Contact herstellen met ouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:42

Ook ik herken dat kleine kringetje. Maar ik heb altijd gezegd, liever een paar goede vrienden dan een hoop die ik nouwlijks echt ken. Ik kan zo veel mensen niet eens bijhouden joh _O- . En ja, terloops heb ik wel wat extra mensen waar ik mee klets, wat op werk, wat op de stallen, etc. Maar echt goede vriendschappen en familie waar ik close mee ben heb ik maar een paar.

Maar idd, als je dat graag anders ziet, zeker als je door omstandigheden als een scheiding de boel kwijt raakt, dan snap ik wel dat het je minder lekker zit. Feestdagen zijn hier ook lang lastig geweest, meestal eindigde dat in een excuus verzinnen om niet te komen. Aan de andere kant van het land gaan wonen had toen wel weer z'n voordelen :+ . Dus snap dat wel, en altijd toevallig op vakantie gaan valt ook op. Sterkte daarmee Arzil :knuffel: . Maar wat je zelf ook al zegt, is het opkrabbelen uit een dal. En gelukkig vergroot die groep na een tijdje ook weer. Vaak met nog hechtere banden, want je weet wie er in zware tijden bij je bleef :) .

luuntje

Re: Contact herstellen met ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:04

Wat ik lastig vind is moederdag en vaderdag.
Doe er niks aan. En wil zelf ook niks.

En dan reclames van dochtersdie het zo gezellig hebben met hun moeder.
Leuk, maar zit er voor mij niet in. En dat is weleens stom.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:06

luuntje schreef:
Mijn moeder belde, gelijk verwijt waarom ik niet gelijk opnam.

Klinkt heel bekend....

luuntje schreef:

Snap ik. Op zo'n momenten word je extra met je neus op de feiten gedrukt dat je geen (goede) band hebt met je ouder(s).

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:19

Hier ook best een klein kringetje.
Heel prettig hoor fijne mensen om je heen maar ik denk ook wel: als puntje bij paaltje komt ben je toch alleen.

Klinkt heel dramatisch maar ik bedoel als je in een nare situatie zit qua gezondheid of zo kun je gesteund worden maar toch moet je het alleen aangaan en het alleen doorstaan. Dat is toch vaak hoe ik het grotendeels ervaar in ieder geval zonder dat ik dat dus als een drama voel hoor. Het is meer vaak mijn conclusie of zo.

Nou ja zal ook misschien wel heel vaag klinken weer >;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:25

luuntje schreef:

Luuntje dat hadden mijn zus en ik ook, dan zei bij school iemand dat ze gezellig een kopje koffie ging doen bij haar moeder en van alles bepraten. Dat lieten wij wel uit ons hoofd want als je al iets vertelde kreeg je het net zo hard voor je voeten gegooid.
Ik vertelde dat ik zwanger was van onze oudste, ik belde mijn opa en oma maar die wisten het al -O-
Ik heb het geaccepteerd en laat niet meer mijn leven beïnvloeden, al heel lang niet.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:39

Chanicha dat is heel wijs.
Heb je wel contact met je zus?

Mijn moeder verdraait ook alles.
Stookt ook graag tussen mensen.
Bijvoorbeeld door tegen mij te zeggen dat iets leuk is en via anderen horen dat het stom was.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:42

Bij mij is het juist zo dat naar de buitenwereld ontzettend de schone schijn opgehouden wordt. Over haar ene kind wordt gesproken alsof die gisteren nog over de vloer is geweest. Terwijl diegene in werkelijkheid al jaaaaren geen contact meer heeft (wil).

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:50

luuntje schreef:
Chanicha dat is heel wijs.
Heb je wel contact met je zus?

Mijn moeder verdraait ook alles.
Stookt ook graag tussen mensen.
Bijvoorbeeld door tegen mij te zeggen dat iets leuk is en via anderen horen dat het stom was.

Ja hoor, het is een hobbelige weg geweest maar het contact is goed.
Loslaten Luuntje, mensen geloven wat ze willen geloven en komen er vanzelf achter hoe het werkelijk in elkaar zit.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:46

Chanicha dat is fijn.

Mijn zusje en ik bellen elkaar regelmatig.
Wij hebben nu geen ruzie meer. Mijn moeder is er nu tussenuit met haar gestook.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:04

Mijn zusje en ik hebben een paar jaar geleden afgesproken dat als mijn moeder iets zei over mij of over haar dat we iets gezegd zouden hebben, we elkaar zouden bellen om te vragen en dat is een goede afspraak geweest want ze was echt op oorlogspad.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 17:18

Chanicha herkenbaar.
Wij bellen elkaar ook.
Al heeft zusje helemaal geen contact meer met moeder en haar man.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 17:33

Koper schreef:

Lukt het jullie om jullie ouder(s) te zien als iemand met hun eigen pijn, en daarom onvermogen om er op een betere manier voor jullie te zijn?[/quote]

Ik kan prima inzien dat iemand zonder psychische problemen zijn kind niet zo zou behandelen. Echter als ouders het verstoppen achter de voordeur, kunnen ze zich anders gedragen. Dus elke dag als je thuis komt jouw in elkaar slaan, maar is er visite het niet doen. Dat betekend dat het een keuze is.

Geen hulp zoeken, willen etc betekend in mijn ogen ook dat het hun keuze is.

Heb jij een ziekte waar je niks tegen kan doen, dan doe je dat ook waar anderen bij zijn. Voor mijn gevoel is dit de doelgroep die eerder wordt gezien en de kinderen hulp krijgen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 18:52

Scrabbel je zet mij aan het nadenken. Dank je wel.

Ik heb het idee dat in dit topic vooral mensen zitten die ouder(s) hebben die geestelijk anders zijn.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 19:04

luuntje schreef:
Scrabbel je zet mij aan het nadenken. Dank je wel.

Ik heb het idee dat in dit topic vooral mensen zitten die ouder(s) hebben die geestelijk anders zijn.

Dat denk ik ook…

Zijn jullie bekend met kopp?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 19:46

Kopp kinderen ken ik. Ben ik.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 19:50

Ik heb vaak tegen mijn moeder gezegd, ook toen ik een jaar of 15 was, dat ze hulp moest gaan zoeken.
Kwaad en schreeuwen en weet ik niet wat.
Ze had zelf een rotjeugd gehad met slaan en schreeuwen en zomaar naar een internaat werd gebracht maar dan nóg heb je de keus om het met je eigen kinderen anders te doen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 19:56

luuntje schreef:
Kopp kinderen ken ik. Ben ik.

Knuffel voor jou :(:)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 19:59

chanicha schreef:
Ik heb vaak tegen mijn moeder gezegd, ook toen ik een jaar of 15 was, dat ze hulp moest gaan zoeken.
Kwaad en schreeuwen en weet ik niet wat.
Ze had zelf een rotjeugd gehad met slaan en schreeuwen en zomaar naar een internaat werd gebracht maar dan nóg heb je de keus om het met je eigen kinderen anders te doen.

Ik zat in eenzelfde situatie en was heel boos op mijn ouders.

Afgelopen voorjaar is er een reportage op televisie geweest van 4 afleveringen dat ging over "generatietrauma".

Ik ben milder geworden door die afleveringen te zien.

Mijn ouders hadden geen keuze om dingen "anders" te doen, zij waren zelf de dupe van hun ouders en wisten niet wat een generatietrauma was.

Ik ben, bij toeval, wel bekend met het fenomeen generatietrauma.

Een generatietrauma duurt voort tot de generatie die er wat aan doet, aan mij de taak om dingen anders te doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:14

Petpa schreef:

Een generatietrauma duurt voort tot de generatie die er wat aan doet, aan mij de taak om dingen anders te doen.

Ik bij toeval ook. En ik ben ook zo'n veranderaar. Dat is niet altijd leuk, want het kost veel energie, tijd en verdriet (en geld). Maar het gaat wel de goede kant op.

Scrabbel :(:) Dat klinkt eerder als narcisme dan als "gewoon" een trauma. Natuurlijk is narcisme ook een ziekte. Maar wel eentje die voor je omgeving echt enorm heftig is.

Las ook dat chanicha en luuntje goed contact hebben met hun zussen. Fijn :)

Over de feestdagen. Die vierde ik de laatste jaren dat ze er nog was met mijn grootmoeder :) Nadat zij overleed heb ik een paar jaar niet aan Kerstmis gedaan. En nu blijf ik met Kerstmis gewoon thuis en ben ik als enige in mijn omgeving niet totaal gestresst door de voorbereidingen. Ik begraaf mij gewoon onder een stapel boeken, lekker eten, emmers warme chocolademelk, twee katten en als er nog ergens plek voor is een dekentje. Vind 't wel best zo, Kerstmis is lekker rustig. Ik ben niet christelijk, of gelovig, maar Jezus heeft voor mij een andere betekenis. Daar sta ik op kerstavond ook bij stil. En ik heb ook met elke adventzondag een nieuwe kaars. Gewoon de gewone kerstdingen verder :)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:18

Koper schreef:
Petpa schreef:

Ik bij toeval ook. En ik ben ook zo'n veranderaar. Dat is niet altijd leuk, want het kost veel energie, tijd en verdriet (en geld). Maar het gaat wel de goede kant op.

Scrabbel :(:) Dat klinkt eerder als narcisme dan als "gewoon" een trauma. Natuurlijk is narcisme ook een ziekte. Maar wel eentje die voor je omgeving echt enorm heftig is.

Las ook dat chanicha en luuntje goed contact hebben met hun zussen. Fijn :)

Over de feestdagen. Die vierde ik de laatste jaren dat ze er nog was met mijn grootmoeder :) Nadat zij overleed heb ik een paar jaar niet aan Kerstmis gedaan. En nu blijf ik met Kerstmis gewoon thuis en ben ik als enige in mijn omgeving niet totaal gestresst door de voorbereidingen. Ik begraaf mij gewoon onder een stapel boeken, lekker eten, emmers warme chocolademelk, twee katten en als er nog ergens plek voor is een dekentje. Vind 't wel best zo, Kerstmis is lekker rustig. Ik ben niet christelijk, of gelovig, maar Jezus heeft voor mij een andere betekenis. Daar sta ik op kerstavond ook bij stil. En ik heb ook met elke adventzondag een nieuwe kaars. Gewoon de gewone kerstdingen verder :)

Fijn om te lezen dat het de goede kant op gaat!!!

Jij bent qua feestdagen verder dan ik, ik ben gedurende de kerstdagen volledig uit mijn doen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:26

Die tijd heb ik ook gehad. Vooral als ik dan bedacht dat er allerlei mensen heel gezellig kerstmis zaten te vieren.

Maar weet je. Vroeger met kerstmis waren wij (mijn zus en ik) op kerstavond en eerste kerstdag thuis. Dat wil zeggen bij mijn moeder en grootmoeder. Wij woonden met ons vieren. En op tweede kerstdag gingen we met mijn vader naar een tante toe, waar dan allerlei familieleden ook waren. En dat waren altijd heel laaaaaange middagen en avonden, die bij mijn tante dan. Afgezien van een neef (die nu heel grappig en leuk is maar destijds een rare nerd was) waren er geen mensen onder de 45. Dus voor mijn zus en mij was het best saai.
Met kerstavond was het wel gezellig, daar deed mijn moeder wel haar best voor. En het was heel fijn dat mijn grootmoeder er was. Ik heb ook echt wel dingen van kerstmis van vroeger meegenomen. Sommige dingen letterlijk, zoals de adventskrans en wat andere versieringen. Maar mijn grootmoeder en mijn zus zijn er niet meer. En de andere mensen die er vroeger waren zijn er voor de overgrote meerderheid ook niet meer (tante, oudtante, oma van vaderskant enz) en mijn neef heeft een gezin. Dus ja. Ik heb de dingen meegenomen die mij dierbaar zijn. En heb daar zelf in de loop der jaren elementen aan toegevoegd. Zo is sinds een paar jaar trifle een vast onderdeel van de kerstdagen Y)(^) En ik moet ook wel zeggen dat ik mij heel banketstaaf zou vinden om met Kerstmis Ju en Majtje alleen te moeten laten :o Zij zijn het hele jaar mijn vriendjes, en dan op de dag die in het teken staat van gezelligheid zou ik ze de hele dag alleen laten? Nee hoor. Thuis is waar je wordt aanvaard zoals je bent. Als dat bij je familie is is dat mooi. En als dat niet bij je familie is, dan is thuis ergens anders.

Ik heb een Marokkaanse vriendin die geen Kerstmis viert. Ooit hadden we het idee om dat samen te doen. Maar het is er eigenlijk niet van gekomen, dus blijkbaar hebben we allebei die noodzaak niet zo.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-09-23 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:29

Ik vond de laatste twee jaar de feestdagen heel stressvol. In 2021 verzorgde ik het diner en ik heb zoveel stress gehad dat ik daarna 9 maanden lang depressief was. Bovendien gaf ik aan mijn moeder aan dat ik een alcoholvrije kerst wilde, en zij eiste toen wijn en ze heeft zich bijzonder gemeen, kwetsend en manipulatief gedragen. Ik heb haar uiteindelijk toch wijn gegeven, maar dit voorval is een van de redenen dat er geen contact meer is. Die klotewijn kan ze niet een avondje laten staan...
In 2022 werd er opeens van mij verwacht dat ik een gang verzorgde terwijl mijn broer hostte. Ik gaf aan niet nogmaals zoveel stress te willen ervaren, en men deed moeilijk - ik heb toen de gang toch maar verzorgd (de relatie met mijn broer is fragiel en ik wilde geen ruzie met kerst) en maanden later kreeg ik toch een een veeg uit de pan over wat ik allemaal wel niet fout had gedaan... fiets, als je vind dat ik gewoon een taart had moeten kopen, had dat dan gezegd!!! Of beter, had zelf die rottaart gekocht.

Dit jaar voor het eerst met partner kerst vieren, en we zitten lekker met een hotelarrangement in de Efteling.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:31

Sowieso lijkt de Efteling mij een heel leuke plek met Kerstmis {:) Maar zo sta ik er ook in hoor: gewoon doen waar je zelf blij van wordt en je goed bij voelt, en met de mensen waar je je goed bij voelt. Want niemand is het waard dat jij er 9 maanden depressief van wordt :knuffel:

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:32

Religieus trauma syndroom meld zich :wave:
Dus eigenlijk ook een beetje ouders die geestelijk anders zijn maar dan anders :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 20:38

Melzazu schreef:
Religieus trauma syndroom meld zich :wave:
Dus eigenlijk ook een beetje ouders die geestelijk anders zijn maar dan anders :=

Dat lijkt mij heel lastig, en gelukkig heb ik zelf niet zoiets meegemaakt. Zit een buffer van twee generaties tussen. Mijn overgrootvader was predikant... maar mijn grootmoedertje was eigenwijs genoeg om een katholieke man te trouwen, en samen vonden ze elkaar in de kerk van de Christengemeenschap _/-\o_ Dappere mensen die voor hun eigen geluk kozen.

Het is vast een beetje off topic. Maar ik ben wel heel trots op mijn grootmoedertje die zich niet door haar vader op de kop liet zitten <3

Uiteraard kreeg mijn moeder een grondige Steineropvoeding. Wat haar dan weer heeft doen besluiten om religie buiten de deur te houden voor mijn zus en mij.

Dus mocht je kinderen willen dan kan dit hopelijk dienen ter inspiratie :P
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-09-23 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt