Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tieneke schreef:Hier een aantal jaar geleden vier verstandskiezen onder narcose eruit laten halen, had er wel last van.
Qua herstel mocht ik geloven aan de hele rimram: antibiotica en diclofenac moeten nemen omdat heel de boel ontstoken was. Koorts, pijn, net alsof ik een bal in elke wang had zitten... Mijn mondhoeken hadden ze moeten openmaken omdat ze er niet bij konden, dus had oplosbare draadjes, net the joker
germie schreef:En littekens omdat ze de mondhoeken open moesten maken? Daar zou ik namelijk absoluut geen toestemming voor geven. Je zet nergens een mes in verder dan wat afgesproken is zonder overleg. Maar ik ga ook niet onder narcose, ga nog liever gewoon dood zeg maar. Want je gehele conditie is weg, ken mensen die echt wel 4 maanden weer moesten trainen om op het oude niveau te komen van die rommel die je dan krijgt. Heb gelukkig geen ervaring met operaties.
anjali schreef:@Imandra, sommige (tand)artsen gaan wat doen zonder eerst te vragen of overleggen.Je moet dan een gesprek aangaan VOORDAT je in die stoel zit. Sommige (tand)artsen willen je niet meer als patient als je niet wilt toelaten wat zij willen doen. Niet alleen tandartsen. Die hebben een ouderwetse dominante houding, terwijl het niet hun lichaam is maar het jouwe.
IMANDRA schreef:germie schreef:En littekens omdat ze de mondhoeken open moesten maken? Daar zou ik namelijk absoluut geen toestemming voor geven. Je zet nergens een mes in verder dan wat afgesproken is zonder overleg. Maar ik ga ook niet onder narcose, ga nog liever gewoon dood zeg maar. Want je gehele conditie is weg, ken mensen die echt wel 4 maanden weer moesten trainen om op het oude niveau te komen van die rommel die je dan krijgt. Heb gelukkig geen ervaring met operaties.
Is het de narcose of de operatie waar ze weer van moesten herstellen?
Mijn gebit is in principe gezond genoeg om 1x per jaar te gaan, maar heb wat blootliggende tandhalzen waar ik altijd een laagje overheen laat zetten i.v.m. de gevoeligheid, die moeten wel elk half jaar. Geen polijsten of krassen, want ik heb het geluk en hou het goed genoeg bij dat ik amper tandplak en dus geen tandsteen heb. Anderzijds heb ik dat polijsten en krassen ook liever niet (dus blij dat het niet hoeft) omdat mijn tanden sowieso ontzettend gevoelig zijn.
Verstandskiezen heb ik wel laten trekken, bij de kaakchirurg. Lagen helemaal diep en dwars en zaten tegen mijn ander wortels aan te duwen, dus het moest wel. I.v.m. dat ze zo diep en bij m'n zenuw lagen, moest ik wel extra terug (dan namen ze er maar een halve uit zodat er minder risico was de zenuw te raken, daarna bewoog de andere helft vanzelf een stukje naar boven zodat die ook veilig verwijderd kon worden). Super vervelend, ook het herstel ervan, maar het was wel nodig dus dan doen we het maar.
Snap ook niet zo goed wat het issue is in dit topic, zeg gewoon wat je wil en dan is het klaar, standaard of niet.
Lithya schreef:anjali schreef:@Imandra, sommige (tand)artsen gaan wat doen zonder eerst te vragen of overleggen.Je moet dan een gesprek aangaan VOORDAT je in die stoel zit. Sommige (tand)artsen willen je niet meer als patient als je niet wilt toelaten wat zij willen doen. Niet alleen tandartsen. Die hebben een ouderwetse dominante houding, terwijl het niet hun lichaam is maar het jouwe.
Maar wat doe je met patiënten met een ouderwetse dominante houding (jong en oud) die je alles precies hebt uitgelegd, alle voorstellen en tegens, tegen een advies ingaan, toch last krijgen en gisteren geholpen willen worden?
germie schreef:En littekens omdat ze de mondhoeken open moesten maken? Daar zou ik namelijk absoluut geen toestemming voor geven. Je zet nergens een mes in verder dan wat afgesproken is zonder overleg. Maar ik ga ook niet onder narcose, ga nog liever gewoon dood zeg maar. Want je gehele conditie is weg, ken mensen die echt wel 4 maanden weer moesten trainen om op het oude niveau te komen van die rommel die je dan krijgt. Heb gelukkig geen ervaring met operaties.
germie schreef:Dat vind ik wel een beetje negatief gesteld hoor. Allereerst is er een altijd een soort van verplichting om te helpen bij spoed. Je kunt niet iemand van deur tot deur laten leuren, dat gebeurt ook niet bij mensen die nooit naar de tandarts gaan. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. En gisteren geholpen kan niet, maar bij spoed kun je iemand er ook niet mee door laten lopen, zo simpel is het wel. Of het nu eigen schuld zou zijn of niet. Want je laat een voetballer of skiër ook niet met een gebroken been liggen, zo van dan had je maar niet moeten gaan skiën of voetballen. Dat is met een tandartsspoedje niet anders. Als je hier niet mee om kunt gaan had je geen tandarts moeten worden, zo simpel is het wel.
germie schreef:Daarnaast kun je niet tegen een advies ingaan, je kunt het hooguit naast je neer leggen. En dat mag, want het is een advies. Een advies hoeft heel duidelijk NIET opgevolgd te worden. Dat heeft niets, maar dan ook niets met eigenwijs zijn te maken, maar gewoon puur met een gevoel volgen en zelf de keuze maken. Vaak wordt een advies opgedrongen en dat is ook absoluut niet juist.
germie schreef:Een second opinion, of doorvragen naar iets is feitelijk ook tegen een advies ingaan. En hoe vaak blijkt dan dat iemand toch gelijk heeft? Behoorlijk vaak. juist.
germie schreef:Dus als je als tandarts er niet tegen kunt dat de klant iets anders kiest dan wat je zelf zou kiezen, dan is de klant niet eigenwijs, maar je moet hier gewoon mee om kunnen gaan.
germie schreef:Puur de narcose.
anjali schreef:@Imandra, sommige (tand)artsen gaan wat doen zonder eerst te vragen of overleggen.Je moet dan een gesprek aangaan VOORDAT je in die stoel zit. Sommige (tand)artsen willen je niet meer als patient als je niet wilt toelaten wat zij willen doen. Niet alleen tandartsen. Die hebben een ouderwetse dominante houding, terwijl het niet hun lichaam is maar het jouwe.