Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:32

Kinke, maar als je negatief zou testen ging je dan wel?

Wij testen niet meer en vind dit wel een lastige. Ziek is ziek, en een basis hygiëne is logisch. Maar toen mijn dochter klein was heb ik de eerste winters elk virusje net zo hard mee gepakt, vaak wel alleen verkoudheidsklachten. Dan kun je toch niet halve winters niet gaan werken? Het thuiswerken is leuk maar voor veel mensen niet (standaard) nodig.
En vorige week heeft mijn dochter ziek thuis gezeten, nu weer vol energie naar school maar hoest nog wel wat. Dat houdt makkelijk nog een week aan, maar daar ga je een verder gezond kind niet voor thuis houden…

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:54

Qua werk is het imo dus iets dat je overlegt met werkgever / collega's, van wat doen we bij ziekte. Wanneer wel, wanneer niet, eerst even overleggen als je denkt dat je besmettelijk kan zijn.

Kinderen naar school: daar ligt voor mij de grens bij hoe besmettelijk denk je dat je kind is.
Is het zo'n klein goorlapje dat met het hoofd in de nek zo ver mogelijk weg hoest en niest en dat ook meerdere keren per dag, dan vind ik het eigenlijk wel aso om die de hele klas inclusief leerkrachten aan te steken -O-

Leer je je kind om goed in de elleboog te niezen / hoesten enzo, en is het maar een paar keer een kuch of nies dan vind ik het al anders. Ik vind ook dat het weinig zin heeft om jouw kind thuis te laten terwijl de helft van de klas al wat te pakken heeft en lekker onbegrensd in het rond niest en hoest :r

Maar dan nog hou ik die van ons thuis op dagen dat ik hem te besmettelijk vind. Voor kind ook beter om weer op te knappen :(:) Een droog resthoestje, kind instructies geven om netjes in elleboog te hoesten, dat is imo prima.

Maar ik heb de indruk dat nog geen 10% van de kinderen dat leert en de meeste vol over elkaar heen zitten te sproeien, zelfs nog wat oudere basisschool kinderen die je dat inmiddels echt wel had kunnen leren.... echt super goor -O-

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:15

Ik test zelf niet meer, maar volgens mij heerst er naast griep ook nog volop corona. Hoor nl wel van anderen dat ze deze diagnose krijgen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:40

ik test zelf wel bij klachten en hou ook zoveel mogelijk afstand van mensen.
Wat dat betreft vond ik de corona tijd heerlijk, eindelijk bleef iedereen die ziek was gewoon thuis en dat is ook zoals het hoort vind ik.
Bij klachten blijf ik thuis of werk ik met een mondmasker, wij zitten allemaal redelijk geisoleerd op de werkplek waardoor daar de kans op besmetten niet groot is maar evengoed word ik echt niet vrolijk van de vreselijk hoestende collega's.

Bij aanvang van mijn dienst ontsmet ik mijn werkplek incl toersenbord en muis, ik drink uit mijn eigen bekers die ik zelf afwas voor ik ze in mijn locker zet, was regelmatig mijn handen tussendoor.

Thuis doe ik dat ook, ik lucht dagelijks alle ruimtes minimaal een uur en eet in deze maanden zo min mogelijk buiten de deur.

Gaat misschien ver, maar ik voel me er prima bij.

Ik las eerder de vraag over de noodzaak van een thermometer, als je medische zorg nodig hebt is dat wel een van de standaard vragen die gesteld worden, je moest eens weten hoe vaak ik hoor 'ik heb geen thermometer' of 'ik heb het niet opgemeten'.
Maar er zijn dus ook nog steeds heel veel mensen die na een dag koorts meteen de spoed bellen, mensen hebben geen tijd meer om ziek te zijn.
Dar komt deels ook door de werkgevers, waar ik werkte werd je uitgebreid de hemel ingeprezen als je zo ziek als een hond kwam werken en je collega's kwam aansteken, ik snap echt dat het lastig is als personeel ziek is maar als ze allemaal ziek zijn word het echt niet makkelijker. Thuiswerken wilden ze ook niet want dan was er minder controle, dus om je collega dan niet te overbelasten kon je maar beter gewoon komen.

Persoonlijk werk ik liever alleen en heb ik het heel druk dan dat ik naast een zuchtende en snotterende collega zit..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 15:48

Drie weken geleden op klein kids gepast ivm een afscheid. Waren heel licht snotterig, geen hoesten en verder fit. Resultaat, ik zit weer aan een zware kuur prednison. Sommige mensen zijn nu eenmaal kwetsbaar, ook al heb je bijna nergens last van kan dat voor een ander funest zijn.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 16:06

Verdomme,ik griep en mijn man sinds gister ook. We zijn beiden mantelzorger voor een goede oude vriend van ons met dementie.
Die moet dus nawr het ziekenhuis voor een onderzoek. Datum worden we nog over gebeld. Hij is dement, heeft verder weinig mensen om zich heen en niemand die hij daarin verder vertrouwd,en zonder ons wil hij niet naar het ziekenhuis.
Maar hopen dat we snel beter zijn, en anders moet er toch iemand anders gezocht worden om met hem mee te gaan.
Ziek zijn is dus niet alleen poedersuiker voor jezelf, je werkgever,maar ook je omgeving.
Voor degene die het niet nodig vond om met klachten thuis te blijven: bedankt dus.
Sorry,maar moet even de frustratie van mij afschrijven.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:08

Nou ik weet wel waar het vandaan komt inmiddels. De helft van mijn collega’s zijn ziek, en vorige week hebben wij met zijn alleen een 2 daags evenement gehad. :') Dus ergens daar zijn we denk ik besmet, werken nu allemaal vanuit huis ook.

Polly, over die thermometer. Ik had er één, maar zijn ‘m in de verhuizing kwijt geraakt. Alles is uitgepakt, maar geen thermometer. Daar denk je dus niet over na, tot je dus ziek bent. :o

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:11

Gelukkig heb je voor een appel en een ei een nieuwe ;)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:13

Polly schreef:
Gelukkig heb je voor een appel en een ei een nieuwe ;)

Daarom, is ook geen ramp. Heb mijn vriend erop uitgestuurd om mijn paard te doen, boodschappen en een thermometer te halen. :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:18

Ik vind dat er wat overdreven gedaan word over de griep die nu heerst. Elk jaar heerst het. Ook voor er corona was.
Het hoort bij het leven.

Ik ben zelf kwetsbaar. Eis niks van hoe anderen het zouden moeten doen. Ik mijd zelf drukte en denk aan mijn hygiene. Indien nodig zet ik een mondkap op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:32

Je kunt niet altijd alles mijden en dan hoop je gewoon dat het goed gaat, juist omdat er veel mensen zijn die er geen problemen mee hebben om besmettelijk gewoon door te gaan. Of het nu COVID, RS virus , influenza oid is, ze pakken soms gewoon verkeerd uit wanneer je al kwetsbaar bent.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:44

Popstra schreef:
Ik vind dat er wat overdreven gedaan word over de griep die nu heerst. Elk jaar heerst het. Ook voor er corona was.
Het hoort bij het leven.

Ik ben zelf kwetsbaar. Eis niks van hoe anderen het zouden moeten doen. Ik mijd zelf drukte en denk aan mijn hygiene. Indien nodig zet ik een mondkap op.

Als ziekenhuizen vol liggen en planbare zorg afgeschaald moet worden om voldoende capaciteit beschikbaar te houden voor de mensen die aan griep, corona en RSvirus lijden (voor ouderen is dat ook nogal een pittig virus waar veel ziekenhuisbedden door bezet zijn momenteel), dan vind ik het persoonlijk niet overdreven om te waarschuwen.

Een zorginfarct wil je gewoon niet hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:49

Een zorg infarct is de schuld van onze politiek die verkeerd bezuinigd!
Ook daar had je voor corona nooit wat over hehoord.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:50

Dat betekent niet dat het er niet was hé?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:50

Popstra schreef:

Dan heb je toen niet opgelet. Dat was altijd wel aan de orde.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:56

In 2018 en 2019 werd planbare zorg ook afgeschaald vanwege de hoge beddenbezetting in de ziekenhuizen met patiënten met griep.

Op mijn werk was toen ook al aandacht voor hoesten in je elleboog, handen wassen, etcetera. Hingen allemaal flyertjes in onze kantoorgebouwen.

En ongeacht wat nu precies de reden is, er is personeelstekort in de zorg en dat maakt dat er nu, in combinatie met de griepepidemie, (te) weinig bedden zijn. En dan lijkt me daar wat drukte om maken, niet verkeerd.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 27-01-25 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:57

Bo_Y schreef:
Popstra schreef:

Dan heb je toen niet opgelet. Dat was altijd wel aan de orde.

Dat was er al voor corona. Is niets nieuws.
Maar het is natuurlijk wel een politiek verhaal, minder en minder ic bedden willen hebben, terwijl je ze af en toe wel nodig hebt helaas.

Een voorbeeldje uit 2018:
https://www.ad.nl/binnenland/ziekenhuiz ... ~ab5eb9e0/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:02

Ja uitgestelde operaties enz was er voor corona al.
Toen met mini artikelen in de krant.

Maar ook toen al schandalig natuurlijk.

En ja dam mag Popstra denk ik prima naar onze regering wijzen. Want het werd toen niet groot opgepakt. Dat wilde ze ook niet want ze wilde meer bezuinigen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:06

DuoPenotti schreef:
Ja uitgestelde operaties enz was er voor corona al.
Toen met mini artikelen in de krant.

Maar ook toen al schandalig natuurlijk.

En ja dam mag Popstra denk ik prima naar onze regering wijzen. Want het werd toen niet groot opgepakt. Dat wilde ze ook niet want ze wilde meer bezuinigen.

Eigenlijk nog veel erger. Dat dit al jaren lang een probleem is en de politiek nooit iets doet. Meerdere kabinetten niet..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:07

Bo_Y schreef:
[
Eigenlijk nog veel erger. Dat dit al jaren lang een probleem is en de politiek nooit iets doet. Meerdere kabinetten niet..

Het wordt komend jaar nog erger omdat ze niet meer met ZZPers willen werken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:07

En ouderen die goed ziek worden en op zichzelf wonen, die gaan richting ziekenhuis. Mensen uit een verpleegtehuis vaak niet meer . Vroeger had je gewoon een verpleegkundige die in bejaardenhuizen de boel samen met een huisarts nog kon redderen. Allemaal foetsie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:16

Ik vind ook niet dat je iemand verantwoordelijk kan houden voor jouw besmetting. Met andere woorden als je onderweg bent en je bent bij persoon A geweest en je bent met het ov dat je dan kan zeggen dat je door persoon A bent besmet.
Je kunt overal besmet raken.

Wij hadden jaren geleden een familiedag en mijn zus gaf alleen een boks en ik een knuffel. Wij waren de enigste van de hele familie die corona hadden.
Laatst bijgewerkt door purny op 27-01-25 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:19

Ik heb pas geleden nog in het ziekenhuis gelegen met influenza A. Ik ben longpatient en bij elk virusje kan ik mij in het ziekenhuis melden met een long aanval. Ik was al een paar dagen niet lekker, maar ook niet zo heftig ziek zoals sommige hier vertellen. Daarom was ik ook verrast dat ik influenza A had, want ik heb geen griepprik gehaald maar was toch niet zo ziek van de griep.

Ik test niet meer, ik weet als ik ziek ben dat ik vrijwel altijd naar het ziekenhuis moet, en daar roeren ze toch wel met een staaf in mn neus en kietelen mijn huig,
En ik kom zo weinig mensen tegen, dat ik echt niets kan overbrengen.....

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:23

purny schreef:
Ik vind ook niet dat je iemand verantwoordelijk kan houden voor jouw besmetting. Met andere woorden als je onderweg bent en je bent bij persoon A geweest en je bent met het ov dat je dan kan zeggen dat je door persoon A bent besmet.
Je kunt overal besmet raken.

Wij hadden jaren geleden een familiedag en mijn zus gaf alleen een boks en ik een knuffel. Wij waren de enigste van de hele familie die corona hadden.

Meestal niet inderdaad.
Maar bewust ‘dood’ ziek van de griep, noro ect op bezoek gaan bij mensen of winkelen is gewoon aso.

Mijn schoonzus was jarig 2 week terug en vierde het met een koffietje. In de middag appt mijn nichtje dat ze niet kwam, want ze had buikgriep.
Zegt mijn schoonzus ohjee heeft ‘pappa’ je aangestoken toen hij eergisteren even ziek bij je kwam buurten. Ik ben nu ook aan de beurt. Die wilde de verjaardag door laten gaan. Meerdere hebben toen zelf maar afgezegd…

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:31

Ik heb laatst ook geappt naar een vriendin waar ik langs zou gaan. Ik was verkouden maar zij vond het geen probleem dat ik kwam.