Ongewone angsten, heb jij ze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:18

Nog iets: water in mijn oor %) Ik ga echt niet kopje onder in het zwembad daarom. En een mug in mijn oor.. aahhh!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:23

8nnemiek schreef:
Nog iets: water in mijn oor %) Ik ga echt niet kopje onder in het zwembad daarom. En een mug in mijn oor.. aahhh!!

Ooh ja daar heb ik ook nog steeds angst van.
Insect in je oor.

We sliepen 15 jaar terug of zo buiten in de tuin in een tent ivm de hitte.
En toen zat er een oorworm in mijn oor.

Ik hoor hem nog lopen of wat hij ook deed daar.

Echt nooit dat ik nog in een tent ga slapen...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:26

Al vaker gelezen hier

Zwemmen in de zee of bv suppen en je ziet de bodem niet.

En mijn dochter voor de lampen, roosters en putjes in het zwembad.
Las dat hier meer mensen last van hebben.

En ik vind het eng om in het donker te lopen.
Ik kan niet ontspannen even wandelen in de avond.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 21:42

Tiggs schreef:
Supervixen schreef:

Waar ben je dan precies bang voor vraag ik me altijd af. Dat er iets uit die gaatjes komt?

Ik krijg er de rillingen van -O-
Het schijnt een soort oerangst te zijn, die verklaarbaar is omdat veel kleine gaatjes een teken van verrotting zijn.

Dat heb ik ook begrepen:
Hier wel een interessant (betrouwbaar) artikel erover.

https://scientias.nl/trypophobia-meest- ... e-fobieen/

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:53

DuoPenotti schreef:
8nnemiek schreef:

Ooh ja daar heb ik ook nog steeds angst van.
Insect in je oor.

We sliepen 15 jaar terug of zo buiten in de tuin in een tent ivm de hitte.
En toen zat er een oorworm in mijn oor.

Ik hoor hem nog lopen of wat hij ook deed daar.

Echt nooit dat ik nog in een tent ga slapen...

Omg ik dacht dat het een fabel was dat die beesten ook echt je oor in kruipen. Moet er niet aan denken %) krijg zo al rillingen van insecten met meer dan 6 poten (spinnen gaat nog als ze niet te groot zijn)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ongewone angsten, heb jij ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:54

Ja dat dacht ik dus ook.
Lees je dus ook dat het een fabel is. Op diverse sites.
Maar heel toevallig ken ik dus nog iemand die het heeft gehad

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 21:56

musiqolog schreef:
Douce schreef:
Hear hear.

Mijn vriend kijkt me altijd zo raar aan als ik hem bijna aanvlieg als hij piepschuim laat piepen :+

Ik ken dat, maar een angst zou ik het niet noemen. Meer een afkeer. Heb je dat dan ook met papieren servetjes? Dat je ze vooral niet met droge (vetloze) handen wilt aanpakken? En dan het idee dat ze in je handpalm komen, verschrikkelijk. Of stel je voor: op je tandvlees. Ja, van dat idee lopen de rillingen me ook over de rug. :brr:

Ik pieker me suf over een of andere gekke angst van mij, maar de meeste zijn toch redelijk algemeen. Achtbanen en andere snelle dingen, dat is het belangrijkste. Daar hoort ook paardrijden bij: doodeng vind ik dat. Ernaast is geen punt, maar erop vind ik het al heel gauw te snel. Op zich niets bijzonders, maar voor een ruiter...

Je hebt gelijk, echt een angst is het niet per se. Wel een zeer grote afkeer. En droge servetjes doen bij mij hetzelfde als ze zo tegen elkaar schuren zegmaar, als je ze moet pakken. Ik krijg ook gewoon pijn in mijn kiezen bij die geluiden / sensaties. Je hersenen zijn rare dingen :') .

Ik deel overigens je angst voor paardrijden. In mijn geval ben ik er daarom maar mee gestopt helaas. Achtbanen vind ik heel leuk, maar het moment dat de spanning opgebouwd wordt heb ik steevast spijt (bijvoorbeeld als je langzaam omhoog gaat, zo'n grote angst dat ik achteruit terug schiet..)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:00

Heel interessant om te lezen allemaal zeg

Hier een angst voor loslopende (grotere) honden, bijv in een park of bos. ben al 3x gebeten dus het zal een trauma zijn. het houdt me soms echt tegen om te gaan wandelen.
Daarnaast ook erge angst voor jonge mensen met vuurwerk.
Ik heb verder heel lang een erge angst gehad om dingen te eten waarvan ik niet exact weet wat erin zit :r dat gaat echt tot op het niveau van chemicaliën aan toe. Op dit moment gaat het wel beter, maar het is nog lang niet weg

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 22:22

Ook ik vind de zee echt een beetje eng. Maar niet om dezelfde reden als de meeste mensen hier. Ik vind hem vooral eng omdat ik hem zo vies vind. Dan denk ik aan al die dieren die erin leven en ook gewoon hun behoefte moeten doen, denk eens wat er uit een potvis komt in 1 x. Plus al die boten waarvan de wc ook uitkomt in de zee. En wij hebben hier waterzuivering. Maar in veel landen komt het gewoon in de zee uit, al dan niet via rivieren. Ik krijg er al de rillingen van bij het typen. Al zou het misschien wel mee vallen, in mijn hoofd niet.

Putdeksels ontwijk ik ook altijd. Maar dat is wellicht ook niet heel apart.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:00

Ik ben bang voor dieptes %) Dat wil zeggen, als ik ergens overheen moet lopen waar ik doorheen kan kijken. Sta ik op een berg, dan kan ik prima op het rotswandje staan en naar beneden kijken. Maar zet me voor een trap met glazen tredes, een brug van een metalen raster en ik sta met klamme handjes moed te verzamelen om er overheen te lopen...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:16

Halloween fright nights ofzo zijn ook echt niks voor mij. Doodsangsten sta ik dan uit. Horrorfilms wil ik ook echt niet meer zien. Ik weet gewoon dat dan echt niet meer slaap ( en ik slaap sowieso al heel slecht)

Een doos over de vloer heen schuiven, dat geluid. Net als schuurpapier oo echt ik vlucht weg zover mogelijk ervandaan.

aliida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:18

Ik ben dus echt bang van vlinders. Een vlindertuin is dan ook de laatste plek waar je mij zal tegenkomen. Ook van kikkers ben ik geen fan.

Een roltrap op- of afstappen is ook een angst van mij. Wordt er ook niet echt beter op als ik hier lees dat mensen bang zijn om voorover te vallen :')

En als laatste vind ik het niet fijn om achter een auto langs te lopen. Is denk ik nog een overblijfsel van een bijna-dood-ervaring als kind.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:36

Pfoe, hebben jullie even? Ik heb denk ik best wat “normale” angsten zoals spinnen en het donker en frightnights e.d. maar ook een paar gekke:

- angst voor dieptes onder water (al meerdere keren genoemd hier). Er is ook zo’n plaatje van zo’n zwembad dat heel diep is/lijkt? Echt dikke ellende voor mij. Is dus niet per se de zee hoewel de zee gewoon doodeng is wat mij betreft, je kan maar beter ontzag hebben voor het water.
- als ik in het donker naar het toilet moet en ik loop op de overloop langs dat hekje naast de trap ben ik altijd bang dat er iemand ineens m’n enkel vastgrijpt oid. Dus dat is altijd rennen :j
- Angst voor zwangerschap herken ik ook inderdaad, brrr… ik moet er niet aan denken dat je daar te laat achter komt.
- met nagels over karton of ander grof papier krassen, erger dan een schoolbord wat mij betreft
- spannende films… brrr! Ik heb ooit het waanidee gehad om de serieThe Night Agent in m’n eentje te gaan kijken toen het al donker was en m’n vriend laat thuis zou komen. Dat was een interessante avond, die scène met die moordenaars in dat huis, vreselijk!

Langs gebouwen omhoog kijken is bij mij ook geen favoriet (hoewel ik prima op een glazen plaat kan staan en ook geen klassieke hoogtevrees heb) en zo’n massa krabben ofzo die net beschreven wordt, daar word ik helemaal naar van… %)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:40

Ja de diepe zee. Ooit een hele grote octopus onder me en alle duikers kwamen aangerend en ik maakte dat ik uit het water kwam. Veilig terug naar mn zwembad.

Ben ook bang voor alles wat medisch is en gericht is op mij. Vooral naalden. Oor uitspuiten, bloedprikken, alles vind ik doodeng. Maar als het voor mijn man of dier is, geen enkel probleem. Kan overal tegen, bloed, pus, kots, poep.

Ik ben bang dat mn tanden eruit vallen. Nachtmerries.

Ben bang om afscheid te nemen van mijn geliefden. Of ja, bang.. Denk niet dat dat het juiste woord is en denk dat heel veel mensen die 'angst' voelen.

Angst om, om wat voor reden ook, mijn kwaliteit van leven kwijt te raken. En mijn leven niet meer vorm kan geven zoals ik dat wens.

En ik heb een angst dat ik huilende kinderen tegenkom op een plek waar ik lang verblijf. Van een hotelkamer, tot vliegtuig, tot restaurant.

Angst voor criminelen die in je spullen zoeken. Je hele vertrouwen/eigen waarde volledig aangetast.

Brand.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:58

O ja, angst in het donker. Op zich niets geks. Zelfs het op zich belachelijke gevoel dat je een spook tegenkomt is niet uniek. Maar ik heb dan toch een tijdje gehad dat ik - of een hoekje ergens in mijn hoofd - verwachtte dat dat spook op de wc zat! Dat kwam uiteraard niet voort uit een nuchtere analyse van de feiten, maar elke nacht weer was ik irgendwie opgelucht dat er geen spook zat te kakken als ik er 's nachts uit moest.

Probleem heeft zich opgelost toen ik uit mijn studentenkamer verhuisde. Hier in mijn eigen huis heb ik dat niet.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 00:40

Ik heb een fobie voor paddenstoelen. Dit is niet mijn favoriete tijd van het jaar, zeg maar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 01:06

_Bonte_ schreef:
Dingens die plakken , door de jaren heen echt leren omgaan met stukjes plakband die op mijn vingertoppen hangen , maar kleef een sticker op mij… o wat een walging.
Ik heb zoveel schrik dat kleine kindjes stickers op mij hangen als ze aan het spelen zijn hiermee.

Dit dus, alles wat plakt is afschuwelijk, ook post-it notes en ook pleisters. Als ik een pleistertje nodig heb, dan het liefst een gaasje met een vetwrapje. Tevens kan ik er niet tegen als er iets of iemand aan mijn nagels komt, dus is de gedachte aan een pleister op een vingertop echt hels.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 01:20

soeboenoe schreef:
Ik heb de angst dat er iets in het water zit dat me achtervolgt/pakt.
Dat wordt nog erger wanneer er een afbeelding op de bodem van het zwembad o.i.d. is. Als kind zijnde bijna verzopen omdat er in het zwembad een afbeelding van een dolfijn op de bodem te zien was... Oprechte doodsangst.

En eentje die ik niet goed uit kan leggen... Ik kan het wel illustreren met een voorbeeld.
In Thermen Berendonck heb je een enorme waterlelie aan het plafond hangen waar koud water uitstroomt om af te koelen na een sauna. Ik word daar echt niet goed van... Heeft niets met het koude water te maken, want afkoelen na de sauna met koud water is heerlijk, maar dat ding.... Brrr... Kan het ook niet verklaren, maar de angst is er wel.

Ik dacht echt dat ik de enige was die dit had, niemand begrijpt het ooit en ik kan het ook niet goed uitleggen. Want het is natuurlijk helemaal niet eng. Maar ik lees hier toch veel mensen die bang zijn van water en niet kunnen zien. Als je zwemt zie je nooit wat er om je heen gebeurd in het water, ook niet als het helder is. Dat is beangstigend, maar waarom die plaatjes dan enger zijn snap ik nog niet. Ik weet wel dat het bij mij daarom veel langer geduurd heeft om m’n zwemdiploma te halen, ik durfde niet bij de kant weg en zeker niet over de strepen heen.
Wie hier een uitleg voor heeft, ik hoor het graag haha.

Verder heb ik heel veel angsten. De ene heel normaal (spinnen, maar dan wel extreem bang), het donker, het bos, maar ook wel raarder dat spullen naar beneden vallen (uit de achtbaan maar ook gewoon uit je jaszak als je loopt), dat de deur niet goed op slot zit etc.

Ben best verbaasd dat er mensen zijn die aangeven nergens bang voor te zijn :+ ik zou willen dat ik dat had.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 03:16

Roltrap heb ik ook gehad, nu altijd nog wel voorzichtig mee/aandacht erbij, maar niet persé angst.

Spoiler:
nou heb ik toen ik jaar of 10-13was ook daadwerkelijk een keer vast gezeten op roltrap, ik stond beetje te spelen op stuk waar get weer plat werd, en de tandjes van de treden grepen in elkaar met mijn schoen ertussen. Gelukkig niet mijn tenen(scheelde minder als cm) en stoffen gympen (m'n moeder greep me om middel en trok me los, schoen scheurde gelukkig. Bij leer was dat stuk moeilijker geweest

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:48

Ik ben bang voor dronken mensen. En grote groepen mensen. Zoals bij een concert. Ik ga liever niet en als ik wel ga blijf ik aan de rand of bij een nooddeur staan of juist ergens waar het rustig is. Ga graag naar het theater maar dan kleine zalen.

En toen ik zwanger was had ik soms ineens een gedachte dat ik het een eng idee vond dat er iets in mij groeide en dat dat ook bewoog.. mezelf echt een schop onder de kont moeten geven niet zo te denken.

En vuurwerk.. ook vreselijk.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:51

Ik heb een angst voor Tijgers. Hoe ik er bij kom, geen idee. Misschien de film Jungle book?
Het is zelfs een tijd zo erg geweest dat als ik de hond ging uitlaten in de avond ik eigenlijk niet goed durfde omdat ik bang was dat de tijgers uit de dierentuin 10km verderop misschien wel ontsnapt waren en ik die dan in het donker tegen kon komen.
Af en toe heb ik ook echt nachtmerries dat ik achterna gezeten word door tijgers.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:00

beetje confronterend dit. hoe meer ik jullie angsten lees, hoe meer ik vaststel dat ik dit ook heb. ik ben bang van roltrappen, groepen mensen, met de auto vertrekken op een helling, als ik ga wandelen met de hond ben ik bang om loslopende honden tegen te komen.
momenteel ben ik in een fase gekomen dat mijn angsten een groot deel van mijn activiteiten bepalen. zo kan ik niet naar een bepaalde winkel gaan omdat ik ergens een helling passeer, dus bestaat de kans dat ik moet stoppen en vertrekken. de parking van mijn werk is in een ondergrondse garage, dat ik ook elke keer heel spannend.
als iemand tips heeft om angsten te leren beheersen dan zijn deze altijd welkom.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:07

De mensen met prikangst weten jullie waar het vandaan komt? Nare ervaring van vroeger? Vroeger juist veel of nooit hoeven doen? Of het idee? En is het bij alles even erg, dus zowel bij een vaccinaties (iets erin) als bij bloedprikken (iets eruit)?
Ik ben wel nieuwsgierig waar het vandaan komt. In mijn naaste omgeving ook iemand met prikangst. Maar die heeft totaal geen idee waar het vandaan komt. Of wil daar niet overnadenken. En ik zelf heb er geen problemen mee. Wel denk ik dat er thuis anders over dit onderwerp werd gepraat toen we jong waren. Maar dat zal het vast niet verklaren.

Ik vind langs water rijden trouwens ook niet tof. Zeker in de winter als het vriest, probeer ik een andere route te nemen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:08

Ibbel schreef:
Tigress schreef:
Misschien niet super ongewoon, volgens mij zijn er meer met die angst sinds ~die ene film~, maar niemand in mijn omgeving lijkt de angst te herkennen. Mij zul je dus echt niet achter een houttransportwagen zien rijden :=
Zodra ik ze zie ga ik ze zo snel mogelijk voorbij.

Waar ben je dan bang voor? Bij hard remmen en onvoldoende gezekerde lading schuiven de balken naar voren, dus je kunt beter niet vóór een auto met balken (of betonijzer) rijden. Er achter is geen probleem, een vrachtauto trekt nooit zo hard op dat de balken in je gezicht gekatapulteerd worden.

Final destination _O-

Volgens mij is door die film een hele generatie getraumatiseerd _O-

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:12

Voor deze:
Spoiler:
Afbeelding