Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 16:42

DuoPenotti schreef:
Ja precies. Is gewoon wel eens fijn om te kunnen zeggen dat het k met peren is.
En die dat niet wil lezen maar door scrollen

Ik voel me vaak zo'n zeikerd dan. :+ dus deel het zelfs hier maar 1/10e van de tijd. Moeder weet het bijvoorbeeld wel, maar die weet ook dat mijn 'goed hoor' betekent dat de pijn die dag gemiddeld is en niet dat het echt goed gaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 16:44

Hier deel ik het ook niet altijd. Zeker niet. Maar nog wel het meeste.

Mijn moeder is 1 met grote vooroordelen die weet nog wel het minste...
Die maakt van die opmerkingen :n

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:06

Over het feit dat gezonde werkende mensen ook wel eens moe zijn, rupijn hebben , hoofdpijn hebben of ziek zijn.. Natuurlijk is dat zo, maar dat is geen 365 dagen op een jaar 24/7, want als dat wel zo is dan zijn ze niet gezond.

Ik heb het ook voor mezelf niet over allerlei dingen die ik hier lees, waarvan ik ze totaal niet kan maar ook niet persé wil. Als ik het heb over tijd/energie voor leuke dingen dan gaat het over een langere wandeling dan 15 minuten, of eens 2 of 3 keer per week naar mijn paarden gaan ipv 1x per week met moeite (en lees: er naartoe gaan, ik spreek totaal niet over rijden), dat soort dingen. In mijn hoofd kunnen gezonde mensen dit wel naast hun werk, vast niet elke dag en het zal ook wel eens een periode minder zijn, maar standaard dat niet kunnen lijkt mij dat er iets niet in orde is. Of dat lichamelijk of mentaal of puur een balansprobleem is laat ik dan nog in het midden.

In het verleden heeft een leidinggevende eens tegen mij gezegd, nadat ik minder uren was gaan werken doordat het fysiek te zwaar was en 2 weken ziek was geweest (gewoon griep): ik dacht dat je niet meer ziek zou worden nu je minder werkt... Was het maar zo'n feest.

Zag ook nog iets voorbij komen over wat moe zijn dan eigenlijk is. Voor mij is dit letterlijk niet meer vooruit komen, mijn hoofd is een zeef, alles registreert later en mijn reacties zijn trager, gewoon ergens naartoe stappen lijkt zo enorm traag te gaan en alles doet pijn, alsof je een marathon gelopen hebt zonder training (denk ik, nog nooit geprobeerd :+) en 100 kilo moet meezeulen. Enorm stijf zijn en dus spierpijn of pijn door pezen die niet willen. Vaak ook misselijk en een grieperig gevoel, verhoging en kou. Ook vaak 's nachts dan last van koukoorts/nachtzweten, wat dan je nacht weer onderbreekt en je lichaam nog meer energie laat verbruiken. En dan moet de (werk)dag nog beginnen.

Het is heus niet allemaal ellende, maar gewoon normaal is het toch ook niet, of dat hoop ik toch voor mijn medemens ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:30

Moe, alles hierboven, en dan vul ik aan met:

Plus niet meer uit je woorden komen, continue struikelen, het gevoel dat je huid en zenuwen continue een soort geprikkeld worden. Soms het gevoel alsof je net van een boot komt, zwalkend. Het gevoel dat ledematen superzwaar zijn, en het écht meer moeite kost te bewegen.
Niet meer voelen of je honger hebt of dorst.
Slecht kunnen lezen, de letters wel zien maar ze niet kunnen verwerken.

Etc etc.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:32

Tja wat valt erover te zeggen? Je hebt maar 1 leven, waarom zou je je druk maken over wat anderen van je vinden en over je zeggen en denken? Dat zijn toch al de mensen die je niet om je heen wilt hebben. Beter gewoon precies doen waar je zelf zin in hebt (en in staat toe bent) en dan vind je je perfecte aansluiting in de mensen die er niets van vinden of het met je eens zijn. Life is as simple as that.
Waar het vervelend wordt, is op het moment dat mensen jou daadwerkelijk gaan dwarsbomen en het je actief moeilijk maken. Denk aan verklikken/zwart maken bij instanties/aangiftes doen, kansen voor je verpesten, je dingen ontnemen of afnemen, enz. Helaas ga je zulke mensen niet stoppen, dus ook dan is negeren het beste, en je eigen ding blijven doen binnen de mogelijkheden die er zijn

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 17:47

Dorine92 schreef:
Waar het vervelend wordt, is op het moment dat mensen jou daadwerkelijk gaan dwarsbomen en het je actief moeilijk maken. Denk aan verklikken/zwart maken bij instanties/aangiftes doen, kansen voor je verpesten, je dingen ontnemen of afnemen, enz. Helaas ga je zulke mensen niet stoppen, dus ook dan is negeren het beste, en je eigen ding blijven doen binnen de mogelijkheden die er zijn

Controles zijn er sowieso, maar verklikken of aangeven bij instanties daar zal een mens denk ik alleen last van hebben als er ook daadwerkelijk iets te verklikken, en iets nadeligs te vinden valt? Mij mogen ze helemaal natrekken hoor, daar hebben ze mijn toestemming niet eens voor nodig want dat doen ze toch al, ook zonder dat een derde zich extra ermee bemoeit. Dat is voor mij nou iets waar ik mij echt niet druk over maak.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:02

Telpeva schreef:
Dorine92 schreef:

Controles zijn er sowieso, maar verklikken of aangeven bij instanties daar zal een mens denk ik alleen last van hebben als er ook daadwerkelijk iets te verklikken, en iets nadeligs te vinden valt? Mij mogen ze helemaal natrekken hoor, daar hebben ze mijn toestemming niet eens voor nodig want dat doen ze toch al, ook zonder dat een derde zich extra ermee bemoeit. Dat is voor mij nou iets waar ik mij echt niet druk over maak.

Vergis je niet wat mensen kunnen aanrichten als ze je moeten hebben. Er is altijd wel iets te vinden. En het hoeft niet eens waar te zijn, maar je kunt er wel flink last van hebben.
Stel jij moet worden nagetrokken, dan ben je flink zoet met simpelweg het aanleveren van documentatie, het nazoeken of je alles correct hebt gedaan/of je volledig in je recht staat

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:06

Klinkt wel heel naar ja, ik heb het zelf gelukkig niet meegemaakt en ik hoop het ook niet mee te hoeven maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:08

Welke documentatie moet je aanleveren als je gewoon thuis bent?

Ik heb geen moeite met mensen die werken en eens wat bijklussen.
Maar volledige uitkering maar daarnaast wel flink wat bijbeunen en daar heb ik geen goede woorden voor. Juist die lui maken het zo moeilijk voor de echte zieken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:10

Hier mogen ze me ook volledig natrekken. Geen enkel probleem mee.
Sterker nog, ik kreeg laatst geld terug van het UWV omdat ik iets te streng voor mezelf had ingevuld :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:16

DuoPenotti schreef:

Maar volledige uitkering maar daarnaast wel flink wat bijbeunen en daar heb ik geen goede woorden voor. Juist die lui maken het zo moeilijk voor de echte zieken.

Ja maarja leven en laten leven. Feit blijft dat de persoon die ziek is liever helemaal niet ziek was geweest en gewoon zelf zn geld had willen verdienen. En dus dus volle mep en niet een uitkering. Je weet helemaal niet waarom mensen bijbeunen, en je weet ook niet of ze dat structureel doen of alleen wanneer ze zich goed voelen. Je weet ook niet of het wellicht goed voor ze is, of ze het überhaupt wel voor het geld doen of meer in het kader van zelfmanagement, of misschien uit nood. Misschien hebben ze wel iemand waar ze voor moeten zorgen, of hebben ze het geld nodig voor medische kosten. Of misschien gaan ze ervan op vakantie en is dat hun manier om het leven te blijven verdragen.
Je weet het gewoon niet. Dus ja dan denk ik wie ben je dan om een beetje te gaan lopen klikken. Je wordt er zelf verder niet beter van ofzo, dus je doet het dan puur om een ander dwars te liggen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:21

Cayenne schreef:
Sterker nog, ik kreeg laatst geld terug van het UWV omdat ik iets te streng voor mezelf had ingevuld :+

Ja en nu? Wil je een sticker?
Ik had natuurlijk het niet over het natrekken van heiliger-dan-de-paus-deugmensen. Ik had het over hoe kinderachtig het is als mensen het andere mensen doelbewust moeilijk maken door instanties op ze af te sturen, of gewoon gaan lopen dwarsbomen.
En dat gebeurt nogal eens bij mensen die chronisch ziek zijn. Die voelen zich veel meer bezwaard dan een ander als ze eens een betaald klusje doen of een iets delen over een leuk uitje / een leuke vakantie op facebook/insta en blijkbaar ook bokt.
En ik vind dat jammer. Daarom raad ik ze aan om mensen die dwarsbomen of een mening hebben, lekker links te laten liggen en er geen energie aan te verspillen
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 21-06-24 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Nee je doet dat omdat die mensen ons zorgstelsel misbruiken.
En over iemand die je vaag kent kun je idd niet oordelen.
Maar een kennis van mijn moeder die 100% uitkering kreeg maar 40 uur bij kluste als bouwvakker is er toch een keer aangehangen. Niet door ons.
Maar medelijden had ik niet met die vent. Net goed. Vuile oplichter dat het was.
Die maken dat wel zieken lelijk aangekeken worden als ze eens op het paard stappen oid

Ibbel

Ik heb 20 jaar gewerkt voor een gezondheidsfonds met een chronische ziekte als speerpunt (geldt trouwens voor de meeste gezondheidsfondsen/goededoelen). Wederhelft kreeg op een gegeven moment (karma?) de ziekte van 'mijn' goede doel. Ik was wel blij dat het niet het KWF was :D

Eén van de dingen die ik in mijn werk bij dat goededoel wel heb geleerd is, dat lotgenotencontact erg behulpzaam kan zijn.

Dus voor alle chronisch zieken in dit topic: als je nog nooit contact gehad hebt met een patientenvereniging van jouw ziekte en je hebt behoefte aan begrip of stomweg praktische tips, dan zijn patientenverenigingen (en hun counterparts, de bijbehorende goededoelen, die er vrijwel altijd ook zijn) echt een fijne plek om (h)erkenning te krijgen of gewoon je ei eens kwijt te kunnen. Geldt vast niet voor iedere vereniging of goeddoel, maar wie weet heb je iets aan deze tip.

Verder zag ik ergens een opmerking in de trant van: wat zijn er véél bokkers die een chronische aandoening hebben. Dat is niet heel gek, online kan je makkelijker een netwerk onderhouden, wat je IRL heel veel moeite kost.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:22

Dorine92 schreef:
Cayenne schreef:

Ik had natuurlijk het niet over het natrekken van heiliger-dan-de-paus-deugmensen. Ik had het over hoe kinderachtig het is als mensen het andere mensen doelbewust moeilijk maken door instanties op ze af te sturen, of gewoon gaan lopen dwarsbomen

En nu klik ik even... Wat een manier van reageren zeg...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:22

Dorine92 schreef:
Cayenne schreef:

Ik had natuurlijk het niet over het natrekken van heiliger-dan-de-paus-deugmensen. Ik had het over hoe kinderachtig het is als mensen het andere mensen doelbewust moeilijk maken door instanties op ze af te sturen, of gewoon gaan lopen dwarsbomen

Waarom zo’n reactie?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:26

Dorine92 schreef:
Ik had natuurlijk het niet over het natrekken van heiliger-dan-de-paus-deugmensen. Ik had het over hoe kinderachtig het is als mensen het andere mensen doelbewust moeilijk maken door instanties op ze af te sturen, of gewoon gaan lopen dwarsbomen.

Kan wel iets minder hè?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:29

DuoPenotti schreef:
Nee je doet dat omdat die mensen ons zorgstelsel misbruiken.
En over iemand die je vaag kent kun je idd niet oordelen.
Maar een kennis van mijn moeder die 100% uitkering kreeg maar 40 uur bij kluste als bouwvakker is er toch een keer aangehangen. Niet door ons.
Maar medelijden had ik niet met die vent. Net goed. Vuile oplichter dat het was.
Die maken dat wel zieken lelijk aangekeken worden als ze eens op het paard stappen oid

Maar wat wil je dan? Dat ie niks gaat doen? Schijnbaar is zijn werkvermogen op basis van zijn gezondheid niet betrouwbaar genoeg voor een gewone baan, anders had hij geen uitkering lijkt me.
Dit soort dingen zijn moeilijk. Hoeveel uur mag hij dan wel bijklussen?
Misschien zijn er ook wel periodes waarin hij helemaal niks kan

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:30

DuoPenotti schreef:

Dat.
Als je flink kunt bijbeunen dan heb je geen uitkering nodig ;) misschien als je een te dure levensstijl hebt dat het wel lekker is om beiden te hebben.

Mensen die een uitkering hebben genieten ook van allerlei toeslagen en betalen minder aan zorgkosten.

Om maar even een voorbeeld te geven ik ben basis verzekerd en heb best nog een poepie zelf moeten betalen, van medicatie tot oncologische fysio tot telefonische consulten met een oncoloog. Al die kosten hebben mensen met een uitkering niet want minimum inkomen.

En ja als je dan flink kunt bijbeunen dus naast het uitkering verdienen waarom zou je dan niet gewoon zelf je geld verdienen?

Mensen die werken kunnen ook voor situaties komen gestaan dat ze voor iemand anders komen te zorgen, dat ze medicatie moeten betalen. Op vakantie om even lekker bij te komen van een jaar hard werken maar geen extra geld voor die vakantie. Terwijl die thuis zitten (met een bijbaan (zwart) wel lekker heeft kunnen sparen. Dus daar zit voor mij ook echt wel een verschil in.

En ik weet dat er echt mensen zijn die niet kunnen werken. Die gun ik ook vakantie en leuke dingen die ze nog wel kunnen.

Overigens is het mensen zwart maken voor mij het laagste wat er is dus ik ben wel van leven en laten leven. Maar ik kan er wel wat van vinden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:31

Nee die periodes waren er niet.
Maar dat wil jij helemaal niet lezen.
Dus ik laat het betreft jou met reageren.
Iets met geen zin om energie aan te verspillen...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:34

Niobe schreef:
Dorine92 schreef:

Waarom zo’n reactie?

Omdat het niet relevant is dat bepaalde individuen alles heel perfect doen en het helemaal prima vinden om nagetrokken te worden. Het punt was dat mensen graag losgaan op chronisch zieke mensen. Jaloers gedrag en dus gaan dwarsbomen, slecht praten over diegene omdat ie wat leuke dingen doet of wat bijklust (wat mensen met een baan ook wel eens doen omdat ze wat meer geld nodig hebben, maar dat wordt makkelijker getolereerd en dat is niet eerlijk), en dus ook instanties erop af sturen, etc.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:34

Dorine92 schreef:
Ja maarja leven en laten leven. Feit blijft dat de persoon die ziek is liever helemaal niet ziek was geweest en gewoon zelf zn geld had willen verdienen. En dus dus volle mep en niet een uitkering. Je weet helemaal niet waarom mensen bijbeunen, en je weet ook niet of ze dat structureel doen of alleen wanneer ze zich goed voelen. Je weet ook niet of het wellicht goed voor ze is, of ze het überhaupt wel voor het geld doen of meer in het kader van zelfmanagement, of misschien uit nood. Misschien hebben ze wel iemand waar ze voor moeten zorgen, of hebben ze het geld nodig voor medische kosten. Of misschien gaan ze ervan op vakantie en is dat hun manier om het leven te blijven verdragen.
Je weet het gewoon niet. Dus ja dan denk ik wie ben je dan om een beetje te gaan lopen klikken. Je wordt er zelf verder niet beter van ofzo, dus je doet het dan puur om een ander dwars te liggen.

Soms weet je het gewoon wel dat iemand heel veel bijklust, daar ook geld voor ontvangt.
Dat iemand wat extra's bijverdiend met kleine klusjes of MP verkoop, naast een uitkering hoor je mij niet over.. maar alle voordeel hebben van een uitkering + huurtoeslag + zorg enz.. en daarnaast heel veel uren dik bijklust voor 25-30E per uur (en dan heb ik het over hele huizen schilderen, badkamers verbouwen enz) dat is echt veel te veel van het "goede". Die zijn niet ziek en maken er juist misbruik van.
Die hebben alleen al met zwart werken 3500-4000 netto per maand, dan vind ik het absoluut niet zielig dat di een x betrapt worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:35

Dat!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:37

BeFunny schreef:
Mensen die een uitkering hebben genieten ook van allerlei toeslagen en betalen minder aan zorgkosten.

Nou, heerlijk hoor, "genieten" van toeslagen. Ik denk dat ze liever zouden genieten van niet ziek zijn, wat dacht je daarvan?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:38

Ik ben chronisch ziek.
Zeer instabiel ernstig astma, meerdere ZH opnames per jaar, 100% afgekeurd, zwaar depressief.

Waar ik bijv best wel moeite mee heb, is de (goedbedoelde!!!) uitspraak, ik heb zo'n bewondering voor je doorzettingsvermogen. Dan denk ik, doorzettingsvermogen??? Ik zal wel MOETEN.
Maar ik snap dat dat anders overkomt op mensen.

Ik heb behoorlijk overgewicht door zwaar prednison gebruik in combinatie van minder kunnen bewegen. Maar mensen lijken dat niet helemaal te snappen. Vooral op de socials wordt ik soms echt afgemaakt wat zorgt dat ik van mezelf weinig post..... ik schaam me gewoon voor mijzelf

En die afkeuring waardoor ik een Wia ontvang, mensen zien dat als een cadeautje, wat lekker zo'n zakcentje. Ik zou willen dat ik dat ook had....