Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:28

Wat vervelend Fealynn. Ik ken helaas ook zo’n ‘geval’. Een meisje wat bij mijn dochter in de brugklas zat. Meisje werd na de vaccinatie ook ziek en chronisch moe. Geen energie meer voor school of sport en ze is afgezakt van VWO naar TL. Ik weet niet hoe het inmiddels met haar gaat. Maar ik schrok daar toen wel van.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:33

Suzanne F. schreef:
Wat vervelend Fealynn. Ik ken helaas ook zo’n ‘geval’. Een meisje wat bij mijn dochter in de brugklas zat. Meisje werd na de vaccinatie ook ziek en chronisch moe. Geen energie meer voor school of sport en ze is afgezakt van VWO naar TL. Ik weet niet hoe het inmiddels met haar gaat. Maar ik schrok daar toen wel van.

Maar komt dit door de vaccinatie, of zou het sowieso zijn gebeurd? Er zijn veel mensen in de algemene populatie met chronische vermoeidheidsklachten, en er zijn ook veel mensen gevaccineerd. Hoeft niet met elkaar te maken te hebben… correlatie vs causaliteit.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:34

Super vervelend voor je!
Maar qua connectie met vaccinatie; vanwege alle geruchten is er ook onderzoek gedaan naar chronische vermoeidheid n.a.v. vaccinatie maar nog geen connectie gevonden. Hoe toevallig ook, het hoeft echt niet door de vaccinatie te komen. Ik meen dat er in de populatie gevaccineerden van een leeftijdsgroep niet meer chronische vermoeidheid voorkwam dan bij dezelfde populatie niet gevaccineerden. Ook al snap ik in jouw geval je persoonlijke twijfel wel.

Fijn dat het tegenwoordig wel gaat!

Edit- wat Tanya dus zegt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:37

Ja snap het wel maar voor mij is het wel: waar rook is is vuur. Sommige dingen zijn te toevallig ook.
Ik zeg niet dat iedereen ziek wordt maar de verhalen zijn er wel degelijk. En dan met name de chronische vermoeidheid/concentratie problemen. Dus dat vind ik wel een lastige.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:51

Suzanne F. schreef:
Ja snap het wel maar voor mij is het wel: waar rook is is vuur. Sommige dingen zijn te toevallig ook.
Ik zeg niet dat iedereen ziek wordt maar de verhalen zijn er wel degelijk. En dan met name de chronische vermoeidheid/concentratie problemen. Dus dat vind ik wel een lastige.

Maar dat is het probleem: waar rook is, is niet altijd vuur. Misschien staat er wel water te koken, haha. Er is goed gezocht naar waar eventuele rook vandaan komt, en er is niks geks gevonden én geen verband met het vaccin.

Soms is het gewoon toevallig, niks meer, niks minder. Maar wij mensen zijn erg goed in patronen vinden, ook al zijn die patronen er in werkelijkheid niet. Zo zitten onze hersenen in elkaar.

(Off-topic maar wel interessant feitje: er is een onderzoek geweest wat aantoonde dat erg religieuze mensen of mensen die spirituele figuren volgden, heel sterk zijn in die patroonherkenning, theorie is dat dat samenhangt met het zoeken naar betekenis in het leven)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:28

IMANDRA schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar dat is het probleem: waar rook is, is niet altijd vuur. Misschien staat er wel water te koken, haha. Er is goed gezocht naar waar eventuele rook vandaan komt, en er is niks geks gevonden én geen verband met het vaccin.

Soms is het gewoon toevallig, niks meer, niks minder. Maar wij mensen zijn erg goed in patronen vinden, ook al zijn die patronen er in werkelijkheid niet. Zo zitten onze hersenen in elkaar.

(Off-topic maar wel interessant feitje: er is een onderzoek geweest wat aantoonde dat erg religieuze mensen of mensen die spirituele figuren volgden, heel sterk zijn in die patroonherkenning, theorie is dat dat samenhangt met het zoeken naar betekenis in het leven)

Ik ben niet religieus haha, eerder iets te nuchter meestal :')
Maar klopt hoor, of het toeval is zullen we nooit weten, daarom had ik dat er ook bij gezet. Lastige is dat ik mij af vraag in hoeverre onderzoek helderheid kan brengen voor zo iets, vermoeidheid is zo'n vage (veelvoorkomende) klacht en ik heb het toen ook niet laten onderzoeken, dus had nooit meegenomen kunnen worden in de cijfers als die er al waren voor zo'n nieuwe vaccinatie.
Enige wat toen de tijd helder was, was dat ik direct na vaccinatie ziek werd en rare klachten kreeg (in eerste instantie nog even los van de vermoeidheid, maar dit is later wel als "restverschijnsel" gebleven) Waarbij ik daarvoor nooit ziek was.

Het zet je in ieder geval wel aan het nadenken, en op zich is daar niks mis mee denk ik, op die manier kan je in ieder geval een doordachte keuze maken, of het exact de juiste is zal je nooit weten, maar dat geld voor veel dingen in het leven :P Ik lees mij nu wel beter in voor ik een keuze maak en ga niet blindelings op de oproep af zegmaar.

Ik ben ook echt nog wel eens nieuwsgierig of ik die vermoeidheidsklachten niet had gehad als ik die vaccinatie niet had gehaald, alleen je kan nooit een vergelijk maken, iedereen is anders, iedere situatie is anders, en als ik hem niet had gehaald had ik ook niet geweten hoe mijn leven er nu uit zag, waarschijnlijk had ik er dan niet eens bij stilgestaan.

IMANDRA

Re: Uitnodiging HPV vaccins op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:00

Ik snap je hoor! En doordachte keuze is alleen maar goed. Ik meen ook iets gelezen te hebben (maar kan het even niet terugvinden, dus neem het met een korrel zout) met dat het ontstaan van chronische vermoeidheid en de HPV vaccinatie rond dezelfde leeftijd zitten. Dan zien veel mensen snel dat patroon: terwijl er geen patroon hoeft te zijn.

En ja, dit is te onderzoeken. Niet op individueel niveau, maar wel op groepsniveau kan het zeker helderheid geven :j. Is ook gedaan; door RIVM en ook internationaal. Daaruit blijkt dat er geen verschil zit in hoe vaak het voorkomt voor en na vaccinatie, en tussen wel en niet gevaccineerden.

https://www.rivm.nl/nieuws/onderzoek-hp ... -is-veilig

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:28

Suzanne F. schreef:

Hier op een klein dorpje 3 jonge gezonde meiden, die alledrie na het vaccin chronisch vermoeid werden. Geen vriendinnen van elkaar, dus geen afgesproken werk. In opleiding moeten zakken, tussen studies in regelmatig thuis met depressie als gevolg, niet mee kunnen draaien in het leuke sociale leven van vrienden etc. Voor mijn dochter reden om het vaccin destijds niet te nemen, ze is van 2002.

Edit, ik heb destijds vragen uitgezet bij de rivm waarop vaag werd gereageerd. Kortom, het gaf mij niet het vertrouwen om vaccin te nemen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:37

Ze zullen het vast onderzoeken, maar ik bedoelde dat het bij mij nooit als “officiële diagnose” gesteld is, dus zo iets kan dan nooit in de cijfers meegenomen zijn. Na meerdere onderzoeken werd ik als medisch gezond verklaard door het boekje, als in, geen afwijkende bloedwaarden etc. Dus je bent gewoon wat sneller moe dan de rest en moet het er maar mee doen. Ik heb zelf m’n leven er op aan kunnen passen inmiddels.
Kan mij zo voorstellen dat meer mensen dat hadden, ofwel net als ik veel mensen die er later pas onderzoek naar hebben laten doen, omdat je op jonge leeftijd ook gewoon te maken hebt met de pubertijd en ouders die beslissingen voor je maken. Waardoor de cijfers van gebeurtenis A naar Z ook al niet meer aan elkaar te relateren zijn, voor mij zat er ook 9 jaar tussen, dan zie je inderdaad geen exponentiële groei in vermoeidheidsklachten na vaccinatie met zo’n tussentijd.

Typerende vond ik niet zo zeer de vermoeidheid na de vaccinatie, maar eerder de ziekteverschijnselen. Dat was wel een duidelijke reactie van mijn lichaam op de vaccinatie. Dat heeft natuurlijk indirect ook een grote impact op je energie en concentratie. Alleen die vermoeidheid is dus nooit meer weg gegaan sinds toen.

Nouja t word een beetje off topic zo haha.
Wil ook niemand op t verkeerde spoor zetten of conclusies trekken, want sommige dingen zijn nou eenmaal grijs gebied. Maar wel meegeven dat het altijd goed is om je in te lezen en de risico’s tegen elkaar af te wegen, en vooral doen waar je je zelf goed bij voelt TS.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 07:34

Ik denk dat dat ook vaak het probleem is bij vaccinaties: wanneer iemand daar raar (of voor de prikkende machten onwenselijk...) op reageert dan wordt er wel alles uit de kast gehaald om te zeggen "het is niet zeker dat het van de prik komt, deze verschijnselen zie je ook bij mensen die geen prik gehaald hebben, er zijn honderdduizenden gevaccineerden die hier geen last van hebben dus het zal wel toeval zijn".

En die kans bestaat natuurlijk dat het zo is :j
Maar ik vind het nogal makkelijk gezegd altijd. Je zal maar net die ene zijn bij wie het fout valt....
dat is toch ontzettend vervelend en als toetje er bovenop wordt het dan ook niet gewaardeerd wanneer je aangeeft dat de klachten toch wel echt heel duidelijk begonnen na het nemen van die prik.

Zoals veel anderen een lichte reactie hebben die wel erkend wordt als veroorzaakt door een vaccinatie, maar als jij net die pechvogel bent waarbij die reactie in overdrive schiet, dan wordt het ineens afgedaan als "je trekt conclusies die er niet zijn". Lekker makkelijk :(:)

Terwijl het toch best realistisch is om aan te nemen dat niet ieder lijf hetzelfde reageert en medicatie soms ook een te grote respons van een individueel lichaam in gang kan zetten....

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 07:49

Dit is een paar maanden geleden ook bij half8 de talkshow besproken.
Hun vertelde dat er Europese landen zijn waar ze enkele jaren eerder als ons zijn gaan vaccineren en dat die nu een daling zagen in HPV gevallen bij vrouwen, omdat die leeftijden nu opgeroepen werden voor uitstrijkjes..
De gyn die daar toen zat vertelde alleen dat in Nl slechts zo’n 40% van de vrouwen slechts een uitstrijkje laat maken, dus dat het maar de vraag is door deze lage opkomst of wij in NL resultaat in de cijfers gaan zien.

Ben benieuwd ik ben van 1992, kreeg hem destijds niet, ook niet na vragen. Weet wel dat bij ons de animo om de vaccinatie te halen niet zo groot was vanwege de vage verhalen en beweringen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 08:30

Padoertje schreef:
Suzanne F. schreef:

Hier op een klein dorpje 3 jonge gezonde meiden, die alledrie na het vaccin chronisch vermoeid werden. Geen vriendinnen van elkaar, dus geen afgesproken werk. In opleiding moeten zakken, tussen studies in regelmatig thuis met depressie als gevolg, niet mee kunnen draaien in het leuke sociale leven van vrienden etc. Voor mijn dochter reden om het vaccin destijds niet te nemen, ze is van 2002.

Edit, ik heb destijds vragen uitgezet bij de rivm waarop vaag werd gereageerd. Kortom, het gaf mij niet het vertrouwen om vaccin te nemen.

Mijn dochter heeft hem ook niet gehad maar ik hoorde dat ze dit jaar opnieuw een uitnodiging krijgt.
Lastig. Je zal maar net die ene zijn die deze verschijnselen wel krijgt. En het nare is dat het bij ‘alle’ meisjes die verschijnselen krijgen ook dezelfde zijn. Dat maakt het nog wat enger.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 08:55

Het verschijnsel post-vaccinatie fatique bestaat en is bijv. ook voor de covid-vaccins gemeld.
Het is echter een heel klein percentage. Op de populatie gezien is het veilig. De statistiek geeft blijkbaar voor hpv geen meetbaar verhoogd risico tov van de gemiddelde aantal CFS gevallen.
Het risico op chronische vermoeidheid is dan kleiner dan op kanker en daarmee wordt dan de veiligheid bepaald. Het is nooit 100%, er zal altijd wel iemand pech hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:18

Zullen we kreten als 'de prikkende machten' vooral humoristisch bezien...?

(Je krijgt eea in Nederland aangeboden en als je niet gaat staan er geen sancties op, dus zonder humor kan ik niet zo plaatsen.)

En vwb de 'vage' verhalen: wat mij betreft - dochter van een historicus - is vaccinatie een vorm van homeopathie.
Tot op de huidige dag is homeopathie omstreden.
(In de loop der eeuwen zijn beide vormen, de gewone homeopathie en het vaccineren, steeds losser van elkaar komen te staan, dat wel.)
Het werkt via het eigen immuunsysteem 'actieve immunisatie'. En ja, helaas, soms wordt dat immuunsysteem overvraagd door een homeopathisch middel/ vaccin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:45

Nee, vaccinatie is per difinitie geen vorm van homeopathie. Het heeft een heel duidelijke werkzame stof in een specifieke concentratie. Het valt dan ook op geen enkele manier onder de homeopathie wetgeving.

In Australie beweren ze een homeopatisch mazelen vaccin te hebben, maar dat heeft niet zulke goede recenties :+ Toen mazelen uitbrak rende de meeste toch snel naar de dokter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 09:57

Sizzle schreef:
Nee, vaccinatie is per difinitie geen vorm van homeopathie. Het heeft een heel duidelijke werkzame stof in een specifieke concentratie. Het valt dan ook op geen enkele manier onder de homeopathie wetgeving.

... maar toen Edward Jenner verdunde koepokken toediende, lag de wetgeving heel anders.
We zitten dan nog vóór 1800.
Ik geef toe dat het een soort dubbelslag was: verdunde koepokken om te beschermen tegen smallpox.

Ik heb het zelf ook niet zo op heftige verdunningen, maar er is verder wel sprake van 'specifieke concentratie' en 'duidelijk werkzame stof'.
(Smallpox is inmiddels uitgeroeid.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:14

Verdunde koepokken zijn nog steeds levensgevaarlijke koepokken. Een klein beetje aan je covid partner likken is ook geen homeopathie.
Als homeopathie zoveel bijwerkingen had als vaccins werd het accuut verboden.

Niet alles wat je verdund is homeopathie. Immers wordt ieder geneesmiddel uitvoerig getitreerd tot de werking nog daar is en de nevenwerkingen zo laag mogenlijk maar niet afwezig.

Ik heb recent nog documenten gemaakt voor een bekende homeopatie verkoper en die claimen exliciet geen bewezen werking en geen bijwerkingen.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:02

Huh.. er stond hier gisteravond nog een post over de verschillende varianten, waar is die heen? :(
Ik was wel benieuwd of er tegenwoordig tegen meer varianten wordt gevaccineerd? Destijds was dat maar tegen 1 of 2 varianten, waarbij de kans dat je het kreeg vrij laag was en dat je er ziek van werd minder dan 1% of misschien zelfs 0.1% (er heeft vast niemand meer zo'n flyer van toen?). Althans wat ik mij ervan herinner was de doorgerekende bottomline dat de kans er kanker van te krijgen extreem laag was en daarom niet gevaccineerd. Naast dat je nog maagd moest zijn, maar als dat intussen geen vereiste meer is en meer (kansrijkere) varianten in het vaccin zitten, is het nog wel interessant!
Al ben ik ook benieuwd waarop ze de leeftijdsgrens hebben bepaald, als je nu als volwassene alsnog de enting mag halen, waarom is dat beperkt tot de leeftijd van 27? Daarna heb je geen seks meer of maakt het niet meer uit als je ziek wordt? :?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:12

_Christina schreef:
Al ben ik ook benieuwd waarop ze de leeftijdsgrens hebben bepaald, als je nu als volwassene alsnog de enting mag halen, waarom is dat beperkt tot de leeftijd van 27? Daarna heb je geen seks meer of maakt het niet meer uit als je ziek wordt? :?

Het is simpelweg een kosten-baten afweging. Recente onderzoeken laten zien dat de kans op baarmoederhalskanker na vaccinatie afneemt, maar hoe veel het afneemt verschilt op basis van leeftijd. In de laagste leeftijdscategorie (rond de 8-9 jaar) zit je op 95% of meer bescherming, als je pas vaccineert als iemand mid 20 is dan zit je rond de 20-40% bescherming. Als je nog later gaat vaccineren ga je uiteindelijk richting het punt dat het nauwelijks nog gevallen van kanker gaat voorkomen terwijl je wel miljoenen vrouwen gaat vaccineren. Dan is het zowel kostentechnisch als bijwerkingentechnisch niet meer gunstig.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:18

Ah dankjewel! Interessant dat die bescherming zo snel daalt, is dat dan omdat ze aannemen hoe ouder hoe groter de kans dat je gewoon al HPV met je meedraagt en dus het vaccin geen nut meer heeft?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:29

Klopt ja, zoals hierboven al een paar keer genoemd, is HPV een virus dat je relatief makkelijk oploopt dus mensen met een 'gemiddeld' seksleven (een aantal partners die ook elk weer een aantal partners hebben gehad etc..) hebben grote kans op een bepaald moment besmet te zijn geraakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:37

Ik hoop wel dat vrouwen die geen vaccinatie hebben zeker het uitstrijkje niet overslaan, dan ben je er meestal op tijd bij .

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:44

Zonnetje81 schreef:
Zijn er van die lichting al mensen die een uitstrijkje hebben gehad?
Ben dan benieuwd of ze allemaal hpv vrij zijn.

Ik ben ook 1 van de eerste lichting, en wordt 30 dit jaar. Maar heb al een aantal keer een uitstrijkje gehad en ik ben hpv vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 13:46

BigOne schreef:
Ik hoop wel dat vrouwen die geen vaccinatie hebben zeker het uitstrijkje niet overslaan, dan ben je er meestal op tijd bij .

Ook die wel een vaccinatie gehad hebben niet....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 15:36

Spenk schreef:
BigOne schreef:

Ook die wel een vaccinatie gehad hebben niet....

Jazeker, die moeten ook niet denken dat ze totaal veilig zijn. Risico is wel een stuk minder op de meest vervelende varianten.