laatste bedoel je, of het hele verhaal...?

Dat bij 70% stoppen zou ik niet zo snel gedaan hebben, ik vond het toch altijd wel leuk om lekker even te vlammen zeg maar. Bvb. dat je op de basisschool zo 1 voor 1 apart naar zo'n kamertje moest om een lijst met woorden z.s.m. te lezen, proberen zoveel mogelijk woorden in een bepaalde tijd te lezen. En dat die knakker die de test afnam toen niet lekker mee kwam omdat ik veel teveel woorden had gelezen al _O-

Ik kan me nog wel herinneren dat ik de CITO-toets in groep 8 zo stom vond.... ik had de maximale score van 550 maar wel 16 fout ofzo. Vond dat zo idioot, met zoveel fouten hoor je toch niet de maximale score te krijgen :?

Dat stoppen herken ik ook niet. Juist eerder streverig en zo hoog mogelijk willen scoren. Juist dat perfectionisme (met vaak faalangst als gevolg) komt veel voor bij hb'ers.
Het rechtvaardigheidsgevoel herken ik me ook helemaal in. Ik kan heel slecht tegen onrecht. En het snel vervelen. Ergens aan beginnen, uitdaging weg, niet afmaken, nieuwe uitdaging zoeken. En dat herhaalt zich veelvuldig :+

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:17

pmarena schreef:
Oh iets in het vooruitzicht stellen of gewoon ouderwetse dwang toepassen dat werkt(e) hier ook heel prima hoor. Er zullen altijd mensen vanaf afstand de snelle conclusie trekken dat het niet de juiste manier is, maar als je in de situatie zit, die ene op de wereld bent die het eigen kind het allerbeste kent en er het allermeeste om geeft, dan neem je bepaalde beslissingen niet voor niets op de manier dat je dat doet :=

Hier beloven we meestal geen heel bijzondere dingen maar gewoon dat hij eerst zus of zo mag doen voordat hij iets heel normaals mag wat hij toch al had gemogen en naar uitkijkt := Bijvoorbeeld ja hoor je mag zo nog wel even Ringfitten maar dan moet eerst je huiswerk af zijn. Of maar dan moet je eerst een krop andijvie uit de tuin halen voor het avondeten, of de vloer leegruimen ofzo. Dan zoekt hij het lekker zelf maar uit of hij graag genoeg die TV aan wil hebben en hoeven wij niet steeds te zeuren 'maak je huiswerk nou' oid. Veel fijner voor de sfeer in huis :j

Die van ons had een loopmotor waar hij gek op was, en een loopfiets. Leren fietsen had hij net als leren lopen of helemaal zindelijk worden weinig interesse in want het ging toch prima zo :?

Van zijn 'echte' fiets in het begin de trappers af gehaald zodat hij aan het evenwicht op die fiets kon wennen en dan hoop je dat hij zelf denkt van joh ik zou wel echt willen fietsen. Maar dan kwam er een berg gezemel als je met het idee kwam om die trappers er op te zetten.

Ik heb niet zo'n behoefte aan hoog oplopende discussies en frustraties voor beide partijen, we zijn ook allebei even eigenwijs en meneer was duidelijk dat hij niet van plan was om nog een stap te verzetten met trappers aan zijn fiets :=

Nouja prima, jouw keuze.

Ik heb hem tijdens de eerste Covid sluiting (was hij nèt 5 geworden) op een dag met fietsje in de bakfiets gezet om naar de groentenboer te gaan een dorp en een làng eenzaam pad verderop. Was gezellig allemaal :) En in dezelfde gezellige, verbonden sfeer hem halverwege de terugweg inclusief fietsje uit de bakfiets gezet en gezegd van zo het laatste stuk ga je lekker zelf doen.

Nou...een berg gezemel en gesputter natuurlijk... :=

Dat dan wel die trappers er af moesten. Mijn reactie dat dat niet ging gebeuren lieverd vond hij niet zo leuk :') Hij fietsje neergegooid, of nee in de berm neergelegd, want anders vond 'ie het zielig voor het fietsje want die kan er ook niks doen :(:) en bozig in de bakfiets klimmen en commanderen dat ik moest gaan fietsen.

Toen ik hem heel standvastig duidelijk maakte dat ik geen cm zou gaan fietsen met hem in de bak en ik de hele dag de tijd had en de enige manier om hier weg te komen, op zijn eigen fietsje was....werd 'ie knap giftig en ging lopen roepen van rot mamma enzo, helemaal overstuur :(:)

En toen ik daarna tussen neus en lippen door aangaf dat het hier heel donker werd zo in the middle of nowhere was de boosheid compleet natuurlijk _O- Dus ga nou maar gewoon lekker op je fiets, van mijn part loopfiets je het hele eind, en als we dan thuis zijn dan ploffen we lekker op de bank met de Lollifant en een ijsje :+:

Nou dat kon hem gestolen worden, hij was vooral heel-erg-boos..... MAAR het was hem wel helemaal duidelijk dat er maar 1 uitweg was. Dus hij kwaad op zijn fiets weg loopfietsen, harder en harder... en ineens zet hij zijn voeten op de pedalen en rondjes trappen joh :D

Ik jubelen, kind een trotse grijns van oor tot oor en hij kon meteen fietsen als een tierelier met bochtjes maken enzo :D Nou toen viel er een last van zijn kleine schoudertjes dat hij ein-de-lijk kon fietsen en moest hij eigenlijk toch wel toegeven dat ik helemaal geen rotmamma ben maar dat het eigenlijk wel goed was wat ik zojuist gedaan had....maar niet erg aardig := :+

Hij zat er toen alleen nog wel een poos mee dat hij me rot mamma had genoemd want dat vond hij zó erg....

Oooooooo mag ik jou adopteren als loedermoeder! Als alle ouders van HB schatjes toch eens zo daadkrachtig zouden zijn af en toe, dan zouden de kinderen een heel stuk beter om kunnen gaan met de grote boze wereld!

Ik merk in de praktijk erg vaak dat ouders de hele wereld graag willen aanpassen aan hun kind. Ja, maar snoetiepetoetie kan niet dit en kan niet dat….
Jawel, dat kan hij/zij dus wel! Wees duidelijk en wees steunend, maar ga het niet al vooraf oplossen of vermijden.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:32

Daihyo schreef:
Ergens aan beginnen, uitdaging weg, niet afmaken, nieuwe uitdaging zoeken. En dat herhaalt zich veelvuldig :+

Dat vind ik echt mijn meest vervelende eigenschap. Want daarna voel ik me schuldig omdat ik het niet afgemaakt heb. Waardoor de berg die ik moet afmaken mentaal hoger en hoger wordt... In mijn werk heb ik dat redelijk kunnen oplossen door mezelf in een strategische functie te positioneren, maar vooral met opleidingen en bijbehorende verslagen en presentaties (die er bij mijn werk echt wel bijhoren) blijft dat, net als op de middelbare en de uni, altijd een uitdaging. En het grootste probleem is dat wat ik dan oplever goed genoeg is voor de rest, maar ik weet dat het pure bluf en haastwerk is en ik zoveel beter kan. Ergo, meer schuldgevoel.

Ervaring op ander vlak, wat achteraf, ik was begin 20, een enorm teken aan de wand was: ik ben een tijdje teamleider geweest. Ik liep er daarbij tegenaan dat ik moeite had met de persoonlijke sores van mensen uit mijn team. Ik moest me afsluiten voor hun emoties omdat ik dat zo ongemakkelijk vond. Bij mijn afscheid, ik was mede hierom tot de conclusie gekomen dat teamleider zijn niet zo bij mij paste, zei ik tegen mijn leidinggevende dat ik dacht dat dat kwam omdat ik niet empathisch was. Waarop zij heel scherp zei: nee, je bent te empathisch. Je voelt hun emoties zo sterk mee. Zij wist iets waar ik zelf nog lang niet klaar voor was.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 18:06

germie schreef:
En dan ben je eigenwijs Dorine.
Ook hb-ers moeten werken om wat te bereiken. Dat wil men niet zien.

Overigens heb ik meermaals gehad dat ik niet alles geleerd had, of ingevuld had bij examens.
Zo was ik binnen 10 minuten klaar met het examen voor het ruiterbewijs. Ze keken me toen aan en ik zei, ik gok dat ik 2 vragen fout heb, en dan vraag 7 en 14. En dat was ook zo, die vragen gingen over hoofdstukken die ik niet had gelezen.

En bij mijn full trimix examen moest je 70 procent goed hebben. Dus ik ben op 70 procent gestopt. En toen vroeg de instucteur waarom ik niet alles had ingevuld. Nou, die 70 procentscore heb ik zo antwoordde ik. Was ook zo.

Bij mijn normoxic instructeur kwam ik voor theorielessen en die man had mij goed ingeschat: wil je theorie, of direct het examen? Doe dat examen maar.

Hebben jullie zoiets ook wel meegemaakt?

Nee. Ik ging altijd voor een 6 en dan haalde ik per ongeluk hoger. Ik vulde wel gewoon alles in.
Soms had ik ook echt geen idee waar het over ging. Met natuurkunde bijvoorbeeld. Dan had ik een toets terwijl ik helemaal niks gedaan of gelezen had.
Je moest er op de toets ook een berekening bij schrijven. Ik had echt letterlijk geen idee waar het over ging en wat we aan het doen waren, maar ik prutste gewoon een beetje met getallen en dan was het blijkbaar per ongeluk goed. Inclusief de berekening. Na de toets met succes te hebben afgerond, wist ik nog steeds niet waar het hoofdstuk over ging :')

pmarena schreef:
Qua alles of niets herken ik het ook wel, maar misschien zijn dat eerder wat ADHD neigingen....?
Dat ligt vaak toch wel heel dicht bij elkaar. Of misschien is het ook wel gewoon perfectionisme.

ADHD heb ik zelf geen raakvlakken mee, herken er niets van, dus ik vermoed dan dat het ergens anders onder valt

Uitstelgedrag is ook altijd een leuke. De hele dag ermee bezig zijn dat je geen zin hebt om een klusje te doen, en die dan uiteindelijk niet doen. Om dan de volgende dag weer de hele dag er tegenop te zien, en dan weer niet doen