Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabel

Berichten: 2377
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:02

Ik schrik echt van sommige reacties hier. Er is gewoonweg geen tijd/ personeel om dagelijks honderden patiënten te bellen. Ik vind dat je als patiënt ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Bizar wat sommige mensen hier verwachten van apotheken, alle regeltjes en wetten meegenomen. Het zou een hoop gezanik aan de balie schelen als patiënten iets meer kennis zouden hebben over de huidige onwerkbare gang van zaken.

Doet niet af van het feit dat de apotheek van TS onder de maat handelt natuurlijk.

mick75

Berichten: 4566
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 17:22

Het zou ook schelen als meer apotheken een klantvriendelijker systeem zouden implementeren. Het kan, dat bewijst mijn apotheek. En het kost ze naar eigen zeggen een stuk minder tijd ook nog! Win-win zou je zeggen.

Ik zie het niet meewerken dus inderdaad als onwil en verantwoordelijkheid afschuiven naar de patient, die daar lang niet altijd ook de energie nog voor heeft. Het zou de apotheek sieren als ze een beetje respect terug naar de patienten tonen. Die komt er immers ook niet voor de lol

Shadow0

Berichten: 44737
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 18:33

Isabel schreef:
Ik schrik echt van sommige reacties hier. Er is gewoonweg geen tijd/ personeel om dagelijks honderden patiënten te bellen.


Hier zijn volgens mij 2 misverstanden:
1. het gaat voor 1 filiaal niet om honderden patienten per dag
2. de tijd moet je er hoe dan ook aan besteden, want de patient komt een keer aan de balie. En dan moet je precies hetzelfde alsnog doen: vertellen dat iets er niet is, bedenken wat de suggestie voor de patienten is, eventueel overleggen met de arts, een ander middel uitgeven....Je bespaart niets, geen seconde, door het op het laatste moment aan te laten komen. Je moet exact hetzelfde werk alsnog doen. MAAR. Als je er proactief in bent, kun je als apotheek zelf sturen op het tijdstip waarop je dit doet (je kunt bijvoorbeeld in de ochtend op een rustig moment dit soort dingen nalopen zodat je dat niet hoeft op vrijdagmiddag hoeven als de rij aan de balie lang is.) En je hoeft minder noodsprongen te doen. En die noodsprongen vragen vaak extra tijd, bijvoorbeeld een kleine uitgifte om na het weekend alsnog het geheel op te halen: dan ben je twee keer bezig.

De keuze is dus niet tussen wel of niet, maar vooral: op tijd of op het laatste moment. En dan is op tijd echt bijna altijd beter. (En verminderde werkstress en minder frustratie van patienten krijg je er dan gratis bij!)

(Overigens: ik weet van de frustrerende gang van zaken. Als apotheken actievoeren steun ik ze van harte, en ik probeer zowel in mijn stem in de verkiezingen als in mijn keuze voor een zorgverzekering te kiezen voor wie er goed voor de zorg zijn.)

Brainless

Berichten: 30356
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:11

Isabel schreef:
Ik schrik echt van sommige reacties hier. Er is gewoonweg geen tijd/ personeel om dagelijks honderden patiënten te bellen. Ik vind dat je als patiënt ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Bizar wat sommige mensen hier verwachten van apotheken, alle regeltjes en wetten meegenomen. Het zou een hoop gezanik aan de balie schelen als patiënten iets meer kennis zouden hebben over de huidige onwerkbare gang van zaken.

Doet niet af van het feit dat de apotheek van TS onder de maat handelt natuurlijk.

Dat mensen van jou niet mogen klagen als hun medicatie er niet is omdat ze moeten weten dat er leveringsproblemen zijn?

Sanet

Berichten: 9006
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 19:43

Moet je 100-en patiënten per dag teleurstellen dat hun medicatie er niet is dan? Dat is wel heel ernstig!

Achterom
Berichten: 23617
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:19

Jennyj01 schreef:
Shadow0 schreef:
Tsja, sorry maar in dat soort oppervlakkig gedoe heb ik echt geen trek. De zorgverzekeraars houden zich helemaal niet aan veel dingen die 'we' hebben afgesproken (zoals de zorgplicht, of de plicht om zich als een goed zorgverzekeraar te gedragen, of tijdig uit te betalen, of voldoende zorginkoop te garanderen, of niet aan risicoselectie te doen, of niet op de stoel van de behandelaar te gaan zitten) - ze worden er alleen niet op aangesproken. Maar het gebeurt stuk voor stuk en met regelmaat.

En in de praktijk worden er dus ook beslist mensen uitgesloten van zorg - alleen niet opvallend. De mensen die erbuiten vallen zijn de mensen die het makkelijkst zijn uit te sluiten.


Normaal kan ik je bijdrage wel waarderen maar in dit topic absoluut niet. Hopelijk is je zeik de zorg af bui snel over.

Misschien moet je het nog eens lezen, want ze stelt net als jij, de rol van de zorgverzekeraar ter discussie. Wat mij betreft terecht :j ik vind het vooral vreemd dat men op landelijk niveau dat iedere keer niet doet. Ze doen daar nog steeds alsof het zorgsysteem goed werkt, en als het dan kraakt dan ligt het vooral niet aan de zorgverzekeraars. Bizar.

Achterom
Berichten: 23617
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:20

Isabel schreef:
Ik schrik echt van sommige reacties hier. Er is gewoonweg geen tijd/ personeel om dagelijks honderden patiënten te bellen. Ik vind dat je als patiënt ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Bizar wat sommige mensen hier verwachten van apotheken, alle regeltjes en wetten meegenomen. Het zou een hoop gezanik aan de balie schelen als patiënten iets meer kennis zouden hebben over de huidige onwerkbare gang van zaken.

Doet niet af van het feit dat de apotheek van TS onder de maat handelt natuurlijk.

Ik schrik vooral van jouw houding eigenlijk, je stelt je niet dienstbaar maar minachtend op naar je klanten. Jeetje.

Kaatje_S

Berichten: 1066
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:20

Shadow0 schreef:
(je kunt bijvoorbeeld in de ochtend op een rustig moment dit soort dingen nalopen zodat je dat niet hoeft op vrijdagmiddag hoeven als de rij aan de balie lang is.


Hahahahahahahaha, rustig moment? Grappenmaker _O-
Nee, maar serieus, die zijn er niet.

Shadow0 schreef:
1. het gaat voor 1 filiaal niet om honderden patienten per dag


En hoeveel patiënten denk je dat een filiaal heeft? Niet alleen maar de mensen uit de straat rondom.

Ik werk momenteel - voornamelijk - bij een instellingsapotheek, wij leveren dus aan zorginstellingen. Tel uit je patiënten, de artsen, de arts-assistenten, de ziekenhuizen, de specialisten, de zorgmedewerkers, de invallers, de uitzendkrachten en alle andere mensen en organisaties waar je verder mee te maken krijgt.

Verder ga ik op jouw posts niet meer reageren, want je hebt duidelijk géén idee hoe het er aan toe gaat en waar de (on)mogelijkheden liggen.

Sanet schreef:
Moet je 100-en patiënten per dag teleurstellen dat hun medicatie er niet is dan? Dat is wel heel ernstig!


Je zou voor de grap eens moeten kijken op https://farmanco.knmp.nl/, naar waar er overal problemen mee zijn. Van crème voor aambeien tot antiepileptica

Tazzey
Berichten: 10763
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:28

Ik liep er deze week ook tegen aan. Mijn medicijnen waren ook niet leverbaar. Het gaat in mijn geval om een middel waar je absoluut niet zomaar mee mag stoppen. Na wat paniek bij mij heb ik mijn huisarts gebeld en na een verhit telefoontje van hem aan de apotheek waren er ineens twee doosjes op voorraad. Best bijzonder. Ik was in de tussentijd de apotheek niet uit geweest en alle ingangen naar dat pand zijn zichtbaar vanuit de wachtruimte.

Ik maak me wel zorgen over de volgende maand. Ik mag van de zorgverzekeraar over naar een ander merk dat beter leverbaar is maar die overstap heeft eerder gezorgd dat ik twee weken uit de roulatie was.

Shadow0

Berichten: 44737
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:14

Kaatje_S schreef:
Hahahahahahahaha, rustig moment? Grappenmaker _O-
Nee, maar serieus, die zijn er niet.


Misschien moet je echt eens kijken naar wat er binnen jullie apotheek nog kan. Want er zitten hier grote en kleine apotheken, en de drukte op een dinsdagochtend is echt heel anders dan op vrijdagmiddag.

(En ook... verwacht je echt dat je met dit soort reacties meer onderling respect en begrip krijgt? Want ik zie het niet.)

Citaat:
En hoeveel patiënten denk je dat een filiaal heeft? Niet alleen maar de mensen uit de straat rondom.

Gemiddeld zo'n 8500 patienten per apotheek, maar dat is niet een heel erg zinvol getal. Qua leveringen zie ik een getal van 300+ per dag.

(Zie https://www.sfk.nl/publicaties/PW/2017/ ... en-per-dag - dat is een iets ouder cijfer, 2017, maar voor een globale schatting lijkt het me prima.)

Aan de 'honderden' patienten per dag zou je pas komen als 60% van de medicatie niet leverbaar is. En de situatie is zorgelijk, maar geen 60%. Het is aanzienlijk realistischer om dat te schatten op enkele tot misschien 10 per dag (en dat is nog steeds teveel, en echt VEEL te veel voor een beschaafd land en een behoorlijke zorgvoorziening... maar geen honderden.)

Maar het belangrijkste punt is: die tijd ben je toch kwijt. Ook als je geen contact opneemt met de patient, komt die patient net zo goed aan de balie, en dan moet het gesprek alsnog gevoerd worden en moeten de oplossingen alsnog gezocht worden. Alleen dan met meer frustratie, en meer noodoplossingen, en allebei kosten ze onnodige extra tijd. Het is dus niet de vraag of je die tijd erin stopt, maar vooral wanneer en hoe.

En het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat ik er niks vanaf weet - ook al heeft er hier in het topic ook iemand gereageerd uit eigen werkervaring. Maar het verschil tussen de ene apotheek en de andere kan in elk geval enorm zijn, en bij de ene apotheek heb ik heel wat tijd verspild met allerlei onzin, en bij de andere apotheek loopt alles vrij moeiteloos en kost het bijna nooit extra tijd. Die bestaan allebei, ze hebben met dezelfde omstandigheden te maken, ze maken alleen andere keuzes.

(Maar minder chaos is bijna altijd beter. Dingen gaan bijna altijd sneller als je ophoudt met achter de feiten aan te lopen, en ervoor kiest om iets vooruit te kijken. De medicijntekorten horen niet, maar ze zijn er wel. Daar kun je dus rekening mee houden - of niet, en dan blijf je van crisis naar crisis hoppen, met ondertussen heel veel frustratie voor iedereen.)

Citaat:
Je zou voor de grap eens moeten kijken op https://farmanco.knmp.nl/, naar waar er overal problemen mee zijn. Van crème voor aambeien tot antiepileptica


Ja, het is schandelijk. Dit zou dagelijks in het nieuws moeten komen. Ik meen het oprecht: als er acties zijn vanuit apotheken, of petities of iets waar ik aan bij kan dragen om dat te veranderen, doe ik dat graag!
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 20-01-23 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 13391
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:30

Isabel schreef:
Ik schrik echt van sommige reacties hier. Er is gewoonweg geen tijd/ personeel om dagelijks honderden patiënten te bellen. Ik vind dat je als patiënt ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Bizar wat sommige mensen hier verwachten van apotheken, alle regeltjes en wetten meegenomen. Het zou een hoop gezanik aan de balie schelen als patiënten iets meer kennis zouden hebben over de huidige onwerkbare gang van zaken.

Doet niet af van het feit dat de apotheek van TS onder de maat handelt natuurlijk.

Bij ons gaat het digitaal: zodra een medicijn binnen is en ze scannen het, dan krijgt degene waar het voor is automatisch een afhaalbericht met code (je kunt kiezen voor ophalen uit de automaat of aan de balie). Ik weet niet hoe het elders in het land gaat, maar bij ons dus op die manier.
Of is jouw reactie op iets anders?

Tiggs

Berichten: 8650
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:11

Isabel schreef:
Ik schrik echt van sommige reacties hier. Er is gewoonweg geen tijd/ personeel om dagelijks honderden patiënten te bellen. Ik vind dat je als patiënt ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Bizar wat sommige mensen hier verwachten van apotheken, alle regeltjes en wetten meegenomen. Het zou een hoop gezanik aan de balie schelen als patiënten iets meer kennis zouden hebben over de huidige onwerkbare gang van zaken.

Doet niet af van het feit dat de apotheek van TS onder de maat handelt natuurlijk.


Serieus? Je kunt toch even een mailtje sturen ofzo als levering langer duurt? Neem aan dat dat geen 100-en per dag zijn.

Door dit topic maar snel nieuwe AD besteld (had nog voor 2 weken) en die waren er gelukkig snel :D Wel weer een ander merk, maar zolang de beide doseringen (slik een combi) maar van hetzelfde merk zijn vind ik het prima.

candalisa

Berichten: 3513
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 22:20

Ik snap dat apotheken het ook lastig hebben maar het ook niet geheel bij een patiënt neer kunnen leggen. Ik vraag een recept aan (gaat vaak mis bij de huisarts) bel na 7 dagen (dat heeft mijn apotheek nodig om een recept klaar te maken) is er niet moet ik de huisarts bellen voor een alternatief. Bel huisarts die zegt weer nou nee hoor wij weten nergens wat van dan bellen ze ons dus het is niet waar. Ik vervolgens weer naar de apotheek die zegt ja maar wij kunnen niet overal achteraan bellen dus patiënt moet het zelf regelen. Nu na 6 maanden heeft de apotheek eindelijk met de huisarts gebeld om door te geven dat mijn medicijnen er niet zijn en dat ze mij een ander recept mee geven maar dat het kan dat ik moet gaan uitzoeken wat het beste werkt.

Petra_O

Berichten: 3170
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 01:08

Shadow0 schreef:
Ja, het is schandelijk. Dit zou dagelijks in het nieuws moeten komen. Ik meen het oprecht: als er acties zijn vanuit apotheken, of petities of iets waar ik aan bij kan dragen om dat te veranderen, doe ik dat graag!


Ik heb vaker van jou gelezen dat je vind dat apotheken meer moeten doen. Juist om dit probleem aan de kaak te stellen hebben apothekers Farmanco opgericht. De afgelopen weken zijn de geneesmiddelentekorten uitgebreid in het nieuws geweest omdat de apothekers hier aandacht voor vragen: https://www.knmp.nl/actueel/nieuws/apot ... entekorten

Hier nog meer informatie over geneesmiddelentekorten vanuit de apothekersvereniging https://www.knmp.nl/dossiers/geneesmiddelentekorten.

Heel eerlijk, de tekorten zijn een van de redenen dat ik niet meer in de apotheek werk. En toen ik daar wegging waren er een stuk minder tekorten dan nu. Ik had bij het invoeren van een recept heel graag iedere patiënt willen bellen om te overleggen over de beste oplossing. Ik had heel graag al die bezorgde mensen mee willen nemen naar de spreekkamer voor een gesprek om de beste oplossing te vinden. Maar er was geen tijd en geen gelegenheid voor. Deed ik het niet had ik een boze patiënt, deed ik het wel had ik een enorme wachtrij, een enorme stapel niet verwerkte recepten en nog meer boze patiënten.
Ik kon in mijn werk niet meer de service en de zorg bieden die ik vind dat noodzakelijk is, dus ik ben wat anders gaan doen.

Ik vind dat de apotheek van TS dit niet op een goede manier aanpakt en dat ze veel meer zouden moeten doen om een oplossing te bieden. Helaas weet ik uit ervaring dat die ruimte er niet altijd is.

In mijn apotheek namen wij trouwens altijd zelf contact op met de arts, dat lieten we niet aan de patiënt over. Zeker met de huisartsen hadden we korte lijntjes en konden we vaak snel een oplossing vinden. Maar zoals ik al zei, toen waren er een stuk minder tekorten dan nu.

superpony
Berichten: 26713
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 03:21

Ik kom helaas al heel lang bij de apotheek en ook bij verschillende door een aantal verhuizingen.

Er is door de loop der jaren echt wel steeds veel verandert en echt niet allemaal ten goede. Sowieso is er in Nederland ook erg veel achteruit gegaan in de zorg. Ook artsen, therapeuten, apothekers en verpleegkundigen klagen daar zelf over.
De meesten willen wel, willen meer en beter, maar het lukt gewoon niet.

We hebben best strenge regels. Als je bijv medicatie krijgt, krijg je soms 3x een handboek erbij en een half uur uitleg, wat allemaal tijd kost. Vaak heeft de arts het gebruik al goed uitgelegd of een consulente en dan is dat echt vaak niet nog een keer nodig.

Op elk doosje moet een apart stickertje. Ik snap het, maar het kost tijd. En ik weet na zoveel jaren echt wel wat ik slik. Dan zou ik liever die tijd en extra aandacht zien gaan naar iemand die het nodig heeft en niet zelf kan beheren.
Een arts zou dit kunnen noteren bij uitgifte van een recept bijv.

Medicijnen die overblijven worden weggegooid. Er was nu een proef mee om ze toch her te gebruiken, maar dat zou echt veel vaker moeten kunnen. Er wordt echt veel teveel weggegooid.
Ja, waarschijnlijk omdat mensen teveel en te vaak bestelde, maar ook omdat er bij nieuwe medicatie soms al ruim wordt meegegeven.

Ik kreeg bijv van het ziekenhuis spuiten. 600 euro per spuit en 2 in een doosje. Het ging lang goed tot ik bijwerkingen kreeg en nieuwe ging proberen. Toen kreeg ik gelijk 2 doosjes mee. Wederom bijwerkingen en na ene tijd een ander merk. Toen gevraagd om 1 spuit, maar werd 1 doosje. En later weer een andere en weer zelf gevraagd om me maar 1 spuit te geven en dat werd weer 1 doosje. Ook die werkte niet, dus heb nu wat spuiten in de koelkast liggen die over zijn. Paar honderd euro, maar moet vernietigd worden.

Van mn gewone medicatie krijg ik voor 3 maanden vooruit en het komt in de automaat. Maar moest vorig jaar een kuur en ziekenhuis belde echt laat. Ik moest maar even de apotheek bellen dat ik eraan kwam en ze moesten wachten. Co assistentes die denken dat het zo werkt.......
Ik kon dat nooit halen, maar toch de apotheek gebeld en die werkte echt 5 minuten voor sluiten 100% mee. 3x mail vernieuwd en toen zag ze het recept en heeft het in de automaat gelegd, zodat ik het kon ophalen. Ik heb haar wel een groot compliment gegeven en gezegd dat dit enorm gewaardeerd werd. Ook dat mogen mensen dan eens horen.

Maar zoals nu mijn moeder die in ziekenhuis allerlei medicatie heeft gekregen en in een pension zit waar alles is overgenomen, weet ik niet exact wat ze slikt.
Mijn moeder is 79 en erg ziek. Wel bij de tijd, maar kan al die moeilijke namen ook even niet allemaal onthouden en uit elkaar houden. En het is de afgelopen weken ook al een anatal keren aangepast.

Gister moesten we naar de specialist en het zkh heeft nu iets nieuws dat je dan eerst naar een dame moet die de medicatie met je doorneemt. Tja, dat wisten we dus allemaal even niet. Mijn moeder is erg ziek en probeer ik op de been te houden in het zkh. Mevrouw daar deed vreselijk moeilijk en wist wel te vertellen dat de arts dit niet accepteerde.
De arts zelf was super vriendelijk, heeft goed contact met de 3 andere artsen en gaat er ook achteraan als er iets aangepast moet.
Maar mevrouw in dat hok heeft instructies gekregen en wil de boel daar even regelen en had 0,0 begrip en empathie. Tja, dan is mijn geduld ook wel weg. Ben netjes gebleven, maar wel opgestaan en naar de poli gelopen.

Ik zie ook helemaal niet in hoe zoiets weer meerwaarde heeft ipv werk, tijd en geld erbij......

Daarover gesproken; er zijn personeels tekorten. Maar ik weet meerdere mensen met de nodige diploma's en werkervaring die zich suf solliciteren en niet eens een reactie krijgen. Dan zit je niet om personeel te springen, maar is er gewoon geen geld voor meer personeel en dat is wel een politiek probleem.
Thuiszorg heeft 1 iemand die de nachtdienst doet voor een veel te grote regio.

Thuishulp heeft een wachtlijst van 3 maanden ipv de normale max 14 dagen.....

En natuurlijk is er vroeger veel verspilt. En nog als ik zie hoe makkelijk ze alles pakken en weggooien in het ziekenhuis....
Mijn oudtante had een voorraad medicatie liggen waar je U tegen zei.

En ja, er gingen dingen mis. Ik was heel ziek van een blaasontsteking en mijn vader haalde de ab. De apotheek zei; ze moet 2x daags 1 pil nemen, dus dat deed ik en ging weer liggen.
Dag erop nog zieker en met doosje naar huisarts terug. Bleek ik een zware pil van iemand anders te hebben en zat zelf met een nierbekken ontsteking en heb ene week in het ziekenhuis gelegen.

Hadden wij beter moeten opletten? Ja, vast. Maar veel mensen gaan er vanuit dat wat ze krijgen goed is en klopt.
Maar ik weet ook zeker dat mensen er moeite mee hebben om medicatie op de juiste manier te slikken, niet te vergeten etc.
En zelfs verpleegkundigen weten niet alles en maken fouten. Bij mijn stervende vader werd een ernstige fout gemaakt met de morfine.

Het is mensenwerk en naar elkaar wijzen heeft weinig nut. Als je werkt van 8-5 moet je toch je dag vol maken en kan je dat op een nette en fijne manier doen. Agressie van klanten/patiënten kom heel vaak wel door de manier van communiceren van achter de balie.
Het is namelijk heel duidelijk waar die agressie vandaan komt en dat moet je niet persoonlijk nemen. Als je het in goede banen leidt, kan dat omgebogen worden tot een fatsoenlijk gesprek.
Maar het zijn vaak de norse, chagrijnige gezichten, het onbegrip naar de mensen die zich wanhopig voelen etc etc di de agressie opwekken.

En dan kan je niet oordelen of dat om een paracetamol gaat voor een gescheurde teennagel of om hartmedicatie, anti depressie medicatie etc etc etc. Mensen denken alleen aan hun eigen pijn of kwaal.

Als je nu als apotheker al weet dat het lastige tijden zijn, kan je je ook al instellen op boze mensen en het onbegrip. We zijn een modern, ontwikkeld land waar we echt wel veel aan zorg betalen en dat er dan belangrijke medicatie niet is, is natuurlijk echt heel ernstig.

Tazzey
Berichten: 10763
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 04:33

Fouten worden inderdaad veel gemaakt. Enige tijd geleden kreeg ik bericht dat mijn pijnstillers in de kluis lagen. Gelukkig dat ik op zaterdag tijdens openingstijden kwam om het op te halen want mijn kluis was leeg. De hele apotheek in rep en roer want het ging niet om een paracetamolletje of een doosje morfine. Uiteindelijk hebben ze alle kluisjes nagekeken en zaten mijn pijnstillers in een zakje van een andere patiënt. Dat is echt een enorme fout geweest, het ging om zeer zware pijnstillers in een hoge dosering. Stel dat die andere patiënt had gedacht dat het vast wel goed was en dat spul had ingenomen…

Isabel

Berichten: 2377
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 07:24

Sanet schreef:
Moet je 100-en patiënten per dag teleurstellen dat hun medicatie er niet is dan? Dat is wel heel ernstig!

Ja, helaas als er 1 middel niet leverbaar is gaat dat vaak om honderden patiënten! En kijk maar eens hoeveel middelen er niet beschikbaar zijn.. En dit is dus wél per filiaal.

Isabel

Berichten: 2377
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 07:26

Spoiler:
Shenavallie schreef:
Isabel schreef:
Ik schrik echt van sommige reacties hier. Er is gewoonweg geen tijd/ personeel om dagelijks honderden patiënten te bellen. Ik vind dat je als patiënt ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Bizar wat sommige mensen hier verwachten van apotheken, alle regeltjes en wetten meegenomen. Het zou een hoop gezanik aan de balie schelen als patiënten iets meer kennis zouden hebben over de huidige onwerkbare gang van zaken.

Doet niet af van het feit dat de apotheek van TS onder de maat handelt natuurlijk.

Bij ons gaat het digitaal: zodra een medicijn binnen is en ze scannen het, dan krijgt degene waar het voor is automatisch een afhaalbericht met code (je kunt kiezen voor ophalen uit de automaat of aan de balie). Ik weet niet hoe het elders in het land gaat, maar bij ons dus op die manier.
Of is jouw reactie op iets anders?

Zo’n systeem is ideaal. Helaas heeft bijna geen apotheek dit.

Achterom
Berichten: 23617
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:32

Isabel schreef:
Spoiler:
Shenavallie schreef:

Bij ons gaat het digitaal: zodra een medicijn binnen is en ze scannen het, dan krijgt degene waar het voor is automatisch een afhaalbericht met code (je kunt kiezen voor ophalen uit de automaat of aan de balie). Ik weet niet hoe het elders in het land gaat, maar bij ons dus op die manier.
Of is jouw reactie op iets anders?

Zo’n systeem is ideaal. Helaas heeft bijna geen apotheek dit.

Waarom willen ze daar niet in investeren dan?

Isabel

Berichten: 2377
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:03

Achterom schreef:
Isabel schreef:
Zo’n systeem is ideaal. Helaas heeft bijna geen apotheek dit.

Waarom willen ze daar niet in investeren dan?

Bezuinigingen denk ik? Weet wel dat de meeste apotheken bij een keten zitten en die hebben zelf niks te zeggen, hoofdkantoor bepaalt welk systeem er gebruikt wordt. Zal ook wel allemaal zo goedkoop mogelijk moeten helaas.

Achterom
Berichten: 23617
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:54

Isabel schreef:
Achterom schreef:
Waarom willen ze daar niet in investeren dan?

Bezuinigingen denk ik? Weet wel dat de meeste apotheken bij een keten zitten en die hebben zelf niks te zeggen, hoofdkantoor bepaalt welk systeem er gebruikt wordt. Zal ook wel allemaal zo goedkoop mogelijk moeten helaas.

Jammer, want zo'n systeem verdient zich echt heel snel terug.
En het schandalige is die ketens vaak weer in eigendom zijn van de farmaceuten, en daar is echt meer dan genoeg geld.

Shadow0

Berichten: 44737
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:13

Isabel schreef:
Ja, helaas als er 1 middel niet leverbaar is gaat dat vaak om honderden patiënten! En kijk maar eens hoeveel middelen er niet beschikbaar zijn.. En dit is dus wél per filiaal.


Dat is nog steeds erg onwaarschijnlijk, want misschien zijn er bij 1 filiaal wel honderden patienten met dat middel, maar ze zijn niet allemaal op dezelfde moment door hun voorraad heen. Bij chronische medicatie wordt het immers meestal uitgegeven per maand of drie maanden, dat valt dus niet allemaal op 1 dag.

Isabel

Berichten: 2377
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:14

Shadow0 schreef:
Isabel schreef:
Ja, helaas als er 1 middel niet leverbaar is gaat dat vaak om honderden patiënten! En kijk maar eens hoeveel middelen er niet beschikbaar zijn.. En dit is dus wél per filiaal.


Dat is nog steeds erg onwaarschijnlijk, want misschien zijn er bij 1 filiaal wel honderden patienten met dat middel, maar ze zijn niet allemaal op dezelfde moment door hun voorraad heen. Bij chronische medicatie wordt het immers meestal uitgegeven per maand of drie maanden, dat valt dus niet allemaal op 1 dag.

Dan wil je dus dat er per niet leverbaar medicijn per dag wordt uitgezocht wie er op dat medicijn zit, wie bijna door de voorraad heen is en die mensen bellen/ mailen? Sorry, maar daar is het personeel gewoon niet voor. Ik ken geen enkele overbezette apotheek. Zelfs amper apotheken die niet onderbezet zijn. Dat gaat alsnog over honderden mensen per dag met al die middelen die niet te krijgen zijn. Het is niet fair tegenover medewerkers van de apotheek om te gaan staan schreeuwen aan de balie over problemen waar zij ook niks aan kunnen veranderen. Snap wel dat alle apothekersassistenten een ander beroep zoeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 47291
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:24

Voor dit soort dingen is toch makkelijk een computer in te schakelen, of zeg ik nu iets raars :o ?

Ineke2

Berichten: 34186
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Medicatie niet op voorraad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:35

Dat is inderdaad echt heel simpel in een voorraad systeem op de computer bij te houden. Moet de apotheker daar wel open voor staan en in investeren. Maar het is ontzettend veel tijd en frustratie besparend.