Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bienotje schreef:Van mij hoeft het onderwerp vlees vs vega hier ook niet in dit topic, ieder zijn eigen keus.
@dammie, hoe zware hoepel heb jij en welke diameter? Ik heb er eentje van 5 kg gehad. Die was duidelijk te zwaar.
koeke schreef:Wat een leuk en motiverend topic. Toptips komen voorbij, al meerdere recepten gevonden daardoor. Bedankt!
Ik heb net vandaag mijn laatste evaluatie van een programma/onderzoek van Voeding Leeft en Radboudumc ingevuld. Twee jaar aan mee mogen doen, dus hoop dat dit topic ervoor zorgt dat ik niet in een gat valProgramma richtte zich op voeding, beweging, ontspanning en slaap en de relatie tussen die vier. Ik leefde al best gezond, maar heb toch weer e.e.a. bijgeleerd en aangepast.
Qua voeding volgde ik het eerst heel strikt (Mediterraan dieet), maar merkte dat ik het daar toch niet zo lekker op deed. Dierlijke producten gaan niet zo fijn bij mij. Samen met een diëtiste uitgevogeld hoe ik de combi Mediterraan, onbewerkt en (zoveel mogelijk) plantaardig kan maken. Vanwege coeliakie moet ik gluten mijden, dus dat maakt het nog wat ingewikkelder. Maar genoeg gezond lekkers over!
Door dit topic heb ik deze week meer bewogen, minstens 15.000 stappen per dag. Vandaag nog niet gehaald en spekglad hier. Dus straks alleen nog even glibberend voeren en wat minder stappen. Morgen nieuwe kansen. Verder gebruik ik dagelijks de app DownDog voor HIIT en yoga. Vind hem fijn!
Slapen gaat op dit moment door medicatie wat minder, dus da's wel een punt van aandacht voor mij. En bewust ontspannen vind ik ook niet heel makkelijk.
Zolala schreef:Ik vind een bepaald aantal stappen halen (dagelijks 10.000 of zelfs meer) nog wel moeilijk/onmogelijk. Ik werk vanuit huis, heb een overwegend zittend beroep. Geen auto, dus doe verder wel alles lopend en maar af en toe met de fiets.
Het lukt me momenteel alleen niet om verschillende keren per week 'gewoon' een eind te gaan lopen.. laat licht, vroeg donker, de dagen zijn domweg te kort. Hoe passen jullie zoiets in?
8nnemiek schreef:Kun je niet tijdens je middagpauze een half uurtje wandelen? Vind ik sowieso altijd fijn, tussen het zitten door even wat beweging.
Zolala schreef:Ik vind een bepaald aantal stappen halen (dagelijks 10.000 of zelfs meer) nog wel moeilijk/onmogelijk. Ik werk vanuit huis, heb een overwegend zittend beroep. Geen auto, dus doe verder wel alles lopend en maar af en toe met de fiets.
Het lukt me momenteel alleen niet om verschillende keren per week 'gewoon' een eind te gaan lopen.. laat licht, vroeg donker, de dagen zijn domweg te kort. Hoe passen jullie zoiets in?
Zolala schreef:Ik zou hem juist de hele dag omlaten. Wanneer men zegt dat 10.000 per dag gezond is, heeft men het over alle stappen. Die binnenhuis tellen ook mee, kunnen best oplopen en verschillen van dag tot dag (als ik veel huishoudelijk werk doe die dag zijn het er meer dan wanneer ik vooral aan m'n bureau zit te werken, in dat 2e geval moet ik meer bijlopen).Bedankt voor het meedenken, allemaal! Ik weet mijn stapgemiddelde nog niet, ik heb met Kerstmis een stappenteller gekregen maar heb die tot nu toe alleen nog maar even uitgeprobeerd op mijn 'vaste' afstandjes boodschappen doen, etc.
Om een beetje een idee te krijgen van tijd/afstand/stappen, en uiteraard om te zien of de teller goed teltDeze week ga ik eens serieus meten, en kijken wat haalbaar is op bijv. een uur wandelen.
Het gaat me overigens niet om stappen die ik binnenshuis zet tijdens het stofzuigen of kattenbakken schoonmaken ofzo - puur om wat extra beweging.
Leandra schreef:Mag ik mij hier ook melden? Ik wil graag een gezondere en betere leefstijl en wilde me binnenkort gaan aanmelden voor een Gecombineerde Leefstijl Interventie. Ik moet nodig afvallen, het liefst 40 kilo, maar eerst de 10 kilo halen.
Helaas heb ik wel wat last van medische dingen, niet gewicht gerelateerd, waar nog aan gewerkt wordt.
Sinds vorig jaar heb ik ernstige hyperreactieve luchtwegen waar ik stevige medicatie met soort prednison voor krijg. Dus afvallen daarmee is al best lastig.
En afgelopen week ben ik voor de 2e keer in 3 maanden tijd opgenomen vanwege een verdenking alvleesklier ontsteking maar ze kunnen er tot nu toe nog geen oorzaak voor vinden.
Volgens de artsen is dit allebei niet als gevolg van mijn gewicht maar hoop wel dat het iets verbeterd als ik afgevallen ben.
Vanwege de alvleesklier ontsteking weet ik niet of ik al mag beginnen met de leefstijl interventie, dat moet ik met de artsen overleggen.
Als ik gezond ben dan sport ik 2-3 keer per week en laat ik 2 keer per week de hond van de buren uit. Verder heb ik 2 kinderen die ook genoeg beweging nodig hebben.
We hebben wel een auto maar toch doe ik bijna alles op de fiets. Wel elektrisch.
XxLiEsJuHhxX schreef:Zolala, heel herkenbaar. Het is dat ik een aardig actief beroep heb, anders kwam ik er ook echt niet aan. Ik heb zelf wel eens een loopband overwogen.
Herfstblad, Misschien een gekke gedachte. Maar "verstop" jij jezelf niet een beetje met jouw super drukke bezigheden omdat ontspannen te confronterend kan zijn?
Het klinkt mij een beetje in de oren alsof je buiten dat je een leuke nieuwe hobby gevonden hebt, je een beetje weg rent/iets probeert te ontwijken door maar zo druk mogelijk bezig te zijn.
Wat mij heel erg helpt om meer rust te hebben in mijn hoofd zijn routines. Zo lang die kloppen ga ik goed en heb ik energie enz. Maar als bijvoorbeeld mijn vriend een paar dagen vrij heeft ofzo klapt mijn routine in elkaar en heb ik ook echt moeite met vooral mijn energie ook enz. Kwa huis schoon of minder schoon. Met kleine simpele routine dingen kan je dat al heel veel makkelijker maken.![]()
Zijn er hier mensen die een bulletjournal bij houden?
Ik wilde dit enorm graag gaan doen, in December 2 boeken ervoor gehaald ook om in Januari te beginnen, jullie zien hem al aankomen natuurlijk.. Ik heb er nog niks mee gedaan.
Ik ben wel begonnen met een boekje om alles van de kippen bij te houden kwa verkoop, inkoop en kosten voor voer en eieren per dag enz. Zo wil ik aan het einde van het jaar eens zien hoeveel ze mij kosten hihi