Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petpa

Berichten: 3376
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:20

mvdende schreef:
Huisarts vond het er goed uit zien, zag er nu ook een stuk beter uit dan gisteren avond. Toen was het echt dik en paarsig.

Voorlopig dus niets aan de hand gelukkig, maar 't was wel ff schrikken gisteren avond.

Nu hopen dat het voorspoedig gaat genezen verder.


Fijn!
Iig geen wondroos, dat moet een hele geruststelling zijn!

Zebrastreep

Berichten: 11393
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:24

Fijn ts dat het allemaal goed is!

--

En ja de bezuinigen zijn een grote oorzaak van de tekorten. Maar ook door de hoge werkdruk, veel verzuim, mensen die afhaken door nieuwe regeltjes, nieuwe manieren van werken ect.

Soms denk ik wel eens van Nederland moest eens weten hoe het er achter de schermen aan toegaat.

Ik voel mij ook niet altijd meer zo goed met hoe ik nu zorg moet leveren. Voor mij ook wel een reden op langer termijn waardoor ik voor een totaal andere sector zou kiezen.

Onali
Berichten: 19121
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:30

In werk 's nachts in een hospice.
Als ik bel is het altijd spoed, tenzij ik om schouwen vraag.

Niet elke HAP, ik werk in een hele grote regio en werk ook bij mensen thuis (die dan thuis overlijden) en heb dus te maken met verschillende HAPs.
Niet elke HAP heeft of wilt een overlegnummer geven.


Ik heb niet altijd de tijd om in de wacht te hangen, ik heb meerdere gasten/ cliënten liggen en kan niet eindeloos aan de telefoon hangen. Mijn werk gaat ook gewoon door.

Uitvaartverzorgers mogen niet gebeld worden als er nog niet geschouwd is.
Paar maanden terug overleed cliënt al om 23.10 uur, arts kwam pas om iets voor 2 uur. We hebben bijna 3 uur zitten wachten.

Nu met deze temperaturen is dat niet bevordelijk voor het lichaam :+

secricible

Berichten: 26316
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:34

Bij ons in de regio is schouwen ook geen spoed meer in principe bij verwsvht overlijden? Onze ANW dienst komt er ook niet meer voor (tenzij het protocol anders voorschrijft).
Koelen mag gewoon voordat er geschouwd wordt volgens de richtlijn.

Petpa

Berichten: 3376
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:35

Onali schreef:
In werk 's nachts in een hospice.
Als ik bel is het altijd spoed, tenzij ik om schouwen vraag.

Niet elke HAP, ik werk in een hele grote regio en werk ook bij mensen thuis (die dan thuis overlijden) en heb dus te maken met verschillende HAPs.
Niet elke HAP heeft of wilt een overlegnummer geven.


Ik heb niet altijd de tijd om in de wacht te hangen, ik heb meerdere gasten/ cliënten liggen en kan niet eindeloos aan de telefoon hangen. Mijn werk gaat ook gewoon door.

Uitvaartverzorgers mogen niet gebeld worden als er nog niet geschouwd is.
Paar maanden terug overleed cliënt al om 23.10 uur, arts kwam pas om iets voor 2 uur. We hebben bijna 3 uur zitten wachten.

Nu met deze temperaturen is dat niet bevordelijk voor het lichaam :+


Hier heeft de HAP de optie om voor spoed te kiezen op het moment dat je belt.
Mag je daar geen gebruik van maken?

DuoPenotti

Berichten: 41276
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:40

Onali schreef:
In werk 's nachts in een hospice.
Als ik bel is het altijd spoed, tenzij ik om schouwen vraag.

Niet elke HAP, ik werk in een hele grote regio en werk ook bij mensen thuis (die dan thuis overlijden) en heb dus te maken met verschillende HAPs.
Niet elke HAP heeft of wilt een overlegnummer geven.


Ik heb niet altijd de tijd om in de wacht te hangen, ik heb meerdere gasten/ cliënten liggen en kan niet eindeloos aan de telefoon hangen. Mijn werk gaat ook gewoon door.

Uitvaartverzorgers mogen niet gebeld worden als er nog niet geschouwd is.
Paar maanden terug overleed cliënt al om 23.10 uur, arts kwam pas om iets voor 2 uur. We hebben bijna 3 uur zitten wachten.

Nu met deze temperaturen is dat niet bevordelijk voor het lichaam :+


En de hospice kan dat ook niet eens aan gaan kaarten?

Kijk die huisarts in mijn voorbeeld heeft ook niet het directe nummer, want weet ook niet wie er dienst heeft. En dat soort persoonsgegevens delen we ook met niemand.
Want dan kan er misbruik gemaakt gaan worden als iedereen directe en zelfs privé nummers heeft.

Dat ging dan naar ons beveiliging, bereikbaar via het gewone algemene nummer van het ziekenhuis.
En wij hadden dan protocollen wie we wel en niet rechtstreeks naar de dienstdoende arts(assistent) mochten doorverbinden. Wie we in de spoedlijn konden zetten, of wie we doorverbonden naar de gewone lijn.

Kan me voorstellen dat als jullie daar met de hospice teveel tegenaan lopen dat jullie ook ergens heen moeten kunnen bellen die jullie dan veel directer door kunnen verbinden.

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 25513
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:44

In de huisartsen spoed zorg word er zeker geschouwd in de nacht, volgens protocol binnen 3 uur na melding tenzij het om een schouw na reanimatie gaat, dan blijft de ambulance (of politie) in principe ter plaatse voor een warme (mondeling) overdracht. Dan moet de huisarts zo snel mogelijk ter plaatse omdat er dan ook een ambu niet ingezet kan worden.

Overleg lijn word bij ons wel gebruikt door het hospice, ik zou eens contact opnemen met de HAP's in de buurt wat de mogelijkheden zijn. Dat is geen prive nummer maar een extra lijn die los van de patiënten lijn binnen komt, hier maken de auto's van de HAP, de meldkamer, de apotheek etc gebruik van.
Enkele instellingen hebben dit nummer ook maar deze lijn komt binnen bij de coördinerend triagist en die is niet voor niks vrijgesteld van bellen, die is veel te druk met andere zaken dus vaak worden de bellers op die lijn die wel triage behoeven doorverbonden met een vrije medewerker

In verpleeghuizen (met eigen arts/specialist ouderen) word vaak niet snachts geschouwd, maar dan komt de eigen arts (die ze anders uit bed moeten bellen) smorgens vroeg. Mijn opa overleed ook in de nacht en is pas smorgens geschouwd.
In de thuissituatie of een verzorgingstehuis waar de huisarts de zorg doet mag er eigenlijk niks aan het lichaam gedaan worden tot de schouw, dus ook niet koelen.
Bij twijfel over de doodsoorzaak zijn er dan toch zaken veranderd.
Bij erge warmte houden we dat zeker in de gaten mbt het tijdsbestek tot de schouw.

secricible

Berichten: 26316
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:52

Dan zal het specifiek voor de ouderenzorg zijn idd. Er staat bij "verpleeghuisinstellingen en vergelijkbaar". Ik deed de aanname dat een hospice daar ook onder valt, maar blijkbaar niet dan.

Rocamor

Berichten: 12316
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:55

Wat fijn dat het meeviel TS, ben je weer wat gerustgesteld?

Als ik zo dit topic een beetje lees, denk ik dat er ook hele andere verwachtingen zijn aan beide kanten van de telefoon.
aan de kant van de zorg: pijnlijk, onaangenaam, kan het wachten --> dan wachten tot HA.
veel mensen en de patienten kant: ik betaal voldoende premie en al is een scheet die anders ruikt, ook daarvoor betaal ik premie dus ik wil gezien worden.

Miran

Berichten: 4799
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:57

Het is hier gelukkig al even geleden, maar hier altijd goed geholpen door de HAP. Soms met een bezoekje, soms ook met goed advies. Ik heb ook wel eens gebeld vanaf vakantie met een ziek kindje, vooral hoe lang ik dat aan mocht kijken. Daar werd ook niet moeilijk over gedaan.
Met de huisarts ook goede ervaring, paar keer gebeld waarbij ik meteen mocht komen. Een standaard afspraak is meestal 1 tot 3 dagen wachten nu.

Fijn dat het niet ernstig is TS!

secricible

Berichten: 26316
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:58

Ik denk eerder dat de patiëntenkant is: ik maak me zorgen, vertrouw het niet en/of heb een slechte ervaring door te lang wachten. Ik heb geruststelling nodig en denk dat ik die alleen kan krijgen door gezien te worden.

Dat klinkt al heel anders. Vergeet niet dat je als triagist of zorgmedewerkers echt een heel ander inzicht hebt fan een leek heeft.

Een grote taak in de zorg is tussen de regels luisteren. Niet alleen de objectieve signalen triageren maar ook horen waar iemand bang voor is en daar op gerust stellen.

Olle

Berichten: 2801
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:02

Fijn dat het meeviel TS!

Mijn onlangse ervaringen met de HAP zijn wel fijn. Alleen je moet zelf denk ik ook de urgentie kunnen inschatten. Vorig jaar de HAP gebeld toen mijn hond per ongeluk in mijn duim hing en er een scheur in mijn duim zat van 3 centimeter.
De HAP wilde mij sowieso zien op zondagavond en heeft er alleen naar gekeken, schoongemaakt en anti-biotica gegeven. Vond ik heel fijn, moest wel eventjes wachten maar de afspraak was binnen het uur na bellen.

Bij spoed etc. bel je eigenlijk altijd 112 en vanaf daar wordt je geleefd door hun protocollen. Indien niet 112 waardig dan huisarts of HAP.

Twee weken geleden nog de HAP gebeld, of nou ja een online triage ingevuld waarna ik werd teruggebeld. Ik had een koliek aanval en ik wilde advies hebben over pijnstilling.
Daarin hebben zij mij goed geadviseerd en weer doorverwezen naar mijn huisarts voor meer onderzoek.

meggiemeg

Berichten: 12683
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:02

Vervelend dat je die ervaring hebt TS.
Gelukkig hebben wij die niet. Poosje terug is mijn man onwel geworden onderweg. Hij wilde geen ambulance en mensen die hem hebben geholpen hebben mij gebeld zodat ik hem op kon halen. Eenmaal thuis vertrouwde ik het niet en heb toen de HAP gebeld. Ik werd aan de telefoon erg netjes geholpen en we mochten direct komen. De wachtkamer zat werkelijk stampvol maar we hebben denk ik 2 minuten daar gezeten en werden met voorrang geholpen. Arts was ook heel vriendelijk, zat er totaal niet mee dat we zoveel mensen daar achter lieten en daardoor waarschijnlijk nog langer moesten wachten.

DuoPenotti

Berichten: 41276
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:03

secricible schreef:
Ik denk eerder dat de patiëntenkant is: ik maak me zorgen, vertrouw het niet en/of heb een slechte ervaring door te lang wachten. Ik heb geruststelling nodig en denk dat ik die alleen kan krijgen door gezien te worden.

Dat klinkt al heel anders. Vergeet niet dat je als triagist of zorgmedewerkers echt een heel ander inzicht hebt fan een leek heeft.

Een grote taak in de zorg is tussen de regels luisteren. Niet alleen de objectieve signalen triageren maar ook horen waar iemand bang voor is en daar op gerust stellen.


Daar ben ik het zeker mee eens.
Het enkel protocol opdreunen werkt niet.

Het begrip tonen. Uitleg waarom. Maakt zoveel verschil.

Ook al als de mensen wel op de hap of SEH waren.

Wij wisten heel vaak. Oh dat team op de spoed. Wij hebben een gemakkelijke dienst.

Oh dat team. Dan kan het wel eens nodig zijn om op te treden: lees luisteren. Uitleggen enz

Polly
Moderator Algemeen

Berichten: 25513
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:08

Goede uitleg en heel goed luisteren is zeker heel belangrijk en een belangrijke taak aan de telefoon.

Ik heb jouw topic ook gelezen secricible en dat is echt afschuwelijk. Wij worden zo vaak bijgeschoold, extra info, protocollen bijgesteld maar aneurysma en dissectie is zo ontzettend moeilijk te herkennen (en daarmee praat ik jouw casus zeker niet goed). Na jouw topic laat ik mensen met pijn tussen de schouderbladen nog eerder komen (heb helaas zelf een vergelijkbare casus gehad op de ambu dus ben sowieso al scherper).
Vorige week toevallig nog een overleg samen met de meldkamer gehad en over dit onderwerp blijven bij iedereen de frustraties hoog dat het zo moeilijk te herkennen is :\

secricible

Berichten: 26316
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:18

Dat is heel lief polly en ook fijn om te weten dat het mensen alert maakt.
Maar waar ik vooral op doel is dat als ik bel nu de trisgist vooral een drammende vrouw hoort, die per se wil komen terwijl dat volgens hun protocol niet nodig is. Dimpelweg omdat ze de achtergrond niet kennen. En dat lees ik veel terug hier bij zorgmedewerkers: "ze willen voor een scheve scheet komen" "mensen denken dat ze overal recht op hebben".

Het is heel makkelijk om vanuit ons perspectief (want ik ben ook zorgmedewerker) dat te bekijken, maar er is een reden dat deze mensen nú bellen en zorgen hebben. En ik mis bij de HAP toch vaak de vaardigheid om daar op in te zoomen. Want dat is waar je mensen geruststelt. Niet door te roepen dat hun objectieve signalen nu geen alarmsignalen zijn en ze dus niet naar de HAP hoeven.
Vooral in de nacht, als het donker en stil is is pijn erger, benauwdheid beangstigender enz. Daar goed op inspelen geeft vertrouwen, tevredenheid en zorgt dat mensen minder vaak bellen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 13-05-25 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66461
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:19

Empatisch communiceren, en dat is op heel veel plaatsen moeilijk, helaas niet alleen in de zorg.

Rocamor

Berichten: 12316
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:20

secricible schreef:
Ik denk eerder dat de patiëntenkant is: ik maak me zorgen, vertrouw het niet en/of heb een slechte ervaring door te lang wachten. Ik heb geruststelling nodig en denk dat ik die alleen kan krijgen door gezien te worden.

Dat klinkt al heel anders. Vergeet niet dat je als triagist of zorgmedewerkers echt een heel ander inzicht hebt fan een leek heeft.

Een grote taak in de zorg is tussen de regels luisteren. Niet alleen de objectieve signalen triageren maar ook horen waar iemand bang voor is en daar op gerust stellen.


Ik had mijn bericht moeten nuanceren. Ik heb jouw topic ook gevolgd en hoe dat gelopen is, daar kan ik met de pet niet bij. En ik hoop dat mensen met pijn op de borst of tussen de schouderbladen ook (en ik lees hier net ook UWI) gewoon de hulp krijgen die nodig is en niet met een "neem maar een PCM en kom maandag maar naar de HA" "afgescheept' worden.

Tieneke

Berichten: 22659
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:28

Enerzijds empathisch communiceren, maar anderzijds kunnen mensen steeds vaker geen "neen" meer aanvaarden en ziet men het bellen (of algemeen zaken vragen in eender welke relatie klant-dienstverlener) als een verplichte stop om dan sowieso te krijgen wat men wenst.

Ladybird
Moderator Algemeen

Berichten: 19200
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:43

Maar ff terug komend op TS omdat ik iets oprecht niet snap: Als de HAP zegt, Nee we hoeven je niet te zien, ga morgen maar naar je huisarts, en jij bent bang voor Wondroos, dan kun je toch altijd weer bellen als je klachten (veel) erger worden? Dan zullen ze heus opnieuw naar je luisteren. en nee, dat hoeft waarschijlijk niet na 10 minuten, maar als jij om half 11 savonds belt, en ze vinden van het niet nodig, en om 3.00 in de nacht verergert het nog erger, dan kun je, in theorie gewoon weer bellen. Meestal zeggen ze toch ook aan het eind: Mochten de klachten verergeren, neem dan weer contact op.


Gelukkig was het allemaal goed bij de huisarts en voelde je weer beter! en de HAP heeft uiteindelijk gisteren dus de goede inschatting gemaakt!

IHN
Berichten: 2346
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:50

Dat gaat hier in Duitsland toch echt anders. Ooit eens een hondenbeet gehad. S avonds werd mijn been heel dik en deed vreselijk veel pijn, maar ik moest de volgende dag werken voor het eerst na mijn vakantie. Dus gebeld met HAP Duitsland om te vragen of ik iets kon doen en of ik kon wachten tot de dag erop om naar mijn nederlandse huisarts te gaan..het antwoord:

ja hoor. Dat kan. Scheelt weer kosten, want morgen hoeft er niks meer. Zal ik maar een ambulance sturen? Gelijk ochtend erop met spoed geopereerd.

En met pasen nog: ik was een week eerder van mijn paard gecrasht. Al bij huisarts geweest die aangaf: gekneusd. Pijnstillers mee. Succes ermee. Met pasen echter zoveel pijn, dus gebeld met de vraag of ik naast de codeine paracetamol ook nog ibu mocht om ff het weekend door te komen. Nee. Ik moest naar de nooddienst, foto etc etc. want dat was de standaard bij reiterunfall. Dat ik er al een week mee liep EN al bij de huisarts was geweest maakte niet uit. Toen ik aangaf echt niet daar te gaan zitten wachten, met die pijn, gaven ze aan dat er een arts bij mij langs zou komen. Ik heb aangegeven: laat het eerst ff bellen, en gelukkig deed ie dat, en wilde hij wel gewoon antwoord geven op mijn vraag of ik ibu erbij kon nemen.

En 2 weken geleden dochter flauwgevallen kennelijk. Ik dacht dat ze zich aanstelde (heeft ze wel vaker), en had dat ook gezegd. Er zou een arts langskomen. De arts belde echter na een paar minuten al met de vraag wat er gebeurd was. Zij gaf aan dat ze geen risico kon nemen, en een ambulance zou sturen om haar op te laten nemen. Het zou een hersenbloeding kunnen zijn als we niet wisten wat er gebeurd was.

Een immens verschil met Nederland, waar jaren geleden mijn opa is overleden, doordat hij een hartaanval bleek te hebben, maar mijn oma werd afgescheept met: geef hem maar een aspirientje.

DuoPenotti

Berichten: 41276
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:55

Dat is een heel verschil ja.

Maar dan is de vraag hoe kan dat?
Wat doet Duitsland anders?

Ook daar is vergrijzing.
Ook daar meer mogelijkheden in de zorg. Dus oplopende kosten.

Geen idee wat men daar per maand betaald incl een werkgevers deel.

Of zijn het echte de foute bezuinigenen hier?
De andere mentaliteit hier.


Waar zit dat verschil?

Sabbientje

Berichten: 5028
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:57

Ik heb niet zulke goede ervaringen met de huisartsenpost.

Ik was 18 en had ontzettende oorpijn. Mijn moeder belt de huisartsenpost en ik mocht niet komen.
'Haal maar een verdovend oordruppeltje en neem paracetamol"
Dat hielp 0,0.
Moeder nog een keer gebeld. Mocht niet komen.
Op een gegeven moment kwam er met golven pus uit mijn oor lopen.
Mocht komen, maar meneer zag mijn trommelvlies niet.
Schrijft een oordruppel voor die je niet mag gebruiken met een gat in je trommelvlies.

Op maandag kwam er bloed uit mijn oor.
naar de huisarts. Mijn trommelvlies was weg, ik was doof aan 1 oor.
Hij kon op dat moment niets doen.

Uiteindelijk is het goed gekomen, maar niet door de HAP.

Onali
Berichten: 19121
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:59

secricible schreef:
Bij ons in de regio is schouwen ook geen spoed meer in principe bij verwsvht overlijden? Onze ANW dienst komt er ook niet meer voor (tenzij het protocol anders voorschrijft).
Koelen mag gewoon voordat er geschouwd wordt volgens de richtlijn.


Dan moet je wel spullen hebben.
En die hebben wij (gelukkig) niet.
Ik ben VIG-er, geen overledeneverzorger :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 47312
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:00

DuoPenotti schreef:
Dat is een heel verschil ja.

Maar dan is de vraag hoe kan dat?
Wat doet Duitsland anders?

Ook daar is vergrijzing.
Ook daar meer mogelijkheden in de zorg. Dus oplopende kosten.

Geen idee wat men daar per maand betaald incl een werkgevers deel.

Of zijn het echte de foute bezuinigenen hier?
De andere mentaliteit hier.


Waar zit dat verschil?



Ik weet niet of er echt veel verschil in zit, eigenlijk? Ik moest in NL nadat ik gebeten was door een hond ook meteen naar de HAP komen omdat mijn pols dikker en pijnlijker werd. Uiteindelijk een lichte infectie, maar moest wel meteen komen.

Ook eens gebeld omdat ik in de avond opeens een knalrood en pijnlijk oog had, moest ook meteen komen.

Toen ik nog met paarden werkte helaas ook best vaak met klanten/collega's naar het ziekenhuis gemoeten na val van een paard waarbij de huisarts meteen doorstuurde voor foto's.