alcohol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 06:38

Ik weet niet of elke probleem drinker echt iets wil verdoven of verdrinken.Je kan ook gewoon van het gevoel van alcohol houden.Het geeft ook een warm geluksgevoel.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:55

Wat goed dat je je probleem erkent, bespreekbaar maakt en er echt aan wil werken. Ik denk dat het bespreekbaar maken een hele drempel is en als je daarover bent je echt een goede stap zet.
Ik heb er niets anders dan respect voor dat je het deelt met je omgeving en dat je actief aan een oplossing werkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 09:59

Zeer heftig.

Voor nu wil ik je innerlijke kind in je een knuffel geven. Omdat dat kind er toe doet!
En ze zit er nog steeds.

Mellow

Re: alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:45

Zo knap van je hoe je dit doet!
Erkennen van je drankprobleem is 1, er actief wat aan doen is niet in woorden te omschrijven hoe knap!

Echt...

En weet je wat jou een ontzettend mooi mens maakt? Is dat je je omgeving kan zien. En daarmee bedoel ik dat je nog ziet dat je man er is en het er moeilijk mee heeft.

Dat betekent ook dat je al weer aan het opklimmen bent uit dat dal.

En misschien blijf je soms even steken op de berg, maar je klimt omhoog. En dat is super knap!

Zelf een alcoholist in nabije omgeving die het gewoon niet erkent en dus nooit zover zal komen als jij nu al bent.

En vergeet niet, het is een ziekte. Soms kunnen mensen denken dat het een keuze is maar niemand besluit op een dag: ik ga alcoholist worden.

Dus wees lief voor jezelf. Maar vooral enorm trots!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 13:21

Ik heb het niet van a tot z doorgelezen, maar ik wil wel iedereen die in dezelfde situatie zit aanraden om de zorg op te zoeken. Dus ja, heel goed dat TS dat doet, zoals iedereen hierboven al zegt.

Je kunt nl. in je eentje wel stoppen met alcohol ... maar volhouden is een ander verhaal. Daar is bijna bovenmenselijke wilskracht voor nodig. En als je terugvalt, ben je nog verder van huis. In de zorg kunnen ze het zo aanpakken dat je de alcohol echt niet mist, of zo min mogelijk.

Nuchter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 16:12

Lieve berichten allemaal..

Ik heb geen afkickverschijnselen, voel me fysiek eigenlijk prima. Ik slaap als een os! Echt 9 of 10 uur per nacht

Ik had gebeld met de doktersassistente, dat ik vanuit de poh naar de dokter kon gaan voor refusal. Assistente wist niet of ik daarvoor langs moest komen of dat de dokter het zo voor kon schrijven, ze had het op de agenda van de arts gezet. Maar ja, nog niks over gehoord..maandag weer bellen dus!

Ik vond de online meeting fijn, mannetje of 20, veel respect, open verhalen die gedeeld werden. Dikke kans dat ik hem vanavond ook weer mee pak!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:13

Wat ben je goed gestart zo zeg!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 17:48

Wat goed dat je geen afkickverschijnselem hebt. Is jouw verslaving dan meer mentaal dan fysiek?
Goed teken in ieder geval! Zet zo door.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:17

Voor refusal moet je eerst bloed laten prikken, je leverwaardes moeten namelijk goed zijn.

Nuchter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-24 19:55

Ow jeetje, dat wist ik niet! Wat leer ik toch veel.. we gaan beleven wat mijn huisarts erover te vertellen heeft. Ik sta er in ieder geval positief in!

Suzanne, mijn verslaving was inderdaad mentaal, niet fysiek

Vandaag kwam een familielid langs, is blijven eten en gaan zo aan de koffie. Morgen naar de AA hier in mijn stad, zal mijn sponsor laten weten dat ik weer ga komen!

Nuchter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 18:24

Ik kreeg een email met daarin: 'uw medicijnen liggen klaar in de kluis. Binnen 3 dagen op te halen enz'

>;)

Ik meteen op de fiets naar de medicijnen kluis.. en jawel, antabus / refusal. Ik heb heel de huisarts niet gezien, alleen aan de assistent zei ik dat ik vanuit de poh naar haar was gestuurd voor refusal. Bloedprikken? Vind mijn huisarts blijkbaar toch niet nodig. Bijzonder dit

Straks naar de AA, heb er zin in!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:08

Bijzonder dat ze geen verdere uitleg hebben gegeven, dat is bij Refusal namelijk wel van essentieel belang om goede uitleg te krijgen, zodat je het goed kan gebruiken!
Lees alsjeblieft het volgende goed door en als je twijfels hebt: niet starten, eerst huisarts, apotheek of HAP bellen.

https://www.apotheek.nl/medicijnen/disu ... ct=refusal

Wat niet op Apotheek.nl staat, maar wel ook van belang is om te weten: door Refusal/Antabus heen drinken kan heel schadelijk voor je lijf zijn. Als je alcohol drinkt wordt dit in je lijf omgezet in acetaldehyde (een giftige stof), wat weer door een bepaald enzym wordt afgebroken. Gezien de Refusal het enzym die de acetaldehyde afbreekt blokkeert, word je dus zo ziek. Maar de hele hoge acetaldehydespiegel die je vervolgens in je lijf krijgt is zeer giftig en indien je dit vaak doet kan dit ook kankerverwekkend zijn. Echt goed opletten dus dat je niet drinkt bij het gebruik van Refusal!

EDIT 2: óók als je laatste inname van de Refusal/Antabus al een paar dagen geleden is, kan het nog steeds werkzaam zijn in het blokkeren van het enzym. Het kan namelijk tot 14 dagen na inname het enzym wat acetaldehyde afbreekt blokkeren. Dus ook niet stoppen en een paar dagen later weer gaan drinken!

EDIT 3: typo :+
Laatst bijgewerkt door xLoki op 14-10-24 19:28, in het totaal 3 keer bewerkt

Nuchter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 19:17

Ik heb gelukkig wel instructies bij het middel gekregen, anders was het helemaal tricky

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:20

Goede tip. Waar Bokt dan weer goed voor is. Bijzondere werkwijze van apotheek en arts.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:22

Ts jammer dat je het medicijn zonder goede uitleg hebt gekregen.
Zeker bij een eerste keer een nieuw medicijn verwacht ik dat de apotheek je voorlichting geeft.

Succes bij de AA straks.

Nuchter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-24 20:55

Ik kreeg een slecht uitgeprint papiertje bij het potje met daarop uitleg. Dat was het.. ik ga ervanuit dat ze hebben gekeken naar de medicatie die ik al gebruik om eventuele contra-indicaties tegen te gaan.

De AA was goed, ze waren blij dat ik er weer was. Heb mijn verhaal kunnen doen en zo'n avond is toch altijd weer vol verhalen en ervaringen waar ik iets aan heb

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:17

senna21 schreef:
Goede tip. Waar Bokt dan weer goed voor is. Bijzondere werkwijze van apotheek en arts.

Dat komt omdat ze enorm bezuinigen. Er zijn ook te weinig artsen. Maar ik vind ook dat zo'n kennelijk nogal pittig middel niet zo gemakkelijk zonder voorafgaand onderzoek zou moeten worden voorgeschreven. Wel erg dat je dan informatie van Bokt moet krijgen erover i.p.v. van je arts!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:19

Nooit ervan uit gaan dat medici/paramedici hun werk doen... Altijd controleren!

En wat fijn dat je een goede bijeenkomst hebt gehad met ervaringen van anderen en zelf ook kon vertellen. Lekler bezig!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 08:28

drankjedoen schreef:
Ik kreeg een slecht uitgeprint papiertje bij het potje met daarop uitleg. Dat was het.. ik ga ervanuit dat ze hebben gekeken naar de medicatie die ik al gebruik om eventuele contra-indicaties tegen te gaan.

De AA was goed, ze waren blij dat ik er weer was. Heb mijn verhaal kunnen doen en zo'n avond is toch altijd weer vol verhalen en ervaringen waar ik iets aan heb

Heel fijn om te horen.
Ik ben zo blij voor je dat je de weg terug naar hun gevonden hebt.

Heb je een "sponsor" ? Iemand uit de groep die je ten allen tijde kan bellen ? Want juist lotgenoten, weten om de problematik en hoe eruit te komen in moeilijke momenten

Trots op jouw!

Nuchter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 09:07

Yes ik heb een sponsor. Die kan ik altijd bellen of appen. Nu familie het ook weet kan ik die ook altijd bellen

En ik ben ook trots op mij!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:31

Dat laatste zinnetje is een hele belangrijke. Je doet dit vooral voor jezelf en voor een fijne toekomst met de mensen waar je van houd.

Een vriend van mij staat al 40 jaar droog. Nog steeds volgt hij de AA, niet meer zo intensief, en speciaal op dagen die emotioneel zijn verdwijnt hij soms een uurtje naar zijn cluppie/ buddy. Maar hij drinkt al heel lang geen ene drup. Dus het kan echt. Refusal heeft hij nooit geslikt en hij was al jaren verslaafd. Ik vind het goed dat jij voelt dat je dat nodig hebt en wel dus doet.
Ik vind dat je veelbelovend bezig ben.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:44

Goed dat je ben geweest.
Is AA 1x per week?

Ik vind je dapper. Trots zijn op jezelf is het belangrijkste.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 12:27

Meis, wat ga jij goed...! *\o/*

Je eerste bericht vond ik zo eenzaam klinken - en nu is er een berg van mensen die jou steunen.
Heerlijk!

(Als rechtgeaarde calvinist ga ik natuurlijk ook nog zeggen 'dat er werk aan de winkel is', maar de voorwaarden om het werk te doen zijn prima!)

Nuchter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 07:46

De AA is een keer in de week ja, op de maandag. Verder zijn er de rest van de week online meetings, vanavond ga ik er een bijwonen. Het is bijzonder hoe zo'n gemeenschappelijk iets meteen een band schept, er is veel begrip en herkenning. Iemand zei me tijdens mijn eerste online meeting: 'Hoe meer ik met nuchterheid om de oren word 'geslagen' hoe beter het is!'

Gisteren was mijn zusje de hele dag bij me, we hebben de 4! Wasmanden met schone was in de kasten gelegd, hebben heerlijke kopjes koffie gedronken en veel gepraat. Ook de rest van deze week en volgende week heb ik iedere dag mensen om me heen, zo fijn!

Vandaag ga ik voor het eerst snert maken met mijn moeder. Hoe vind je die, 37 jaar en nog nooit zelf snert gemaakt, terwijl ik echt van het koken ben!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 07:53

Succes met snert maken!!
Je bent echt lang bezig, maar het is oh zo goddelijk <3

Als ik teveel gemaakt heb(doe ik nooooooooiiiittt _O- ) vries ik een gedeelte in zonder de rookworst.
De rookworst voeg ik dan pas weer toe als ik de snert uit de vriezer haal om op te warmen(oké ik wil gewoon veel worst in de snert _O- )