Haatliefde verhouding met zonnebrandcrème. Wie weet dé topper?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Re: Haatliefde verhouding met zonnebrandcrème. Wie weet dé topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:21

Ik vind de geur van Australian Gold erg lekker, het ruikt naar vakantie door de associatie met het insmeren. Ik heb zowel de sprays als lotions. Enige is dat de dop van de spray gevoeliger is op kapot gaan bij het vervoeren ervan (als bij het meenemen in de ruimbagage waarmee ze wat hard omgaan).

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:46

MarlindeRooz schreef:
Welke van Garnier heb je dan? :)

Ik heb de hydra protect spray. Dat vind ik toch de fijnste, die doorzichtige spray gaat onwijs stinken als ie een paar maand oud is. De mist verlies je heel veel van en gaat gewoon heel snel op (en gaat ook stinken na een tijdje).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:07

Als ik van die sprays genoeg gebruik zijn ze ook zo op en niet meer fijner als de lotions enzo helaas.

Australian gold ruikt heel lekker ja. Net als hawaiian tropic. Daar had ik een geweldige aftersun can ook haha.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:01

Muze schreef:
Ruikt die Australian erg sterk? Fiks geparfumeerd?
Ik zoek nog wel fijne voor m’n lichaam maar heb wel enigzins gevoelige huid ( licht, sproetjes, maar wordt wel bruin)

Je ruikt hem wel tijdens het smeren, maar al snel helaas daarna niet meer vind ik. Hij ruikt echt geweldig, op en top vakantie gevoel zodra je de fles opent. Ik heb van mijzelf ook een lichtere huid en krijg snel sproeten.

Ik neem ze altijd mee in die siliconen knijptubes, dat werkt echt top! Ik durf sowieso geen verpakking meer in mijn koffer te gooien (iets met oogmakeup remover). Nu in die siliconen knijptubes, tasje eromheen en gaat gelukkig altijd goed.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:03

Muze schreef:
Ruikt die Australian erg sterk? Fiks geparfumeerd?
Ik zoek nog wel fijne voor m’n lichaam maar heb wel enigzins gevoelige huid ( licht, sproetjes, maar wordt wel bruin)

Australian Gold heeft een vrij aanwezige geur, niet perse vervelend. Mijn gevoelige huid kan er absoluut niet tegen, ik zit direct onder de uitslag.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:13

Qimm schreef:
[ Video ]

een arts gaat in op de schadelijke stoffen in zonnebrandcreme's

Dit is exact hoe het is. Door zonnebrandcreme wordt huidkanker door UV straling vd zon vermeden. Echter is er dus nog geen 100% bewijs dat de chemicals in zonnebrandcreme als oorzaak kunnen worden aangewezen voor bv nierkanker etc. Gewoon eigenlijk puur omdat die chemicals in je bloed komen en daar hun eigen ding gaan doen. Bovendien krijgen we veel meer rommep binnen dan zuiver zonnebrandchemicals. Ga dan maar eens bewijzen waar de tumor door is ontstaan. Dit soort dingen vind ik altijd echt een beperking van de wetenschap en vooral ook hoe we daarmee omgaan. Er wordt dus gezegd: ja die chemicals wordt opgenomen in bloed en zou kanker kunnen veroorzaken, maar omdat je dat nooit kunt bewijzen zal geen enkele arts je ooit afraden zonnebrandcreme te gebruiken. Terwijl het best logisch is dat dat niet zo wenselijk is om die chemicals in je lijf te hebben toch?

Anyhoe.. Ik heb mn zonnebrand zonder rommel binnen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:46

Ik gebruik Nivea 50+ het hele jaar door. Want hele lichte huid die heel snel verbrandt. En ik ben veel buiten. Mijn vader, ook een buitenman, in zijn tijd was zonnebrandcreme niet gebruikelijk, kreeg huidkanker op zijn voorhoofd. Dat wil je niet hoor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:32

Nessie schreef:
Ik vind de geur van Australian Gold erg lekker, het ruikt naar vakantie door de associatie met het insmeren. Ik heb zowel de sprays als lotions. Enige is dat de dop van de spray gevoeliger is op kapot gaan bij het vervoeren ervan (als bij het meenemen in de ruimbagage waarmee ze wat hard omgaan).

Klopt en ik vind de flessen wel duur in gebruik. Na verloop spuiten ze niet meer zo goed, dan giet ik het gewoon op mijn hand.

Ik vind de geur niet zo bijzonder, ik vind de factor 30 wel goed beschermen en bruinen.

Ik koop in het buitenland graag een flesje met kokosgeur.
Dat is voor mij de vakantiegeur. :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:09

Voor degenen hier die zeggen dat er in zonnebrandcreme schadelijke stoffen kunnen zitten: Dat zou best kunnen hoor, daarom gebruikte ik vroeger altijd de creme van Weleda want die bevat alleen onschadelijke natuurlijke stoffen. Maar die had voor mij te lage beschermingsfactor. Hij trok ook slecht in ,bleef vet dus, maar dat was een minder bezwaar. Ik moet echt een sunblock hebben.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:56

Ik gebruik Dermalogica factor 50 als dagcrème / zonnebrandcrème en deze ruikt bijna niet tot niet en voel je ook niet zitten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 12:47

Uiteindelijk word het toch wel een plakboel aangezien je het smeren een paar keer per dag moet herhalen wil het werkelijk nut hebben.
Ik vind het ook ranzig. Gebruik het dus niet.
Gezichts dagcreme waar spf 30 aan toegevoegd is vind ik wel o.k die zijn niet vet. Die smeer ik ook op mijn decolete.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 14:34

Zowel de roche posay als zarqa bevallen me erg goed. Zarqa kun je goed dik smeren, zodat je echt wit ziet. Dat trekt best snel in, en de rest van de middag en avond niets plakkerig of zweterig! Vind het echt een uitkomst! Ook is zarqa erg goed in de ingrediënten, dus voel me dubbel verantwoord bezig.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:42

Hutcherson schreef:
Qimm schreef:
[ Video ]

een arts gaat in op de schadelijke stoffen in zonnebrandcreme's

Dit is exact hoe het is. Door zonnebrandcreme wordt huidkanker door UV straling vd zon vermeden. Echter is er dus nog geen 100% bewijs dat de chemicals in zonnebrandcreme als oorzaak kunnen worden aangewezen voor bv nierkanker etc. Gewoon eigenlijk puur omdat die chemicals in je bloed komen en daar hun eigen ding gaan doen. Bovendien krijgen we veel meer rommep binnen dan zuiver zonnebrandchemicals. Ga dan maar eens bewijzen waar de tumor door is ontstaan. Dit soort dingen vind ik altijd echt een beperking van de wetenschap en vooral ook hoe we daarmee omgaan. Er wordt dus gezegd: ja die chemicals wordt opgenomen in bloed en zou kanker kunnen veroorzaken, maar omdat je dat nooit kunt bewijzen zal geen enkele arts je ooit afraden zonnebrandcreme te gebruiken. Terwijl het best logisch is dat dat niet zo wenselijk is om die chemicals in je lijf te hebben toch?

Anyhoe.. Ik heb mn zonnebrand zonder rommel binnen.

En welke is dat?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:46

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:53

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:48

En nog niet getest naar spf normen zie ik. Dan zou ik hem persoonlijk nog niet vertrouwen als zonnebrand.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:49

Daar waar jij op doelt moet je waarschijnlijk ook niet willen eten als je gezondheid je lief is....

Maar kan het ook anders stellen... Als koraalriffen er dood aan gaan niet je het niet op je willen smeren.

Natuurlijk moet iedereen het zelf weten, maar dit is hoe ik er in sta.

Ik ben ook team zon opbouwen in het voorjaar. Dus wellicht kijk ik net wat anders tegen dit soort dingen aan dan de meeste:)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:54

Inmiddels is zonnebrandcrème ook niet meer wat het 15 jaar geleden was. Ondertussen zijn er bijvoorbeeld genoeg opties voor koraal veilige zonnebrandcrèmes.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:30

Ik heb ook een vreselijk hekel aan zonnebrand, maar gebruik sinds vorig jaar een matte zonnebrand stick van Korean Skincare, ik voel niet dat het op mijn huid zit (tenzij ik er aan kom, dan voel ik het een beetje op mijn vingers). Is totaal niet glimmend, mijn huid kan soms wat vettig zijn dus probeer producten te gebruiken die dit verbloemen of iig niet verergeren. Ik wil niet meer anders, dit spul is perfect en SPF 50 :)

https://koreanskincare.nl/nl/products/b ... a-spf50-pa

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:34

Sky_As schreef:
Daar waar jij op doelt moet je waarschijnlijk ook niet willen eten als je gezondheid je lief is....

Maar kan het ook anders stellen... Als koraalriffen er dood aan gaan niet je het niet op je willen smeren.

Ik ben ook team zon opbouwen in het voorjaar. Dus wellicht kijk ik net wat anders tegen dit soort dingen aan dan de meeste:)

Wat een rare vergelijking. Ik heb de afgelopen maanden ik weet niet hoeveel dingen gekregen wat hartstikke giftig is juist omdat mijn gezondheid mij lief is.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:55

Sky_As schreef:

Ik ben ook team zon opbouwen in het voorjaar.Dus wellicht kijk ik net wat anders tegen dit soort dingen aan dan de meeste:)

Ik denk dat dermatologen en oncologen inderdaad iets anders daar tegenaan kijken. Dat je dit risico zelf wilt nemen moet je lekker zelf weten maar ga alsjeblieft andere niet op die idiote ideeën brengen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:59

Sky_As schreef:

Ik vind dit altijd een interessante discussie.

Eerder was ik helemaal team zonnebrand, ook tegen huidveroudering en zo. In die tijd kreeg ik een vitamine D tekort.
Bovendien moest ik de hele zomer door smeren als ik maar even in de volle zon kwam, anders meteen verbrand. Kreeg er veel puistjes van. Dit jaar heb ik het beter opgebouwd. Ik draag heel soms nog zonnebrand als ik langer in de zon ben, maar verder niet. Ik ben dit jaar nog niet verbrand. Ding is wel dat ik niet van zonnen oid houd. Veel te heet.

Ik kan me best voorstellen dat teveel zonlicht schadelijk is. Maar of zonnebrand dan de beste oplossing is, betwijfel ik. Schaduw opzoeken lijkt me gezonder.

En mensen die zeggen dat je ook in de winter spf moet smeren... Uhmmm vitamine D is ook belangrijk. En ik ga liever voor 'echte' vitamine D dan uit een potje.
En dan denk ik aan de uitspraak over gif (ook al is licht niet een stof): het is niet de stof zelf die schadelijk is, maar de dosis. Dat geldt ook voor zonlicht denk ik.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:10

Maar ook in de schaduw ben je niet voldoende veilig tegen de zon. Dat is allemaal allang bewezen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:11

Ik smeer al spf vanaf mijn tienerjaren, ook in de winter. Ik ben half 40 en heb nog nooit een vitamine d tekort gehad noch heb ik supplementen geslikt.
Maar blijf vooral excuses verzinnen. Ik ben toch steeds weer verbaasd wat men voor onzin weet te vinden om de wetenschap te ontkennen. Maar wel piepen als je ziek wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:54

Tazzey schreef:
Ik smeer al spf vanaf mijn tienerjaren, ook in de winter. Ik ben half 40 en heb nog nooit een vitamine d tekort gehad noch heb ik supplementen geslikt.
Maar blijf vooral excuses verzinnen. Ik ben toch steeds weer verbaasd wat men voor onzin weet te vinden om de wetenschap te ontkennen. Maar wel piepen als je ziek wordt.

Echt, ik kom mijn hele leven al in het ziekenhuis vanwege huidkanker. Bruin kan je nog steeds worden als je spf smeert, vitamine d neem je nog steeds op. Dat is veel afhankelijker van je eigen lichaam. Ik heb altijd weinig, zelfs als ik amper gesmeerd had. En als ik wel heel trouw smeer zoals de laatste jaren is het bij mij niet nog minder. Het is gewoon altijd erg laag bij mij... Helaas werd ik daarna met neus op feiten gedrukt dat ik echt moet smeren vanwege hoge risico. En ja, ik smeer ook in de winter. Ook tegen pigmentvlekken en huidveroudering.

Die huidkanker wordt echt niet serieus genomen, terwijl het zo enorm vaak voorkomt... En je er ook gewoon dood aan kan gaan.