Reïncarnatie, wie gelooft hierin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:34

Suzanne F. schreef:
Ouija bord zou ik zelf nooit doen. Wij hebben vroeger iemand in onze winkel gehad die dit had gedaan en nooit meer aanspreekbaar is geweest. Het waren een vader, moeder en een dochter en de dochter leek geestelijk gehandicapt maar was eigenlijk apathisch. Je kon er niet mee communiceren, ze staarde alleen voor zich uit. De ouders vertelden dat het een normale gezonde meid was maar dat ze zo was geworden na ‘glaasje draaien’. Ik heb ze nooit meer gezien dus zou niet weten of dat ooit weer goedgekomen is maar ik waag me er niet aan in ieder geval.

Glaasje draaien is inderdaad een berucht fenomeen. Ik zou dat ook nooit, maar dan ook nooit doen. K&B ook niet zonder begeleiding.

Suzanne F.

Re: Reïncarnatie, wie gelooft hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:49

Ik heb net gezocht en zie dat er meerdere topics zijn over Glaasje draaien met soortgelijke verhalen zoals ik beschreef. Bijzonder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:50

K&B, wil je hem ff vertalen? :o?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:51

DuoPenotti schreef:
K&B, wil je hem ff vertalen? :o?

Kruis&Bord (ook wel Ouija)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:55

Ja zie je wel blond :D
Had dat bericht van Shena wel gelezen maar enkel Ouija onthouden...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:22

Shenavallie schreef:
Suzanne F. schreef:
Ouija bord zou ik zelf nooit doen. Wij hebben vroeger iemand in onze winkel gehad die dit had gedaan en nooit meer aanspreekbaar is geweest. Het waren een vader, moeder en een dochter en de dochter leek geestelijk gehandicapt maar was eigenlijk apathisch. Je kon er niet mee communiceren, ze staarde alleen voor zich uit. De ouders vertelden dat het een normale gezonde meid was maar dat ze zo was geworden na ‘glaasje draaien’. Ik heb ze nooit meer gezien dus zou niet weten of dat ooit weer goedgekomen is maar ik waag me er niet aan in ieder geval.

Glaasje draaien is inderdaad een berucht fenomeen. Ik zou dat ook nooit, maar dan ook nooit doen. K&B ook niet zonder begeleiding.

Dat heb ik zelf als 9 of 10 of jarige nog wel eens op een kinderfeestje gedaan. Maar waarschijnlijk deden wij iets niet goed, want er gebeurde niets. (of het was het verkeerde tijdstip en werkt het overdag niet zo goed, hoewel de gordijnen dicht waren voor de juiste sfeer :+ )

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 00:11

IMANDRA schreef:
Onweerlegbaar ja, dus iets wat niet door andere oorzaken zo kan zijn. Dus echt specifieke kennis die door geen enkele andere manier verkregen had kunnen worden. Vaak zijn de claims bij reïncarnatie nu wat vager, dus dat valt voor mij niet onder die noemer nee. Of dat het bijvoorbeeld wetenschappelijk kan worden aangetoond of zo, maar vraag me niet hoe ik dat specifiek voor me zie haha.

Hypnose en herinneringen vind ik altijd tricky. Herinneringen zijn namelijk heel makkelijk te manipuleren, ook als je je er niet bewust van bent. Elke keer dat je je iets herinnert, 'sla' je het weer opnieuw op met de wijzigingen die je dan hebt gedaan. Iets als hypnose en dan je 'vroegere zelf' ophalen is zó gevoelig voor de context om je heen. En niet alleen de directe context -wat je therapeut zegt of in welke kamer je zit- maar ook wat je die dag allemaal bewust dan wel onbewust hebt gezien of meegemaakt. Misschien heb je onbewust een bepaald schilderij gezien dat van invloed is geweest. Of langs een locatie gereden die je er onbewust aan deed denken. Veel te foutgevoelig, dus dat iemand zich wat herinnert is voor mij geen reden om te geloven dat reïncarnatie bestaat. Zelfs in het rechtssysteem kunnen herinneringen soms nog fout blijken, en dan doe je echt actief je best om het zo goed mogelijk te herinneren!

Ik vind zulke experimenten bijvoorbeeld echt fascinerend!
[ Video ]

Daarmee zeg ik niet dat mensen als DP ons voor de gek houden, integendeel. Ik geloof echt dat zij dat zo mee hebben gemaakt, dat zij dat zo ervaren hebben. Je onbewuste verwerking is echt ontzettend sterk qua hoeveel invloed het op je heeft. Combineer dat met hoe je hersenen je dingen kunnen laten verzinnen/laten zien... En omdat het echt vanuit hun komt, voelt het ook geloofwaardig –niet gek, want ze geloven er zelf ook in. Maar is het daadwerkelijk reïncarnatie / een herinnering van een eerder leven? Ik waag het te betwijfelen ;).

Met het feit dat herinneringen erg kunnen afwijken ben ik het zeker eens. Daarom begrijp ik ook niet dat mensen bij een mogelijke reïncarnatie wel verwachten dat iemands herinneringen 100% accuraat zijn. Dat alleen zou ik al bestempelen als een bijzondere gave.
Ik vermoed dat de meeste mensen al 2X na moeten denken als je vraagt wat ze afgelopen week gegeten hebben. :+

Omdat het herinneringen betreft, ga je onweerlegbaar bewijs voor reïncarnatie dus nooit vinden. Iemand die zou beweren uit de toekomst te komen heeft het wat dat betreft een stuk makkelijker. De toekomst is nog niet gebeurd, dan is het dus een stuk makkelijker om vast te stellen dat iemand de waarheid spreekt. Maar als het om het verleden gaat zul je iemand op zijn woord moeten geloven. Vaak kun je dan alleen stellen dat betreft reïncarnatie soms wel heel veel aspecten in die richting wijzen.

Wat ik ook bijzonder vind is het verschil tussen mensen betreft het ervaren van de herinneringen uit het verleden. De meeste zijn hun nieuwe zelf en zeggen "dat was ik". Maar sommige zien zichzelf als die persoon uit het verleden, en voelen zich niet thuis in hun huidige leven.

Bij de eerste categorie blijven de herinneringen vaak niet hangen en bij de tweede categorie komen er steeds meer herinneringen bij en willen mensen vaak weer terug naar hun oude leven.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 03:16

Ik geloof wel in reïncarnatie en ook dat er meer is tussen hemel en aarde. Vroeger wel het 1 en ander ervaren op dat gebied.
Kort geleden nog een hele mooie ervaring mogen meemaken..

Ik was op het werk. Er was even niks te doen, dus stond ik even met mijn rug tegen een tafel aangeleund. Niemand die mij van achteren kon benaderen of aanraken.
En terwijl ik een beetje in gedachte ben, voel ik ineens heel duidelijk iets drukken op mijn schouder, alsof iemand een hand erop legt. Dit heeft enkele seconden geduurd en daarna gleed het gevoel langzaam weg.
De rest van de avond er niet meer aan gedacht. Toen ik klaar was met werken en op mijn telefoon keek, zag ik dat mijn broer had gebeld. Om 1:36u 's nachts is dat wel een vreemd tijdstip, dus ik appte of hij nog wakker was. Hij belt mij terug en meldt dat die avond zijn schoonmoeder, iemand waarmee ik bij de musicalvereniging zat, zeer plotseling was overleden.. ;(

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:54

IMANDRA schreef:
Elise, Je hebt het steeds over zaken, maar wat zijn ze dan? Als ik google kom ik alleen wat anekdotes tegen.. Dat ze kon beschrijven in het donker wat voor hiërogliefen er op een muur stonden (nadat ze al vaker naar die tempel zou zijn geweest). En dan die tuin bij de tempel (wat me ook niet per se onwaarschijnlijk lijkt voor een educated guess). Kan je wat delen? Ik kan geen boek lezen maar wellicht kan je een lijstje of zo tevoorschijn toveren haha.

Waarom wil jij altijd bewijzen dat een ander ongelijk heeft ? Doet me denken aan wat je altijd deed in corona topics, constant proberen te bewijzen dat anderen ongelijk hadden of niet wisten waar ze het over hadden. En als ze al links of lijstjes gaven, dan vond je dat nooit goed genoeg. Waarom ?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:59

pmarena schreef:
Ik vind van die kinderverhalen toch wel machtig interessant. Van dat piepjonge ventje dat heel onschuldig steeds vliegtuigen zat te tekenen en veel te veel details wist over Iwo Jima, waar hij met zijn vliegtuig neergestort zou zijn. Precies de namen wist van de jongens waar hij mee diende. Bij het bezoeken van zo'n vliegtuig meteen een soort inspectie ging doen en alles wist te zitten.

Of ander kind met een verleden in Schotland dacht ik, dat 'ie precies dingen wist over zijn ouderlijk huis en zijn inmiddels oude zus uit vorig leven, veel te veel details.

Of weer ander kind dat veel wist te vertellen over het hele Twin Towers aanslag gebeuren, waarbij die om het leven zou zijn gekomen. Tot exact zijn naam in het vorige leven aan toe en naam van ouders enzo.

Dat komt toch wel echt bizar over dat die kinderen er ook zo makkelijk over praten, zo van mijn naam is eigenlijk dit. Mijn echte moeder of vorige moeder heette zus of zo. Of dat ze inderdaad een vreemde taal begrijpen of zelfs spreken, zonder dat ouders enig idee hebben omdat kind dat echt niet geleerd kan hebben volgens hun.

Het probleem is natuurlijk dat je als kijker nooit de details weet. Of dat kind echt niet op 1 of andere manier aan die informatie kan zijn gekomen. Of het niet een toneelstukje is voor de camera. Je weet dat nooit 100% zeker. Maar erg fair is het imo niet om te stellen dat het DUS wel nep zal zijn.

Deze verhalen ken ik ook. Werden uitgezonden in de serie * the ghost inside my child*

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:17

DuoPenotti schreef:
Ik herinner me nu een kind, doodsbang voor de kapper.
En als het dan maar vrij lang bleef met enkel een puntje er af ging het nog wel, maar kort en bijvoorbeeld het scheerapparaat in de nek was paniek, echt blinde paniek.

En nu zal men zeggen, dat hebben meer kindjes, klopt.
Maar niet meer als ze 6 zijn. Althans de kapster had dit ook nooit eerder meegemaakt.

later kreeg hij wat op school over WO2 en de concentratiekampen.
En gaf stellig aan, daar zijn ze kaalgeschoren, daar ben ik bang van.

Waar, niet waar?
geen verdere details. Maar bijzonder is het ook wel

Kreeg hier echt kippenvel van.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:31

Ik geloof wel in reincarnatie.
Zo ben ik er zelf van overtuigd dat het feit dat ik van jonge leeftijd af aan weet dat ik geen kinderen wilt, komt omdat ik dit in een vorig leven of levens al gehad heb. Heb absoluut geen hekel aan kinderen, sterker nog 25 jaar met kinderen gewerkt met veel plezier maar vaste overtuiging dat ik in dit leven geen kinderen zelf hoef op te voeden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 11:45

Ik ben opgegroeid met het idee van reincarnatie, dat kinderen zelf kiezen bij wie ze geboren willen worden en wanneer ze dat willen.
Ik weet niet of reincarnatie bestaat, (dat weet niemand zeker, men gelooft het, maar zeker weten doen we niet) en bij vlagen "geloof" ik het wel en niet.
Ik zie hier voorbeelden voorbij komen (iets weten, gevoel van hand op de schouder, etc.) en ik heb zelf ook wel dingen meegemaakt. Maar dit soort zaken geven 0,0 bewijs van reincarnatie. Zijn deze verschijnselen opmerkenlijk? Zeker. Maar het kan ook wel zo zijn dat iemand -zonder dat hij of zij het weet- het wel met het brein al "meegemaakt" had en er dus geen sprake is van een of andere occulte gebeurtenis. In dit kader is het heel interessant om de uitzending van Brain fiets met Victor Metz te zien, waarin hij uitlegt hoe zeer subtiele manipulatie van het brein werkt. Je hebt zelf niets in de gaten, maar toch..... ben je gemanipuleerd en lijkt het alsof Victor je brein leest.
Zelf heb ik ook wel soortgelijk meegemaakt. Ik ben nogal taalgevoelig en zat als kind een keer zelf woorden te bedenken. Ik kwam met de woorden Trailer en Schacht. Ik was stomverbaasd toen ik er achter kwam dat deze woorden en de betekenis die ik eraan gegeven had, al bestonden. Kennelijk had ik ze dus al eens onderbewust gehoord in de juiste context. Dit is wat onderbewuste dingen met je kunnen doen. Het lijkt hocus pocus maar het is -na zoeken- goed te verklaren.
Mijn moeder en ik hebben ook redelijk wat bijzondere dingen meegemaakt. Maar die verklaren nog geen reïncarnatie.
Kortom; ik weet niet of het bestaat, zo ja, dan ga ik het meemaken. Zo nee, dan drinken jullie maar een glas op mij na mijn dood.
Ik vind het 't meest lastig dat de overtuigers van "Ja" met man en macht proberen te vertellen dat het echt bestaat. En ik vind het ook vreselijk lastig dat de overtuigers van "nee" dit ook doen. Toch ervaar ik de "Ja" kant, de believers, hardnekkiger in hun evangelisatie drift. Het doet mij aan religie denken.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 20-02-25 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 12:10

Komt dat dan door hoe je opgegroeid bent met het idee van reincarnatie?

Ik herken dat zelf namelijk niet, maar ben dus ook niet opgegroeid met het idee van reincarnatie of evangelie dus heb nooit wat opgedrongen gekregen.

En ja, het onderbewuste weet meer dan je beseft..niet alleen het brein maar ook het celgeheugen wat zou kunnen verklaren kan dat mensen die een donor orgaan krijgen soms ook de smaak en voorkeuren van de donor erbij krijgen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 12:17

Van mij hoeft niemand dit te geloven.
Bewezen word het ook nooit.

Maar ik vind het wel leuk de verhalen te lezen en te delen.
Voor mij is dat geen vorm van andere willen overtuigen, maar het leuk om het er over te hebben.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 12:18

hahahatsjoe schreef:
IMANDRA schreef:
Elise, Je hebt het steeds over zaken, maar wat zijn ze dan? Als ik google kom ik alleen wat anekdotes tegen.. Dat ze kon beschrijven in het donker wat voor hiërogliefen er op een muur stonden (nadat ze al vaker naar die tempel zou zijn geweest). En dan die tuin bij de tempel (wat me ook niet per se onwaarschijnlijk lijkt voor een educated guess). Kan je wat delen? Ik kan geen boek lezen maar wellicht kan je een lijstje of zo tevoorschijn toveren haha.

Waarom wil jij altijd bewijzen dat een ander ongelijk heeft ? Doet me denken aan wat je altijd deed in corona topics, constant proberen te bewijzen dat anderen ongelijk hadden of niet wisten waar ze het over hadden. En als ze al links of lijstjes gaven, dan vond je dat nooit goed genoeg. Waarom ?

Je hoeft het niet persoonlijk te maken hoor. Liever dat je op de bal blijft spelen ;)

Hier is het ook zeker niet willen bewijzen van iemands ongelijk, maar juist uit interesse voor en begrijpen van alle aspecten rond zo’n verhaal, daarnaast mijn huidige visie erop delen. Dit onderwerp is echt een wereld van verschil met Corona, dus een “aanpak” vergelijken kan je niet. Sowieso is, zoals journee zegt, bewijzen niet echt aan de orde hier.

@rien10: mooi verwoord :j ik vind het ook altijd heel mooi om te zien hoe mensen toch kracht halen uit zo’n gebeurtenis. Als het hun helpt dan of ondersteund met het een of ander. Ongeacht of ik er in geloof, het blijft mooi om te zien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 12:21

Met die evangelisatie drift bedoel ik niet perse dit forum. Ik heb jaren in de wereld van de "alternatieven" gewerkt en daar heel veel zinnige dingen op gebied van alternatieve geneeswijzen, -filosofie en overtuigingen meegemaakt. Ook heel veel onzinnig zaken.
Mensen die echt volkomen overtuigd zijn van parallelle universums (Je kunt tegelijkertijd op meerdere plaatsen bestaan alleen weet je niet van dat bestaan op andere plekken af. Dit kan op aarde zijn maar ook elders) ga ik niet kunnen overtuigen van het tegendeel. Ik wil ze ook niet overtuigen -zoek het lekker uit met je parallelle universum. Ik vergelijk het een beetje met de platte aarde theorie aanhangers. Je plat maar een eind raak, het raakt mij niet. Ik heb dus geen last van degene die mij wilden overtuigen, ik merkte het slechts op.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:24

DuoPenotti schreef:
Hoe verklaar je dan dat ik ons huis al heb gezien enkele jaren voordat we er woonden?
In een dorp dat ik niet kende en nooit geweest ben?
Dat is uiteraard geen reïncarnatie, maar wel bijzonder.

Zo heb ik ook mijn tante gezien.
Deze is overleden toen ik nog niet geboren was.
Ik heb van haar nooit een foto gezien en er werd ook nooit over haar gesproken.
Mijn vader was toen ook al overleden en mijn moeder sprak nooit over de dood of dode mensen.

Ik zag haar zitten mijn vader aan een groot meer.
Ik vroeg mijn vader wie is dat?
En die zei toen haar naam (afgekort)

Toch ben ik toen gaan vragen aan mijn moeder hoe mijn tante eruit zag.
En dat was precies de vrouw die ik had gezien.
En mijn vader gebruikte inderdaad nooit haar hele naam, ondanks dat die maar 2 lettergrepen had, maar bleek dat altijd af te korten.

Betreft wel reïncarnatie.
Ik kan niet zwemmen, ondanks les.
Als ik kan staan kan ik alle bewegingen, zo gauw ik naar het diepe ging raak ik in paniek en ga onder.
Nooit verder aandacht aan gegeven, ik kan niet zwemmen en waarom de paniek, geen idee.

Ik was denk ik 30 en met een therapie gingen we inderdaad naar het verleden. Ver verleden.
En ik zag mijzelf in een straatje lopen.
Kinderkopjes, rechts huisjes en links zag ik een haventje, oude bootjes.
Het was 1906.
Ik had klederdracht aan. En dat voor iemand die jurken haat :P
En geschiedenisles heb ik nooit echt opgelet.

De vraag hoe oud ik was was meen ik een jaar of 22.
En veel ouder was ik niet geworden want ik was verdronken...

Natuurlijk kan ik dat allemaal bij elkaar gefantaseerd hebben :j
Maar eerlijk, ik ben niet iemand die dat nu zomaar ineens in gedachte zou hebben.
Als ik zou fantaseren was het een cowboy of indiaan met paarden of zo, lekker ruig in het stof.

Geeft dit bewijzen, nee niks.
Maar bijzonder vind ik het wel.
En zo heb ik nog veel meer dingen.
Dingen die ik niet kon weten, maar toch hoorde.

Ik lees dit nu pas DP, het zijn mooie ervaringen en fijn dat je ze wil delen op bokt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:39

rien10 schreef:
Met die evangelisatie drift bedoel ik niet perse dit forum. Ik heb jaren in de wereld van de "alternatieven" gewerkt en daar heel veel zinnige dingen op gebied van alternatieve geneeswijzen, -filosofie en overtuigingen meegemaakt. Ook heel veel onzinnig zaken.
Mensen die echt volkomen overtuigd zijn van parallelle universums (Je kunt tegelijkertijd op meerdere plaatsen bestaan alleen weet je niet van dat bestaan op andere plekken af. Dit kan op aarde zijn maar ook elders) ga ik niet kunnen overtuigen van het tegendeel. Ik wil ze ook niet overtuigen -zoek het lekker uit met je parallelle universum. Ik vergelijk het een beetje met de platte aarde theorie aanhangers. Je plat maar een eind raak, het raakt mij niet. Ik heb dus geen last van degene die mij wilden overtuigen, ik merkte het slechts op.

Oh zo, ja ik snap wel wat je bedoeld en hoewel ik probeer erg open minded te zijn en blijven gaan sommige zaken mij ook boven de pet. Soms dan denk ik dat ik te nuchter ben en soms dan denk ik dat mijn geest te beperkt is. :+ Maar ik denk dat het goed is dat iedereen gewoon filtert in wat bij hem of haar past.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:43

Tot op zekere hoogte. Trump die zegt dat Zelensky de oorlog begonnen is, mag door geen enkele filter komen. Aperte leugens zijn niet OK.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:46

Ik heb het over geloof he? niet over politiek haha..maar dan nog mag iedereen zelf bepalen wat hij of zij denkt vindt ik.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:54

Yep, daar heb je gelijk in. Ik bedoelde het als voorbeeld van een filter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:56

Ja, jij hebt het over manipulatie denk ik..dat is inderdaad link in de politiek..daar zijn al genoeg voorbeelden van geweest en is inderdaad niet oke. Sowieso is manipulatie niet oke.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:57

En helaas gaat manipulatie vaak hand in hand met geloof, religie en sektes. En dat kan weer grenzen aan zaken als reïncarnatie, geloof in parallelle werelden etc.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:08

rien10 schreef:

Ik snap helemaal wat je bedoelt, rien10. Zulke mensen probeer ik dan ook sterk te vermijden, want die zijn heel halsstarrig in hun opvattingen en in mijn ogen zelfs eng (net als de extreem gelovige stromingen). Als je iemand zo willens en wetens wilt overtuigen van iets, dan klopt er iets niet, vind ik. Laat iedereen het zelf beleven en een conclusie trekken, dat lijkt mij de beste manier. Het delen van eigen ervaringen vind ik veel leuker en interessanter dan van die doorgeschoten beweringen.