Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:58

Kikka schreef:
Soepblik schreef:
Ik overweeg het soms. Vanuit de industrie waarin ik werk is overmatig alcohol- en drugsgebruik "de norm" en is er eigenlijk altijd wel een feestje. Daarin blijft het niet bij drie of vier wijntjes maar eerder Mensen die comazuipen en zichzelf weer "wakker" snuiven. Uitjes van drie dagen waarbij veel mensen gewoon permanent onder de invloed zijn.

Ik kon vroeger nooit zoveel drinken (echt goed naar de paasei na drie bier) maar merk door een tijdje meedraaien in deze wereld dat die capaciteit flink is toegenomen en schrik daar soms van. Dat kan niet goed zijn en dat blijkt ook: na de keren dat ik nog meedoe met twee avondjes feesten ben ik gelijk ziek. Verkouden, ellendig; weerstand naar de knoppen. Steeds vaker denk ik: is dat 't waard?

Kortgezegd: nee. Liever dat ik nog wat aan m'n weekend heb dan vrijdagavond plezier en vervolgens alleen maar ellende. Drugs heb ik overigens nooit gedaan. Ik merk het vaker overigens dat leeftijdsgenoten een avond alcoholvrij gaan wat ik een hele positieve ontwikkeling vindt.

Ook marketing (agency)? :=

Bingo haha

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:25

Hier nog één.
Ik kan me niet heugen dat ik ooit een glas heb leeg gekregen. Smerig spul.
En nog ongezond ook.
Alcoholische drank vind ik alleen lekker om als ingrediënt in het eten te gebruiken.
En dan kook ik het liefst de alcohol er helemaal uit.
Ik herken de groepsdruk opmerkingen wel.
Maar ik kap ze wel altijd direct af.
Toen ik aan het begin van m'n studententijd een keer zei dat ik geen bier drink riep er eentje dat ik dat nog wel zou leren...
Geen van de aanwezigen heeft die fout daarna nog gemaakt. _-:(
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 12-10-23 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:37

Ik drink zo nu en dan best wel eens wat. Maar ik verlang er eigenlijk helemaal nooit naar (zoals hier in het topic wel eens genoemd wordt). Als iemand me vandaag zou zeggen 'je mag de rest van je leven geen alcohol meer'
Dan zou ik hooguit denken 'oh das wel jammer' en dan m'n schouders ophalen. Zou een veel groter probleem hebben met nooit meer chocola :')

Met de frequentie en mate waarin ik alcohol drink zie ik geen voordeel van helemaal nooit meer drinken. Ik drink nooitnooitnooit door de weeks. En een paar keer per jaar (zal niet vaker dan een keer of 5 zijn) een brakke zondag vind ik geen probleem/zonde.
Laatst bijgewerkt door Qimm op 12-10-23 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:38

Dat is het ook! Voor mijn man, kinderen en vrienden heel gemakkelijk: er is altijd een Bob!
Ik krijg wel steeds meer de opmerking: amaai, hoe doe jij dat? Ik ben jaloers, ik zou dat ook willen.
Het is nochtans erg simpel: je drinkt gewoon niet. Klaar. Niemand die je dwingt, toch?

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:07

Ik drink zelf heel weinig, eigenlijk alleen bij een etentje en dan ook zeker niet altijd.
Maar ik verbaas mij eigenlijk nog het meest dat bijna iedereen hier het heeft over jezelf moeten verdedigen, rare opmerkingen krijgen, ongezellig gevonden te worden.
Hoe werkt dat dan?
Als iemand vraagt wat je wil drinken zeg je toch gewoon een spatje, colatje, sinasje whatever?
Dat nodigt de ander toch niet uit om er een discussie over aan te gaan?
Of leef ik in zo'n bijzondere omgeving (waar de meesten wel drinken dus kan mij bijna niet voorstellen)?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:35

Lestria schreef:
Hoe werkt dat dan?
Als iemand vraagt wat je wil drinken zeg je toch gewoon een spatje, colatje, sinasje whatever?

Vaak dus wel. En vaak begint de discussie niet met 'Wat wil je drinken? Een frisje graag' maar met 'Wil je een biertje? Nee bedankt ik drink niet.'
En die wordt dan gevolgd door 'Ah toe nou joh! Eén biertje kan toch geen kwaad? Nee echt niet.' En dan ben je je al aan het verdedigen.
Het is ook meestal niet kwaad bedoeld maar wel hoogst irritant. En veel van ons kunnen er wel echt kwaad om worden.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:36

Ik drink ook niet. Krijg er van niemand commentaar op behalve van mijn schoonmoeder :') Zij vind het ongezellig dat ik geen alcohol drink. Dat argument begrijp ik oprecht niet en ze kan het zelf ook niet uitleggen, dus ik laat haar lekker mopperen. Ene oor in, andere oor uit.
Verder juist veel mensen in mijn omgeving die niet drinken, dat worden er de laatste vijf jaar ook merkbaar meer. Ik merk zelf ook dat er meer leuke alternatieven zijn, restaurantjes die zelfgemaakte limonades hebben, mocktails zijn redelijk ingeburgerd etc.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:44

axel_1997 schreef:
Vaak dus wel. En vaak begint de discussie niet met 'Wat wil je drinken? Een frisje graag' maar met 'Wil je een biertje? Nee bedankt ik drink niet.'
En die wordt dan gevolgd door 'Ah toe nou joh! Eén biertje kan toch geen kwaad? Nee echt niet.' En dan ben je je al aan het verdedigen.
Het is ook meestal niet kwaad bedoeld maar wel hoogst irritant. En veel van ons kunnen er wel echt kwaad om worden.

Ik vermoed dat het verschil dan zit in het woordje niet.
Ik zou gewoon zeggen: Nee, liever een frisje.
Maar zoals gezegd ik kom dat echt nooit tegen. Niet privé en niet bij andere gelegenheden. Of ik merk het niet omdat ik het ook echt een non-issue vind. Ga daar geen discussie over aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:46

Hier vragen ze niet wil je een biertje. Maar zouden ze dat wel zeggen zou ik antwoorden nee dank je doe maar een colaatje.
Dan heb je al minder discussie voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:49

axel_1997 schreef:
Lestria schreef:
Hoe werkt dat dan?

Ik zou het houden bij 'Nee bedankt.' Want met 'ik drink niet' begin je al zelf uit te leggen :D

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:54

ik heb ook nooit alcohol gedronken (ok oooooit 1 sneeuwitje := )

heb vroeger vaak discussies gehad maar die tijd is nu wel voorbij. Vooral als tiener daardoor nooit uit gegaan want dan was je de rare die niet dronk. plus als jij als enige nuchtere bij dronken mensen staat is het toch anders ( en schaamde ik me vaak voor de andere :+ )

nu gewoon totaal niet nodig gevoel. zou ook nooit dronken willen zijn of worden, de gedachte alleen al vind ik zelfs eng. overigens vind ik het ook niet lekker als het in het eten word gedaan, het heeft toch een typische smaak.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:30

Ik wissel heel erg.

Ik houd wel van een drankje hier en daar en kan er ook echt van genieten. Helemaal met eten en een goede pairing met wijn, bier of iets anders. Heerlijk.

Maar ik ga ook regelmatig uit dat ik alleen maar water drink (tapwater is gratis :+ ) En soms ga ik uit en komen de shotjes en overmatig alcohol gebruik. Maar dat is sporadisch, gelukkig ken ik mijn lichaam en heb ik bijna nooit een kater.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:36

Ik ben een tijdje gestopt omdat ik een keer de dag na wodka drinken zeer ernstige migraine kreeg, tot aan spoed dienst bellen toe (24 uur niet kunnen eten/drinken, flink uitgedroogd en hoofdpijn was niet meer uit te staan).

Toen was ik heel lang bang om te drinken.

Nu wel weer eens, maar alleen als ik er echt zin in heb en mij er goed bij voel en ik drink liever niet meer zulk sterk spul.

Ik vind het wel lekker en gezellig, en het blijft bij mij dan ook maar bij een feestje of iets 1 a 2 keer per maand.

Ik heb ook wel eens een enkele keer een drankje genomen (alleen) om even de scherpe randjes eraf te halen, maar ik dacht wel van, dit mag geen gewoonte worden.. ik wil het nooit zo gebruiken dat ik er van afhankelijk wordt.

Het is dus bij mij geen terugkerend/regelmatig iets, dus dan vind ik het goed.

Maar ken wel veel mensen om mij heen die standaard voor het weekend een flesje wijn of 6packje bier meenemen, hoewel ze misschien niet overmatig veel drinken is het toch een ongezonde gewoonte.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:41

Hier zitten alleen maar mensen in die helemaal niet drinken zo te lezen.

Ik vind het heerlijk. Wijntje bij het eten, grappaatje bij de koffie. Biertje bij een concert of op een feestje. Zou het echt niet willen missen. En zie daar ook geen reden toe.

In mijn vriendengroep drinkt 1 vriendin ook nooit omdat ze het niet lekker vindt. Prima, mag zij rijden als we verder weg gaan. En als ik soms de volgende dag fit wil zijn rijd ik en mag zij weer mee. Mooi toch, ieder zijn ding.

Snippergroen

Re: Alcoholvrij: wie drinkt er niet (meer)? (18+)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:55

Als mensen moeilijk doen over dat je niet drinkt, is dat vaak omdat je ze eigenlijk indirect confronteert met hun eigen drankgebruik :)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:09

Nooit gedronken, dochter van een agressieve alcoholist dus heb dr altijd een afkeer van gehad.
Mijn man drinkt niet meer sinds hij mij heeft leren kennen.

Nooit een issue geweest hier maar ik hou dan ook niet van uitgaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:15

Bloodymary schreef:

Ik vind het heerlijk. Wijntje bij het eten, grappaatje bij de koffie. Biertje bij een concert of op een feestje. Zou het echt niet willen missen. En zie daar ook geen reden toe.

In mijn vriendengroep drinkt 1 vriendin ook nooit omdat ze het niet lekker vindt. Prima, mag zij rijden als we verder weg gaan. En als ik soms de volgende dag fit wil zijn rijd ik en mag zij weer mee. Mooi toch, ieder zijn ding.

Nee. Ik ben een stevige drinker. Die aan het minderen is. Dat dan weer wel.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:28

Relaxed schreef:
axel_1997 schreef:

Ik zou het houden bij 'Nee bedankt.' Want met 'ik drink niet' begin je al zelf uit te leggen :D

(Calimero pet op. ^) ) Ik vind het niet mijn verantwoordelijkheid om de groepsdruk te ontwijken. Want het is mijn keuze die alleen op mij invloed heeft. En als ik die benoem heeft een ander zich daar bij neer te leggen. En op 'Nee bedankt.' volgt vaak 'een wijntje dan?' En op 'nee bedankt, een colaatje graag' volgt 'Oh moet je rijden?'

Maar nu zit ik me onnodig boos te maken op niemand om iets wat nu niet gaande is. En dat moet ik niet doen. :') (Calimero pet weer af.)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:34

haha, nou zulke drammers op alcohol hebben wij hier gelukkig niet.
Want geloof dat ik na de zoveelste keer toch iets eruit zou floepen is er iets mis met je gehoor of zo?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:42

Ik herken dat gelukkig ook echt totaal niet.
Hier zijn juist veel alcoholvrij bier drinkers tegenwoordig, daar valt mijn frisje of watertje niet eens bij op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:42

DuoPenotti schreef:
haha, nou zulke drammers op alcohol hebben wij hier gelukkig niet.
Want geloof dat ik na de zoveelste keer toch iets eruit zou floepen is er iets mis met je gehoor of zo?

Haha dit idd :')

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:55

Ik heb één keer een slok alcohol gehad. Per ongeluk. Ik dacht dat ik een chocolade toetje had besteld in een Afrikaans restaurant (Utrecht Oude Gracht?). Bleek iets met chocolade cream likeur of zo te zijn. Ik weet niet eens meer hoe het eruit zag, maar 1 hap (slok?) was meer dan genoeg. :=

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:04

Ik drink sinds m’n 23e niet meer( ben nu 41), altijd zo’n omgekeerde maag de volgende dag :(:) dus toen maar afgezworen.. en ik mis er ook niets aan. Vriendlief is blij want die heeft altijd een chauffeur hahaha.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:16

Ik drink erg weinig. Zou zeggen 1x per maand maar soms wel eens een maand niet. Op vakantie of met een feestdag vind ik een wijntje wel lekker :j
Toen ik aantal jaar terug vaker uitging dronk ik meer maar ik heb het nooit zo boeiend of lekker gevonden.

Maar ik ben soms echt verbaast als ik mijn medestudenten hoor.
Ik denk dat een groot deel toch echt 4 dagen (of meer) per week aan het drinken is.
Doordeweeks een borrel van de vereniging en huisavond, uitgaan en feestjes in het weekend. En als er gekookt wordt met vriendinnen ook bier of wijn erbij.

En als je niet drinkt ben jij de persoon die 'raar' is :+
Blijft me verbazen hoe het kan dat alcoholisme onder studenten zo sociaal geaccepteerd is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:00

Bloodymary schreef:

Dan heb je het topic niet helemaal goed gelezen :)