adhd bij volwassen vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 16:48

Oh die vragen over vroeger heb ik ingevuld en voor mijn ellende, gestructureerd, rustig, kalm, nooit wat kwijt, daarna chaos, altijd dingen zoek, dromerig en niet opletten op school, te laat komen, te vroeg komen. Altijd druk, snel praten, friemelen met van alles en nogwat, makkelijk vallen bij gebrek aan motoriek, nul concentratie of zo geconcentreerd dat ik alles om me heen vergat, totaal niet kunnen stilzitten, ik was en ben echt een enorme wiebelkont daarin. Woeste levendige dromen.

Als ik mijn schoolrapporten van vroeger lees. Gaat heel goed mee op school maar zit nooit stil, droomt weg, weinig concentratie, kan haar mond soms niet houden enz, ieder jaar weer opnieuw, alleen de eerste kleuterklas was rustig geconcentreerd, let goed op enz, braaf meisje :))

Als je dochter echt toen ze klein was de rust zelve was en nooit wat kwijt of chaotisch zou je idd eerder denken dat er wat anders aan de hand is als ze geen ongeluk heeft gehad, hoofd gestoten, ziek geweest enz

Joltsje

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 16:55

Kun je ‘gewoon’. Zo’n test aanvragen bij een instituut. Ik twijfel dus nog steeds.

Ik heb vroeger mijn schoenen in de koelkast gezet en kon ze vervolgens nooit meer vinden (koelkast stond in de bijkeuken, waar de schoenen ook stonden).

Wel eens een online test gedaan voor Vrouwen met add. Mijn man had m ook ingevuld over mij. Hij gaf me 23 vd 25 punten geloof ik. Ik 21 van de 25 haha. Maar ik denk als ik mijn ouders vraag ik inderdaad ‘ een lief kind’ was die zich goed aanpaste aan alles.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:24

wat ik gelezen heb over vrouwen met adhd, dat zij vaker intern druk zijn in plaats van een druk persoon qua gedrag. Daarom dacht ik altijd dat ik geen adhd kon hebben, omdat ik inderdaad wel rustig ben in gedrag.

Maar goed, misschien heb ik het ook wel niet :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:39

Ik ben intern een enorme chaos en extrern of extreem druk of zo stil en afwezig als ik compeet uit sta. Droom ik weg en ben met drie dingen tegelijk bezig let ik juist op (ik moet iets erbij doen (friemelen, ergens naar luisteren of tekenen dan kan ik me beter concentreren op de info) ga ik zitten staren en lijk ik op te letten ben ik mijlenver weg. Daarmee ging het vaak mis op school :')

Mijn grootste errors ontstaan trouwens bij het onbedoeld opvangen van de gesprekken om me heen, bloedje irritant want ik wil het niet horen, maar filteren lukt niet, stel je een restaurant voor waarin 5 tafels bezet zijn, dan is het voor mij "oh de buurvrouw van ....""ik ging op de fiets""mijn auto is""examen ging slecht" "drie verderop is vandaag""ik had alles fout""gewassen vandaag" "en mijn band was lek" terwijl ik ook nog probeer een eigen gesprek te houden,
Het geeft een beetje weer hoe mijn hoofd (niet) werkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:40

Malenka schreef:
Ik weet welke vragen je krijgt. :o Als dat niet aan de hand is dan heeft ze dus inderdaad geen adhd want ik ga er vanuit dat jullie maskeren dan ook ondervangen hebben.

Net zoals dat wij geen diagnoses kunnen stellen, kunnen we ook niet stellen dat iemand iets níet heeft van achter een scherm. Zeker niet op basis van twee heel summiere berichtjes.

thequeensmum schreef:
De vragen waren niet of ze ‘normaal’ was.
Er was een waslijst aan vragen.
Was ze rustig, druk, georganiseerd, hoe deed ze het op school, met familie, waren er vriendinnetjes, was ze vaak dingen kwijt en ga zo maar door.
Heb samen met mijn man de vragen zo goed mogelijk beantwoord en het later ook nog voorgelegd aan naaste familie.
Deze hadden dezelfde antwoorden als wij.
Gaan we naar de vragenlijst over haar volwassen tijd dan is het precies het tegenovergestelde.
Denk dus niet dat het aan ons perspectief ligt

Hebben jullie wel eens naar hoogbegaafdheid gekeken? Dat heeft een enooorme overlap met ADHD qua kenmerken, vooral op het gebied van de chaos en extreme gedachtestromen. Verschillen liggen vaak bij de fysieke hyperactiviteit of makkelijker kunnen laserfocussen. En HB kinderen zetten hun IQ vaak in bij het managen van kenmerken, maar automatisch natuurlijk dus nemen ze zijweggetjes waarvan ze zelf (en hun omgeving dus ook niet) totaal geen idee hebben dat ze het doen. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat ADHD met een laag IQ gepaard gaat (dan zou één van mijn testen liegen, ADHD of IQtest :')).

HB wordt, hoe kan het ook anders, vaker bij jongens dan bij meisjes gediagnosticeerd. En nou lopen hoogbegaafde kinderen ook zeker wel tegen dingen aan hoor, maar die vliegen sneller onder de radar dan kinderen met ADHD. Dus misschien is dat nog iets waar herkenning in gevonden kan worden? Misschien ook niet natuurlijk, maar wilde het toch opperen :)

Overigens zegt een kindertijd niks sluitends. Ik ken persoonlijk drie vrouwen (allemaal midden 30 nu), één autisme en twee ADHD, die fluitend door hun kindertijd zijn gekomen. Geen opvallende dingen, geen grote moeilijkheden, niks. Maar pas in de (late) adolescentie zijn ze tegen dingen aan zijn gaan lopen omdat ze toen echt de wijde wereld in gingen. Achteraf blijkt hun 'moeiteloze' jeugd waarschijnlijk te zijn veroorzaakt doordat de gezinnen waarin ze opgroeiden heel veilig en open waren. Alles 'klopte' gewoon tijdens hun jeugd, zelfs moeilijke ervaringen en hoe daarmee omgegaan werd, waardoor het alle drie hele vrolijke meisjes waren met heel neurotypisch-ogend gedrag. Oh trouwens, bedenk me nu dat ik ook twee mannen met soortgelijk verhaal ken, één autisme en één ADHD.

De autistische vrouw heeft nu een dochtertje met HB trouwens, vader met ADHD. Ze gaan wel verder zoeken als ze iets ouder is (ze is nu 6). Leuk genenpoeltje, wel.

EDIT: in het kader van terminologie stel ik voor "neurotypisch" te gebruiken ipv "normaal" :)
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 08-04-25 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:47

Het grote nadeel is dat ookal kom je mee op school je alsnog veel meer uit jezelf en alle contacten had kunnen krijgen als het optijd vastgesteld was. Dus ja je concentratie is goed genoeg om mee te komen maar het had zoveel beter kunnen zijn waardoor het minder hard werken was om dat doel te bereiken.

En dat is met alles zo. Met wat medicatie en de juiste ondersteuning had het leven van jongs af aan makkelijker kunnen zijn in plaats van watertrappeld het leven door denkend dat dat normaal is.
De verademing van de eerste keer ritalin. Bizar om rust te ervaren n 1 pilletje. Dat dat bestaat, een rustig hoofd. Ik had al 32 gewerkt met mijn 7 sneltreinen zonder spoorboekje. Tuurlijk heb ik de oliebol zelf leren aansturen en kan ik mij redden in het leven. Maar met een pil kreeg ik opeens zoveel meer info binnen op gestructureerde wijze. Kon ik opeens songteksten horen in plaats van gokkend meezingen. Snapte ik de frustratie van mijn man beter want ik miste de helft aan info.
En met die chaos was ik een keurige gemiddelde leerling wat ik niet snapte want in mijn hoofd kon ik echt meer. Maar ik kreeg het er niet uit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:04

Vuurvleugels dat is bij mij ook getest en aan de orde :') ik ben dubbel de pineut

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:17

Met NAH kan je eigenlijk geen adhd stellen, omdat de symptomen overeen komen met NAH. Zeker als het er voor de NAH niet was, klopt de diagnose adhd eigenlijk niet. Wel kunnen je dezelfde medicatie gebruiken voor dezelfde symptomen.

Het is twijfelachtig of de jeugd echt hard moet zijn in wel/geen diagnose. Wat je vooral wil is wel aanwijzingen voor de problemen, die wellicht heel goed zijn opgevangen door de omgeving. Wat ik wel wil mee geven is dat zelf de diva invullen vaak niet werkt.
Ik weet dat er organisaties zo werken, maar je mist dan echt de essentie.
Juist bij meisjes is het echt belangrijk om de diagnostiek te doen bij iemand in de kamer met ouders samen.
Als je inhoudelijk wil ingaan op wat je dochter zegt en hoe dat haaks op elkaar staat mag je altijd pb'en.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:23

Ik heb een keer een assesment gedaan voor t werk. Een mega rollercoaster, dat wel. Maar daar kwam ook een mega hoog niveau uit. Dus ik zei al, dat zal wel niet kloppen, ik heb ook wel geoefend. Hij zei, je hebt een bijzonder profiel, ik kan mijn vinger er niet op leggen. Wqs voor mii ook wel weer een bevesitiging.

Mijn zoon is ook slim. Zowel iq sls EQ. Ook al hulp gehad. En nu gaat t best goed met m. Twijfel dus over al dan niet testen

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 19:27

smurffie schreef:
Ik weet dat er organisaties zo werken, maar je mist dan echt de essentie.

Ik blijf het bizar vinden hoe enorm veel verschillen er zijn tussen organisaties inderdaad. En hoe 9 van de 10 de plank nog steeds mis slaan.

Bij mijn beste vriendin behoorde het nemen van Ritalin tot één van de onderdelen van de assessment. Als ze daar niet op zou reageren zou het een lastige worden om de diagnose te krijgen. Hoe dan!? ADHD medicatie is sowieso al mega willekeurig qua wat wel en niet voor iemand werkt, en zéker bij vrouwen omdat de werking heel erg af kan hangen van de menstruatiecyclus. Hoe komen ze erop om dat een onderdeel van de test te maken!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:53

thequeensmum schreef:
Het rare is nu dat de vragen die wij hebben beantwoord haaks staan op de antwoorden die zij zelf heeft ingevuld over haar volwassen leven. De conclusie n.a.v. de antwoorden die zij zelf gaf ( en ik ben het 100% eens met haar antwoorden ) geven duidelijk ADHD aan, maar de situatie in haar kindertijd is echt heel anders.
Conclusie: ze heeft geen ADHD, want zo stelt men, ADHD word je mee geboren, dat ontwikkelt zich niet later.
Ik blijf het heel vreemd vinden, zeker na het doorlezen van dit topic. Haar gedrag en hoe ze zich voelt komen zó overeen met wat ik hier lees, vooral die chaos in het hoofd.
Iemand die dit herkent of er wat zinnigs over zeggen kan?

Ik ben via de ha naar een psychiater gestuurd en hij wilde ook mijn ouders spreken. Tsja wordt lastig als ze al jaren geleden overleden zijn. Ik had wel mijn rapporten van de lagere school en daar bleek niks uit. Maar wat voor hem de sterke aanwijzing (en dus het recept voor Concerta) zorgde was het feit dat ik ooit een intelligentietest heb gedaan met uitkomst IQ 141 en ‘maar’ een havo diploma gehaald heb, meerdere opleidingen gedaan heb, regelmatig geswitcht ben. Ik vond het prima. Met name intelligente meisjes/vrouwen kunnen heel lang geen echte last ervaren van hun adhd. Ik vond mezelf wel altijd lui en een meester in procrestination.
Ik denk dat een veilig en gestructureerd gezin mij enorm heeft geholpen om weinig last te ervaren in mijn jeugd.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:42

Ik had deze man al eerder getipt, maar deze post over roken was ook weer zo spot on. Toen ik nog rookte, pafte ik bijna drie pakjes shag per week weg. Hier valt weer een kwartje. Ik durf ook nooit meer een sigaret op te steken.
https://www.instagram.com/reel/DIOUx59I ... d5dzM5a2wy

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 13:52

karuna schreef:
Dat probeer ik bij echte afspraken te voorkomen maar dan ben ik dus echt veel te vroeg. Er stonden vanmorgen 4 alarmen, voor medicijnen, daarna voor eten, dan camper verplaatsen en daarna om aan te lopen naar de tandarts. :)) Anders gaat het gegarandeerd mis.

Wat ik raar vind aan mezelf is dat naarmate ik ouder word ik meer "last" heb van mijn drukke gedrag. Ik word steeds vaker veroordeeld zelfs wildvreemden vinden het soms nodig om er wat van te zeggen, of je ziet ze met hun ogen draaien en roddelen, erg irritant naar ook erg kwetsend. Ik kan het ook niet helpen -O- . Maar 50 plus en vrouw dan heb je je kennelijk te "gedragen" en doe je dat niet dan is het kennelijk volstrekt logisch dat je er dan iets van zegt. ;( Dat doet best pijn.

Maffe is het overkomt me eigenlijk alleen bij nederlanders waar ook in europa. |o Gewoon stom. Ik heb geen medicatie (mag ook niet ivm allergie) en zou niet eens weten hoe het is om niet druk te zijn in bewegingen en spraakwaterval. Dan heb ik het nog niet eens over de continue chaos in mijn hoofd

Iemand vroeg me wanneer heb je de officiele diagnose? Sinds mijn tweede hersenvlies ontsteking op ongeveer mijn 5 e verjaardag was ik daarna alle dagen heel druk. De officiele diagnose (radboud universiteit heeft het gedaan, ik had het nodig voor de uwv en een mogelijke revalidatie) is ongeveer een jaar of 9 geleden, en luidt ernstige adhd als gevolg van niet aangeboren hersenletsel.

Mijn man heeft ook als heel jong kind ernstige hersenvliesontsteking gehad en vervolgens is al het afwijkende gedrag altijd daarop gegooid. We hebben een zoontje van 9 en die is altijd gezond geweest, maar is wel een kopietje van papa qua gedrag terwijl hij nooit wat heeft gehad. Mijn zoontje heeft ook een diagnose ADHD. Het was voor mijn man een grote eye opener dat hij waarschijnlijk met ADHD geboren is en het vermoedelijk niets met de HVO te maken heeft gehad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:22

Het heeft er bij mijn waarschijnlijk ook ingezeten vanuit mijn papas kant alleen ben ik hem keer 10 of zo. Maar radboud was er destijds erg stellig in. Boeit ook niet, ik doe er toch niks mee :+ en ik verander er ook niet door :')

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:33

Het heeft inderdaad niet zo heel veel zin om het te laten onderzoeken wanneer je er niet bijzonder veel last van hebt of geen medicatie wil nemen. Heel veel patronen kan je ook zonder medicatie tot op zekere hoogte goed doorbreken wanneer je dat graag wil.

In mijn geval was het gewoon echt niet meer te doen. Ik heb m'n hele leven geworsteld met school, studie, werk, en dan met name juist met de dingen die ik heel graag wil. Ik zag m'n dromen in rook opgaan doordat ik zelf weet hoe erg ik mezelf in de weg zit; ik begin in september aan een masterstudie in Londen en ik was nu al gestresst voor het feit dat ik het waarschijnlijk weer "ging verkloten".

Dus voor mij is die diagnose/die medicatie echt een verademing. Het is echt een ondersteuning die ik van mezelf mag, het geeft rust en zelfvertrouwen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:39

Ik heb de diagnose al jaren maar kan er verder toch niks mee. Medicatie mag niet ivm allergie afgekeurd ben ik al en alles wat ik kan aanpassen heb ik over de jaren al aangepast. Of besloten dat dat stuk aanpassen mijn gezondheid geen goed doe als ik continue moet leven als de gecastreerde versie van mezelf. Dat houd ik even vol om daarna of in te storten van vermoeidheid of extra druk te worden. Dus dat doe ik nog maar beperkt. :+

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:08

Is hier iemand die ervaring heeft met nachtdiensten en ADHD en die met mij wilt delen?

Ik merk dat ik juist aan het eind van de dienst echt hyper word en daarna dus ook niet meer slaap. En dagen daarna nodig heb om bij te komen. Helemaal ontregeld daarna en moet dan echt weer mijn best doen om alles weer goed te laten verlopen.

Ik weet trouwens sinds kort dat ik dit heb en ben nog zoekend naar de juiste dosering qua medicatie.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 08:23

MaNdiii schreef:
Is hier iemand die ervaring heeft met nachtdiensten en ADHD en die met mij wilt delen?

Ik merk dat ik juist aan het eind van de dienst echt hyper word en daarna dus ook niet meer slaap. En dagen daarna nodig heb om bij te komen. Helemaal ontregeld daarna en moet dan echt weer mijn best doen om alles weer goed te laten verlopen.

Ik weet trouwens sinds kort dat ik dit heb en ben nog zoekend naar de juiste dosering qua medicatie.

Geen nachtdiensten, maar ik weet wel dat het veel beter met mij gaat sinds ik me streng aan mijn bedtijd houd. Juist adhd'ers hebben veel behoefte aan routines, en ik kan er dus ook helemaal niet tegen als ik twee dagen achter elkaar te laat naar bed ga.

Ook zou ik niet aan medicatie beginnen voordat je jezelf helpt op andere manieren; het is geen wondermiddel wat je problemen oplost. Echt vooral een zetje in de rug tijdens het concentreren zelf.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:16

Ik zou met je werkgever kijken dat je even geen wisselende diensten hebt totdat je de medicatie op orde hebt (en eventueel andere dingen die je kunnen helpen).

Ik doe het ook echt veel beter op routine en ook, op wanneer ik wakker moet worden. Als ik geen wekker hoef te zetten gaat het stukken beter ook al ben ik dan om 5-6u alsnog wakker.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:21

Ik heb pogingen gedaan tot nachtdiensten. Twee nachten per week mensen naar schiphol brengen en weer ophalen. Dat ging maar mijn slaapritme was compleet weg en ik had dagen nodig om ervan bij te komen.

Als ik in mijn frankrijk ritme zit. Slapen liefst voor de straatlantaarns uitgaan om 2200. Dan ben ik ergens rond 6/630 wakker en moet ik er om 730 uit ivm de bakker. Dat is kennelijk mijn meest ideale ritme en slaap ik het beste. Wijk ik daarvan af en ga ik later slapen resulteert dat meestal in moeilijk in slaap komen, vaak wakker en veel minder slaap in totaal en veel moeier zijn.

Ik zou het dus met je baas even overleggen waar je bang voor bent of waar je tegenaan loopt
Laatst bijgewerkt door karuna op 10-04-25 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:32

Voor mij werkt rond 22u in bed ook het beste. Meestal ben ik dan nog wat aan het lezen of op mijn telefoon een simpel spelletje aan het doen (om de drukte in mijn hoofd te kunnen negeren, het werkt als een soort geprogrammeerd 'ga slapen') en ben ook vaak rond de tijd van Karuna wakker en ook even een tijdje nodig om eruit te komen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:42

Oooh ik dacht dat niet kunnen slapen zo'n kenmerk van adhd was. Niet dus?

Ik kan prima gaan slapen (of kan zelfs niet meer wakker blijven) als ik maar een vaste routine heb. En dan naar bed met een luisterboek op slaaptimer om mijn gedachten niet op hol te laten slaan en me afgeleid genoeg te houden om te kunnen gaan slapen. in periodes dat ik me heeeeeel goed voel werkt ontspanningsoefeningen nóg beter om heel vredig te gaan slapen. Maar dat komt zo precies dat er periodes van maaaaandag zijn dat dat gewoonweg niet lukt.

Maar als ik niet mijn vaste pre-slaap dingen kan doen kan ik ook ooit ook vreselijke slecht in slaap komen. Zeker als ik dan geen luisterboek opzet.

Maar vóór de wekker gaat start mijn lijf al op. Meestal met heel goede ideeën of juist vreselijke doem ideeën en is alle rust van het slapen binnen 2 seconden verdwenen. Ik vóel mezelf gewoon áán vliegen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:01

Zeker wel, je maakt te laat melatonine aan, en breekt dat ook te laat af, daardoor is naar bed gaan maar ook opstaan heel lastig.
Met een vaste slaaproutine kan je je lichaam helpen om te herkennen dat het tijd is om te slapen, die structuur is voor iedereen belangrijk, maar bij adhd nog net wat meer.
Het gemene daaraan is dat dat er gewoon niet van nature in zit of in komt.
Vaak zie je dat het doorslapen daarbij minder problemen geeft, maar het naar bed gaan en voldoende rust hebben om te kunnen/mogen slapen ingewikkeld is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:25

Dat dus. Ga ik wat later naar bed (bv late dienst van gv als ik daar ben) hij komt dan tegen 2230 stuiterig thuis van zijn werk en altijd al in bed liggen is ook niet echt tof. Maar het betekent wel na een dag of 4 later slapen ik tot ver na middernacht niet kan slapen. Mijn hoofd niet tot rust wil komen en ik alsnog veel te vroeg wakker ben of voor 11 niet wakker wordt. Compleet alles van de leg dus. En dat even duurt voor ik weer in het goede ritme zit met slaap.

Juist dat vroeg naar bed luisterboek, zenmuziek of een suf spelletje om mijn hoofd soort van tot stilstand te brengen werkt gewoon beter voor een beetje voldoende slaap voor zover dat kan

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:09

Precies dat! Voor mij betekent het na half 10 geen telefoon meer, en inderdaad rond 10 uur/kwart over 10 het bed in, boekje lezen, kopje thee, misschien nog even mediteren en dan gewoon om 11 uur het licht uit. De eerste drie dagen zijn echt moeilijk, maar als ik eenmaal in die routine zit lukt het slapen beter, word ik 's ochtends om 7 uur eigenlijk al als vanzelf wakker en begin ik gewoon beter aan mijn dag. Slaap is heilig.