superpony schreef:Precies dat!
Veel zaken veranderen continu om het wetenschappelijk als enige juiste aan te wijzen. Ze weten gewoon nog lang niet alles en goede artsen geven dat ook gewoon toe.
Net als het voorbeeld wat ik noemde; paracetamol was altijd zo veilig en nu komen sommige!! artsen daarop terug. De 1 neemt iets gelijk over, de ander niet.
Ibuprofen net zo, cbd/thc, maar ook mijn voorbeeld van het vrouwelijk hart, de meningen over B12, narcoses die veranderen, de ruggenprik, de roesjes, meer gebruik van propofol etc etc. En echt elke arts doet het weer anders.
Ik heb zo’n hekel aan deze uitspraak. Jij laat het altijd klinken alsof wetenschap zo onbetrouwbaar als wat is, en dat is simpelweg niet waar.
Ja wetenschap verandert voortdurend. Maar dat wil nog niet zeggen dat er ineens compleet andere conclusies worden getrokken.
Je noemt bijvoorbeeld paracetamol. Zou het kunnen dat we nieuwe toepassingen van paracetamol ontdekken? Ja. Is paracetamol ineens super gevaarlijk? Nee. Het is niet zo dat je er ineens dood van neervalt of dat iedereen er ineens kanker van krijgt.
Hooguit heeft het bijvoorbeeld bij een kleine groep mensen een bepaald negatief effect wat eerder nog niet opgevallen was. Of is er een negatief gevolg van extreem veelvuldig gebruik / extreem hoge dosis. Of zien we bijvoorbeeld bij veelvuldig gebruik een paar subtiele veranderingen in het lichaam die wellicht niet zo positief zijn te noemen.
De conclusie dat paracetamol pijnstillend en koortsverlagend werkt en de paar negatieve effecten daarmee in balans staan en het dus prima gebruikt kan worden bij die toepassingen, verandert niet ineens.
Zo ook bij andere onderzoeken. Hooguit kunnen we extra nuances ontdekken. Dat de werking net wat anders ligt dan we dachten bijvoorbeeld, maar de uitkomst nog hetzelfde is. Bijvoorbeeld omdat we diepgaandere processen ontdekken die invloed hebben op wat we eerst dachten wat de oorzaak was van iets.
Dus:
Resultaten worden genuanceerd, ze veranderen niet ineens compleet van conclusie.
Disclaimer: dan heb ik het over modern wetenschappelijk onderzoek natuurlijk. Waarbij de methodes vastliggen en de onderzoeken aan strenge eisen moeten voldoen. Waarbij je de onderzoeken ook op een bepaalde manier moet omschrijven en onderbouwen, zodat er peer review en replication plaats in vinden. Waardoor de kans dat je fraudeert en er mee wegkomt zeer klein is.