Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:05

Faringo, goed bezig. zeker 2 uur wandelen per dag dus!?

Dagboek bijhouden voor kCal werkte niet voor mij. Kwam ik alsnog aan.

Herkenbaar *nnemiek, dat stress eten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 12:12

Voor puur calorieën tellen is de Eetmeter van het Voedingscentrum een prima app.
Je kan daar een dagboek bijhouden, maar zo gebruik ik hem niet. Ik doe een keer per maand een dag bijhouden om te weten hoeveel ik gemiddeld eet, dat is voor mij iedere dag ongeveer hetzelfde alleen het avondeten verschilt en als er iets bijzonders is als een verjaardag op etentje.
Vorige week gedaan en toen zat ik op 1450 kcal en dat werkt voor mij, ik val af dus dat laat ik zo.

Mijn lastige moment gaat komen als ik meer kcal moet gaan eten om dan niet te veel te gaan eten of inhalen wat ik “gemist” heb.

Zo fysio en sporten, normaal op donderdag maar mijn eigen fysio is op vakantie. Zo heb ik ineens drie keer achter elkaar ipv verdeeld over de week. Tussendoor dus zelf aan de bak.

Dit is mijn weg met mijn doelen, iedereen doet het anders.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 12:28

Ik lees al even mee en kom ook graag meepraten.

Moet weer wat kwijt, helaas aangeboren lymfe oedeem en lipoedeem in m’n benen. Dus afvallen is voor mij heel lastig. Maar goed we gaan het weer proberen. Probeer zo weinig mogelijk koolhydraten te eten. Actief ben ik al wel gezien de paarden aan huis. Ga nu alleen wat vaker proberen te fietsen voor zover m’n benen dat leuk vinden. Mijn hele leven staat al in het teken van opletten wat ik eet en gewicht stabiel houden. Helaas helpt een vriend die geen groenten lust gewoon niet om elke dag gezond avondeten te maken. Heb een erg drukke agenda en soms is even snel wat eten wel makkelijk. Houd erg van koken en gezond eten maar de zin en plezier is er wel af omdat m’n vriend zo moeilijk is met eten. Ga nu weer meer voor mezelf koken en hij moet maar mee eten of zelf wat maken ~~}>

Dus lees graag mee qua tips voor gezond en makkelijk eten. Waarvan je eventueel wat in kan vriezen. Voor vanavond heb ik aubergine met uitgebakken spekjes, ricotta, tomaten grotto en spinazie op het programma staan om te maken.

Het beeld nu :(
Afbeelding

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 14:41

Hallo lieve mensen! Mag ik mezelf ook aanmelden hier?

Momenteel voel ik mij niet goed. Gisteren bij de diabetes verpleegkundige geweest en ik start morgen met Rybelsus 3 mg. (Doet hetzelfde als Ozempic)

Ik heb diabetes type 2 en daarnaast heb ik ook Polyneuropathie. Ik slik Amytriptilyne voor de Polyneuropathie, maar kom daar van aan. Daarnaast neem ik ook medicatie voor de diabetes, die dus ook aan zet. En mijn suikerwaardes zijn echt dramatisch. Veel te hoog!

Zodra ik aan kom, krijg ik meer pijn, dus meer medicijnen en zit ik in een cirkel die ik niet uit kom.

Ik beweeg, eet super gezond, geen suiker, zo min mogelijk koolhydraten. En toch…

In de laatste maanden van 2023 toch 4.5 kg af weten te vallen met diëtiste. Maar het groeit gewoon weer aan! ;(

Gelukkig neemt mijn arts dit super serieus.

Ik kan wel wat morele steun gebruiken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 14:54

Welkom Marian en Tally!

Marian je hebt gelijk, goed voor jezelf zorgen en als je vriend jouw eten niet wil dan eet hij wat anders.

Tallie ik zat ook een in een cirkel naar beneden, pijn die bij bewegen (lopen) erger wordt, en ik zag geen mogelijkheid om dat om te buigen. Uiteindelijk ben ik bij een fysiotherapeut terecht gekomen waar ik leer bewegen op een manier die mijn lijf aan kan.
Zei geven ook GLI en fitness met begeleiding.

Zoiets kan ik je echt aanraden, ik dacht ook niet dat ik nog pijnvrij zou kunnen bewegen, maar het lukt toch.
Hoewel het lopen nog niet beter gaat helaas, gaat het mentaal echt super nu, ik heb mij uit mijn depressie gesport.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 15:22

Hoi allemaal,
Ik kom ook binnenvallen. Ik ga nog het topic vanaf start lezen, er staan vast nuttige tips in. Maar zojuist heb ik een abonnement bij de sportschool afgesloten, YES! en OEI! tegelijk!
Op het moment weeg ik 10kg boven mijn normale gewicht; door pittige omstandigheden (stress en medicatie) kwamen&komen de kilo's er sluipenderwijs aan. En in combinatie met veel minder bewegen (van boerderij met paarden aan huis naar een appartement zonder balkon/tuin) gaat het echt te hard.
Er moet 10kg af, om op mijn normaal gewicht te komen. Conditie is ook echt 0 en ik ben stijf door veel spanning afgelopen 3 jaar. Genoeg te doen dus...

Ik wens jullie veel moed en sterkte :knuffel: ! En mezelf ook :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:21

tiwi1969 schreef:
Tallie ik zat ook een in een cirkel naar beneden, pijn die bij bewegen (lopen) erger wordt, en ik zag geen mogelijkheid om dat om te buigen. Uiteindelijk ben ik bij een fysiotherapeut terecht gekomen waar ik leer bewegen op een manier die mijn lijf aan kan.
Zei geven ook GLI en fitness met begeleiding.

Zoiets kan ik je echt aanraden, ik dacht ook niet dat ik nog pijnvrij zou kunnen bewegen, maar het lukt toch.
Hoewel het lopen nog niet beter gaat helaas, gaat het mentaal echt super nu, ik heb mij uit mijn depressie gesport.

Altijd de poging waard om te proberen. Ik ga dat GLI eens uitzoeken. Dank voor je tip!

Ik beweeg wel veel. Lopen met de honden, met mijn paard aan de gang etc.

Meestal lukt het bewegen prima en komt er op een bepaald moment pijn. Die dan de rest van de dag niet meer weg gaat. Maar, dat moment komt steeds later. :D

Spierpijn is voor mij hemels, want dat overstemt de zenuwpijn :=

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:44

Tallie1979 schreef:
Hallo lieve mensen! Mag ik mezelf ook aanmelden hier?

Momenteel voel ik mij niet goed. Gisteren bij de diabetes verpleegkundige geweest en ik start morgen met Rybelsus 3 mg. (Doet hetzelfde als Ozempic)

Ik heb diabetes type 2 en daarnaast heb ik ook Polyneuropathie. Ik slik Amytriptilyne voor de Polyneuropathie, maar kom daar van aan. Daarnaast neem ik ook medicatie voor de diabetes, die dus ook aan zet. En mijn suikerwaardes zijn echt dramatisch. Veel te hoog!

Zodra ik aan kom, krijg ik meer pijn, dus meer medicijnen en zit ik in een cirkel die ik niet uit kom.

Ik beweeg, eet super gezond, geen suiker, zo min mogelijk koolhydraten. En toch…

In de laatste maanden van 2023 toch 4.5 kg af weten te vallen met diëtiste. Maar het groeit gewoon weer aan! ;(

Gelukkig neemt mijn arts dit super serieus.

Ik kan wel wat morele steun gebruiken.

Geen idee of het allemaal met je medicatie en alles kan maar ik kreeg toen de tip van de osteo om smorgens te beginnen met een kwark smoothie en een flinke schep kaneel. De kaneel heeft positieve invloed op je suiker en zorgt dat hij minder gaat schommelen. Zelf vind ik het heerlijk maar dat is natuurlijk persoonlijk. :')

Welkom iedereen!!

Het gaat mij te hard om op iedereen te reageren maar lees braaf mee. Vrijdag krijg ik info over de GLI op aanraden van de vreselijk nare internist. Ik zie er persoonlijk precies niks in en denk dat het voor de mensen die er echt wat aan hebben een top iets is maar in mijn situatie onzinnig. Hoop dat ik het kan bespreken en dat er eventueel naar de arts terug gekoppeld kan worden. Bedoel er overigens niks mee richting de mensen die er wel echt baat aan hebben! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 21:58

Welkom allemaal!

Ik heb besloten weer vlees te eten. Eten lukt 's avonds niet zo goed omdat mijn medicijnen erg goed hun werk doen. Ik wil mijn intake niet verder beperken door dan geen vlees te eten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 23:34

Mij lukt het reageren op anderen ook niet heel goed.

Tirzasarah, ik meen dat als je elke dag kaneel wilt weten, je de ceylon versie moet hebben en niet de cassia. Die laatste is bij bij dagelijkse inname niet zo heel gezond, als ik het goed onthouden heb (wel lekkerder trouwens)

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:16

Rocamor schreef:
Mij lukt het reageren op anderen ook niet heel goed.

Tirzasarah, ik meen dat als je elke dag kaneel wilt weten, je de ceylon versie moet hebben en niet de cassia. Die laatste is bij bij dagelijkse inname niet zo heel gezond, als ik het goed onthouden heb (wel lekkerder trouwens)

Sorry vergeten te melden, klopt inderdaad wat je zegt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:37

Handige tip van de kaneel, heb meteen wat besteld :D

Gisteren m’n aubergine gemaakt en t was heerlijk, was de spinazie vergeten maar goed t mocht de pret niet drukken. Ben door de ricotta en de magere spekje ook eindelijk aan m’n eiwitten gekomen zonder skyhigh in vet te komen. Vind dat het lastigste van koolhydraat arm eten.

Had er nog een klein restje kaas op gegooid :o
Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:41

Ziet er lekker uit Marjan.

Ik in 2 dagen 3kg lichter. Eindelijk die lading vocht wat kwijt. Nu lekker verder met het vet. :roll:

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 16:20

Dat ziet er heerlijk uit, maar de wetenschap dat er aubergine in zit maakt dat ik ervoor pas, al zou ik die kunnen vervangen door plakken courgette.
Misschien iets voor het weekend, dan hoef ik alleen voor mijzelf te koken, dus mooie kans om te experimenteren.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:26

Dat ziet er erg lekker uit Marjan.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:36

Even een kritische noot:
voor mensen die niet koolhydraatarm eten, bevat dat recept echt behoorlijk wat vet en zonder de spinazie niet heel veel groente (alleen een aubergine en wat tomatensaus, toch?). Het is niet dat het per definitie niet gezond is ofzo, maar ik vind het - afhankelijk van hoeveel je ervan eet - ook niet per se een keuze die je elke dag maakt als je probeert gezonder en slanker te worden.

Wil je het recept eens posten? Ik wil best wat suggesties doen om het een gezondere twist te geven...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 16:46

Heb even een afdruk van m’n Eetmeter gemaakt :D het was de bedoeling er spinazie in te stoppen maar goed _O- iets met een warrig hoofd. Spekjes waren heel mager dus minder vet dan je zou verwachten. Heb de verpakking er nog op nagekeken. Als je de rest van de dag gezond eet (lunch bestaat bij mij ook voornamelijk uit groente) dan kan het best prima. Daarbij had ik gisteren qua beweging 125 minuten active training

Maar wat ik zei, ik vind het heel lastig om vet omlaag te krijgen en eiwitten omhoog bij lage koolhydraten. En ben deze week pas weer begonnen dus moet weer even uitvinden hoe en wat

M’n lunch staat er niet helemaal op had nog tomaat en een ei er in. En de totalen staan op vet bij de afdruk :D
Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 17:19

Om dit gerecht magerder te maken zou ik:
spekblokjes vervangen door (zelf) gerookte kipfilet (+ eiwit / - vet en wel de lekkere rooksmaak)
De kaas vervangen voor 30+ (-vet)
De ricotta (voor de helft) vervangen door cottage cheese. (-vet) hier even proeven hoe de consistentie is. Het moet wel lekker blijven natuurlijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:27

Dank je! Weet eigenlijk ook niet of ricotta er in een light variant is?

Vind het vooral ook lastig om goede vetten binnen te krijgen. Dus heb goede olijfolie die ik gebruik op salades ipv dressing

En qua ontbijt, daar moet ik ook nog mee stoeien. Kom nu niet veel verder dan Griekse yoghurt, amandelen, blauwe bessen en lijnzaad :+

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:51

Misschien een eitje op z'n tijd als ontbijt?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 17:58

Ik kijk niet zozeer naar kha, maar ik eet zo min mogelijk brood, pasta's rijst en aardappelen enzo. Dus wellicht kun je er niks mee.
Maar mijn ontbijtjes waarin ik afwissel (want intoleranties en met roteren proberen niet nog meer te kweken)
- smoothie van wat soja yoghurt, halve banaan, 1 stengel bleekselderie, 1/4 courgette, 1 biet, 1/2 avocado
- kokosyoghurt (niet die van alpro, want dat is alsnog soja) met lijnzaad, rood fruit, hennepzaad chiazaad (alles en/of)
- chocolademousse van 1 avodado, 1 banaan, 2 dikke tl cacao en wat kaneel en een scheutje plantaardige melk
- plantaardige melk met hennepzaad, chiazaad, lijnzaad, koken en indikken
- mug cake met wortel, 1/2 banaan, chaizaad+water, koekkruiden, eiwitpoeder en GV havermout
- banaan met pinda's / pindakaas, wat melk en havermout

(meestal krijg ik trek als ik dit soort zaken lees, maar nu denk ik pfffff, ik zit al vol)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:06

Dank je!! Mag je geen melkproducten?

Enige wat ik niet lust is banaan.. maar goed ga proberen om een bananenbrood te maken. Kan ik invriezen en misschien is dat wat :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:10

Geen Gluten, geen koemelk en geen kippenei. Lekker intolerant persoontje :+

Wellicht kun je ipv banaan wat dadels gebruiken? Maar dat zal te veel kh voor jou zijn denk ik? Banaan wellicht ook

Ik wil inderdaad binnenkort ook weer bananenbrood maken en bananenpannenkoeken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:54

Oh dat is wel lastig! Gelukkig is er veel te krijgen hier in nl qua verschillende soorten producten

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:19

Mag ik me ook melden hier?
Helaas door emotie eten veel aangekomen, :roll:
En helaas ook een snoeper hier, ook een grote eter op z’n tijd..