Wakker blijven tijdens het autorijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:24

Rennie89 schreef:
Nou ivy_powers89 vind dat de vriendelijkheid echt van je bericht afdruipt. Er hoeft maar 1 seconde een inkak momentje te zijn en je bent er al niet meer ;) dus of het nou je hele rit is of niet, dat is totaal niet relevant. En er is een zeer groot verschil met 100 km per uur en 130 km per uur trajectcontrole. Met 130 km per uur ben je actief aan het rijden, je haalt in , wisselt van banen en kijkt om je heen. Je bent automatisch een stuk actiever wanneer de snelheid omhoog gaat. Als je in treintjes modus met 100 km per uur gaat rijden is je rijstijl heel anders. Je haalt vrijwel niet in en je blijft in jouw baan wat dus sneller zal resulteren in het dipje.

Dus dat jij het een kulexcuus vind, prima, maar ik heb op deze manier wel altijd veilig thuis weten te komen ;)

Sorry, ik doe niet aan vriendelijk zijn als ik dat niet meen.
Je zit in een auto, rijd met relatief hoge snelheden op een snelweg (of dat nu 100km of 130km per uur is) en je hebt te maken met medeweggebruikers. Als je niet wakker kunt blijven bij 100km per uur, of je hebt risico sneller in te dutten, vermoeid te worden, of hoe je het ook omschrijft, dan vind ik dat dat een serieus probleem is. Daar zijn meningen voor en dit is een openbaar forum om ze te delen.

Ik heb door medicatie gebruik bewust een tijd niet auto gereden omdat ik op snelwegen gewoon vermoeid raakte. En mijn auto een paar keer een waarschuwing gaf dat ik een pauze moest inlasten. Toen was het voor mij klaar, dan ga ik niet met 130 km per uur rijden waar je 100 mag omdat ik dan wakker blijf. Ik kies er dan voor om niet op de weg te gaan rijden, uit veiligheid voor mijzelf maar ook die van andere weg gebruikers.

Absolem

Re: Wakker blijven tijdens het autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:43

Omgekeerde effect als je caffeïne neemt maar wel wakker blijven / worden van suiker is wel een klassiek adhd symptoom.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:47

@ivy_power89 ; Het gebruiken van medicijnen in het verkeer die het bewustzijn kunnen beïnvloeden vergelijken met vermoeidheid door nachtdiensten is niet te vergelijken. En ja, ook ik heb aan medicatie gezeten waar ik zeker niet mee kon of mocht autorijden in het begin en dit ook zeker niet gedaan ;) je komt zeer denigrerend over, jouw referentiekader is duidelijk anders.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:50

Als jij zó veel moeite moet doen om die diensten door te ploegen en in 1 stuk thuis te komen, dan is mijn beste raad toch echt om met je baas te gaan praten over andere diensttijden. Niet iedereen kan fysiek tegen wisseldiensten en dat kan er gigantisch in hakken - ongeacht hoe leuk jij die baan vindt en wat voor mentale voldoening dat geeft. Er zijn ook plekken waar hondengeleiders overdag nodig zijn :)

Als ik op een idioot tijdstip in de auto zit (wat nog al vaak voorkomt) en echt moe ben dan hou ik mezelf wakker door koud water te drinken, de verwarming nét even te koud te zetten en een playlist gegarandeerde meezing muziek op te zetten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:53

Als je met 130 km per uur tegen een ander of een vangrail opbotst, is toch ietsje anders dan 100.
Slaperigheid verlaagd je reactiesnelheid. Dus nee, het is geen slimme, veilige actie.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:04

Hoe is je slaapkwaliteit verder; ben je wel uitgerust wakker na een x aantal uren slaap? Haal je wel genoeg uren?
Waar komt die slaperigheid vandaan?

Als je werkritme aanleiding is ; zou ik eens met m'n baas om tafel gaan en/of gaan bedenken of je werktijden wel passen bij je slaapritme/leven. Het moet veilig blijven. Of anders werk zoeken met andere tijden, op de lange termijn is dit levensgevaarlijk.

Als je slaapkwaliteit eventueel een probleem is; dan zou ik eens via je huisarts naar een slaapcentrum gaan en via die weg het probleem oplossen. Ik moest altijd vroeg slapen, anders had ik knallende hoofdpijn. Dacht dat het bij mij hoorde, feestjes bedankte ik vriendelijk voor of ik was de dag er na minimaal brak met migraine. Ik heb nu weer een leven, sinds ik met een apneu apparaat slaap. Maar weet dus niet of de kwaliteit bij jou het probleem is.

Overigens krijg ik juist een suikerdip van zoetigheid (wordt er uberhaupt slaperig van; terwijl een normaal mens er energie van krijgt). Lijkt mij ook niet de oplossing. Suiker is schadelijk voor je lichaam.

"Wakker blijven" zou ik incidenteel indd met coffeïne kunnen aanraden (waarvan ik lees dat het je niet helpt) maar voor de langere termijn zou ik toch de oorzaak aanpakken. Slaaptekort is echt schadelijk. En levensgevaarlijk als je deelneemt aan het verkeer; je hebt echt een gruwelijk probleem als je dan een ongeluk maakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:20

Rennie89 schreef:
En er is een zeer groot verschil met 100 km per uur en 130 km per uur trajectcontrole. Met 130 km per uur ben je actief aan het rijden, je haalt in , wisselt van banen en kijkt om je heen.

Welnee. Dit zijn allemaal keuzes die je zelf kunt maken, en daarnaast zijn er genoeg situaties waarin er ook met 130 weinig verkeer is. Als de snelheid echt het verschil is tussen wakker blijven of tegen de vangrail rijden moet je niet de weg op gaan.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:32

Probeer wel regelmaat in het onregelmatige te krijgen.
Ik werk al 5 jaar onregelmatig, met ik weet 4 dagen tot 1 week van te voren mijn rooster. Maar wel 24/7 bedrijven.
laatste half jaar gaat beter, ben afgevallen, eet meer eiwitten op een dag, slaap beter, minimaal 8 uur slaap per nacht. Ook de nachten dat de wekker gaat om 3/4 uur. Soms een uitzondering naar 7 uur.

Let wel ik viel nooit in slaap achter het stuur, reed hele dagen voor mijn werk. Maar muziek luisteren, goede podcast hielp mij er ook doorheen. Kachel niet te warm op de zwaardere momenten en warme dranken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:49

Shadow0 schreef:
Rennie89 schreef:
En er is een zeer groot verschil met 100 km per uur en 130 km per uur trajectcontrole. Met 130 km per uur ben je actief aan het rijden, je haalt in , wisselt van banen en kijkt om je heen.

Welnee. Dit zijn allemaal keuzes die je zelf kunt maken, en daarnaast zijn er genoeg situaties waarin er ook met 130 weinig verkeer is. Als de snelheid echt het verschil is tussen wakker blijven of tegen de vangrail rijden moet je niet de weg op gaan.

dat verschil is er weldegelijk. Voor mij heeft het jaren gewerkt, na die ene keer nooit een probleem gehad en ik kan prima autorijden ;) dat het voor andere niet werkt kán maar om dan maar te zeggen dat het pertinent niet werkt… en het heeft niet eens zozeer met drukte van verkeer te maken, gewoon met de aandacht die je dan meer voor de weg hebt, in combinatie met muziek en een open raam. Again, voor mij heeft dit gewerkt. En ik zeg niet dat iemand perse 130 moet rijden he, ik zeg actief. Ga niet mensen aansporen om te hard te rijden :+

Die ene keer dat ik bijna wegviel was op de terugweg na een nachtdienst met treintjes modus 100 km per uur in de winter met raam dicht en verwarming hoog. Ik heb nog nooit issues gehad op weg naar werk toe als ik om 3:00 op de weg reed en maar een paar uur slaap heb gehad. En geloof mij, met dat soort diensten is 4 uur slapen een luxe :+ gelukkig zijn die extreem vroege diensten niet meer van toepassing voor mij, alleen nog nachtdiensten.

Het is altijd zo makkelijk om te zeggen dat je dan maar niet moet autorijden… TS vraagt om tips om haar te helpen, die krijgt ze.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 20:55

Het gesprek over 100 of 130 is best wel boeiend, maar hier minder van toepassing. Ik woon in België, hier is nog altijd dag en nacht 120.

Ik heb inderdaad een auto met lane assist, maar dat werkt niet altijd, heb ik al gemerkt. Als je 3-4 keer redelijk dicht in de buurt van de lijn bent, reageert hij niet meer. Maar het is handig.

Wat het werk betreft, daar valt niks te discussiëren. Ik wil niet van job veranderen en mijn bazen gaan ook geen enkele aanpassing doen.

Ondertussen
- geen jas aan in de auto
- gezonder eten (proberen O:) )
- vitamine D
- gezonde snack mee
- spannende luisterboeken

Slapen doe ik altijd al veel. Ik ga zelfs tijdens verlof rond 22u slapen. Als ik een vroege dienst heb, moet ik rond 3u opstaan en ga ik om 21u naar bed. Effectief slapen is wel niet makkelijk dan.
Als ik mijn Garmin mag geloven, is wel regelmatig dat mijn slaap niet stabiel is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:50

Maar om 9 uur gaan slapen als je er 3 uur uit moet is eigenlijk al te laat. Ik zou sowieso inzetten op minimaal 7 uur slaap per nacht/slaap.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:52

zonnebloem18 schreef:
Maar om 9 uur gaan slapen als je er 3 uur uit moet is eigenlijk al te laat. Ik zou sowieso inzetten op minimaal 7 uur slaap per nacht/slaap.

Hier zou ik als stille meelezer ook wel op inzetten :j
En in blokken van ongeveer 45min rekenen. Sinds ik dat doe in combinatie met een app die kwa wekker rekening houd met waar ik me ongeveer bevind in mijn slaap, mij tot 30min voor mijn ten laatste opstaan uur wakker maakt. Dit zodat ik niet in mijn REM slaap wakker gemaakt word. Dit helpt mij enorm in mijn algemene energie levels door de dag.

Zou zeker inzetten op je vitamine D en eventueel zelfs B12, vaak zijn deze volgens bloedwaarde oké, maar zijn die voor jou als persoon te laag.

Ikzelf ben als vrachtwagenchauffeur ook ‘S nachts vaker moe, en wat voor mij werkte is regelmaat in mijn onregelmatigheid, een zonnebril die zich aanpast aan donkerte (serengetti voor chauffeurs), waardoor ik minder last heb van de lichten van tegenkomende auto’s maar ook van de verschillen in lichtinval.

Cafeïne werkt bij mij averechts, Citroen thee met gember daarintegen werkt wel voor mij. Maar dat zijn dingen waar je zelf moet uitzoeken.
Nootjes helpt ook (want knabbelen), toen er nog muntsigaretten waren werkte roken ook, nu gebruik ik kauwgom.
Alleen als bezig zijn met mond en handen niet meer werkte is de beste methode nog steeds 15min aan de kant, 10min op oncomfortabele manier hoofd op stuur leggen dat je echt kan ontspannen zonder in slaap te vallen. En dan de laatste 3-4min rondje rond de auto wandelen.

Maar voor mij is echt de serengetti het grootste redmiddel geweest om mijn werk niet te moeten stoppen. Goedkoper alternatief is een hele nachtbril, die filtert blauw licht eruit (wat vermoeiend werkt). En ohja, interieurverlichting van mijn vrachtwagen is rood ipv wit, minder belastend voor de ogen, maar door wat licht heb je ook minder last van invloeden van buiten waardoor je wakkerder blijft. Maar denk niet dat dat mogelijk is met je dienstvoertuig

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:43

Misschien kun je een flesje citroensap in je auto zetten en op het moment dat je wat moe wordt even een paar druppels in je mond doen? Of zure snoepjes. In ieder geval iets om je lichaam even een soort shock te geven.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:06

In China hebben ze al een verrassende oplossing gevonden:

Afbeelding

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 20:17

Cool, en wat moeten die doen?
Lichtshow geven? Of zoiets? Benieuwd of het werkt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:45

ElCamino schreef:
Vrachtwagens hebben zo'n sensor die registreert wanneer je over een witte lijn gaat ( onderbroken of niet).
Je schrikt je daarvan echt helemaal kapot weet ik uit ervaring.
Is dat niet iets voor in je auto?
Wanneer je dan wegzakt en je wagen registreert dat je afwijkt gaat die herrie af.
Is juist voor vrachtwagenchauffeurs die lange dagen maken, neem aan dat personenwagens dat ook kunnen hebben ?

Het heet Lane Department Warning ( rijbaan assistentie systeem):
De technologie maakt gebruik van camera’s en software die continu de ‘weg en de markeringen lezen’. Als de auto over de wegmarkeringen rijdt en op een andere rijbaan terecht komt zonder dat er richting aangegeven is, krijgt de bestuurder een aantal verschillende waarschuwingen. Dit kunnen geluidssignalen, visuele signalen of zelfs haptische signalen via het stuur of de stoel zijn.

In de auto heet dat lane assist.
Als je dat aanzet met dodehoekinspectie en je wilt wisselen van baan zonder je knipperlicht dan stuurt de auto tegen. Als er iets in je dode hoek of daar vlakbij zit (knipperlicht aan of niet) gaat je stuur trillen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:52

Als je bij de politie werkt, is het creëren van een veilige omgeving voor anderen toch wel de nummer één prioriteit en verantwoordelijkheid. Wanneer je dan op een forum, hoe goed bedoeld ook, moet vragen hoe je in godsnaam wakker blijft achter het stuur en daarbij voorbeelden schetst van gevallen waarin je de laatste 15 minuten van je rit niet herinnerd, moet je je echt heel sterk achter je oren krabben.

TS veroorzaakt gevaarlijke situaties, juist tijdens het uitoefenen van een beroep waarbij het waarborgen van veiligheid centraal staat. Dit gaat vroeg of laat een keer mis; ik vind dat je in deze de verantwoordelijkheid moet nemen om te stoppen.

Ik heb in mijn nog redelijk korte leven helaas meerdere dodelijke ongelukken in het verkeer gezien, twee ervan in mijn omgeving en één redelijk dichtbij. Beide veroorzaakt door een bestuurder die in slaap viel; de één iemand die zichzelf heeft doodgereden, de ander een heel gezin doodgereden door een bestuurder in een andere auto die in slaap viel. Ik vind het heel heftig dat iemand van laat staan de politie dan aangeeft dat ze al meerdere keren gevaarlijke situaties heeft veroorzaakt.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 24-01-24 14:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:58

webster543 schreef:
Het gesprek over 100 of 130 is best wel boeiend, maar hier minder van toepassing. Ik woon in België, hier is nog altijd dag en nacht 120.

Ik heb inderdaad een auto met lane assist, maar dat werkt niet altijd, heb ik al gemerkt. Als je 3-4 keer redelijk dicht in de buurt van de lijn bent, reageert hij niet meer. Maar het is handig.

Wat het werk betreft, daar valt niks te discussiëren. Ik wil niet van job veranderen en mijn bazen gaan ook geen enkele aanpassing doen.

Ondertussen
- geen jas aan in de auto
- gezonder eten (proberen O:) )
- vitamine D
- gezonde snack mee
- spannende luisterboeken

Slapen doe ik altijd al veel. Ik ga zelfs tijdens verlof rond 22u slapen. Als ik een vroege dienst heb, moet ik rond 3u opstaan en ga ik om 21u naar bed. Effectief slapen is wel niet makkelijk dan.
Als ik mijn Garmin mag geloven, is wel regelmatig dat mijn slaap niet stabiel is.

Maar blijkbaar zit je dan dus al 3-4 keer dichter bij de lijn dan verantwoord.... Waarom is dat dan? Want als dat al door vermoeidheid is, is het écht tijd om gewoon te stoppen.
Zelfoverschatting is doodsoorzaak nummer 1 in het verkeer hè, mensen denken heel vaak dat het nog wel kan en dat ze nog best heel goed rijden, terwijl dat dan al lang niet meer zo is.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 14:16

Omdat ik geleerd heb om rechts van de baan te rijden, niet in het midden.

En ik ga het hier afsluiten.
Bedankt aan iedereen die mee gedacht heeft!

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:45

over de lane assist nog een kleine toevoeging: de naam is afhankelijk van het merk, niet of dit een auto of vrachtauto is :)

En het reageren doet ie niet alleen als je te dicht erbij zit, soms is de weg simpelweg te smal voor de sensoren, of je gaat een bocht om en maakt 'm iets groter, dus om het meteen niet verantwoord te vinden... wel apart overigens dat ie stopt met reageren, ik ken juist alleen maar dat ie heftiger gaat reageren als je vaker achter elkaar bij de lijn in de buurt komt (maar dit topic gaat niet over lane assist)

Ik heb wel nog een tip, de temperatuur in de auto ietjes kouder zetten, door de warmte word je ook moe

Sorry dat ik nog na je berichtje reageerde maar wilde graag reageren op de lane assist :)
Succes en je baan klinkt wel heel gaaf!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:45

Citaat:
Ik heb een tijdje dagdienst gedaan. Werd er gek van. Ik heb graag het avontuur van “wat gaan wij vinden, hoe is het verstopt, de hond die echt knappe dingen laat zien, …”

Ik begrijp dat het avontuurlijke aspect van je baan leuk en spannend is. Het lijkt me ook een hele leuke baan Maar kun je het gevaar dat je vervolgens voor anderen vormt zo rechtvaardigen? Zeker bij een instantie als de politie die er toch juist voor onze veiligheid is, lijkt me dit niet de bedoeling.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 17:29

webster543 schreef:

Uhhu, tot je jezelf én je hond om een boom heen vouwt. +:)+

Bizar TS. Dit gaat om iets anders dan een keertje moe achter het stuur door slecht slapen, wat iedereen overkomt.
Heb je wel eens met je collega's 'op straat' gesproken? Hoe vaak zij na ernstige ongelukken een getuigenis hebben afgenomen waarbij die persoon zei dat hij 'wel moe was maar dacht dat het wel ging' of iets dergelijks?
Of als je een gesprek heb met je baas, kwartaal gesprekken ofzo, durf je dit dan aan te kaarten? Of niet omdat je zijn reactie ook wel weet?

Sorry hoor maar dit is gevaarlijk. Jezelf in gevaar willen brengen is één maar iemand anders in gevaar brengen..

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:05

Nyaleti schreef:
webster543 schreef:

Uhhu, tot je jezelf én je hond om een boom heen vouwt. +:)+

Bizar TS. Dit gaat om iets anders dan een keertje moe achter het stuur door slecht slapen, wat iedereen overkomt.
Heb je wel eens met je collega's 'op straat' gesproken? Hoe vaak zij na ernstige ongelukken een getuigenis hebben afgenomen waarbij die persoon zei dat hij 'wel moe was maar dacht dat het wel ging' of iets dergelijks?
Of als je een gesprek heb met je baas, kwartaal gesprekken ofzo, durf je dit dan aan te kaarten? Of niet omdat je zijn reactie ook wel weet?

Sorry hoor maar dit is gevaarlijk. Jezelf in gevaar willen brengen is één maar iemand anders in gevaar brengen..

Mee eens en dan ook nog hulpverlener zijn .... Geeft lekker vertrouwen dit...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:21

Ik vind het ook erg bijzonder hoe de ts vermoeidheid achter het stuur wegwuifd alsof het niets is...

https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/moe-achter-het-stuur-is-levensgevaarlijk

Vermoeid achter het stuur kruipen staat gelijk aan 5x de maximale limit aan alcohol voor beginnende bestuurders!

https://www.rijschoolozzi.nl/2018/08/01/vermoeidheid-vs-drank-op/

Dat je jezelf in gevaar wil brengen, be my guest, maar er is een hele grote kans dat je andere mensen meeneemt in de ellende als je slaapdronken achter het stuur kruipt....

Wees verstandig, boek een overnachting of stop met de nachtdiensten.

Leuk? Nee! Maar niet alles is altijd leuk! Ik ben erg snel moe en weet dus dat ik als ik een dagje weg wil naar bijvoorbeeld een Efteling, dat ik dan een overnachting moet boeken..... en dan ben ik gewoon "moe" aan het einde van de dag maar nog lang niet zo moe dat ik achter het stuur in slaap zou kunnen vallen. Alleen ik merk dat mijn reactiesnelheid gewoon een stuk minder is, dus om het voor iedereen veilig te houden, spendeer ik dus geld aan een overnachting, zodat ik de volgende morgen goed uitgeslapen naar huis kan rijden.

Is lang niet altijd handig en leuk, altijd maar weer ergens moeten overnachten om mezelf en m'n medeweggebruikers veilig te houden. Maar ik doe het wél!

Ik hoop de ts dan ook nooit tegen te komen als ze slaapdronken op de baan zit....(En ja, ik rijdt regelmatig in België)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:27

Ik vind het juist bijzonder onaardig om zo tegen ts tekeer te gaan, is het fout sure, maar daarom zoekt ze toch ook hulp. Ik vind het vele malen kwalijker dat de werkgever die in theorie de algemene veiligheid als speerpunt heeft, zo laks met z'n werknemers omgaat en daarmee die algemene veiligheid in het gedrang brengt. Lekker makkelijk om ts te bestoken, maar zij probeert er tenminste wat aan te doen ondanks dat haar werkgever z'n zorgplicht (die hebben ze lijkt mij..) verzaakt.