Bloedarmoede door ijzertekort

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Re: Bloedarmoede door ijzertekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 20:38

Ik ben gisteren bij de gastro-enteroloog geweest. Was maar een heel kort gesprek. Er is nog eens bloed genomen en eind september staan er een gastro- en colonoscopie gepland. Hopelijk geven die meer duidelijkheid, maar in tussentijd dus helaas even geen verdere actie. Nadat de onderzoeken gebeurd zijn zou hij mij wel een ijzerinfuus kunnen voorschrijven, maar daarop is het dus nog een tijdje wachten.

Vandaag stonden mijn bloedresultaten er al op, en begrijpen wie begrijpen wil, ze zijn beter dan een maand geleden terwijl ik gestopt ben met de ijzerpillen :+ .
Afbeelding
Afbeelding

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:20

Zoals gezegd duurt een proes tot aanmaak van ijzer lang, en zit er dus een flinke vertraging in. Dit is nog resultaat van je ijzersuppletie. Je ziet dat je ferritine alweer daalt, dus de rest gaat daar ook in volgen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 08:59

Nog eens een update van deze kant!

Vorige week heb ik een gastro- en coloscopie gehad en vandaag kreeg ik de resultaten. Het enige afwijkende wat hierop te zien was, was een ontsteking ter hoogte van de overgang van dunne naar dikke darm. Dit kan komen door het af en toe nemen van ontstekingsremmers, of door de ziekte van Crohn. Omdat ze de rest van de dunne darm niet kunnen zien via coloscopie moet ik binnen 2 weken een MRI-scan laten maken om te kijken of er in de rest van mijn dunne darm ook ontstekingen zitten. Indien dit het geval is kan het de ziekte van Crohn zijn, is dit niet het geval is er geen verklaring voor mijn klachten in het spijsverteringsstelsel.

Een ijzerinfuus krijg ik voorlopig niet, ik moet opnieuw ijzertabletten nemen...

Het zou fijn zijn natuurlijk mocht het geen Crohn zijn maar ik weet dan echt niet meer waar ik het wel moet gaan zoeken...

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:05

Mijn ferritine was al 8 jaar niet boven de 10 geweest. Huisarts heeft nu als doel em op te trekken naar de 60 - 70. Ik slik nu om de dag 1x ferrofumeraat en de andere dag gentle iron zo om en om door. Zij denkt dat dit helpt. Eind deze maand weer bloedprikken, hopelijk verbetering.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 12:46

Mijn ferritine is de laatste 10 jaar, op een periode van 2 jaar na toen ik een ijzerinfuus via een internist kreeg omdat ik maar zo moe bleef, niet boven de 28 geweest met als dieptepunt 3,2. Via de reguliere medische weg krijg ik geen ijzerinfuus omdat mijn hb dankzij de ijzerpillen wel was opgekrikt naar 8. Ik heb nu dankzij een tip in dit topic (of een ander dat ben ik even kwijt) bij een privekliniek een aantal laag gedoseerde ijzerinfusen gekregen en ik zit nu qua ferritine, 4 weken na het laatste infuus, aan de hoge kant op 277. Dit zal de komende weken nog gaan zakken en het doel is om het permanent ergens tussen de 100 en de 150 te houden. Hoewel ik nog steeds wel moe ben maar dat is ook te wijten aan andere zaken, is de verlammende vermoeidheid die ik had bij een te laag ferritine gelukkig helemaal verdwenen. Het wordt niet vergoed maar de kosten zijn niet helemaal onoverkomelijk. Meer info per pb.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 14:04

Ja ik ook opgeknapt bij privé kliniek.