Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Urbanus schreef:Kokosolie filtert 0, het is zonde van de olie en gewoon niet zo slim.
mystery1980 schreef:nee dit is echt een samentreksel van meerdere posts die geen verband houden.
Avalanche schreef:mystery1980 schreef:Melanomen komen meer voor in landen waar chemische zonnebrand gepromoot wordt.
Je zegt het hier letterlijk.
mystery1980 schreef:dat is niet mijn tekst, maar de tekst die bij het stuk stond.
pmarena schreef:Ik vermoed dat het online bij EWG.org ook wel te vinden is. Die doen elk jaar een zeer serieuze test van véél zonnebrandmiddelen. Ik heb me er vorig en dit jaar nog niet in verdiept verder.
Mkango schreef:Avène gebruik ik.
MyWishMax schreef:Maar dat is net zoiets als alleen natuurlijke ingrediënten willen. Dat klinkt vooral heel leuk, maar zat natuurlijke stoffen zjjn schadelijker als kunstmatige. Dus een merk die roept veiliger te zijn, omdat ze natuurlijk zijn zijn vooral goed in marketing gebaseerd op 'valse' claims of veiligheid.
Eapy schreef:Ik smeer altijd braaf met minimaal SPF30 maar het liefst SPF50. Mijn gezicht ook in de winter als het zonnig is en in de zomer als ik weet dat ik langer dan een uur buiten ben, zoals op stal. Ik krijg snel sproeten en pigmentvlekjes maar heb ook een huidtype dat een hoger risiconiveau met zich meebrengt.
Na veel gelezen te hebben kijk ik wel goed naar de ingrediënten. Ook in Europa worden zonnebrandcrèmes verkocht met ingrediënten die hormoonverstorend zijn of erger. Uiteraard in hele kleine concentraties, maar ik ben me erg bewust van het cocktail-effect (minder leuk dan de naam doet verwachten). Ik gebruik minerale zonbescherming met zink/titanium filters, maar daar kan mijn huid niet altijd goed tegen. Als ik chemische zonbescherming gebruik kijk ik goed naar de ingrediënten en bepaalde filters zijn voor mij echt een no-go. Altijd reef-safe en cruelty-free, dat vind ik belangrijk. Het is soms een serieuze zoektocht maar dan heb je ook iets wat je zonder zorgen kunt smeren!
![]()
Hier een helder onderzoek over hormoonverstorende deeltjes in dagelijkse verzorgingsproducten en meer over het cocktail effect voor degenen die daar interesse in hebben: https://radar.assets.avrotros.nl/user_u ... 20mooi.pdf
Maar, smeren is altijd gezonder dan niet smeren — wat voor ingrediënten er ook in zitten.
Suliko schreef:MyWishMax, natuurlijk betekend inderdaad niet altijd beter of gezonder. Maar van een mineralenfilter is het wel bewezen dat het leven in water niet verstoord bijvoorbeeld. Helaas is ‘greenwashing’ van producten nogal hip, maar zegt het meestal niets over hoe gezond en veilig iets eigenlijk is.
mysa schreef:@Pmarena: ik heb wel vertrouwen in de medische wetenschap, in zoverre dat ik er van overtuigd ben dat adviezen evidence based zijn. Anders kun je bij elk soort voorgeschreven medicatie ook wel gaan twijfelen of het niet alleen maar wordt voorgeschreven om iemands kas te spekken.
secricible schreef:En daar is opzich niks mis mee.