Kunstgebit op "jonge" leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paddington

Re: Kunstgebit op "jonge" leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:43

Ik denk dat het waarschijnlijk de zwelling is.
Ik neem aan dat jij ook het gebit 24 uur niet uit mag nemen?

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 21:16

paddington schreef:
Ik denk dat het waarschijnlijk de zwelling is.
Ik neem aan dat jij ook het gebit 24 uur niet uit mag nemen?

Correct :j

Ik geef het even tijd! Ik heb wel pijn maar minimaal ofzo... niet te vergelijken met jarenlange zenuwpijn, kaakpijn, oorpijn en hoofdpijnen door mijn mond... ben al enorm blij! En heb best al wat kunnen weg sabbelen!

Smoothie op, lauw theetje gehoord dat warm namelijk heel slecht schijnt te zijn voor open mond wondjes.

Tomatensoepje met ministukjes brood erin (zonder korst) en nu als midnight snack heb ik aan grote lepel huttenkase en scrambled egg :') Niets stopt deze meid van t eten :))

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 07:42

Goed bezig met eten! :D

Ik zat even te denken maar ik had wel een dag erna al gelijk een afspraak staan bij de prothesemaker staan en die bekeek hoe de prothese zat.

En na 10 dagen moest ik op controle bij de tandarts en na 14 dagen naar de kaakchirurg.
Maar misschien omdat ik vanwege medicatie veel op controle moet komen omdat ze bang waren
dat mijn kaak zou breken of de genezing niet goed zou gaan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 08:46

Ik moest ook de dag erna langs al voor controle, dan werd het even eruit gehaald en naar de wonden en zwelling gekeken en evt al iets bijgeschaafd als je iets voelde steken/duwen ergens. Verder idd dan wel de eerste 24u voor de rest in laten ja. Dat is bij de kliniek waar ik ga standaard protocol.

Ik heb erna nog extra checks gehad omdat ik helaas dry sockets heb gekregen na mijn laatste behandeling van de onderkaak (ondanks echt alle adviezen 100% opvolgen) dus ik zat na 3 dagen weer in de stoel omdat ik het niet meer uithield van de pijn. (Jaren terug bij bovenkaak nergens last van gehad, maar onder echt pech gehad)

Na de bovenkaak kon ik ook snel weer best goed eten. Met de onderkaak heb ik 2 weken nauwelijks kunnen eten en ben ik ook bijna 6kg afgevallen.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 08:50

Klopt ik moet vandaag langs :j

over 4 weken pas kaakchirurg, hij heeft namelijk een abces weggehaald op mijn tandvlees + ik heb nu een antibiotica kuur extra.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:35

Ik gebruik bisfosnaat en daar zijn ze heel voorzichtig mee met trekken van een kies of tand en daarom uitsluitend dat de kaakchirurg dit alleen mag doen en niet de tandarts.
Ze wouden bij mij niet eens alles in 1 keer doen terwijl het nog maar over 4 kiezen en 2 tanden ging maar op mijn eigen risico toch laten trekken.
Ik ga echt niet met een half gebit rond lopen :+

Ik had voorheen een plaatje die mijn missende elementen verving.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 10:25

paddington schreef:
Ik gebruik bisfosnaat en daar zijn ze heel voorzichtig mee met trekken van een kies of tand en daarom uitsluitend dat de kaakchirurg dit alleen mag doen en niet de tandarts.
Ze wouden bij mij niet eens alles in 1 keer doen terwijl het nog maar over 4 kiezen en 2 tanden ging maar op mijn eigen risico toch laten trekken.
Ik ga echt niet met een half gebit rond lopen :+

Ik had voorheen een plaatje die mijn missende elementen verving.

Ja daarom hier voor een roesje gekozen omdat ik een angststoornis heb, stel ik zou in paniek raken en er waren er net 4 getrokken ofzo, ik nam t risico niet, de kaakchirurg overigens ook niet :')

Was heel gek, de verpleegkundige zei tegen me denk maar aan slaap, ik denk slaap? Welk slaap? Ik ben klaar wakker... BAM weg was ik. Ik heb geen idee hoe ik in de auto ben terecht gekomen. Of in de rolstoel het ziekenhuis uit, mijn vader zo je was echt wakker je was alleen aan t brabbelen. Ik heb pas deels herinnering van toen ik bij mijn ouders thuis was en dat was het, rest is 1 grote blur. :') Wel lekker hoor hahaha

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:28

Ik ga ondertussen ook al 15 jaar naar een angst kliniek (tegen de tijd dat ik de stap weer durfde te zetten om te gaan heet dat haha), en ben met deze behandelingen onder narcose gegaan telkens en daar echt heel blij mee geweest.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:31

Goed spul dus! :')

Ik ben blij voor je dat alles uit eindelijk toch meegevallen is en je nu kan focussen
op de genezing van je tandvlees zonder alle voorgaande ellende erbij.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 10:32

Kan niet wachten tot de zwelling zo wat gezakt is en de random blauwe/paarse plekken op mijn wangen/slapen verdwenen zijn :))

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:33

Inderdaad ja, sluit me aan bij paddington; Fijn dat dit nu achter de rug is, en gelukkig dat je idd niks echt hebt meegekregen ook, en dan nu lekker vooruit kijken! Dat vond ik zo’n fijn gevoel <3 Weten dat je gewoon ook nooit meer die ellende/pijn aan tanden gaat hebben e.d.. dat is veel waard.

Als je een paar dagen verder bent is het ergste idd wel achter de rug mbt die zwelling en pijn e.d. en dan gaat het herstel wel rap normaliter :j

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 11:18

cursebreaker schreef:
Inderdaad ja, sluit me aan bij paddington; Fijn dat dit nu achter de rug is, en gelukkig dat je idd niks echt hebt meegekregen ook, en dan nu lekker vooruit kijken! Dat vond ik zo’n fijn gevoel <3 Weten dat je gewoon ook nooit meer die ellende/pijn aan tanden gaat hebben e.d.. dat is veel waard.

Als je een paar dagen verder bent is het ergste idd wel achter de rug mbt die zwelling en pijn e.d. en dan gaat het herstel wel rap normaliter :j

Nou ik werd vannacht wakker omdat al mijn medicatie was uitgewerkt maar de pijn was echt 0 te vergelijken met die zeurende zenuwpijn/kaakpijn/hoofdpijn én oorpijn die de laatste 3/4 weken niet meer te verdoven was met ibuprofen.. Het was dus echt afzien de laatste weken maar ik verheug me enorm naar volgende week, de week erop enz! Per week vier ik een half feestje *\o/*

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:25

Ja, die pijn na extracties/prothese krijgen vond ik ook echt ‘milder’ wel tov die zenuwpijnen wat ik ook jaren heb gehad, wat idd helemaal door trok de kaak in en ook nog hoofdpijn veroorzaakte etc. Tand en specifiek idd die zenuw pijn, is echt een hel.

Maar die dry sockets wat ik de laatste keer had na de behandeling onder… daar ben ik wel bijna aan onderdoor gegaan hoor. Dat was echt onbeschrijfelijk en wens je je ergste vijanden niet toe. Dat heeft bijna 2 weken aangehouden waarbij ik non-stop pijnstilling slikte to the max en dan ook echt elke 3u afgewisseld 1000pcm en 600mg ibuprofen en Nog kwam het er doorheen. Ik sliep niet meer, op een uurtje hier of daar door uitputting, en eten was ook echt 2 weken een hel. Of ja, niet mogelijk… was alleen maar een beetje pap proberen weg te slikken. De 36urige bevalling van m’n zoon stelde er bijna niks bij voor. Blij dat ik geen kans meer heb om zoiets ooit nog mee te maken… meine gute :o Gelukkig komt het niet relatief heel vaak voor, is de kans niet heel groot wanneer je de adviezen opvolgt na een behandeling, maar ik had uiteraard pech. Maar goed, dat was even 2 weken doorbijten en weten dat ik erna wel van alles af was mbt tandpijn.

In jouw situatie nu is het idd elke halve week/week wat je verder bent, weer een enorme stap vooruit. Zo fijn! *\o/*

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:01

Hoe was je afspraak?

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 13:50

paddington schreef:
Hoe was je afspraak?

Alles geneest goed maar helaas toch 4 flinke blaren. Iemand daar nog tips voor? Onder blijft even uit, door de gigantische zwelling sprongen de tranen in mn ogen bij het in doen.

Ik heb net even 4 uurtjes boven in gehad, nu weer even uit nu ik een tukkie ga doen, straks weer in maar hoewel de drukpunten zijn weggehaald zijn de blaren alsnog pijnlijk wel, is aften gel misschien iets? Of gewoon uitzitten :')

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:59

_Friemel schreef:
Alles geneest goed maar helaas toch 4 flinke blaren. Iemand daar nog tips voor? Onder blijft even uit, door de gigantische zwelling sprongen de tranen in mn ogen bij het in doen.

Ik heb net even 4 uurtjes boven in gehad, nu weer even uit nu ik een tukkie ga doen, straks weer in maar hoewel de drukpunten zijn weggehaald zijn de blaren alsnog pijnlijk wel, is aften gel misschien iets? Of gewoon uitzitten :')

Met drukplekjes nooit door blijven lopen. Als die nog zeer doen, zijn ze niet voldoende vrij geslepen. Bel altijd zo snel mogelijk. Hoe langer je wacht met bellen, hoe groter de druk plekken, hoe meer er van de prothese af zal moeten om de drukplekken vrij te slijpen.

Juist de eerste week een prothese niet (te lang) uit doen. De zwelling kan dan toenemen, waardoor de prothese de eerste dagen niet meer gaat passen.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 14:04

Oke top dan ga ik zo bellen dankjewel! :D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:09

Voel je niet bezwaard om te bellen als het niet goed is. Is bekend dat je eerst een strippenkaart zult hebben. Gewoon bellen.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 14:26

Voor de nieuwsgierige onder ons: let wel ik kan nog niet volledig lachen door mijn vierkante lego wangen :')

Afbeelding

En ook niet op de zooi letten, ik maak normaal extreem schoon (elke dag := helpt om mijn angst onder controle te houden) maar mag 3 dagen niet bukken of zwaar tillen, hadden jullie dat ook? Nu komt mn moeder zo schoonmaken :')

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 14:27

Lithya schreef:
Voel je niet bezwaard om te bellen als het niet goed is. Is bekend dat je eerst een strippenkaart zult hebben. Gewoon bellen.

Hij zit om de hoek dus ga er over een uurtje heen :D hij zei t al, hij zei t kan zo zijn dat je 20 keer per week bij me bent, had ie vooraf al voor gewaarschuwd :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:29

Ohh nou, dat ziet er heel mooi uit zeg!! Je ziet er blij/gelukkig uit <3

En ja bukken en tillen is uit den boze idd. Vergroot de kans op bloedingen of dat bloed propjes loskomen (waar je dry sockets mee krijgt).

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 14:37

cursebreaker schreef:
Ohh nou, dat ziet er heel mooi uit zeg!! Je ziet er blij/gelukkig uit <3

En ja bukken en tillen is uit den boze idd. Vergroot de kans op bloedingen of dat bloed propjes loskomen (waar je dry sockets mee krijgt).

Ik werd vannacht weer wakker omdat mijn ibu was uitgewerkt maar het was alleen een trek gevoel geen kloppende zenuwpijn dus ja, ik ben echt heel blij, en ook dat ik heb gekregen wat ik wilde, ik ben héél ijdel en wilde perse een bepaalde tint die eigenlijk niet mogelijk was voor een nood prothese maar toch lekker mijn zin gehad :))

Ahhh daar komt het woord dry socket vandaan. Ik heb vorig jaar na het trekken van 3 kiezen één dry socket gehad daar was inderdaad dat bloed propje uit.

Ik moet wel naast mijn antibiotica spoelen met period aid 2x per dag, gaan zo die propjes er dan niet uit? Ik schud overigens mijn hoofd met spoelen, ik doe niet de hamsterwang spoel techniek zeg maar.

Ik herinner je dry socket horror nog in het begin van het topic idd, droeg je toen wel je prothese of heb je het eerst laten genezen? Wat een pech zeg..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:46

Ik heb de prothese wel gewoon ingehouden/moeten inhouden ja. Dat maakte voor de heling en de pijn verder ook geen verschil zeg maar. En wat het spoelen betreft deed ik het ook zoals jij nu doet; hoofd op en neer schudden een beetje zodat het spul op die manier van links naar rechts gaat en overal komt haha.

Super fijn dat ze met de noodprothese idd al konden doen wat je graag wilde. Ik vond mijn nood prothese ook echt heel erg mooi meteen. Tegenwoordig is de techniek zo goed vooruitgegaan hierin ook wat dat betreft.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:33

_Friemel schreef:
Lithya schreef:

Hij zit om de hoek dus ga er over een uurtje heen :D hij zei t al, hij zei t kan zo zijn dat je 20 keer per week bij me bent, had ie vooraf al voor gewaarschuwd :')

Dus schroom echt niet om ook echt buj het minste en geringste bij hem op de stoep te staan.
Wat mij de eerste 3 dagen ook geholpen heeft ( qua zwelling) was de protheses even in koud water te dompelen. Niet ijskoud uiteraard maar koel.
Dat verlicht ook.
Mij werd alleen gezegd zo min als mogelijk eruit - alleen snachts.

Heeft ook een psychologische waarde want anders ga je ze tè gemakkelijk eruit halen en zie je er op een gegeven moment tegen op om ze weer in te doen.
Lach niet maar de gevolgen hiervan zie ik bvb bij leden van mijn schoonfamilie.
Mijn overleden schoonmoeder had er zo een hekel ontwikkeld dat ze haar bovenbit wel altijd in de rokzak had maar aan doen? Hoh maar, alleen voor "speciale" gelegenheden... en dan natuurlijk met de nodige pijn, die arme.
Maar zo zijn er nog meer daar...

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:36

Wat ziet het er mooi uit en super knap dat je het hebt laten doen! Ik lees hier ook even mee

vanwege mijn epileptische aanvallen breken al mijn tanden en kiezen continu af afgelopen 3 maanden al 4 keer bij de kaakchirurg gezeten om een kies te laten trekken en vorige week was mijn hoektand de sjaak, ben er nu wel echt helemaal klaar mee dus dat ook met mijn tandarts besproken en we hebben besloten dat alles eruit gaat en ik ook een kunstgebit krijg.

In eerste instantie wou ik het door mijn eigen tandarts laten trekken alleen haar planning was om 31 maart al mijn kiezen te trekken en dan pas 22 Juli mijn voortanden en dan gelijk de prothese in maar dat betekend dat ik bijna 4 maanden zonder kiezen zou zitten nou dat zag ik echt niet zitten haha.

Nu maandag een afspraak bij de kaakchirurg om het te bespreken en kijken hoe hij het wilt gaan doen