Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JitskeJeldau

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 18:56

Echo was goed! Tnx!
Datum 2 dagen naar voren gehaald, dus nu 9 februari.
2 armen, 2 benen en 2 billen gezien haha!

Ik heb ook al zoveel haar uitval. Dat is de vorige keer pas gestopt 3 maanden naar de bevalling.
Ik krijg hele inhammen helaas.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 19:00

Hoeveel van de afwijking die jullie kindje mogelijk zou kunnen hebben kunnen ze al zien op de echo? Ik heb niet helder of je dit al eerder had gezegd of niet. Klinkt alweer als een reden voor een klein feestje :)

Wat fijn dat je zo zelfverzekerd de bevalling in gaat zeg! Ik zit daar echt nog niet. Snel was ik wel maar ook helemaal in de stress ellende. Weet ook bijna niks meer omdat mijn hoofd volledig uit schakelde. Weet wel dat ik buik, rug en been weeën had en dus geen kant op kon met ademhalingstechnieken. Persen ging daarna wel weer vlot en daar was ik wel helemaal bij. Uiteindelijk was mijn actieve bevalling maar zo’n drie uurtjes dus hopelijk ben ik dit keer sneller klaar.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 19:02

JitskeJeldau schreef:
Echo was goed! Tnx!
Datum 2 dagen naar voren gehaald, dus nu 9 februari.
2 armen, 2 benen en 2 billen gezien haha!

Ik heb ook al zoveel haar uitval. Dat is de vorige keer pas gestopt 3 maanden naar de bevalling.
Ik krijg hele inhammen helaas.

2 billen is wel praktisch :Y)
Fijn dat alles er goed uit ziet nu.

Hier inderdaad ook inhammen en pas een paar maanden na de bevalling gestopt. Verschrikkelijk. Er komen nu ook hele plukken uit.

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:39

Wat vervelend van jullie haaruitval, is daar niks aan te doen? Of verminderen met supplementen ofzo?

_merel: wat fijn dat jullie 13 weken echo goed was. Krijg je nu ook meer hoop dat andere test goed is? Ik had vandaag termijnecho, 13 weken komt nog.

Wat fijn van je goede echo JitskeJeldau! Goed nieuws
Laatst bijgewerkt door AvHdG op 16-07-24 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 19:54

Volgens mij had de Kraamzorg bij de vorige zwangerschap een vitamine gegeven die ik zou kunnen bijslikken. Maar die zat al voldoende in mijn multivitamine dus ik voelde er niks voor om over te doseren voor mijn haar. Mijn nagels zijn bijvoorbeeld rock solid en groeien fantastisch in de zwangerschap.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:39

Ik kom mij nu toch "voorzichtig" melden.
Morgen 12 weken zwanger.
In het topic 2024 herfst winter was ik al aan het meelezen maar heb ik geen bericht gedaan(okay 1x via de ts ivm vitamines etc).

Het was niet echt een geplande schwangerschap, maar het is wel welkom!.
Helaas/gelukkig mocht ik ivm zwaar beroep direct niet meer werken.
Maar ik was ook echt gebroken van 6 dagen vroege Dienst draaien, weinig kunnen eten etc.

Misselijkheid gaat hier op en af.
Veel dingen die ik ineens niet meer lust of tijdens het eten ineens smerig vind.
Maar als ik braaf de supplement neem. Dan gaat het qua Misselijkheid wel beter dan wanneer ik die niet neem.
Hier heeft arts een paar probeerverpakkingen mee gegeven met een hele bult info.
Ik neem de elivit (geen idee of die ook in Nederland bekend/te verkrijgen is).
Ik heb nu de elivit 2 besteld. Vanaf 13de week.

Ik moet deze week redelijk wat dingen regelen zoals een hebamme(als t goed net als kraamzorg in Nederland).
Helaas pas 2 augustus de volgende controle afspraak en dan bij een andere praktijk.
Waar ik patiënt ben heeft dan nog vakantie.

Nadat im begin mei een soort van "periode" heb gehad ben ik 1 week extreem misselijk geweest. Zelfs 1x naar het ziekenhuis geweest omdat ik niet kon eten of drinken.
Daar zoutoplossing via infuus gekregen en wat tegen de misselijkheid.
Ervan uitgaande dat het gewoon een buikgriep was _O-

De geplande datum staat volgens de arts op 5-2-2025.
En ik vind het eigenlijk wel een geniale datum 8-)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 20:47

Welkom hagelslag :wave: leuk dat je aansluit

Wat een oliebol start heb je achter de rug zeg! Zeker met een ziekenhuis bezoek als kers op de taart.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:00

Naja, ze dachten dat het mijn blinde darm was die er misschien uit moest _O-
Qua symptomen kwam het erg overeen.
Behalve geen koorts en ontstekingwaarden _O-
De laatste week dat ik heb gewerkt waren dus 6 dagen vroege Dienst achter elkaar.
3 uur nachts opstaan van 4 tot 1 werken.
De zaterdag was ik al redelijk gesloopt.
En zondag ochtend met een ferme buikpijn wakker geworden dat ik er niet goed van werd.
Gelukkig geen aanhoudende pijn.
Maar dat was dus pijn door te weinig rust/ te vroeg opstaan etc.
Gelukkig had ik sowieso voor de maandag een afspraak bij de gynaecoloog.
En toen dus ook een verbod gekregen om te werken.
Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is.
Maar als je zwanger bent in dl, mag je tussen 06.00 en 20.00 wel werken.
En ervoor en erna eigenlijk niet.
Met uitzonderingen natuurlijk.
Maar inclusief "zwaar" beroep en leeftijd heeft de arts zeer vlot besloten, u werkt nu even niet meer

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 21:09

Ik weet ook niet precies hoe het zit, mijn kennis zit meer in het werken met gevaarlijke stoffen. Maar wel fijn dat je een rem hebt gekregen. Hopelijk kan je wel prima invulling geven aan je dag? Bij mijn vorige zwangerschap kon ik letterlijk de deur niet meer uit (extreme bekkenklachten, had zelfs fysio aan huis) en ik moet zeggen dat ik er weinig problemen mee had. Zorgde voor genoeg vermaak. Hopelijk lukt jou dat ook (vanuit gaande dat je nu nog wel de deur uit kan en dat alleen werk een probleem is).

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:15

Ik ben soms alleen echt moe....
Ik doe normaal nooit een middagdutje....
En nu soms wel.
Ohja en misselijk. Maar tot dusver niet overgeven gelukkig.
Vaak kan ik wel patat uit de airfryer eten als ik misselijk ben. Gister dus als ontbijt maar patat genomen _O-
Normaal drink ik altijd water(spa rood). En dat kan ik echt niet meer drinken.. icetee is wat ik wel lust...

Maar verder kan ik eigenlijk alles
Ik doe wel bewust een stapje terug met betrekking tot tillen etc.
Maar dat ook ivm de hernia 2.5 jaar terug.
Maargoed, ik heb een iris wiens wond nog niet helemaal dicht is.
2 honden thuis naast iris nog een merrie thuis.
Dus opzich, ik vermaak mij wel.
We zijn sinds afgelopen weekeind bezig met de keuken verbouwen. Wat niet soepel loopt _O-
Zodra als dat de kastjes etc ooit op z'n plaats staan mag ik onder leiding van mijn vader leren tegeltjes zetten.
Dus ik vermaak mij wel.

Ik hoop zo dat ik niet te veel bekken/heupklachten ga krijgen.
Sowieso moet ik ook goed om mijn rugspieren denken dat ehm ja.

Gevaarlijke stoffen reed ik niet, wel veevoer met bijbehorende zware slangen etc. En dus ook de vroege en late dienst. Waar vooral de vroege Dienst "gevaarlijk " is ivm 3 uur nachts opstaan en geen goed vast dag/nacht ritme

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:47

Ik meld mij hier ook! Op het moment 8-9 weken zwanger en ook al een goede echo gehad. Alleen weer last van HG zwangerschap wat ik ook bij m’n dochter heb gehad. Werk dus helaas ook niet meer, sta voor de klas en om nou elk kwartier naar de wc te rennen is niet te doen.

5 augustus termijnecho, ben heel benieuwd!!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:50

Oei, wat is HG?
Maar nee elk kwartier naar de wc rennen is niet handig :Y)

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:59

hagelslag schreef:
Oei, wat is HG?
Maar nee elk kwartier naar de wc rennen is niet handig :Y)

Veel braken, niks binnenhouden. Ook al opgenomen geweest in het ziekenhuis. Eigelijk extreme misselijkheid!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:04

Aahhhh juist, dat is absoluut niet fijn en echt niet handig.

Dan ben ik toch best blij dat ik er slechts 4 uurtjes was :Y)

Gaat het nu qua Misselijkheid etc wel okay?

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:53

Renee schreef:
Hoeveel van de afwijking die jullie kindje mogelijk zou kunnen hebben kunnen ze al zien op de echo? Ik heb niet helder of je dit al eerder had gezegd of niet. Klinkt alweer als een reden voor een klein feestje :)

Niets. Sterker nog. Deze aandoening komt pas op iets latere leeftijd naar buiten. Het is een gen mutatie. Het gemuteerde gen maakt een eiwit aan en dat eiwit beschadigd de aderwanden en hoopt zich op in de hersenen. Mensen met deze ziekte krijgen dus op relatief jonge leeftijd beroertes. Hier is dan weer niets aan te doen, want met bloedverdunning scheuren de aderwanden en overlijd je dus aan een hersenbloeding. Mijn man zijn opa is eerst 7 jaar volledig hulpbehoevend geweest voor hij mocht overlijden. En ook mijn schoonmoeder heeft jaren afgezien voor het lijf het opgaf. Mijn man heeft nog geen symptomen, maar het voelt soms als een tikkende tijdbom. Zijn opa was op deze leeftijd al hulpbehoevend.

We hebben met onze clinicus geneticus overlegd over wat te doen nu. En het probleem is gewoon dat we niet in de toekomst kunnen kijken. Er zijn zoveel wat alszen. Maar de psychische belasting waarmee wij nu leven en die ook in onze omgeving duidelijk voelbaar is, gunnen we niemand. Ook ons kindje niet.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 23:57

Ondertussen welkom! Wat leuk dat dit topic groeit!

Ik hoop zo dat jullie je snel beter voelen.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 06:47

Daphx93 schreef:
Ik meld mij hier ook! Op het moment 8-9 weken zwanger en ook al een goede echo gehad. Alleen weer last van HG zwangerschap wat ik ook bij m’n dochter heb gehad. Werk dus helaas ook niet meer, sta voor de klas en om nou elk kwartier naar de wc te rennen is niet te doen.

5 augustus termijnecho, ben heel benieuwd!!

Wat leuk dat je aanhaakt!
Wel ontzettend naar dat je HG hebt. Ik kan me niet voorstellen hoe ellendig dat is. Dan zijn 9 maanden ineens heel lang. Hopelijk kunnen we je een beetje steunen :knuffel:

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 06:49

_merel_ schreef:
Renee schreef:

Niets. Sterker nog. Deze aandoening komt pas op iets latere leeftijd naar buiten. Het is een gen mutatie. Het gemuteerde gen maakt een eiwit aan en dat eiwit beschadigd de aderwanden en hoopt zich op in de hersenen. Mensen met deze ziekte krijgen dus op relatief jonge leeftijd beroertes. Hier is dan weer niets aan te doen, want met bloedverdunning scheuren de aderwanden en overlijd je dus aan een hersenbloeding. Mijn man zijn opa is eerst 7 jaar volledig hulpbehoevend geweest voor hij mocht overlijden. En ook mijn schoonmoeder heeft jaren afgezien voor het lijf het opgaf. Mijn man heeft nog geen symptomen, maar het voelt soms als een tikkende tijdbom. Zijn opa was op deze leeftijd al hulpbehoevend.

We hebben met onze clinicus geneticus overlegd over wat te doen nu. En het probleem is gewoon dat we niet in de toekomst kunnen kijken. Er zijn zoveel wat alszen. Maar de psychische belasting waarmee wij nu leven en die ook in onze omgeving duidelijk voelbaar is, gunnen we niemand. Ook ons kindje niet.

Oh dat is heel lastig! Wat ontzettend naar. Hopelijk kunnen jullie in ieder geval nog jaren van elkaar genieten.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:48

Goed dat je het zegt over Moeders voor moeders Renee! Mijn verloskundigepraktijk is er erg enthousiast over en zowel mijn eigen moeder als schoonmoeder hebben het vroeger ook gedaan. Vandaar dat ik er eigenlijk vanuit ging dat alles wel goed zou zitten. Jammer om te lezen dat dat niet zo is... Ik ga er nu wel mee door want het is vrij simpel (kan het hier op donderdag gewoon voor de deur zetten en dan worden de volle flessen meegenomen en lege flessen geplaatst) en ik plas altijd maar 3-4x op een dag dus plas nogal veel in 1x, dus makkelijk vullen :+ Maar bij een eventuele volgende zwangerschap zal ik er wel 2x over nadenken of ik dit nog wil...

Fijn een goede echo AvHdg! <3

Een ook voor jou fijn dat de echo goed was Merel! Interessant om te lezen hoe de afwijking precies in elkaar zit, maar wel heftig hoor... Hoop dat de vlokkentest goed is en dat het nog heel lang gaat duren voordat je man symptonen krijgt!

En ook voor jou fijn een goede echo Jitske!

@hagelslag welkom! Haha ik moet wel lachen om je friet uit de airfryer, ik word ook echt misselijk van alles waar ik aan denk maar kipnuggets uit de airfryer gaan prima :') Ik kreeg vanmiddag ook echt niets naar binnen en heb dat toen ook maar gegeten. Dacht iets is beter dan niets toch _O-

@Daph jij ook welkom! Wel balen zeg dat je extreme misselijkheid hebt...

Hier gaat het met vlagen oke en met vlagen misselijk. Ben blij dat ik vanuit huis werk en dat ik lekker heel de dag met de laptop op bed kan zitten haha. Werken geeft mij in ieder geval afleiding van de misselijkheid, dus het op deze manier kunnen doen is wel heel fijn.
Ik heb op sommige momenten alleen geen idee meer wat ik moet eten. Paprika gaat op dit moment wel oke dus ik probeer er iedere dag twee te eten zodat ik in ieder geval wat groente binnen krijg. Croissants, worstenbroodjes en kipnuggets uit de airfryer gaan dus ook oke, maarja dat is ook niet bepaald gezond :+ Maar wordt spontaan misselijk als ik aan yoghurt/kwark/brood/warm avondeten denk dus dan toch maar die ongezonde dingen...

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 17:03

Maar er is ook gewoon een kans dat jouw urine wel voor een kinderwens wordt gebruikt. Ze kunnen (geparafraseerde quote) volgens de ceo (van de farmaceut) niet alle bedrijven die hun hcg gebruiken om te verwerken controleren op doorverkoop naar een andere bestemming. Op de website van moeders voor moeders staat weer wat anders en dat de hcg voor bio industrie juist uit het buitenland komt. Het belangrijkste is dat jij het voor een mooi doel doet en met mooie intenties.

Eten wordt vast weer beter als je door dat eerste trimester heen bent! Nog even volhouden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 17:49

Kijkt voorzichtig om een hoekje

Hoi.... :wave:
Een hele voorzichtige!

Mag ik mij bij jullie aansluiten?
Na 4.5 jaar tobben en proberen en een miskraam op een zeer vroege zwangerschap is het dan nu eindelijk zover!

Ik ben afgelopen november gediagnosticeerd met de auto-imuumziekte Hashimoto, dit is een ziekte waarbij mijn eigen cellen het opnemen tegen mijn eigen cellen. Voor mij in de schildklier in dit geval.
We zijn sinds November bezig geweest met medicijnen om dit op peil te krijgen om weer groen licht te krijgen voor onze kinderwens.
19-2-2024 kregen we groen licht! *\o/*
Een behoorlijke spannende tijd aangezien ik niet spontaan zwanger kan worden en we dus altijd met ovulatie testen in de weer moeten én ik ook maar 4x per jaar een cyclus heb!
Cyclus 2 was raak, een vakantiekindje! <3

Afgelopen donderdag kreeg ik griep met behoorlijk hoge koorts, vrijdagavond besloten om de verloskundige ( waar we een kennismakingsgesprek mee hadden geplant voor gisteren) al te bellen voot advies. Dit voelde al zo ontzettend fijn!
Gisteren zijn we op 6 weken voor het eerst bij de verloskundige geweest voor een gesprek. Dit was heel huiselijk en erg fijn! Wij kiezen voor een caseload verloskundige die wat meer werkt vanuit vertrouwen en de natuurlijke manier van zwanger zijn.
Er is een echo gemaakt, maar zoals verwacht was hier nog weinig op te zien, wel iets, niet veel.
Over twee weken komen we terug.

Heel kort en pril dus nog maar, maar wel besloten om het dit keer al te delen, dit weekend nog naar mijn ouders en dan is familie op de hoogte.
De keuze is bewust geweest gezien met de miskraam niemand het wist en ik er zoveel verdriet van had maar niet het gevoel had dat ook maar iemand me snapte.

Hopelijk kan ik hier heel lang meekletsen en kunnen we met zn allen genieten van elkaars zwangerschap!
En mocht het toch fout gaan hoop ik hier ook lief en leed te kunnen delen.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 18:29

Welkom hagelslag, interessant dat dingen anders geregeld zijn in Duitsland. Fijn en tegelijkertijd balen dat je al niet meer kan werken. Goed dat je jezelf intussen wel kan vermaken ;)

Welkom Daph, wat vervelend van de hg! Blijft dit je gehele zwangerschap of is er wel kans dat het in de loop van de 9 maanden afneemt?

Welkom Jolliegirl, wat fijn dat het toch relatief snel (2de cyclus) gelukt is! Ik hoop dat we je heel lang in ons topic kunnen volgen!

Bij mij is het vandaag bekend geworden op werk. Ik had expres maar 1 van mn leidinggevende ingelicht omdat de andere haar mond niet kan houden, maar toch via een collega van me te horen gekregen (die probeerde heel lief iets voor me te regelen) en die leidinggevende praatte toen haar mond voorbij tegen een ander en dat werd weer gehoord door weer iemand anders.. dus ja.. ik laat het maar los. Had al niet verwacht het zo lang stil te kunnen houden, nu in ieder geval tot na de goede 10 weken echo. :=
Wij werken veel met röntgen, dus als je al zegt daar niet bij te kunnen staan is 1 + 1 = zwanger.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 19:07

Welkom Jolliegirl! Met wat een verhaal kom je hier aan waaien zeg :knuffel: Hopelijk hoeven we geen miskraam verdriet te delen en mogen we je volgen tot het einde van je zwangerschap en daarna.

Balen dat je zwangerschap bekend is gemaakt voor je Jitske. Dat het opvalt dat je niet met röntgen werkt dat snap ik wel maar toch.

Ik dacht gisteren het gaat echt beter, ik kon op 1 dosis misselijkheid pillen ivm 2. Vandaag is het weer ellende. Had een afspraak buiten de deur en samen met mijn gezinnetje naar het tuincentrum geweest. Voel me helemaal naar, misselijk en moe.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:48

Wat vervelend dat jullie zo misselijk zijn! Hier lijk ik nog geen last van te hebben. En de vermindering van eetlust komt nu gewoon omdat ik ziek ben denk ik.

Moedersvoormoeders heb ik ook de flessen van staan hier.

Zojuist ook kraamzorg geregeld. Van de 5 die we er hadden uitgezocht zaten er 4 vol.. het gaat bizar hard!

Jitske wat onwijs jammer dat dit zo gegaan is, ik snap dat je hier erg boos om bent. Hoe haalt iemand dit in zn hoofd....

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 22:14

@merel
Dat lijkt mij echt echt moeilijk als extra belasting. Door de hormonen ben je al emotioneler dan normaal (ik tenminste wel) en dan ook nog zoiets erfelijks wat eventueel meegegeven word.

@naomi
In het begin moest ik echt nonstop kiwigold eten(nam toen nog geen vitamines) of Naja toen ik waarschijnlijk 5-6 week zwanger was.
En nu de laatste 3 week kon ik voornamelijk alleen patat eten. Brood/tosti ging af en toe ook. Kip lust ik absoluut niet meer en kan ik ook echt niet meet ruiken.
Wat momenteel ook goed erin gaat, cupasoup. Voornamelijk mosterd of de Chinees tomatensoep.
En ehm... iets is beter dan niets. Liever vitamines erbij nemen zodat je dat kunt eten waar je niet te misselijk van word.

@joliegirl
Ik snap absoluut dat jullie het nu al vertellen. We gaan er vanuit dat het jullie van harte gegund is om de hele tijd met ons mee te mogen kletsen.

@jitske
Mijn autocorrect zal vrij vaak er jiske van maken _O-
Het verloopt in duitsland idd iets anders. Ik heb er de ballen verstand van hoe precies. Dus we zullen t wel zien.....
Wel erg vervelend dat ze op het werk het weten terwijl je dit nog niet wilde.
Alhoewel ik er ook "last" van heb.
De ene planner hield netjes haar mond.
De hoofdplanner heeft 1 week later mijn vrachtauto al vast toegezegd aan een andere chauffeur waardoor 1 en 1 ook 2 werd....
Ipv de chauffeur nog even 2 weken te laten denken dat hij springer is en dan het te zeggen...
Maarja zoals jolliegirl hierboven zegt, mocht het fout gaan.
Zijn wij niet alleen met ons verdriet.

@renee
Aahhh niet fijn dat je zo misselijk bent. Heb je niet iets wat "werkt" qua Misselijkheid. Bij mij was het icetee... maar daar wil ik toch iets meer van afkicken ivm teveel suiker.
Maar in de erge fase was het het waard!.

Ik moet trouwens wel alvast zeggen dat ik soms heel slecht ben in het juiste zeggen tegen anderen _O-
Dus mocht er soms van mijn kant geen reactie komen. Voel je aub niet beledigd....
Ik weet gewoon niet op dat moment iets fatsoenlijks te zeggen en anderen kunnen het vaak beter verwoorden _O-

Ik heb vandaag toch een redelijke dag achter de rug.
Vanmorgen dacht ik dat ik direct weer door naar bed moest.
Om 11 kwam de verzorgster, als die niet was gekomen had ik waarschijnlijk nog een slaapje gedaan _O-
Dus even paddock uitgemest. Iris was een zwaankleefaan en ik ben aandacht nodig.
Toen even niks gedaan. Een loempia gegeten(jaaaaa ook uit de airfryer :Y) ). Toen met mijn vriend bezig met de keuken...
Daarna cupasoup gegeten en een portie patat.
En net nog bijna 7 km gewandeld met de honden...
Zo wel richting bed. En ik blijf stug mijn wekker op half 8 houden. Ondanks dat ik niet moet werken wil ik wel een gezond ritme houden