Is het veilig om in de auto te ontbijten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:57

@Ibbel,
Je gooit toch niet elke keer als je drinkt je hele hoofd naar achter?
Hoe drink je een kop koffie of thee als je achter een bureau zit? Gewoon een slokje terwijl je naar je scherm blijft kijken toch?
Als je je hele hoofd naar achter gooit heb je de hele drank over je heen.

Het laatste van een blikje is het enige waar je je hoofd wat verder achterover doet.

Ik heb zojuist een paar berichten volledig gelezen en mijn computer muis 'bestuurd' en een slok thee genomen zonder ook maar 1 keer naar mijn kop te kijken. Dus het is niet alsof drinken nu je hele concentratie nodig heeft.

Mellow

Re: Is het veilig om in de auto te ontbijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 06:57

Als je eet en drinkt op gepaste momenten, dus op een recht stuk waar het rustig is en gewoon van tevoren goed oplet.

Wat ik persoonlijk gevaarlijker vind is dat mensen heel erg op hun hulp rijsystemen gaan vertrouwen en dan zeggen: ik hoef bijna niks meer te doen. JAWEL, opletten moet je altijd.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:17

Nessie schreef:
Ik eet gerust tot aan een big tasty (niet als ontbijt hoor) in de auto. Zolang je niet naar je eten of drinken hoeft te zoeken blijft het veilig. Autorijden is anticiperen, als je op je voorganger knalt terwijl je een hapje neemt, had je al niet genoeg afstand bewaard.

Lukt dat ook zonder knoeien? Want dat zou ik dus niet voor elkaar krijgen.
Maar ik krijg aan aan tafeltje zo'n burger niet fatsoenlijk gegeten. Dus ik ga het in de auto maar niet proberen.

Een gewoon broodje doe ik wel.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:26

DuoPenotti schreef:
Verbrandingsgevaar bij knoeien.. En dan weet je zeker dat je niet meer oplet.

Wat een onzin. Ik zet 's ochtends thee in mijn thermos, die laat ik open tot hij warm is ipv heet (en dat check ik dan dus ook) en daarna staat hij in de bekerhouder. In één beweging en met één hand te openen en te sluiten, de deksel kan er niet af vliegen en ik drink alleen af en toe een slok op rustige stukken.

Conclusie: zo lang het niet druk is op de weg, eet en drink ik gewoon. Ik heb warme - niet hete - thee en een boterham. Thee in de bekerhouder, die pakken is net zo min afleidend als schakelen bijv, ik kijk er niet naar ofzo, en de boterham in een al open bakje, hapklare stukken, op de bijrijdersstoel. Gaat prima.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:39

Ik doe dat precies zo Tink89 :). En met de speciale thermosbeker moet je echt je best doen om te knoeien, met die kleine drinkopening :D. Thee drink ik nooit zo heet dat ik me er aan kan branden. Als ik uit Den Haag vertrek en ik heb geen file, dan weet ik dat mijn thee bij Woerden op "drinktemperatuur" is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:04

Ibbel schreef:
Drinken in de auto doe ik trouwens heel bewust niet. Eten, geen probleem, maar drinken?

Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar tenzij je door een rietje drinkt, kan ik me niet voorstellen dat je kunt drinken zonder óf je hoofd uiteindelijk achterover te moeten buigen voor de laatste slok(ken) óf de kop voor je ogen te moeten kantelen voor die laatste slokken.
Dus wat mij betreft is het niet zozeer de temperatuur, maar hoe drínk je in hemelsnaam in een auto uit een kop/mok/beker zonder je ogen van de weg te halen?

Hoe nies jij dan in de auto? Dit gaat toch echt over secondes.. Zeeeeer overdreven hoor.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:30

Ibbel schreef:
Drinken in de auto doe ik trouwens heel bewust niet. Eten, geen probleem, maar drinken?

Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar tenzij je door een rietje drinkt, kan ik me niet voorstellen dat je kunt drinken zonder óf je hoofd uiteindelijk achterover te moeten buigen voor de laatste slok(ken) óf de kop voor je ogen te moeten kantelen voor die laatste slokken.
Dus wat mij betreft is het niet zozeer de temperatuur, maar hoe drínk je in hemelsnaam in een auto uit een kop/mok/beker zonder je ogen van de weg te halen?

Phoh zo kan je niks meer doen.

Dit noem je anticiperen. Je kijkt rond, schat de wegsituatie in en neemt een slok. Wist je dat als je een slok neemt en je je blik naar beneden wendt dat je gewoon alles ziet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:32

Daarom ook zo weinig ongelukken op de weg. Allemaal heel goed oplettende mensen :D
En allemaal vinden ze van zichzelf dat ze het samen kunnen.

En nee dat is niet alleen maar door eten en drinken, maar wel ook.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:38

Het is inderdaad wel een feit dat heel veel mensen zich overschatten in het verkeer terwijl er echt heeel veel mensen rondrijden die waarschijnlijk pontificaal zouden zakken voor een examen nu.

Autorijden kost gewoon veel vermogen van je hersenen. Alles wat daarbij komt kán net teveel zijn als de situatie plots veranderd. Uiteraard kletst iedereen wel eens met een bijrijder, zingt mee met de radio of propt even een broodje naar binnen tijdens het rijden, maar het is dus wel goed om je bewust te zijn dat alle afleiding snel kan opstapelen als er in een split second iets gebeurt, zeker als je misschien toch minder goed rijdt dan je zelf denkt. :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:39

Die ene seconde zou niet moeten uitmaken als je genoeg afstand bewaard. Als ik op iemand knal met een broodje in m'n smoel - was ik er zonder broodje ook opgeknald.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:42

De meesten die ik zie die niet met hun ogen op de weg letten, zitten met hun aandacht bij hun telefoon, niet bij eten of drinken.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:46

Als je die ene seconde niet kan anticiperen en alle hands aan dek nodig hebt hoor je niet op de weg. Niet ieder ongeluk gebeurd omdat mensen een hapje of slokje nemen.

Dat je je make up niet gaat zitten doen, op je telefoon zit of ga zo maar door heeft een ieder gelijk in maar een slokje drinken of hapje eten zou je gewoon moeten kunnen.

Overschatten is op vele vlakken te benoemen. Dat zijn vooral mensen die denken nog even snel ergens tussen te kunnen, een afslag missen en een stuur omtrekken, ineens op de rem gaan en ga zo maar door. Veel ongelukken gebeuren ook bij baantje wissel en ik mag aannemen dat iemand niet op zijn gemak die dingen doet op het moment dat je een baantje moet schuiven.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:32

Denk dat de meeste ongelukken nog steeds gebeuren door asociale weggebruikers. Als ik zie hoe vaak dat wel niet kantje boord gaat.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:49

Ik at ook altijd in de auto toen ik nog bijna een uur reistijd had. Scheelde zoveel tijd..
Wel iets praktisch, bijvoorbeeld een smoothie en/of boterhammen.

Ik reed het grootste gedeelte op een lange, saaie 100km/u weg. Afstand nemen van je voorganger, rustig rijden en alert zijn en gewoon lekker eten/drinken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 14:47

Mellow schreef:
Als je eet en drinkt op gepaste momenten, dus op een recht stuk waar het rustig is en gewoon van tevoren goed oplet.

Wat ik persoonlijk gevaarlijker vind is dat mensen heel erg op hun hulp rijsystemen gaan vertrouwen en dan zeggen: ik hoef bijna niks meer te doen. JAWEL, opletten moet je altijd.

Omdat ik dat was zal ik ook reageren. Ik hoef idd bijna niets meer te behalve opletten en mijn voet in de buurt vh rempedaal houden. En dat kan prima met een slok koffie in je mond.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:46

Fitzroy schreef:
Mellow schreef:

Omdat ik dat was zal ik ook reageren. Ik hoef idd bijna niets meer te behalve opletten en mijn voet in de buurt vh rempedaal houden. En dat kan prima met een slok koffie in je mond.

Jij voelt je aangesproken maar ik bedoel het meer in het algemeen.
Er zijn er zat die teveel laten afhangen van die systemen.
Maar de enige die je kan vertrouwen ben jezelf. Als jij verder gewoon oplet dan gebruik jij het systeem toch waarvoor het bedoeld is? Als hulpje.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:53

Ik zou er geen een willen hebben.

Zelf opletten en zelf scherp blijven. Bezig zijn met het verkeer.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:13

Heb niet eens een klok in mijn auto :')

Vreselijk die halve computerschermen op je dashboard. Zie het tegenwoordig zelfs in lesauto's :n

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:30

Is het veilig om in de auto te ontbijten? (vraag Herfstblad)

TS,
Ja zeker met chauffeur :9 geen enkel probleem,

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:55

denisesilver schreef:
Heb niet eens een klok in mijn auto :')

Vreselijk die halve computerschermen op je dashboard. Zie het tegenwoordig zelfs in lesauto's :n

Echt 10x comfortabeler auto rijden dan zo'n oud hok sorry :=

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:30

Nou laat de zelfrijdende auto maar de nieuwe standaard worden hoor. Wedden dat het aantal ongelukken (en files) drastisch afneemt?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:35

Alleen als alle autos zelfrijdend wordt. Weet je namelijk waar die dingen niet mee om kunnen gaan? Menselijk gedrag. En die combinatie zorgt juist vaak voor ongelukken tegenwoordig.

Dus tenzij alle autos in 1 klap vervangen worden door zelfrijdende autos, voorzie ik nog wel wat problemen :=

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:03

Ik doe dit ook, al jaren eigg elke ochtend want wat je zegt ik ben ook een snooser en altijd moe wakker XD
Heb dan echt geen tijd/zin om dan nog rustig te gaan zitten voor ontbijt.

Bij mij is het echter in de ochtend enkel een koekje en een yoghurt breaker, kan niet zoveel mis mee gaan.
Leg het binnen handbereik en ogen op de weg gericht. je wordt er vanzelf handig in

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:11

Lalidan schreef:
Alleen als alle autos zelfrijdend wordt.

Akkoord wat mij betreft.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:43

Doubtless schreef:
Lalidan schreef:
Alleen als alle autos zelfrijdend wordt.

Akkoord wat mij betreft.

Ik heb zoveel meer vertrouwen in technologie dan in mensen. :')