Tandarts wil altijd polijsten, zonder overleg, is dat normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: Tandarts wil altijd polijsten, zonder overleg, is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:42

Oh ik had genoeg aan 1 dag paracetamollen, de dag erna nam ik ze omdat ik bang was dat t pijn deed. Geen horror hier, was blij van de pijn af te zijn eigenlijk. (1x groot gat, en bij 1 zat een ontsteking bij de wortelpunt, maar kon geen apex doen, achteraf maar goed ook want er zat een breuk bij de wortel, dus hij had er sowieso uitgemoeten). Maar preventief trekken doe ik niet aan, dan ga ik aan een kunstgebit :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 23:18

Tieneke schreef:
Hier een aantal jaar geleden vier verstandskiezen onder narcose eruit laten halen, had er wel last van.
Qua herstel mocht ik geloven aan de hele rimram: antibiotica en diclofenac moeten nemen omdat heel de boel ontstoken was. Koorts, pijn, net alsof ik een bal in elke wang had zitten... Mijn mondhoeken hadden ze moeten openmaken omdat ze er niet bij konden, dus had oplosbare draadjes, net the joker :+

Ok dit versterkt mijn beeld. :') Mijn verstandskiezen blijven voorlopig mooi zitten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 23:52

Jaaaaa het was redelijk dramatisch :') Vooral die mondhoeken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 07:00

En littekens omdat ze de mondhoeken open moesten maken? Daar zou ik namelijk absoluut geen toestemming voor geven. Je zet nergens een mes in verder dan wat afgesproken is zonder overleg. Maar ik ga ook niet onder narcose, ga nog liever gewoon dood zeg maar. Want je gehele conditie is weg, ken mensen die echt wel 4 maanden weer moesten trainen om op het oude niveau te komen van die rommel die je dan krijgt. Heb gelukkig geen ervaring met operaties.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 07:27

Nee, dat gelukkig niet. Je ziet er niks meer van.

Ik heb geen probleem met narcose. In dit geval was ik heel blij achteraf dat ik daarvoor gekozen had. Met die mondhoeken en het feit dat het er vier waren...had ik niet per sé bewust willen meemaken :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:17

germie schreef:
En littekens omdat ze de mondhoeken open moesten maken? Daar zou ik namelijk absoluut geen toestemming voor geven. Je zet nergens een mes in verder dan wat afgesproken is zonder overleg. Maar ik ga ook niet onder narcose, ga nog liever gewoon dood zeg maar. Want je gehele conditie is weg, ken mensen die echt wel 4 maanden weer moesten trainen om op het oude niveau te komen van die rommel die je dan krijgt. Heb gelukkig geen ervaring met operaties.

Is het de narcose of de operatie waar ze weer van moesten herstellen :+ ?

Mijn gebit is in principe gezond genoeg om 1x per jaar te gaan, maar heb wat blootliggende tandhalzen waar ik altijd een laagje overheen laat zetten i.v.m. de gevoeligheid, die moeten wel elk half jaar. Geen polijsten of krassen, want ik heb het geluk en hou het goed genoeg bij dat ik amper tandplak en dus geen tandsteen heb. Anderzijds heb ik dat polijsten en krassen ook liever niet (dus blij dat het niet hoeft) omdat mijn tanden sowieso ontzettend gevoelig zijn.

Verstandskiezen heb ik wel laten trekken, bij de kaakchirurg. Lagen helemaal diep en dwars en zaten tegen mijn ander wortels aan te duwen, dus het moest wel. I.v.m. dat ze zo diep en bij m'n zenuw lagen, moest ik wel extra terug (dan namen ze er maar een halve uit zodat er minder risico was de zenuw te raken, daarna bewoog de andere helft vanzelf een stukje naar boven zodat die ook veilig verwijderd kon worden). Super vervelend, ook het herstel ervan, maar het was wel nodig dus dan doen we het maar.

Snap ook niet zo goed wat het issue is in dit topic, zeg gewoon wat je wil en dan is het klaar, standaard of niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:06

@Imandra, sommige (tand)artsen gaan wat doen zonder eerst te vragen of overleggen.Je moet dan een gesprek aangaan VOORDAT je in die stoel zit. Sommige (tand)artsen willen je niet meer als patient als je niet wilt toelaten wat zij willen doen. Niet alleen tandartsen. Die hebben een ouderwetse dominante houding, terwijl het niet hun lichaam is maar het jouwe.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:36

anjali schreef:
@Imandra, sommige (tand)artsen gaan wat doen zonder eerst te vragen of overleggen.Je moet dan een gesprek aangaan VOORDAT je in die stoel zit. Sommige (tand)artsen willen je niet meer als patient als je niet wilt toelaten wat zij willen doen. Niet alleen tandartsen. Die hebben een ouderwetse dominante houding, terwijl het niet hun lichaam is maar het jouwe.

Maar wat doe je met patiënten met een ouderwetse dominante houding (jong en oud) die je alles precies hebt uitgelegd, alle voorstellen en tegens, tegen een advies ingaan, toch last krijgen en gisteren geholpen willen worden?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 13:04

IMANDRA schreef:
germie schreef:

Is het de narcose of de operatie waar ze weer van moesten herstellen :+ ?

Mijn gebit is in principe gezond genoeg om 1x per jaar te gaan, maar heb wat blootliggende tandhalzen waar ik altijd een laagje overheen laat zetten i.v.m. de gevoeligheid, die moeten wel elk half jaar. Geen polijsten of krassen, want ik heb het geluk en hou het goed genoeg bij dat ik amper tandplak en dus geen tandsteen heb. Anderzijds heb ik dat polijsten en krassen ook liever niet (dus blij dat het niet hoeft) omdat mijn tanden sowieso ontzettend gevoelig zijn.

Verstandskiezen heb ik wel laten trekken, bij de kaakchirurg. Lagen helemaal diep en dwars en zaten tegen mijn ander wortels aan te duwen, dus het moest wel. I.v.m. dat ze zo diep en bij m'n zenuw lagen, moest ik wel extra terug (dan namen ze er maar een halve uit zodat er minder risico was de zenuw te raken, daarna bewoog de andere helft vanzelf een stukje naar boven zodat die ook veilig verwijderd kon worden). Super vervelend, ook het herstel ervan, maar het was wel nodig dus dan doen we het maar.

Snap ook niet zo goed wat het issue is in dit topic, zeg gewoon wat je wil en dan is het klaar, standaard of niet.

Puur de narcose.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 13:18

Lithya schreef:
anjali schreef:

Maar wat doe je met patiënten met een ouderwetse dominante houding (jong en oud) die je alles precies hebt uitgelegd, alle voorstellen en tegens, tegen een advies ingaan, toch last krijgen en gisteren geholpen willen worden?

Dat vind ik wel een beetje negatief gesteld hoor. Allereerst is er een altijd een soort van verplichting om te helpen bij spoed. Je kunt niet iemand van deur tot deur laten leuren, dat gebeurt ook niet bij mensen die nooit naar de tandarts gaan. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. En gisteren geholpen kan niet, maar bij spoed kun je iemand er ook niet mee door laten lopen, zo simpel is het wel. Of het nu eigen schuld zou zijn of niet. Want je laat een voetballer of skiër ook niet met een gebroken been liggen, zo van dan had je maar niet moeten gaan skiën of voetballen. Dat is met een tandartsspoedje niet anders. Als je hier niet mee om kunt gaan had je geen tandarts moeten worden, zo simpel is het wel.

Daarnaast kun je niet tegen een advies ingaan, je kunt het hooguit naast je neer leggen. En dat mag, want het is een advies. Een advies hoeft heel duidelijk NIET opgevolgd te worden. Dat heeft niets, maar dan ook niets met eigenwijs zijn te maken, maar gewoon puur met een gevoel volgen en zelf de keuze maken. Vaak wordt een advies opgedrongen en dat is ook absoluut niet juist.
Zelfs in dit topic lees je dus dat mensen het advies van kiezen trekken genegeerd hebben en echt decennia lang geen problemen ondervinden. Dus wie heeft er dan gelijk?
Ik heb in m'n leven een paar belangrijke adviezen genegeerd en daarmee is het voor mij juist beter geworden. 1 daarvan is de schoolkeuze. Tegenwoordig mag er notabene een bindend studie 'advies' gegeven worden, maar als dat in mijn tijd gebeurd was, dan had ik helemaal niet aan de universiteit gestudeerd. Men zag niet dat het leren mij gemakkelijk af ging, ik was de ongeïnteresseerde leerling, maar ik had aan 3 woorden van een leraar genoeg om een 6 te scoren. Ik ben daarom, ondanks geen kinderen, absoluut tegen bindende studie adviezen. Ik weet zeker dat er nu talent verloren gaat.
Een advies is geen wet. Dat is een groot verschil.

Een second opinion, of doorvragen naar iets is feitelijk ook tegen een advies ingaan. En hoe vaak blijkt dan dat iemand toch gelijk heeft? Behoorlijk vaak.

Dus als je als tandarts er niet tegen kunt dat de klant iets anders kiest dan wat je zelf zou kiezen, dan is de klant niet eigenwijs, maar je moet hier gewoon mee om kunnen gaan.

En we helpen toch ook rokers die longproblemen krijgen? Die negeren ook het advies om niet te roken of te stoppen met roken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:23

Ik ben meerdere keren onder narcose geweest, mijn conditie heeft er echt niet onder geleden. Een dag rust en de dag erna kon ik weer prima hardlopen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:44

Je stelt het mooi makkelijk Germie, maar ik denk toch echt dat Lithya vanuit ervaring spreekt.

Een Nederlandse tandarts heeft een studie van 6 jaar gedaan. Om de verplichte bijscholing maar niet mee te nemen. Als je daar niet op kan vertrouwen heb je een aardig wantrouwen. Geen idee waar dat vandaan komt maar ik kan me indenken dat dat niet altijd helpend is.

Interessant om de Netflix-serie Apple cider vinegar eens te kijken. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:05

Maar een advies niet opvolgen kan wel consequenties hebben.
Nadat mijn kies getrokken is heb ik tegen het advies in niet lang genoeg zachte voeding gegeten.
Gevolg, wond open, flinke ontsteking en nu ligt een gedeelte van mijn kaakbot bloot.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:28

germie schreef:

Dus je gaat liever dood dan dat je een levensreddende operatie ondergaat mocht dit nodig zijn? :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:38

mijn tandarts vond het heel bijzonder dat ik geen verdoving hoefde toen er een heel klein gaatje (*alleen zichtbaar op de foto) gevuld moest worden. Dat is kennelijk niet gewoon.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:12

Kaitlyn schreef:
Dus je gaat liever dood dan dat je een levensreddende operatie ondergaat mocht dit nodig zijn? :+

Of opereren zonder narcose :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:30

Lekker middeleeuws, gewoon even op een houtje bijten :D.

Moeilijk leven als je (tand)artsen zo wantrouwt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:36

Supervixen schreef:
Lekker middeleeuws, gewoon even op een houtje bijten :D.

Moeilijk leven als je (tand)artsen zo wantrouwt.

Lekker toepasselijk ook nog gezien het topiconderwerp _/-\o_

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:48

germie schreef:
Dat vind ik wel een beetje negatief gesteld hoor. Allereerst is er een altijd een soort van verplichting om te helpen bij spoed. Je kunt niet iemand van deur tot deur laten leuren, dat gebeurt ook niet bij mensen die nooit naar de tandarts gaan. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. En gisteren geholpen kan niet, maar bij spoed kun je iemand er ook niet mee door laten lopen, zo simpel is het wel. Of het nu eigen schuld zou zijn of niet. Want je laat een voetballer of skiër ook niet met een gebroken been liggen, zo van dan had je maar niet moeten gaan skiën of voetballen. Dat is met een tandartsspoedje niet anders. Als je hier niet mee om kunt gaan had je geen tandarts moeten worden, zo simpel is het wel.

Feit is dat mensen die weinig bij de tandarts komen verwachten op voor hun passende tijden geholpen te gaan worden. En zoals je zegt, spoed laat je niet lopen, maar alleen een trauma en dikke wang is echte spoed. En zo negatief mag het wel. Als je iemand al met behoorlijke ontsteking in de stoel hebt zitten en die wil dan geen hulp, ze je adviezen naast zich neerleggen, zoals gezegd, dan zit je een paar dagen later 9 van de 10 keer met een nog groter probleem. Een hele mooie dikke wang en een gebied wat amper te verdoven is.

germie schreef:
Daarnaast kun je niet tegen een advies ingaan, je kunt het hooguit naast je neer leggen. En dat mag, want het is een advies. Een advies hoeft heel duidelijk NIET opgevolgd te worden. Dat heeft niets, maar dan ook niets met eigenwijs zijn te maken, maar gewoon puur met een gevoel volgen en zelf de keuze maken. Vaak wordt een advies opgedrongen en dat is ook absoluut niet juist.

Een advies hoef je niet op te volgen, dan zal je de consequenties ook moeten dragen. Daar loopt het nog vaak spaak. Daarbij zijn er echt wel mensen die eigenwijs zijn en niet besluiten nemen op basis van een gevoel.

germie schreef:
Een second opinion, of doorvragen naar iets is feitelijk ook tegen een advies ingaan. En hoe vaak blijkt dan dat iemand toch gelijk heeft? Behoorlijk vaak. juist.

Waarom zou een second opinion of doorvragen tegen een advies ingaan zijn?
Wanneer je iets niet weet, moet je juist door blijven vragen, anders kun je nooit een goede afweging maken.

germie schreef:
Dus als je als tandarts er niet tegen kunt dat de klant iets anders kiest dan wat je zelf zou kiezen, dan is de klant niet eigenwijs, maar je moet hier gewoon mee om kunnen gaan.

Dat werkt visa versa. Maar he, dat slaan we voor het gemak even over.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:40

germie schreef:
Puur de narcose.

Want ze hebben narcose gehad voor de lol, zonder dat er lichamelijk ingegrepen is?
Sorry maar weken herstellen qua spieren/uithoudingsvermogen van puur en alleen de narcose lijkt me echt sterk. Hetgeen waarvoor de narcose gegeven wordt (operatie) is dan veel aannemelijker als oorzaak.

"Een paar mensen in het topic hebben decennialang geen last gehad" is ook niet echt een reden om het niet te doen. Die tandartsen hebben gestudeerd, zijn als het goed is op de hoogte van de kennis en gevolgen van allerlei behandelingen, dus als het algemeen advies is om bij scheve verstandskiezen te trekken, dan zal daar een goede reden voor zijn. Kan het dan alsnog zijn dat je er nooit last van krijgt? Zeker, maar zo'n tandarts moet dan ook risico's afwegen.

anjali schreef:

Dan weet je dat toch ook na 1x al en weet je dat je iets nieuws moet zoeken?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 17:50

We zijn lekker offtopic inmiddels. Ik weet allang dat polijsten dus niet normaal blijkt.

Maar een voorbeeld van eigen schuld en gewoon hulp krijgen:
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... s-nijmegen

En volgens mij kunnen we het topic sluiten. Want ontopic is alles wel gezegd. Offtopic is verder ook niet nodig.
Laatst bijgewerkt door germie op 30-04-25 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:50

germie schreef:

Bijzonder standpunt over narcose. Het is geen troep, het is een noodzakelijk 'kwaad' waar ik uit eigen ervaring erg blij mee ben dat het bestaat. Ik spreek dus uit eigen ervaring en jij van horen zeggen, net even anders. En kan je zeggen dat ik na inmiddels 7 serieuze operaties en dus narcose geen last gehad heb van die 'rommel'(jouw woorden). Alle keren moest ik juist opletten niet te snel en teveel willen gaan doen om goed herstel niet in de weg te zitten. Conditie bleef gewoon op niveau .
Succes met een(hoop het niet voor je) eventuele operatie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 17:52

Ontopic graag. Alles is dan wel gezegd, polijsten zonder overleg is dus niet normaal en zeker niet elk bezoek nodig. Dat is nu duidelijk geworden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:07

Je krijgt niet meer de reacties die je verwacht en dan is het offtopic? :=

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:10

Je ging toch zelf als eerste offtopic ??
Jij begon over narcose etc... Daar pikken anderen op in wat normaal is...

germie schreef:
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 30-04-25 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt