Het leed dat broer/zus van familielid met aandoening zijn heet..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 07:03

pateeke schreef:
Klopt... De regels daarover zijn ook gewoon absurd. Ouderen (65+) die pas na hun 65ste een beperking hebben gekregen kunnen fluiten naar tegemoetkomingen voor hulpmiddelen. Het aanbod van tweedehands hulpmiddelen is beperkt en vaak zie je dan ook nog eens dat mensen met een beperking die wel vergoeding krijgen voor een (nieuw) hulpmiddel het oude aanbieden tegen best nog wel hoge prijzen.
Is je beperking niet "ernstig genoeg" (ook al zit je net op het randje) dan krijg je geen vergoeding voor hulpmiddelen... En sommige hulpmiddelen worden niet eens vergoed "want te weinig mensen vragen het aan" (cirkelredenering want waarom zou je de aanvraag doen als je op voorhand al weet dat het niet vergoed zal worden).

Als (familie van een) persoon met een beperking, krijg je voortdurend de boodschap: wacht nog maar een hele tijd op hulp want we hebben geen geld, er zijn te weinig zorgverleners enz enz. En vervolgens worden er zorgverleners en een hoop geld naar andere landen gestuurd voor hulp(verlening). Niet dat ik vind dat die mensen geen hulp mogen krijgen, maar het is best wel zuur dat er dan zoveel mensen in eigen land zijn die geen of te weinig hulp krijgen "omdat er geen geld is".

Het zou zoveel verschil maken als beleidsmakers, ministers eindelijk eens gaan inzien dat voortdurend besparen op zorg geen daling van kosten voor de maatschappij betekent, maar enkel de zorgnood van een heleboel mensen (zorgbehoevenden en hun familie / netwerk) toeneemt en dus ook de kosten.
Als er wel snel passende hulp opgestart kan worden zou een topic als dit niet nodig zijn en zouden hele gezinnen en families niet zo diep in de problemen komen te zitten...

Ik vind je redenatie te kort door de bocht. Dat geld moet ook ergens vandaan komen, waar gaan we dan op bezuinigen en wie hebben we daar dan weer mee?

En om te stellen dat extra geld en passende hulp een topic als dit overbodig zou maken...neuh.

Waarmee ik niet wil zeggen dat extra geld niet nodig is, maar geld lost niet alles op.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 08:54

Ok, er zijn meer factoren die meespelen in dat het mis gaat in gezinnen, daar ben ik het mee eens. Maar voor een deel gezinnen zou het denk ik wel een verschil maken. En dat passende hulp van het begin belangrijk is, ja dat vind ik wel.

Dat geld moet ergens van komen. Dat is waar. Maar op dit moment is het zo dat mensen met een beperking de boodschap krijgen dat ze beter niet gaan werken (of gestraft worden als ze dat toch proberen). Dat kost de maatschappij veel aan uitkeringen en er komt minder geld binnen omdat er geen arbeidsinkomsten zijn en dus ook minder belastingen. Ouders moeten minder gaan werken en/of krijgen een burn-out vanwege de voortdurende zorg die ze moeten bieden aan hun kind. Ook dat kost de maatschappij weer geld aan uitkeringen en minder inkomsten. Idem voor broers/zussen die psychische problemen krijgen door hoe het er in een gezin aan toe ging. Sommigen vallen daardoor uit op hun werk bv door burn-out, hebben hulp nodig enz. Ook dat kost de maatschappij weer geld. Doordat mensen zo lang moeten wachten op hulp, nemen de problemen toe / worden ze groter, waardoor de zorgkosten toeneemt en de kosten voor de maatschappij ook.
Waar moeten we dan op besparen en wie gaan we daar mee hebben? Tja, er lijken mij echt wel dingen te bestaan waar men op kan besparen. Bv in België de kerkfabriek waar een hoop geld naartoe gaat.
Nee, geld lost niet alles op. Maar het kan wel degelijk een verschil maken op bepaalde vlakke .

pmarena

Re: Het leed dat broer/zus van familielid met aandoening zijn heet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 09:11

Ik denk dat het met uitkeringen en allerlei "hulpgeld" ook gewoon heel lastig is om de boel zo te organiseren dat mensen goed verzorgd worden, maar toch ook gestimuleerd worden om zoveel mogelijk zelf te doen èn te voorkomen dat er misbruik van gemaakt wordt.

pateeke

Re: Het leed dat broer/zus van familielid met aandoening zijn heet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 16:25

Ik denk dat je onmogelijk kan uitsluiten dat er door sommige mensen misbruik van gemaakt wordt. Voor een stuk kan je dat wel beperken, maar uitsluiten ga je dat denk ik nooit kunnen.
En eerlijk gezegd denk ik dat er wel voor een deel mensen winst te halen valt in het inclusiever en toegankelijker maken van de maatschappij. Bv. betere toegankelijkheid van de (reguliere) zorg, betere toegankelijkheid van het openbaar vervoer, administratieve vereenvoudiging, ... Als bv het openbaar vervoer toegankelijker zou zijn, zouden meer mensen met een beperking (en ouderen) zelfstandig het OV kunnen nemen daar waar ze daar nu wel hulp bij nodig hebben. Als de samenleving wel inclusiever en toegankelijker zou zijn, kunnen de kosten voor (individuele) hulp ook al (een beetje) dalen en worden mensen gestimuleerd om hetgeen ze kunnen ook zelfstandig te doen.